Miten saan rajoitettua alkoholinkäyttöäni?

Työtön 20v

Olen 20 vuotias mies ja juonut lähes päivittäin alkoholia päihtymistarkoituksessa jo vuoden. Koskaan en ole krapulasta kärsinyt, joten ei tuo sinänsä elämää ole haitannut. Työjutut on hoitunut kunnialla loppuun tästä ongelmasta huolimatta. Silti vähän huolestuttaa. Haluan elää elämäni päivä kerrallaan eikä periaatteessa alkoholin riskitekijät elimistölle vaikuta minuun mitenkään. Mitään fyysistä riippuvuutta ei ole tullut mutta enemmänkin henkinen. Elämä ja sosiaaliset tilanteet sujuu paljon paremmin pikku hiprakassa. Vanhempiani toki näen aina selvinpäin mutta jos pitää soittaa ystäville tai ehkä mennä meseen niin alkoholi on aina osana tuota.

Olen tylsä ja tylsistynyt ihminen. Harrastuksia löytyy ja pystyn hoitamaan ne selvinpäinkin. Sosiaalisuuskin on noussut viime vuosien aikana todella paljon. Kuitenkin mikäli haluan jollekin jutella niin tarvitsen hyvän mutta harkitun kännin. Överikännien vetämisen lopetin jo 18 vuotiaana kun tajusin etten pysty hallitsemaan itseäni niiden aikana.

Onko tämä alkoholismia? Itse ajattelen tätä lähinnä siltä kannalta että tämä helpottaa elämää ja saa sen edes hetkeksi tuntumaan hyvältä. Vähän niinkuin jotkut ihmiset syö suklaata päivittäin tai vastaaavaa. Minulle tämä on enemmänkin sellainen rentoutumiskeino tai paha tapa niinkuin tupakointi. Jos esimerkiksi rahat on loppu niin pystyn olemaan juomatta ja tupakoimatta pari viikkoakin. Omasta mielestäni en mitään AA-kerhoa tarvitse. Vaan enemmänkin jotain tekemistä jolla voisin korvata tuon kaljankittaamisen. Juon aina pelkästään tylsyyteen kun yksin olen. Jos viikonloppuisin kaverit pyytää juomaan niin silloin hauskanpitomielessä.

Olenko alkoholisti jos riippuvuus on lähinnä henkinen eikä fyysinen? Voiko alkoholista tulla "paha tapa" niinkuin tupakoinnistakin? Kummastakin saa hetkellisen helpotuksen olotilaan. Tosin siinä missä tupakoimalla saat kulutettua sen 5 minuuttia, alkoholilla saat kulutettua 5 tuntia.

8

202

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toistaiseksi raitis

Minun mielestä tilanteesi ei ole täysin ongelmaton, vaikka pystyt velvollisuutesi hoitamaan hyvin. Ehkä et ole alkoholisti, mutta päivittäinen juominen voi jatkuessaan aiheuttaa ainakin kovaa rasitusta elimistölle ja jopa sairauksia. Myös psyykkinen riippuvuus tuntuu kohtuullisen vakavalta.

Alkoholismi voidaan nähdä ja määritellä monella tavalla. Yksi on se, että ihminen on alkoholisti, jos alkoholin käytöstä tulee elämän keskeinen tavoite.

Totta on, että sinun pitäisi kehittää muuta toimintaa juomisen tilalle. Juomisen tarpeen taustalla voi olla myös mielialaongelmia, jos et pysty nauttimaan elämästä selvin päin.

Sinun kannattaisi kokeilla pitempää raitista jaksoa. Se näyttäisi, kuinka vaikeaa tai helppoa raittiina pysyminen on. Mielestäni olisi hyväksi jos voisit keskustella tilanteestasi päihdehuollon tai mielenterveyshuollon asiantuntijan kanssa. Tilanteesi on kuitenkin vielä niin hyvä, että sinun on todennäköisesti helppo korjata elämääsi.

• kova kovaa vastaan

Pitkä, usean kilometrin juoksulenkki joka päivä. Ja kun olet työtön, käy lenkillä aamupäivällä ja illalla sitten lisää, ettei jää aikaa lähteä kapakkaan. lenkkijuomaksi jotain alkoholitonta. kerran viikossa kuitenkin juoksematon päivä.

• Kalle.

Olet vasta kehittämässä riippuvuutta, ja sen voimistumiseen sinuakin vahvemmaksi voi mennä vuosia.
      Sinusta kuitenkaan tuskin tulee alkoholistia, koska kykenet analysoimaan tilannetta jo alkuvaiheessa, ja pää toimii.
      Ratkaisut ja valinnat ovat käsissäsi.
      Älä harrasta jokaviikonloppuista juomista, kun silläkin kaavalla pitkällä aikavälillä hankitaan riippuvuus, joka etenevästi voimistuu.
      Alkoholin käytön hallinnoimiseen tarvitaan itsekuria, mielen hallintaa ja kieltäymyksiä.
      Pirulle kun antaa pikkusormen, se vie koko käden.

• nuorinainen-

Oi, siinä olis kyllä mun tuleva mies! Itellä just sama tilanne..

• Viinan kanssa ei voi tehdä kompromisseja. On ihmisiä jotka hallitsevat alkoholinkäytön ja on ihmisiä joita alkoholi hallitsee. Jälkimmäisten ainoa mahdollisuus ihmisarvoiseen elämään ja kuolemaan on täydellinen ja lopullinen ero alkoholista. Tylyä on.

• Siinäpä arvon veteraanikolleega tiivistit koko asian ytimen.
        Riittävän kauan viinaa läträttyään monet ajautuvat joko/tai-, on/off-valintaan, mutta kun se on niin vaikea luopua rakkaasta älynpoistajasta, kun edessä olisi niin ikävä elämän arvojen uudelleenjärjestely.
        Surukseni olen pessimisti, ja arvelen, että useimpien on opittava asia kantapään kautta, kun yleensä järkipuhe ei auta. Monet kellahtavat hautaan ennen opin alkua.
        Toki on sellaisiakin, joilla lamppu syttyy ajoissa.
        Se on ainoa lohtu.

• _r_

En lukenut yhtään vastausta. Luin vain alkuperäisen viestin. Aikalailla samantyyppinen tilanne, kuin minulla paitsi, että minulla se on jatkunut jo toistakymmentä vuotta.

Tupakan ja viinan rinnastus ei ihan toimi meikäläisen kohdalla, kun en koskaan saanut tupakasta mitään nautintoa - pikemminkin päinvastoin. Siksi tupakasta oli helppo päästä irti. Kalja tuottaa hyvää mieltä ja sillä pääsee hetkeksi pois tästä maailmasta mutta usein käytettynä sen teho laimenee ja sen käytöstä tulee rasite itselle ja läheisille.

Taistelen itse saman asian kanssa ja haluan siihen muutoksen. Tarvitsen syitä/perusteluja miksi en tarvitse kaljaa.

Minulla on sama kääntöpuoli, kuin sinulla; kännissä minusta tulee sosiaalinen, joka ei puolestaan oo lainkaan paha asia.

• alkuperäiselle

on jo iso askel parempaan suuntaan, että mitit tiannettasi ja haluaisit tehdä muuta kuin juoda.
      olen itse pyristelemässä alkoholista eroon, ei ole helppoa.juon kans tylsyyteen. mulla on auttanut ainakin päihdelinkin testin tekeminen ja terveyshaitoista lukeminen, samoin päihdetyöntekijän kanssa jutteleminen.
      aa:n auttavaan puhelimeen olen soittanut ja sieltä saa myös neuvoja ja kuulee alkoholista luopuneiden neuvoja.

mulla on välillä 3-5 päivän juomattomia aikoja ja huomaan parissa päivässä jo, miten paljon parempi olo silloin on. tulee ilon tuntemuksia ilman, että on humalassa, se on mahtava tunne.

yritä lopettaa juominen, mitä aiemmin sen teet, sitä helpompaa se on.
      suurin syy itselleni haluun luopua alkoholista kokonaan on veljen kuolema juomiseen muutama vuosi sitten. oli vasta 33-vuotias.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      49
      6415
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      655
      2709
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1229
    4. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1155
    5. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      85
      1144
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      60
      1098
    7. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      281
      1083
    8. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1080
    9. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      70