isäAlkoholistiMinäAvuton

lapsiAlkoholistin

olen 25v nainen, olen ns. hyvästä perheestä, ainut lapsi. Isäni on juonut aina, äitini ei juuri koskaan. Isälläni on oma menestynyt yritys, työpaikalla ei fyysisesti tarvitse olla, riittää kun puhelin päällä. En muista elämästäni yhtään iltaa jonka isäni olisi ollut selvinpäin! kotona asuessani hän sentään useimpina päivinä lähti työpaikalle töihin joten päivään mahtui hetki selvänä. Nykytilanne on se että hän juo edelleen päivittäin, nyt vain aloittaa sen jo herätessään. ongelmasta ei ole koskaan saanut puhua isäni mielestä. ja eihän se tietysti hänestä mikään ongelma olekkaan, muiden liiottelua jne. äitini on viimevuosina alkanut turvautua minuun, puhuu eroaikeista ym. kuuntelen ja tsemppaan, vaikka tiedän ettei se ole tehtäväni. isäni juominen on siis vain pahentunut, hän on ulkoisesti rapistunut, muistihäiriöitä, vapinaa, jalkojen tunnottomuutta, kaatumisia ja loukkaantumisia. ja hän on tyhmentynyt. olen aina ollut isän tyttö. olen niin väsynyt tähän kaikkeen. ratista kärähti vuosi sitten. se oli hänelle kova paikka (lähinnä siksi että äitini soitti poliisit kun hän lähti ajamaan, tämä isäni mielestä törkeää). askeltakaan kohti ongelman myöntämistä hän ei ole ottanut. äitini on isäni kanssa osin siksi että tietää minun toivovan sitä, näin luulen. isälleni ei voi puhua, ei hyvällä eikä pahalla. en tiedä mitä tekisin, ahdistaa ja oksettaa hänen juomisensa. miten hän voi olla niin itsekäs että juo? periaatepäätöksen olen tehnyt että enää en hänen juomistaan tue, siivoa jälkiä, paiaa päätä kun itkettää ym. olen niin kyllästynyt. hän on aina ollut humalassa rauhallinen, nyt viimeaikoina tullut äkillisä mielialan muutoksiä hyväntuulisesta raivoisaan, koskaan ei minun nähteni, äitini vain kertoi. onko kellään kokemuksia että olisi saanut näin alkoholisoituneen ihmisen hoitoon? miten osaisin päästää irti ikuisesta huolehtijasta itsessäni? oma parisuhteeni voi huonosti, energiaa ei riitä mihinkään itselläni enää kun huolehdin perheestäni. kaipaan isääni selvinpäin, vaikka hän melko vähäntavattu tuttavuus on aina ollut. välillä henkinen pahaolo on niin suurta että oksennan. itken ja oksennan. töissä olen jaksanut käydä. äitini turvautuu minuun, välillä soittaa että menisin käymään ja rauhoittamaan isäni. vanhempani riitelevät hyvin paljon. en tiedä mikseivät eroa. olen niin kauhean kyllästynyt ja väsynyt omaan elämääni, huomaan usein kääriytyväni vain ajatuksiin miksi mulle kävi näin. rohkaisua kaipaisin jotta saisin elämääni järjen.

2

116

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kalle.

Elämän paradokseja; kun saa aikaan jotain merkittävää, aina myös jostain luopuu tai menettää.
      Määrätietoisena tahtoihmisenä isäsi on pitkäjänteisesti vääntänyt yrityksensä toimintaan, ja siinä ohessa itse tuli alkoholisoituneeksi.
      Tämän tyyppisten itsellisten tahtoihmisten on erittäin vaikea myöntää heikkoutta, tässä tapauksessa alkoholismia, alistua, ja nöyrtyä siihen, että kohtasi voimakkaamman.
      Raitistumisen edellytys on aina se, että rehellisesti myöntää itselleen ja tunnistaa ongelmansa, mutta kun hänen tapauksessaan on jyrkkä kieltovaihe päällä, pitkälle edennyt alkoholiriipuuvuus sanelee, ja pakottaa jatkamaan juomista - ratkaisua ei ole näköpiirissä.

Sinun on syytä sopeutua ajatukseen luopumisesta, ja ottaa tärkeimmäksi tavoitteeksi oman edessä olevan elämän rakentamisen, sillä et ole osallinen isäsi alkoholismiin millään tavalla, etkä kykene häntä raitistamaan, sillä tässä maailmassa kukaan ihminen ei ole kyennyt toista ihmistä raitistamaan.
      Raitistuminen onnistuu vain ja ainoastaan alkoholistin omasta tahdosta, ja se tahto syntyy vain silloin, kun myöntää ja tunnistaa tilansa.

Kirjoita hänelle kirje.

http://www.kalliola.fi/Paihdepalvelut/myllyhoito/Sivut/default.aspx

http://www.al-anon.fi/

• Vaikka et voi vaikuttaa isäsi juomiseen, voit kertoa hänelle miten pahalta hänen juomisensa sinusta tuntuu. Mutta kerro silloin kun hän on selvänä tai korkeintaan hiukan krapulassa. Voit kertoa miten hänen juomisensa vaikeuttaa sinun elämääsi, ihmissuhteitasi, mielialaasi, työtäsi. Voit kertoa hänelle kaunistelematta millainen hän on juovuksissa, mitä tekee, miltä näyttää, miten käyttäytyy ja mitä muut ihmiset hänen juomisestaan ajattelevat. Näiden asioiden kertominen on sinun tunteidesi kertomista eikä hän voi niitä kiistää.

Hoitoon voi päästä missä alkoholismin vaiheessa tahansa; tärkein ja käytännössä ainoa edellytys on juopon oma halu lopettaa.

Raimo O. Kojon kirja "Eroon viinasta" on erinomainen teos alkoholisteille ja heidän omaisilleen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7310
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      3577
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      365
      1937
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      164
      1805
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      86
      1449
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1391
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1290
    8. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1251
    9. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1247
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1154
    Aihe