Sähköpyörä? Missä?

liibalaaba.

Kuka on nähnyt täällä kokomaassamme sähjöpyörän? Itse olen kerran nähnyt sellaisen. Toista on esim. Saksanmaalla, jossa niitä pörrää joka paikassa. Miksi ne eivät ole täällä lyöneet läpi? Hyvä idea kulkea tollasella vaikka pidempiä duunimatkoja yms. Ongelmana voi olla myös suomalainen lainsäädäntö, joka kieltää sähköpyörät (vrt. sähköavusteiset), nopeuden sekä moottorin maksimitehon.

Haloo vihreä puolue! Tehkää asialle jotain - niin 'maailma pelastuu':)

36

1197

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alkup.tuna

      No miksi sulla ei ole sähköpyörää?

    • liibalaaba.

      On kyllä ostoaikeissa, hinnat vielä hieman hirvittävät. Johtuunee varmaan pienistä eristä? Tuollaisen vielä hankin, kun voisin sillä duunimatkat korvata.

      Sitä vain ihmettelen, ettei niitä katukuvassa näe. Onko niissä jotain pahoja ongelmia tai puutteita?

      • alkup.tuna

        Puutteita: hinta, paino, akkukesto, lataaminen ja asiantuntevan myyntiverkoston pienuus/puutteellisuus. Siinä noin aluksi.


    • mutenvain

      ostin mummo mallin matkaajan 399€ 20km pääsee akulla mukava peli hintaisekseen sopii aloittelijalle. itsellä yli neljäkymmentä vuotta väliä pölkupyöräilystä, parempaa akkua varatankiksi katsellut, akut näyttävät olevan kalliita, ehkä kiinasta tai jostain missä paljon pyöräillään tilattava.

      käykää kokeilemassa liikkeessä yllätytte ajamisen fyysisestä helppoudesta.

    • 4+7

      Eipä noita juuri ole näkynyt,jos edes tunnistankaan.Ei ole moottoripyöräkausikaan vielä kun loistavat nekin maanteillä poissaolollaan.

      Sähköpyörän valtti ei ole tehokas moottori,iso akku,suuri nopeus.

      Idea on mahdollisimman kevyt peruspyörä moottoriavustuksella.Keveys sallii perusjarrut,pienempitehoisen ,kevyen,moottorin ja pienen,kevyen,akun.

      Kun polkijan voimat ja s.pyörä sopivin vaihtein ovat balanssissa ,pyörällä polkee kevyesti pitkälle.

      Huonon pyörän tunnistaa rykivästä etenemisestä.Ja kun saavutetaan matkanopeus,on isoinkin vaihde liian pieni.Tehoja ja aikaa menee hukkaan.Kallein ei ole aina paras.

    • fillarinisti

      Sähköpyörä on kyllä todella mukava kapistus. Pääsin testailemaan erästä sähköpyörää ja eipä enää tavallinen fillarointi enää ollutkaan ollenkaan mukavaa :(
      Tosiaan tuo kallis hinta/laatusuhde on vähän hirvittänyt tuollaisen hankinnassa. Onneksi hinnat on ehkä alkanut vähän jo tippumaan. Omasta pyörästäänkin voi tehdä sähköavusteisen muunnossarjan avulla, eikä kunnon akulla ja ominaisuuksilla varustettu pakettikaan enää maksa hirveästi. Suomestakin löytyy ainakin www.greencycle.fi, kuetron, salamapyörät...kaverilla on tuommoinen ja hyvinhän se tuntuu toimivan:)

    • jaapasjuupas

      Ainakin Soliferin 7-vaihteisella sähköavusteisella tämän vuoden mallilla onnistuu niin sanottu tyhjään polkeminen isolla vaihteella. Näin meno on kuin sähköpyörällä ajaisi, eli pyörä kulkee pelkällä sähkömoottorin voimalla...

    • Pedelecci

      Tuntureilla onnistuu myös sen kadenssianturin huijaaminen polkemalla kevyesti tyhjää. Tämä onnistuu oikeastaan kaikilla fillareilla paitsi niillä joissa on momenttianturi. Tällaisia momenttianturillisia fillareita ovat mm. ne joissa on Panasonicin sähkövehkeet eli esim. Helkamat, Rixet ja Kalkhoffit.

    • joujou-

      Mä laitoin pyörääni e-spin sarjan.Oli tosi helppo asentaa omaan pyörään ja työmatkat menee kuin tanssia vaan(12km suunta)Suosittelen

    • RepeXX

      Itse ostin Helkaman TE2800 pyörän vajaa kuukausi sitten. Kilometrejä on kertynyt noin 350, ja vain yhden kerran olen nähnyt toisen sähköavusteisen, joten ei niitä tosiaan paljon näe.

      Pyörä on ihan mahtava laite. Omasta Helkamasta en ole keksinyt mitään vikaa tai puutetta. Keveys ei tietysti haittaisi, mutta toisaalta painokin kulkee kevyesti mukana.

      Omaan käyttöön akun riittävyys on ollut ok, ei ole sähkö loppunut.

    • kkkoook

      Itse pyrin nykyään Pyrkijällä eteenpäin. Hyvä ja tyylikäs fillari tuo e250- malli.

    • rantaruho00

      >Mä laitoin pyörääni e-spin sarjan.

      Tuo sarjan laitto kuullostaa kiinnostavalta. Asensitko itse? Oliko hankalaa?

      • jou jou,,

        E-spin sarjan asennus onnistu todella helpolla aikaa meni noin 1,5 tuntia.Etuvanne tulee uusi,tavaratelineelle asensin akun(on eri vaihtoehtoja)sitten johtosarja vain kiinni ym pientä räpläämistä.Pyörä on todella kevyt polkea myös ilman sähköapua


    • Panasonicilla

      Meikämannella (ja rouvallakin) on jo yli vuoden päivät olleet käytössä sakemannitehtaan Derby-Cyclen Rixe merkkiset Panasonicin keskiömoottoriset ja muutoinkin Panan sähkövernein varustetut fillarit.

      Täytyy kyllä sanoa, että ovat toimineet "Buiccin" lailla ja ovat sen työmatkapyöräilyn lisäksi avanneet aivan uusia "ulottuvuuksia" retkifillarointiin!

      En voi muuta kuin suositella laadukkaita pedeleccejä!

    • rantaruho00

      >Derby-Cyclen Rixe

      Tarkemmin mikä merkki. Jotkut Rixen merkit (mm. Nancy) ovat Suomessa laittomia. Lisäksi ne ovat aika ruman näköisiä.

    • Sähköä kehiin

      Jaa, missäköhän mahdoitte havaintonne tehdä?

      Itse asun pääkaupunkiseudulla ja ainakin tässä työmatkafillaroinnissani näkyy jo olevan varsin paljon sähkösellaisia, niitä tulee työmatkalla mennen tullen hyvinkin paljon vastaan.

      Samoin sellaisilla pidemmillä (>50 km ) retkillä ainakin täällä pääkaupugissamme näitä sähköfillareita näkyy siellä sun täällä.

      Eli, lienevätkö nuo havaintonne jostakin Perä-Hikiästä peräisin? Silloin, ei tietty sähkäreitä juurikaan tapaa!

    • Panasonicilla

      "Tarkemmin mikä merkki. Jotkut Rixen merkit (mm. Nancy) ovat Suomessa laittomia. Lisäksi ne ovat aika ruman näköisiä. "

      Deby Cyclesin sähköfillareista vain Rixe Nancy S ja Kalkhoff Pro Connect S ovat Suomessa laittomia fillareina. Eli ne pitäisi rekisteröidä mopoiksi. Muut Nancy ja Pro Connect mallit ovat siis täysin laillisia myös Suomessa.

      Tuo ulkonäkö nyt on täysin makuasia, itse pidän sekä Nancy S:ää että Bordeaux malleja nätteinä.

      • 10+4

        Alle tonnin maksavan sähköpyörän saa kanssa laittomaksi.Poistaa vaan rajottimen.Ei tarvi maksaa yli kolmea tonnia.


    • Hohhoijaaa

      Nyt kyllä edellisellä (10 4) taisi mennä koko pointti täysin ohi!

    • fillaristi30v

      "Haloo vihreä puolue! Tehkää asialle jotain - niin 'maailma pelastuu':)"
      Heh mikä väite, kumpi onkaan ympäristöystävällisempi lihasvoimalla kulkeva pyörä vai sähköpyörä jossa akut osat ongelmajätettä.

    • Huitsin n.

      LiFePO4 akut eivät ole ongelmajätettä mutta Li-Ion akku on. Mutta noille Li-Ion akuillehan on hyvin toimiva kierrätysjärjestelmä, jossa Akkuser erottaa niistä arvokkaat raskasmetallit.

    • Sähkispoju

      3 sähköpyörää nähnyt parin kk sisään. Harvinaisii ovat.

    • juujuu.

      >Heh mikä väite, kumpi onkaan ympäristöystävällisempi
      >lihasvoimalla kulkeva pyörä vai sähköpyörä jossa akut osat
      >ongelmajätettä.

      Vertaa autoon. Jos on kyse pidemmistä matkoista, niin sähköfillari on mainio. Vai jaksatko sillä jopollasi polkea 2x 18 kilsaa päivittäin.

      • mutenvain

        kyllä on mukava lasketella matkaajalla(vaikkei ole sen kummempi) kun sähkö avustaa. kymmenen kilometrin lenkki on yhtä juhlaa, ei tartte miettiä kadensseja kunhan pyörittää. jos tulee luuloja kunnosta panee sähkön pois, kyllä karu todellisuus tulee vastaan hikikarpaloilla höystettynä.


    • ajotalkonyt

      mahtavasti vetää matkaaja ylämäet, ei pukkaa hiki pahemmin näilläkään keleillä, eilen yli 20 km reissu yhteen suuntaan.
      Laturi mukaen tarrakalla kassissa.
      Perillä n 4 tuntia ja akku lautauksessa, niin laulatti takasin ajaessa.
      Vielä "ilmaset" sähköt vierailupaikassa.

      • minolainen rahvas

        Ihmeellisesti tuo vetopyörä ruopasi kun salama iski kohille.Meinasi mennä Pimpinella sivu suin(=anis, pimpinella anisum).


    • fwefrfrfrfrfrf

      Rixe Nancy S:llä olen itse ajanut Tampereella kolme kuukautta ja sinä aikana nähnyt 2 muuta sähköpyörää. Jotain Jopon näköisiä mummopyöriä vahempien naisten käytössä.
      Omasta pyörästä ei ole löytynyt mitään muuta vikaa kuin hinta. Harvoin olen mistään ostoksesta ollut 3 kk päästä vieläkin yhtä innoissani. Kaikki työmatkat ajetut oston jälkene pyörällä ja nyt mietin jo mitä kaikkea tarvitsen että talvenkin yli pääsee.

    • mulla on helkama te2800 se on kyllä osoittautunu tosi hyväksi valinnaksi.

    • Pedelecci

      Samat sanat Rixe Nancy S:llä meikämannekin on tässä jo reilut vuoden päivät ajellut mutta edellisestä poiketen työmatkallani tulee kyllä vastaan varsin paljon sähköavusteisia. Samoin niitä seisoo latauksessa muutama aina firmamme autotallissa. Eli, eivät ne täällä etelässä ainakaan kovin harvinaisia ole.

      Siitä kiitos firmalleni, että antaa ladata akun "ilmaiseksi" tökkelistään. Jopa lisäsivät näitä lataustökkeleitä kun sähköfillarit ja -skootterit alkoivat hieman lisääntyä tuossa noin vuosi sitten!

    • Hikkihikiö

      Ïhmettelen myös missä ihmeen landella nuokin kirjoittajat mahtavatten liikkua, elleivät sähköfillareita ole kohanneet???. No, kaipa näitä perähikiöitä maassamme vieläpi piisaa?

    • erikoisyyy

      *Harvoin olen mistään ostoksesta ollut 3 kk päästä vieläkin yhtä innoissani.*

      Samat sanat, hauska peli tosiaan. Harvoin on jollain uudella vehkeellä noin pitkä 'wau-arvo'.

    • ak

      matkaajalla on se polkeminen ilmeisesti aina tehtävä-ei vedä muuten?

    • polkuavusteinen

      kaikilla on poljettava samaan aikaan, se on Brysselissä päätetty laki

    • Pedelecci

      Joo, kyllä kaikilla sähköavusteisillä polkupyörillä on poljettava, jos etiäpäin haluaa päästä. Poikkeuksena se saksalainen "Schnellen Pedelec" luokka, joka saa liikkua 20 km/h polkematta ja poljettaessa sähkömoottorin avustus saa jatkua 45 km/h nopeuteen saakka. No, nämähän eivät Suomessa ole sallittuja tieliikennekäytössä.

      Sitten on toinen asia, että monissa sähköavusteisissa, missä moottoria ohjataan vain keskiörattaan nopeustunnistimella, eikä siis momenttianturilla, ne voidaan huijata polkemalla "tyhjää" ja vehje kulkee eteenpäin. Tällainen on esim. Tunturin fillarit.

    • Sähköjussi

      Itsellä Matkaaja 7 vaihteisena ja 36 volttisena. Yhteensä ajellut jo 4300 km.
      Tekniikka on pelannut myös talvella. Nyt tuli vika, jonka olen tavallaan itse aiheuttanut. Olin säätänyt takajarrupalat liian lähelle kumia. Alkuperäisissä paloissa jotain metallihilettä seoksessa. Aiheutti vanteen kulumisen ja täyttäessäni rengasta vanteen helma repeytyi.

      Se on niin ohut se vanteen helma, että se oli kulunut aivan puhki.

      No sain silti uuden kiekon, kun pyörä vasta 1,5 vuotta vanha.

      Vaihdoin pehmeämmät palat ja säädin ne alemmaksi vanteen vahvimpaan osaan.

      Sähköpyörien maahantuonti on melko vähäistä. Täällä määrät niin pieniä, että hinnat vielä kovia.

      Toisaalta onhan niitä 700 € maksavia pyöriä ilman sähköjäkin. Mielestäni sähköavustus ei vie pyöräilyn nautintoa. Se vie vain vastatuulet ja ylämäet historiaan.

      En tule enää koskaan hankkimaan vanhanaikaista hikifillaria työmatkoille.

    • bloggaaja2

      Sähköavusteisiin pyöriin keskittynyt blogi on osoitteessa http://www.sahkofillari.net Käykääpä katsomassa ja kommentoimassa. Testejä on tulossa myöhemmin, alussa mennään uutislinjalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      50
      6733
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      675
      2915
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1270
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      97
      1249
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1235
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      61
      1144
    7. Miten saisin

      Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1130
    8. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      237
      1100
    9. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      72
      1012
    10. Kaikkia ei voi miellyttää

      Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      241
      911
    Aihe