Heippa,
Huh huh, ootte varmaan aivan täynnä näitä "apuaaa mikä rotu mulle!!" keskusteluja, mutta pakko mun on teitä vähän kiusata ja kysellä siis samaa!
Olen opiskelija, parin kuukauden päästä täysi-ikäinen. En ole hento enkä laisinkaan pieni. En myöskään lihava taikka mitenkään liikuntarajoitteinen. Multa löytynee entuudestaan piakkoin 4v täyttävä sekaroitunen tytsy koira, venäjältä 'pelastettu' kodittomat koirat ry;stä. Tässä on jonkin sortin juoksijaa, paimenta ja ehkä vartioivaa koiraa. Ei siis mitään tietoa mitä, mutta tekee kaikkea tuota. Tyttö on keskikokoinen ja tykkää sekä tarvitsee paljon liikuntaa.. Sitä saadenkin. Myö liikutaan pyörällä, rulliksilla, uiden, lenkkeillen, bussilla ja ihan vaikka potkulaudalla. Käydään paljon kaikkialla, eli ollaan sosiaalisia. Osataan myös tokoilla ja agilityillä. Viehejuoksu on myös tuttua.
Pointti oli siis se että me halutaan näihin harrastuksiin kaveriksi toinen koira. Olen ikäni kasvanut rhodejen keskellä, että isot ja vähän haastavammatkin rodut ovat tervetulleita. Me halutaan että koiralta, tai siis kyseisellä koirarodulla on ulkonäköä, vähän ehkä karskimpaa semmoista, asennetta luonteessa, omistautumista omistajalle eikä tapa toisia koiria luontaisen viettinsä puolesta. Halutaan ei niin fiksu koira, eli pitää tai siis saa olla bimbona palloista,kepeistä ja leluista. Pitää tykkää vedestä ja siis liikkumisesta, mutta myös pitää osaa rauhottua kotona. Tietty koirasta "saa semmoisen kun haluaa" kasvattamalla siitä semmoisen, mutta mää tahdon että koiralla olis luonnostaan nuita piirteitä ittessään.
Hirveen sekava että pitkä viesti, mutta kertokaa jos teille tulee joku rotu mieleen mikä minulle sopisi. Koiran hankinta ei ole aivan nyt oleellista, mutta tahdon rauhassa päästä tutustumaan erirotuihin :)
Koirarodun harkintaa
6
103
Vastaukset
- ghyuuipiop
Rotuja tosiaan on pilvin pimein mutta miten oisi airis? Mukava persoonallinen rotu. Mustaterrieri kookas ja näyttävä, persoonallinen tai bouvier paimenkoira..turkki hoidettava mutta plussana ei karvaa lähde koko ajan.
Picardien paimenkoira? Mikäli haluanet paimenkoiran.
Iso sveitsin koira näyttävä ja hyväluonteinen. - hinatin
Olen siis aloittaja :)
Kiitos edelliselle! tätyy nuo rodut tutkia läpi, hirveen tutuilta ei ainakaan heti kuullostaneet :)- hinatin
noniih, olihan airis että mustaterrieri tuttuja :D tuosta äkkiä vaan luettuna ei tullut mieleen.
Noista ainut mikä voisi olla harkinnassa on Isosvetsinpaimenkoira, äkkiseltään sieltä täältä luettuna vaikuttaa vain ehkä vähän liian "löllyrältä" mun mieleen :D mutta otanpa paremmin selvää kys rodusta! :)
- onhan niitä :-)
Olen samaa mieltä suositeltavista roduista ensimmäisen kommentoijan kanssa :-)
Hiukan karskimpi rotu tarkoittaa varmaan myös hiukan erikoisempaa, eli harvinaisempaa, Suomessa ;-) Yleensä harvinaisemmat rodut ovat terveempiäkin kuin suosituimmat.
Tässä pitkään mietiskelin, mitä rotuja itsellenikin tulisi mieleen. Itse lisäisin ensimmäisen kommentoijan mainitsemien rotujen joukkoon myös seuraavat rodut:
-appenzellinpaimenkoira (appenzeller sennenhund)
-beauceron (berger de beauce)
-bergamasco
-briard (berger de brie)
-broholminkoira (broholmer)
-chesapeakelahdennoutaja: (chesapeake retriever)
-entlebuchinpaimenkoira (entlebucher sennenhund)
-grönlanninkoira (greenland dog)
-hollanninpaimenkoira (:t: 3 eri karvamuunnosta) (hollandse herdershond)
-isomunsterinseisoja (grosser munsterlander)
-kiharakarvainennoutaja (curly coated retriever)
-wetterhoun
Joukossa sekä paimen- että metsästysrotuja. Luonteiltaan melko haastavia ja jotkut vartioiviakin, mutta eivät aggressiivisia, vaan oikealla koulutuksella jopa avoimia vieraille. Tulevat toisten koirien kanssa toimeen, kunhan pennusta saakka niiden kanssa ovat tekemisissä. Liikunnallisia ja vaikuttavan näköisiä. Sään- ja vedenkestäviä. Erityisen terveitäkin. - sopisiko ?
Mikään näistä: http://www.mastiffit.com/index.php
Vasemmalla toisena on kohta >>Rodut>>, joten katso siitä järjestyksessä :) Kuullostaako ihan villiltä ja väärältä villakoira? Tämä on omistajalleen 100% omistautunut rotu, jonka suurin plussa on älykkyys, loputon energia, karvaa ei lähde ja erittäin hyvä terveys etenkin kääpiöillä ja keskikokoisilla. Itsekin tahdoin aluksi karskimman rodun, kuten bokserin, mutta kun kävin sattumalta villakoiriin tutustumassa, en voinut enää vastustaa ja tänäkin päivänä kotonani kääpiöviltsukka temmeltää.
Rodun parhaimmat puolet:
- eri kokovaihtoehtoja säkäkorkeus on väliä 20-60cm
- erilaisia värivaihtoehtoja, mutta vain yksiväriset
- ei lähde karvaa, mutta turkki tulee trimmata useammin tai väljemmin riippuu millaisen "kampauksen" haluaa pitää; "kampauksia" saa tehdä sellaisia kuin mielikuvitus vaan sallii
Lunteeltaan ovat omistajansa jatke; sopeutuvat melkeinpä mihin tahansa. Oli omistaja himoharrastaja tai sohvamakoilija, niin villakoira sopeutuu omistajansa elämään. Villakoira mielellään jahtaa palloa, harrastaa mitä tahansa, ui ja viettää rauhallisia koti-iltoja omistajiensa sylissä. Teki omistaja ihan mitä tahansa, villakoira haluaa olla aina mukana.
Itselleni oli erittäin tärkeää, että voin luottaa koiraani täysin. Villakoirani osaa häätää lintuja, jäniksiä ja muita eläimiä kauemmas, muttei innostu liikaa ja aina tulee luokse ensimmäisestä kehotuksesta. Villakoira ei ole mikään selälleen jokaisen ihmisen eteen kaatuva koira, mutta jos omistaja pyytää, niin villakoira suostuu olemaan silitettävänä. Myöskään mikään tappelupukki villakoira ei todellakaan ole. Se sopeutuu mihin tahansa tilanteeseen ja jos ei tiedä, miten toimisi, niin se kysyy omistajaltaan. Siksi monilla villakoirien omistajilla on erittäin hyvällä mallilla kommunikointi koiransa kanssa.
Kerta sinulla on jo ennestään sekarotuinen löytökoira, jonka taustoista ei ole täyttä varmuutta, niin suosittelen, että otat sille kaveriksi hyväkäytöksisen villakoiran, joka saattaa jopa auttaa koirasi koulutuksessa. Itse villakoiran koulutus on todella helppoa ja tämän rodun edustajan kanssa ei todellakaan tarvitse tapella.
Kun kaverini kaksi myös Venäjältä pelastettua koiraa karkasi, minun villakoirani kävi oma-aloitteisesti jäljestämässä ja hätyytteli karkurit omistajansa luo. Paljon muitakin villakoiria olen nähnyt, jotka ovat olleet kauhean innostuneita touhuajia, mutta osaavat rauhoittua ajallaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565710Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o222487Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2711849- 1141737
- 941566
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271528Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391369Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121325Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3391291Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3521286