Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
2lesken
profiilit
2lesken
2lesken
Vapaa kuvaus
2Lesken
Aloituksia
467
Kommenttia
6303
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
NIikittä
Ainahan+minä+omista+kokemuksistani+kirjoitan,+kenen+sitten?++Olen+kirjoitellut+tänne+nelisen+vuotta,+ja+muiden+kirjoituksista+päättelen,+että+tänne+on+johkaantuneet+konkan+tehneitä+kauppiaita,+rappuruusuja,+jonkin+sortin+laitossiivoojia,+kansankynttilä+ja+muutama+harras+sekä+ateisti.+Että+ei+ehkä+ihan+penaalin+terävimpiä+kyniä+täällä+vaikuta.+Tai+sitten+ovat+piilottaneet+lahjansa+ja+asemansa+vakan+alle.
10.03.2018 17:59
siile
Työpaikka,+kirjoitit+juuri+oikein,+on+monelle+koko+elämä.+Olkoon+sitten+herra+tai+narri.+Itse+kun+olin+esim.+keskuksena,eläkeläiset+eivät+malttaneet+pysyä+kotona.+Tulivat+päivittäin+rupattelemaan,+kun+eivät+osanneet+olla+kotona.+Ja+tarkistamaan,+onko+heidän+työnjatkajansa+epäonnistunut+täydellisesti,+kun+hän+kaiken+osaavana+lähti+eläkkeelle.++Mitä+mollaamista+se+on,+jos+ikänsä+on+ollut+työssä+ja+kotona+ollut+taloudenhoitaja,+vaimo+tai+vaimoke,++on+pyörittänyt+taloutta+lähes+yksin.++Itse+luultavasti+et+edes+kuulu+60+plus+palstalle,+joten+olehan+pimatsu+siivolla.+Pidä+mölyt+mahassasi.
10.03.2018 17:52
siile
Lopputulos+on+se,+että+ainakin++omaishoitaja+on+se+peräänkuuluttamasi+joustava+ja+avulias+henkilö.+Ehkä+hieman+pöljä,+kun+jollakin+surkean+pienellä+tukirahalla+raataa+itsensä+ihan+piippuun.+Tai+sitten+ihan+hyvästä+sydämestään.+Tätä+porukkaa+Suomesta+löytyy.
08.03.2018 19:13
siile
Heikkous+on+siinä,+että+jos+olet+työtön,+et+voi+olla+TEn+keskuksen+vapailla+työmarkkinoilla.+Elikkä+kuka+virallisesti+maksaa+omaishoitajalle+palkan.+Eläkeläiset+omahoitajat+ovat+eri+asia.+Heillä+on+oikeus+saada+lisää+eläkkeen+päälle,+tietty+veroja+maksamalla.
08.03.2018 10:27
Ensimmäinen+kenet+näen+aamusella+on+hurmuri+hoitokoira.+Jos+olen+vähän+myrtsi+tai+jotain,+niin++koira+valloittaa+läheiskontaktilla+minut+täysin.+Sanaton+aamutervehdys.+Jaa+juu,+onhan+se+isäntäkin+siinä+ovella.+Noo,+hänelle+huomenet+ja+melkein+berhanttilaisen+kanssa+vauhdikkaasti+kirkolle.
08.03.2018 07:58
maiss
Helsingissä+asuessani+käytin+ja+kuulin+paljon+slangia.+Jos+siellä+sanotaan,+että+kaveri+on+laitoksessa+tai+talossa,+tyyppi+kyllä+lusii+vankilassa.+Hoiva-tai+palvelukoti+ovat+ihan+eri+asia.
08.03.2018 07:39
siile
Omaishoitaja+ei+todellakaan+ole+ammatti-ihminen+hoitajana.+Vaikka+vie+lääkärille,+ostaa+lääkkeet,+jakaa+ne+dosetteihin,+piikittää+insuliinin+ja+jakaa+muutkin+lääkkeet.+Mittaa+verenpaineet+ja+sokerit+ja+pitää+kirjaa+ammatti-ihmisiä+varten.+Miksipä+siis+siitä+palkkaakaan+pitäisi+maksaa.+Hoitajat+käyvät+kotona+ja+heille+maksetaan+palkka.+Eli+itsekin+kylvetin+yksin+miestäni,+nostin+suihkutuoliin+jne.+Mutta++virallisesti+tuli+kaksi+hoitajaa+kylvettämään+kerran+viikossa+ja+lasku+perässä.+Mutta+itse+halusin+elämäni+miehen+kotiin+ja+se+oli+yksi+parhaimmista+päätöksistäni.
08.03.2018 07:25
Aikuisen
Kysymyksessä+ei+ole+toimimaton+mobiili,+vaan+minä+käyttäjänä+alkuun+vierastin+sitä,+mutta+panostin+harjoitteluun.+En+halua+turhaa++paperista+postia,+joten+tiliotteetkin+olen+kieltänyt+postittamasta.+Täällä+maalla+ei+ole+automaatteja.+Kaupasta+kyllä+saa+käteistä,+mutta+mihinkäs+sitä+tarvitaan.+Varasin+ja+maksoin+hotellin+ja+onnibussin+mobiilillani.+Hotellissa+kahvini+maksoin+aulassa+kännyllä.+Helsinkimatkakortin+latasin+vuorokaudeksi+kännyyn+ja+siellähän+se+pysyi+kuskia+ja+tarkastajaa+varten.+Ei+mitään+lippujen+ostoa+mistään.+Pankit+ja+kauppiaat+alkavat+täydellä+teholla+ajamaan+mobiilimaksamisen+puolesta.+Käsittäkseni+kaikki+kaupat+ja+pankit+eivät+ole+vielä+siinä+mukana.+Kyllä+tässä+valtavassa+kehityksessä+pitää+yrittä+roikkua+mukana.+Täällä+maalla+pankin+sivukonttori+lopetti+kassapalvelut.+Vanhukset+joilla+ei+ole+minkään+valtakunnan+korttia+ovat+pulassa.+Ei+käteistä+tutusta+konttorista,+eikä+voi+maksaa+laskujaan,+niinkuin+he+ovat+tottuneet.+Kortti+tyrkätään+käteen+ja+sitä+on+pakko+käyttää.+Itsekin+välillä+haluaisin,+että+kaikki+olisi+niinkuin+ennen,+mutta+kehitystä+ei+voi+pysäyttää.+Maailma+on+nyt+nuorten.
08.03.2018 06:32
siile
Rakkaudesta+en+tiedä+mitään.+Kiintymyksestä+sitäkin+enemmän.+Kun+läheisestä,+kävelevästä+ihmisestä+tulee+täysin+autettava+vuodepotilas,+pyörätuoliin+laitettava++ja+lähes+puhumaton,+kysytään+siinä+hoitajan,+vaimon+tai+miehen+henkistä+ja+fyysistä+kanttia+hoitaa+puoliso+kotona.+Yötäpäivää+ollaan++hälytilassa.+Jos+omainen++ei+kertakaikkiaan+ole+kykenevä+hoitamaan+kotona+puolisoaan,+ei+jaksa,+on+itsekin+sairas,+ei+se+vähennä+yhtään+kiintymystä,+jos+avustettavalle+haetaan+hyvä+palvelukoti.+Siellä+on+lääkärit,+sairaanhoitajat,+perushoitajat,+ruoka-siivoushuolto+jne.+Tämä+kaikki+on+kotona+omaishoitajan+harteilla+ja+se+vastuu+ja+valvominen+ja+hoitaminen+painaa+hartiat+kasaan.+Eikä+se+ihminen+sieltä+palvelutalosta+mihinkään+katoa.+Häntä+voi+käydä+tervehtimässä+vaikka+joka+päivä.++Muuten+tuo+laitos+sana+kuulostaa+aivan+kuin+henkilö+joutuisi+lusimaan.++Vähän+väärä+sana.
07.03.2018 20:49
Omaishoitajia+on+Suomessa+kymmeniätuhansia,+todella+säälittävällä+korvauksella.+Itse+en+aikoinani+hakenut+niitä+centtejä+ollenkaan.+Eikä+hae+moni+muukaan.+Eikös+tämä+omahoitajaporukka+ole+avustajia+ja+joustavia+ihmisiä+24/7.+Eikä+tämä+homma+ole+mihinkään+kadonnut,+kun+kotihoito+on+nyt+niin+trendikästä.+Omahoitajat+ovat+pyytettömästi+mukana+pyhät,+arjet,+yötäpäivää.+Yhteiskunta+säästää+miljardeja,tunnollisten,+auttavien,+itsensä+kaiken+likoon+pistävien+omaisten+hoitaessa+läheisensä+kotona.+Omahoitajuutta+ei+mielestäni+arvosteta+mistään+taholta.+Ajatellaan,+että+siinäpä+hoitaa+ukkos+tai+akkas,+kun+riesakseen+on+ottanut.
07.03.2018 19:27
siile
Siitä+tulee+ketjureaktio.+Haen+hoitokoiran+lenkille,+hoitokoiran+isäntä+voi+lähteä+lääkäriin+tai+pankkiin+omille+asioilleen,+mihin+ei+voi+ottaa+koiraa+mukaan.+Hän+korjautti+autonsa+huollossa+ja+kävi+katsastamassa+autonsa.+Enkö+minä+ole+avulias+ja+joustava,+kun+haen+koiran+sillon+kun+on+tarvis.+Isäntä+kiittää+kahvilla+ja+kukilla.
07.03.2018 19:01
Minä+haen+hoitokoiran+lenkille,+ilman+mitään+vastapalvelusta.+En+tahdo+palkkaa,+en+autokyytiä,+en+mitään.+Olenko+nyt+höynäytetty,+kusetettu+pöljä,+kun+vierasta+koiraa+taluttelen+ihan+pyyteettömästi.
07.03.2018 17:57
Peilie
Kun+olin+täysistunnossa+toiletissa+ja+samalla+pystyin+vilkaisemaan+ruhoani+isosta+peilistä,+näytin+kyllä+siiderivalaalta,+vaikken+sidukkaa+juokkaan.+Hiuksia+kammatessa+näin++harmaat+hiuspohjat,+elottomat+latvat,+epäpuhtaan+ihon,+paksuntuneet+käsivarret,+rintaleikkauksesta+jääneet+arvet,+pullottavan+mahan.+Tämä+riitti+tarkastelua.+Kotona+minulla+ei+ole+kokovartalopeiliä,+ihan+mielenrauhan+takia.+Kun+puin+aamiaiselle+menovaatteet+päälleni+ja+laitoin+hiukset+sykerölle,+olin+onnellinen+peittävistä+vaatteista.+Kätkee+melko+hyvin+pahimmat++virheet.+Dieetti+ja+jumppa+olisi+nyt+ihan+ehdoton+jos+löytyy+jostain+ruutia.+Muuten,+aikoinaan++muutaman+kaljan+kumarassa,+muistutin++omasta+mielestäni+Elisabeth+Tayloria+ja+miehet+kuppilassa+näyttivät+tosi+machoilta+ja+seksikkäiltä.
07.03.2018 06:01
Muuttuvat
Joo,tavallaan.+Nyt+jätän+kahvipullat+ostamatta.+Toinen+karmeus+on+hotellin+kylppäri+ja+sen+kirkkaat+valot+ja+valtavat+peilit.+Ne+peilit+olivat+varmaan+lainattu+Linnanmäen+peilitalosta,+kun+näin+itseni+tuplana.++Kotona+kun+on+vanhusystävälliset+peilit.
06.03.2018 19:08
siile
Hän+halvaantui+reilu+vuosi+sitten.+Liikkuminenhan+on+toisella+jalalla+potkuttelua+oleskelutilaan.+Hän+ei+pääse+kuntopiiriin+koska+ei+omat+voimat+riitä.+Sinne+pääsee+henkilöitä,+jotka+pystyvät+rollin+avulla+kävelemään+tietyn+matkan.++Ravitsemusneuvojat+ovat+laatineet+kaikki+ruokalistat.+Tarkkaan+on+laskettu+jokaiselle+sopivat+vitaminiinit+ja+hivenaineet+sekä+ruoka-allergiat.+Veljelleni+on+puolitettu+annos.+Olen+aktiivinen+sisko,+en+täti,+joka+vie+hedelmiä+ja+kivennäisvesiä+jääkaappin.+Painoa+on+hänellä+20+kg+vähempi,+kuin+vuosi+sitten.+Siltikin+on+vielä+ylipainoa.+Kun+hampaat+on+paikattava,+olkoon+sitten+vaikka+kuinka+leveä+ja+painava+tuoli+sekä+asukas,+tähän+saumaan+ei+ole+koon+puolesta+mitään+tehtävissä.+Hammaslääkäriin+mennään+vaikka+kuorma-autolla+ja+otetaan+iso+nosturi+mukaan.+Eiköhän+se+siitä.
05.03.2018 19:23
siile
Kun+Kelataksia+käyttää+kolmekertaa+viikossa,+niin+silloin+on+jo+vakitaxi.+Harvemmin+käytettynä+näin++ei+ole.+Hammaslääkäri+ei+ole+tulossa+palvetaloon,+joten+edelleen+täällä+on+vaihtoehdot+yksityinen+tai+kunnallinen.+Molempiin+mennään+jollakin+kulkuneuvolla.+Kerrohan+miten+sinä+laittaisit+halvaantuneen+diabeetikon,+pyörätuolissa+istuvan+laihdutuskuurille.+Otan+neuvoja+vastaan+ja+kerron+eteenpäin+palvelukodissa.
05.03.2018 17:12
maissi
Ihmettelen+suuresti+tuota,++kun+kirjoitat,+että+mitään+ei+koskaan+tarvinnut+anopin+tililtä+ottaa.++Eikö+hän+tarvinnut+ulkopuolista+lääkäriä,+jalkahoitajaa,+parturia,+vaatteita,+takseja,+hygieeniaan+liittyvää,+synttäri-+tai+nimipäiväjuhliin+kakkutarjoilua+jne.+Veljeni+ja+äitini+kuittaa+näitä+asioita,+ainakin+osan,+omilla+rahoillaan.+Minun+eläkkeeni+ei+edes+riittäisi+satojen+eurojen+hammaslääkärimaksuihin.+Tietysti+jos+itsellä+on+varaa+maksaa,+antaa+arkkurahan+kertyä.+Sitäpaitsi+kaikki+haudataan+oli+rahaa+tai+ei.
05.03.2018 08:05
siile
Jatkan+vielä+hammaslääkäriasialla.+Veljeni+istuu+pyörätuolissa+ja+kun+vein+hänet+viimeksi+hammaskirurgille,+meillä++olisi+pitänyt+olla+nostolaite+mukana,+kun+lääkärin+täytyy+tehdä+operaatio+hammaslääkärituolissa.+Sieltä+isosta+talosta+nosturia+ei+löytynyt,+joten+kirurgi+ei+voinut+tehdä+kaikkia++toimenpiteitä.+Seuraavalla+kerralla+meidän+on+pakko+ottaa+palvelukodin+nosturi+mukaan.+Vielä+mahdollisesti+hoitaja.+Lääkäri+ei+voi+paikata+hampaita+pyörätuolissa+istuvalla.+Veljeni+painaa+reippaasti+ja+on+halvaantunut,+joten+ei+siinä+mitkään+pilipalivehkeet+nostamiseen+auta.+Kelan+taksin+tilaaminen+sujuu+niin,+että+kerron+tilatessani+tarkkaan,+minkälaisesta+potilaasta+ja+ylileveästä+pyörätuolista+on+kysymys.+Ongelma+on+Kelan+tietotekniikassa.+Se+tekniikka+ei+pysty+erottelemaan+heidän+rinkiinsä+kuuluvien+taksien+kokoja.+Taksit+itse+tietävät+autojensa+koon,+joten+he+sopivat+keskenään,+että+iso+taksi+lähetetään.+Viimeksi+taksi+tämän+taas+kertoi.+Hän+oli+hakemassa+kun+Kelan+määräämään+taksiin+emme+olisi+mahtuneet.+Voinen+huomauttaa+että+virkistysajossa+meillä+on+oma+taksi.+Se+on+eriasia.
05.03.2018 07:35
Pääasia
Pistähän+paita+päällesi+ettet+vilustu.++Tai+jos+sinulla+on+sellainen+yläkroppa+kuin+Emmendalen+Petelle+niin+pistähän+webit+ja+skypet+laulamaan.+Oletan+ainakin,+että+olet+miespuolinen.+Takatukka+ja+voque+ovat++historiaa.+Ei+kun+parturiin+huomispäivänä.
04.03.2018 19:27
keskener
Sairaalloinen+mustasukkaisuus+kalvoi+ex-avomiestäni.+Silti+tai+siksi+hän+liehui+muiden+naisten+kanssa.+Minun+olisi+pitänyt+olla+sen+nyrkin+ja+hellan+välissä+hiirenhiljaa.+Eikä+sekään+auttanut.++Hänen+isänsä+oli+itse+rauhallisuus+ja+mukavuus,+mutta+äitinsä++oli+ollut+juoppo+ja+väkivaltainen.+Jotenkin+exä+sitten++kosti+minulle+lapauutensa+kärsimyksiä.
04.03.2018 19:16
310 / 316