Olin eräänä sunnuntaina hirveessä kännissä jälleen, itkin ja huusin.. soitin parhaalle kaverilleni, joka ei tiennyt ongelmastani ja päätin, että nyt se loppuu yli kahden vuoden kännäily.. melkein joka päivä 4 siideriä.. viikonloppusin paljon enemmän. Menin pitkin seiniä, hajoitin tavaroita horjahdellessani sinne ja tänne. Muutaman kerran itseänikin hajoitin.
Maanantaina menin a-klinikalle. Se oli todella karmea tilanne, kun kysyivät tiskillä että mitä haluat.. minä siihen että, apua. katkaisuhoitoako? Niin, sitä mä kai hain.. karmea sana!
Nyt olen 5 kertaa puhumassa ja näyttämässä dokauskalenteria ihanalle terapeutilleni.. merkintöjä löytyy kyllä. Ne 4 kaljaa viikossa, jotka halua nauttia perjantaisin töiden jälkeen. Muut illat juon vishyä tai jotain maustettuja vesiä jäiden kera.
Oon miettinyt, että mikä mut tähän vei. Yksinäisyys, epävarmuus itsestäni. Sukuvika tämä ei ole, eikä vanhemmilta perittyä. Tosin faija kaatoi kurkusta alas aina joka v-loppu kossupullon ja muuttui hirviöksi. Broidi on absolutisti ja sisko ei paria viinilasillista enempää.
Terapeutin ohjeen mukaan yritän keksiä jotain tekemistä.. en tule välttämättä heti suoraan töistä kotiin avatakseni tölkin. Menen uimaan, kävelemään, kirjastoon tms.
Rankkaa se on, kun mielessä on humala ihana. Mutta purskuttelen eteenpäin ja yritän pitää sopimukseni itseni kanssa. Itse mä hain apua ja siitä haluan myös nauttia. En voi pettää itseäni!!! :)
Minuun saa ottaa yhteyttä, jos painiskelet saman asian kanssa.
Mä myönsin sen - olen alkoholisti
270
13506
Vastaukset
- jokuvaaan3388388
niin. ymmärrän pointtisi täysin! ne joille alkoholi ei oo ongelma ei tajua sitä että meille se on osa ihan "tavallista" arkea!
Miten sulla? Onko se sulle päivittäinen homma? Mulla se tosiaan kesti varmaan 2 vuotta, töissä oli myös ongelmia/paineita. En kehdanut hakea enää samasta kaupasta päivittäin juomaa.. pakko välillä vaihtaa. Yritin piilotella itseäni. En mä mikään juoppo ole! Kunhan vain on kylmää juomaa, heh. Ja sitä tälläkin hetkellä kaipaan ihan sairaasti. En voi vannoa, että pystynkö pitämään näppini irti.. yritän. Ja tuki olisi tervetullutta :)
- drikman
Welletar kirjoitti:
Miten sulla? Onko se sulle päivittäinen homma? Mulla se tosiaan kesti varmaan 2 vuotta, töissä oli myös ongelmia/paineita. En kehdanut hakea enää samasta kaupasta päivittäin juomaa.. pakko välillä vaihtaa. Yritin piilotella itseäni. En mä mikään juoppo ole! Kunhan vain on kylmää juomaa, heh. Ja sitä tälläkin hetkellä kaipaan ihan sairaasti. En voi vannoa, että pystynkö pitämään näppini irti.. yritän. Ja tuki olisi tervetullutta :)
mulla elämä on sitä että odottaa vkloppua niin pääsee kaatamaan oikein huolella!harmi kun tuo työ estää kännit arkisin kun olen ajohommissa ja joudun lähtemään aamuyöllä.tää on ollut tätä samaa paskaa yli 10v.!mitä jurrin tilalle?ei kiitos liikuntaa kun joutuu tekee aika fyysistä duunia.että tämmöistä tänään ja jotain muuta huomenna.
- mk
drikman kirjoitti:
mulla elämä on sitä että odottaa vkloppua niin pääsee kaatamaan oikein huolella!harmi kun tuo työ estää kännit arkisin kun olen ajohommissa ja joudun lähtemään aamuyöllä.tää on ollut tätä samaa paskaa yli 10v.!mitä jurrin tilalle?ei kiitos liikuntaa kun joutuu tekee aika fyysistä duunia.että tämmöistä tänään ja jotain muuta huomenna.
Hommaa nainen ja kun pitäisi ottaa alkomahoolia niin jätät väliin ja ei muutak un naimaan niin kunto kasvaa ja tulee parempi olo naimisesta kun viinan juonnista.
- mg6r4
mk kirjoitti:
Hommaa nainen ja kun pitäisi ottaa alkomahoolia niin jätät väliin ja ei muutak un naimaan niin kunto kasvaa ja tulee parempi olo naimisesta kun viinan juonnista.
miten minä naista hommaan?suomi narttu haluaa vaan korkeakoulutetun pitkän miehen tai rentun??ja loput on LESBOJA!!minä en ole kumpikaan näistä!!
- nyyh katkeruus
mg6r4 kirjoitti:
miten minä naista hommaan?suomi narttu haluaa vaan korkeakoulutetun pitkän miehen tai rentun??ja loput on LESBOJA!!minä en ole kumpikaan näistä!!
olen korkeakoulutettu pitkä mies mutta enpä kelpaa minäkään. KAIKKI naiset on lesboja! miehen ne haluaa vaan autokuskiksi ja aukomaan tukkeentuneet viemärit!
- fakta-jätkä
nyyh katkeruus kirjoitti:
olen korkeakoulutettu pitkä mies mutta enpä kelpaa minäkään. KAIKKI naiset on lesboja! miehen ne haluaa vaan autokuskiksi ja aukomaan tukkeentuneet viemärit!
Suomen naiset ovat itseriittoisia amazoneja, jotka tarvitsevat miestä vain huvitteluun ja naimiseen, mutta ei mihinkään vakavaan rakkaussuhteeseen.
- drinman
mk kirjoitti:
miten sä kuvittelet että kiinnostaa panna jotain läskipersettä?kato ympärilles niin sun silmät voi aueta!suomilehmät ovat vartaloltaan ehkä normaaleita mutta persettä löytyy kuin seitsemän leivän uuni!näin on näreet!
- kdkkskdsdslkdsd
mk kirjoitti:
Naisen kun saisikin hommattua....nykyään tulee juotua siihen yksinäisyyteen.
On niin kovat vaatimukset naisilla, että todennäköisesti menee sinkkuna loppuelämäkin....on mennyt jo 39 vuotta. - åå-mies:
drikman kirjoitti:
Jurrin tilalle hoitoa..vaikka AA josta minä olen saanut uuden elämän kaikkine höysteineen.
- Luontoa koitellaan
mk kirjoitti:
Minulla on nainen. Meillä on myös suuri perhe. Olen kestänyt vaimoni alkoholismia jo lähes kymmenen vuotta sen kaikkine ilmiöineen. Mainitsemasi neljä siideriä ei ole mitään. Vaimoni juo 0.7 litran brandypullon viikollakin. Juo sen yleensä nopeasti ja pystyy silti vielä seuraavana päivänä töihin.Itse en pystyisi.Hänellä on keskimäärin kolme selvää päivää viikossa.Aina ei sitäkään.
Lapset ovat aina kärsineet asiasta ,mutta hän ei sitä tajua tai välillä on tajuavinaan ,mutta ei välitä. Monenlaista on tapahtunut. On ollut riitoja jatkuvasti.Hän on ollut väkivaltainen ei pelkästään minua kohtaan vaan myös lapsille. Poliisit ovat käyneet useasti ja huostaan otosta ja muusta on puhuttu
ja sosiaali-ihmisten kanssa ollan jatkuvasti tekemisisssä. hluan pitää perheen koossa enkä edes hyväksy vaihtoehtoa ,että minun lapseni otettaisiin huostaan.
Olemme kaikesta huolimatta perhe eikä yhden ihmisen ongelman vuoksi
voi rikkoa sitä. Välillä olen kieltämättä ollut niin täynnä tätä kaikkea ja kotitöineen univelkoineen kaikkineen,mutta lapset kasvavat ja yksi ,mikä tärkeää on antaa heidän tuntea ,että heistä välitetään ja heitä rakastetaan. Kaikesta huolimatta me vanhemmatkin rakastamme toisiamme ja olen oppinut ,ettei puolisoa kannata lapsille moittia. Hekin ovat onnellisempia huomatessaan ,että vanhemmat rakastavat toisiaan. Welletar kirjoitti:
Kuinka paljon meitä suomessa onkaan...itsellä alkaa kans viikko mennä siihen et odottaa vaan et kello kumahtaa 16 työmaal ja pääsee himaan avaan sen ekan jääkylmän kuivan sidukan...siitä se sit lähtee...kamut soittelee ja tilanne on kuin luotu lauantaina tuplille jos mitään pakollista menoa ei ole...tsemppiä vaan kaikille jotka painivat myös näiden asioiden parissa että saisi jollain lailla homman / elämän pysymään kuosissa =) ¤peukku¤
- Rehellinen vastaus
fakta-jätkä kirjoitti:
Suomen naiset ovat itseriittoisia amazoneja, jotka tarvitsevat miestä vain huvitteluun ja naimiseen, mutta ei mihinkään vakavaan rakkaussuhteeseen.
Hyvä pointti! Millainen on mielestäsi vakava rakkaussuhde?
Minun mielestäni itseriittoinen amazoni on sellainen, joka pelkää loukkuun jäämistä. - merkkierkki2
mk kirjoitti:
Mut elämää jos jtn tiedät niin naiset juo nykyään tosi paljon ja omakin juo aina lärvit kun on vapaat ja sitähän ei selvinpäin kato eli.... omat vapaat ja sen vaap ihan varmasti täysin kaasussa ......
Se Naisen hommaamisesta ja alkon yhteen sovittamisesta eli varmaa juontia !!
Näin se menee et dogataan aina ku on vapaata ja namat...Ja naiminen humalassa on parasta ei sitä viitti edes selvinpäin tehdä !!!! Kyllä fakta on näin . - Nöyrä neuvo
Luontoa koitellaan kirjoitti:
Minulla on nainen. Meillä on myös suuri perhe. Olen kestänyt vaimoni alkoholismia jo lähes kymmenen vuotta sen kaikkine ilmiöineen. Mainitsemasi neljä siideriä ei ole mitään. Vaimoni juo 0.7 litran brandypullon viikollakin. Juo sen yleensä nopeasti ja pystyy silti vielä seuraavana päivänä töihin.Itse en pystyisi.Hänellä on keskimäärin kolme selvää päivää viikossa.Aina ei sitäkään.
Lapset ovat aina kärsineet asiasta ,mutta hän ei sitä tajua tai välillä on tajuavinaan ,mutta ei välitä. Monenlaista on tapahtunut. On ollut riitoja jatkuvasti.Hän on ollut väkivaltainen ei pelkästään minua kohtaan vaan myös lapsille. Poliisit ovat käyneet useasti ja huostaan otosta ja muusta on puhuttu
ja sosiaali-ihmisten kanssa ollan jatkuvasti tekemisisssä. hluan pitää perheen koossa enkä edes hyväksy vaihtoehtoa ,että minun lapseni otettaisiin huostaan.
voi rikkoa sitä. Välillä olen kieltämättä ollut niin täynnä tätä kaikkea ja kotitöineen univelkoineen kaikkineen,mutta lapset kasvavat ja yksi ,mikä tärkeää on antaa heidän tuntea ,että heistä välitetään ja heitä rakastetaan. Kaikesta huolimatta me vanhemmatkin rakastamme toisiamme ja olen oppinut ,ettei puolisoa kannata lapsille moittia. Hekin ovat onnellisempia huomatessaan ,että vanhemmat rakastavat toisiaan.Hei, tilanteesi on kurja, mutta onneksi sinä tunnut olevan vielä jotenkin selväjärkinen. Ehdota vaimollesi hoitoa tai sitten muuta hetkeksi itse lasten kanssa pois, että vaimosi ymmärtää mitä hän saattaa menettää. Tämä on rakkauden teko, koska jos itsellä on riippuvuus josta ei pääse eroon, olisi tärkeää että kumppani taistelisi puolisonsa hoitoon, vaikka ei itse sitä silloin haluaisikaan/ymmärtäisi.
Äiti hän on lapsille aina ja vaimosi myös, jos et halua erota. Mutta juominen mahdollistuu, jos myös sen itse hiljaisesti hyväksyt. Lapsille se on tosi tosi huono ja surullinen asia. Ja mikäli tilanne pahenee, lapset saatetaan ottaa huostaan. Kannattaa nyt hoitaa asiat siten, että voit hoitaa lapsesi kunnialla aikuisiksi. Rikkoutunut se lapsuus on jo kuitenkin, mutta aina voi yrittää. Toivon, että sinulla on vielä vähän voimia, jotta itsekin saat hengähtää. Ja parhaimmassa tapauksessa vaimosi on jälkeenpäin kiitollinen, että sinä osasit toimia, vaikka hän on hukassa. Ja lapset eivät häpeä ja kärsi silloin jokapäiväisessä elämässä ja kuormitu monenlaisista yhteydenotoista/palavereista... Eikä tosiaan se moittiminen auta, vaan rakkaus nimenomaan! - Onnellinen Sanni Suo
fakta-jätkä kirjoitti:
Oletko nyt varma, ettet jätettynä kenties moniakin kertoja vain yleistäisi yhtä kakiksi? Minä en ainakaan itseäni haukkumasanoistasi löytänyt!
Toki on ikävää, että olet moiseen ratkaisuun päätynyt elämässäsi. Minä kiutenkin toivon, että löydät vaikka naapurimaistamme tai jostain ihanasta iloisesta maahanmuuttajasta itsellesi hengenheimolaisen! Onnea metsästykseen, jos sitä vielä tarvitset?! :) - .-
mk kirjoitti:
Tää oli todella huono "mk", jos oikeasti olet noin tyhmä, häivy.
- .-
åå-mies: kirjoitti:
Jurrin tilalle hoitoa..vaikka AA josta minä olen saanut uuden elämän kaikkine höysteineen.
Ihan tosi, että vaikka jopa AA, sähän olet nero. Kuinka tuota ei kukaan tajunnut?
- redneck1971
kdkkskdsdslkdsd kirjoitti:
Naisen kun saisikin hommattua....nykyään tulee juotua siihen yksinäisyyteen.
On niin kovat vaatimukset naisilla, että todennäköisesti menee sinkkuna loppuelämäkin....on mennyt jo 39 vuotta.onnea 40v.neitsyt!elämälle.
- Tukekaamme toisiamme
voi rikkoa sitä. Välillä olen kieltämättä ollut niin täynnä tätä kaikkea ja kotitöineen univelkoineen kaikkineen,mutta lapset kasvavat ja yksi ,mikä tärkeää on antaa heidän tuntea ,että heistä välitetään ja heitä rakastetaan. Kaikesta huolimatta me vanhemmatkin rakastamme toisiamme ja olen oppinut ,ettei puolisoa kannata lapsille moittia. Hekin ovat onnellisempia huomatessaan ,että vanhemmat rakastavat toisiaan.Erittäin hyvää tekstiä! Itse olen joutunut lapsuudessani katsomaan, mitä alkoholi tekee koko perheelle ja ne traumat (ja ikävä kyllä katkeruuskin) jää koko loppuiäksi.
Pulloon on helppo tarttua ja yrittää hukuttaa huolet ja murheet, mutta se vai pahentaa tilannetta. Ikävä kyllä olen tämän oppinut kantapään kautta ja jollain tasolla syytän lapsuuttani siitä.
Ja mitä täällä aikaisemmin jotkut kirjoittelivat (mollasivat) naisia ja naisten ulkomuotoja, huhhuh mitä tekstiä...mutta ei me kaikki naiset niin pahoja olla ja kyllä meilläkin tulee katkeruuksia miehiä kohtaan, mutta parisuhde- ja viina-asioita ei pitäisi tälläisessa keskustelussa alkaa sotkemaan keskenään. Naisen-tai miehen puute tai heidän ulkoisten olemustensa kritisointi on erittäin huono (teko)syy juopotteluun. Itselläni on parisuhde, mikä on ollut ajautua jo muutamaan otteeseen karille viinan vuoksi. Pariin kertaan on ollut jo laukutkin pakattuna. Viina onkin ollut syy, miksi en lapsia ole halunnut. En halua lapsilleni samaa kohtaloa, minkä olen itse joutunut kokemaan. Onneksi olemme pystyneet keskustelemaan asian vakavasti ja kunnolla ja nyt yhdessä opettelemme olemaan ilman alkoholia. Kuukausi takana ja parisuhde voi paremmin kuin aikoihin. Toivon, että rakkauden ja suomalaisen sisun voimalla voitamme viinan perkeleen yhdessä, toisiamme tukien! Ehkä joku päivä on aika "antaa lapselle raitis perhe-elämä".
Voimia kaikille, jotka ovat valmiita taisteluun viinan pirua vastaan! - Viikolloppuholisti
drinman kirjoitti:
miten sä kuvittelet että kiinnostaa panna jotain läskipersettä?kato ympärilles niin sun silmät voi aueta!suomilehmät ovat vartaloltaan ehkä normaaleita mutta persettä löytyy kuin seitsemän leivän uuni!näin on näreet!
Ja sulle ei enää tarjoilla! Olet juonut selvästi liikaa. Iso peppu just naisen tekee ja jos siihen saa vielä normaalin vartalon ja nätit kasvot (harvinainen yhdistelmä) niin tällä pojalla sydän hakkaa ja tekee mieli mennä jutteleen
Siihen kyl tarttee pari rohkasua... Viikolloppuholisti kirjoitti:
Ja sulle ei enää tarjoilla! Olet juonut selvästi liikaa. Iso peppu just naisen tekee ja jos siihen saa vielä normaalin vartalon ja nätit kasvot (harvinainen yhdistelmä) niin tällä pojalla sydän hakkaa ja tekee mieli mennä jutteleen
Siihen kyl tarttee pari rohkasua...Mikä on iso peppu? Eihän ole sama asia näyttääkö se 20 kilon säkiltä mätiä vai reenatulta kyykky perseeltä jossa on oikeassa suhteessa rasvaa ja lihasta.
- yks sossu
voi rikkoa sitä. Välillä olen kieltämättä ollut niin täynnä tätä kaikkea ja kotitöineen univelkoineen kaikkineen,mutta lapset kasvavat ja yksi ,mikä tärkeää on antaa heidän tuntea ,että heistä välitetään ja heitä rakastetaan. Kaikesta huolimatta me vanhemmatkin rakastamme toisiamme ja olen oppinut ,ettei puolisoa kannata lapsille moittia. Hekin ovat onnellisempia huomatessaan ,että vanhemmat rakastavat toisiaan.Kannattaa varmaan jo miettiä kumpi tärkeämpi, puoliso vai lapset. Kauaa ei riitä sos.työntekijöiden kanssa vain juttelu huostaanotosta, kun tulee se viimeinen kerta niin sitten lapset ovatkin jo huostassa.
- Kantti kestää!
Itse olin juonut tasaiseen n.30v, pitkiä putkia, joku viikko selvänä ja taas alkoi kännääminen. Erään kerran krapula-aamuna menin taas baariin aloittaakseni uuden kännin, kun pöytääni tuli eräs paikallinen juoppo ja pummi yhtä kaljaa. Olin juuri ostanut tiskiltä pitkän, katselin tärisevää ihmisrauniota, en kyllä itsekkään ollut missään loistokunnossa, mutta kaverilla meni vielä huonommin!
Mietin hetken, siirsin edessäni olevan olutlasin hänen eteensä ja sanoin, että "jatka sinä tuosta, minä lopetan"!
Siihen loppui juomiseni, olen ollut jo 14v. täysin raittiina, en tarvinnut mitään AA-kerhoja, en lääkkeitä en muuta, kun lujan päätöksen olla juomatta!
En usko, että kukaan pystyy lopettamaan juomista, ellei siihen löydy omaa tahtoa, ei siinä mitkään kerhot auta!
Oma tahto lopettaa juominen, tupakointi, huumeet, ym. on ainoastaan ja vain omasta tahdosta kiinni, enkä usko etteikö sitä löydy joka ihmiseltä, eri juttu taas on, HALUAAKO todella lopettaa! - drinkman
Viikolloppuholisti kirjoitti:
Siihen kyl tarttee pari rohkasua...en mä puhunut mistään jennifer lopezin perseestä!vaan yleensä suomimuijan perse on ihraa täynnä!jos miehellä pakkaa paska mahaan niin muijilla se pakkaa perseeseen!
- Nähnyt
.- kirjoitti:
Ihan tosi, että vaikka jopa AA, sähän olet nero. Kuinka tuota ei kukaan tajunnut?
Todelliseen alkoholismiin AA auttaa parhaiten. Se vain on tosiasia : )
- ensuostukakkoseksi
mg6r4 kirjoitti:
Nainen ei halua miestä, joka on alkoholisti. Petät itseäsi sanomalla, että naiset vaativat mahdottomia. Vain alkoholistinainen haluaa alkoholistimiehen. Alkoholistille viina on aina ykkönen.
- vanha nainen hunning
voi rikkoa sitä. Välillä olen kieltämättä ollut niin täynnä tätä kaikkea ja kotitöineen univelkoineen kaikkineen,mutta lapset kasvavat ja yksi ,mikä tärkeää on antaa heidän tuntea ,että heistä välitetään ja heitä rakastetaan. Kaikesta huolimatta me vanhemmatkin rakastamme toisiamme ja olen oppinut ,ettei puolisoa kannata lapsille moittia. Hekin ovat onnellisempia huomatessaan ,että vanhemmat rakastavat toisiaan.Olet upea mies, kun uskallat puhua suoraan on hyvin tavallista että naisetkin juo!On Sinulla ja Lapsilla, todella kestämistä!Me naiset ollaan yhtä riippuvaisia monet alkoholista useimmat ruuasta, syödään ihan liikaa, olen peliriipuvainen, ja haluan todella lopettaa,pieniä summia, mutta liian usein, se on taloudelle kovaa kun on pienet tulot!Olen yrittänyt monta kertaa katkaista!Nyt ensi viikolla menen puhumaan ammattiauttajan kanssa!Joskus onnistun 2-3 viikkoa olemaan ilman pelaamista.. ja sit taas eurosta se alkaa......... sitten inhoan itseäni !
Rakkaus on tärkeä voiman lähde,niikuin kirjoitat ja se että tutut ja ystävät joskus kysyisivät että kuinka oikein voit.?
Voimia sinulle, hyvä ihminen! - anonyymit
Kantti kestää! kirjoitti:
Itse olin juonut tasaiseen n.30v, pitkiä putkia, joku viikko selvänä ja taas alkoi kännääminen. Erään kerran krapula-aamuna menin taas baariin aloittaakseni uuden kännin, kun pöytääni tuli eräs paikallinen juoppo ja pummi yhtä kaljaa. Olin juuri ostanut tiskiltä pitkän, katselin tärisevää ihmisrauniota, en kyllä itsekkään ollut missään loistokunnossa, mutta kaverilla meni vielä huonommin!
Mietin hetken, siirsin edessäni olevan olutlasin hänen eteensä ja sanoin, että "jatka sinä tuosta, minä lopetan"!
Siihen loppui juomiseni, olen ollut jo 14v. täysin raittiina, en tarvinnut mitään AA-kerhoja, en lääkkeitä en muuta, kun lujan päätöksen olla juomatta!
En usko, että kukaan pystyy lopettamaan juomista, ellei siihen löydy omaa tahtoa, ei siinä mitkään kerhot auta!
Oma tahto lopettaa juominen, tupakointi, huumeet, ym. on ainoastaan ja vain omasta tahdosta kiinni, enkä usko etteikö sitä löydy joka ihmiseltä, eri juttu taas on, HALUAAKO todella lopettaa!Kerro minulle miksi aa yhteisössä on jäseniä n 3 miljoonaa, maailman laajuisesti, -raittiina päivän kerrallaan...
- Duudelis
voi rikkoa sitä. Välillä olen kieltämättä ollut niin täynnä tätä kaikkea ja kotitöineen univelkoineen kaikkineen,mutta lapset kasvavat ja yksi ,mikä tärkeää on antaa heidän tuntea ,että heistä välitetään ja heitä rakastetaan. Kaikesta huolimatta me vanhemmatkin rakastamme toisiamme ja olen oppinut ,ettei puolisoa kannata lapsille moittia. Hekin ovat onnellisempia huomatessaan ,että vanhemmat rakastavat toisiaan.VÄÄRIN. Ajattelet vain itseäsi ja perheen kulisseja, etkä lasten parasta vaikka niin itsellesi uskottelet. Itselläni oli juoppo isä ja mikään ei olisi ollut mieluisampaa kuin vanhempien ero, että se jatkuva riitely ja pelkääminen olisi loppunut. Ison riidan päätteeksi isä saattoi joskus suuttua ja paeta äitinsä helmoihin päiväksi pariksi. Nuo päivät olivat parhaita ikinä! Ehkä elämäni olisi nyt parempaa jos äiti olisi ymmärtänyt erota ajoissa, enkä olisi nyt tällainen ihmisarka yksinäinen susi. Siskolle ei käynyt ihan niin hyvin. Sai juopon miehen. Isä on nyt kuollut, mutta ikinä en unohda ja turha kuvitella, että aika kultaa muistot.
- Suosu nyt...
ensuostukakkoseksi kirjoitti:
Nainen ei halua miestä, joka on alkoholisti. Petät itseäsi sanomalla, että naiset vaativat mahdottomia. Vain alkoholistinainen haluaa alkoholistimiehen. Alkoholistille viina on aina ykkönen.
Monen miehen mielestä kakkonen on ykkönen.
- fakta-jätkä
Rehellinen vastaus kirjoitti:
Hyvä pointti! Millainen on mielestäsi vakava rakkaussuhde?
Minun mielestäni itseriittoinen amazoni on sellainen, joka pelkää loukkuun jäämistä.Naisten amazoonaus on hyvin laaja asia, johon liittyy myös kulttuurillisia kysymyksiä, kuten "tasa-arvo", sukupuolinen vapautuminen, kaikenlainen miehistä riippumaton itsenäistyminen myös taloudellisesti, koulutustason nousu jne. Ennen kaikkea se on kuitenkin mitäs muuta kuin feminismiä.
- Tuulinen huoli
Kas kun tuiskussa käy yhteen yks ja kaks käy kulkukin yhtäällä helpommaks.
- c0lt__
voi rikkoa sitä. Välillä olen kieltämättä ollut niin täynnä tätä kaikkea ja kotitöineen univelkoineen kaikkineen,mutta lapset kasvavat ja yksi ,mikä tärkeää on antaa heidän tuntea ,että heistä välitetään ja heitä rakastetaan. Kaikesta huolimatta me vanhemmatkin rakastamme toisiamme ja olen oppinut ,ettei puolisoa kannata lapsille moittia. Hekin ovat onnellisempia huomatessaan ,että vanhemmat rakastavat toisiaan.kuulostat vähän sellaselta "joo-joo" mieheltä mikä ei sano vastaan koskaan mistään. ite luulen että vaimosi juo sen takia koska sinulla ei ole luonnetta mihinkään.
- */*
anonyymit kirjoitti:
Kerro minulle miksi aa yhteisössä on jäseniä n 3 miljoonaa, maailman laajuisesti, -raittiina päivän kerrallaan...
Siks, että maailmassa on helkkaristi heikkoja ihmisiä, joilla ei ole haluakaan lopettaa juomistaan, käydään vaan jossain aa:ssa kittaamassa kahvia ja valittamassa surkeuttaan, ja sitten painutaan yhdessä dokaamaan!
Näin se on minulla mennyt ja näin se näkyy menevän muillakin!
No, juodaan niin kauan, kun janottaa! - Niituska
Noista viemäreistä kun tunnutte kaikenlaista tietävän, niin voitteko neuvoa, miten fiksaan tiskikoneen tukkeutuneen poistoputken taas toimintakuntoon? Se kun meni tukkoon tekemäni raparperimehun jämämössöistä...:O
En elä parisuhteessa, enkä ole myöskään lesbo (harmin paikka?), joten koen itseni täydelliseksi väliinputoajaksi.Minun viemäreitteni kunnosta kellään ei näet tunnu olevan sitä lopullista vastuuta. Snif..;( Pitkä, korkeakoulutettu mies kelpaisi kyllätähän talouteen hoitelemaan muutakin kuin vain tiskikonetta. c0lt__ kirjoitti:
kuulostat vähän sellaselta "joo-joo" mieheltä mikä ei sano vastaan koskaan mistään. ite luulen että vaimosi juo sen takia koska sinulla ei ole luonnetta mihinkään.
Juovalle ihmiselle ei auta mikään muu,kuin lopettaa juominen kokonaan! Juova löytää syyt juomiseensa mistä vaan, kun syyt on juotu ja pohjalla tai pohjan läpikin on menty, niin ehkä sitten voi löytyä raittius! Mies harvemmin katsoo juovaa naista noinkin pitkään! Mies vois mennä Al-Anoniin,vaik nainen ei halua lopettaa juomista! :)
Olen itse ollut juova ja nyt 5,5v raittiina nainen! Minua ei heitetty kyl pihalle suhteista,missä olen ollut juovana aikana,mutta tiedän tapauksia, että miesten sietokyky o pienempi! Alkoholismi ei ole pelkästään sitä sairastavan tauti,vaan siitä sairastuu ympäristökin! katkerana ihmisenä loppuun asti eläminenkään ei ole hyväksi itselle! Oma elämä menee hukkaan! Onneksi minulla on kaksi ihanaa poikaa,jotka eivät syytä minua,eivätkä ole syyttäneet, kun join! Olen sinut itseni ja läheisteni kanssa!- s s s s s
voi rikkoa sitä. Välillä olen kieltämättä ollut niin täynnä tätä kaikkea ja kotitöineen univelkoineen kaikkineen,mutta lapset kasvavat ja yksi ,mikä tärkeää on antaa heidän tuntea ,että heistä välitetään ja heitä rakastetaan. Kaikesta huolimatta me vanhemmatkin rakastamme toisiamme ja olen oppinut ,ettei puolisoa kannata lapsille moittia. Hekin ovat onnellisempia huomatessaan ,että vanhemmat rakastavat toisiaan.Jätä se juoppo. Itse en kestäisi itseäni ainoassakaan parisuuhteessa, koska olen alkoholisti.
- log(0,45)
> olen korkeakoulutettu pitkä mies mutta enpä kelpaa minäkään
Olet liian asiallinen ja kiltti. Tai uusavuton naisten suhteen (sitä ei yliopistossa opetettu sniff). - Anonyymi
voi rikkoa sitä. Välillä olen kieltämättä ollut niin täynnä tätä kaikkea ja kotitöineen univelkoineen kaikkineen,mutta lapset kasvavat ja yksi ,mikä tärkeää on antaa heidän tuntea ,että heistä välitetään ja heitä rakastetaan. Kaikesta huolimatta me vanhemmatkin rakastamme toisiamme ja olen oppinut ,ettei puolisoa kannata lapsille moittia. Hekin ovat onnellisempia huomatessaan ,että vanhemmat rakastavat toisiaan.Olet todella säälittävä tapaus, jos minun vaimo alkais ryyppäämään, jäisin hänen kanssa kahden ja estäisin juopottelun. Sinä olet työn orja, ota lopputili! Vika on sinussa!
- Anonyymi
Jo eka itselleen vastaaminen osoitti, kuka asialla oikeast on. Sinulla ei ole koskaan ollut alkoholiongelmaa, joka olisi katkaissut työpaikkasi. Minulla on.
- Anonyymi
Suosu nyt... kirjoitti:
Monen miehen mielestä kakkonen on ykkönen.
Monimies taitaa olla vintti hintti!
- okuvaaan3388388
joo koitahan jaksaa! alkoholi on laillinen huume ja tuo sen rentoutuksen aina sillon ku haluaa. se on paha paikka. ite vetäny yli vuoden ja ihan kunnolla. elän päivä kerrallaan ton viinan kanssa. monestikki monta selvää päivää putkeen ja sitte ratkean. sattu elämässä alkuvuonna sellanen tilanne mikä vielä lisäs juomista eli pakko juoda että saa sen "unohduksen". mutta päivä kerrallaan ja kohti selvää päivää. kyllä se aurinko nousee ja joskus hymyilee meille kaikille :)
- .Ruusa
Jaksamista ja sinnikkyyttä!! Tuo on muuten hyvä merkki tuo, että pitää käydä eri kaupoissa, kun hävettää miten paljon sitä juomaa tuleekin kannettua. Tai se, ettei kehtaa suorittaa ostoksiaan jos on joku tuttu kaupassa samaan aikaan. Kannattaa vain yrittää sinnitellä!! Siitä se elämän laatu paranee. Minun puolisoni on alkoholisti, ja helposti on tullut otettua itsekin mukana, koska silloin ei tympäse niin paljon kattoa toisen ottamista. Nyt ollaan siinä pisteessä, että olen valmis tekemään kipeitäkin ratkaisuja, että saan oluen pois elämästäni. Kuvottaa koko p***a ja inhottaa olla turtuneena.
Yksi mikä on hyvä, niin liikunta. Sitä mukaa kun kunto vähän paranee, niin siitä rupee saamaan paljon paremman hyvän fiiliksen kuin alkoholista! Alkuun pääseminen on vain oma juttunsa. Tässäkin osoitteessa..
Voimia kaikille saman asian ääressä lujana pysytteleville! Älkää antako periksi vaan pitäkää selkä suorana."Yksi mikä on hyvä, niin liikunta. Sitä mukaa kun kunto vähän paranee, niin siitä rupee saamaan paljon paremman hyvän fiiliksen kuin alkoholista! Alkuun pääseminen on vain oma juttunsa"
Minun mielestäni paras viesti aikoihin.
Ty .Ruusa, itsekin olen unohtanut liikunnan vähäksi aikaa ja kiitos että muistutit.
Eikä ole klisee vaan se toimii!- näin on hyvä olla
ex-tissuttaja2 kirjoitti:
"Yksi mikä on hyvä, niin liikunta. Sitä mukaa kun kunto vähän paranee, niin siitä rupee saamaan paljon paremman hyvän fiiliksen kuin alkoholista! Alkuun pääseminen on vain oma juttunsa"
Minun mielestäni paras viesti aikoihin.
Ty .Ruusa, itsekin olen unohtanut liikunnan vähäksi aikaa ja kiitos että muistutit.
Eikä ole klisee vaan se toimii!itse myös päätin sulkea korkin tyystin sen jälkeen kun kouluni meni penkin alle sen takia et join joka päivä.. ja siis todellakin join joka päivä kännin.. vuoden sitä kestin.. ja ihme ettei henki lähteny..
tästä on jo vuosia aikaa ja muistan vieläkin sen yhden aamun kuin eilisen kun tein sen päätöksen etten enää ota.. se päätös piti täysin tipattomana 5 voutta.. alku ei todellakaan ollut helppo.. mutta tein vain sen päätöksen enkä päätä kääntyny..
nykyisin pystyn käymään baareissa ilman et tekee mieli ottaa alkoa ollenkaan..
joskus ostan saunasidukan mut siinäkin käy niin et juon ehkä puolet siitä ja loput juo ukko kun ei maistu ni ei maistu..
monet pitävät mua outona ja uskovaisena etc kun olen nuori (26) ja en käytä alko juurikaan koskaan.. absolutisti en ole koska tykkään maistella uusia juomia mitä mieheni ostaa tai kaverini ostelee.. mutta humalassa olen viimeksi ollut 8 vuotta sitten.. sen jälkeen en ole ollut humalassa enää enkä tule olemaan..
ap:lle voimia oikein paljon ja haleja myös!!! onnistut yrityksessä kun uskot itseesi!!! lähde ulos hanki vaikka joku harrastus!!! :) olen hengessä mukana tukemassa täältä käsin sinua ja muita samassa tilanteessa olevia!!! olkaa vahvoja!! :)
Mikä perkeleen terapeutti sellainen on joka suosittaa juoppoa juomaan!? Vaikka vain neljä kaljaa viikossa. Raittiiksi haluavalle juopolle riittää löppuelämäksi yksi kalenterinsivu jossa lukee: EN DOKAA TÄNÄÄN.
Kiusaat itseäsi turhaan niiden ölvien kanssa. Anna mennä täysillä tai pistä kraana kokonaan kiinni. "Yksi ryyppy on liikaa, tuhat liian vähän"; se pitää muuten paikkansa.Sä oot oikeassa! Todellakin. Hakeuduin hoitoon toukokuussa, joten tämä irtautuminen on vasta alussa. Enkä mä ole pysynyt niissä neljässä perjantaisin :( Jos nyt vielä yhden ja yhden.. lopulta olenkin taas ympäripäissäni. Ja morkkis seuraavana aamuna. Sen pitää olla juuri niinkuin sanoit: Ei enää koskaan!
- t. voipytty
Welletar kirjoitti:
Sä oot oikeassa! Todellakin. Hakeuduin hoitoon toukokuussa, joten tämä irtautuminen on vasta alussa. Enkä mä ole pysynyt niissä neljässä perjantaisin :( Jos nyt vielä yhden ja yhden.. lopulta olenkin taas ympäripäissäni. Ja morkkis seuraavana aamuna. Sen pitää olla juuri niinkuin sanoit: Ei enää koskaan!
Hei Welletar!
On taas perjantai. Viikot menevät nopeasti, päivä kerrallaan. Touko- ja kesäkuu ovat menneet hoitoon hakeutumisestasi. Oletkin jo todennut miten hoito on vaikuttanut alkoholinkäyttösi hallintaan,
Kännin voi parhaiten välttää jättämällä perjantainakin olemalla ottamatta ensimmäistä huikkaa.
Huomisaamuna lähden Poriin, siellä on AA-toveriseuramme kesäpäivät. On rauhoittavaa nähdä suuri joukko (ehkä 1500) raittiita alkoholisteja kesäisen yhdessäolon merkeissä. Monet ovat puolisoineen ja lapsineenkin. Siinä joukossa on turvallista olla jakamassa raittiuden kokemuksia, ja voi odottaa luottavaisin mielin tulevaisuutta tarvitsematta tehdä raittiuslupauksia. Ne minä rikoin aina. t. voipytty kirjoitti:
Hei Welletar!
On taas perjantai. Viikot menevät nopeasti, päivä kerrallaan. Touko- ja kesäkuu ovat menneet hoitoon hakeutumisestasi. Oletkin jo todennut miten hoito on vaikuttanut alkoholinkäyttösi hallintaan,
Kännin voi parhaiten välttää jättämällä perjantainakin olemalla ottamatta ensimmäistä huikkaa.
Huomisaamuna lähden Poriin, siellä on AA-toveriseuramme kesäpäivät. On rauhoittavaa nähdä suuri joukko (ehkä 1500) raittiita alkoholisteja kesäisen yhdessäolon merkeissä. Monet ovat puolisoineen ja lapsineenkin. Siinä joukossa on turvallista olla jakamassa raittiuden kokemuksia, ja voi odottaa luottavaisin mielin tulevaisuutta tarvitsematta tehdä raittiuslupauksia. Ne minä rikoin aina.Terapeutti vähän epäilikin sitä, että onnistuuko se niin (parit perjantaisin) jos todellakin haluaa jättää kännäämisen. Mulla meni siihen saakka suhteellisen hyvin, kunnes kesäloma koitti. Mökkeilyä, makkaran paistoa, saunomista.. kaikilla juomaa. Siihen se sitten menikin koko kesäloma - dokaamiseen.. Maanantaina alkaa työt ja yritän kovasti etten jatkossa ota perjantaisin edes sitä yhtäkään! Mun on pakko tehdä stoppi tän homman kanssa. Niin kauan tätä on jo jatkunut.
Miten siellä kesäpäivillä meni Porissa? Hellettä ainakin taisi olla? :)- t. voipytty
Welletar kirjoitti:
Terapeutti vähän epäilikin sitä, että onnistuuko se niin (parit perjantaisin) jos todellakin haluaa jättää kännäämisen. Mulla meni siihen saakka suhteellisen hyvin, kunnes kesäloma koitti. Mökkeilyä, makkaran paistoa, saunomista.. kaikilla juomaa. Siihen se sitten menikin koko kesäloma - dokaamiseen.. Maanantaina alkaa työt ja yritän kovasti etten jatkossa ota perjantaisin edes sitä yhtäkään! Mun on pakko tehdä stoppi tän homman kanssa. Niin kauan tätä on jo jatkunut.
Miten siellä kesäpäivillä meni Porissa? Hellettä ainakin taisi olla? :)Hei, Porissa meni kaikki aivan mainiosti. Hellettä oli, mutta kaupungissa ja lähitienoilla oli myös sadekuuroja.
Raittiina palasin kotiin. On aina omaa raittiutta vahvistavaa, kun tapaa aa-laisia eri puolilta Suomea, ja oli siellä muutamia ulkolaisiakin. On mieltä lämmittävää kuulla, että jo vuosien takaiset muualla asuvat ovat pärjänneet päivä kerrallaan raittiina.
Kirjoituksistasi paistaa läpi, että sinulla on halu lopettaa dokailu, mutta jotenkin olet hukassa etkä ymmärrä miksi viina saa ylivallan raitistumispyrkimyksistäsi. Tilasi on tuttu minullekin juomavuosiltani. Onneksi tartuin eräänä iltana AA:n ovenkahvaan ja astuin peloistani huolimatta sisään. Sen illan jälkeen en ole tarvinnut alkoholia.
Sinulla on sama mahdollisuus. - t. voipytty
Hei Welletar!
Kylmä olut ei tullut mieleenkään janon sammuttajana. Vesi ja mineraalivesi limppari riittävät minulle.
Kysyt, miten sen oikein tein eli miten raittiuteni alkoi. Se alkoi sillä, kun menin palaveripaikkaan ja sanoin ääneeni sinne kokoontuneille naisille ja miehille, että olen alkoholisti. Sinä iltana minun ei tarvinnut tehdä muuta kuin kuunnella toisia alkoholisteja. He kertoivat millaisia juovia ihmisiä he olivat, tulivat ekaan kokoukseen ja millaisia he ovat nyt. Alkoholismi on moniuloitteinen sairaus, mutta on vain yksi keinoa toipua siitä: TÄNÄÄN EI ENSIMMÄISTÄ RYYPPYÄ.
Jo nuorena tiesin AA:sta niin paljon, että en turvautunut terapeutteihin.
Ajattelen useinkin juomista, mutta muistan aina sen huonot puolet. Niistä kuulen tuoreita kokemuksia AA:n uusilta jäseniltä tai kohtuukäytössä epäonnistuneilta. Humalan tunnetta ei varsinaisesti korvaa mikään erillinen asia, elän vain raittiina päivän kerrallaan hommiani hoidellen. Palavereissa käyn useimmiten 2-3 kertaa viikossa. Omalla vuorollani omassa kotiryhmässäni avaan oven, keitän kahvit ja putsaan paikat ennen kuin lyön oven lukkoon. - Heh.
Tosi ammattilaisten eivät ymmärrä alkoholismista mitään tunkevat vain lääkkeitä.
- Ei muu auta
Jos haluat lopettaa juomisen. Lopeta juominen.
- yhteiskunnnallinen y
MITÄ???
Alkoholivero on tärkeä osatekijä valtion budjetissa!
"Raittiit" ihmiset tuhoavat kansantalouttamme, koska eivä tuo rahaa valtiolle.
Meidän VASTUULISTEN KANSALAISTEN velvollisuus on tuoda rahaa valtion kassaan, ja mitä enemmän juomme viinaa, sitä enemmän valtiolla on verotuloja käyttää esim. vanhustenhoitoon ja lasten päivähoitoon.
ETTEKÖ siis halua antaa rahaa vanhustenhoitoon ja lasten päivähoitoon? - srfdsdfsssfsdfss
Welletar kirjoitti:
Sä oot oikeassa! Todellakin. Hakeuduin hoitoon toukokuussa, joten tämä irtautuminen on vasta alussa. Enkä mä ole pysynyt niissä neljässä perjantaisin :( Jos nyt vielä yhden ja yhden.. lopulta olenkin taas ympäripäissäni. Ja morkkis seuraavana aamuna. Sen pitää olla juuri niinkuin sanoit: Ei enää koskaan!
Mulla kankkuset kestää 2-3 päivää vaikken joisi kuin yhden tai kaksi päivää.
Silloin välttelen ihmisiä. Jos käyn kaupassa niin yritän hoitaa senkin niin ettei tarvitse jäädä tuttujen kanssa puhumaan. Ei okseta eikä pää ole kipeä. Ainoastaan jano ja se armoton morkkis, kun aina tulee jotain sekoiltua niin että saa hävetä....ja muistipoiskännit aika usein. Hyvää kaveria kaikkien puolituttujenkin kanssa ja sitten kun niitä selvinpäin näkee niin en puhu mitään, hyvä jos moikkaan. - ppkone
Onkohan tuo nyt ihan noin. Myönnetään, että riippuu hieman ihmisestä. Itse pääsin eroon ns. juoppoudesta ykkösoluen avulla. 'Pitkäripainen' ei ole auennut sen jälkeen, kun juo vain kolme ykkösolutta illassa ja sillä edellytyksellä, että on jopa tehnyt jotain järkevää päivän aikana esim. ulkoiluttanut koiraa, leikannut nurmikon yms. Työelämästä en puhu mitään, koska olen eläkkeellä. Sitten on myös se alkoholiton olutkin, joka sekin välillä maistuu. Ei ole pakko ymmärtää, mitä ajan takaa, mutta sen sanon, että täysin absolutistinen linja toi ainakin minulle paineita olla viinan himon kirouksessa. Kärsivällisyyttä ja itsekuria yllä olevakin vaatii kieltämättä.
- ihme homma
mä sanoin trapeutille että juon liikaa, se kysyi: jaa, miksi?
sanoin että yksinäisyyteen ja tylsyyteen. sen jälkeen en ole juonut.
kaksi viikkoa on mennyt vasta, mutta mulle se on pitkä aika.
eikä tee mieli juoda, ihmeellistä.mulla se oli sama homma - yksinäisyyteen lähinnä. Kai sä kuitenkin kaipaat kylmää huurteista? Mulla on ollut kesälomaa ja olen retkahtanut.. niin hiton kuuma ja pelkkä limu ei auta. En edes jaksa laittaa dokauskalenteriin merkintöjä loman ajalta, joka päivä.. . Mutta maanantaina alkaa työt ja huomenna aloitan uudelleen - lupaan suurella sydämellä. Se on niin hiton vaikeeta. Kuinka usein tapaat terapeuttia?
- ihme homma
en ole retkahtanut tällä kertaa, en tiedä mistä johtuu. en edes kovin tietoisesti ajatellut että tästä lähtee raittius, mutta niin nyt on käynyt. mutta pari viikkoa on lyhyt aika, joten otan päivän kerrallaan.
olen käynyt terapeutin luona noin viikon välein puolen vuoden ajan. kannattaa kyllä kokeilla.
menin oikeastaan muiden juttujen takia, mutta samalla sanoin että juon liikaa. ei mitään tuomitsemista tullut tai saarnoja, luulen että kysymys on siitä, että autetaan ihmistä ajattelemaan itse.
soitin myös aa-puhelimeen, siellä vastasi kannustava tyyppi.
parasta on ollut aamuinen hyvä olo, ei krapulan tuntemuksia tai nuhjuista ulkonäköä. sen voimalla menen eteenpäin ja en mieti juomista erityisemmin.
on tullut myös sellasia ilon tuntemuksia ilman juomista, ne on hyviä. kyky iloita ilman alkoholia kai palautuu vähitellen.
olen juonut noin 12-15 annosta viikossa, joskus reippaasti enemmänkin.
just nyt on masentunut ja vähän tylsäkin lauantai-ilta fiilis, mutta en silti ajattele että viini siihen auttaisi. - t. voipytty
Hei Welletar!
Taas on perjantai ja viikonloppu alkanut. Toivottavasti sulla menee hyvin eli et ole joutunut juomaan.
Mulla raitis päivä, tapasin puolisoni kanssa maalta Hesaan tulleen AA-ystäväni ja hänen puolisonsa kahvittelun merkeissä. Huomiseksi on luvassa toisen AA-ystävän mökillä pienet talkoot.
Minulle AA on raittiuden ohella merkinnyt tutustumista joukkoon hyvin erilaisia ihmisiä. Meitä kuitenkin yhdistää sama sairaus ja halu pitää kerran alkanut raittius toinen toistamme tukien.
Hyvää viikonloppua sinulle ja muillekin tämän tekstini lukijoille! Työt alkoivat viikko sitten ja sen jälkeen en ole juonut. Tiukkaa on tehnyt, sen voin sanoa! Näen kuinka ihmiset istuu terasseilla kylmien olueiden kanssa.. kävelen kaupassa juomahyllyjen ohitse ja tunnen sen viileyden ja houkuttavat siiderit. Tai ainakin kuvittelen meneväni sitä kautta, kuten aina ennenkin! Nappaavani muutamat ostoskoppaani ja kiirehtien himaan. Aamulla hirmut hampaanharjaamiset ja kurlaukset.. eihän ne töissä mitään huomaa :(
Vaikeaa on irtautua tutusta kuviosta. Tilalle jää tyhjä aukko, jonka mä olen yrittänyt täyttää liikunnalla, lukemisella ja soittamisella. Kännissä tuli soiteltua myös.. mutta nyt harjoittelen jatkossa selvinpäin & tosissani uusia kappaleita nuoteista :)
Tsemppiä kaikille!!- t. voipytty
Hei Welletar!
Iloinen asia, että olet ollut viime viikon juomatta! Kyllä se juomisen pakkomielle jonain päivänä helpottaa. Ja jos yksin yrittäminen on tyhjyyden tunteen vuoksi vaikeaa, hakeudu ihmeessä samanlaisista tilanteista selvinneiden ihmisten pariin. Sieltä saat seuraa niin liikkumiseen, lukemiseen kuin musiikin harrastukseesi. Meitä raitistuneita alkoholisteja on joka lähtöön, enimmät meistä ovat ihan tavallisia ihmisiä iloineen ja murheineen. Muista meidät erottaa vain se, että alkoholi ei meille sovi.
Kiitos kannustuksestasi! Kävin eilen vaa´alla. Olen laihtunut 2 kg. Johtuuko se siitä, että olen jättänyt juomiset pois? Painan 48 kg nykyään. Turvotusko sen tekee? Vähän kammoksutti eilen, kun näin tuloksen :( Olen hoikka ja pienikokoinen, mutta en ole vuosiin painanut näin vähän. Sen olen huomannut, että iho on parantunut ja aamuisin raikas tunne. Pirteänä nousen ylös uuteen aamuun! Ennen henki haisten ja väkisin... Hirveä ikävä on kylmää olutta tai siideriä. Väkevistä en koskaan niin välittänyt.
- t. voipytty
Hei Welletar!
Raittiit päivät sinulla sen kun jatkuvat. Kroppa sopeutuu nopeasti alkoholittomuuteen, mutta mieli tai aivot vaativat pidemmän ajan. Lisäksi on muistettava, että alkoli vaanii aina jossain takaraivossa, kuten mainitsetkin, vaikkapa kylmän oluen muodossa. Jos janottaa, on juotava vettä, mehua tai limsaa runsaasti. Nälkä ja jano ovat kohtalokkaita tuntemuksia alkoholin kanssa kamppailevalle ihmiselle. Yksinäisyys ei myöskään ole eduksi, ja mukavaa seuraa ovat samoja myönteisiä raitistumiskokemuksia läpi käyneet alkoholistit.
Hyvää jatkoa sulle, kirjoittele välillä.
- you go girl!
welletar, hyvä että olet pysynyt juomatta!
yritä kuitenkin jo päästää irti siidereiden miettimisestä. mene vaikka kahvilan terassille ja ota kahvit, ei se sen kummallisemmalta tunnu kuin alkoholin kanssa. tai tuntuu paremmalta, huomaat sen pian.
hyvä, että olet huomannut tuon aamuisen raikkaan olen, olen varma, että myös näytät freesimmältä muiden silmissä.
alkoholista luopuminen on helpompaa kuin parhaillaan itsellesi uskottelet. - t. voipytty
Hei Welletar!
Kuukausi vaihtuu, siitä on jo monta viikkoa, kun kesäkuussa kirjoitit ekan kerran tänne. Mitä sulle kuuluu tänään? Toivon, että olet voinut säilyttää raittiutesi näillä helteillä ja kauniina kesäpäivinä.
Mulla menee tasaista tahtia päivä kerrallaan. Tänä aamuna aikaisin, kun läksin touhuihini, sattui matkalla puhallusratsia. Poliisi totesi, että puhallusnäyte oli puhdas ja toivotteli hyvää matkaa. Kiitollisena ajattelin taas suurta muutosta, jonka olen kokenut raittiina elämisessä. Aamupäivällä tapasin neljä "meikäläistä" yhteisen harrastuksen parissa. Raittiuden satoa sekin, eli aina roiskuu kun rapataan. Huomenna tulee pari kaksi raitista alkoholistia Hesaan päiväreissulle parin sadan kilometrin päästä ja illalla pääsemme sitten kolmistaan palaveriin. Voin kiitollisena siteerata mulle tuntemattomaksi jäänyttä kirjailijaa ja todeta hänen sanoillaan: Ah, eikö tämä ole onnea!
Olisi mukava, kun kirjoittelisit.- t. voipytty
Welletar kirjoitti:
laita mulle yksityisenä, kiitos!
Hei taas Welletar, kiva että kirjoittelet kokemuksistasi!
Mulla on tänään kirjoitettavana vain, että kävin illalla eräässä sellaisen ryhmän palaverissa, jossa en ole käynyt monestikaan. Olimme iloisia koska palaverissa oli useita nuoria, naisia ja miehiä, joilla on raittius aivan alkumetreillä. On terveellistä kuulla tuoreita kokemuksia viinan kanssa läträämisestä ja sen mukanaan tuomista vaikeuksista. Kun nuorena havahtuu huomaamaan alkoholin tuomat haitat ja vauriot ja hakee apua, on odotettavissa parempi elämä kuin juopon alamäki.
Jos muilla tavoin ei saa pysyvää raittiutta, on ennakkoluulottomasti syytä käyttää hyväkseen AA:n viitoittamaa tietä. Se on auttanut tuhansia suomalaisia ja voi auttaa sinuakin, Ensimmäinen AA-oven avaaminen on jännittävä kokemus, mutta ei siihen kuole. Silloin on valmis luopumaan alkoholista, eikä tarvitse enää taistella vahvaa ja hämäävää vihollista vastaan.
Kirjoitellaan mieluummin täällä palstalla, sillä kirjoituksesi kiinnostavat monia samoissa ongelmissa kamppailevia, varsinkin naisia.
Päivä kerrallaan raittiina yhdessä eteenpäin!
- vmp!!!
vittu mitä paskaa. kunnon alkkis juoo viikon putkeen kossua suoraan pullosta, ei syö mitää, räyhää ja turhautuu omaan elämäänsä eikä tajua hakee apua.
terveisin alkoholistiäidin tytär,Ehkä sun alkoholistiäitis ei käy töissä??? Mulla on työ ja sitä paitsi sun äitees taitaa olla vähän paksumpi kuin minä. Mä naukkailen töiden jälkeen.. päivittäin. Kyllähän siinä on jo ongelma. Entäs sä itse??
- 13
Welletar kirjoitti:
Ehkä sun alkoholistiäitis ei käy töissä??? Mulla on työ ja sitä paitsi sun äitees taitaa olla vähän paksumpi kuin minä. Mä naukkailen töiden jälkeen.. päivittäin. Kyllähän siinä on jo ongelma. Entäs sä itse??
Sitten kun ei enää töihin pääse niin voi sanoa, että on alkoholisti. Ei muutama kalja päivässä mitään haittaa. Jos ei tule kankkusta ja pääsee töihin niin kaikki ok.
- crazydaisy
mikä alkoholisti!...4 siideriä päivässä ja viikonloppuna enemmän...ei tuo ole vielä alkoholismia! Tietäisit missä ympäristössä mä oon elänyt..itsekin kamppailen vaivan kanssa enkä ole mitään varteenotettavaa apua saanut. vittu kossupullo tai kaks päivässä väh ennen kuin oot alkoholisti. PSYYKE HAJOAA SE ON ALKOHOLISTI. ALKOHOLISTI EI TAJUA OLEVANSA ALKOHOLISTI. ALKOHOLISTI EI HAE APUA VAAN SE LAITETAAN PAKKOHOITOON. Et tiedä mitään!!!
Jos kossupullo tai kaks päivässä.. Varmasti siinä jo hajoaa kaikki käsiin. Alkoholisti, joka on vielä "tajuissaan" hakee just apua, Mistä sä olet hakenut apua? Mitä sulle on tarjottu? Kantsis ottaa oljenkorresta kiinni! Alkoholisti tietää olevansa siitä, kun juominen on päivittäistä ja siitä alkaa tulemaan ongelmia. Ketään ei laiteta pakkohoitoon tuosta vain. Se vaatii M1:sen.Sanooko sulle jotain. Ei kuka tahansa juoppoa tuolta kadulta kanneta hesperiaan, sen tiedän.
- etkö tiedä että ei
alkoholismia voi mitata kossupullojen määrällä. Apua saat, jos haluat noudattaa saamiasi neuvoja ja ehdotuksia. Lääkäri tai poliisi on voinut sullekin ehdottaa että luovu juopottelusta, jätä viinat muiden juotaviksi.
Ei alkoholistia voi panna pakkohoitoon viinan juonnista. Jostain muista syistä voi, mutta niistä samoista syistä voidaan pistää muitakin kuin alkoholisteja. - alkoholisti minäkin
Ei alkoholisti välttämättä juo päivittäin, vaan esimerkiksi vain viikonloppuisin. Alkoholismi on sitä, että alkoholia käytetään jatkuvasti lääkkeeksi esim. masennukseen tai yksinäisyyteen tms. eikä päästä kohtaamaan ongelmia todellisuudessa. Vähitellen ongelmat kasautuvat ja juomamäärät kasvavat. Ahdistaa, jos kotona ei ole juotavaa. Muisti alkaa mennä juodessa joka kerta ja fyysinen ja psyykkinen terveys rapistuu. Sitten vasta ollaan siinä pisteessä, jossa ulkopuolinenkin näkee helposti, että olet alkoholisti. Monta vuotta voi kuitenkin surutta ryypätä ilman että kukaan muu tietää pakkomielteenomaisesta juomisestasi.
No näinhän se menee. Mä juon päivittäin ja pakko ostaa kaappiin kylmää juomaa töiden jälkeen. Eiks siinä ole jo merkkiä alkoliongelmasta tarpeeksi? Yks tyyppi sanoi aikaisemmin, että alkoholisti on vasta silloin kun juo kossua putkeen viikon. Kyllä se on jo sitä aiemmin, päivittäisestä juomisesta. Ja tosiaan juon kenties yksinäisyyteen, pitkiin iltoihin. Mutta nyt, yritän päästä tästä irti.
- t. voipytty
Welletar kirjoitti:
No näinhän se menee. Mä juon päivittäin ja pakko ostaa kaappiin kylmää juomaa töiden jälkeen. Eiks siinä ole jo merkkiä alkoliongelmasta tarpeeksi? Yks tyyppi sanoi aikaisemmin, että alkoholisti on vasta silloin kun juo kossua putkeen viikon. Kyllä se on jo sitä aiemmin, päivittäisestä juomisesta. Ja tosiaan juon kenties yksinäisyyteen, pitkiin iltoihin. Mutta nyt, yritän päästä tästä irti.
Hei taas Welletar!
Toivon, että viikonvaihteesi on mennyt hyvin.
Minulla oli oikein reipas ja samalla herkistävä olo naapurimaan kumpuilevissa maisemissa hyvässä seurassa. Raittiushan on mahdollistanut minulle pari uutta harrastusta, joten aika ei käy pitkästyttäväksi eikä tarvitse olla yksin.
Alkoholista irtipääsemiseen on helpoin tapa luopua siitä. Se onnistuu kun on myöntänyt olevansa voimaton alkoholiin nähden. Raittius sitten antaa tahdonvoimaa toteuttaa unelmia, ja se antaa tyyneyttä hyväksyä sen, että kenellekään kaikki tavoitteet eivät voi toteutua. t. voipytty kirjoitti:
Hei taas Welletar!
Toivon, että viikonvaihteesi on mennyt hyvin.
Minulla oli oikein reipas ja samalla herkistävä olo naapurimaan kumpuilevissa maisemissa hyvässä seurassa. Raittiushan on mahdollistanut minulle pari uutta harrastusta, joten aika ei käy pitkästyttäväksi eikä tarvitse olla yksin.
Alkoholista irtipääsemiseen on helpoin tapa luopua siitä. Se onnistuu kun on myöntänyt olevansa voimaton alkoholiin nähden. Raittius sitten antaa tahdonvoimaa toteuttaa unelmia, ja se antaa tyyneyttä hyväksyä sen, että kenellekään kaikki tavoitteet eivät voi toteutua.Saanko kysyä - oletko nainen? Mistäpäin suomea? Miten vanha? Mä olen helsingistä, nainen ja 4-kymppinen.
- t. voipytty
Welletar kirjoitti:
Saanko kysyä - oletko nainen? Mistäpäin suomea? Miten vanha? Mä olen helsingistä, nainen ja 4-kymppinen.
Kysy vaan, samasta stadista kirjoittelen. Sinua vanhempi olen ja sinun iässäsi pääsin AA:han. Raittiina olen saanut olla ekasta palaveristani alkaen.
- Totta puhut
Welletar kirjoitti:
Oikeassa olet Welletar. Hyvä, että tiedostat ongelmasi : )
Alkoholismin pahetessa, kuten sen salakavalasti onkin tapana tehdä, ei lopulta enään tiedosta ongelmaansa, vaan henkilö määrätietoisesti kieltää ongelmansa!
Ei ole mennyt hyvin... Juominen on taas jatkunut. Viikonloppuna ja eilen ja tänään.. oon ollut saikulla tämän viikon. On ollut hyvää aikaa.. ja viime yönä kuoli todella ihana ystävä kaiken muun lisäksi. Häntä olen surrut tänään, tosin huojentunutkin, pääsi kivuistaan. Mutta silti mieli on maassa. Ikävöin häntä, kauniit muistot mielessäni. Kävin hakemassa juomaa kaupasta, mutta myös kivennäisvettä. Huomenna on Onneksi jälleen terapeutti töissä ja meillä tapaaminen. Ei tämä irtipääseminen niin helppoa ole!!! Ei todellakaan. Ei se käy sormia napsauttamalla. Pitää olla todella tiukkana, silloin alussa kävelinkin kaljahyllyjen ohitse, nappaamatta mitään ostoskoriini. Mua hävettää huominen, kehtaanko edes kertoa totuutta. Jos valehtelen, teen itselleni hallaa. En siis valehtele. Koska haluan raitistua.
Mitkä ovat ne kaksi uutta harrastusta, jotka raittus ovat tuoneet mukanaan sulle?
Jotain positiivista myös:
Eräs ystäväni oli laittanut nimeni johonkin kilpailuun ja tänään soitettiin, Elixiasta (kuntosalilta). Saan pari ilmaista kertaa tutustua. Sinnehän mä mieluummin rahani laittaisin, kuin alkoholiin. Huomenna siis sinne, salivaatteet mukanani :)- t. voipytty
Harmillista kuulla, toisaalta on normaalia, että alkoholisti juo.
Ystävän kuolema on aina koskettavaa, sure aidosti ja itke jos itkettää. Ja jos pääset, käy heittämässä ruusu hänen arkulleen.
Hieno päätös puhua totta terapeutille. Kerro hänelle, että jos työpaikallasi on alkoholiongelmaisille tukihenkilö, sellainen voisi ottaa sinuun yhteyden. Voit kysäistä myös hänen tietojaan AA:sta.
Koska haluat raitistua, on AA eräs parhaista keinoista siihen, ja sopii myös työssä käyville. Hesassa on palavereja joka ilta ja joitain myös päiväsaikaan. Soita 09-750200 ja kysele sieltä lisää vaikkapa naisten ryhmistä.
Raittiuden mukana minulle on järjestynyt aikaa kielen opiskeluun ja kulttuuririentoihin. Odotankin malttamattomana syyskauden alkua. Salilla en käy, mutta tiedän monen aa-laisen käyvän hoitamassa siellä fyysistä kuntoaan. Henkistä kuntoa ja tunne-elämäänsä he hoitavat palavereissa käymällä, niin kuin minäkin. Siten on helpompi pitää kerran aloitettu raittius. Toisen alkoholistin tuki on minulle ollut ratkaisevaa. Sinäkin voit olla tukenamme samalla kun saat muilta apua.
Mukaan vaan, vaikka kuinka pelottaisi. Olet sydämellisesti tervetullut joukkoomme.
- aa:ssa käyvä
En nyt lukenut kaikkia viestejä, mutta itse olen käynyt aa:ssa jo noin 1,5 vuotta. Aluksi olin täysraitis puoli vuotta AA:han menoni jälkeen ja laihduin ylikiloni ja minusta tuli varsin positiivinen ja itsevarma, iloinen ihminen. Sitten kävi niin että hyvä ystäväni vaati minua bailuviikonloppuun. En uskaltanut kertoa että olen alkkis ja lähdin. No, kivaa oli ja sitä kivaa jatkuu edelleen... Käyn AA:ssa edelleen silloin tällöin, mutten kehtaa kertoa että ryyppäilen tässä sivussa, tällä viikollakin joka ilta, vaikka käyn töissä. Vuosi jo on jatkunut tätä AA-aikaista juopottelua. En kai täysin tunnusta että olen alkoholisti. Vaikka se on ilmiselvää. Minun aseeni on antabus. Minulla on sitä mutta en sitä aina käytä. Ja jos alkoholia on veressä, sitä ei saa ottaa. Näppärä oravanpyörä. Nyt kun taas aloitan raittiuden, tulee tosi vaikeeta, kun aivot on tottuneet jokapäiväiseen alkoholiannokseen...
Treffit terapeutin kanssa meni hyvin. Kerroin miten on mennyt totuuden mukaisesti. Koska tämä juttu ei ole ihan hanskassa hän pyysi mua harkitsemaan antabusta. Sä et voi silloin juoda, vaikka kuinka paljon mieli tekisi. Se on vaarallistakin. Sydän alkaa tykyttämään, verenpaine nousee jne. Ihmisiä on viety ensiapuunkin sen vuoksi. Sitä en tiennyt.. luulin, että se vain alkaa oksettamaan ja tekee kurjan olon alkoholin kanssa - että ei tee mieli enää. Maanantaina soitan hänelle jos alan siihen. Treffit taas ens perjantaina. Sitä ennen torstaina akupunktio. Kerran olen siinä käynyt, enkä huomannut mitään.. suositus olisikin, että alussa kävisi pari kertaa viikossa.
- t. voipytty
Hei taas Welletar!
Hienoa, että halusit kertoa terapeutillesi tosiasiat alkoholinkäytöstäsi. Niin sinun ei tarvinnut valehdella itsellesi. Sinun elämästäsihän nyt on kysymys. Uskon tosin, että terapeutit ovat tottuneet siihenkin, että heille ei kerrota koko totuutta juomisasioista. Eräs tuttu sisätautilääkäri kertoi lisäävänsä arvioonsa aina tuplat, jos havaitsee potilaan vähättelevän alkoholin osuutta sisätautisairauksissaan.
Antabus on hyvä väliaikaisratkaisu, pitää kuitenkin muistaa tutkituttaa maksa määräajoin, ettei se rasitu liikaa. Akupunktion vaikutuksista juomahimoon en ole kuullut koskaan kenenkään käyttäjän puhuvan mitään.
Jos nuo konstit eivät auta sinua saamaan pysyvää raittiutta, tiedät kyllä mistä saat vaikeuksista selvinneiltä vertaistukea. Tänä iltanakin Hesassa kokoontumisia on pitkälti toista kymmentä. Ja huomenna lisää myös päiväsaikaan.
- t. voipytty
Heippa taas, Welletar!
Mitä kuuluu elämääsi näin arkiviikon alettua? Toivottavasti hyvää.
Mulla viikonvaihde meni aika tasaisesti mutta ihan juhlavasti, kun sukulaistyttö kävi kyläilemässä. Pihatöitä tehtiin ja tyttö kävi vaimoni kanssa leffassa sillä aikaa kun minä palaverissa. Syötiin hyvin ja ruokailuissa otin alkoholittomia juomia.
Kertoile kuulumisiasi, haluan, että selviytyisit raittiuteen, niin kuin kirjoitit että nyt se loppuu yli kahden vuoden kännäily.. - t. voipytty
Hei, kaikkea hyvää sulle, jos käyt joskus lukemassa tätä alkamaasi ketjua!
Tottakai jatkan ketjuani - don´t worry! On ollut lisää ikäviä juttuja tässä (isäni terveys, erään ystäväni aivoverenvuoto), mutta niistä huolimatta en ole avannut tölkkiä. En aloittanut antabusta. Mä yritän olla sitkee sissi. Itsehän mä olen tän jutun aloittanutkin niin miksi en pystyisi siitä myös irroittautumaan! Itse omasta aloitteesta menin krapulassa hakemaan apua kenenkään käskemättä, kun tajusin että mun Ikioma elämä pyörii vain työn ja juomisen parissa. Eihän sen pidä mennä niin - on pakko olla muutakin elämää. Keskustelut terapeutin kanssa tukee mua päätöksessäni. Ei se "aku" kyllä tunnu vaikuttavan missään.. ei ole ihme, jos ei ole kukaan puhunut sulle siitä. Kyllä ne himot silti pysyy, vaikka istuisit koko päivän neulat korvissa :( Vettä yms on mennyt alas monta litraa - yhtä monta kuin aiemmin kaljaa ja siideriä. Mä niin haluan raitistua kuten sinä olet tehnyt! Se on mahdollista. Joitko sä kauan? Söitkö antabusta missään vaiheessa?
Ihanaa loppuviikkoa sulle ja muillekin lukijoille! Ottakaa osaa ketjuun!!- t. voipytty
Mahtavaa kuulla, että raittiutesi on jatkunut. Alkoholistinkin on vain kestettävä ja kohdattava selvinpäin elämään kuuluvat ikävät asiat.
Työ ja juominen olivat minullekin elämässä lähes ainoa sisältö. Join liki parikymmentä vuotta, aluksi vähemmän kuin lopuksi. Antabusta en ole koskaan käyttänyt, sain avun AA:sta. Itse lopetin useinkin juomisen, mutta pysyvän raittiuden sain vasta sitten, kun pääsin ekan kerran AA-palaveriin.
Minusta sinun raittiutesi on jo alussa. Mutta vaikka oletkin itse kaatanut viinaa kurkustasi, harkitse silti yksinäisenä sissinä olon vaihtamista "parvessa lentämiseen". Hesassa on joka päivä parikymmentä palaveria. Jotkut niistä ovat vain naisille. Sieltä saat sisarellista tukea. Jos et halua mennä kotisi lähellä olevaan, hakeudu vieraisiin kaupunginosiin. Niin minä tein.
Näin tänään, hyvää raittiutta lisää sinulle. - M 46
Moi !
Omia kokemuksia alkosta .. Käytän alkoholia joka viikonloppu, usein muutamia ryyppyjä viikollakin. Viikonlopun jälkeen tulee pari "liskojen yötä" jolloin nukkumaan ei pysty, silti käyn töissä arkisin.
Tänä viikonloppuna ei pitänyt ottaa känniä, en ottanutkaan ,vaikka olin sellaisissa bileissä jossa olisi voinut vetää perseet ! .. Olen eronnut ja etsin kumppania, tänään treffit . Sen avulla pystyin hillitsemään itseäni ja tulin ajoissa kotiin bileistä.
Tästä illasta en tiedä miten käy alkoholin kanssa, tarkoitus on olla ottamatta ensimmäistäkään ryyppyä !
oot ehkä 5-kymppinen.. mies?? :) Tutkailin tuossa aa-kokouksia. Kokouksia näyttää olevan tosi paljon. Ehkä kannattaisi tosiaan lentää "parvessa" kuten sanoit ja tavata muita ihmisiä, mutta kynnys on hirmu korkea! Kehtaako sinne mennä näyttämään pärstäänsä? Jokaisella on siellä tietty oma puheenvuoronsa? "Hei nimeni on.. ja olen alkoholisti? Ja uudet ihmiset joutuu tietysti selostamaan tilannetta.. hirvittää ajatuskin melko hiljaisena ihmisenä!
Ottakaa nyt muutkin osaa tähän ketjuun!!! Eikai me Voipytyn kanssa kaksistaan tätä ketjua ylläpidetä ja taistella ongelman kanssa. Tosin Voipytty on voiton puolella, toisin kuin mä.- t. voipytty
Heippa!
Kokouksia on todella melkoisesti joka päivä. Jokaisella meistä on ollut kynnys astua ensimmäiseen kokoukseen. Pärstästä puhuttaesaa, kävelethän sä kadullakin ja käyt kaupassa, olet jopa ostanut alkoholipitoisia juomia muiden nähden.
Suomalaisissa ryhmissä on yleisenä käytäntönä ns. kiertävä puheenvuoro, mutta monet jättävät sen käyttämättä, vaikka ovat olleet mukana jo kauankin. Ei siis kenenkään ole pakko puhua mitään. Puhua voi sitten, kun on siihen halukas.
Juoma-aikanani en voittanut alkoholia enkä raitistunut taistelemalla sitä vastaan. Raitistuin sitten, kun uskoin hävinneeni ja antauduin. Silloin olin valmis astumaan mainitsemasi hirmu korkean kynnyksen yli. Kyllä helpotti! Olin silloin hiukan nuorempi kuin sinä nyt. Olen voinut elää päivä kerrallaan raittiina jo sellaiseen ikään, että en ole täysipäiväisessä työssä. Siellä minua on pidetty ihan täysipäisenä hommani ja ihmissuhteet osaavana miehenä.
Voitto tuli tappioni myöntämällä. Onneksi oli jo silloin AA ja tiesin siitä jotakin.
Sinulle ja muillekin lukijoillemme toivotan hyvää viikonvaihdetta! - Eräs nainen
t. voipytty kirjoitti:
Heippa!
Kokouksia on todella melkoisesti joka päivä. Jokaisella meistä on ollut kynnys astua ensimmäiseen kokoukseen. Pärstästä puhuttaesaa, kävelethän sä kadullakin ja käyt kaupassa, olet jopa ostanut alkoholipitoisia juomia muiden nähden.
Suomalaisissa ryhmissä on yleisenä käytäntönä ns. kiertävä puheenvuoro, mutta monet jättävät sen käyttämättä, vaikka ovat olleet mukana jo kauankin. Ei siis kenenkään ole pakko puhua mitään. Puhua voi sitten, kun on siihen halukas.
Juoma-aikanani en voittanut alkoholia enkä raitistunut taistelemalla sitä vastaan. Raitistuin sitten, kun uskoin hävinneeni ja antauduin. Silloin olin valmis astumaan mainitsemasi hirmu korkean kynnyksen yli. Kyllä helpotti! Olin silloin hiukan nuorempi kuin sinä nyt. Olen voinut elää päivä kerrallaan raittiina jo sellaiseen ikään, että en ole täysipäiväisessä työssä. Siellä minua on pidetty ihan täysipäisenä hommani ja ihmissuhteet osaavana miehenä.
Voitto tuli tappioni myöntämällä. Onneksi oli jo silloin AA ja tiesin siitä jotakin.
Sinulle ja muillekin lukijoillemme toivotan hyvää viikonvaihdetta!On ilo lukea alkoholiongelmasta selvinneen valoisia kannustuksia : )
- yleislakko..?
MInun mielestä työnantajan pitäisi järjestää palkallista lomaa alkoholiongelmaisille lomilta töihin palaajille. Usein ongelma johtuu työstressistä. LIsäksi työnantajan pitäisi kustantaa perjantaipullo sitä haluaville. Ihme, että SDP ja AY-liike ei tee mitää asian eteen.
- t_i_i
Itse olen 50 nainen, ja menin AA:han 5 vuotta sitten juomisen takia. Heti alussa jätin alkoholin kokonaan, koska minua inhotti ja hävetti oma känninen ja krapulainen itseni. Kävin teraupetin luona vuoden, aluksi kerran viikossa ja puolen vuoden jälkeen jokatoinen viikko. Terapiasta oli minulle apua ja sain kohotettua itsetuntoani. Yhden kerran olen hairahtanut näiden 5 vuoden aikana, join silloin 6 päivää putkeen, siitäkin on kaksi vuotta aikaa. Joskus tekisi mieli yksi kylmä olut, mutta sitten muistan ne karmeat krapula-aamut, ja illan juhlinnan peittelyt. Minä uskon, että onnistut, kun tahtoa vain löytyy. Minä löysin käsityöt ja vapaaehtoistyön juomisen tilalle.
- Yksinäinen68
Olen alkoholisti Lopun Ikäni ! ura lähti siitä normaali pe-la ryyppäämisestä sit sunnutai kärvistely,maanantaina töihin tätä jatkui pitkään en miettinyt edes asiaa kunnes työ kaverini kysyi millon olet viimeksi ollut selvinpäin viikonlopun,no rupesin muistelemaan niitä taisi olla 2kpl 5 vuoden sisään,1 johtui sairaudesta ja toinen meni järjestäessä hautajaisia,no niin olinhan ollut pitkään töissä joten oli täydet lomat mitäpä sitä lomalla muuta tekisi kun dokaisi,lihoin kuukaudessa 10kg kalja/pizza kuurilla no sitten alkoi nää viikonloput venyä , alkuun 3 päivän saikku alkuviikosta sillon tällön,sit menin maksulliselle "ympyrätaloon" sieltä sai viikon vaikka oli vielä kännissä kun haki todistuksen,tästä seurasi sitten kunnon heikkeneminen ja oikeat sairaudet,sit olin pitkillä saikuilla paripäivää töissä saikulle,kunnes lopulta olin kaikki ajat saikulla n 3vuotta, sit käytin ansiosidonnaiset loppuun sovimme yhteisymmärryksessä,että firmalla ei ole tarjota kevyttä työtä joten sitten eläkehakemus joka tietenkin hyläättiin,sen jälkeen työttömäksi pakolliset tötteröhattu kurssit takaisin työelämään etc,sit ei enää mitään sain työttömyyskorvakusen vain,no eihän sillä dokata asunto myyntiin ja vuokrakänppä tilalle,siinä meni mukavasti jonkun aikaa no tietty rahat loppui aikanaan,sitten käyty hangonkatu tervalanpi,sillanpirtti,pelastusarmeejanasuntola kavereiden nurkat,vuokraasunto sit löytyi,nykytilanne sossumaksaa vuokran lääkkeet sähköt,terveys mennyt täysin enää ei ole vara dokata kuin 1 kerta kuussa aa EI auta ketään!! voin sanoa että olen kuullut samattarinat 100 kertaan paremmillakin höystöillä,joka sanoo että se auttaa pysyisi muutenkin raittiina,mikä sitten on tarinan opetus jos juot nyt joka viikonloppu mieti mihin se johtaa,jos kiinnostaa tervetuloa hyvistä juopoista on pula,lähes kaikki kaverit on kuolleet joko viinaan tai siitä johtuviin tauteihin.
- AkateeminAlkoholisti
Pari kommenttia näihin kirjoituksiin ja asiaan yleensäkin. Alkoholismia on erilaista, eikä sen määritteleminen tai erottaminen kohtuukäytöstä ole helppoa. Alkoholisti voi tiedostaa ongelmansa tai olla tiedostamatta.
Yhtä lailla alkoholisti voi olla työssäkäyvä, jonka on pakko juoda päivittäin muutama tai kännit viikonloppuisin tai viikolla kerran kaksi tai vaikka joka päivä. Juoman laatu tai määrä eivät välttämättä ratkaise, vaan juomiskäytös. Alkoholisti juo toistuvasti, yleensä liian usein ja liikaa.
Ratkaisevaa on, että alkoholin käyttö häiritsee muuta elämää ja mahdollisia suunnitelmia.
Alkoholisti voi tiedostaa ongelmansa tai olla tiedostamatta tai kieltää sen. Itse voi kutsua suurkuluttajaksi, addiktiksi, alkoholistiksi tai olla kutsumatta. Osa pitää itseään samnalsiian juojina kuin muutkin, jota eivät ole alkoholisteja. Toiset taas tietävät olevansa alkoholisteja ja hakevat apua tai sitten eivät hae.
Itse olen hieman alle 40-vuotias mies. Minä juon liikaa ja liian usein. Kaikki merkit viittaavat siihen, että minulla on alkoholiongelma. Voin sanoa olevani alkoholisti. Tätä ei poista miksikään se tosiasia, että käyn töissä ja harrastan monia asioita mukaan lukien liikuntaa noin 4-5 kertaa viikossa.
En suinkaan juo joka päivä, eikä juomiseni (1-2 kertaa viikossa känni) käynnisty millään tutinalla ja "pakko saada" -meiningillä, vaan vielä salakavalammin, nimittäin sellaisella "miksei" tai "olisi kiva" -fiiliksellä. Toisena iltana jatkaa luontevasti edellisesti, vaikkakin aina pidän huolen, että selviän edellisistä ja annan krapulan tulla jo välissä osamaksuna. Ihan vaan kauheimpien jälkiolojen vähentämiseksi ja helpottamiseksi.
Ihmisten syyt juoda liikaa ovat vaihtelevia. En usko, että löytyy paljonkaan yhtenäisiä persoonallisuuden piirteitä tai traumoja, vaikka niitäkin epäilemättä voi olla. Keskeistä sen sijaan on addiktio, joka on kehittynyt juomalla. Toisilla se kehittyy, toisilla ei, mutta juopoksi tulee vain juomalla. Itselläni juominen on ollut samanlaista jo vuosikaudet. Tähän liittyvä klisee on se, että kaikki juovat koko ajan enemmän ja useimmin. Näin se ei välttämättä kaikilla mene. Silti monet ongelmat ja vaivat ovat tulleet tutuksi tämän myötä jo.
Toinen klisee on, että alkoholisti välttelee ongelmiaan tms. Itse olen tutkiskellut itseäni vuosikaudet ja tunnen varsin hyvin itseni luonteeni heikkouksia ja vahvuuksia myöten. Olen myös eritellyt erinäisiä traumoja, käyttäytymistäni, muita ihmisiä, ihmissuhtetaitojani, tunteitani, elämäntilanteitani ja erilaisia vaihtoehtoja sekä puntaroinut niitä. Pikemminkin voin rehellisesti väittää, että olen kääntänyt kaikki kivet ympäri ja katsonut mitä niiden alla on.
Silti addiktio pitää huolen, että juominen jatkuu. Apua olen myös miettinyt jo pari vuotta ja kartoittanut vaihtoehtoja. Saatanpa sellaiseen turvautua, vaikka ylpeyden joutuu nielemäänkin ja tulee virallisesti alkoholistiksi leimatuksi.
Tsemppiä kaikille, jotka yrittävät pysyä erossa alkoholista.- Avunsaanutalkoholist
Ei tarvitse tulla virallissti leimatuksi, jos haet apua epävirallisista paikoista. AA on sellaisita tunnetuin. Riittää kun itse tunnistat olevasi alkoholisti. Mukaan pääset, jos haluat lopettaa juomisen.
- 21
Tuntemani henkilö lopetti A-klinikan avulla. Suosittelen. On ollut 2 vuotta juomatta, tapaa terapeuttiaan edelleen kahden viikon välein.
- Näin on
Jos käy AA:ssa, ei todellakaan tule " virallisesti alkoholistiksi leimatuksi".
Eihän sitä "ulkopuoliset" tiedä, että siellä käy, jollei halua itse kertoa.
AA:ssa ollaan anonyymisti, mikä sana sisältyy lyhenteeseenkin.
Raitistuminen vaatii tiettyä nöyrtymistä ja myöntämistä, että alkoholin himo hallitsee ja on jopa omaa tahtoa voimakkaampi.
- Käytin runsaasti....
Hyvältä tuntuu. Kahdeksas vuosi menossa. ei tartte muuta kuin poisoppia se tapa jonka jo nuorena on antaumuksella opiskellut. Ja liki 30 vuotta oli aika kiinteä osa elämää. Terveys kuitenki säilyi melko hyvin ja nyt kun ei tarte enää elämäänsä rasittaa viinanjuonnilla niin aloittaa en meinaa sitä enää koskaan. Jos olisin nämäkin kohta kahdeksan vuotta nautiskellut samaan malliin niin en usko että olisin enää kunnon vedossa nykyisten muiden paineidenkaan vuoksi. Eli kannattaa lopettaa ennen tosi ongelmia. Duunit on aina hoitunu ja siviilipuoli pysynyt kuosissa. Mutta kyllä on elämänlaatu parantunut!!! Suosittelen. Se on muuten helppoa. 1. Kehitä motivaatio, hanki riittävästi teoriatietoa ym. 2. Tee oma päätös ja älä anna kenenkään vaikuttaa siihen. 3. Pidä päätös, tuli mitä hyvänsä ja opettele siihen oikeat keinot. Onnistuminen alkaa ruokkimaan itseään. Ensimmäiset kuukaudet ja vuodet kyllä riittää ihmettelijöitä, mutta äläl niistä välitä.
- iloa ilman viinaa
On hienoa kun saa herätä vailla sitä kaameaa oloa.Tietää mitä
on eilen tehnyt.
Nyt kun on kaikenlaisia trendejä ja muotijuttuja ja ihmiset juoksee
niiden perässä kuin sopulilauma,yksi on tuo tatuointivillitys,nyt näkee
jo kuinka ikäihmisetkin niitä laitattavat,no,joku ajattelee nehän on niitä vanoja merimiehiä ja linnanvenkuloita,ei ole,harjaantunut silmä näkee kyllä
mikä on laitettu 30v sitten tai äskettäin.
Sellaista trendiä peräänkuulutan,EI ALKOHOLIA,missään muodossa.
Ja mikä säästö yhteiskunnalle,kaduilla voisi kävellä rauhassa ym.ym.
Ja sairaalat ja terkkarit voisivat hoitaa selviä ihmisiä.
Aletaan oleen slvänä ja kerrotaan sen olevan coolia.- vettä vaan
edelliseen...olen selvä vaikka tuli kirjoitusvirheitä:)
- Meridium76
Welletar ja Voipytty..
Täällä painiskelee N35 samojen ongelmien kanssa.. Jokaikinen ilta, useamman vuoden ajan jo tullut tissuteltua ja kun ei seur. aamuna ole töitä, niin voi vetäistä ihan kunnon kännin.. :/
Jep.. Joku tässä ketjussa aiemmin sanoi, ettei täällä mitään alkoholisteja ole, ennekuin on juotu kossua se viikko.. Voi tsiisus.. Kyllä tissuttelijakin VOI olla alkoholisti! Joskus harvoin, pystyn olemaan päivän kaksi ilman "iltakaljojani", joka tekeekin mut tosi iloiseksi, edes se yksi tai kaksi iltaa ilman juomia.. Mutta.. Aina viimeistään kolmantena iltana on jo pakko ottaa "ees pari", ettei tulis liskot uniin ja tai iskis mikään delirium -hässäkkä.. Siitä mä en kyllä tiedä, kuinka rankasti ja paljon pitää juoda, että sellaset kohtaukset iskee, mut.. Pelkään kuitenkin. Vai onko sekin vaan tekosyy juoda??- E.D.
Nimenomaan, tissuttelu se vasta vaarallista onkin. Täällä on monta kuten allekirjoittanut jotka käy duunissa ja moni varmaan hoitaa hommansakin hyvin - sitten palkinnoksi viileää juomaa.. :/ Illalla tarkasti huomioiden että aamulla veressä vain ripaus...
JA tietty viikonloppuna tai vapaapäivän alla "kunnon rentoutus".
Tämä voi jatkua pitkään ikäänkuin vaivihkaa, siis vuosikaupalla. Tissuttelija vaihtuu känninottajaksi helposti. Ja tietysti kun on sukulaisia, työkavereita tms. seuruessa niin silloin tissutellaan sivistyneesti, kulissia ylläpitäen!!
- ei tartte
humaltua ja onneksi humalasta tulee jäätävä krapula, sitä ei herkempi kestä niin voi kokemuksesta sanoa että terveys pettää liian aikaisin.
Et tartte alkoholia mihinkään ellet osaa käyttää sitä silloin tällöin, nousuhumala on kiva tunne. Krapula aivan törkeä. Jos ottaa liikaa, tietääpä kärsivänsä seuraavana aamuna, jolloin se kuuluu lopettaa. Järki päähän.
Samoin tupakointi. Sitkeässä se riippuu..... Vaikka toisaalta, eipä ilman lapsia ole mitään syytä lopettaa tai työpaikka stressiä.- hyvät ystävät
ja ihmiset säilyy elämässä ilman päihteitä. Ei kannata ottaa myöskään lapsen vanhemmaksi alkoholistia, joka on riippuvainen. Eikä ketään itsekästä tai lapsellista, joka ei kanna vastuuta- ruokaympyrä on hyvä osata, paitsi kannattaa miettiä 2 kertaa lihansyöntiä. Jos ei ihmisellä ole sydäntä eläimille, ei ole kenellekään. Siinähän syö kaupungissa ja maalla kanaa ja kaikkia lihoja, mitä padoissa pyörii. Kyllä ne eläimet kärsii häkeissään, sekä ravut padoissa ja turkiseläimet. Sen takia koko maailma on aivan paskana ja ansaitseekin mennä kirjaimellisesti helvettiin.
- tosiasiat kehiin
MITÄ???
Alkoholivero on tärkeä osatekijä valtion budjetissa!
"Raittiit" ihmiset tuhoavat kansantalouttamme, koska eivä tuo rahaa valtiolle.
Meidän VASTUULISTEN KANSALAISTEN velvollisuus on tuoda rahaa valtion kassaan, ja mitä enemmän juomme viinaa, sitä enemmän valtiolla on verotuloja käyttää esim. vanhustenhoitoon ja lasten päivähoitoon.
ETTEKÖ siis halua antaa rahaa vanhustenhoitoon ja lasten päivähoitoon- Muuan tohtori.
Ääne mitään semmosia ajattele, ei ne välitä tippaakaan lasten päiväökodeista eikä vanhusten hoitopaikoista.
Ei! Niille on niin saa-ta-nan tärkeetä olla hienoo ja raitista eikä ota viinan tippaa kitaansa.
Ne on luonnevikaisia yksilöitä kaikki.
Mutta me tervepäiset, juodaan me vaan viinaa niin että valtio saa lisää tuloja.
Tämän sanon kandantaloustieteestä väitelleenä tohtorina. - Järkyttynyt mummo
MITÄ??
Raittiit edesauttavat kansantalouttamme, koska he tuovat rahaa valtiolle enemmän kuin alkoholistit jotka tulevat töihin miten sattuu ja tekevät työnsä miten sattuu.
Ja mitä enemmän juomme viinaa sitä sairaampia vanhukset tulevat olemaan ja lapset häiriintyneempiä.
Kuten ylläolevista kertomuksista voimme päätellä,alkoholista on äärettömän hankala päästä eroon edes vieroituksessa.Silti alkoholin haittoja vähätellään ja sitä mainostetaan lapsille erilaisten karkkijuomien muodossa.
Ei taida olla tappoa tai murhaa ilman viinaa puhumattakaan rattijuopoista jotka tappavat lapset koulutielle.Erittäin agressiivinen ja käytöstä muokkaava päihde joka pikkuhiljaa syö sisältä ja ulkoa.
Alkoholipulloihin myös kuvia kirroosin tuhomasta maksasta tai muita vastaavia,niinkuin on tulossa tupakka-askeihin.
Käsittämätöntä tämä lapsijuoppoja tukeva lainsäädäntö. - dfgdfg
Järkyttynyt mummo kirjoitti:
MITÄ??
Raittiit edesauttavat kansantalouttamme, koska he tuovat rahaa valtiolle enemmän kuin alkoholistit jotka tulevat töihin miten sattuu ja tekevät työnsä miten sattuu.
Ja mitä enemmän juomme viinaa sitä sairaampia vanhukset tulevat olemaan ja lapset häiriintyneempiä.
Kuten ylläolevista kertomuksista voimme päätellä,alkoholista on äärettömän hankala päästä eroon edes vieroituksessa.Silti alkoholin haittoja vähätellään ja sitä mainostetaan lapsille erilaisten karkkijuomien muodossa.
Ei taida olla tappoa tai murhaa ilman viinaa puhumattakaan rattijuopoista jotka tappavat lapset koulutielle.Erittäin agressiivinen ja käytöstä muokkaava päihde joka pikkuhiljaa syö sisältä ja ulkoa.
Alkoholipulloihin myös kuvia kirroosin tuhomasta maksasta tai muita vastaavia,niinkuin on tulossa tupakka-askeihin.
Käsittämätöntä tämä lapsijuoppoja tukeva lainsäädäntö.Muuten samaa mieltä, mutta tappoja ja etenkin murhia tehdään kyllä ihan selvinkin päin. Tapoissa korostuu kyllä ainakin Suomessa alkoholin käyttö. Huumepäissä ja lääkkeissä sekä sekakäyttönä myös.
- alkomaani
Kijoittaja puhuu ehdottomasti asiaa. Jo Pentti Saarikoski totesi aikoinaan:"Alkoholistit ovat itseasiassa yhteiskunnalle hyödyllisempiä kuin esimerkikisi autoilijat, koska maksavat ilostaan enemmän veroa kuin autoilijat omastaan, eivätkä saastuta ilmaa." Ts. heidän hiilijalanjälkensä on huomattavasti pienempi kuin autoilijoilla.
- Lääkäri + sijoittaja
Tasavero Suomeen, niin olisi tältäkin vältytty.. Loppuis tällainen köyhien säälittävä hyysääminen. Suomi kannustaa köyhyyteen?
- asdffdsadsffd
Eine stressi, paineet, suru, jne, alkoholil korjaannu. Ne vaa siirtyyy eteenpäin.
- juon jaloviinaa
Alkoholi parantaa kaikki huolet ja murheet. ja jos ei yksi pullollinen paranna, toinen sen ainakin tekee. Ja kolmas pullo muuttaa kaikki velatkin saataviksi.
Jaloviinaa suoraan pullonsuusta, niin olen tehnyt jo 25 vuotta, eikä siitä veiläkään ole tullut tapa.
Mutta aina maistuu yhtä hyvältä. - pöö.
juon jaloviinaa kirjoitti:
Alkoholi parantaa kaikki huolet ja murheet. ja jos ei yksi pullollinen paranna, toinen sen ainakin tekee. Ja kolmas pullo muuttaa kaikki velatkin saataviksi.
Jaloviinaa suoraan pullonsuusta, niin olen tehnyt jo 25 vuotta, eikä siitä veiläkään ole tullut tapa.
Mutta aina maistuu yhtä hyvältä.Jallubattery tai jallu-cola on hyvää, ei kai paljalltaan
Täällä kans yksi ehkä tuleva alkoholisti, tällä menolla varma. Olen vasta 17 vuotias poika ja juon joka viikonloppu molemmat päivät. eli pe ja la..
Edellisiä viestejä lukiessani tunnistin itseni joistakin asioista.
Kaverini ovat aikapitkälti samanlaisia, juovat myös. Yhden kaverin kans ollaan jo puhuttu kauan että lopetettais tää, tai ainaki vähennettäis mutta taas perjantai koittaa ja kaljakauppaan..
Alotin juomisen aktiivisesti 15 vuotiaana. Aluksi ostin aina mäyräkoiran josta jäi monestikkin useampi pullo. Nykyään ei mäyräkoira edes riitä. Mutta kumminkaan paljon koskaan en ole ihan naamat, vaan osaan käyttäytyä kännissä kumminkin, tuntuu ettei tuo keskiolut mene niin hyvin päähän tai oikeastaan tuntuu etten voi vetää kunnon lärvejä pelkällä kaljalla. Harvemmin ostan viinaa kumminkaan, festareille oon ostanut. Kumminkin oon käynyt kesätöissä ja tienannut rahaa sitä kautta.Rahaa on ryypätä.
.
Mitä tekemistä viikonloppuisin, kuntoilu eieiei.. salille ei kehtaa edes mennä.
nyt kun syksy koittaa taas niin ei kalastamaankaan hirveesti voi enään mennä.
useimmat kaverit ovat kumminkin täys ikäisiä että auto on käytössä, että jos jotain tekemistä johon tarvii auton tai siis että jos on kauempana jotain niin saa ehdotella jotain..
Nyt tuntuu että miten vittu tämmöseen tilanteeseen voi joutua jo 17 vuotiaana- A.King.
No tää on just sitä nykymenoo kun lapsijuoppoja tuetaan,mainostamalla karkkiviinoja ja pidetään juomien hintoja alhaalla.Lapsenlapsesi voi olla samassa tilanteessa jo 9 vuotiaana jos ei mitään tehdä.
- Entinen pultsari
Kuullostaa nuo teidän muutaman juomiset pikku naukailuilta, kun vertaan sitä omaan juomishistoriaani. Aloitin joumisen kaksikymppisenä ja jo 23-vuotiaana olin täysi alkoholisti. Sitten vielä 10 vuotta rankkaa juomista, niin olinkin jo puliukkosakissa ryyppäämässä tenua, kolinaa ja partavesiä, mitä nyt sattui olemaan. Enimmäkseen sentään oli Vinettoa tai Sorbusta, joskus Koskistakin.
Katkolla Suomessa ja Ruotsissa kymmenkunta kertaa, rattijuopumuksia ym...
No- pääsin kuin pääsinkin irsti lopulta siitä helvetistä eikä yli 30:een vuoteen ole viinaa tehnyt mieli eikä edes tupakkaa! Vanhat juoppokaverit ovat kaikki kuolleet, joten kukaan niistäkään ei ole enää rahaa pummaamassa. Harrastuksia minulla on yllin kyllin, hyvä työpaikka ja perhe. Se koko hommassa on olennaista ettei TEE MIELI alkoholia. Silloin on helppo olla raittiina. Toisaalta- jokaisella on pohjansa enkä minäkään halua juomisen määrällä rehvastella, moni on juonut vielä paljonkin enemmän kuin minä ja selvinnyt vielä siitäkin! Tsemppiä vaan, mutta niin kauan, kun otat niitä perjantaikaljoja, niin kauan olet vaaravyöhykkeessä, et ole vapaa. Koeta korvata ne vaikka sillä limsalla mitä juot muutenkin viikolla! Kokemusta on nimittäin, yritin samaa, mutta muutaman kuukauden päästä olin taas ojan pohjilla!
Vaikka- sen kannan olen ottanut, että juokoot muut mitä haluavat, pääasia, että että itse pysyn raittiina! - et silleen
Otsiko luin, niin että olen ollut juomatta vuodesta 2007. 2008 vedin yhdet kännit sen jäleen ei viinaa, nyt ajattelin käydä 5 dellä kaljalla yöllä yökerhossa
jännittää kuin eka kerralla - Heikossa kunnossa
Asioin koulutusta ja alkaa uusi aika taloudellista 1977-1982, mutta voiko jo ennen aikojaan pahassa kansallisessa elämässä myydä ostaa (ei omaa perustetta käyttää alkoholia) hämmästys on Suuri, Jesus on alkoholikielteinen, niin, uskon, Tänään. Lyhyesti pieni erehdys alkoholia, huume muuta ympäristöä, miksi emme hae avuksi ystävää Herra, ajatus niin nopeasti osaa maan päällä, vapautta Herran vihasta huumeilujen onnettomista sukuyhteisöllisestä juhlasta, siis, kotiviini sai kaikki aikani ja kaikki kansallisen mahdollista huomion, tänään osaisin ajatella mikä on parasta, AA-julkaisuja kirjaston lehtisalissa, alkoholin vaarat lehdykkeen sisältää elämässä onnistumisia, onnistumisia keskittää huomio huomata tuhoavan alkoholin erittäin myrkylliset vaikutukset? Pysymme ajatella saanko vielä alkoholittomia hetkiä edistyä ....
- "kärmenä tiellä"
Herra Jeesus Kristus Nasaretilainen Nimessäsi: "pyydämme. anomme. rukoilemme. oleskelemme. oleilemme. asioida asiossamme. ei päivänvaloa. (Jeesukseessa Kristuksessa ei ole kadotus tuomiota) - aikamiespojat äidin muistaa. muistaa isän. muistaa pitkälti geneettinen on ilmi Jumalalle ilmiöissä tunnemme päivänvalon valkaista, (valkeudessa saavuttaa vaeltaa) tulla valkeuteen (niin uskomme) tuoda sydämemme saada vaikutus, kosketus Pyhä Henkeä, ilmiöitä, paremmasta emme tiedä, asiahan on Jumalan oma unelma .... Alkaa virvoittautua maapallomme salaisimmissakin, parhaimmassa, aamusta iltaan armoihin saada sijamme sijalla sijaltamme, kauttasi sovintoa Jumalan kanssa suostua!
- Avaruusoloinen
"kärmenä tiellä" kirjoitti:
Herra Jeesus Kristus Nasaretilainen Nimessäsi: "pyydämme. anomme. rukoilemme. oleskelemme. oleilemme. asioida asiossamme. ei päivänvaloa. (Jeesukseessa Kristuksessa ei ole kadotus tuomiota) - aikamiespojat äidin muistaa. muistaa isän. muistaa pitkälti geneettinen on ilmi Jumalalle ilmiöissä tunnemme päivänvalon valkaista, (valkeudessa saavuttaa vaeltaa) tulla valkeuteen (niin uskomme) tuoda sydämemme saada vaikutus, kosketus Pyhä Henkeä, ilmiöitä, paremmasta emme tiedä, asiahan on Jumalan oma unelma .... Alkaa virvoittautua maapallomme salaisimmissakin, parhaimmassa, aamusta iltaan armoihin saada sijamme sijalla sijaltamme, kauttasi sovintoa Jumalan kanssa suostua!
Syyskausi. Pakkaskausi. Kesäkausi. Nyt. Keväällä se paljastuu hanget sulavat ja kevätlintunen .............. Odotamme vettä ja leipää oli hyvä kokea, Hiljaa ja rentoutua, etsiä Hyvää ja tehdä Hyvää. Herra On .....
- Huh huh
Avaruusoloinen kirjoitti:
Syyskausi. Pakkaskausi. Kesäkausi. Nyt. Keväällä se paljastuu hanget sulavat ja kevätlintunen .............. Odotamme vettä ja leipää oli hyvä kokea, Hiljaa ja rentoutua, etsiä Hyvää ja tehdä Hyvää. Herra On .....
No, noin käy, kuten 3 edeltävää tekstiä, kun juo ittensä pihalle!
- Päivä kerrallaan!
"kärmenä tiellä" kirjoitti:
Näin on!
- sfsdfsdfdfgdg
Korkin kiinni laittaminen on vaikeaa. Erityisen hankalia ovat kaljapullot, joihin kruunukorkkia ei meinaa saada mitenkään takaisin niin, että se olisi aivan suorassa.
- et silleen
he,,h tuota mietin tossa minkä eväspullon minkä tyyppisen -noin 4 paukkua vedän ennen kuin astun yökerhoon
- Carlos...
Itsekin join nuorempana, en ihan päivittäin, mutta 3-4 kertaa viikossa. Ajattelin, että kyllä se näin nuorena menee ja vähennän tai lopetan vanhempana. Olin siis kännissä vuorokaudet ympäriinsä sillonkuin join, kellonajalla ei mitään väliä. Jossain vaiheessa koko touhu alko ällöttää ja rapulat oleen niin kauheita, että sillon hokasin, että nyt on tullut se aika jolloin pitää vähentää. Välillä vedän vieläkin perseet vaan päästäkseni pois tästä tajunnantasosta. Missään hoidossa en ikinä käynyt kun tunsin, että homma on hallussani ja niinhän se olikin vaikka ei varmaan ulospäin siltä näyttänyt. Mulla tuli jokin sellanen, että keho vaan alkoi sanomaan ei alkoholille, ehkä suurimapana syynä se, että tiesi rapulan kestävän muutaman päivän ja viinasta lähtee kaikki ilo jos sitä liian usein vetää nykyään. Oon miettiny, että olenko alkoholisti kun oon dokannu paljon, suurkulutuksen rajat on kyllä ylittynyt, mutta kun homma on aina ollut hallussa niin voiko silloin sanoa olevansa sairas. No, nämä on kai mielipideasioita, alkovastaiset ihmiset tietenkin heti leimaa alkoholistiksi jos ryyppää vähän enemmän.
- 6-8 liikaa
Muista että viimekädessä se kipinä ja tahto lopettamiseen pitää tulla sinusta itsestäsi! Sitä ei voi syöttää ulkopuolelta, sinä itse teet sen tai sitten et. Olen itsekin tässä käynyt tätä asiaa läpi ja aloin ajatella, että onko siinä mitään järkeä vetää 6-8 kaljaa joka ilta...mitä se auttaa? Se vaan väsyttää ja vie tehoa päivittäisestä elämästä ja sinä mielessäsi lykkäät sen alkoholin avulla käsittelemättömiä asioita unohduksiin HETKELLISESTI. Niistä asioista ei pääse eroon muuten kun käsittelemällä ne itsensä kanssa, alkoholin juonti on vaan todellisuuden pakoilua ja hidasta itsemurhaa. Alkoholi ei ole ystävä vaikka se saattaa alkuun siltä tuntuakin. Se koittaa tappaa sinut, ja onnistuu tehtävässään 100% varmuudella jos et itse ymmärrä lopettaa sitä ryyppäämistä! Juo vaikka 3 litraa light limpparia joka ilta, mutta ÄLÄ JUO ALKOHOLIA! Parin viikon jälkeen alat todennäköisesti huomata, että olet terävämpi ja et enää jatkuvassa pöhnässä, alat päivä päivältä muistuttaa enemmän sitä ihmistä joka joskus olit, ja se on hieno tunne.
PS. minulla tämä "juominen" nyt on käytännössä rajoittunut vaan kesälomiin, mutta sen huomasi taas tänäkin kesänä, että pirulle ei pidä antaa pikkusormea! - kalakalle123
jos puuttuu jokin kiva harrastus joka toisi muuta ajateltavaa kuin pullon ja auttaisi yksinäisyyteen niinn kokeilkaa kalastusta! se on mukavaa stressitöntä touhua ja siihen hurahtaa helposti. siitä saa paljon irti. välineet vaan tahtoo maksaa eikä kaloja alottelija ehkä helposti löydä heti. mutta kalamiehet on mukavaa sakkia ja voisivat ottaa mukaan kalareissuille, heiltä löytyy välineistöäkin. ei muuta ku rekisteröidyt jollekin kalastus sivulle (esim. www.kalamies.com on hyvö) ja kysyt siellä keskustelufoorumilla ottaisiko joku alottelijan mukaan kokeilemaan harrastusta. ja ainiin, osa kalamiehistä korkkailee joskus muutaman reissussa, joten kannattaa jotenki mainita ettei otettais kaljaa mukaan. tai jos uskallat, vihjaise heti ekassa viestissä vähän ongelmastasi - kalamiehet on empaattisia ja ymmärtävät. eihän kukaan edes tiedä kuka olet kun esiinnyt nimimerkillä. kalastus sopii ehkä ennemmin miehille mutta on kalanaisiakin. esim. eteläsuomessa on paljon kalastelijoita!!! kokeile rohkeasti :)
- ateriaa syän
Mitä sulla on kaloja vastaan kun meinaat tappaa ne kaikki?
Onhan ne tietysti hyvä syötä, mutta eikö sulla ole mitän muuta ruokaa siis niinku syötä?
Perunia?
Turnipsia?
Limppua?a
- Alkoholisti
Hei.
Kokeilepas AA:ta. Ensimmäinen askel on juuri se mitä sanoit: "myönsin olevani alkoholisti." Ohjelma jatkuu itsetutkiksemulla ja niin edelleen. Olen kokeillut kaikkia muita vaihtoehtoja Antabuksesta lähtien, mutta vasta AA:ssa sain raittiuttta kolme vuotta ja yhdeksän kuukautta. Sitä ennen en ole koskaan ollut puolta vuotta enempää raittiina. Suosittelen. Käy sivulla aa@suomenaa.fi.- Heheheheheeee
Otas vajaapäinen juopporetku taas viinaa, tai käy pilleripurkilla, niin rauhotut vähäksi aikaa.
Ja käy lääkärillä tutkituttamassa viinalla lahonnut pääsi, vaikka diagnoosi onkin selvä:
http://piv.pivpiv.dk/
- pete10000.
siinä käy helposti niin et jäät aivan yksin, niinkuin munulle kävi kaikki tutut kännäsivät mukana mut jos päätät raitistua eipä olekaan ketään raitista tuttua.
- Eräs äiti
Poikani raitistui ja tuli uudet, raittiit tutut : ) Vanhat juovat kaverit joutivatkin jäädä!
- vastuuta kaivataan
Sen kun myönnät vaan!
Myönnä samalla mysö se, että alkoholisti pitävät Suomen kansantaloutta pystyssä maksamalla jokaisesta pullosta alkoholiveroa.
Ilman alkoholisteja olis maamme kansantalouden kestävyysvaje vielä paljon pahempi ja valtiontalouden velka vielä suurempi.
Jos SIIS haluat suistaa Rakkaan Isänmaamme tuhoon ja turmioon, senkun vaan kehut raittiuttasi.
Mutta jos olet Vastuuntuntoinen Kansalainen, ryyppäät lisää viinaa.
Ja PALJON.- konjakkia kitaan
TOTTA!
Me yteiskuntaa ylläpitävät piirit juomme AINA tosi paljon viinaa.
Ei tule valtio toimeen ilman alkoholiveroa!
Ja valtio olemme me! - fgrvthuyj
Olet väärässä.
Alkoholin aiheuttamat sairaudet maksavat monin verroin enemmän yhteiskunnalle kuin raittiiden henkilöiden raittius.
Senkun myönnät vaan!
- ks
onnea yrityksellesi. kyllä se kannattaa, elämä on ihanaa kun saa herätä ilman krapulaa ja huonoa omatuntoa.
- Pekka 50
Ei mitään A-klinikoita eikä AA-kerhoja. Minä join 20 vuotta. Sitten yhtenä päivänä päätin että enää en juo. Eikä mitään vaikeuksia. 2 vuotta siitä on aikaa. Eikä tippaakan sen jälkeen. Eikä haluta
Jotakin pitää tosiaan keksiä siihen juomisen tilalle. Minä juoksen 3000 kilometriä. Mutta korostan, että ei A-klinikka eikä AA-kerho oo mikään välttämättömyys. Itsesi kanssahan sinä teet sopimuksen, että et enää juo.- Meridium76
Niin, täähän oli vaan sun kokemus & mielipide? Kaikki ei olla niinkuin sä.. Että tosta noin vaan poikki, no more alcohol.
- kalakalle123
"Mitä sulla on kaloja vastaan kun meinaat tappaa ne kaikki?
Onhan ne tietysti hyvä syötä, mutta eikö sulla ole mitän muuta ruokaa siis niinku syötä?
Perunia?
Turnipsia?
Limppua?a"
Eihän sieltä nykyään otetakaan kuin tarvittavat ruokakalat. on vanhanaikaista tappaa kaikki saadut kalat. suurin osa kaloista jatkaa elämää. on loistavaa terapiaa kalastella ja unohtaa murheet. - jossu1973
olen itekkin alkoholisti.mut sanon raitis sellainen..kolmas vuosi kuivil menos ja ei oo helppoo vieläkään..toki helpompii jaksoja on mut aina ku joku vouhottaa juomisella nii se pahentaa asiaa..viimeinen ryyppyreissu johti psykiatriseen sairaalaan ja tiän et seuraa ryyppy hautaan eli vain päivän kerrallaan koitan mennä eteenpäin..tsemppii kaikille jotka tän asian kans matsaa ja tuki ois mullekki tarpeen mut en haluu mitään tissuttelijaa vaan sellasen joka oikeesti haluu pysyy kuivilla
- veli#
Onko kukaan lukenut kirjan, Elsa Ervamaa Elävä ravinto.
siinä tuodaan ilmi miten alkoholin himo saadaan loppumaan.
voi lainata kirjastosta. tsemppiä sulle.itse olen kunnon doku join vuosikausia monta viikkoa putkeen välillä oli selviä kausia mutta ei menny kun kuukausi niin taas jatkettiin mikään ei saannu mua lopettamaan vaikka kavereita kuoli jatkuvalla syötöllä.en sannu koskaan karemppeja enkä viinan takia joutunnu sairaalaan joka on pienoinen ihme 4vsitten sain juoppohulluuskohtauksen enkä lopettannu vieläkään kunnes avomieheni kuoli vuosi sitten hän kuoli viinaan elikkä haima ja maksa pamahti.silloin otin itseäni niskasta kiinni ja rupesin ajattelemaan että seuraava joka menee oon minä koska ei noi sisuskalut voi kestää tollasta ryyppäämistä joten lopetin juomisen ja kohta on menny vuosi enkä enään pulloon koske en tarvinnu a-klinikkaa vaan pääsin eroon ihan itse.nyt olen töissä ja elämä maistuu taas elämisenarvoiselta.ota päivä kerralaan ja käy niissä keskusteluissa koska ne auttaa suo.
- Nuorinainenhunningol
Juup, voisin kai kertoa oman stoorini.
Olen vasta 18 vuotias tyttönen, joka pyristelee pois alkoholihirviön kourista.
Tarinani menee näin: Olin vaihto-oppilaana maassa, missä en kerta kaikkiaan viihtynyt! perhe oli kamala, kukaan ei koulussa eikä järjestössäkään ollut kiinnostunut minusta tai kulttuuristani taikka siis yhtikäs mistään. Mutta yksi hyvä puoli siellä oli: viinaa sai helposti. Kun muutkin vaihto-oppilaat joivat, join minäkin. Kerran oksensin isäntäperheeni talossa ja vittu kun hävetti.
Sitten palasin Suomeen. Olin 17 vuotta vanha. Kaljan haku kaupasta oli oma jännityksensä. Saako nyt vai eikö saa. Siihen jäi kiinni.
Nyt kun minusta tuli täysi ikäinen, olen käynyt jonkin verran baareissa, mutta nyt ajattelin pitää tämän viikonlopun mehulinjaa. Ei se sidukka enää maistu, kuin silloin ennen. Kaverit kyllä pämppää minkä ehtivät, mutta minä olen aina tarjoutunut kuskiksi. - 50v
Aloin juomaan jo enne kuin täytin 20 v. Siis lukiossa. Sitä ennenkin lintsattiin kamujen kaa koulusta jo keskikoulusta ja vietettiin kännipäivä. Alkon nurkalle vain kytikselle ja kyllä joku vanha pappa pullon haki, kun antoi sen vähän kähmiä. Yököttävää.
Lukiossa seurustelin. Poikaystäväni vietti omaa aikaa eikä suinkaan ollut kanssani kuin silloin tällöin. Nyt kun ajattelen asiia, varmaan muistuin mieleen, kun pallit täytty.
Join alkuun Vermout Rossoa ja sittenmmin Biancoa. Suomessa pullotettua.
Kun olin naimisissa ja toinen lapseni oli syntynyt, olin siihen Biancoon koukussa. Mieheni oli lähes absolutisti eikä ikinä viettänyt kanssani aikaa kahden kesken. Meillä oli vain lapset ja niiden hoito ja hyvinvointi.
Lapset kasvoivat. Olivat teini-iässä, alkoi mieheni pahoinpidellä minua aina kun totesi minun juopottelevan. Jo ennen sitä hän raahasi minut tukasta sängystäni ja ihmetteli oikeasti, miksi hänen piti väkisin saada minulta pillua.
Meillä ei lasten synnyttyä ollut mitään yhteistä elämää. Vain vaikeuksia. Ja kaikkeen olin mieheni mukaan minä syypää.
Sinun 4 siideriäsi ei ole edes alkoholin väärinkäyttöä. Minä juon joka päivä pari pulloa 11 %:sta viiniä. Eipä ole vielä maksa sanonut poks, vaikka sitä on jatkunut jo varmaan kohta 20 vuotta. Olen terästä. Tai sisäkaluni ovat. Henkinen minäni sen sijaan on aivan rikki. Muutama vuosi sitten mies otti minusta avioeron. Sen jälkeen olen paininut taloudellisten vaikeuksien kanssa ja työttömyyskin on minulle arkea.
Sinä olet kuin pulmunen. Mutta hyvä kun heräsit ajoissa. MInä alistuin ja aloin "hoitaa" sieluntuskaani viinalla. Pahemmaksi meni ja menee yhä. Raiskauksia, pahoinpitelyjä ja sen semmoista.....
Olen siivo ja pystyn olemaan juomatta monia päiviä, kun minulla on järkevää tekemistä ja seuraa. Lisäksi olen koukussa naimisissaolevaan mieheen, joka ei ikinä eroa ja aloita elämää kanssani. Sitäkin on jatkunut jo kohta 10 v. Olen uskolliinen, melkoisen mukavan näköinen ja 50 v.- Uskollinen mies
Hetkinen 50v.. Sanoit olevasi uskollinen nainen. Millä tavalla olet kiinni tässä naimisissaolevassa miehessä? Jos olet harrastanut seksiä hänen kanssaan, niin voit jättää tuon uskollisuus sanan pois. Uskollisuus tarkoittaa myös sitä, että ei suostu olemaan se kenen kanssa petetään. Pettämisesää on aina kaksi "rikollista".
- Suhteellisuustaju!
Ei millään pahalla, mutta 50 vuotias uskin naisihminen, joka on juonut 20 vuotta päivittäin vähintään pari pulloa viiniä, on tuskin mukavan näköinen kenenkään muun silmissä : D
Näinhän nimimerkki "50v" väittää,,
- KS.
Hei.
Mulle kävi niin että parin vuoden juopottelu (24 bissee/vrk) vaihtui näihin selviin hetkiin kuin vahingossa ja tästä vahingosta en ole lainkaan pahoillani.
Elämässäni on sattunut ja tapahtunut, toiset tilanteet ajoivat juomaan ja toiset juomisen "lopettamiseen".
En ole sanonut kertaakaan, että olen lopettanut juomisen olen vähentänyt juomista 98%:sti, eli maailmani ei kaadu vaikka joisin kuukaudessa yhden oluen.
A-klinikalla tosin ollaan (tai oltiin - lakkasin käymästä sielä) sitämieltä ettei alkkis VOI juoda sitä yhtäkään, eli näillä kriteereillä en ole Alkoholisti mutta suhteellisen paljon tuota lientä kuitenkin kulutin - AIkani!
Mä uskon siihen että kaikella vain on aikansa ja paikkansa ja asioita tapahtuu jos niitä antaa tapahtua, myös hyviä.
Eli:
On tapahtunut asia joka on saanut sinut juomaan ja juomaan lisää.
Niinpä myös tapahtuu asioita jotka saavat sinut vähentämään (lopettamaan) jos vain tahdot.
Itse en ehkä morkkiksissa ja sen tähden lopettaisi koska silloin retkahtaminen on maailmanloppu mutta joskus vaikka "vahingossa" vietetyn kuukauden paussin jälkeen voisin kuvitella juovani pari kaljaa ja sitten voisin kokeilla josko joisikin seuraavan pari kaljaa vasta viikon päästä ja niinedelleen, näin se pikkuhiljaa voi jäädä siihen että "En taida tänäviikonloppuna viitsiä ottaa, otan vasta ensviikonloppuna"
Yhtäkaikki!
Olet tehnyt upean päätöksen kokeilla kuinka selviät elämästä ilman alkoholia, jokainen päivä on plussaa eikä retkahtaminen tee kenestäkään huonoa.
Voimia valitsemallesi tielle. - peksu56
Oon aloittanut juomisen 15 vuotiaana ,nyt 56v.Aluksi vähän,mutta vähitellen aina enemmän.Viimeisen viiden vuoden aikana useamman viikon juomaputkia.Keväällä ero,viisi viikkoa kännissä.Hengen lähtö lähellä.Tytär vei A-klinikalle,josta Hatanpäälle viikon katkolle.Sen jälkeen menin AA-ryhmään.Siellä sain jonkunlaisen mielen rauhan. Kuusi viikkoa aivan limpsalinjalla.Eikä oo tehnyt kertaakaan mieli juoda. Se ryhmä auttaa ainakin mua .Kannattaa käydä tutustumassa,vaikka kynnys mennä saattaakin tuntua korkealta. Eivät syö sua ,eivätkö kysele mitään.Suosittelen.
- Noproblem
heh,heh.... oli tosi helppoakun lääkäri kielsi juomasta,tai jos juon niin se on sitten viimeinen juonti. Ja kun lääkärit on viisaampia nii otinpa opikseni enkä juo enää..... Alkoholi ei ole minulle ongelma, joisin jos tekisi mieli vaan kun ei edes tee mieli. Olen vesi selvänä perheeni kanssa, jos joku meillä ottaa alkoholia niin ihan vapaasti. Minulla meni korkki kiinni kerralla.Ei tee edes mieli yhtään vaikka jokukaveri dokaa samassa huoneessa. Enkä ole mikään uskovainen, vaan päin vastoin......
- en mä
juo, en mä oo ..... lalalalalaaaa.
- Pirua vastaan
Neljä vuotta putkeen ja nyt jo neljä vuotta täysin kuivilla! Hyvä minä!!!!!
En tarvinnut mitään hoitoja, vaan yksinkertaisesti tajusin miten loukkasin
lähimmäisiäni ja näin miten he kärsivät minun takiani niinpä otin itseäni niskasta kiinni ja lopetin vaikka se teki kipeää niin henkisesti ja ruummillisesti. Minun hoitoni oli yksinkertaisesti huono omatunto ja itseinho siitä mitä tein toisille ja häpeä mitä olin valmis tekemään saadakseni juotavaa ja peittelemään jatkuvaa viinan hajua kaikilta, jotka kuitenkin sen haistoivat.
Voin vain kiittää että perheeni ei heittänyt minua pois niinä vaikeina vuosina ja toivon, että he voivat antaa anteeksi lopullisesti jonakin päivänä sillä kaikkea ei voi pyyhkiä mielistä pois vaikka neljä vuotta on jo kulunut viimeisestä huikasta.
Itse petoksella se kaikki sai alkunsa ja ehkä se loppuu jos huomaa, että et voi myös toisia samalla petoksella huijata. Arvosta mitä sinulla on vaikkakin jotain pientä minkä puolesta kannattaa tapella pirua vastaan! - pakenen
Aloittajan kaltaiset on vielä tosi "alussa", siinä vaiheessa on varmasti vielä helppo päästä eroon alkoholista, jos se tuntuu ongelmalta.
Mä juon joka ilta sen 3 siideriä. Mutta myös puol litraa kirkasta.
Tässä suossa olenkin jo liian syvällä...... - kuppi nurin
Lopetat kerralla ja se siitä. Älä edes mieti sitä, että alkaisit käydä jossain kerhoissa yms tukiryhmissä. Elät ihan tavallista elämää muitten mukana. Ja mikä tärkeintä, älä edes hetkeäkään elä sen harhan vallassa että olisit jonkinlainen lopunikää "päihdekuntoutuja", jolloin jonkin asian varjolla saisit luvan kanssa repsahtaa jälleen kun se kerran kuuluu alkoholismin luonteeseen. Se on suurinta kusetusta mitä olla saattaa itseään ja muita ihmisiä ja yhteiskuntaa kohtaan. Olet ihan tavallinen ihminen jolla on oikeuksia ja velvollisuuksia.
- Jussi Laitilasta
Kolmas vuosi tulee täyteen raittiutta ensikuussa ! Monenlaisia lopettamisyrityksiä ajatuksella "Kyllä minä pystyn" kaikki kuitenkin kariutui aina johonkin tekosyyhyn,aina uusi yritys hirveine himoineen hammasta purren,kunnes olin siinä pisteessä 20 vuoden juomisen jälkeen ettei ollut muuta ajatusta kuin pistää kuula ohimoon ja sillä selvä.Ajattelin kuitenkin josko jostain vielä löytyisi apu ja niin laitoin vapisevat käteni ristiin ja huusin Jumalaa auttamaan minua.Kaikki tapahtui aivan ihmeellisen helposti,vapauduin täysin alkoholista,myöhemmin tupakasta ja kaikki perhesuhteet/ystävät/työt ja muut asiat jotka luulin jo iäksi juoneeni palautuivat ja palautuvat kokoajan parempaan päin.Itsetuntoni on taas kohdallaan ja vaikken miksikään hihhuliksi tai himouskovaiseksi tunnustaudukkaan niin silti kokemuksesta voin sanoa että VAIN JUMALA voi VAPAUTTAA täysin .Ei mitkään kotikonstit kanna kuin hetken ja sekin pelkkää tuskaa jatkuvan viinahimon kourissa!!
- Heh..
Otas vajaapäinen juopporetku taas viinaa, tai käy pilleripurkilla, niin rauhotut vähäksi aikaa.
Ja käy lääkärillä tutkituttamassa viinalla lahonnut pääsi, vaikka diagnoosi onkin selvä:
http://piv.pivpiv.dk/ - Retkulan Raitis
Heh.. kirjoitti:
http://piv.pivpiv.dk/Oli sitten kyse musiikista, tietokoneista, käyttöjärjestelmistä tai mistä vain niin joku se jaksaa samaa jauhaa.
http://keskustelu.suomi24.fi/search/s24search/Otas vajaapäinen juopporetku taas viinaa?term_keywords=Otas vajaapäinen juopporetku taas viinaa
- ??????
Hei, onnea "uudelle elämällesi", mutta haluaisin kysyä, onko humala todellakin ihana ? Itse olen tähän 40-vuoden ikään ollut alle 10 kertaa humalassa, eikä se edes ollut kivaa, eikä se pieni jomotus päässäkään ollut kivaa. Joo, en ole alkoholisti enkä pelkää edes tulevani, vaikka suvussa on juoppoja, mutta en vaan pysty paljoa juomaan.
kun on monta vuotta juonnu niin ei se humala mitenkään ihanaa oo kyllä paripäivää on hauskaa mutta ei enään sen jälkeen.mutta kun oli vaan pakko juoda sitä vaan siirsi kankkusta mutta joskushan se piti kestää.
- elakim
Welletar
Se korkin kiinni laittaminen ainakin omalta kohdalta vaan suututtaa.
Mä olen sen tehnyt jo aika monesti...
Muutaman bissen jälkeenkin näkee epäkohdat maailmassa tosi hyvin, miten ihmiset halauavat satuttaa toisiaan.
En ole valmis ainakaan vielä näkemään sitä ihan täysmittaisena.
Mua nytkin jo v.ituttaa kaikki pahuus, Ja vaistoan sen hyvin, vaikka vedän bisseä.
Jos mä lyön sensorit kaakkoon (korkin kiinni), niin mulla ei ole hajuakaan, kuinka paljon sitten v.ituttais. Suosittelen urheilua, uusia harrastuksia, kävelyjä luonnossa, lukemista, baarissa voi ottaa myös holittomia juomia sekä kahvia, teetä, jäävettä ja limpparia.
Mulla oli nuorempana kanssa vähän liikakäyttöä.
Ei ollut pahemmin taukoja ja joka viikkko meni tupakkaa ja alkoholia..
Armeijassa ajattelin, että olisi hauska taas kokeilla mitenkä pystyy itseään fyysisesti koettelemaan.
Ensin jätin tupakan polton selvisteenpäin ja seuraavaksi aloin pitää selviä kausia. Siinä välissä tapahtui pari tapaturmaa humalassa, mitkä herättivät, koska ei ole kiva jättää leikkiä kesken näin nuorena.
Vietin yhden viikonlopun sairaalassa, päässä oli jälkiä iskusta, viiltoja, mutta se mistä ne olivat tulleet on mysteeri.
Näin kaiken kolmena pari päivää, mutta pääsin viikonloppuna vielä pois.
Tämän herättävän kokemuksen jälkeen aloin ajatella järjellä asioita, elämää, terveyttä.
Olin seuraavat pari kuukautta täysin selvinpäin, kunnes taas otin, mutten samalla tavalla kuin ennen.
Otin tavoitteita. Aloin harjoitella 33km juoksukilpailuun, jotenka oli pakko jättää alkoholi pois kuvioista muutamaksi kuukaudeksi eikä perääntyäkään voinut.
Onnistuin tavoitteessa, sitten otin taas, mutta muutoksen pyöriä ei voinut enää estää.
Harjoittelin taas kilpailuun, pidin ihan muuten vain selviä jaksoja.
Tänä vuonna olen ottanut reiluna kuukautena alkoholia, siis yli 7kk:ta selvinpäin.
Näyttää siltä, että menneeseen ei ole mitään asiaa tässä vaiheessa, kun tahtotila on voittanut.
Eilen juoksin huvin vuoksi 21km, 30km pyörällä ja uin 1km ulkona.
Ja pari vuotta sitten olin vielä rapakunnossa, poltin ja join joka viikko.
Jos minä pystyn tähän niin kuka tahansa muukin pystyy.
Baarissakin käyn joskus, mutta holittomalla linjalla menee ja karaokekin taittuu selvinpäin. Toki se on varsinkin alkuun henkien taisto, mutta pienillä askelilla onnistuu.
Tsemppiä!- 14+12
Vasta AA:n jätettyäni olen ollut vapaa. AA on kuin uskontolahko: siellä aivopestään ihminen uskomaan, että ellei hän juokse palavereissa niin hän "joutuu juomaan" ja jos hän ottaa siemauksenkin niin hänen on juotava itsensä pohjalle.
Olin paljon pahemmassa jamassa kuin sinä silloin kun AA:han menin ja tuhlasin muutaman vuoden siihen, että vastoin sisimpääni kuljin monena arki-iltana palavereissa. Juuri kun perhe olisi vihdoinkin saanut minut "takaisin", jätinkin sen taas heitteille mennäkseni toveriseuraan.
Lopulta järki voitti. Jätin palaverit ja huomasin ettei silti tarvinnut juoda. Olin raittiina kaksi vuotta kunnes uskalsin kohottaa kuohuviinimaljan muiden seurassa. Siitä on nyt neljä vuotta. Voin ottaa seurassa ja olla välillä viikkoja ottamatta. Voin ottaa helteellä kylmän oluen ja lopettaa siihen. Menee pitkiä aikoja etten edes ajattele alkoholia koska minun ei tarvitse. AA:ssa sen sijaan ei muuta tehdäkään kuin puhutaan alkoholista.
Ihminen ei voi olla vapaa jos hänen pitää ajatella alkoholia, puhua alkoholista ja pakottaa itsensä tapaamisiin joista hänen läheisensä kärsivät ja joista hän itse kärsii.
Opettele nauttimaan elämästä ilman alkoholia. Kiinnitä huomiosi kaikkeen siihen muuhun mitä elämässä on, älä siihen että nyt EI saa juoda. Älä puhu alkoholista, älä ajattele alkoholia, älä kirjoittele alkoholipalstalle lietsoaksesi itsessäsi juomishalua. Unohda koko alkoholi. Itse tulin lukemaan tätä threadia vain koska tämä oli nostettu tuonne yläpalkkiin. Oma perjantaini on kulunut taas täysin ilman ajatustakaan juomisesta.2- AA
Olen kanssasi samaa mieltä että alkoholin lopettamiseen ei tarvita sen enempää AA:ta kuin muitakaan poppakonsteja ja parasta on olla ruokkimatta juomista keskustelemalla päivittäin asiasta ja olemalla tekemisissä jatkuvasti entisten tai nykyisten juoppojen kanssa. Paras olisi vaan unohtaa koko asia mielestä. Näinhän yleensä käykin myöhemmin kaikessa. Me unohdamme. Eikä se tarvitse enää päivittäistä muistuttamista. Toki jos ei ole yhtään ystävää niin kai sieltä AA:stä jotain tukea saa ja kenties ystäviäkin. Ei tarvita kaavoja eikä mitään erillistä ohjelmaa lopettamiseen. Tärkeintä on vaan myöntää. Olen ALKOHOLISTI, ÄLÄ OTA !. Ja mikä myös yhtä tärkeää. On tullut "Tiensä päähän". Se on jokaiselle erilainen. Joku saattaa lopettaa kun ei kestä krapulaa. Toinen kun on mennyt asunnot, perhe. KAIKKI.. Jotkut ei kerkiä lopettaa. Mielestäni alkoholismin määritelmä on kokonaisuudessaan väärä. Alkoholisti on mielestäni henkilö, joka yleensäkään tarvitsee alkoholia. Onpa se vaikka korkillinen. Haitta on vaan pienempi. Samoin olen syöppö. Tarvitsen ja himoitsen ruokaa päivittäin, mutta ei ole paino-ongelmia. Tiedän tuttuja jotka eivät yleensäkään tunne tarvetta ottaa lasillistakaan, mutta saattaavat pari kertaa vuodessa jonkun ottaa seuraksi. Minusta aina on kyseessä jonkin asteinen alkoholisti jos on pakonomaista tarvetta ottaa vaikkapa kerran kuukaudessa. Alkoholi kun on huumeista ylivoimaisesti Ei vaarallisin, mutta haitallisin HUUME. Ihmettelenkin miksi sitä ei juuri huumekeskuteluissa mainita. Itse kerkesin 26 vuotta juoda vaihtelevasti. Nyt 8 vuotta raittiina olessani ymmärrän että olin henkisesti juoppo jo heti ensimmäisestä ryypystä 17v. Tunsin humalassa ollessani olevani ahdistuksesta vapaa. Omasin alkoholistiperheen taustan. Mikä oli raskasta omassa irtautimisessani, niin jouduin samalla luopumaan rakkaastani. Tiesin jo ainakin 5 vuotta mielessäni että en pääse irti alkoholista jos en jätä suhdetta ja en pääse irti suhteesta jos en jätä alkoholia. Aikamoinen probleema. Hermot oli siinä kunnossa vielä 2 vuotta raitistumisen jälkeenkin, että heti herätessä tuntui kun olisi kiristetty panta pään ympärillä ja kuin pursi hammasta koko ajan yhteen. Harmittaa kun en lopettanut vuonna 92,silloisen eron aikan, kun ei vielä ainakaan tältä tuntunut, mutta kuten sanoin. Jokaisella on se pohja jossain. Nyt viimeiseen 6 vuoteen mahtuu jo iloisempiakin hetkiä ja olo on joskus todella seesteinen. Irti en ole kuitenkaan alkoholin ajattelemisesta päässyt. Toki se joskus muistuttaa, mutta ei ole mitään hinkua ottaa. Samoiten on muuten tupakan laita. 10 v polttamatta, eikä hinkua polttaa. Pitää vaan muistaa mitä NE aiheutti. On muuten kurjaa olla minkään orja, olipa se mikä riippuvuus tahansa. Ja vielä. Liikunta muuten auttaa moneen asiaan. Ei paranna ,mutta on ainakin hyvä olo, kun hoitaa terveyttään.
- Villihanhi
Minä kannustan jokaista teitä, joka on päässyt eroon alkoholista ja juomisesta!
Omalla kohdallani pysäytys tuli hajonneen maksani kautta. Henki meinasi lähteä.
Sairastuin todella pahasti ja kesti kauan toipua.
Lääkäri kysyi meinaanko tästä maailmasta lähteä juomisen halusta vai olisiko tarkoitus vielä maan päällä talloa. Teki selväksi jos yksikin teelusikallinen alkoholia tulee sisuksiini, niin se merkitsee samalla hengen lähtöä. Valinta on yksin minun.
Se pani miettimään haluanko edelleen juoda vai lähteä kuopattavaksi? Uutta maksaa en saa luovuttajilta. En kenellekään toivoisi samanlaista kokemusta.
Join päivittäin. Tyttäreni kysyi äiti etkö joskus voisi olla juomatta?
Nykyisin voin pitää hauskaa vischyveden voimalla. Uusia harrastuksia ja ystäviä olen saanut paljon. Olen vain kysynyt itseltäni miksi minun piti lopettaa juominen vasta kun ei muuta vaihtoehtoa ollut?. Omaa tyhmyyttäni olen tällaiseen tilanteeseen ajautunut. Kukaan ei tee ratkaisua minun puolestani. Vain minä yksin teen valinnan elän tai kuolen jos juon teelusikallisen alkoholia.
Toivottavasti kenenkään muun ei tarvitse joka päivä elää yhtä veitsen terällä.
Siksi rohkeutta kaikille lopettaa juominen! - Apua kirjasta
Minun tekee mieli keskiolutta usein silloin, kun verensokerini laskee alas ja jos silloin ei ole mahdollisuutta saada pian ruokaa ja siinä silmien edessä kaiken lisäksi sattuu olemaan vaikkapa kesäterassi niin sinne tekee mieli ilman muuta... Myös silloin tekee mieli olutta, kun haluan palkita itseni raskaan ja uuvuttavan työpäivän jälkeen tai kun tulee ystävä kylään ja haluamme rentoutua tai...
Nyt olen löytänyt osittaisen ratkaisun ongelmaani. Löysin hyvän kirjan: Raittiiksi seitsemässä viikossa, Koeteltu ohjelma alkoholismin nujertamiseen ravinteilla, kirjoittanut Joan Mathews Larson, Lootus-kirja Oy, Vaasa 2005.
Tämän kirjan ohjeita noudattaen ostin itselleni mm. glutamaania, esteröityä C-vitamiiniä, aminohappoyhdistelmä-valmisteen, kalsiumia ja magnesiumia.
Näitä olen ottanut nyt päivittäin ja mielihaluni ovat vähentyneet huomattavasti.
Hyvä kirja, joka käsittelee mielestäni monipuolisesti ja uudella tavalla erilaisten taustojen omaavia alkoholisteja ja keinoja heidän auttamisekseen.
Itse löysin kirjan sattumalta kirpputorilta. - hirvosenveke
Moi! Olet tehnyt hienosti kun kerrot muille ongelmastasi, olet rohkea! Se sai minut vastaamaan tähän viestiin ja arvostamaan sinua vaikka en tiedä kenelle kirjoitan:)
Minä en tiedä elämästäsi mitään enkä kirjoita mitään oikeaa vastasta, en ohjetta mitä sinun pitää tehdä mutta olen siitä varma että kukaan muu ei asialle voi mitään tehdä kuin sinä itse. Tämä ei tarkoita että me ei tarvita muiden tukea ja sparrausta eri elämän tilanteisiin.
Minä olen helpottunut että alkoholi jota käytän ei ole vaikuttanut arkeeni kasvaessani aikuiseksi ja isäksi.
Ei ole tuonut minuun mitään ulkopuolista minää.
Olen sinut asian kanssa.
Lapsuuteni kuitenkaan ei ollut.
Synnyin sellaiseen elämään missä kaikki oli valeltu ja arvosteltu/arvostettu alkoholilla...jos ei muuten niin väkivallalla höystettynä rapulassa.
Tällä en tarkoita sitä että kaikki jotka käyttävät alkoholia käyttäytyvät näin.
Tämä elämä on saanut minut arvostamaan ihmisten heikkoutta ja inhimillisyyttä, mutta myös sitä aitoa tunnetta vahvistamaan itseään, pärjäämisen tahtoa paremmasta ja ennen kaikkea päättämisen ja tekemisen halua siitä mikä vaikuttaa minun elämään, minun ystävien ja omaisten elämään!
Siihen olen saanut oppia ja tahtoa näyttää elämälle! Pidä sinäkin siitä vaatimattomasta asiasta kiinni:)
Hyvää jatkoa ja vahvuutta sinulle elämässä:) - jp
4 tikkiä otettiin eilen päästä pois. Polvet ja kyynärpäät ovat ruvella. Työpaikan lääkäri ei voi mitään kun en ole kertaakaan "kärähtänyt" alkoholin käytöstä. 20 vuotta olen juonut. En luovuta kuitenkaan.
- Tuntematon_Potilas_
Olen itse juonut viimeiset 25 vuotta, alkoholismi alkoi vähitellen. Kaksi vuotta sitten hakeuduin yksityiselle klinikalle ja se auttoi: puoli vuotta olin juomatta pisaraakaan ja olin todella onnellinen. Mutta yksityisklinikalla hoito on todella kallista, kunnallisella aa-klinikalla minulle ei tarjottu mitään muuta kuin välinpitämättömiä ilmeitä ja antabusta, josta ei koskaan ole ollut mitään apua.
Olen huomannut että ihmiset, jotka eivät koskaan ole käyttäneet liikaa alkoholia, eivät pysty ymmärtämään eivätkä auttamaan alkoholistia. Parhaan avun sain yksityisklinikan sairaanhoitajasta, joka oli itse entinen alkoholisti. Hän ei syyllistänyt, tiesi heti mitä pitää tehdä eikä vain tarjonnut kylmästi antabus-pillereitä. Yhteisymmärrys toisen alkoholiriippuvaisen kanssa ja keskustelut ystävyys toisten samankaltaisten kanssa ovat parhaita tuntemiani keinoja päästä eroon alkoholista.
Kävin tänään pe-iltapäivänä ruokakaupassa ostamassa mäyräkoiran keskiolutta, kun eräs iäkäs mies kassajonossa edelläni sanoi oikein kovaan ääneen, että "Taidan olla niitä viinamäen miehiä!". En tiedä, mitä olisi pitänyt vastata, teki mieli vain itkeä. Syyllistäminen on pahinta mitä voi tehdä, ei kukaan ole itse syypää alkoholismiin, vaikka täällä niin monet tietämättömät muuta väittävätkin. Siksi ystävyyssuhteet toisten samankaltaisten kanssa ovat kullanarvoisia koska he eivät syyllistä, vaan osaavat todella auttaa. Sodassa ollut vaarini pääsi yksin eroon alkoholista, mutta hän oli poikkeustapaus: Hän kävi sotaa päänsä sisällä vielä 1950-1970 -luvuilla alkoholin avulla, sota vei häneltä mielenterveyden, jota lääkitsi alkoholilla. Mutta alkoholin käyttö ei lopettanut hänen ongelmiaan, ne vain löysivät uusia muotoja. Minä olen se hänen lapsenlapsensa, joka kuunteli häntä kun hän kertoi minulle pikkupoikana sodan kauhuista ja kuinka paha hänellä on olla, olin 7-vuotiaana hänen ainoa kuuntelijansa ja terapeuttinsa. Viikot ja viikonloput hän veti viinaa. Minä olen hänen lapsenlapsensa, nyt saman sodan edessä. En kuitenkaan haluaisi lähteä tästä maailmasta kuten hän, onnettomana, vaan kuten sanotaan: "Haluaisin lähteä kuin sotilas, terveisin tuntematon potilas". - Totuudentorvi Soi
En ole koskaan aloittanutkaan alkoholinkäyttöä, ja se on mahtavaa.
Kukaan kaveripiiristä ei ryyppää, mutta se ei tarkoita että kuuluisimme esim johonkin raamattupiiriin. Kukaan ei vain lähtenyt mukaan alkoholin kuluttavaan kierteeseen. Rahat ja terveys siinä vain menee.
Koekeile ihmeessä ja etsi elämälle tarkoitus, vaikka henkinen semmoinen. Paljon parempaa kuin jatkuva lasiin hukuttautuminen. - B. Ilsner
Minulla se kaljoittelu alkoi ihan tyhjänpäiväisestä elämästä ja kuinka hyvältä se tuntuikaan laittaa sauna lämpinmäksi, ottaa pari bisseä ja katsoa jokin elokuva. Toisinaan kestin isojakin annoksia ennen diskoteekkiin menoa. Jossakin vaiheessa alkoi ihan pienestä arki siidedersitä vieroitusoireet. Ei tuntunut hyvältä. SItten alkoi menemään jo isompi satsi joka päivä. Sitten jo huomasin, ettei siitä niin vain pääse eroon. Löysin itseni päihdesivuilta jossa kerrottiin totuus vieroitusoireista. Kaksi kolme helppoa päivää, sitten vaikeampi jakso ja viikossa isommat oireet ohi. Huomasin myös, että oli helppoa lopettaa niin, että oli ilman helpot päivät ja kaikkein pahimilla päivillä otti jälleen päivän. Kaksi kolme viikkoa ja siiten jaksoi olla jo kokonaisen viikon ja kaksi ja loppujenlopuksi ollan tarvittu ainakin kuukasi, että alkaa olotila nousta. Nykysin kun tekee mieli jotakin janoonsa juoda, niin turvallisinta ottaa ykköstä. Pieni pelko on edelleen alkoholisiti naapureista, jotka saattavat katsoa kuin lapsi jäätelötikkua jos satun päkin kanssa kotiin kävelemään. Joillekkin se on on-off linja, ei mitään siltä väliltä. Olenko menettänyt jotain kaljoitteluni aikana?? En varmaankaan. Minulla oli suunnitelmia ja menoja, mutta ne kaikki kaatui kyllä muuhun kuin kaljaan ja sempä vuoksi kaljoittelin.
- nainen22v_
Jooo.. :/ Sama juttu :/ Nyt oon ollu kuukauden ilman, mutta tänään join sitten siiderin ja 4 kaljaa. Kauhean itsetuhoinen olo.. Minkä ihan vähäkin alkoholi aiheuttaa.. Tosin minulla ongelma enemmän masennus. Jonka vuoksi voin ottaa vain kerran kuussa...
- Stara B. Ilsner
Liian yleinen tekosyy tuo masennus varsinkin nuorelle. Siitähän pääsee terve jos ottaa hieman d-vitamiinia ja lähtee kävelemään (muuta liikuntaa). Yleisesti tänäpäivänä on vain ns. nokia kulttuuri jossa ilmapiiriä tehdään roikkumalla toisessa ihmisessä kiinni. Kun minä olin parinkympin, niin se fiilis lähti hyvästä musasta, diskoteekeistä ja hyvästä seurasta ja normaalista tekemisestä. Ns. nokiakulttuurissa väännetään jonkun ihmisen kuupasta puhelin johonka ladataan jonkun ihmisen kokema ihmisoikeusrikos tunnariksi ja loppuvuoskymmen pelataan sen ihmisen sukupuolisen erikoisuduen kanssa. Ihmisistä on tullut vai niin saakelin tyhmiä. Kukaan ei keksi mitään omaa tekemistä. Kun minä olin nuorempi, niin saatoimme ottaa projektiksi käydä autolla 200-kilometrin päässä kahvilla jne... Tänäpäivänä meidän tulisi purkaa vanhoja tietokoneita sosiaalietuuksien vastikkeelisuutena ja antaa jonkun runkun salakuunella asuntoa ja hakkeroida tietokonetta. Lemmikkieläimen pito on älykkäämpää. Maailma on NEROJA täynnä.
- kasvatustieteilijä
Stara B. Ilsner kirjoitti:
Liian yleinen tekosyy tuo masennus varsinkin nuorelle. Siitähän pääsee terve jos ottaa hieman d-vitamiinia ja lähtee kävelemään (muuta liikuntaa). Yleisesti tänäpäivänä on vain ns. nokia kulttuuri jossa ilmapiiriä tehdään roikkumalla toisessa ihmisessä kiinni. Kun minä olin parinkympin, niin se fiilis lähti hyvästä musasta, diskoteekeistä ja hyvästä seurasta ja normaalista tekemisestä. Ns. nokiakulttuurissa väännetään jonkun ihmisen kuupasta puhelin johonka ladataan jonkun ihmisen kokema ihmisoikeusrikos tunnariksi ja loppuvuoskymmen pelataan sen ihmisen sukupuolisen erikoisuduen kanssa. Ihmisistä on tullut vai niin saakelin tyhmiä. Kukaan ei keksi mitään omaa tekemistä. Kun minä olin nuorempi, niin saatoimme ottaa projektiksi käydä autolla 200-kilometrin päässä kahvilla jne... Tänäpäivänä meidän tulisi purkaa vanhoja tietokoneita sosiaalietuuksien vastikkeelisuutena ja antaa jonkun runkun salakuunella asuntoa ja hakkeroida tietokonetta. Lemmikkieläimen pito on älykkäämpää. Maailma on NEROJA täynnä.
Siinä meillä ainakin on yks todellinen nero, toi yllä oleva "Stara B. Ilsner".
Voisitko ystävällisesti painua sinne 200 kilsan päähän kahville ja pysyä siellä.
Kansakuntamme ei kaipaa "neronleimauksiasi". - Stara B. Ilsner
kasvatustieteilijä kirjoitti:
Siinä meillä ainakin on yks todellinen nero, toi yllä oleva "Stara B. Ilsner".
Voisitko ystävällisesti painua sinne 200 kilsan päähän kahville ja pysyä siellä.
Kansakuntamme ei kaipaa "neronleimauksiasi".Sinä voitkin suuressa älykkyydessäsi kertoa mitä kansakuntamme kaipaa?
- NainenM
Hei!
Lukiessani Teidän Alkoholistien kirjoituksia ja siitä että miten pääsisitte eroon Alkohoolista.
Pääkaupunki seudulla on tanssikursseja, kävisitte kursseilla jos ette osaa vielä tanssin askelia. Tanssi on hyvää liikuntaa ja tansseissa käy selvää porukkaa. Monessakaan kesälavalla ei ole alkohoolin tarjontaa, ja mikä hyvä Miehet ja Naiset eivät mielellään lähde tanssimaan humalassa olevan kanssa.
Toinen ehdotus olisi että Aina kun tekee mieli ottaa niin ajatelkaa että jos nyt otan niin en pääse mihinkään. Esim. Käydä vaikka kaupunkilla ajelulla katsomassa yöelämää, kahvilla jossain mikä on yön auki. Kävin tässä kaverini kanssa Helsingissä ja käveltiin 4 tuntia pitkin katuja, käytiin syömässä. Siellä kauniita puistoja, kauniita paikkoja. Ottakaa niistä syyt olla juomatta. Ja nauttikaa siellä toreilla liikkumisesta, kävelkää rantaa pitkin ja nauttikaa siitä kaikesta.
Kolmas ehdotus...kertokaa ystävällenne että teillä on alkohooli ongelma, ja ottakaa hänestä teille tukihenkilö, joka tukee teitä kun teidän mieli tekee juoda, auttaa teitä pääsemään irti juomisesta. Käydä kanssanne kahvilla, syömässä.
Neljäs ehdotus olla vaan yksinkertaisesti juomatta. Aina kun tekee mieli juoda, sanotte Ei ja pidätte korkin kiinni, Ette osta kotiin juomista. Ostakaa sillä rahalla itsellenne jotain tai käykää syömässä jotain hyvää. Elokuvissa, konserteissa.
Toivoisin että näistä olisi apua.
Itse en ole alkoholisti, enkä ole koskaan ollutkaan. Alkoholi ei ole ollut minulle koskaan ongelma. Inhoon humalassa oloa. Sen verran sitä on tullut kokeiltua. Humala tila ei tuonut minulle koskaan mitään hyvää oloa, en ollut edes iloinen vaan mökötin kun nuorena kavereiden kanssa otettiin.
Onneksi on tanssi paikkoja joissa ei niinkään näy humalaisia. Lavat ovat yks paikka ja sitten nämä kuntotalot joissa järjestetään tansseja.
voimia kaikille Juomisen lopettaville Ihmisille, Kyllä te siihen pystytte, Ottakaa siitä itsellenne tavoite jonka saavutatte. Olkaa päättäväisiä. KORKIT KIINNI!!!
Tsemppiä kaikille :) - iisak
Minä lopetin juomisen 9 vuotta sitten. Join melkein joka päivä. Linnottauduin asuntooni enkä halunnut olla missään tekemisissä ihmisten kanssa. Ei ollut paljon muita kontakteja muihin ihmisiin kuin kaupan kassaan. Tätä kesti monta vuotta. Sitten tuli lopulta totuuden hetki ja aloin tosissaan miettimään, että onko minun todella pakko juoda. Niin vain lopetin juomisen kuin seinään. Aluksi käytin Antabus-lääkettä ja jonkin ajan kuluttua jätin senkin pois.Eihän se ole ollut helppoa mutta sitähän sanotaan, että yhtä pitkä krapula kuin juomaputki. Nyt ei tule olut mieleen kuin harvoin. Niin se vain on, että se on vain yhden ryypyn päässä.
- dfgdfgsdfgsdfgsdfgsd
Mitä widun wälii???? luuletko joutuvasi helwettiin jos juot jotain kemiallista yhdistettä???? et taatusti joudu.
- Känniolio
Tsemppiä. Itse olen aivan samassa tilanteessa. En ole vielä hakeutunut hoitoon. Joka känniaamu päätän että nyt se loppuu, vaan ei lopu. Koeta sinä pysyä siellä toisella puolella.
- rane.
Ei se länträäminen lopu tuolla tavalla. Sinun pitää kehitellä elämääsi jokin mielenkiintoisempi juttu, joka on ryyppäämisen yläpuolella. Hoidot ovat höpö juttuja, joka on turhaa ajan hukkaa. Ne vievät vain hautaan.
- N 48 itsetutkiskelua
omia ajatuksia... Olen pian 50v. nainen. Pienyrittäjä, töitä on tehty 17vuotiaasta asti. Viimeisen parin vuoden aikana korkki alkoi hiljalleen aukeamaan joka ilta. Aluksi univaikeuksiin, ja helpottikin niihin. Jossain kohtaa alkoi tilanne kääntyä päinvastaiseksi, ja iltapöhnässä nukkumaan mennessä heräsikin 03.00 aamuyöstä? Työperäistä, kylläkin kolleegoihin ja henkilökemiaan pitkälti liittyvää stressiä, ei niinkään itse työhön.
"Ikuisen rahapulan" lisäksi perusasiat kyllä kunnossa, asuntolainat maksettu ja luottotiedot ok...ei siis mitään varsinaista taloudellista ahdinkoa. Toki se ihana kumppani hakusessa, koko ikäni kai imuroinut alkoholistuneita miehiä?, mutta vanhemmiten jo osannut nekin suhteet katkaista melko nopeasti. Nyt "yksin", muutama tosi hyvä ystävä on, mutta en ole kovin sosiaalinen, ja suorastaan välttelen juhlia ja ihmispaljoutta. Nautin yksinolosta, harrastan kuvataiteita, musiikkia, kirjoittamista ym ym...hyvin yksinäisiä harrastuksia.
Pian alkoi tilanne mennä siihen, että korkki aukesi myös aamulla? Rakastan hitaita aamuja ja nousen ylös aikaisin, jotta saan rauhassa valmistautua uuteen päivään, roikkua tietokoneella, puuhailla aamutoimeni ajan kanssa... ja kun luppoaikaa oli, niin otanpa yhden drinkin...ja toisen...kolmannen...ehtisinkö vielä yhden? (mukava aamuinen nousuhumala)
Töihin ja karkkia suuhun... kotimatkalla illalla piti jo miettiä, missä alkossa viimeksi kävin, toiseen tänäiltana? Naurettavaa, paskaako se tuntemattomalle myyjälle kuuluu, vaikka kävisin jokapäivä samassa alkossa? Asiaa siis yritetään piilotella kai loppupeleissä itseltään? Järki sanoo, että homma on karannut käsistä, mutta luonne ei ole niin kova, että jättäisi ostosreissun väliin. Apua, jos mulla ei olekaan kotona mitään drinksua? Miten selviän?
Mietin siis omaa itseäni kokoajan. Yritän selittää terveyspohjalta, taloudelliselta pohjalta, ulkonäkökriteereillä... vaan alkon kautta kuitenkin kotiin. On kuin jatkuva laihduttaminen. Tämän illan vielä mässään ja huomenna...mañana...huomenna...tai maanantaina...
Otin kaksi viikkoa sitten itseäni niskasta kiinni. Viikko, ja toistakin, ja "pitkä vapaa" (pe-ti) tulossa. Ja tässä kirjoitellaan "aamupöhnässä taas!? Mukamas olen nyt ansainnut tämän? Mistä veestä ansainnut, järki kysyy kuitenkin. Eilen kotiin tullessa korkkasin taas. Väsyneenä ei edes maistunut, kivaa nousuhumalaa ei tullutkaan...muutama drinksu ja menin nukkumaan. Pullo jäi kaappiin. Aamulla taas pikku drinksu ja nyt jo monesko menossa. Olen taas ihanassa aamupöhnässä... Tänään on kyläreissu tiedossa iltapäivästä, ja mietin jo, voinko vielä ottaa yhden...ehdinkö "edustuskuntoon" ennen lähtöä... P...le, en kontrolloi enää itseäni.
Vaikka tiedostan asian, karkaa se käsistä? Tämä nyt oli omaa höpinääni.- alkoholi ei auta
Jokaisella alkoholistilla on omat syynsä alkoholismiin. Tässä minun syyni.
Olen 35 vuotias nainen ja minulla on ollut erillaisia alkoholiongelmia 15 vuoden aikana ja tilanteet ovat vaihtuneet viikonloppukännäyksestä jokapäiväiseen.
Humalassa tunnen olevani onnellinen. Krapulassa vaivun syvään masennukseen. Henkinen krapula saattaa jatkua viikkojakin. Tätä en aluksi ymmärtänyt, koska fyysisesti olin ok ja kykenin töihin.
Masentuneisuus, itsetuhoisuus ja ujous johtuivatkin alkoholista, vaikka juomisesta oli jo viikkoja. Ja minä urpo hoidin näitä oireita alkoholilla. Niinpä kierre vaan jatkui ja jatkui.
Juomista olen nyt vähentänyt n. 4 kertaan vuodessa. Ja olo on aivan huippu. Huolehdin ruokavaliosta ja kunnostani. Minulla on koira ja sen kanssa helposti tapaa uusia ihmisiä ihan selvinpäin. Baarissa notkumiset olen jättänyt ja valitettavasti osan ystävistäkin olen joutunut jättämään. Mutta se on se hinta, jonka joutuu maksamaan siitä että on ensi kertaa ihan oikeasti onnellinen ja aamulla on ihana nousta.
Suosittelen kaikille ongelmien kanssa painiville, että keskittyvät omaan hyvinvointiin, eivätkä ongelmien vatvomiseen. Ruokavaliossa kannattaa suosia näitä:
-B6 vitamiini, esim kananmunasta (tärkeä naisille ennen kuukautisia)
-kylmäpuristetut kasvisöljyt esim. oliiviöljy, vehnänalkio, kookosöljy
-1/2 kiloa monipuolisesti kasviksia, marjoja, hedelmiä päivässä
-vältä lisäaineita, ei mitään einesruokia, vaan itse tehtyä sapuskaa
Joka päivä kannattaa hakeutua luonnon äärelle. Se rauhoittaa mieltä. Nyt on hyvä sieniaika, kannattaa mennä metsään!
- missä kossu
4 Vuotta raittiina.Onko se helppoa ollut/on.Jos olisin ollut 4vuotta kännissä olisiko se helppoa ollut/ei. Miksi lopetin,liian monta krapulaa ja morkkista liian monena päivänä viikossa. Parhaat kommentit tällä sivulla on että älä ota sitä ensimmäistäkään. -Jos aiot pystyttää puun miksi et teksi sitä jo tänään- mun puu on 4 vuotta vanha ,se on kasvannut ja tuuheutunut hyvin myös juuret on vankistuneet.
- Raitistunuthelena
En ikinä kirjoittele tänne enkä nytkään lukenut kuin pari ensimmäistä viestiä. Haluan vain toivottaa tsemppiä aloittajalla!
Itse makasin eräänä sunnuntaina krapulassa sohvalla kuutisen vuotta sitten ja mietin elämääni. Olin yrittänyt lopettaa juomisen jo monta kertaa aiemminkin, antabuksella ja ties millä, ollu välillä kuivilla muutaman kuukauden, juonut vain viikonloppuisin jne. Lääkäri oli sanonut jo vuotta aiemmin, että tyttö hyvä, jos et lopeta, niin kuolet alle kolmekymppisenä. Tuon kertainen krapula ei ollut sen kummoisempi kuin muutkaan, kauheitahan ne aina oli.
Silloin päätin, että nyt loppuu. Siihen loppui samalla kertaa sekä alkoholin käyttö, kaikkien muiden päihteiden käyttö sekä tupakointi. Ajatus oli niin kristallinkirkas päässäni, muistan sen vieläkin. Kukaan ei tietenkään uskonut, olinhan niin monta kertaa lopettanut niin tupakoinnin kuin juomisenkin. Mutta se ei haitannut, kun itse tiesin.
Aluksi jatkoin elämääni muuten vanhaan malliin, en vaan juonut. Pikkuhiljaa baarit eivät enää kiinnostaneet ollenkaan, eniten kännäävät kaverit jäivät. Aikaa myöten elämä vaan muuttui kivemmaksi. Aloin tehdä niitä asioita, joista haaveilin (mutta en ehtinyt tehdä, kun ei kännissä pysty): maalausta, matkustelua, liikuntaa, opiskelua, harrastuksia jne. Muutama ystävänikin raitistui, tosin ovat myöhemmin horjuneet takaisin ja minulle oma raittiuteni on niin tärkeä asia, että otan mieluummin etäisyyttä heihin kuin alan auttaa. Jeppe juo niin paljon, kuin Jeppe haluaa.
Minulla raitistuminen ei onnistunut apukeinoin. Tarvitsin siihen oman tahtoni, kristallinkirkkaan ajatuksen. En tuntenut, että "luopuisin" mistään. En ole luopunut alkoholista, vaan päässyt siitä paskasta eroon.
Kaikkea hyvää sinulle ja muillekin viinan kanssa pyristeleville.
/Helena
PS. Täytin jokunen vuosi sitten 30 vuotta, asun eri paikkakunnalla ja minulla on kiva työ. Työpaikkallani ei kukaan koskaan osaisi arvata, että olen eniten juoppo.- raitistunuthelena
Kirjoitusvirhe:
PS. Täytin jokunen vuosi sitten 30 vuotta, asun eri paikkakunnalla ja minulla on kiva työ. Työpaikkallani ei kukaan koskaan osaisi arvata, että olen ENTINEN juoppo.
- Herra 55v
Hyvät lukijat tähän laitan sen elämän ohjeen jonka äitini tuossa 60 luvulla minulle sanoi.
Terve mies ei viinaa ja tupakkaa tarvitse.Olen noudattanut ja ihan hyvää elämää olen saanut viettää.Mutta ei moralisoida jokainen tietää mikä on hyväksi itselle ja lähipiirille. - alkomaani
Näin itsellä: Junnu Vainion riimeistä allekirjoitan-jos en nyt ihan jokaista- niin melkein kaiken kuitenkin.
refrain:
Kun mä rupesin ryyppäämään,
niin lestissä luki että alko,
minä lopetin tykkänään
kun pullossa luki että lakkaa.
On sitä pikkusen maisteltu,
eikä vain korkkia haisteltu
Kyttien kanssa on taisteltu,
tällä luonnolla hurjalla.
Kärsitty kankkusen vaivasta
lääkettä saatu on laivasta
silloin on kiitetty taivasta
äänellä kurjalla.
Mutta elän yhä vieläkin
ihmeeksi niin monen vanhan kaverin,
minä elän vaikka dokasin
niin että lähes kaiken mokasin.
refrain
Nauhoja ollut ei kengissä,
yksin mä omassa jengissä
vaelsin puoliksi hengissä
kylmillä rannoilla,
suonissa pakkasen tukkoja,
sormeilin mökkien lukkoja,
pieniä vihreitä ukkoja
jono kulki mun kannoilla.
Mutta elän yhä vieläkin,
ihmeeksi myös tutun passipoliisin.
Minä elän tulin takaisin
on kokemusta jonka jakaisin.
refrain
Touhusin monessa mutkassa,
Kemin ja Keravan putkassa,
kelattu juomarin tutkassa,
monta on vaihetta.
On hyvä tässä näin mun olla,
vaikea löytää vain kunnolla,
puhtaalla omalla tunnolla
mitään ylpeyden aihetta.
Mutta elän, vähän vieläkin,
ihmeeksi myös psykiatri Linqvistin,
minä elän, kaiken läpäisin,
ja anteeks jos niin tieteen häpäisin.
Loistava huumorilla höystetty kuvaus juopon elämästä:) - bileehileeeblondi
Kukin tavallaan. Itse vaan yksinkertaisesti pidän rakkaasta harrastuksestani ja harjoitan sitä aina kun mahdollista. Mikään ei ole niin mukavaa kun dokailla hyvien ystävien kanssa, bilettää ja harrastaa irtosuhteita. Kännissä kaikki vaan on kivempaa, ja tosiaan,ilo ilman viinaa on teeskentelyä
- voimaa.com
kyllä se elämä siitä voi vielä mennä alas päin. ja kovalla vauhdilla bilehile. ja ojat tutuiksi
- korkki kiinni
olen ollut 4 vuotta raittiina,yksinkertaisesti tein itse vaan päätöksen,että nyt se on loppu,oli tasan kaksi mahdollisuutta,hauta tai elämä,join kymmenen vuotta,meni terveys,koti,työpaikka,ajokortti,niin heräsin ja mietin,onks tässä enää järkeä,lähdin apua hakemaan,pääsin asumaan tukiasuntoon ja sain sieltä avun,ja nyt asun paritalossa ja elämä on ihanaa raittiina,en vaihtaisi entiseen elämään,nyt on raitis äiti lapsilla ja raitis mummo lapsen lapsilla. suurin apu tuli Jumalalta,en olisi omin voimin selvinnyt.
- Minä myös
MIetin myös jossain vaiheessa Jumalaa. Kauhukseni huomasin että kun ristin käteni ja yrtin vuosikymmenien jälkeen rukoilla en saanut mitään yhteyttä. Ei ollut enää mitään uskoa. Juon myös lähes päivittäin. Huolestuttavaa juomisestani tuli jo vuosia sitten kun en voi, vaikka niin päätän, olla juomatta esim. 1 kk tai 100 päivää. Jos olen juomatta 3 päivää tunnen oloni riippumattomaksi ja menen taas kauppaan, koska miksi en menisi kun tekee mieli ja olen 3 päivää todistanut riippumattomuuteni? Sitten juon taas joka päivä 10 päivää...En tiedä mitä tehdä, painoa kertyy ja voin huonosti. Haluaisin kävellä ulos omasta elämästäni.
- tunnustan.
Olen alkoholisti. Nainen 40v. Minua pelottaa ja hävettää jos joku huomaa sen. Käyn töissä, juon töiden jälkeen väsymykseeni ja yleiseen v...tutukseen. Viikoloput ja lomat olen täydessä kännissä. Olen eristäytynyt kavereistani ja sukulaisistani erilaisilla tekosyillä, jotta voin juoda.
Miten haimatulehdus ja maksasairaudet ilmenevät? Miten ne teillä ovat alkaneet? Mitä tapahtuu?- Kups!
Haimatulehdusta ei voi olla huomaamatta, se kun koskee niin, että tekisi mieli hypätä järveen.
Jostain luin, että yksi kolmesta kuolee siihen.
Maksasairaudet alkavat maksan arvojen kohoamisella. Ei sitä aluksi huomaa. Kun huomaa, on aikas myöhäistä. Tietysti, jos panee korkin heti kiinni, niin voi henki säästyä.
Nuo kaksi ovat vain peini osa alkoholin aiheuttamista sairauksista...
Usein alkkis myös polttaa ja se sairastuttaa syöpiin ja verenkiertoelimistön sairauksiin, joten jos poltat, niin aivan yhtä hyvin voit kuolla sydänkohtaukseen.
Koita laittaa jeesusteipillä muovipussi päähän ja ylipainava rautatanko penkkipunnerrustelineessä rinnallesi, niin tiedät miltä se tuntuu.
Alkkistuttavistani ovat useimmat kuolleet alle viisikymppisinä, joten aikasi alkaa olla vähissä.
http://www.youtube.com/watch?v=I14pzSm_y6Q
Juice teki käytännössä itsarin, kun ei jaksanut maata dialyysissä kahtakymmentä tuntia viikossa...
- Mikko....
Hienoa Welletar upeista ja vilpittömistä kirjoituksista. Ja tuo valtava palaute siihen vielä lisänä.
Kun haluaa ja pystyy vähentämään juomista, niin aina menee oikeaan suuntaan. Jos pystyy katkaisemaan kokonaan, niin aivan loistava, mutta se ei onnistu kaikilta. Eli jokaisen joka haluaa vähentää juomista, niin pitää asettaa realistiset tavoitteet. Eikä mitään roolipelejä tai naamiointeja, vaan sanoo itselleen rehellisesti, että tässä mennään, vaan parempaan mennään. Ja jos retkahtaa 2 kertaa kuukaudessa niin jatkossa 1 kerta kuukaudessa ja puolen vuoden päästä ehkä ei enää retkahda. Kunhan vaan menee oikeaan suuntaan. Jokaiselle sellainen tahti niin kuin itselle parhaiten sopii.- miks lopettaa
Aah kun maistu olut hyvältä kylmänä nami nami röyyyyyh,onneks viel 23 tölkkiä..ehtoolla saunaan ni kyllä se tässä.Vajotkaa onelmaiset suohon kiäh kiäh
- voimaan.com
miks lopettaa kirjoitti:
Aah kun maistu olut hyvältä kylmänä nami nami röyyyyyh,onneks viel 23 tölkkiä..ehtoolla saunaan ni kyllä se tässä.Vajotkaa onelmaiset suohon kiäh kiäh
sulla ei ole selkärankaa. susta tulee vielä ojien kuningas . ja roskapöntöt tutuksi
- L.V.
Kalja ei kaunista eikä koskis komista! Välttämättä en tiedä, onko noista A-klinikoista ja AA-kerhoista nyt niin apua. Tiedän monta holistia, jotka käyvät niissä, ovatkin raittiita moniakin vuosia. Mutta retkahtaminen on varsin yleistä ja sillä juomisella ei ole sitten enää mitään tolkkua.
- Oma tarina
Itse olen kai ns. kausijuoppo. Elämässä ollut aikakausia, jolloin on ollut vauhtia ja viina virrannut. Sitten taas tullut rauhallisempia kausia. Nyt menossa 4. rauhallinen vuosi. V. 2005 erosin puolisostani ja siitä alkoi edellinen juhlimiskierre. Joka ilta 2-3 puolen litran siideriä, kaverin kanssa istuskelua, vähintaan kaksi kertaa viikossa baariin, yleensä kolme. Huomasin, että masennuskin alkoi tulla tutuksi, työ tuntui riipalta. Vauhti oli kovaa vuoteen 2007 asti. Silloin eräänä kauniina kesäisenä päivänä huomasinkin olevani raskaana. Silloin tuli laitettua korkki kiinni. Ikää oli jo 40v silloin. Vieläkin muistan kuitenkin, että silloin olin sitä mieltä että alkoholismi on lähellä. Välillä olen vaan miettinyt mihin olisi elämä vienyt, jos tuota elämääni sulostuttavaa tyttöä ei olisi tullut. Olisiko vienyt tuhoon vai olisko sitä osannut kiertää korkin kiinni. Suunta ainakin oli jo silloin kesällä, että korkki oli menossa kiinni. Välillä vaan miettinyt, että huh huh kun oli kuilun reunalla. Nyt aika varmana taas uskallan sanoa, että ei enää koskaan. Valtteina raittiiseen elämään on se että alunperinkin ennenkuin ekan kerran alkoa join olin yli 30v sitä ennen täysin absolutisti. Ja ehkä toisena etuna, se ettei enää vanha jaksa riekkua baareissa :) Usko tulevaisuuteen on ainakin kova. Onneksi työpaikka pysyi koko juhlinnan ajan. Myöhemmin tosin vaihdoin työtä, mutta ehkä jos työ olis aikanaan mennyt eikä lasta tullut, niin vois mennä aika heikoilla nykyään. Juhlinnan aikainen ystäväni on juuri sitä linjaa jatkanut. Menetti työn ja osin terveyden jo. ja elämä oluen ystävänä jatkuu. Itsellä huono omatunto, kun en löydä konsteja auttaa. Olen houkutellut kylään ja viipymään pidempiä jaksoja, ei ei vaan tule. Nyt on omassa elämässä taas suurten muutosten aikaa. Muutto kotipaikkakunnalle ja meinaan irtisanoa itseni vakituisesta virasta ja lähteä vihdoinkin opiskelemaan itselleni aina läheisen ammatin. Kaikille voimia elämään!!!
- CenturyParadise
Naurettavaa kaikki klinikkapelleily. Jos ei ite omin avuin saa pulloa kiinni, niin linkkuun vaan koko jätkä / nainen. Mitä yleensäkki pitää juoda noin paljo, että kaikki muu elämä kärsii, täysin dorkamaista. Ala-asteella olisin vielä ymmärtäny.
- abss
Minäkin olen alkoholisti,,,, nyt ollut kuivilla 28-vuotta,,,saanut tilalle elämän.
Nautin,, lavatanssien riemusta,,luonnosta,, ystävistä...
Minä tein päätökseni uksin erään krapula-aamun jälkeen,,päätös lähti ajatuksesta,,, miksi juoda, kun ei oo pakko. Ja päätös on pitänyt,, josta kiitos , perheen, ja ystävien,,, jotka ovat olleet paras kannustukseni.
Minulle maailma näyttää todella hyvältä paikalta elää,, tuomitse en ketään,, jokainen tekee oman elämänsä päätökset, kaveripiiriini kuuluu paljon porukoita, jotka kännäävät,mut ei se mua haittaa.Ystävinä ovat kaikki saman arvoisia.
Minulla ei ole ollut ammatti-auttajia,, ainut apu on ollut omien korvien välissä.- krpulasta selviämään
perheen ja raittiiden ystävien tuki on usein ratkaisevan tärkeää raitistumisessa ja elämänpiirin laajentamisessa
- -satu-
Itse olen ollut kohta kymmenen vuotta juomatta. Ennen sitä join todella säännöllisesti, ja hoidin työni hyvin, en koskaan pitänyt saikkupäiviä viinan takia. Mutta työpäivän jälkeen piti käydä kaljalla joka päivä ja vkl:sin ottaa enemmän, kori kaljaa meni la-iltana ja toinen sunnutaina ja ma-aamuksi töihin, muutaman kerran menin töihin suoraan ravintolasta ja vielä laskuhumalassa. Kyllä työpaikalla varmaan huomattiin, mutta mitään ei ikinä sanottu. Kun päätin lopettaa juomisen, tein päätöksen: nyt riittää! Minulla oli silloin kaksi lasta ja ajattelin että ei heidän tarvi kärsiä äitinsä hölmöyksistä, ja se päätös on pitänyt. Olen juonut tämän 10 vuoden aikana n. 4 kertaa ja enempää en uskalla. Tuntuu että on koko ajan jano, kun toiset ottaa olutta ja tarjoavat, en uskalla ottaa, koska minulla on niin kova JANO ja pelkään että juominen jää päälle, enkä halua sitä elämää enää. Pötkin päivän kerrallaan eteenpäin ja olen tyytyväinen kun en tänäänkään ottanut!
- Liikaa viinaa
On mukava kuulla kun jaksat taistella,helppoa se tosin ei ole.Itse en vielä onut apua,koska olen kuvitellut pärjääväni.Tosin olen huolestunut omasta alkoholin käytöstä,menee viikon loppuisin pari pulloa väkevää ja olut ja siiderit päälle.En kuitenkaan kaikkien onneksi ole väkivaltainen,mutta huurut ei ole hyväksi lähimmäisille.En halua mitenkään puollustella,mutta olen ehkä sukupolvea joka ei osaa käyttäytyä ja ottaa rennosti vaan jännittää kaikkia tilanteita. Mutta se ei kuitenkaan ole syy ,joka kehottaa ottamaaan,vaikka peinessä sievässä on huomattavasti helpompi lähestyä muita ihmisiä ja keskustella heidän kanssaan.
Toinen omasta mielestäni huolestuttava asia on,että voin ottaa pullon kossua ja siihen päälle oluet viskit,se tuntuu mutta ei kuitenkaan saa lopettamaan.elikkä nyt tässä parin pullon kierteessä kun kirjoittelen jonkun pitäisi saada minut tajuamaan ,että vihdoin lopettaisin.Stemppiä kaikille niille jotka pysyvät kuivilla. - vmp!!!
en nyt ihan joka kohtaa jaksanut lukee, mutta kirjotin tänne ennemmin siitä et mun äiti on alkoholisti, joka tulee oleen sitä hautaan asti koska ei halua siihen apua. isäni on hiljaa hyväksynyt äidin juomisen. itse en juo ollenkaa, en halua olla äitini kaltainen.
perheessämme on jatkuvasti tunnelam kuin suoraan kauhuelokuvista: odottava, jännittynyt: onko äiti juonut? onko hän vielä elossa? olisiko hän tällä viikolla joku päivä selvinpäin? montako kossupulloa hän on nyt juonut? kuoleeko äiti?
tsemppiä teille, jotka yritätte parantaa itsenne!- alkoholistienlapsi
Kaikkihan kuolee aikanaan mutta valmistaudu niin tein minäkin,kun sitten oli n viikko mennyt ettei mitään yhteyttä saanut menin katsomaan,kalmanhaju tuli jo ovelta vastaan monosta paikalle jne mitenkään et voi auttaa muutakuin valmistautumalla väistämättömään voimia,,
- mietojen ystävä
Kasvattakaa selkäranka, oikeesti... Alkoholista on paljon helpompi luopua kuin lihan tai makeisten syönnistä. Lonkerot ja siiderit sentään maistuu hyvälle mutta kalja on kuin kusta jousi. Helposti nuo kaksi ensimmäistä voisi vaihtaa tuoremehuihin.
Jos edes ryyppäämisestä ette onnistu luopumaan niin täytyy ihmetellä onko teillä tahdonvoimaa yhtään mihinkään.- juoppo0
Jonkun tutkimuksen mukaan yhtä helppoa kuin heroiinista.
Ei se aina siitä tahdonvoimasta ole kiinni. Kai sekin riippuu ihmisestä miten helposti irti pääsee alkoholista. Minä oon koukuttunut alkoholiin ja kovin. Oon yrittänyt vajaan vuoden verran lopettaa juomista. Muutamia retkahduksia on tullut.
Mulla on nainen, joka vihaa mua kännissä. Mä muutun toiseksi ihmiseksi, teen asioita mitä en tekisi selvinpäin.
Minä yritän olla juomatta. En halua menettää naistani viinalle. Enkä itseäni. Haluan sen sairauden pois.
Oon kyllä huomannut, että kun olen mennyt kauppaan olen ostanut olutta vaikken ole tahtonut. Olen juonut sitä vaikken ole tahtonut. Vähän kuin juoppohullun päiväkirja elokuvan trailerissa, kaveri pitää olut tölkistä kiinni kaksin käsin ja päässä jotkut huutaa juo ja jotkut älä juo.
Se olisi helppoa kun olisi omaa tahtoa. Mulla on sitä. Tahdon olla juomatta. Lupaan itselleni ja muille etten juo. Niin, sanon kuitenkin kullalle, että teen kaikkeni sen eteen etten joisi. Tuntuu pahalta luvata olla juomatta kun retkahdus voi tulla.
En minä halua juoda. Haluan olla raitis. - t. voipytty
juoppo0 kirjoitti:
Jonkun tutkimuksen mukaan yhtä helppoa kuin heroiinista.
Ei se aina siitä tahdonvoimasta ole kiinni. Kai sekin riippuu ihmisestä miten helposti irti pääsee alkoholista. Minä oon koukuttunut alkoholiin ja kovin. Oon yrittänyt vajaan vuoden verran lopettaa juomista. Muutamia retkahduksia on tullut.
Mulla on nainen, joka vihaa mua kännissä. Mä muutun toiseksi ihmiseksi, teen asioita mitä en tekisi selvinpäin.
Minä yritän olla juomatta. En halua menettää naistani viinalle. Enkä itseäni. Haluan sen sairauden pois.
Oon kyllä huomannut, että kun olen mennyt kauppaan olen ostanut olutta vaikken ole tahtonut. Olen juonut sitä vaikken ole tahtonut. Vähän kuin juoppohullun päiväkirja elokuvan trailerissa, kaveri pitää olut tölkistä kiinni kaksin käsin ja päässä jotkut huutaa juo ja jotkut älä juo.
Se olisi helppoa kun olisi omaa tahtoa. Mulla on sitä. Tahdon olla juomatta. Lupaan itselleni ja muille etten juo. Niin, sanon kuitenkin kullalle, että teen kaikkeni sen eteen etten joisi. Tuntuu pahalta luvata olla juomatta kun retkahdus voi tulla.
En minä halua juoda. Haluan olla raitis.Painele huomenna AA-palaveriin, niin sulla on mahdollisuus jättää viinat pois.
- raitistunut nuorekas
hei vain kaikille.. itse lopetin alkoholin käytön 1.1.2011 ja sen jälkeen en ole tippaakaan ottanut ja edes haistanut alkoholia.. sitä ennen otin joka viikonloppu 24 vuotta vähintään se 2-4 olutta viimeisen vuoden aikana. eli väheni pikkuhiljaa.. ensimmäiset 2 kuukautta oli tiukkaa mutta nyt menee omalla painolla.. ja ei ole edes enään mitään ongelmaa sen kanssa.. alko vaan kyllästyttää sen kusen juominen.. ja monet parisuhteet kärsi.. ja ei kllä nyt ole sitten parisuhteitakaan löytynyt. kun ei niitä naisia tuonne oven taakse tule.. ku ei tule baarissakaan juostua enään.. eikä treffit paltoilta ole tärpänny :(
- surullinen todella
Säällitti todella, kun näin vuosien päästä erään joka on alkoholisoitunut, näki päällepäin ja jutut sen mukasia.
Toivon Hänelle hyvää jatkossa ja voimaa päästä alkoholista eroon. - onneksi loopu
surullinen todella kirjoitti:
Säällitti todella, kun näin vuosien päästä erään joka on alkoholisoitunut, näki päällepäin ja jutut sen mukasia.
Toivon Hänelle hyvää jatkossa ja voimaa päästä alkoholista eroon.Onko tyypillistä alkoholismissa, kysyn ? Hän oli ihan mukava alussa, mutta alkoi pikkuhiljaa lisätä jumista ja aina löytyi syy? Milloin oli mikäkin syy, ja usein se oli minussa?
Yritin muuttaa käytöstäni, mutta tuli taas uusia syitä, ei siis auttanut.
Nyt olemme eronneet ja taas on syita juoda, eli en ollut syyllinen, kännissä edelleen?
Voiko olla mahdollista, että uusi ihminen muuttaa, hänen jumisensa, eli se loppuu?, kuten hän on jo sanonut.
Siis, milloin hän lopettaa juomisen, vaikka eihän se minulle enää kuulu.
Olipa kokemus kuitenkin. - SurullinenS
onneksi loopu kirjoitti:
Onko tyypillistä alkoholismissa, kysyn ? Hän oli ihan mukava alussa, mutta alkoi pikkuhiljaa lisätä jumista ja aina löytyi syy? Milloin oli mikäkin syy, ja usein se oli minussa?
Yritin muuttaa käytöstäni, mutta tuli taas uusia syitä, ei siis auttanut.
Nyt olemme eronneet ja taas on syita juoda, eli en ollut syyllinen, kännissä edelleen?
Voiko olla mahdollista, että uusi ihminen muuttaa, hänen jumisensa, eli se loppuu?, kuten hän on jo sanonut.
Siis, milloin hän lopettaa juomisen, vaikka eihän se minulle enää kuulu.
Olipa kokemus kuitenkin.Alkoholisti pystyy pilaamaan paitsi oman, myös monen muun ihmisen elämän, jos hänellä on perhe. Löysin vuosi sitten miesystävän, joka ottaa, tissuttelee, kännäilee - miksi sitä nyt sanotaankaan. Hän juo lähinnä olutta, mutta sitä meneekin sitten 7-8 kaljan vauhtia lähes päivittäin. Omasta mielestään hän ei ole alkoholisti, sehän on ' vaan' olutta. Kuitenkin, jos purkillisessa kaljaa on 4,7% alkoholia, on helppo laskea että salkullisessa sitä on noin yhden purkin verran. Siis puhdasta alkoholia! Eli melkein kossupullon verran. Viimeksi tuo salkku kesti hänellä kolme päivää.
Juominen vaikuttaa ulkonäköön, olemukseen, asioiden hoitamiseen (tai siis niiden hoitamatta jättämiseen), seksiin, yhteisen ajan viettoon, terveyteen, raha-asioihin jne. Niin moneen asiaan että voi sanoa sen määrittävän ko. henkilön elämää. Hän on selvinpäin mukava, juoneenakaan ei mitenkään erityisen rasittava, mutta... Haluaisin olla hänen kanssaan, mutta elämä juopon rinnalla on vaihtoehto jota en halua. Hän on tehnyt valintansa, minun on tehtävä omani, vaikka se sattuu.
- Kerran kuussa känni
Alkoholin kanssa voi tula toimeen ,ei siitä eroon tarvitse päästä.
Jos ei voi päästä eroon pahasta tavasta, niin sen kanssa on yritettävä tulla toimeen.
Oma juomiseni on tätä:
1.Max. kerran kuussa känni, eli minulla se on sitä, että ensin kotaona tai kaverin kanssa muutama kalja tai puoli pulloa kossau pohjiksi.
2. Sitten baarikierrokseelle, siellä jatketaan juomista kunes on kunnon känni päällä.
3.Aamuyöllä kotiin krapulaa potemaan, krapula PITÄÄ KOKEA, se on hinta siitä että on pllut hauskaa nousuhumalassa ja se HINTA PITÄÄ MAKSAA.
4.Koskaan, siis EN KOSKAAN harrasta tissuttelua, saunakaljoja, TV-kaljoja, ruokaviinejä tai -kaljoja, ei siis mitään tissuttelua lainkaan koskaan.
5. Elikä kertaus, keran kuussa baariin, siellä kännit, krapulan kärsiminen ja se on siinä, rahaakin menee baarireissula, fyysinen ja moraalinen krapula takaavat että ei tee taas kuukauteen mieli viinaa, kunnes vitutuskäyrä noiusee pikkuhiljaa, jollin taas kuukauden päästä känni, näin sopuisa suhteeni alkoholiin on jatkunut vuosia.
Paradoksi on siinä, että kun kerran kuussa vedän överit, niin se pelastaa minut koska sen seuraus on kova krapula, niin ei tee mieli pitkään aikaan, kun taas tissuttelu on petollista, siinä ei mene överiksi eli ei mennä rajan yli, joten sitä pettää ihminen itseään, luullen että tissuttelu on "sivistynyttä" alkoholinkäyttöä.
Oma barbaarinen suhtautumiseni juomiseen on pelastanut minut, tissuttelemalla olisin jo alkkis. - daisy_79_32
mulla ei oikeastaan koskaan repsahtanut viikon puolelle se juominen, joskus saatoin juoda 1-3 siideriä arkisin mut se ei ollut jokapäiväinen tai edes jokaviikkoinen tapa. viikonloppuisin sensijaan join ja annas ku tuli juhlia tms. join sitäkin enemmän. ja mä sammuin.. sohvaan, sänkyyn, lattialle, piknikille (mistä kaverit herätteli ja huolehti et lähden kohti kotia).
mun viimeinen niitti tuli pian kaksi vuotta sitten, kun join kaverin bileissä ja olin sekaisin ku seinäkello ja HÄPESIN seuraavana aamuna. sit päätin et nyt meni korkki kiinni, et ei enää koskaan tuollaista. ja siinä päätöksessä oon pysyny enkä oo retkahtanu kertaakaan enkä aio retkahtaa.
mua siis auttoi päättäväisyys. juon juhlissa joskus alkoholitonta kuoharia tai siideriä, aikaisemmin join sitä myös rentoutuakseni, mut oon nyt jo siinä pisteessä, etten tarvitse edes sitä rentoutuakseni. mun rentoutus on liikunta ja joku hyvä kirja :) - puistojussi100000000
ei tunnu miltään.ei tee pahemmin mieli,kuin joskus.juon silloin tällöin.ei ainakaan vielä tee mieli jatkuvasti ja onhan humalassa ihan kivaa,mutta ei sitäkään aina jaksaisi...
- 29
Ei tätä sotaa viinalla voiteta.
- hoognjhjnokgfshmnojn
Minkälainen idiootti luopuu alkoholista?
- jossu1973
kaikilla meillä alkoholisteilla on oma tapa selvitä.joillekki se on AA,terapia,hengellisyysym.ym..
mut jokainen aamu kun heräät ilman krapulaa on ihana voitto ja itseluottamus kasvaa ja usko omaan itseensä että minä selvisin..tää sairaus on sellanen että ne keillä sitä ei oo ne eivät tajua kuin tää on nii mahoton välillä päihittää,välil mennään sekuntti kerrallaan välil enempi mut joskus se helpottaa tai sit ei,uskon ettei milloinkaan kokonaan.me jotka myönnämme olevamme alkoholisteja se pysyy meissä lopun elämän,aivan turha kenenkään tulla sanomaan että älä juo..ei se sen kummempaa oo..näitä on kuultu ja otettu tällasten kans monesti yhteen..ennemmin heitä tollaset tyypit roska koppaan kun he noil sanoillaan enempi saa juomaan ku olla juomatta..
mul meni niin et join vaan viikonloppusin kun oli töitä viikol mut vapaat meni juomiseen ja jo keskiviikkona piti ruveta miettimään et mistähän kaukaa juotavani haen taas ettei kukaan näe.
eka olin 4vuotta kuivilla ja sit retkahin sit kerkesin vajaa puolvuotta juoda ennen kun tuli noutaja sairaalaan kun en jaksanu enää ja olin tappamassa itteeni..ton 4 vuoden raittiuden jälkeen piti juoda juomattomat kaljat koko 4 vuoden ajalta mut huonosti kävi..nyt on kolmas vuosi kuivilla ja en voi elää kun päivän kerrallaan sillä tuntuu kuin eilen viimeks oisin juonut vaikken oo..eli ottakaa hyvät ihmiset vain päiväkerrallaan sit jos näyttää et uskaltaa suunnitella jo pidempään nii siitä vaan mut minä ite henkilökohtasesti voin edelleen elää vaan päivän kerrallaan mut ei se haittaa sillä ei tääl maan päällä paljo pitemmälle kannate hirveenä miettiä ja murehtia - meriposa
Hei!
Vaikea myöntää edes itselle olevansa alkoholisti, mutta totta se sitten kuitenkin on.
Olen ollut juomatta nyt 4 kk ja joka päivä on mielessä juominen. Maistoin alkoholia ensi kerran 18-v ja siitä saakka olen vetänyt säännöllisen epäsäännöllisesti päivittän. Välillä oli kossuvissy vaihe ja viime aikoina oli viinin lipittely joka iltaista. Aamulla mietti, että mitenkä sitä tuli mentyä nukkumaan ...kun ei muistanut. Juomiseen hurahti yli 30 vuotta.
Sitten päätin, että nyt yritän tosissani päivän kerrallaan olla juomatta. Ja tässä sitä nyt ollaan. Päivä kerrallaan. Tähän saakka kieltäytyminen on mennyt hyvin. Mitä nyt suussa ja mielessä tuntuu alkoholin muisto. Ja ei kai se sieltä minnekään mene. Alkoholismi kun taitaa olla ikuista. En uskalla edes ajatella, että maistaisin ruokaa johon on käytetty viiniä tai muuta holia.
Elämä hymyilisi kun löytäisi vierelle toisen ihmisen, niin ei tarvitsisi yksin kärvistellä.
Tsemppiä kaikille taistelijoille!! - aikuinen76
Parantaako viina SUN elämää??
- Heikkenevä
Hyvä rimpsu kirjoituksia! Itselläni on omituinen järjestely-alkoholi-ongelma. Menee muutama päivä, ei tee viinaa mieli, sitten järjestän otto-illan. Tämä säännönmukaisuus on jatkunut pitkään. Viikon mittaan menee parikymmentä annosta, joskus enemmän, jopa 35:een asti. Ei ole krapulaaakaan, eikä rahaakaan mahdottomasti. Mutta typerää se on. Jos en ota 3-4 päivän välein, niin viina alkaa pyöriä päässä koko ajan, kunnes otan ja saan taas kolme päivää olla ajattelematta viinaa. Silloin harrrastan muuta. Omituista riippuvuutta! Irti haluaisin mutten pääse. Sain näistä kirjoituksista kirjan nimen: Joan Mathews Larsen. Yritän saada sen käsiini. Viimeksi olin reilu puoli vuotta sitten kaksi kuukautta raittiina. Se ei ollut ihan mahdottoman vaikeata, vain silloin tällöin teki mieli viinaa. Siinä täytyy olla jokin asenne tai sitoutuminen, johon vain nyt en millään pääse kiinni.
- ????
Kuinkahan moni voisi sanoa, että olis ollut parasta jättää se eka känni nuoruudessa ottamatta ja kokonaan pidättäytyä alkoholista?
- mitateenongelmalleni
Itselläkin ongelma,
Näköjään alkoholi ei kato mitään joukkoon kuulunutta.
Itsekkin usean työntekijän esimies asemassa, eli hyvä työpaikka ja palkka, kaikki asiat olisivat kunnossa mut en pääse viinasta eroon.
Työkaverit ihmettelevät kun tulen pyörällä töihin, noh se siitä syystä että heti töiden jälkeen voi juoda viiniä. Itsekkään en kehtaa samasta alkosta/kaupasta käydä juomaa ostamassa, vaan menen paljon pidemmälle.
En tiedä mihkä tämä johtaa, mutta monesti darras miettii että mitä helvettiä.. kuitenki siva ja 12 päk on niin helposti haettavissa ja saa taas elämään eri otteen?
Olen huolestunu itsestäni. Menetin hyvän parisuhteen ongelmani takia ja vanhempani eivät oikein halua enää pitää yhteyttä minuun.
Työkvaritkin varmasti huomaavat mutta eivät ole sanoneet mitään.... kyllä sekin päivä tulee..
Mitä teen?- t. voipytty
Esimiesasema ja hyvä työpaikka. Niin oli minullakin, ja kun tarpeeksi huolestuin itsestäni, menin ensimmäiseen AA-kokoontumiseeni. Viina ja juomisen halu jäivät sinne.
Ehkä tämä on vastaus kysymykseesi. Minulle ratkaisu oli sopiva ja niin se on ollut tuhansille muillekin, niin alaisille kuin esimiehille, naisille ja miehille. - laatua elämään
t. voipytty kirjoitti:
Esimiesasema ja hyvä työpaikka. Niin oli minullakin, ja kun tarpeeksi huolestuin itsestäni, menin ensimmäiseen AA-kokoontumiseeni. Viina ja juomisen halu jäivät sinne.
Ehkä tämä on vastaus kysymykseesi. Minulle ratkaisu oli sopiva ja niin se on ollut tuhansille muillekin, niin alaisille kuin esimiehille, naisille ja miehille.Hyvin kulkee elämä raittiina.Jo 20v korkki kiinni.Ja mitään en ole menettänyt,,,ehkä ainostaan sen juomaaikaisen kurjuuden.
- kova viinipää
Hei. Luin tota viestiketjua eteenpäin hieman ja totesin taas, että päästiin lempiaiheeseen; naisten haukkumiseen ja nimenomaan suomalaisten.
Mulla sama ongelma. Tai sullahan ei ole ongelmaa enää. Itse olen nainen ja juon joka päivä aiankin pullollisen viiniä. Tiedän, että olen alkoholisti ja oikea runsas kuluttaja. Haluaisin lopettaa, mutta kun en voi. Käyn edelleen työssä säännöllisesti, mutta tunnen itseni voipuneeksi. Varmaan näytänkin ihan juopolta. Ihme ettei kukaan ole vielä mitään sanonut. Olin ennen hyvin kaunis nainen, mutta en enää. Urheilin ja liikuin paljon, mutta en jaksa enää. Ihan kamalaa kirjoittaa edes tästä, itku tulee silmään, kun on niin heikko luonne.
En ilkeä mennä minnekkään hoitoon, hävettää. Tiedän, että juomiseen on syynä yksinäisyys, huono itsetunto ja juomisen myötä vielä huonompi itsetunto. Haluaisin tavata jonkun miehen, jonka kanssa jakaa ilot ja surut, mutta en löydä ketään, koska en jaksa illalla lähteä minnekkään eikä edes huvita olla sosiaalinen. Elän hyvin stressaavaa aikaa. tarvitsen apua!!!Sä tiedät hyvin faktat! Kyl sä jaksat hakee apua,kun haluat! Tsemppiä siihen asti! Voimia ja jaksamista! :)
- Fakta.
Kun lukee tätä viestiketjua niin huomaa yhden, monia yhdistävän tekijän, yksinäisyyden.
Osalla yksinäisyyttä on ollut nuoruudesta saakka, mutta useimmilla yksinäisyys on tullut alkoholin liikakakäytön seurauksena.
Alkoholihan tekee miellyttävän itsevarman tunteen, ainakin alkuvaiheessa.
Mietinkin, että onkohan tuo itsevarmuuden puute se yhdistävä tekijä jokaisen alkoholistin kohdalla.
Minä en usko, että ihminen niin sanotusti addiktoituu mihinkään aineeseen.
Kova väite, vai mitä.
Perustan tuon väitteeni siihen, että kun ihminen nukkuu hän ei juo eikä tarvitse mitään muutakaan päihdettä (kahvi,tupakka,alkoholi,huumeet yms.).
Tuo, että ihmisille toistuvasti kerrotaan hänen olevan alkoholisti, television kautta, lääkärien kautta, A-klinikan kautta, antaa ikään kuin luvan juomiseen: "Minähän olen sairas, minun täytyy juoda, en voi tälle mitään".
Kuka hyötyy tästä "juomakulttuurista" eniten?
Tietenkin Alko mutta myös lääketeollisuus.
Te alkoholistit olette pirullisen juonen kohde.
Te olette lääketeollisuudelle niin mittava rahasampo ettei kukaan koskaan todella edes yritä kehittää parannuskeinoa "muka" sairauteenne.- 25vuotiasjuoppo
Tässä on asiaa!
- kova viinipää
Itse ole eri mieltä. Kyllä ihminen addiktoituu viinaa tai muita aineita käyttäessään. Se kun on elimistössä jatkuvasti, vaikka miten nukkuisi yön yli, jos tosissaan on suurkuluttaja, kuten minä. Kyllä viina kautta hankittu humalahakuisuus on jo addiktoitumista; hyvä ja miellyttävä olotila.
En myöskään jaksa uskoa todellisuudessa, että A-klinkalla annetaan eväitä juomaan lisää sairauden siivin. Se on vanha klisee. Siellä nimenomaan pyritään ihminen tajuamaan sairautensa ihan itse ja sitä myötä lopettamaan juominen. Ihminen ei enää ole sairas, kun on lopettanut juomisensa ja tajuaa vielä sen merkityksen! - Fakta.
kova viinipää kirjoitti:
Itse ole eri mieltä. Kyllä ihminen addiktoituu viinaa tai muita aineita käyttäessään. Se kun on elimistössä jatkuvasti, vaikka miten nukkuisi yön yli, jos tosissaan on suurkuluttaja, kuten minä. Kyllä viina kautta hankittu humalahakuisuus on jo addiktoitumista; hyvä ja miellyttävä olotila.
En myöskään jaksa uskoa todellisuudessa, että A-klinkalla annetaan eväitä juomaan lisää sairauden siivin. Se on vanha klisee. Siellä nimenomaan pyritään ihminen tajuamaan sairautensa ihan itse ja sitä myötä lopettamaan juominen. Ihminen ei enää ole sairas, kun on lopettanut juomisensa ja tajuaa vielä sen merkityksen!Ei A-klinikkaa ollut tarkoitus syyllistää mitenkään, erinomaista työtä tekevät, voimia heille jokaiseksi päiväksi!
Kun ihmiselle kerrotaan, ja hän myös itse kertoo jotain asiaa tarpeeksi kauan, ihminen alkaa uskomaan siihen lujasti.
Se on niin kuin tatuoituna siellä aivoissa "olen alkoholisti, minä juon, ei kiva, mutta juon silti". Eli on lupa juoda.
Ei siinä auta A-klinikat eikä mitkään muutkaan, jollei ihminen saa sieltä aivokoneistosta, OMASTA mielestään sitä "levyä" pois päältä, joka jauhaa samaa levyä jatkuvasti "olen alkoholisti, minä juon, ei kiva, mutta juon silti".
Addiktio on itse hankittu mielentila, jonka vain itse voi muuttaa.
- SurullinenS
Just noin, yksinäisyys on monella se mitä parannetaan alkoholin avulla mutta ajan mittaan alhoholi vaan pahentaakin yksinäisyyttä. Ikkunani alapuolella istui eilen pariskunta, ravintolasta tulossa, nainen tukevasti humalassa. Yritti soittaa taksia mutta kännykkä tipahteli kädestä, mies vieressä näytti erittäin tympiintyneeltä. Jatkon kyllä arvaa.
Saan korkin sulkemisesta orgasmin... AHHH...
- alkoholista parantun
Jos tosiaan myönnät olevasi alkoholisti, ja haluat tosiaan parantua siitä,ja myönnät tarvitsevasi apua, niin olet jo puoliksi oikealla tiellä . Olen seurannut läheiseni paranemista hyvin läheltä,hän haki apua Minnesota hoidosta ,ja nyt 3v raittiina. Ei se helppoa ole ollut ,hänelle eikä perheelle, mutta varmasti sen arvoista. suosittelen lämpimästi tätä vaihtoehtoa .
- salppipulppuaa
Minun tarinani; nuorena tietysti oli hauska ottaa kännejä, oli mukavaa pöljätellä menemään. sitten kasvoin henkisestikin aikuiseksi; tuli lapsia ja perheidylliä.
Mun ongelmaksi koitui mies, joka ei koskaan ole voinut myöntää olevansa alkoholisti. hänen elämänsä pyörii alkoholin ympärillä koko ajan. Hän ei pysty harrastamaan mitään, ei lähteä minnekkään, olemaan kotona,ellei ole mahdollista siinä samalla ottaa muutamaa olutta.
Mä olen yrittänyt olla ja kestää, ja melkein hän teki minustakin juopon, mutta nyt olen päättänyt, ei enää. Nyt suhteemme tulee loppumaan ja hän saa elää elämäsä pullossa. Kyllä hän varmaan löytää itselleen uuden rakkaan joka katsoo elämää myös pullonläpi.
Nyt naurattaa ihan, hän syyttää minua, ettei meillä ole mitään yhteistä puhuttavaa, kuin raha-asiat, mutta mistä sitä voisi puhuakkaan, jos hänen harrastuksensa on pullossa. "Rankkaa se on, kun mielessä on humala ihana."
minullakin oli tapana vetää aina mielettömät överit, muttei sentään likimain jokapv vaan kerran viikossa. Aamulla herätessäni en lainkaan muistanut kuinka olin päätynyt sänkyyn, mistä olin saanut hirmuisen mustelman jalkaani, että olin syönyt pari mikropitsaa tai että olin kaatunut tuolilta kurotellessani lattialle tippunutta sipsiä. Nykyään olen saanut paremman otteen juomisestani ja vaikka edelleen juon kerran viikossa, olen silti rehellinen tietämälleni juomisrajalle ja ostan vain sen mukaisesti alkosta. Tulos viimeisen lasillisen kohdalla on hyvän illan viettänyt mukavassa sievässä oleva naikkonen, joka voi rennosti päättää "jaahas se on yksi lasi vielä ja sitten poikki ja petiin" :) Muista aivan kaiken menneestä illasta ja aamulla herään hyvävointisena ja pirteänä! Enää ei tarvitse heti rynnätä facebookiin kauhistellen että apua mitä tuli kirjoitettua!? tsekata puhelinta "jestas lähetinkö jotain kaverilleni?! vastasinko vanhempieni puheluun???"
Ehkä nuo yhdet selkeät piirteet saivat minut tekemään hiljaisen päätökseni pääni sisällä eikä nuppia ole missään välissä kiristänyt että voi kun voisi tänään vetää oikein kunnon kännit! Sitä muistaa hyvin mikä olo on sitten aamulla ja miten avokki aiemmin suhtautui aamuneljältä ryntään upottamaan pääni pyttyyn ja sama jatkuu seuraavat kolme tuntia.
Alkoholin juominen ei ole kuitenkaan koskaan vaikuttanut työelämääni, saati sitten omistamani hevosen ja kissojen hoitoon. Eroja ei ole tullut kehenkään juomiskäyttäytymisen vuoksi, ei mieheen saati ystävään ja päivinä jolloin en ole juonut ei ole tullut hermostunutta tärinää että voi kun tänään vois ottaa mun ois pakko saada! :( Äidin suvun puolelta löytyy alkoholisteja ja isäni joi myös vahvasti, hyväksymättä omia rajojaan.- Kylmät kädet
Siiderithän on PUOLEN LITRAN pulloissa ja lisäksi ne sisältää ENEMMÄN alkoholia kuin keski-kalja.
Jos neljä sellaista joka ikinen päivä, se ON jo iso ongelma, varsinkin maksalle. - fedupwiththisshit
olen ite paininu alkohlismin kanssa jo parisen vuotta ja ikää vasta 23. pappa oli alkoholisti, isä alkoholisti, minä hyvää vauhtia menossa siihen suuntaan ellen ole jo... 2 pirun pitkää vuotta ja ei löydy yhtään kokonaista viikkoa että oisin ollut selvinpäin... mutta silti en silleen nää apua tähän koska se ajatus kännistä pysyy koko loppuelämän takaraivossa että miten hyvältä se tuntuu, vaikka tietää että se vahingoittaa ja muuta... ja voin rehellisesti sanoa että se pieni pakeneminen todellisuudesta tuntuu paremmalta kuin olla selvinpäin ja olla vittuuntunut kokoajan, mutta samalla toivoo että elämä olisi parempaan suuntaan kuin nyt ettei tarvittis turvautua alkoholiin että olis aina tää sama hyvä viba päällä mitä jokanen ihminen haluaa.... eli suoraan sanottuna en oo varma haluanko apua, vai haluanko elää kännissä koko loppuelämän...
SAATANAN ALKOHOLISTIT! T E OLETTE SYYPÄITÄ YHTEISKUNNAN KYVYTTÖMYYTEEN T E SAASTUTATTE YMPÄRISTÖÄ JA TUHOATTE PERHEET T E OLETTE YHTEISKUNNAN NILKKEJÄ JOITHIN TEPSII SAMAT LÄÄKKEET!!LOPULTA SEN KYLLÄ NÄKEE ETTÄ KORKKI ON AUKI JATKUVASTI.TEHKÄÄ ITSEMURHA SE AUTTAA!!!!
- usko ny vaan
ei sulla oo narua tuu täältä hakeen
kirjoittamaan typeriä lakkaat
oot kova ja iso nilkki itte - jossu1973
ootko sää itte avun tarpeessa..nää asiat mitä näät nii näyttää sattuvan sinuun kun noin sanot..totuutta ei uskalla myöntää ja pahaa oloa tullaan pukkaan tänne kun toiset tosissaan haluavat olla selvinpäin mut siihen ei näköjään anneta mahollisuutta ku syytellään noin..
mut älkää antako lannistaa voimia edelleen kaikille jotka aidosti haluavat kuiville:)) - Se on sairaus
Alkoholismi on sairaus ,niinkuin esim . sokeritauti, joka ei ole oma syy. et tiedä normaalisti alkaessasi maistelemaan alkoholia oletko holisti vai et. mutta aika sen näyttää. se on geeneissä ja on parantumaton sairaus. mutta niinkuin muissakin sairauksissa. esim, sokeri taudissa , on pidättäydyttävä joistakin ruuista ja elettävä sen sairauden kanssa, niin ettei se häiritse elämää, alkoholismissa on tiedostettava sairaus itsessä ja haettava hoitoa ja neuvoja sen kanssa elämiseen. Mutta vain ise niin halutessa. pakolla ja voimalla ei se onnistu. Mutta Minnesota hoitolaitos on ehdottomasti paras paikka.Siellä parantuneita on noin muistaakseni yli 90% .
- Kahden juovan lapsen
Se on sairaus kirjoitti:
Alkoholismi on sairaus ,niinkuin esim . sokeritauti, joka ei ole oma syy. et tiedä normaalisti alkaessasi maistelemaan alkoholia oletko holisti vai et. mutta aika sen näyttää. se on geeneissä ja on parantumaton sairaus. mutta niinkuin muissakin sairauksissa. esim, sokeri taudissa , on pidättäydyttävä joistakin ruuista ja elettävä sen sairauden kanssa, niin ettei se häiritse elämää, alkoholismissa on tiedostettava sairaus itsessä ja haettava hoitoa ja neuvoja sen kanssa elämiseen. Mutta vain ise niin halutessa. pakolla ja voimalla ei se onnistu. Mutta Minnesota hoitolaitos on ehdottomasti paras paikka.Siellä parantuneita on noin muistaakseni yli 90% .
Hei Kerro ihmeessä mistä sitä Minnesota hoitoa saa?????????????????
Nim.Kahden juovan alkoholi lapsen äiti - näin kauniin maan
Kahden juovan lapsen kirjoitti:
Hei Kerro ihmeessä mistä sitä Minnesota hoitoa saa?????????????????
Nim.Kahden juovan alkoholi lapsen äitiMinnesota-hoitokeskus
Minnesota-Hoito sijaitsee Lapualla ja on ensimmäinen täydellinen Minnesota-
mallin mukainen alkoholistien, sekakäyttäjien ja läheisriippuvaisten hoitokeskus
...
www.minnesota-hoito.fi/
Kalliolan Nurmijärven klinikka
Kalliolan Nurmijärven klinikka tarjoaa kuntoutusta päihderiippuvaisille ja heidän
läheisilleen - Hehhe....
näin kauniin maan kirjoitti:
Minnesota-hoitokeskus
Minnesota-Hoito sijaitsee Lapualla ja on ensimmäinen täydellinen Minnesota-
mallin mukainen alkoholistien, sekakäyttäjien ja läheisriippuvaisten hoitokeskus
...
www.minnesota-hoito.fi/
Kalliolan Nurmijärven klinikka
Kalliolan Nurmijärven klinikka tarjoaa kuntoutusta päihderiippuvaisille ja heidän
läheisilleenOtas vajaapäinen juopporetku taas viinaa, tai käy pilleripurkilla, niin rauhotut vähäksi aikaa.
- niin usko vaan
No semppiä sinulle ja voimia itse kamppailin ja 8 vuotta raittiina
mutta sitten taas korkki aukesi,,,,,,
kyllä sinä pystyt siihen ,,,pystyt parempaan,,,,
ja elämä on tosi paljon parenpaa kun korkki pysyy kiinni
ÄLÄ ANNA PERIKSI - raitis juoppo
Join vuosia, joka ilta muutama kalja ja viikonloppuna filmi poikki.
Kaikki meni hyvin, oli ystäviä ja minua ymmärretiin ja pyydettiin saunaan ja vierailulle.
Sitten alkoi raittius ja samalla helvetti.
En ei ollut ystäviä, ei pyydetty saunaan, ei vierailulle. Olin ja olen yksin - todella yksin.
Lisäksi tuli syyttelyä, oli juttu mikä vaan niin saan syytteet. Töissä kiusattiin (hengellinen työpaikka) ja tein sen esimerkillisesti. Autoin raitistuneita juoppoja ja vähemmän raitistuneita juoppoja ja juoppoja.
Autoin heille asuntoja, toimeentuloja, ystäviä, kävin jopa vankilassa tapaamassa, touhusin ruokaa ja vaatteita. Istuin rinnalla kirkossa.
Palkan edestä.
Onnistuin, sain mainetta, en kunniaa. Hyvää ja pahaa, enemmän pahaa.
Sillä liikemiestaustani ja laajan ystäväpiirin vuoksi sain hyvän verkoston auttaa - se oli liikaa hengelliselle yhteisölle ja minut savutettiin hommasta pois.
Mutta juoppoystävät säilyivät.
Mutta aiemmin juoppona minusta pitäneet ovat kääntäneet selän. Ja tuon ymmärrän. Kun join niin se antoi heille luvan juoda koska he joivat vähemmän kuin minä. Heillä oli helppoa sanoa, mutta enhän juo niinkuin tuo. Entäpä nyt, ei ole keneen kohdistaa juoppouden vaan he juovat enemmän kuin minä.
Kateus on pahasta, ihminen on pelastuneelle susi - viinan orjuudesta selvinneelle peto
Nyt teen päihdetyötä "omaan piikkiin" kaikessa hiljaisuudessa - Samu 16
Ihan vitun vaikeeta, sen voin kertoa.
- jossu1973
samu16 tsemppiä älä anna periksi..et oo yksin vaik siltä voi tuntua näethän että meitä on monia jotka tän asian kans kamppailee:))
- mk
Etsi hyvä harrastus sen ryyppämisen tilälle niin helpottaa vaikka joku kuntourheilumuoto.
- Heh...
- mäkäkäkäkäkäkäkä
Täälläkin miehet kitisemässä ku ei saa naista? huoh onse kumma juu kattois peilii ja lopetta yleistämisen :)
Monesti näkee keskutelupalstoilla ku miehet yleistää asioita naisista..järki kätee teillekki! varsinkin nuorissa pojissa ja miehissä on näköjään paljon tollasii ruikuttajia näköjään iha typeriä tyyppejä..EI OO MUUTEN IHME ettei löydy naista.:D
HARVEMMIN naiset tollein on yleistämässä miehiä vaikka YHTÄLAILLA on miehissäkin sellasii ja tälläsii.. mutta eipä naiset rupea yleistämään kun ne miettii vähän paremmin asioita näköjään, että miehiä on erillaisia kuten naisia yhtälailla.- ykuru
Elikkä yhteenvetona voimme todeta, että parantuvien alkoholistien tulisi löytää jokin näistä:
1) löytää pillua
2) löytää Jeesus
3) lopettaa alkoholin juominen
- Sellasta tällästä
Ei se juomisen lopettaminen ole oikeastaan sen vaikeampaa kuin kuvittelet sen olevan, itse yritin pakoilla parhaani mukaan niitä mielitekoja, ja yritin olla puhumatta tai edes ajattelematta asiaa.
Sen voin sanoa kokemuksesta että AA-kerhoon en kyllä uskaltaisi enää mennä nyt kun olen päässyt irti viinasta, siellä se viinan himo vasta tuleekin esiin. Muutenkin se kulttimaisuus siinä paikassa, yrittivät tyrkyttää minulle(ateistille) ajatusta että olen voimaton ja voin lopettaa vain Jumalan tai jonkun muun "korkeamman" voiman toimesta. Osa niistä äijistä ketä siellä kävi oli vielä aika fanaattisia sen AA:nsa kanssa, joivat silti vaikka kävivät siellä, ja puolustivat sitä järjestöä henkeen ja vereen(jopa kännissä, heh)- Oiva Kuiva Omena
Hei tyypit,
Jos te tosiaan haluatte irti siitä kamalasta Wiinan Pirusta, ja omaatte lujan tahdon ja halun raitistua ihan itsenne takia, niin suosittelen lääkärin tekemää hypnoosihoitoa.
Itse lopetin tupakanpolton sillä tavoin. Viinan kanssa mulla ei ole onkelmaa: juon näet silloin kun huvittaa, mitä huvittaa ja miten paljon huvittaa.Muulloin olen juomatta. Heh! Pari savutonta vuotta on nyt kuitenkin takana, enkä tajua, miksi yleensäkin olen olen rahani ja terveyteyteni haaskannut moiseen kakkaan!!???
- Lopetin.
Kännäilyn jo vuosia sitten,eikä minkäänlaisia vieroitusoireita ollut. Aloitin harrastamaan liikuntaa ja vaihdoin kaikki vanhat frendit uusiin. Monet väittävät että juominen on geeneissä,ne ovat vain tekosyitä. Jokainen meistä tekee itse päätöksen juomisestaan,ei viinapulloa työnnä suuhun ympäristö,geenit,kaverit,ikävä lapsuus,kaltoin kohtelu jne.
- Smartimus
Päätös on ihan itsellä. Tällä hetkellä tissuttelen kerran viikonlopussa sen verran kun hyvittaa ja kerran viikolla jos työt antaa periksi ja jos joku kysyy.
Aina pääsen kotiin kolomatta itseäni, tuubassa kyllä ole ja ymmärrän esimerkiksi olla rupeamatta kokkaamaan ettei kämppä syty palamaan. En ole koskaan väkivaltainen kännissä ja ihan itse pääsen pahimmassakin tunnelissa himaan.
Vaimo on, lapsia ei. Vaimo juo vain muutamia ja kenties kerran kuussa hiprakan. Sanomista tulee vain jos satun rikkomaan jonkun lasin kerran puolessa vuodessa tai tekeen jotain muuta "vakavaa" :)
Valinta todellakin on ihan oma. Mutsi ja faija eivät juo koskaan humaltumiseen asti, pappa oli alkoholisti ja lukemattomista sukulaisissa on pari alkoholistia. Tässä elämäntilanteessa en näe että juomiseni on mikään ongelma. Olen suht nuori (31 v), tykkään liikunnasta ja elämässä menee mukavasti. On auto, oma ostettu kämppä ja velkaa ei yhtään. Sitten kun on lapsia niin ei voi juoda näin aktiivisesti, joten nyt vielä voi.
Kaikkilla viina ei pysy hanskassa ja ketä haluaa olla agressiivinen pissis joka hakkaa kumppaniaa tai soittaa suutaa kaikille. Harva.
Tutun kuuloista hommaa, mutta siitä selviää pienin askelin eteenpäin menemällä! :) Itselläni oli viimeinen krapula niin kamala,ett sitä muistellessa ei tarvinnut miettiä ihanaa humalaa! Kävin A-klinikalla myös kalenterin kanssa ja ensin sinne tuli niitä juovia päiviä,mutta sit ne väheni ja loppui kokonaan. Ensimmäinen vuosi on vaikein, mutta sitten alkaa hepottaa. Ei tartte kyl heti elää kerralla sit vuotta, vaan kun jaksaa tämän päivän,niin se on hyvä! Alkoholismi on tauti johon sairastuu vain jotkut,ei siitä tiedetä varmaan ihan tarkkan kehen se iskee, mut iskee ja se on menoa! Alko vie ja mää vikisen! Ei auta mitkään haukut,kiroilut, maanittelut,jne! Sulla on hyvä terapeutti ja sanoo,niinkuin mä tein alku raittiuden aikana ja se tehos! Kaikki mahdolliset konstit käytin,koska minulla oli halu lopettaa juominen! :) Menin tukiryhmäänkin ja käyn siellä edelleenkin toipumassa. Tämä tauti pysyy kurissa vain hoitamalla sitä oikein,niinkuin diabetes! Hyvää jatkoa sinulle!
- sairaukset
maksakirroosi, maksasyöpä
- myrkky alko
yuo vettä paljon
- siunattu tila
Minä pääsin alkoholista kertaheitolla kaksi vuotta sitten. Ei AA:ta ei mitään poppakonsteja tai vieroitusoireita. Himo hävisi, tarve hävisi, kaikki. Pidän sitä itse selittämättömänä ihmeenä. Kohdallani oli varmaan jokin siunaus tai Jumalan voima. Selittämätöntä. En käynyt missään kokouksessa, jos joku niin arvelee, ihan kotioloissa olin. Eikä ollut mikään päätös, enkä elä mitään päivä kerrallaan systeemiä. Olen päässyt raittiiksi.
No niin, valtavan viestityksen jälkeen - kiitos teille kaikille, jotka annoitte mielipiteenne! Jeesukseen sanaan en tule uskomaan koskaan tai mihinkään muuhunkaan sellaseen. Jeesus itse juotti punkkua.. joillekin se jäi ilmeisesti päälle. Mä sain hyvin paljon viestejä ja neuvoja.. Otan kiinni mistä saan ja noudatan. Viestejä voi laittaa edelleen postiluukkuuni :)
- t. voipytty
Heippa taas!
Paljon oletkin saanut viestejä ja neuvoja. Toivottavasti olet saanut niistä joistain kiinni ja pysynyt raittiina. Mulla menee päivä kerrallaan raittiina ja välillä tovereita tavaten. Tänään mulla onkin hommia vain iltapäivällä, joten ehdin tässä kirjoittamaan nämä muutamat rivit ennen kuin lähden torikahville
Palstalla joku häiriintynyt on ruvennut lähettämään vanhaa viestiäni minun nimissäni, mutta se suotakoon, koska en ole suojannut omaa nimimerkkiäni. Ilonsa kaikilla.
Olisi kiva kuulla täällä miten sulla on mennyt sitten viimeisen kirjoituksesi.
Voi hyvin!
- Lopetin ihan
omaaloitteelisesti kertheitolla koko ryyppäämisen jo 1993 enkä ole kaivannut kokoainetta sen jälkeen.Ei siihen mitään jeesustelijoita tarvita seon kiinni ihan itsestä haluaako jatkaa vain lopettaa.
- No ryyppy naida yes
Ryyppääminen aloittaa ja lopettaa ihmisen, ei ole hyvä jäädä ryyppäämään myrkkyjuomia, muistan Raamatusta tekstin "... Herra myrkkyjuomaa vihamiehille ...", uskovainen tarjoaa etsiä sovintoa Jumalan kanssa Jeesuksen kautta, ryyppää vagina, ryyppää ihmisen suu, ellei vagina anna naida ryyppyjä siemenesteitä, ainakin voi kokeilla suun kautta lopettaa ryyppäämällä juomia ihmisen, joten ottakaapa se äly ymmärrys viisaus haltuunne ei maalaisjärkeä ......
- Anonyymi
Itse alkoholi ei ole koskaan ollut minulle ongelma. Yksinäisyys on ihmisen pahin vihollinen. Toki erakot pois lukien. Teen kiljua, sahtia ja joskus pontikkaa ja vain sen takia että odotan sairaseläke päivää ja saan taas maksaa vuokran, sähkön, Internetin, netflixin ja joskus 10€puhelimeenkin. Mulla on liian suuri asunto, yksin asujaksi. Silti täällä on asunnottomia
- Anonyymi
Mikä siinä on että millä on aina perä öga mielessä aamusta iltaan?
As
D - Anonyymi
Otan osaa, täällä yksi 62v töissä ja juo joka päivä. Apua!
Ketjusta on poistettu 18 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih506733Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6752915Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831270Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.971249- 841235
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä611144- 891130
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2371100- 721012
- 241911