Vapaa kuvaus

Olen varttunut ja virttynyt tekniikan ihminen, joka on ehtinyt olla jo hyvin monessa mukana. Olen kiinnostunut hyvinkin erilaisista asioista, mutta fysiikan ja matematiikan ongelmat ovat aina haasteellisia, vaikka toisaalta kieli ja sen käyttäminen on myös kiintoisaa. Noita persoonallisuusosion vastuksia pitäisi osaltani kohtuullisesti laventaa, sillä nuo standardivastaukset eivät minulle sovi lainkaan. Minulle voit lähettää sähköpostia osoitteeseen vanha.jaara@suomi24.fi. Vastaan, jos vain ehdin. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

5

Kommenttia

376

1. Jos laskeskelee jotakin mutkikkaampaa kuin matkoja tai nopeuksia, niin SI-yksiköissä pitäytyminen helpottaa olennaisesti tehtävää. Silloin ei tarvitse miettiä lainkaan yksiköiden yhteensopivuutta. Joka ei tätä usko, voi yrittää fysiikan laskuja imperiaaliyksiköissä(ft, lbs, Btu, F jne.).
  2. Kaivelin tässä vanhoja keskusteluja ja löysin siltä linkin tietoihin ilmakehän paineen ja samalla sen tiheyden sekä korkeuden välisestä yhteydestä:

http://www.aerospaceweb.org/question/atmosphere/q0090.shtml

Kun toisaalta ilmakehässä putoamiseen pätee ainakin likimäärin differentiaaliyhtälö

m*v' = m*g - k* v^2,

missä m on kappaleen massa, v nopeus, g maan vetovoiman aiheuttama kiihtyvyys sekä k ilmanvastuksen verrannollisuuskerroin, niin yhtälön ratkaisun raja-arvona rajanopeudeksi v0 saadaan

v0 = (m*g/k)^(1/2),

mikä on muutoin sama tulos kuin Wikipediassa

http://en.wikipedia.org/wiki/Terminal_velocity

Kun vielä otetaan huomioon, että kerroin k on suoraan verrannollinen ilman tiheyteen, niin rajanopeudeksi jo 70 kilometrin korkeudessa saadaan 100-kertainen arvo merenpinnan arvoihin verrattuna. Kun hyppääjä pääsee normaalihyppykorkeuksissa vapaassa pudotuksessa lähes arvoon 200 km/h, niin 70 kilometrissä tämä nopeus olisi jo 20000 km/h. Vaikka noissa nopeuksissa esittämäni olettamukset eivät pitäisikään tarkasti paikkaansa, niin varmaa on, että hyppääjältä palaisivat hypyssä muutkin paikat kuin vain hihat.