No niin kuin otsikossa jo kysyin, niin olen tässä pohtinut, että kannattaako arvostelupalvelujen käyttäminen.
Itse pihinä ja enemmän tai vähemmän alottelevana kirjailina olen vähän epäileväinen ja mieluummin pakotan kirjani kohderyhmään kuuluvat ystäväni lukemaan tuotokseni, kuin lähetän rahani näihin palveluihin.
Kysynkin siis teiltä oli sitten tuotoksianne julkaistu tai ei:
Käytättekö arvostelupalveluita vai luotatteko ystävienne, perheenne tai sukulaistenne kykyihin. Ja jos olette palvelua käyttäneet, niin millaista vastinetta olette saaneet rahoillenne?
Kannattaako arvostelupalvelut?
21
2470
Vastaukset
- First things first
Kyllä sen voi ajatella näinkin: miksi maksaa lukijalle, kun lukijoiden pitäisi maksaa sulle, että lukevat loistavan taideteoksesi. Muut saavat rahansa siitä, että arvostelevat lehdissä romaanisi ja sinä saat rauhasi ostavilta lukijoilta kustantajilta.
- 16+17
No joo, arvostelupalvelu saa rahaa siitä, että antaa palautetta. Miksi siis antaa kielteistä sellaista, koska maksava asiakas on aina oikeassa. Sukulaiset ja tuttavat tuskin kehtaavat myöskään antaa negatiivista palautetta.
Eli: arvosteluista kannattaa ottaa onkeensa kritiikki, mutta pitää ymmärtää, että palaute on liian siloteltua. Jos et oikeasti osaa kirjoittaa, kukaan ei kehtaa kertoa sitä sinulle. Varaudu siihen.
Ainakin jos saat kustantajalta jonkunlaista kommenttia, siis muuta kuin: emme nyt julkaise tekelettäsi, kirjoituksesi on hyvää. - Doupataan taas
Luota omaan näkemykseesi. Niin ovat mestaritkin tehneet ja loppusuoralla, olet yksin taiteesi kanssa. Ja se on sinun etuoikeutesi.
Maksullinen palvelu antaa sen, mitä huoratalokin: hetken hyvän fiiliksen, mutta aitoa tunnetta et sieltä saa. Toki jotakin pientä purtavaa, mutta ne asiat olet taatusti itsekin huomannut käsikirjoituksestasi, kunhan tarkkaan ja riittävän monta kertaa taideteoksesi luet läpi.- Aivan oikein
Ainakin minä olen sitä mieltä, että jos ei yli nelikymmpisenä (kuten olen) tiedä, mikä on hyvää ja mikä huonoa, niin ei kannata yrittää julkaista mitään...
Minä taas olen toista mieltä, arvostelupalveluista voi hyvinkin olla hyötyä. Itse lähetin Nuoren voiman liitolle runokässärini ensimmäisen version, itkin saamaani palautetta ja toivuttuani tein pieniä muutoksia. Omasta mielestäni tuloksena on merkitsevästi alkuperäistä parempi kertomus. En olisi itse tajunnut kaikkia ongelmia, eivätkä läheiseni olisi osanneet myöskään niin tarkkaan tunnistamaan.
- perslihaksilla
Voi hyvää päivää, täällä myöhäisherännäiset sunnutaikynäilijät taas laukovat "totuuksiaan"
Oikein tottako te kuvittelette, että kirjailijat kirjoittavat mitä mieleen juolahtaa ja kustantaja sitten julkaisee sepustukset sellaisinaan? Voi pyhä Sylvi...
Kuulkaas arvostelupalvelun tarkoitus on sama kuin kustannustoimittajan jo julkaisseelle kirjoittajalle: objektiivinen, ulkopuolinen näkemys "taideteoksesta".
Jos olet jo kustantamon leivissä, saat arvostelun ilmaiseksi kustannustoimittajalta, jos taas et ole julkaissut, tarvitset arvostelupalvelujen apua. Miksi te kuvittelette, että tietyt kirjailijat vaihtavat kustantamoa nimenomaan kustannustoimittajan perässä? Vrt. Hotakainen jne. jotka siirtyivät Siltalalle siksi, että juuri Touko Siltala oli heidän tekstejään ennenkin editoinut. Samasta syystä mm. Oksanen jäi (kunnes sai potkut), samoin Jari Tervo, Harri Haanpää kun jäi vielä Södikalle.
Hyvä kustannustoimittaja on kullanarvoinen apu kirjailijalle, joka sokaistuu väistämättä oman tekstinsä suhteen. Ulkopuolinen näkemys ei ole kirjoittaessa suotavaa vaan välttämätöntä. Käykääpä kirjastossa lukemassa Imagesta juttu Sofi Oksasesta, niin saatte hiukan realistisemman käsityksen siitä, tarvitseeko kirjailija ulkopuolisen (kustannustoimittajan tai vaikka arvostelupalvelun) apua saadakseen käsiksestään kaiken irti.
Jospa eräät saisivat hiukan realistisemman käsityksen kirjailijan työstä, joka vaatii ennenkaikkea istumalihaksia ja itsekuria, eikä mitään taivaalta pasuunoita soittavaa muusaa, niin ehkä saisitte jotain julkaistuksikin. Tai istukaan vaan persiillänne odottamassa sitä kuuluisiaa "inspiraatiota" , saatte aika kauan ihmetellä, ett'ä kuinka kirjoittaminen ei onnistu, vaikka kuinka ollaan taiteellisia ja tiedetään, kuinka hienoa tekstiä kirjoitetaan... - scarabaeus
Inspiraatio
olen osallistunut sellaiseen Jatkonvellit puolella
ja
nostin sen nyt sinne.
......että ei muusia eikä inspiraatioita......
höh ! - Fred and Sun
Kirjallisuus aiheuttaa paljon harmitusta, kun tullaan käsikirjoituksen valitsemiseen mahdollista julkaisua varten. Ja koska kyseessä on yhden toimittajan ensin tekemä löytö, sitten talon lukuisten muiden lukijoiden - niin toimittajien, markkinointipuolen kuin esilukijoiden ja lopulta kustannuspäällikön / -johtajan tekemä päätös - ja kun se osuu niin pielelle joukolle, on selvää että ilmiöön latautuu paljon negatiivisia arveluja ja tuntemuksia.
Eikö kuitenkin kannattaisi pitää enemmän toiveikkuutta yllä kuin passivoitumista ja masentumista? On sitten kyse arvostelupalveluista tai luovan kirjoittamisen koulutuksista, yksityisistä lukijoista, ateljeekriitikoista tai tästä forumista - kaikki voivat auttaa individuaalia taiteilijaa eteenpäin työssään, ainakin ehkä nopeuttaa prosessia. Jokainen kehittyy omalla persoonallisella tavallaan taiteensa ymmärtäjäksi, luojaksi ja tekijäksi. Mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle. Mitä toinen tarvitsee, toinen ei.
Inspiraatio ei välttämättä ole passiivista odotusta, vaan aktiivista tekemistä. Työ itsessään inspiroi taiteilijaa, innostus on muusa ja villitsee tekijänsä syventymään työhönsä, joka todella vaatii pakaralihakselta ja mieleltä itsekuria. Mutta sama asia on muissakin taiteissa. Tekemisen tyyli vaan voi olla kollektiivisempaa, kuten teatterissa tai elokuvassa, kuunnelmassa tai sirkustaiteessa.
Voimia meille kaikille! - Rampoo
Arvostelupalveluilla on eroa. Itse olen käyttänyt NVL:n arvostelupalvelua pari kertaa ja mielestäni tekstin erittely on ollut perusteellista. Ulkopuolinen luku on aina paikallaan, mutta sillä mitä arvostelupalvelu antaa palautteena ei tietenkään ole mitään tekemistä sen kanssa, saako kustannussopimuksen vaiko ei.
- C.Line
Ateljeekriitikot ovat parhaita, jos sellaisen löytää. Mulla oli aikanaan tuuria, kun lukiossa ollessani voitin pari kirjoituskilpailuja ja niissä tutustuin paikallisiin kirjailijoihin, jotka halusivat (ilmaiseksi !!) lukea käsikirjoituksiani. En tiedä miksi he niin tekivät, olivat vaan kiinnostuneita tukemaan kirjoittamistani ja antamaan lukuvinkkejä.
Yliopistossa ja myöhemmin taidekorkeakoulussa he olivat jo muodostuneet työkavereiksi, mutta jaksoivat silti korkeasta iästään huolimatta lukea käsikirjoituksieni raakaversiot ennen kustannustoimittajaa. Se oli jotenkin antavaa ja inspiroivaa keskustelua varmaan puolin ja toisin. Nyt olen itse tehnyt niin parin nuoren ihmisen kanssa, johon olen kirjallisuuskilpailuissa tutustunut. Miksi? Haluan vain hyvän kiertävän.
Pari nuorta kirjoittajaa ja heidän käsikirjoituksensa eivät vie liiaksi aikaa, mutta enempi määrä voisi jo haitata omaa kirjoitustyötä. Olen aina ihaillut kollegoitani, jotka sekä jaksavat kirjoittaa kaunokirjallisuutta että opettaa säännöllisesti luovaa kirjoittamista. Minusta ei siihen olisi. Olen muutenkin liian erakkomainen luonne kohtamaan nuoria intomielisiä oppilaita joka aamu. Oppilaitoksissa ja kirjallisuus/lukupiireissä vierailu on sitten eri asia.
Yläasteella lähetin ensimmäisen käsikirjoitukseni NVL:n luettavaksi ja se oli hyvin kannustava, nuorta ihmistä eteenpäin mukavan ei-liian-kriittisesti -tukeva palaute, joka näytti tekstin heikkoudet ja ne pari lupaavaa vahvuutta. Kyllä palautteella on aina merkitystä. - Puppupalvelu tämä
Etäopiston arvostelupalvelua en suosittele kenellekään. useita satoja euroja pitkästä kässäristä meni hukkaan. Palaute oli hirveän yleisluonteista, olisiko kopsattu joitain lauseita jostai mirjoittamisen oppikirjoista, mutta niiden yhteys käsikirjoitukseeni ei tullut selväksi. ja pyysin nimenomaan konkreettista palautetta. palaute n. kaksi sivua itsessään oli hyvin kömpelöä tekstiä. Se ja muutama harakanvarvas siellä täällä harvakseen kässärin sivuilla ei ollut sen rahan väärtti.
Voi olla, että joku toinen siellä olisi tehnyt laadukkaampaa työtä. Googlaamalla ei löytynyt kyseisestä kriitikosta oikeastaan mitään. Teki mieli reklamoida, jotta oppisivat antamaan laadukkaampaa palautetta. Jotenkin en sitten vain kehdannut.
Tällä mitä sanoin ei ole mitään tekemistä sen kanssa, mitä arvosteliaj sanoi tekstistäni, sillä hän ei suinkaan haukkunut sitä. Mutta miten saisin sen vielä paremmaksi, siihen ei löytynyt kyseisestä palautteesta mitään.- Mitä muutakaan
palaute voisi olla kuin yleisluontoista?
Jos osaat kirjoittaa hyvin eikä kielenhuoltoa juuri tarvita, loppuhan on sitten mielipidekysymyksiä ja makuasioita, josita nyt ei voi muuta kuin yleisluontoista sanoa. - Puppupalvelu tämä
Mitä muutakaan kirjoitti:
Jos osaat kirjoittaa hyvin eikä kielenhuoltoa juuri tarvita, loppuhan on sitten mielipidekysymyksiä ja makuasioita, josita nyt ei voi muuta kuin yleisluontoista sanoa.Kyllä toinen arvostelupalvelu eritteli tekstiä ihan eri tavoin yksityiskohtaisesti.
Sen sijaan Etäopiston kriitikko oli kopsannut jostain kirjasta jotain tekstiä, missä puhuttiin pääteemasta ja sivuteemasta ja herraties mistä, pistänyt sen a- ja b- kohdaksi jne. Kertomatta, mitä yhteyttä sillä oli minun tekstiini. Tätä nimitän yleisluontoiseksi palautteeksi. Kolmesataa meni siihen puppuun rahaa, yhtä tyhjän kanssa. - minä vain
Mitä muutakaan kirjoitti:
Jos osaat kirjoittaa hyvin eikä kielenhuoltoa juuri tarvita, loppuhan on sitten mielipidekysymyksiä ja makuasioita, josita nyt ei voi muuta kuin yleisluontoista sanoa.Höpöhöpö, samala tavoin ole itse saanut kahdesta eri arvostelupalvelusta juuri ykistyiskohtaista palautetta tekstistä, olivat todella lukeneet tekstin, tykänneet ja osasivat osoittaa kohtia, jotka tarvitsivat korjauksia ja jopa antaa ehdotuksia, kuinka mahdollisesti korjata.
Minä olisin valittanut tuosta Etäopiston palautteesta, tuohan on suoranaista huijausta! SUosittelen ehdottomasti NVL:n arvostelupalvelua sekä myös eri maakuntakirjailijoiden arvostelupalveluita, itse olen saanut loistavaa palautetta niiltä eikä hinta ollut todellakaan paha. - Puppupalvelu tämä
minä vain kirjoitti:
Höpöhöpö, samala tavoin ole itse saanut kahdesta eri arvostelupalvelusta juuri ykistyiskohtaista palautetta tekstistä, olivat todella lukeneet tekstin, tykänneet ja osasivat osoittaa kohtia, jotka tarvitsivat korjauksia ja jopa antaa ehdotuksia, kuinka mahdollisesti korjata.
Minä olisin valittanut tuosta Etäopiston palautteesta, tuohan on suoranaista huijausta! SUosittelen ehdottomasti NVL:n arvostelupalvelua sekä myös eri maakuntakirjailijoiden arvostelupalveluita, itse olen saanut loistavaa palautetta niiltä eikä hinta ollut todellakaan paha.Juu, olisi siitä pitänyt valittaa, mutta jotenkin en kehdannut. Hullua, kyllä minä normaalisti reklamoin huonosta palvelusta. Mutta arvostelupalvelu tuntui jotenkin niin subjektiiviselta, että ajattelin ettei sen laatua voi mitata. Mutta näin jälkikäteen ajatellen: kyllä voi, jos palautteesta ei löydy lainkaan laatua.
Ehkäpä Etäopostossakin on erilaisia kriitikoita. Googlasin äijän eikä hänestä löytynyt juuri mitään, Julkaissut yhden runokokoelman joskus 1980-luvun alussa, siinä kaikki mitä löysin. Olisiko joku elämäänsä kyynistynyt ja kyllästynyt tyyppi. Hänestä ei tullut kirjailijaa, ei oikein muutakaan, vain kriitikko joka menee yli siitä, missä aita on matalin.
- Etäopistosta vielä
Olen kuullut muualtakin vähän tuonsuuntaista. tosin hinta karkottaa useimmat mahdolliset käyttäjät, muutama satanen on useimmille rahaa. Niillä ei taida olla kovin laajaa tuo arvostelupalveöu?
- Toisinnaanajattelija
Joopa joo. Luin yllä näitä vuodatuksia. Huomasin, että nämä kommentit kyllä tarvitsisi oikolukua. No, menköön kiivastumisen piikkiin.
Asiaan: Palaute/kritiikki kuuluukin olla rakentavaa. Jos kriitikko kehuu tekstiäsi, rahasi on menneet hukkaan. (Niin täydellistä tekstiä tuskin on, etteikö parantamisen varaa ole.) Itse olen käyttänyt pariin otteeseen NVL:n palvelua. Kritiikki oli todella rakentavaa. Kun oli kielteistä kritisoitavaa, sitä myös tuli. Samoin oli positiivisen kritiikin kohdalla. Huonoin mahdollinen kritiikki/palaute on "ihan kiva". Eipä siitä kirjoittajalle ole mitään hyötyä. Ja siitäkö pitäisi vielä maksaa?
Joka tapauksessa persettä penkkiin, ja kunnolla hätäilemättä työstämään tekstiä. Kyllä se siitä vielä iloksi muuttuu. (Toivottavasti itselläni ei liion tullut kirjoitusvirheitä kun siitä kerran kritisoin.)- en muista nimmaria
Huomaan kirjoittaneeni tänne aikanaan Etäopistosta. Joku on kaivanut ikivanhan ketjun esille. Kyse ei mielestäni ollut mistään ns. vuodatuksesta, vaan kerroin tiedoksi muille, jotta valitsevat paremman arvostelupalvelun. NVL:stä kokemukset pelkästään myönteisiä. Kriittinen Korkeakoulukin menettelee. Lienee myös niin, että arvostelun taso eli yksityiskohtaisuus vaihtelee kriitikosta riippuen.
Tällä ei ole oikolukua, joten kirjoitusvirheitä tulee henkilölle, jolla on lukihäiriö. Työssä olen maininnut asiasta, joten väännettäköön nyt täälläkin rautakaiteesta. Kirjoitusvirheitä tulee ilman mitään kiivastumista.
En ole ikinä käyttänyt mitään pissispalveluita, joissa tekstiä kehutaan. Sitä paitsi tiedän itse omat vahvuuteni, niistä maininta ei edes kiinnosta, vaan se, mitä voisi kehittää. - jahkajooseppi
en muista nimmaria kirjoitti:
Huomaan kirjoittaneeni tänne aikanaan Etäopistosta. Joku on kaivanut ikivanhan ketjun esille. Kyse ei mielestäni ollut mistään ns. vuodatuksesta, vaan kerroin tiedoksi muille, jotta valitsevat paremman arvostelupalvelun. NVL:stä kokemukset pelkästään myönteisiä. Kriittinen Korkeakoulukin menettelee. Lienee myös niin, että arvostelun taso eli yksityiskohtaisuus vaihtelee kriitikosta riippuen.
Tällä ei ole oikolukua, joten kirjoitusvirheitä tulee henkilölle, jolla on lukihäiriö. Työssä olen maininnut asiasta, joten väännettäköön nyt täälläkin rautakaiteesta. Kirjoitusvirheitä tulee ilman mitään kiivastumista.
En ole ikinä käyttänyt mitään pissispalveluita, joissa tekstiä kehutaan. Sitä paitsi tiedän itse omat vahvuuteni, niistä maininta ei edes kiinnosta, vaan se, mitä voisi kehittää.Käännettäänkö asia nyt näin: Kuinka moni on saanut kirjansa läpi? Ja nimenomaan sen jälkeen, kun on käyttänyt tekstin arvostelupalvelussa?
Itse epäilen, ettei se palaute kuitenkaan niin ratkaisevaa ole, että sen perusteella saisi korjattua kirjansa julkaisukelpoiseksi.
Jos kirja lytätään, ja sinua kehotetaan puuttumaan sinne sun tänne, ei se tarkoita, ettäkö muokkausten jälkeen mitään sopimusta heruisi yhtään paremmin. kenelle on oikeasti käynyt niin?
Minä olen saanut palautetta ihan kustantajalta. Olin eräästä asiasta toista mieltä. Olisin toki tehnyt korjauksen, jos se olisi taannut sopimuksen. Samaa mietin arvostelupalvelusta; että se on yhden ihmisen näkemys, eikä ehkä ratkaise mitään. - 10+3
jahkajooseppi kirjoitti:
Käännettäänkö asia nyt näin: Kuinka moni on saanut kirjansa läpi? Ja nimenomaan sen jälkeen, kun on käyttänyt tekstin arvostelupalvelussa?
Itse epäilen, ettei se palaute kuitenkaan niin ratkaisevaa ole, että sen perusteella saisi korjattua kirjansa julkaisukelpoiseksi.
Jos kirja lytätään, ja sinua kehotetaan puuttumaan sinne sun tänne, ei se tarkoita, ettäkö muokkausten jälkeen mitään sopimusta heruisi yhtään paremmin. kenelle on oikeasti käynyt niin?
Minä olen saanut palautetta ihan kustantajalta. Olin eräästä asiasta toista mieltä. Olisin toki tehnyt korjauksen, jos se olisi taannut sopimuksen. Samaa mietin arvostelupalvelusta; että se on yhden ihmisen näkemys, eikä ehkä ratkaise mitään.Kässäreissä on yleensä aika paljon työtä ennen kuin niistä tulee kirjoja. Jos kirjasi on tullut kustantamoista takaisin, niin yksi korjauskierros ei varmastikaan riitä sen saattamiseksi julkaisukuntoon. Eteenpäin se silti on.
Luettaminen monissa paikoissa parantaa taitoja. Jos haluat julkaistavaa kirjaa, niin pitempi romaanipaja tai vastaava on siihen parempi. Siellä käsikirjoitusta työstetään pitkä aika.
- orkideakauppias
"Kuka ostaisi Sinun runokirjaasi äänikirjana? "
No varmaan ainakin joku sokea, jolla on viime aikoina ollu niin vähän luettavaa et mikä tahansa kelpaa. Esim pari vuotta Pirunsaarella vankina virunut sokea.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577290Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7333521Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3491847Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1641785- 841415
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841381- 911280
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631247Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621241- 811154