Alkoholi terästää hajuaistia

tedeeku

Olen huomannut, että sopivassa määrin alkoholin nauttiminen (3-8 annosta) terästää hajuaistia huikealla tavalla. Esimerkiksi ulkona kävellessä haistaa tien vieren lehtipuiden ja pensaiden tuoksut tarkalleen. Olo on lähes yliluonnollinen, kun pystyy aistimaan, milloin kukka tai lehti vaihtuu toiseen. Äsken suihkutin kainaloihin erästä deodaranttia, jonka ruskean purkin kyljessä on perinteisen purjelaivan kuva (erinomainen deodarant spray nimeltä Copacabana, löytyy mm. Halpahallista parilla eurolla). Purkista on aina tullut mieleen whiskey ja rommi, ja yllätys yllätys, pienessä hiprakassa haistoin ensi kertaa, että tuo dödö tuoksui voimakkaasti viskille. Yhtä voimakasta hajua en ole tuotteen käytön yhteydessä kertaakaan selvinpäin huomannut.

Mistähän tämä hajuaistin herkistyminen johtuu? Vai voisiko syy olla niinkin arkinen, että pitkäaikainen alkoholin käyttö on heikentänyt hajuaistin toiminnan, ja vain hetkittäin sen ns. normaali toiminta tulee pintaan? En oikein tiedä, sillä olen havainnut kyseisen ilmiön kohdallani jo useita vuosia. Käytän alkoholia keskimäärin 2-3 krt/kk. Yleensä runsaasti.

16

2516

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hajuaistisi ei herkisty kännissä, vaan hengityksesi, piereskelemisesi, ulostukset housuissasi, hikesi ja vaatteesi haisevat enemmän ja pahemmalta.

• Ulfberth

Minulla on samansuuntaisia kokemuksia. Parhaiten olen oppinut ne tunnistamaan suht' maltillisilla alkoholimäärillä (noin 4 pulloa keskiolutta), jolloin huomaan kuinka hajut ja tuoksut alkavat erottua huomattavasti selvemmin ja "puhuttelevammin". On kuin nenästä olisi suorempi yhteys pääkoppaan kuin muuten.
      Arvelen että isommilla alkoholimäärillä vaikutus vain kasvaa, vaikutuksen vain korostuen entisestään, mutta alkoholin muu turruttava vaikutus haittaa tilan ja kokemuksen järkevää analysointia.

• Omatuntosi

Sekö aiheuttaa typerät ripulointi-ja sontatarinat,typerät lapselliset muut tarinasi ja narsismisi... Kylmis.
        Sitten vielä uskot, että olisit elänyt aiemmin sotilaana...kenties elänyt, mutta käpykaartilaisena ja hermoheikkona karkurina....

• Hajuherkkä

Itse olen haistanut muutaman oluen jälkeen hajut kotona, mitä muuten ei haista( aina samat hajut). Jotkut hajut mitkä haistaa muutenkin, mutta tulee muutaman oluen jälkeen voimakkaampina.

• exheila

miten se ei pystyny pidättämään pierujaan, sitä minä ihmettelin, nyt jo historiaa...

• Naapurina

Nautiskelen mallasviskiä tyytyväisenä, kun tiedän Oulun Maikkulan pahimpien sontaseppojen viettävän laatuaikaa hoitsujen kanssa suljetulla osastolla. Oluet vaihtuivat neurolepteihin. Mahtaa olla mukava katsella osaston pienistä ikkunoista ulkona liikkuvia vapaita kansalaisia, kun itsellä suunpielet nykivät hermostuneesti, kuolan karttuessa vaahtomaisina puroina rinnuksille ja lämpimän sonnan soljuessa lahkeeseen , matalan otsan helmeillessä hikisistä muistoista ajatusten raunioilla....ei enää juhlimista veronmaksajien rahoilla, ei kiljua, bulkkikaljaa ja bentsoja.
      Neuroleptit parantaa ja tuettu työ tuo ryhtiä sontaseppojen elämään, kun laitosaika joskus päättyy.

• vikkelaan.ja

Mielisairaalaan joutumisen sijaan olisi WC-Pöntön parasta kertoa tietonsa tai alkaa mesoominen paskanmetsästäjien osiossa

• Itse olen huomannut että pieni nousu punaviinillä (max. 1,5 pulloa) tuo filosofian lukemiseen uudenlaista ulottuvuutta....
      Sitten kun menee 2 pulloa niin alkaa ajattelu siirtymään sukupuolielimen kautta ja se ei ole enään sitä "itseä"....siksi yksi pullo on hyvä :)

• asdfh45645

Haluisin että lihaksikas ja karvainen kylmis rankaisee ja kouluttaa minua isolla kyrvällään :3

• Anonyymi

Kyllä, pienet määrät alkoholia terästävät aisteja oleellisti.

• Anonyymi

Aloittaja puhuu täyttä paskaa.

Voimakkaasti alkoholin alaisena et tunne käytännössä yhtään mitään, et edes kipua. Seksikin on kuin nuolisit riisikakkuja. Alkoholi turruttaa kaikki aistisi, et haista, et maista yhtään mitään.

t. Kylmis

• Anonyymi

Meikä on monesti miettynyt, että kun otat jonkun muijan baarista kotiasi ja alat panemaan, niin nauttiiko känniläiset ihan oikeasti siitä seksistä? Itselläni se ei tunnu yhtään miltään humalassa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Meikä on monesti miettynyt, että kun otat jonkun muijan baarista kotiasi ja alat panemaan, niin nauttiiko känniläiset ihan oikeasti siitä seksistä? Itselläni se ei tunnu yhtään miltään humalassa.

No itseasiassa meikä ei saa edes seisomaan kännissä. Jos nukuttaisiin yön yli, niin krapulassa kyllä maistuisi seksi aivan saatanasti, mutta muija tilannut jo taksin.

Tässä mun seksielämä pähkinänkuoressa.

Ex-avovaimoni halusi (jos halusi) seksiä illalla ja minä taas aamulla heti herättyäni. Jos haette deittejä, ottakaa tämä dilemma huomioon partneria hakiessanne. Kysykää heti kättelyssä kun alkaa mennä vakavaksi, että kumpana ajankohtana mielummin haluat harrastaa seksiä. Saattaa säästyä 6 turhaa vuotta.

• Anonyymi

Aivan mielettömät plörinät syöksyy pönttöön ja ilma sinertää. Kyllä hajut erottuu.

• Anonyymi

Kahden tuopillisen jälkeen pystyy erittelee pierusta nyansseja,esim. Oliko märkää tai kuivaa mallia.

• Anonyymi

Mä oon miettinyt tätä samaa. Kysellyt monelta kaverilta ja tutulta, ihmetellyt asiaa. En vielä ole törmännyt samalaiseen ihmiseen joka tunnistaisi saman.
      En osaa sanoa voimistuuko tuoksut/hajut vai muuttuuko ne.
      Jos joku asiantuntija osais selittää syyn olis ihan mielenkiintoista tietää?
      Tai ehkä se on minimaalinen supervoima... 😄 Ainakin voi uskotella itselleen niin.
      Outo juttu kumminki.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      52
      7090
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      710
      3228
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      125
      1455
    4. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1330
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1315
    6. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      223
      1259
    7. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1197
    8. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1190
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      232
      1145
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      79
      1081
    Aihe