Sienestäminen laitonta?

työtön.

Saako sieniä kerätä tai kalastaa ilman että ilmoittaa verottajalle saamiensa sienien tai kalojen määrän?

12

287

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juristi.

Pitää ilmoittaa, ja saattaa mm vaikuttaa tukiin..

• Vapaita..

Itse kerättyjen marjojen ja sienien myynnistä saadut tulot ovat verovapaita.

Kalojen myynnistä saadut tulot eivät ole verovapaita.

Mutta tulot kyllä huomioidaan, jos saat jotain tukia, vaikkapa toimeentulotukea.

• nuukuuskunniaan

Kalat jotka syö itse ja esim pakastaa on myös ilmoitettava verottajalle

• kdlkldklkdlk

>>Itse kerättyjen marjojen ja sienien myynnistä saadut tulot ovat verovapaita

Myyntitulot pitää silti ilmoittaa. Ja sitäpaitsi ne saattavat vaikuttaa tukien määrään, esim jos jossakin kuussa on tienannut 40 euroa myymällä sieniä, niin se voidaan vähentää toimeentulotuesta ja lisäksi saattaa tulla 3 kk työssäoloehto

• Veronalaista...
        nuukuuskunniaan kirjoitti:

Kalat jotka syö itse ja esim pakastaa on myös ilmoitettava verottajalle

Niin, pitäähän köyhiltä saada kerättyä varallisuusveroa.

• kaikki kaikki

Kaikki pitää ilmoittaa, verottaja sitten päättää minkä verran veroa, ja työkkäri vaikuttaako tukiin

Jos esim syöt marjoja pensaasta, sekin pitää ilmoittaa koska se on tuloa

• juristi-

Jos keräät marjoja, se pitää ilmoittaa, ja verottaja tekee sitten päätöksen ettei veroa siitä kerätä, jos tekee.

Jos taas verottaja katsoo että marjat ovat veronalaista tuloa, niin sitten he määräävät veron

• Tietenkin pitää

Pitää ilmoittaa verottajalle, työttömille tarkoitetussa veroilmoitus kaavakkeessa on kohdat ko. asioille. Esim rivillä 8 kysytään montako haukea kalastit verovuonna (myös painot pitää ilmoittaa) Marjoille löytyy omat sarakkeet. Lisäksi kysytään sitä oletko hyödyntänyt kauppojen alennusmyyntejä verovuonna. Saadut alennukset on ilmoittettava sentin tarkkuudella.

• juristi-

Luulen että riittää jos ilmoittaa poimitut
        - 28.8 mustikoita poimittu 12kg
        - 15.7 ongittu ahvenia 2 kg
        - 31.8 sieniä (kanttarelleja, vahveroita) 2 kg

Verottaja sitten arvioi minkä arvoisia ovat olleet ja meneekö veroja

Mutta jos työtön ei ilmoita marjoja, hän on verorikollinen

• Leipäläppi

Saa. Sieniä saa kerätä jokamiehen oikeudella, paitsi aivan pihapiiristä. Onginta ja pilkintä sekä kalastus yhdellä katiskalla on sallittua ilman kalastuslupaa.

• VEROTULOT TAATTAVA

• lehdessä

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2011/07/1363825/keraatko-pulloja-joudut-maksamaan-veroa

Pullonkeräyksestä saatavat tulot täytyy ilmoittaa jatkossa verottajalle, kirjoittaa sanomalehti Karjalainen. Sen mukaan pullojen kerääminen lasketaan veronalaiseksi ansiotuloksi, joka täytyy kirjata veroilmoitukseen.

– Kaikki, mitä ei ole erikseen säädetty verovapaaksi, on veronalaista. Jos ansaitsee sivutuloja esimerkiksi keräämällä pulloja rock-festivaaleilla, se pitäisi ilmoittaa veroilmoituksella, sanoo Etelä-Savon verotoimiston toimistopäällikkö Mikko Rongas.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      191
      1274
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1118
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      844
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      840
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      770
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      715
    7. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      682
    8. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      60