Vapaa kuvaus

Aloituksia

96

Kommenttia

5326

1. Fniss! kirjoitti: "Puhutko nyt v.aari itsestäsi? Ei sinullakaan kovin kauan ole tämä sama nimimerkki ollut."

Olen käyttänyt aiemmin toista rekisteröityä nimimerkkiä, mutta pitkän tauon takia se ei enää ollut vapaana ja valitsin uuden.

Minulla ei ole mitään morkattavaa Jari Laurilaa kohtaan. Hän kertoi jopa henkilöllisyytensä ja joka tapauksessa käytti rekisteröityä nimimerkkiä. Ihan asiat kunnossa. Heitin vain takaisin, kun hän kirjoitti, ettei viitsi vastata nimimerkin takaa kirjoittaville enkä itse silloin tiennyt hänen oikeaa nimeään.

Nettikeskustelun etiketissä on yleisesti hyvän tavan mukaista, että käytetään vakituista nimimerkkiä. Jatkuva vaihtaminen tekee keskustelun vaikeaksi ja se vaikuttaa siltä, että kirjoittaja ei halua vastata sanoistaan.

En ole kaikkea Bushmannin kirjoittamaa lukenut. Voi vallan hyvin olla, että hänkin on käyttäytynyt huonosti. Sellaista en halua puolustaa.
  2. nimimerkille "kasvaneet.. niinpä"

Käyttäisit nyt kunnollista nimimerkkiä kumminkin. Tämä on ihan hassua keskustelua kun nimi vaihtuu koko ajan. Vai johtuuko tuo käytös jostakin lapsuudessa saadusta sosiaalisesta vammasta? Samat terveiset muille vaihtuvan nimimerkin käyttäjille. Kiitos että sain marmattaa...

«No v.aari, entä ne perheet, jotka eivät kuulu adventismiin, ...»

Sosiaalisia vammoja syntyy monenlaisista syistä. Ei adventismille ominainen juttu tietenkään ole sikäli ainoa laatuaan. Ja muiden tekemät virheet eivät millään tavoin pyhitä omia virheitä.

Adventtiseurakunta on nykyään aika paljon muuttunut minun lapsuuteni ja nuoruuteni ajoista. Suhtautuminen erilaisiin kulttuuri-ilmiöihin on paljon sallivampaa.

Jäljellä on kuitenkin fundamentalistinen opetus, jossa "totuus" ja "rehellisyys" saavat kummalliset yleiskielestä poikkeavat merkitykset, joiden arvostelua pidetään rienaamisena.

Sen lisäksi varsin poikkeava ruokakulttuuri ja mm tanssin demonisointi vaikeuttavat monilla sopeutumista yhteiskuntaan. Sellaista siis tapahtuu siitä huolimatta, että adventistiperheessä kasvanut lapsi ei enää usko noiden rajoitusten perusteisiin.

«Mitä sitten eri seurakuntien nuoriin, niin jotkut ottavat perheisiin "pakkia", eivätkä ole katsannoltaan samanmielisiä, kuten nyt omalta kohdaltasi kerrot.»

Kapinointia tapahtuu paljon nuoruudessa. Minä en ole enää ollut pitkään aikaan nuori. Irtautuminen seurakunnasta tapahtui sekin ilman mitään kapinoinnin meininkiä. Se oli kipeä ja omantunnon pakottama siirto.

«...niin suoraselkäinen ihminen toteaa silloin: ”jos sinä menet oikealle, minä vasemmalle, jne”.»

Tuo on harvinaista herkkua. Täällä keskustelupalstalla se kai ilmenisi siten, että voisi ilmaista toisistaan poikkeavia mielipiteitä ja todeta erimielisyyden ilman henkilöön käyvää alatyylistä örveltämistä.

Jos joku huomauttaa opillisesta asiasta, jolle ei ole järjellistä perustetta, siihen voi kai rauhallisesti vastata, että kyse onkin uskon valinnasta eikä esimerkiksi arvostella heti toisen motiiveja tai kertoa tämän olevan menossa helvettiin.