Vapaa kuvaus

Aloituksia

4

Kommenttia

503

1. miksi minut herätettiin tänään yhdessä nousevan auringon kanssa... Kun olin aikani miettinyt, miten suuri on se armo, että Jumalan aurinko Kristus saa säteillänsä paistaa sydämeen ja lämmittää, piti jo tulla tänne koneelle.Ikinä en ole tähän aikaan koneella ollut.

Mitä et olisi minusta uskonut?

Minä uskon sen kaiken, mitä Raamattu sanoo.

Synnit saa - ja on hyväkin - tunnustaa toinen toiselleen Jumalan omien kesken. Paljon apua ja lohdutusta saa ja taakka kevenee, kun on toinen Jumalan tunteva, jonka kanssa voi puhua kaikesta ja jolla on kokemusta Jumalan yhteydessä elämisestä, eikä vain sanoja.

Mutta oma, elävä yhteys Vapahtajaan on löydettävä, eikä alettava elää jonkun toisen kautta. Jeesus tulee jokaisen luokse henkilökohtaisesti - antaa kuulla äänensä ja löytää armon ja rauhan - kun on hänen aikansa.

Meille aika on aina sovelias, mutta hänellä on omat aikansa, milloin hän tulee ja ottaa kaiken kuorman pois. Jos armo olisi aina otettavissa, niinkuin useimmat uskovan nimiset tuntuvat kuvittelevan, ei meillä olisikaan Elävää Jumalaa.

Se ei ole otettavissa aina kuin apteekin hyllyltä. Jumala kasvattaa meitä kuin isä poikaansa, joka on hänelle rakas. Kasvatuksen päämäärä on se, että oppisimme pitämään Jumalan suurta Armoa siinä arvossa, joka sille kuuluu ja käsittäisimme mitä meiltä todella puuttuu, jos armo puuttuu. Näin hän kiinnittää meitä itseensä ja tekee siteet lujiksi ja kestäviksi.

Mikään kasvatus tai kuritus - tuntui se sillä hetkellä miten kovalta hyvänsä - ei ikinä nouse Jumalan vihasta, vaan äärettömästä rakkaudesta ja kärsivällisyydestä meitä kohtaan. Hän tietää minkälaista tekoa me olemme ja tahtoo uudestisynnyttää meidät elämään uutta elämää hänen yhteydessään Vapahtajan kautta.
  2. on se luulo, että ihminen ei ilman toista ihmistä voi saada syntejänsä anteeksi - samoin kuin sekin, että hän ne saisi anteeksi siten, että joku ne hänelle latelee anteeksiannetuiksi.
    Täysin väärinymmärrettyä tulkintaa kaikki, ihmistouhua, petosta!

Tietenkin kutsu ensin tulee kuulla joltakin tai lukea, ennenkuin sen voi vastaanottaa, mutta tämä Jumalan välikappale on vain kuin äänitorvi, jonka kautta Jumala huutaa - ei sen enempää.

Siitä eteenpäin kuuluu tämä Jeesuksen sana:'minä seison ovella ja kolkutan. Jos joku avaa oven, minä käyn hänen luoksensa sisälle ja aterioitsen hänen kanssaan ja hän minun kanssani'.

Toisessa kohdassa sanotaan:'Me tulemme hänen luokseen ja jäämme hänen tykönsä asumaan.'

Ei tässä puhuta yhdestäkään ylimääräisestä välimiehestä Jeesuksen lisäksi. Ei sellaista ole, eikä saa olla!

Avainten valta Raamatussa tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että Jeesus, jolla avaimet todellisuudessa ovat (Ilm.1), puhuu palvelijansa suun kautta.
    Kuka on hänen palvelijansa? Se, jonka sydämessä asuu Isä, Poika ja Pyhä Henki.
    Tällainen henkilö ainoastaan voi toimia Jumalan puhetorvena.
    Kun Jumala puhuu, se sama puhe vaikuttaa eri tavoin eri tiloissa olevien kuulijoitten sydämissä. Katuvan ja murheellisen se päästää - jos nimittäin on Jumalan aika se tehdä.
    Katumattoman se sitoo - ja tekee sen niin lujasti, että on aivan samantekevää, kuinka moni käy hänelle vapautta vakuuttelemassa. Se ei auta, jos Jumala on hänet sitonut.
    Jumala sitoo, saadakseen vielä vapauttaa. Jumala yksin vapauttaa. Hän tekee sen Poikansa Jeesuksen Kristuksen kautta. Ihminen vapauttaa valheeseen. Jeesus vapauttaa Totuuteen. Jonka Poika tekee vapaaksi, hän on todellisesti vapaa.
  3. Lutheria veljenäni elävässä uskossa ja hän kirjoitti kerran , näin: 'Jos Jumala näkee, että se on minulle lankeemukseksi, niin rukoilen, että hän ei kirkastaisi minulle Raamatusta enään yhtään sanaa.'
    Sanan ymmärtäminen sinänsä ei ole itseisarvo, vaan se on pelkkä väline, ravinto. Jos parikuukautiselle lapselle katettaisiin runsas, ylellinen juhla-ateria, ja käskettäisiin syömään, ei siitä olisi tälle imeväiselle mitään hyötyä. Mutta jos hän pääsee äidin täysinäisenä pakoittavalle rinnalle, on hänellä taas jonkin aikaa kaikki niin hyvin, että ei todella mitään puutu.

Jumala haluaa elättää meitä Pyhän Sanansa välityksellä jokaisessa uskonelämämme vaiheessa niin, että voimme Daavidin kanssa huoata: ei minulta mitään puutu. Hän todella antaa yltäkylläisesti.

Mutta kaikki, mikä meiltä jää yli - eli emme sitä syö omaksi ravinnokseksemme, kasvuksemme, Elämäksemme - se jää pahanemaan ja joutuu hukkaan. Jumala ei anna meille mitään muuta kuin sen minkä kullekkin päivälle elääksemme tarvitsemme ja minkä hän meille tahtoo. Sillä on aina jokin tarkoitus.

Eräs tuttavani, vanha Herran palvelija kertoi kerran, että hänelle aamurukouksessa kirkastettiin eräs erikoinen raamatunpaikka, jota hän ei ikinä ennen ollut ajatellut tai mietiskellyt. Hän ihmetteli sen tarkoitusta, mutta myöhemmin päivällä häneltä eräs henkilö kysyi erityisesti juuri tuon kohdan merkitystä. Jumala sen oli nähnyt tarpeelliseksi selvittää ja antaa tuolle kysyjälle vastauksen.

Niin on, että ne asiat, jotka Jumalan Pyhä Henki on meille tahtonut kirkastaa, niissä emme voi olla muuta kuin yhtä mieltä, koska Jumala ja Henki on yksi, eikä hän itseänsä vastaan koskaan sodi. Mutta jos luulemme, että voimme tietää ja käsittää hyvin paljon, emme varmasti ole vielä Totuudessa. Me voimme varmaksi käsittää vain sen, minkä Jumalan Henki meille on nähnyt hyväksi sisälle kirkastaa.

Ja jos Jumala näkee, että senkin käsittäminen on meille lankeemukseksi hengelliseen ylpeyteen, on parempi, että sekin otetaan meiltä pois, kuten Luther rukoili.

Meidän sielumme pelastus ei näistä riipu. Jeesus Kristus Vapahtaja pelastaa hullunkin, joka häneen turvautuu!
  4. kohdallamme on usein niinkuin lääkärin toiminta syöpäsairaan kohdalla.

Hoidot ovat erittäin rankkoja ja tuntuvat johtavan kuolemaan...

Tätä synnin sairautta meidän kohdallamme voi kyllä hyvällä syyllä verrata kuolettavaan syöpään.

Keinoja sen voittamiseksi ei ole tarjolla kovin monia.

Mutta riittää, että on yksi.

Potilasta ei vaan aina kovin helpolla saa suostumaan tarpeelliseen hoitoon.

Ja jos hän siihen sitten on suostunut, voi hoidon aikana monta kertaa käydä mielessä, että 'no tähän minä nyt ainakin kuolen!''miksi suostuin tähän! Olisin ehkä saanut vielä elää pari hyvää vuotta, ja sitten kuollut pois!'

Jumala kasvattaa ja kurittaa meitä tosiparhaaksemme.

Se tuntuu julmalta toisinaan - ikäänkuin Hän ei todellisuudessa välittäisi meistä ja tunteistamme yhtään.

Mutta kyse ei ole siitä, vaan Isän kauemmaksi katsovasta viisaudesta meidän kohdallamme.

Siitä, että Hän TODELLA rakastaa meitä.

Ja siitä, että Hänellä on aivan oma suunnitelmansa juuri minun elämääni ja sinun elämääsi varten.

Hän tekee kärsivällisesti työtään meidän kohdallamme, jotta tämä suunnitelma kohdallamme pääsisi toteutumaan.

Jos se pääsee toteutumaan, se on ennenmuuta MEIDÄN onnemme.
    Hän tekee kaiken meidän parastamme katsoen.

Kuten taitava lääkäri potilaansa parasta.