Tahtoisin auttaa siskoani, sillä mielestäni hänellä on päihdeongelma. En vaan tiedä mitä hänelle sanoisin, sillä mielestäni hän tarvitsee apua. Vai mitä mieltä te olette?
Ei omasta mielestään ole alkoholisti, sillä jos oikein tahtoisi hän voisi olla juomatta.. Mutta ei "tahdo". Kuitenkaan alkoholi ei ole hänelle mikään hupi, vaan kuulemma "tapa johon on tottunut".. Eikö se meinaa jo jotain alkoholiriippuvuutta? Tai usein hän alkaa ryyppäämään suruun ja helpottaakseen ahdistusta jota hänen epävakaa parisuhteensa aiheuttaa. (Jatkuvaa tappelua, riitelyä, mutta eivät suostu siltikään eroamaan)..
Hän juo toisinaan monen viikon ajan liki joka päivä, sitten on pari-muutama selvä päivä ja sitten alkaa taas.
Juominen siis usein alkaa vasta ilta kuuden jälkeen, mutta ainakin kerran viikossa se alkaa ennen puoltapäivää. Siihen hänellä on mahdollisuus sillä ei opiskele tai käy töissä. Elää toimeentulotuella yms.
Hän on kuitenkin pienikokoinen nainen ja hänellä menee yleensä silloin juodessa noin 12-pack, yleensä enemmän, mutta joskus pärjää "vain noin 6-8 kaljalla illassa". Mutta yleensä juodessaan hän on ollut tosi päihtynyt mitä olen hänet tavannut baarissa. Juuri ja juuri tolpillaan pysynyt.
Meillä on jonkin verran yhteisiä tuttuja ja olen kuullut että ilmeisestikkin olisi jotain kovempia huumeitakin innostunut käyttämään. Ei tietääksen päivittäin, mutta monesti montakin kertaa viikossa, enkä nyt tarkoita mitään pilven polttoa, vaan käsitykseni mukaan mm. amfetamiinia ja subutexia.
Sisko on minulle rakas mutta eniten minua vaivaa se, kun hän on monesti rahaa lainaamassa ja kun olen lainaamisen lopettanut tiedän että hän jostain rahaa penkoo. Esimerkiksi pikavippejä on ottanut ja on pahasti muutenkin velkaantunut ja vuokrat, laskut maksamatta. Uskon että on ne rahat ryypännyt ja käyttänyt aineisiin.
Tiedän että ketään ei voi auttaa jos henkilö ei apua vastaan tahdo ottaa, mutta olisi mukava jos joku ottaisi kantaa ja neuvoisi minua mitä tehdä.
Onko hänellä alkoholiriippuvuus tai jtn vastaavaa?
3
140
Vastaukset
- ei koskaan tiedä
Apuaalkoholismiin.fi
mainos pyöriin näillä sivuilla aina välillä vaikutti hyvälle - Sisko kultani
Nuo hoitolathan ovat hirmu kalliita?
Ei varmaan kunta edes avusta minnekkään yksityiselle "rehabille"? Kun hän on selvinpäin kerro hänelle miten pahalta hänen juomisensa sinusta tuntuu, miksi se tuntuu pahalta ja millä lailla pahalta. Kerro miltä sisaresi sinusta näyttää juopuneena. Kerro, että hän on mielestäsi tuhon tiellä. Kerro ne vailla tunnekuohua, rauhallisesti, rehellisesti. Älä kuuntele selityksiä äläkä vastaväitteitä. Älä anna hänelle yhtäkään rakoa jolla hän voisi puolustella juomistaan ym. Älä ymmärrä hänen juomisperustelujaan yhtään. Juoppo on mestari käyttämään hyväkseen läheistensä myötätuntoa, rakkautta, inhimillisyyttä, sympatiaa ja sääliä. Jos hänelle antaa hiukankaan siimaa, hän käyttää sen armotta hyväkseen, omaksi tuhokseen.
Tai unohda että sinulla on sisar.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih496635Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6682842Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831249Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.931220- 841215
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä611123- 891120
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2361089- 721002
- 232893