Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
mdk.mdk
profiilit
mdk.mdk
mdk.mdk
Vapaa kuvaus
Aloituksia
147
Kommenttia
2529
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Silloin kun suurissa maalaistaloissa pidettiin taksvärkkiläisiä ja muonamiehiä, maksettiin palkka luontaisetuina. Se merkitsi ruokaa pöytään.
Sitten tuli ammattiliiton vaatimus että miehille oli maksettava työpalkka rahassa, työajasta. Naiset vastustivat tätä, koska luontaisetujen ympärillä pyöri koko heidän vaatimaton elämänsä. Miesten saama palkka saattoi mennä juopotteluun ja perhe oli ilman ruokaa.
Ainoat käteisvarat olivat aikaisemmin olleet juuri naisten hankkimia. He olivat ehkä auttaneet navetassa tai tehneet hiukan käsitöitä tai vastaavaa ja hankkivat hiukan "neularahaa".
Pelkkä ajatus, että kaikki työ maksettaisiin rahassa, koettiin uhkana.
Paljon on kuitenkin tapahtunut niitten päivien jälkeen.
Mitä aika merkitsee? Sehän on oikeastaan ainoata mitä meillä on.
Aikaakin haluamme hamuta lisää.
Keksitään aikaa säästäviä koneita ja härveleitä, mutta mihin se säästetty aika hupenee?
Työaikoja on lyhennetty, että saataisiin enemmän vapaa-aikaa, mutta vapaa-aika tahtoo monelle merkitä samanlaista kiirettä kuin tavallinen arki.
Emmekö osaa olla taloudellisia aikamme suhteen?
20.11.2004 22:53
tuon rahalokeron täyttämiseen, ei välttämättä
tuo onnea.
Voit ostaa talon rahalla, mutta et kotia.
Voit ostaa sairaanhoitoa, mutta et terveyttä.
Sota-aikana kai minunkin suhteeni rahaan on muovautunut: vaikka olisi ollut kunka paljon rahaa tahansa, niin kaupoissa ei ollut mitään ostettavaa. Kotonani oltiin omavaraisia ruoan suhteen, raha oli enimmäkseen vaan hauskan pitoon tarkoitettu.
20.11.2004 21:37
ettei elämä ole vielä loppu kuuskymppisenäkään!
Nyt se vasta mukavaa on!
20.11.2004 19:15
En omista oikeita kävelysauvoja, mutta kävin kaivelemassa esille pujotteluvarusteisiin kuuluvat sauvat, jotka ovat hiukan lyhyemmät kuin tavalliset sauvani. Eipä ole tullut oltua pujottelurinteissä pariinkymmeneen vuoteen mutta varusteet ovat vielä tallessa. Tietenkin aataminaikuiset. Pelkäänpä (:_)) että minut naurettaisiin pellolle jos ilmestyisin varusteineni jonnekin Luostolle...
No, tänään otin sauvat kokeiltavakseni kun lähdin jäisille metsäpoluille. Viimetalvisesta keikauksesta jäisessä mäessä ja 6 tikkiä takaraivossa, olen taas hiukan "viisaampi" (:-)) ja varovaisempi.
Tosi hyvät sauvat olivatkin sekä vastamäessä että tukena kun menin jyrkkiä rotkopolkuja alas.
Pari kaurista jäi mäelle töllistelemään menoani ja eräs vastaantuleva huomautti: "Hei, sulta on unohtunut sukset kotiin...". Sanoin että harrastan tällaista kuivahiihtoa nyt ensi alkuun. Katsotaan, tuleeko lunta lisää että voi ottaa suksetkin esille.
20.11.2004 16:57
on useimmiten vallanhaluisia ihmisiä, jotka keräävät itselleen valtaa ja maallista omaisuutta, mutta antavat kanssaihmistensä elää kurjuudessa ja puutteessa.
Saamme varmasti pyytää toinen toisiltamme anteeksi, ettemme jaksa perehtyä kaikkien kurjuuksien taustoihin!
Näissä "kurjissa maissa" eivät päättäjät ajattele, että heidän maansa ja kansansa eläisi ja kehittyisi vielä tulevaisuudessakin ja että lapsissa on tulevaisuus, he ajattelevat vaan itseänsä.
Ahneella voi olla p-----nen loppu (kuten Sadam Husseinilla), mutta kansa kärsii vielä pitkään, ehkä eivät ehdi elinaikanaan nähdä minkäänlaista parannusta tapahtuvan maassaan.
Tietysti ajatuksesi on hyvä ja sydämestä lähtevä, mutta ulkopuolelta tuleva apu on paradoksi sen takia että samalla autetaan Marokkoa miehittäjänä toista pientä arabivaltiota kohtaan.
20.11.2004 16:24
Juttutupaa tarvitaan! Useimmat ovat ehkä huomanneet että Juttutupa on rauhoitettua aluetta ja tänne voi tulla rupattelemaan aivan asiaa tai asian vierestä (tietenkin hyvässä hengessä)!
Olen muuten piilotellut skillanin mukuloita pienelle tontilleni ja toivon että koko tontti on muutaman vuoden sisällä kuin sininen silmä keväisessä maisemassa täällä nykyisellä kotikylälläni!
20.11.2004 16:03
että muistan hyvin 40-50 vuotta sitten lukemieni kirjojen sisällön ja voisin kirjoittaa referaatin niistä, mutta hämärän peitossa on joskus 10-15 vuotta sitten lukemieni kirjojen sisältö. Ehkä
palautuisivat mieleen jos lukisi muutaman sivun.
20.11.2004 15:28
tuo aina mieleeni nuoren Mika Waltarin kirjoittaman "Yksinäisen miehen juna" :-)
Siitä sitten tulee mieleen hänen suurteoksensa "Sinuhe" ja "Turms kuolematon".
20.11.2004 14:09
mutta muistan että hyvin suosittu oli seuraava:
Kun kirppu puree sinua
niin muista silloin minua.
20.11.2004 11:52
Niin, ehkä tuo tuntemasi tohtorismies "tietää liikaa" tai hänen aivonsa on niin kyllästetty tietomäärällä ettei ehdi kaikkea sulattaa...
Jospa on terveellistä pitää aina pieni paussi "vakavamman" lukemisen välillä?
Itse olen lukenut viime aikoina Emmy van Deurzen-Smithin elämää ja elämäntarkoitusta käsitteleviä keskusteluja. Etten alkaisi ajatella liian suuria asioita liian pienellä koneella niin pistän välillä ranttaliksi kirjoittelemalla vaikkapa Ellin poksiin puuta heinää. :-)
20.11.2004 11:09
oli sellainen "lentävä lause" (niinkuin jotkut kirjojen tittelit antoivat sinulle assosiaatioita ylempänä avaamassasi ketjussa), joka sai minut miettimään kuinka paljon tieto voisi avata marokkolaisten silmiä, jos he itse saisivat lukea ja muodostaa oman käsityksensä maansa historiasta ja viimeisistä 25 vuodesta, mikä oli oikein, mikä väärin.
Marokon päättäjät ovat ehkä sitä mieltä että kansa voi elää tietämättömyydessä, riittää että iskostetaan propagandaa suupuheitten välityksellä ja kansa tekee niinkuin päättäjät määräävät, eikä niinkuin itse katsovat olevan oikein, jos tietäisivät enemmän.
20.11.2004 11:02
Kalkkunaleike, ellumari, on tosi ihanaa! Kuka sitä nyt kokonaista kalkkunaa viitsii... Joskus ostan strutsin leikettä (sitä on aivan tässä lähettyvillä) ja herkuttelen ruhtinaallisesti.
Nyt on tässä joulun edellä suuria juhlia: on Suomen itsenäisyyspäivä ja sitten Nobel-juhlat.
Molempia aion viettää.
Suomen itsenäisyyspäivän juhliin kutsun kylältä ne parit joissa on ainakin toinen osapuoli suomalainen.
Suomen lippu ulko-oven viereen salkoon, tervapadat roihuaa.
Tervetuliaismaljat, 3-ruokalajin päivällinen ja myöhemmin kahvitarjoilu. Puheenaiheet tietenkin vanhassa koti-Suomessa. Vahinko, ettemme voi nähdä itsenäisyyspäivän juhlia presidentin linnasta.
Nobeljuhlat vietän ehkä yksin. Ei sittenkään, sehän on perjantai-ilta! Katson Nobel-palkintojen jakamistilaisuudet sekä Oslosta että Konserttitalolta Tukholmassa.
Illalla istun ja syön Nobel-päivällisen TV:n ääressä, parhaimpiin pukeutuneena ja kuvittelen että olen mukana
:-) (Älkää naurako, elämässä täytyy olla unelmia!) Katson TV:stä jonkun aikaa myös tanssia.
Ja sitten väsyneenä mutta inspiroituneena nukkumaan!
19.11.2004 19:09
Tiedät tietenkin että Marokko on miehittänyt Marokon eteläpuolella olevan alueen, Länsisaharan, jo 25 vuoden ajan. Kissanhännänveto jatkuu yhä edelleen. Länsisahara on Afrikan ainoa alusmaa.
Afrikan Unioni päätti tunnustaa Länsisaharan (Sahrawi Arab Democratic Republic) itsenäiseksi valtioks mutta on pyytänyt YK:ta välittämään näitten maitten välillä.
Marokko puolestaan ei hyväksy kansanäänestystä ja yrittää kaikella tavalla vastustaa Länsisaharan itsenäistymisyrityksiä.
Presidentti Thabo Mbeki on lähettänyt hyväksymispäätöksen Marokon kuningas Muhammed VI:lle, josta oli vaan seurauksena että Marokon diplomaatti kutsuttiin välittömästi kotiin.
Marokko haluaa pysytellä Afrikka Unionin ulkopuolella.
Uutta eloa Länsisahara-kysymykseen on luonut EU-parlamentti. Nykyinen parlamentti vaikuttaa olevan epäystävällisemmin suhtautuva Marokkoon kuin mitä edellinen oli.
Kissanhännänvaeto jatkuu...
19.11.2004 18:10
Vielä tänäänkin pääsin ehjänä kotiin, vaikka uskaltauduin kaikista (poikani) estelyistä huolimatta lähtemään autolla liikkeelle 80 km:n päähän "hovikampaajalleni".
N. 38 km alkutaipaleesta on pientä kylätietä, joka oli kylläkin aurattu mutta ei hiekoitettu eikä suolattu.
Yöllä tie oli jäätynyt peilinkirkkaaksi. Tuntui kuin olisin liidellyt tien pinnalla. Muistutin mieleeni kaikki liukkaan kelin ajo-ohjeet: kananmuna kaasupolkimella, lempeät liikkeet ratilla, älä purista rattia, älä tee äkkijarrutuksia.
Mistähän johtuu että nyt vanhemmiten ajattelee järkevämmin ajotilanteissakin kuin joskus parikymmentä vuotta sitten. Silloin oli liukkaan kelin ajo-ohje: aja niin lujaa kuin pystyt niin et ehdi liukua ojaan!
19.11.2004 17:35
"IsoPoikaTku" joka oli käynyt kurkkimassa profiiliani? Jos olet, niin olipa komea kuva!
"Six-pack" kohdallaan ja sinä puhut masusta!
Ellumari, kuvasta päätellen hän jotakin 186 senttinen....
19.11.2004 17:23
Ellumarin ja ZOZin syleily on ikuistettu ja siirsin sen kaiken varalta pakastekaappiin että säilyy kauemmin :-) eli siihen saakka kun kinkku vaatii tilaa! Yritän tyytyä pieneen kinkkuun tai ehkä paastoan koko joulun ajan... Olen tehnyt sen joskus aikaisemminkin ja laihduin 3 kg joulun aikaan kun toiset lihoivat saman verran.
Halusin kokeilla onko minulla ns. luonteen vahvuutta :-)
19.11.2004 17:18
mutta kintut meni jonkun verran syrttyyn ja olin vielä vähällä saada selkäsaunankin savusaunan lisäksi.
Lupaan tehdä oikean lumipatsaan, pitäisköhän se nostaa pakasteeseen että säilyy mahdollisimman kauan? Ainakin siksi aikaa kun täytyy tehdä tilaa joulukinkulle :)
*Saunaan ja sitten lumikasaan*
18.11.2004 21:23
että mulla on kiltti poika! En uskalla edes ajatella kuinka huolissani olisin ollut jos hän olisi tehnyt samoja juttuja kuin minä; esim. noussut junan kyytiin ja hypännyt jonkun matkan päässä pois jonkun propsipinon päälle...junan ollessa jo aikamoisessa vauhdissa!
Joo, lunta tuli parikymmentä senttiä yöllä ja nyt tulee koko ajan lisää, että voishan sitä vaikka huomenna värkätä lumiukonkin. Ja vaikkapa ellumarin ja ZOZinkin! Juttutupalaisia pitkä rivi taloa vahtimaan.
18.11.2004 21:09
enää nuusaa ;-) Pantteritäti-iässä joutaa peuhaamaan lumessakin ja keksimään kaikkea hauskaa naapureittenkin iloksi :)
Kesä on tietysti vuoden parasta aikaa kun voi kiipeillä rannalta tullessa parvekkeen kautta sisään, saada palohälytin ulvomaan kun saunan ovi on raollaan ja naapurit soittaa palokunnan paikalle. Sitten huomataan että finni vaan saunoo :) Ai, juk...nyt minä keksin...menenkin lapioimaan lunta takapihalle isoon läjään ja laitan saunan lämpenemään ja sitten... :)
18.11.2004 20:35
Kävin tekemässä lumiakan oven pieleen.
Laitoin sille kunnon muodot ja ahdoin mustat rintsikat lunta täyteen, värikkään sarongin muitten muotojen peitoksi. Sitten leveälierinen hattu päähän ja kaiken kruunasi aurinkolasit, joitten yläreunassa on puna-valkoraitainen markiisi! Huomenna paistaa nimittäin aurinko!
P.S. Nuo aurinkolasit olen saanut Ruotsin TV:ltä palkinnoksi viikon parhaasta keksinnöstä:
navanlämmittimestä!
18.11.2004 19:05
119 / 127