Broilerinnahkapivit on monessa kaupassa

tarjouksessa..

"Kuluttajaliitto kantelee oikeuskanslerille elintarvikkeiden pakkausmerkinnöistä.

Kuluttajaliiton mukaan esimerkiksi useiden jauhelihapihveiksi tai lihapulliksi nimettyjen tuotteiden pääasiallinen raaka-aine ei ole liha vaan broileri tai broilerinnahka".

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Kuluttajaliitto valittaa Jauhelihapihvi onkin broilerinnahkaa/1135266557688?ref=rss

Kuluttajaliitto kertoo kiinnittäneensä huomiota asiaan jo viime keväänä. Tilanne ei ole liiton mukaan muuttunut vuodessa miksikään, vaikka elintarvikkeiden valvonnasta vastaava Evira ilmoitti lähettävänsä valvontapyynnöt paikallisille viranomaisille.

Osta sinäkin mummon broilernahkapihvejä tai broilernahkalihapullia ja pussilinen perunamuussijauhetta, O`la hyvää !

115

4667

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Naudaliha3% sika4% ?

Kumma ettei lihatuotteiden prosenttimääriä tuotteesta ilmoiteta ?

Saarioisten lihapullat:

Ainesosat: Koneellisesti erotettu broilerinliha, vesi, peruna, naudanliha, korppujauho (vehnä), sipuli, sianliha, kamara, silava, perunakuitu, mausteet (mm. mustapippuri, korianteri, inkivääri, valkosipuli), suola, glukoosi, perunatärkkelys, aromit (valkopippuri, liha), väri (E 150c). Lihapitoisuus 14 %. Liha ja lihaan verrattavat valmistusaineet 54 %. Suolapitoisuus 1,1 %. Normaalisuolainen.

Paljonko on boiskun lihaa ja paljonko on kamaraa (nahkaa) ja minkä eläimen nahkaa ?

• Teen itse pullani

Johan tuosta voi vedellä johtopäätöksiä: Lihapitoisuus 14 %.

Liha ja lihaan verrattavat valmistusaineet 54 %, eli nahkaa ja silavaa joka on luultavasti broilerista ?

Tuota samaa täytettä löytyy luultavasti firman lihapiirakoista, jos niitä voi lihapiirakoiksi kutsua.

• blikkenslager

vakuuttavaa tuokin, että toiseksi eniten käytetty valmistusaine on vesi..
        no oikeita lihasta tehtyjä lihapullia saa lidlistä ja s-ketjusta (x-tra).

• Teen itse pullani
        Teen itse pullani kirjoitti:

Liha ja lihaan verrattavat valmistusaineet 54 %, eli nahkaa ja silavaa joka on luultavasti broilerista ?

Tuota samaa täytettä löytyy luultavasti firman lihapiirakoista, jos niitä voi lihapiirakoiksi kutsua.

Niin ja kissanliha on hyvää pullissa.

• annepetteri
        blikkenslager kirjoitti:

vakuuttavaa tuokin, että toiseksi eniten käytetty valmistusaine on vesi..
        no oikeita lihasta tehtyjä lihapullia saa lidlistä ja s-ketjusta (x-tra).

Lihapullat on helppo tehdä itse, tykkään tehdä teriyakilla ja wasabilla maustettuja, nammm...voittaa kaupan pullat 100-0. Parhaat on kyllä italialaiset lihapullat mutta niitten tekoon menee monta tuntia joten niitä vaan kun lapset tulee kylään. Ja niitä ei voi olla ahmimatta. Ja huom. Italialialaiset pullat pitää tehdä italialaisten ohjeen mukaan, ei suomityttöjen vähän sinnepäin ohjeita kannata muuta kun testata ehkä.

• mummeli-57

Jos tuoteselosteessa on mainittu kamara se on sian-nahkaa, muilla eläimillä se on vaan nahka.

• 212121
        annepetteri kirjoitti:

Lihapullat on helppo tehdä itse, tykkään tehdä teriyakilla ja wasabilla maustettuja, nammm...voittaa kaupan pullat 100-0. Parhaat on kyllä italialaiset lihapullat mutta niitten tekoon menee monta tuntia joten niitä vaan kun lapset tulee kylään. Ja niitä ei voi olla ahmimatta. Ja huom. Italialialaiset pullat pitää tehdä italialaisten ohjeen mukaan, ei suomityttöjen vähän sinnepäin ohjeita kannata muuta kun testata ehkä.

Ihmiset on ihan hupsuja etta valitetaan siita kun valmislihapullat on pahoja, kun oikea lihapulla on tosi nopea ja helppo valmistaa!
        Eikohan tule viela halvemmaksikin loppujen lopuksi. ;)

• En osta kaupan lihaa
        Teen itse pullani kirjoitti:

Sen verran olen tarkka mitä suuhuni laitan, että hankin lihat metsästä itse. Tietää ainakin että liha on taatusti puhdasta, ja seasta ei takuulla löydy nahan riekaleita tai muuta roskaa.

Tuollakin on juttua aiheesta: http://keskustelu.suomi24.fi/node/8928891#comment-48518566

• HPEE2029
        En osta kaupan lihaa kirjoitti:

Sen verran olen tarkka mitä suuhuni laitan, että hankin lihat metsästä itse. Tietää ainakin että liha on taatusti puhdasta, ja seasta ei takuulla löydy nahan riekaleita tai muuta roskaa.

Tuollakin on juttua aiheesta: http://keskustelu.suomi24.fi/node/8928891#comment-48518566

Siksi ajavatkin sitä aselakia, ettet kohta voisi ainakaan "laillisesti" pyytää puhdasta ravintoasi. Siksi kielletään myös lehmät ja muut kotieläimet, että vain noita niiden lääketeollisuutta pönkittäviä mössöjä kaikki joutuisi syömään ja maidostakaan ei jäljellä muuta kuin väri. Allergiat ja oireet lisääntyy rahvaalla, eliitille tulee sitten eri sapuskat ehdasta tavarasta. ...orjia isonsiskon oomme kaikki, oomme kaikki, oomme kaikki...
        Kokki Jaakko Kolmosen kelkkaan kaikki ja heti.

• -

HYVÄÄ VALKUAISTA !

• RUUAN HINTA HUIPUSSA

Ruuan hinta nousee Suomessa nyt vauhdikkaimmin koko Euroopassa. Myös muut hinnat nousevat Euroopan huipputahtia. Taloussanomat selvitti, mistä hintojen kova nousu johtuu. Mikä nostaa hintoja Suomessa muita enemmän kun raaka-aineiden hinnanousu on kaikille sama? Kenen taskuun hinnanousu valuu?
        Elintarvikkeiden hinnat kohosivat maaliskuussa 6,7 prosenttia vuotta aiemmasta. Nousu on nopeampaa kuin missään muussa vanhassa EU-maassa. (Katso maakohtaiset tiedot taulukosta jutun lopussa.)

– Ruotsissa ruuan hinta on noussut vähän toista prosenttia, Tilastokeskuksen kehittämispäällikkö Ilkka Lehtinen kertoo.

Yksi selittäjä elintarvikkeiden hinnan nousulle on viljan hinnan kohoaminen maailmanmarkkinoilla. Tämä koskee kuitenkin kaikkia maita.

Tutkimusjohtaja Perttu Pyykkönen Pellervon taloustutkimuksesta sanoo, että veromuutokset nostavat elintarvikkeiden hintaa Suomessa.

Viime kesänä nostettiin arvonlisäveroa ja makeisvero kohosi vuoden alussa. Makeisveron takia esimerkiksi jäätelön hinta on noussut yli viidenneksen.

Veronkorotus ei yksin riitä selittämään kovaa hinnannousua, sillä ilman verojen korotustakin, nousuvauhti Suomessa on Euroopan toiseksi kovinta. (Katso kuvio jutun lopussa.)

Pyykkönen kiinnittää huomiota siihen, että alkoholittomien juomien hinta on noussut liki 16 prosenttia.

– Suomessa juodaan paljon kahvia, ja kahvin maailmanmarkkinahinta on noussut vuodessa 40 prosenttia. Kaakaon hinta on kohonnut 20 prosenttia, hän sanoo.

Teollisuus ja kauppa
        nostavat katteitaan

Muiden kuin viljanviljelijöiden tuottajahinnat eivät ole nousseet. Muutenkin tuottaja saa vain pienen siivun lopullisesta hinnasta. Pyykkösen mukaan esimerkiksi leivän hinnasta viitisen prosenttia on viljakustannuksia.

• Hyvää suomesta !

Harhaanjohtavasti (lainvastaisesti) nimetyt tuotteet
      Pirkka Lihapyörykät - pääasialliset valmistusaineet broilerinliha- ja nahka
      Pirkka Jauhelihapihvit - pääasialliset valmistusaineet broilerinliha- ja nahka
      Kevyet Lihapyörykät HK - pääasialliset valmistusaineet broilerin- ja porsaanliha
      Lihapyörykät HK - pääasialliset valmistusaineet broilerin- ja porsaanliha
      Jauhelihapihvit HK - pääasialliset valmistusaineet broilerin- ja porsaanliha
      Mummon Lihapullat - pääasialliset valmistusaineet broilerin- ja porsaanliha

Pyöryköiden ja pihvien lihapitoisuus
      Vertailuun otettujen tuotteiden lihapitoisuus vaihtelee huomattavasti. Korkeimmillaan lihapitoisuus on 83%, alhaisimmillaan 0%. Jälkimmäisessä tapauksessa tuotteeseen käytetty liha on kokonaan lihaan verrattavia aineosia kuten koneellisesti eroteltua broilerinlihaa. Tätä ei voida ilmoittaa lihana.Korkeampi lihapitoisuus kertoo raaka-aineiltaan laadukkammasta tuotteesta.

Korkein lihapitoisuus (%)
      1. Isot häränjauhelihapihvit Saarioinen (83%)
      1. Pikkuherkku lihapullat Korpela (83%)
      3. Coctailpyörykkä Kylmänen (80%)

Alhaisin lihapitoisuus (%)
      1. Pirkka Broileripyörykkä (0%)
      1. Broileripyörykkä Saarioinen (0%)
      3. Lihapyörykät Atria (19%)

http://www.kuluttajaliitto.fi/index.phtml?s=818

• 19+20

sittenhän on kasvissyöjillä riemupäivä. Lihapullia ilman lihaa!

• jru
        19+20 kirjoitti:

sittenhän on kasvissyöjillä riemupäivä. Lihapullia ilman lihaa!

HÖH-HÖ-HÖÖ-Ö!

Lihahan on kasvista. Lehmä on siilannut vaan siittä paskat pois! :D

Rehunsyöjät vetää lihan vihreenä (paskat ja muu pilallinen on mukana).

Puhdas, tuore liha on punaista.

• Specter of meatball

Naapurin kettutarhalta häipyy nahkattomat raadot itsekseen. Onneksi niissähän ei ole kamaraa!!
        Varmaan Maukasta Makkaraa!

• Saara Saarioinen

Niin kyllä Saarioinen voi jatkossa pitää ihan itsellään kaikki broiskupyörylät. Kuten kaiken muunkin minkä se valmistaa, onneksi on vielä mahdollista valita.

• vain itsetehtyä

Jo vuodesta nakki valmiseineksiin on jauhettu kaikenlasia ruhonosia. Tää on ihan ikivanha "uutinen" muutenkin.

Jokaisen omaa pönttöyttä, jos tuoteselosteet ei kiinnosta. Toki on harhaanjohtavaa, mutta lihaa se on broilerinlihakin... Lihapullissa ja broileripyöryköissä ei varmaan paljon ole sisällössä eroa =D

Koiralle ostan makupaloiksi noita nahka-sydän-sidekudospyöryköitä, hyvin maittaa. Jotkut firmat myy muuten näitä sontapulliakin ihan törkeeseen hintaa 1,30 ym. parinsadan gramman pakettia...

• Teen itse pullani

"15 Lukukertaa "
      Avauksella on.

Tässäkö on Suomi24:n käsitys heidän sivujensa luetuimmista viesteistä?
      jonkun nimimerkittömän CAPS LOCK - loukkaajan avauksia tänne nostellaan?

Älyä vai geij?

• jaska jokunen

Tehkää mieluummin ruokanne itse

• .

Minusta taas on mukavampi syödä toisen valmistamaa ruokaa ja maksankin siitä mielelläni.

• Niin.. mitäs se broisku on, jos ei lihaa?

Hyvinpä nuo maittaa, broilerin koipireisissäki se nahka on se paras osa! Ja samat kaakattajat varmasti mielellään syövät kalapuikkojakin, mistäköhän kalan osasta ne sit tehdäänkään? :)

• Lidl asiakss

KUn ostaa Lidlin filekalapuikkoja, niin ne on tehty parhaasta kalan osasta, eli fileestä..maistuukin aivan erilaiselle kun S-määrketin vastaavat, jossa on käytetty seitin sisälmyksiä sun muuta.

• Käsitteet hukassa ?

Liha, miten sen käsitteen ihminen ymmärtää ?

Hedelmäliha, kalanlihan, linnunliha, soijaliha ? Lihapiirakka ? Oletan sen sisältän naudan ja porsaanlihaa en hedelmälihaa, paitsi jos sitä myydää omena lörtsynä. Kalakukko, lanttukukko, lihakukko jne....

• voihavehje20

noi valmisruuat ja varsinki mikroruuat maistuu ihan vehkeelle
      nälkä lähtee ku paketin avaa. yyh

• Itsetehtyä

Joo,lihapiirakat.... Mulla just omatekoiset lihikset uunissa (ei öljyssä ) paistumassa. Täytteenä: riisi,sipuli, paistijauhelihaa ja palvikylkeä:) Eipähän ole teollisesti irrotettua broiskun skeidaa ja tiedänpä mitä syön.

• (hinta/liha%)*100

Kyllä siinä lihalle tulee hintaa!

Ei pelkkä kilohinnan vertaaminen riitä selvittämään mikä on edullisinta, on otettava huomioon myös mitä tuote sisältää.

Se halpa kun ei pitemmän päälle edes ravinnoksi kelpaa.

• mie vaan

Hyvin ne näkyy kelpaavan.

• einespaska

Mä teen ainakin jauhelihapihvit ja pyörykät täysin itse. Laiskojen ihmisten ruokia noi valmis pyörykät sun muut. Ja hyi vittu että on pahan makusiakin.

• yks tietäjä

Joo ,mä tiesin ton enkää oo syönyt tollasii kymmeneen vuoteen. Teen lihapullat aina ite enkä syö mitää broileri pulliikaan

• Miksi kuluttajaliitt

kantelee tuosta, jos pösilöt ovat tyytyväisiä ja syö nahkaa ja vielä maksaa siitä ?

• Lopen kyllästynyt.

Olemme tehneet täydellisen muutoksen ruokailutottumuksissa. Ostamme vain tuoretta, marinoimatonta lihaa, kaikkien valmislihatuotteiden käyttö on lopetettu myös. Makkarat ovat vain lihamakkaroita joita ostamme. Jauhelihan ostamme vielä valmiina, mutta sitäkin harkitsemme, että jauhaisimme senkin itse.
        Kepulainen elintarviketuotanto syöttää meille "p....." ja myy kunnon lihan tappiolla Venäjälle ja maksattaa vielä sen tappion meillä kuluttajilla.

• Huono suunta
        Lopen kyllästynyt. kirjoitti:

Olemme tehneet täydellisen muutoksen ruokailutottumuksissa. Ostamme vain tuoretta, marinoimatonta lihaa, kaikkien valmislihatuotteiden käyttö on lopetettu myös. Makkarat ovat vain lihamakkaroita joita ostamme. Jauhelihan ostamme vielä valmiina, mutta sitäkin harkitsemme, että jauhaisimme senkin itse.
        Kepulainen elintarviketuotanto syöttää meille "p....." ja myy kunnon lihan tappiolla Venäjälle ja maksattaa vielä sen tappion meillä kuluttajilla.

"Ostamme vain tuoretta, marinoimatonta lihaa"

Olen pyrkinyt samaan, mutta pitää olla itsepalvelumyymälöissä suurennuslasi mukana jotta löytää valmiiksi maustamatonta lihaa. Kohta varmasti lopetetaan mausteiden myynti kaupassa, kun yritetään luopua käteisestä rahasta.

• Umpiliha vain

Kun ostaa sitä täyttä tavaraa niin ei tartte miettiä mitä sisältää. ja 26,90€/kg.

Mummon lihapullat nimellä myytävä sisältää enemmän hiilaria kuin proteiinia. Ei kyllä mummo tehnyt lihapullia niin että puolet jauhelihaa ja puolet jauhoja. =oD

• -hellankoukku-

mites ne lihikset paistetaan uunis...kiinnostaa kyllä.itse paistanu öljys,mut "kevyempi"ja "puhtaampi vaihtoehto kiinnostais,ainekset muuten samat mut miten toi palvikylki "istuu"lihapiirakkaan.kauanko uunis...mikä "löyly".josko joku kotikokki vastaa:))

• olet mitä syöt...

Itse lopetin kaikenmaailman eines ruokien syönnin reilu vuosi sitten, ja on niin fyysinen kuin henkinenkin olotila parantunut. Kilojakin karisi pois. Yrtit, salaatit, tomaatit ja kurkut kasvatan itse että varmasti tiedän ettei ole mitään ylimääräisiä mömmöjä. Lihan hankin teurastamon suoramyynnistä ja perunat, porkkanat ja sipulit ym. tutuilta. Lihan syönti on vähentynyt kun tuo kunnon liha on aika tyyristä mutta kyllä se on herkkua. Ei tulis mieleenkään enään laittaa einesruokia massuun.

• 14+14

Kai se nyt kalliimpaa on kun sitä ei ole jatkettu jauholla, nahalla, jänteillä, rasvalla, vedellä yms.

• omat aivot tarpeen

Mitä te valitatte ? Tuoteselosteet voi lukea, jotta tietää mitä syö. Ei ole pakko ostaa, jos ei lihapitoisuus miellytä. Ja sitä paitsi, syötäviä osiahan ne kamarat sun muut ovat.

Ja ohan se nyt selvää että kilon paketti "mummon lihapullia" ei maksaisi 1,20e jos siinä ois sitä lihaa 80%.

• 9+11

Kannattaa ostaa lihat ja jauhot erikseen. Nahat jääkööt koirille.

• dj3

Kyllähän ne voi lukea, mutta kuin lukee maksapasiasta ,että maksaa 24 % ja lihaa 26% niin ei kauheemmin tee mieli syyä, varsinkin kun lidlistä saa 96% lihapitoisen.

• mummeli-57
        dj3 kirjoitti:

Kyllähän ne voi lukea, mutta kuin lukee maksapasiasta ,että maksaa 24 % ja lihaa 26% niin ei kauheemmin tee mieli syyä, varsinkin kun lidlistä saa 96% lihapitoisen.

Ootko aivan sata varma ton lihapitoisuuden suhteen ??? Minä en ainakaan usko että mikään firma laittaa täyslihaa makkaraksi.

• Tehdään itse. :)

Just tuli tehtyä eilen ihan itse lihapullat, joita tuossa eilen söin, ja tänäänkin. Tietää mitä suuhunsa laittaa, eikä se niin vaikeaa ole, - sipulia siihen silppuaa jauhelihan lisäksi, mausteet heittää kyytiin, ja kananmunan sitä taikinaa sitomaan, ja tekee siitä sitten niitä pyöryköitä, ja paistaa. Melkeen itsekseen tulevat.

• olet mitä syöt...

Jos ei ihan oikeest oo mitään asiaa niin miks kirjotella täällä, tai perustelisit edes ton sun "mielipiteen"...

• joo.o
        olet mitä syöt... kirjoitti:

Jos ei ihan oikeest oo mitään asiaa niin miks kirjotella täällä, tai perustelisit edes ton sun "mielipiteen"...

Joillain taitaa vaan yksinkertasesti olla niin tylsä elämä, ettei muuta keksi kun tulla keskustelupalstalle kiroilemaan :)

• et voi tietää

niin ja se jauheliha..

• jalle palle

Yksinkertanen ratkasu ongelmaas..älä syö!

• fdjgzkf

Olet kyllä niin oikeassa. Välillä tuntuu ettei täällä kukaan osaa ajatella omilla aivoillaan.

• Da Nang

Ruokatarvikeaineet vaihtelee eri maissa ja kulttuureissa. Tv näytti kuvaa Kaukoidästä. Ihmiset pyydystivät haaveilla puista kasviluteita.
      Paahtoivat niitä js söivät herkkuina.

• olet mitä syöt...

Varmasti voivat olla herkkua. Eikä ole mitään lisäaineita tai suolaliuoksia, taattua luomua :)

• 6+18

Suomalainen elintarviketeollisuus jauhaisi pelkät kitiinikuoret suomalaisten syötäviksi ja lihat myytäisiin Kaukoitään.

• kerran kokeillut

Kun semmoisen valmislihapyörykkäpussin avaa, niin kyllä haiseekin aika oudolle...ei ihme jos sinne on teurasjätettä sullottu ja sitten säilöntäaineita, väriaineita ja muuta sontaa.. HYI SAATANA!

• Haiseva vastalause

Ei se haise oudolle. Se haisee pierulle.

Sitä kutsutaan suojakaasuksi siksi että sen kaasun sisällä mikään ei voi elää, eikä lisääntyä.

Lidlin metwurstipaketin kyljessäkin luki että "tarjoiluehdotus: avaa viisi minuuttia ennen tarjoilua" Syystä että kyseinen paketti haisee ihan siltä kuin joku hienohelma suomenruotsalaisrouva olisi päästänyt kunnon kumisevan pierun minkkiturkkinsa alta.

• yks tietäjä

Jamie oliverin ohjelmas just näytettiin et miten niitä pullia oikein tehdään. Jostain helvetin nahasta. Näköjään suomeenkin on rantautunut sama tapa kuin englantiin. Onneks tajusin asian jo kymmenen vuotta sitten.

• Lue tuoteseloste

Kaikissa valmisruuissa on tuoteseloste...pienellä toki, mutta lukulasit kauppaan mukaan!
      Muutenkin, jos moinen asia huolestuttaa, on paras valmistaa omat ruokansa mahdollisimman jalostamattomista raaka-aineista alusta alkaen itse. Vaikka ostaisit ulkofilettä, jos se on marinaadissa, on se jo täynnään ties mitä lisäaineita.
      Äänestetään jaloillamme, ja jätetään valmisruuat kauppaan! Ja ja ja...mm. nykyään löytyy kaikista paremmista kaupoista jo makkaroita, jotka ovat /- 90% lihaa, leipää, jonka valmistuksessa vain vettä suolaa ja ruisjauhoja jne jne.
      LUKEKAA TUOTESELOSTEET jos asia kiinnostaa vähääkään. Jos taas ei kiinnosta, ostakaa huoletta harmaata ?lihamakronilaatikkoa? tms. Valinnanvapaus!

• turhaa vouhotusta

Karja ja viljapelto ovat sitä valmisruokaa jo valmiiksi.

Syötetäänhän sille lehmällekin keinotekoisia rehuja ja ties mitä lisäaineita.

Peltoon, missä vilja kasvaa, laitetaan erilaisia lannoitteita ja ties mitä myrkkyjä.

• Ei selko suomea

Kerro tästäkin mitä se sisältää ja missä suhteessa !

Ainesosat: Koneellisesti erotettu broilerinliha, vesi, peruna, naudanliha, korppujauho (vehnä), sipuli, sianliha, kamara, silava, perunakuitu, mausteet (mm. mustapippuri, korianteri, inkivääri, valkosipuli), suola, glukoosi, perunatärkkelys, aromit (valkopippuri, liha), väri (E 150c). Lihapitoisuus 14 %. Liha ja lihaan verrattavat valmistusaineet 54 %. Suolapitoisuus 1,1 %. Normaalisuolainen ?

" broilerinliha, vesi, peruna, naudanliha, korppujauho (vehnä), sipuli, sianliha, kamara, silava, perunakuitu, mausteet (mm. mustapippuri, korianteri, inkivääri, valkosipuli), suola, glukoosi, perunatärkkelys, aromit (valkopippuri, liha), väri (E 150c)"

• Mössöä kansalle

Teollinen ruoka on maustettua mössöä josta on erotettu kaikki hyvät ja terveelliset ravintoaineet. Ne myydään erikseen terveyskaupoissa mössönsyönnistä sairastuneille ihmisille. Kätevää ja kannattavaa teollisuudelle.

• olet mitä syöt...

Kannattaa jättää sellainen tuote ostamatta jonka tuoteselosteen sanoja ei ymmärrä tai jos tuoteseloste on yhtä pitkä kuin Väinö Linnan; Täällä pohjantähden alla.... :)

• yyu.

vapaudessa eläneen kanan nahka on herkkua,
      etää en syö enää missään ,kun näin Mats dumelin ee ohjelman talvella

• mummeli-57

Tähän se menee kun ei ole ihmisillä aikaa tehä ruokiaan itte, sitten saa päivitellä kun ei tiedä mitä suuhunsa laittaa. Vähän niinkuin henkilökohtainen voi-voi. Onneksi ei ole tollasia murheita kun laittaa ruokansa ihan ite.

• rhteth

Kyllä syy on teollisuuden.

Teollisuus alkoi tuottamaan ihan hyvää tavaraa omilta pelloilta sodan jälkeen. Mutta pikkuhiljaa kun piti tehdä tehokkaasti, eli säilyttä ruoka mahdollisimman pitkään kaupan hyllyllä vastaan pitkät kuljetusajat, alettiin tuottamaan halvalla tuotettua kallista ruokaa ja maksimoimaan voittoja. Ja kun voitot maksimoitiin, niin kaikki kotituottajat voitiin ajaa alas, yhdessä muiden kauppaketjujen kanssa. Siitä syntyi monopoli.

Tietenkään ostajalle ei tästä kerrottu mitään vaikka tietenkin asiakas on sen maussa huomannut. Nykyihminen on vain kasvatettu siihen makuun mitä kotiäidit tarjosivat ja mitä teollisuus tarjosi kotiäideille.

Helppoahan se oli vielä 70 luvulla ja vielä 80 luvullakin äitien tehdä ruokaa, kun he olivat koko päivän kotona tekemättä mitään muuta. Vain mitättömän pieni osa naisista kävi aikaisemmin töissä kokopäiväisesti, mutta noina vuosina tuli lopullinen murros ja työpäivän jälkeen äitien piti tehdä nopeaa ja halpaa ruokaa koulusta tuleville kakaroilleen. Sitä paskaa nyt sitten ihmiset syövät. Eikä silloin äidit tienneet että teollisuus tuottaa heille pelkkää paskaa kun oltiin totuttu siihen että kaikki mitä televisiosta näytetään on totuus ja kivaa.

Nyt kun ruuanvalmistustaitokin on heikentynyt niin että kaikenmaailman eläinsuojelijat haluavat pelkkiä rehuja kun eivät kestä sitä että eläin tapettaisiin ruuaksi, niin mikäs siinä on teollisuuden ollessa. Muutosta ei ole luvassa, koska ei teollisuus ala muuttamaan yhtään mitään vaikka sata Matts Dumellia tekisi dokumentteja heidän kalliista hevonpaskastaan.

• Nahkaa tai ei

Ihan loppujen lopuks se on mulle aivan sama mitä siinä ateria paketissa on. Maistuu hyvältä, täyttää vatsan ja thäts it. Tottakai kcal määriä zekkailen, ettei pääse kumpu kasvamaa...

• Nahkaa tai ei

Espanjasta saan halvalla kurkkuja, eikä tarivitse suomalaisia tuottajia tukea.

• EXXON VALDEZ
        Nahkaa tai ei kirjoitti:

No nää muijat käyttää sitä kurkkua niiden alempien "kitarisojen" hieromiseen!!!

• Makuaisti menetetty?

Vähän niin kuin, maku sormessa ja sormi perseessä.

• luota sinäkin
        Nahkaa tai ei kirjoitti:

Luuletko että Espanjalaista kurkuntuottajaa ei tueta ???
        Euroopassa ei ole yhtäkään maata,missä ei maataloutta tuettais.
        Luotan kuitenkin kaikisa enimmin Suomalaisiin tuotteisiin.

• nahkainen

....noo jaa. Ennen minä syön nahkat kuin jotain E-merkkisiä lisäreitä. En ole vielä tähän päivään mennessä kuullut että joku olisi nahkasta sairastunut eli saanut syövän niin kuin E alkuisista sairastutaan ja muutamat Eet ovat jopa lapsilta kiellettyjä.
      Kyllä se nahka kelpaa niin moneen eri juttuun kuin noi Eet.
      Nahka on puhdas luonnontuote mutta mitä ne Eet ovat siinä pussin/rasian sisällä.
      Minun mielestä ne jos koskaan ovat sitä paskaa mistä te nyt napisette. :D

• Nahkuri/tärkäri

Nahasta saa hyviä kenkiä, takkeja, hanskoja, sohvia, auton verhoiluja ja muuta käyttötavaraa, mutta lihapullia suuhun ?

Tärkeintä on valita kengälle oikeat suojatuotteet, esimerkiksi pintanahka ja mokka kaipaavat erilaiset aineet. Kiiltonahalla puolestaan ei sovi pehmeälle nahalla tarkoitettu kenkävoide, sillä se voi tehdä kiiltonahan pinnan himmeäksi.

Huolla nahka tai tekstiili vähintään ajokauden lopussa siihen tarkoitetuilla hoito-, kylläste- ja pesuaineilla, ohjeiden mukaan. Mutta muista älä valmista asustasi päivällistä !

• Itsetehtyä

Just syötiin lihikset jotka tein tänään itse. Taikinan ohjeen otin netistä, mutta paistoin uunissa .n35-40min, uunin lämpö oli 200ast. Täyte oli "omasta päästä". Palvikylkisilppu istui tosi hyvin:)) kunhan ei laita liikaa sitä, ihan vaan makua antamaan. Hyviä olivat!! Ei teollisuus sonnasta tietoakaan:))

• hanna.nanna

Ihan oikein, että näille tumpeloille "lihansyöjämiehille", jotka ei erota lihaa lihasta, syötetään kaikki teurasjätteet ja muut broiskunriekaleet lihana. Eikä se mikään ihme olekaan, että syötetään, sillä eihän miehet lue edes pakkauksen tuoteselosteesta sitä, että mitä se sisältää. Riittää, että päällä lukee isolla että jauhelihapihvejä tai lihapullia.

Sopisi miesten ensi kerran vilkaista vaikka sitä ruisleivän pussia ja todeta, että siinä ruisleivässäkin on melkein puolet vehnää. Tosi ruisleipää. ;))

• Onneks ei kaikki miehet!Eineksiä en osta käytännössä ikinä eli ainoana n.2krt vuodessa saarioisten jauhelihapizzan vanhasta tottumuksesta jos oikein hätä on. Puhtaimmista mahdollisista raaka-aineista itsetehtynä niin saa mitä haluaa!

• Hyvä ruoka parempi m

Taitaa naisista löytyä näitä uus avuttomia nykyää enemmän, jotka eivät hallitse ruoanlaitoa kuin miehiä.

Vaatteet ja korkkari naamarasvat vie kaiken ajan ja välillä voi sit syödä valmiseineksen, ellei ole anoreksia/bulimia.

• jeejeejee23467

ei uusi juttu. nimittäin syy miksi en ole syönyt punaista lihaa yli kahteen vuoteen, pelkkää kanaa ja kalaa, koska niissä tällanen paskan lisääminen ei ole niin yleistä

• vilperi77

Mistä löydät kanaa, kun kaupassa myydään vain broileria?

• Jjeeves
        vilperi77 kirjoitti:

Mistä löydät kanaa, kun kaupassa myydään vain broileria?

Osuva kysymys.

Kananliha on maukasta ilman mitään mausteita, ripaus suolaa riittää. Ulkomailla sitä ainakin saa.

• vilperi77
        Jjeeves kirjoitti:

Osuva kysymys.

Kananliha on maukasta ilman mitään mausteita, ripaus suolaa riittää. Ulkomailla sitä ainakin saa.

Tosin sielläkin vaan broileria tuskin siellä keitetään kanaa painekeittimellä 2 tuntia että on kypsää..

• Hyvä tietää

HK:n työntekijät tietävät mitä makkaraan laitetaan. Moni on kertonut juttuja :) En syö enää makkaraa....

• EXXON VALDEZ

Kanateurastamossa olleena tiedän mitä siellä tapahtuu!Enkä ole koskenut vuoskymmeniin kanaruokiin................................
        Hyi HELVETTI mitä paskaa monet tunkee muka "kananmuodossa" ales tuosta käkättimestään?
        Yrjöt meinaa tulla aina kun näkeekin jotain kotkotinta myytävän ns.LIHANA???

• Kun ostaa käsittelemätömiä liha tuotteita niin saa sitä mitä haluaa.
      Itse käsiteltynä tiedät mitä laitat.En osta esi käsiteltyjä.Sen verran pitää olla aikaa
      laittaa itse.Ohjeita on vaikka kuinka paljon,kun etsii.Käytän itse vain merisuolaa
      tai ruususuolaa. Täällä on muitakin nimiä.Yksi on Kuninkaidensuola.
      Nämä valkaistut suolat heitin pihalle jäänpäälle ja sehän suli.Merisuolan ja Ruususuolan lisäksi en osta muuta.

• Lue tuoteselostus

Ei kannata ostaa paskaa.

Lidlessä saksalisissa makkaroissa on täyttä lihaa 80-90%. Suomalaisissa makkaroissa ei juuri ollenkaan.

Lidlessä myydään myös ruotsalaisa lihapullia, joissa on naudan lihaa 80%.

Mutta LIdlessä myydään myös pienia jugurttipurkkeja, joiden kannessa on mansikan vai oliko se nyt vadelman kuvia.

Kuitenkin tuoteselostuksesta selviää, että tuoteessa ei ole marjoja ollenkaan, on vain esim. omenaa ja punajuurta, jolla tuotteen pohjalla oleva mössö on saatu marjan näköiseksi.

Siis huijausta.

• Salamikin on hyvää

Ne Lidin ruotsalaiset lihapullat ovat muuten hyviä, 1000 kertaa paremman makuisia kuin täällä valintatalossa, k- marketissa tai s- marketissa myytävät. Samoin se lasanje siellä voittaa kaikki saarioisten ja muiden kotimaisten valmistajien tuotteet maussa ja laadussa, vaikka onkin ranskalaista.

• Linnaan kaikki

Virkamiehet eivät koskaan hoida töitään! Saatanan paskiaiset, tässä maassa koko virkakoneisto on läpimätä!

• manimanimani

Koiranmakkaroissa taitaa olla paremmat ainekset kuin ihmisille tehdyissä.
      Olen aina karttanut valmisruokia ja niin teen edellleen. Silti saa olla aineksia ostaessa tarkkana. Näköjään rahan ahneus pistää ihmisten tekemään kaikenlaisia vippaskonsteja.

• näin meillä

Jo vuosia on ostettu paskaa paketissa, massiiviiset voitot ovat isot kaupaketjut käärineet..kukaan ei valvo, korruptio jyllää ja kansa syö paskaa paketissa, maksaa maltaita kusetuksesta, kaupan ja tehtaan työntekijät ansaitsevat nimipalkkaa ja sijoittajat nauraa..valtio varmaan antaa vielä tukirahaa..paskan jauhamiseen..

• DGRDTERRES

Ihan oikein teille lihansyöjäpaskiaisille!! SYÖKÄÄ PASKAA!!!!

• Römppäswaami

oletko nainen , ja oletko hyvännäköinen .. ?

• Ruoantekijä!

Mie teen ite omat nahkapullani.
      Sukulaiset metästää lintuja, ja ne tarjoaa mulle niiden nahkaa.
      Saan myös porsaan nahkaa ja hirven nahkaa. Vaikkei äkkiä uskois, noista nahoista tekee yllättävän hyvvää ja ravitsevaa ruokaa. Ja kun oikein maustaa, niin ovat käsittämättömän hyviäkin!

• Dondore.

Puhut täyttä totta. Eläinten nahasta voi saada yllättävän hyvää safkaa aikaseksi, ja monet luovuttavat eläimen nahkat ihan ilmaiseksi.
        Jotku kuorivat myös kaloilta nahan ja minä jos joku tiedän, niin erityisesti Lohella ja Harjuksella on todella maukkaat nahat.
        Jauhettiin jauhelihamyllyssä eri eläinten nahkoja sekaisin ja tehtiin jauhelihhaa. Hyvälle maistui! Suosittelen kokeilemaan!

• Ruokamestari.

Minä kokeilin tehdä kengännahoistani ruokaa.
        Kenkiäni on lankattu elämäni aikana ainakin kerran ja väriltään mustat.
        Revin kengältäni nahkat ja tein niistä verilättyjä. Yllättävän hyviä :)
        Nahat revittyäni kengistä jäi enää jäljelle kengännauhat ja pohjat.
        Näistä kengän pohjista tein maukkaat ja herkulliset pihvit ja narut kävi hyvin spagetista. Ai naminaminannaa, ku tuli hyvvää ruokaa. Oikein kun maustoi, kävi myös jaloissa olleet sukkanikin oikein mainiosti kaupaksi myös kylässä olleilleni vieraille!

• Lihapulla orava

Aijai kun onkin herkkua kaupan valimiit lihapullat ja jauhelihapihvit.
      En paljon mieti mistä herkku on tehty, kunhan vaan maistuu hyvältä ja ruoka tekee tehtävänsä eli menee nälkä pois.
      Jos tosiaan lihapullissa on broilerin nahkaa, niin en olisi koskaan uskonut, että broilerin nahasta saa noin herkullista ruokaa.

On niitä lihapullia tullut itsekin tehtyä.
      Sipulia pitää olla todella reilusti, tulee älyttömän herkullista.

• deitataan

Kuka on vastuussa kaikista niistä ihmisistä, jotka joutuvat syömään sen minkä kotipalvelu eteen kantaa?

Broilerinnahkaa ei voi antaa kihtiä sairastavalle ollenkaan! Ilmankos ystäväni on joutunut tämän vuoden puolella kolme kertaa menemään ambulanssilla Keskussairaalaan pahojen kihtikohtausten vuoksi vaikka hänellä on lääkärin määräämänä kihtiin estolääkitys! Ilmankos ei syytä löydy millään, miksi puriini arvot aina vain ovat korkealla vaikka kuinka syö ohjeiden mukaisesti.

Hänelle toimittaa kotipalvelu valmiit ruuat ja niissä on näitä broilerinnahkapullia sun muuta einesmoskaa. Kotipalvelutoimitukset tilataan sieltä mistä saa edullisimmin ja nykyinen kilpailutuslaki velvoittaa myös näihin "kaikista halvimpiin" ratkaisuihin.

Kuinka monta samanlaista tapausta on muualla? Tietääkö kukaan?

• pelkkää voita

toi on nyt vähä sama peli kun noi kasvirasvakki mitä leivänpäälle levitetää , ainaki yhtee aikaa se raaka aine tuli honkajoki oy stä mihin ne hullunlehmätaudi saaneet lehmäkki vietii ...
      nii ja tanskasta tuotu elukan ruho niin leikataa täällä suomessa niin se on senjälkee suomalaista että tällästä touhuu ...

• Justeri

En koske pitkällä tikullakaan lihatuotteeseen, jos siinä ei lue, että siinä on vähintään 70% lihaa. Samoin jos lukee "lihaan verrattavia aineksia", juoksen pakoon.

• vienotuuli

Kauheen pitkä vastauslista joita en aijo lukea, koska laiska ihminen ostaa lihapullansa valmiina oli ne nyt mistä tahansa tehty!
      Jauhelihaan ei tarvita muuta kuin ruokakermassa turvotettu Ranskalainen Sipulikeitto, ja antaa vetäytyä puolisentuntia niin paistoon.
      Broitsu tai kalapullia en ikinäkään söisi joten en tiedä miltä maistuvat!
      Jos käytätte jatkuvasti kotona näitä einesruokia, syötte pashaa!
      Opetelkaa ruuanlaittoa, paljon voi tehdä jo huomiselle valmiiksi jääkaappiin, et on aikaa olla lapsostenkin kanssa heidän valveilla ollessaan.
      Muksuthan menee vähintään 8 aikaan ehtoolla tutimaan, siinä ehtii keittää vielä perunat, tai tehdä huomisen soosin jne...
      Iklinä en lapselleni syöttäisi noita valmisruokia.Nakkariruoat on aina olleet pannassa.

• Ei lihava ihminen

Mikä on broilerinahan ravintoarvo ihmiskeholle ?

• pari pullaa syöny

hyviä ne on ollu viimiset parikytä vuotta . älkää ostako jos ette tykkää. nugetteja??

• aivan turhaa
        pari pullaa syöny kirjoitti:

hyviä ne on ollu viimiset parikytä vuotta . älkää ostako jos ette tykkää. nugetteja??

no mites kalapuikko. onks ne jääkalaa vai seitä .turskaa? on sekin vaan nii hyvää.

• yäk.

Broteiinia siitä saa. Mistä tiedät vaikka ne mausteliemessä olevat "Broiskut" ovatkin lihotettua rottaa.

Itse en syö kyseistä lihaa, enkä kalapuikkoja/ kalapullia!

• mkkjkjkj

Kun tekee itse, niin tietää, pullat sisältää. Idiootit ostavat valmiita esim. lihapullia tai broirelipullia!

• kuvottavaa.

suomalaiset valmistajat tekevät jätteistä kuten nahoista syömäkelvotonta paskaa.
      itse ainakin pitäydyn erossa tällaisista jätepullista.

• valitettavasti

Eiköhän asia järjesty kun ihmiset lakkaavat ostamasta nuita niinsanottuja lihapullia ja pihvejä.

Itse en ole ostanut yhtäkään pakettia sen jälkeen kun tuli tietoa, että niissä syötetään ihmisille ihan mitä sattuu.

Uskokaa nyt ihmiset!! Kyllä se ostolakko on ainut millä me voimme itseämme jotenkin puolustaa nuita isoja elintarvikefirmoja vastaan.

• mikkohoo

Kyllä avuttomia idiootteja kusetetaan syömään kaikellaista paskaa einesten muodossa;(

• mimmin kritiikki

"useimmiten pihvi ei ole lihaa vaan broileri tai broilerin nahkaa". Eikö artikkelin kirjoittaja tiedä että broileri on lihaa, kana nimisen linnun lihaa. Artikkeli olisi uskottavampi, jos koko ajan pysyttäisiin tosiasioissa. Itse asiaan on hyvä puuttua, mutta pitää hallita kirjoittaminen.

• anna mun nauraa.

Hallisetko sinä kirjoittamisen?? Kysynpä vaan. Kun lukee noita sun tarinoitasi, ei voi muuta sanoa kuin huh,huh. Käväseppä väliillä taas Miehen logikka palstalla.

Siellä näkee sun taitosi ja myös Huuhaalla.

• Olen jo vuosia ihmetellyt kotimaisen ruuan kalleutta,koska kaikki jätteet jauhetaa sekaan, ei hinnankaan pitäisi päätä huimata kuten nykyään.Käytetäänköhän missään muussa maassa koneellisesti irrotettua luu- ja jännemössöä ihmisten ruokana.Koko hommassa ei ole kysymys muusta kuin valmistajien pohjattomasta ahneudesta, KYLLÄ KANSA MAKSAA.itse boikotoin näiden tuotteita. Syököön itse paskansa.

• ei hyvää

HK:n broilerikiusaus ainakin tässä taannoin oli pettymys. Se oli raakaa ja pahaa. Olisin laittanut palautettaa HK:lle, mutta ei onnistunut heidän nettisivullaan.

• puhdas ruoka

kaikki valmisruoka on pääsääntöisesti paskaa niin se vaan menee. ei eineksillä pitäis kenenkään myrkyttää itseään tai perheitään.lisä-ja täyteaineitten määrä on aivan käsittämätön ja sit ihmetellään ku ilmenee kaikenlaisia oireita ja sairauksia.näin se elintarviketeollisuus aliarvioi meitä kuuliaisia kuluttajia.

• Valittajaliitto

Selasin mielenkiinnosta Kuluttajaliiton viestintää. En löytänyt y_h_t_ä_ä_n positiivista sanomaa. Kaikki alkavat "kuluttajaliitto vaatii" tai "kuluttajaliitto on huolissaan". EIkö tästä maasta löydy mitään positiivista sanottavaa?

Kenen asialla Kuluttajaliitto on? Kuluttajaliitto on vaatimassa lääkkeitä valintamyymälöihin ja on sitä mieltä, että se laskee hintoja. Tuskin. Lääkkeiden hinnat ovat samat perustuen lääketaksaan. Ja kun vähittäiskauppa on 80% kahden toimijan hallussa, onko niillä oikeasti halua laskea yhtään mitään hintaa? Pelaako siis Kuluttajaliitto S- ja K-ryhmän pussiin?

• Itse vältelen niitä

Tässäkin vietiketjussa lähes kaikki kertovat, etteivät syö noita jätepullia ja pihvejä, mutta miksi niitä on kaupoissa pilvin pimein ? Ei kait niitä valmisteta koristeeksi ja vain hyllyn täytteeksi. Samoin nuo valmiiksi marinoidut tuoteet, joista ei voi tehdä monipuolista ruokaa ja maustaa eri käyttötarkoituksissa mukaisesti.

• Perseestä lihateolli

Pitää ostaa lihamylly ja hakea teurastamosta sian nahkoja ja tehdä itse niistä jauhenahkapullia, tietysti omat väkevät mausteet mukaan: Korianteria ja muita vahvoja mausteita jotta ei tiedä mitä syö.

Snellman ei lisää niihin edes nitraattia.

• Ei saatana..
    • Pettynyt kuluttaja

Kävin Valintatalossa ja marssin einestiskin ohi, vaikka siellä oli niitä -30% lappusia. Liha paketien kohdalle päästessänin 90% kamasta oli jossain vitun oransissa mömmössä ja muutama paketti näytti luonnolliselta lihatuotteelta. En ostanut sieltä kuin maitoa (punaista) ja tupakat. Tulee uus kauppareissu vielä tänään, et saa huomiseksi jotain parempaa safkaa.

• Anonyymi

..ja kun mm. kihtipotilaat eivät voi syödä broilerin- tai kalannahkaa, väärä info on yhtä vaarallista kuin allergisoivien aineiden ilmoittamatta jättäminen. Tähän pitäisi terveysviranomaisten puuttua. Oletus, että kaikki kihtipotilaat joisivat olutta on totaalisen väärä tieto, puriinipitoisten piilotuotteiden kätkeminen elintarvikkeisiin on pahin uhka, jota on mahdoton varoa.

Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7260
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      724
      3446
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      160
      1741
    4. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      335
      1723
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1385
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1361
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1260
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1237
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      257
      1228
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1144
    Aihe