Vapaa kuvaus

Originaali-mikon rinnakkaistunnus, mutta unohdin tuon alkuperäisen salasanan 2000-luvun alussa eikä suomi24 suostu sitä palauttamaan tämän sähköpostiosoitteeseenkaan. Mutta siis sirkuksen ajoista ollaan pyöritty täällä, lähinnä keskusteluissa. En hae seuraa. Koulutus: Yliopisto/korkeakoulu Ammatti: Muu Siviilisääty: Varattu Lapset: Olen ylpeä vanhempi

Aloituksia

41

Kommenttia

238

1. Ainakin tuo uusi melontaseura tuolla Vaalan suunnalla, siis kajaanin puolella järjestää vielä heinäkuussa yhden kurssin. http://www.oulujarvenmelojat.com/18

Menestystä mukavaan harrastukseen. Muistakaa, että retkellä melotaan selkälihaksilla, ei käsivarren lihaksilla. Pitäisiköhän minunkin kaivaa vanha puikkarini ja kokeilla, sopiiko sitä enää edes aukosta istumaan...
  2. Kyllähän varmasti moni meistä nykyään muualla asuva miettii paluuta kotiseudulleen, minullakin pyörii mielessä paluu jokivarteen, mutta realiteetit tulevat vastaan, ei minun koulutusta vastaavaa työtä sieltä löydy, yrittäjyyttä ei ole alallani kun on valtion monipolihomma.

Mutta kun asuu kuitenkin lähellä, voi piipahtaa vaikka joka toinen viikonloppu. Muonion ohi ajaessani ja tuttujen luona poiketessani on tullut muutamia huomioita, joista ehkä olisi uuden yrityksen siemeneksi, pääliike olisi Autokorjaamo - hitsaustyöt - muut sepän työt. Muoniossa on luonnollinen poistuma tuolla alalla ollut semmoista, että tuosta saattaa yhdelle tekevälle miehelle löytyä työtä.

Yhden työn varaan ei kannata perustaa mitään, ei ole tarpeeksi väestöpohjaa toimeentuloon. Mutta maltillisesti hinnoiteltu korjaamo, jossa on mahdollista hitsata asiakkaan tuomia asioita, suunnitella uuttakin ja sitten perinteistä pajatoimintaa siihen sivuun, tuntuu että ainakin yksi mies näillä metallihommilla leivän saisi. Jos olisi maataloutta enemmän, saisi leivän pelkillä hitsaus-hommillakin.

Tuohon voi ottaa lisäksi pienkoneiden korjauksen, siis perämoottorit, mönkijät, mopot, moottoripyörät, moottorikelkat. Tai sitten diesel-puolen, eli raskaat koneet, traktorit, kuorma-autot jne. Alussa mietin hydrauliikka-puoltakin, mutta autotarvikkeessahan on ihan laadukas toiminta tässä kohtaa.

Eli yksi homma ei leipää uudelle miehelle anna, mutta moniala-osaaja ehkä leipänsä tienaa, varsinkin jos on tilat halvalla, ettei tarvitse isojen hallien vuokria maksaa.

Menestystä!
  3. Kiitos terveisistä

Olipa kuin omasta suustani, vaikken tuota synti-sanaa vielä sanavarastooni ole idättänyt, mutta herra se on minullakin, sen uskon ja tunnustan. Asiaa kirjoitat siis, vaikken nyt "kaveri"-väleissä kanssasi täällä Muoniossa ollutkaan, ei vain ollut yhteistä asiaa josta puhua.

Ihmiset ovat ilkeitä piruuttaan, varsinkin kun he luulevat että voivat sen tehdä salaa ja piilossa, nimimerkin takaa. Ja miksi tätäkin kirjoitusta osa oli vaatimassa uskonto-palstalle? Eihän tuossa kirjoituksessa uskonto ollut pääasia, vaan tuo mollaaminen ja toiselle ilkeily.

Ihmiset vain ovat tällaisia, pahansuopia ja kateellisia. Kun itse ei jotain saa, pistetään kapulaa rattaisiin, ettei toinenkaan saa. Poikasena oli se perinteinen kampitus-meininki, jossa oli sama idea. Ja uskonnosta on tullut pilkan kohde niille, jotka eivät asioita viitsi edes ajatella. No, kyllä he sen edestään jossain vaiheessa löytävät.

Uskokoot kukin tavallaan, vaikka kiveen ja kantoon, jos se heidän mielenrauhaansa tukee. Mutta ei todellakaan tänne tarvitse tulla toisille keljuilemaan asioista, jotka eivät itseä kosketa. Täällä tuntuu olevan muutaman perusjuntti, jotka mustamaalaavat jokaisen uuden aloituksen ja aloittavat vyörytyksen.

No, kevään iloa kaikille, myös niille pahansuoville...
  4. Taustaksi sen verran, että minulla on vielä aitassa se suolalaatikko. Ja on sielä merisuolaa. Mutta se on suolaliha ja suolaläski erikseen. Ei sinne kuivaksi lihaksi aiottua haudata, höpöpuhetta. Suola-arkku oli ennen välttämätön, kun liha piti saaha juhannuksen yli säilymään.

Minä tein tänä vuonna näin, tosin suolasin vain parisen kiloa luutonta:
    - Lämmintä vettä 4 litraa, siihen pari desiä merisuolaa. Pikkuhiljaa sulattelin suolan siihen veteen niin ettei enää näkyny ko pari jyvää pohjalla. MInä tiedän että osan mielestä liian vähän suolaa, mutta ko on tuo verenpaine nykyään ihan lääkityksellä, niin pitää vähän vähempisuolasta tehä, ihan maistuu kyllä tälläkin tavala se suola.
    - Sitten leikkasin lihan. Ei mitään tuumaa vahvempaa, paras tuli ko oli reilu senttistä, kuivuuki paremmin. Ja sitten 10 litran ämpäri, vesi sinne ja yksi kerrallaan ladoin lihat sinne pitkin-poikin. Ja kaikki lihat pittää peittyä pinnan alle. Siinä saapi olla 20-24 h, älä anna olla 30 tuntia niin ko mulla kävi toissa kevhäänä, net oli niin myrkkysuola-harmaita, ettei niitä saattanu kukhaan maistaa toista kertaa.
    - Sitte roikkuhmaan, ei saa liha toisheen koskea ja päivä-lämmin-paikka pittää olla, yöllä pitäs päässä pakkaselle, että liha vettäytyy. Jos tehet fiinisti, kastauta sokeri-vedessä ennen ripustusta, tullee kuivuessaan nätti kiiltävä tumma pinta.
    - Ensimmäiset maistiaiset sain 8 yön jälkeen, enempi sitte10 yön päästä, oli kyllä hyvät ilmakki. Isä laitto kokonaisia kylkiä roikkuhmaan katole juuri arkku-suolauksen jälkeen (ei silloin mithään vettä ollu tähän hommaan), mutta niistä kyllä tuli aika monesti kärpästen ruokaa, se on vähän laiskan miehen tapa se ison raajan laittaminen.

Minä teen ohutta hyvvää levyä, son minusta huonosti kuivunu jos sielä on märkä paikka keskelä sisälä, se kertoo että tekijä on ollu laiska tai hopussa. Liian paksussa jääpi aina keskeltä märäksi.

Tällä tavala mie tehin tänä kevhäänä ja hyvin on maistunu. Se on se suolan saaminen lihhaan oikeala tavala, siinä se taika on, sitäkö ei saa pois ko liikaa laittaa.
  5. Hyvä kirjoitus!
    Tässä sopassa on niin monta osapuolta, että ei siitä varmastikaan saada kaikkia tyydyttävää ratkaisua. Ja minä olen aina pitänyt Enontekiöläisiä fiksumpina kuin esim Muoniolaisia. Mutta en vain ole tiennyt sittenkään kaikista jupinoista, joita selän takana käden nyrkissä taskussa ilmaistaan. Eli muheita ja riitoja on täälläkin, niikuin kaikkialla.

Oikeastaan ymmärrän molempia osapuolia. Ykistyinen maanomistaja kokee omaisuutensa uhatuksi ja olevansa yksin isoa valtiovallan suojeluksessa olevaa koneistoa vastaan. Niitä taimi-pelto-vahinkoja, joita porot ja poronhoito aiheuttavat, on ihan oikeasti mahottoman hankala saada korvauksena mistään. Ymmärrän että maanomistaja haluaa korvauksen siitä, että hänen omaisuuttaan on vahingoitettu, niinhän me kaikki. Ja kun korvausta ei saa, on aitaus yksi keino suojella omaisuuttaan. Tässä poromiehet kyllä saavat syyttää itseään.

Toisaalta porot kuuluvat tänne. ja poronhoito. Ja kyllä se kelkka-mönkijä on myös sallittava, vaikka Helsingin viherpiiperot haluavat, että poroja paimennetaan suksilla koiran kanssa kuten sata vuotta sitten. Taitas monelta poromieheltä leipä loppua ko ei niistä ole ennää hiihtäjiksi... ¨ Aitahan paitsi vähentää ruokamaita, myös vähentää siirtely-mahdollisuuksia. Ja aika yleistähän on, että varsinkin mönkijä-aikana vedetään aita nurin sieltä mistä pitää päästä kulkemaan. Riitojahan se tietenki lisää. Oma ongelmansa sopassa ovat porottomat kelkkailijat/mönkijämiehet, jotka liikkuvat muilla asioilla poromiesten reiteillä, mikä on niiden aiheuttama vahinko maanomistajalle.

Lisäksi tästä paistaa takaa jo vuosia vanha junantuomat vs saamelaiset - asettelu, joka on ollut tapetilla eri yhteyksissä jo toistakymmentä vuotta. Ja vielä kun mukaan otetaan muutama vaikuttaja ja poliitikko sekä saamelaiskäräjät sekä paliskuntain yhdistys sekä maa- ja metsätalousministeriö ja metsähallitus, onkin tämän toran osapuolet kasassa. Tietenki se yhteismettäki on aikamoinen vaikuttaja, ko sillä on kymmeniätuhansia hehtaareja metsää.

Että monipuolinen on soppa ja kakalle se maistuu, vähän kaikkien mielestä. Mutta se nyt olisi jotenkin jokaisen lautaselle annosteltava ja soppa syötävä, jos aiotaan samalla kylällä elellä. Näitä huuhaa-kirjoituksia, mitä tuossa aitaus-viestissä oli paljon, niistä nyt ei kannata välittää, siellä oli kuitenkin pari hyvää viestiä, joissa asiaa oli tosiaan mietitty.
  6. Tuo kurssi on erittäin hyvä joillekin työttömänä oleville. Eihän kurssin tarkoitus ole saada ihmistä välttämättä työelämään. Lueppa se teksti

" Koulutuksen tavoitteena on selvittää kokonaisvaltaisesti työnhakijan työ- ja toimintakykyä sekä auttaa asiakkaita tunnistamaan omat mahdollisuutensa ja osaamisensa suhteessa työelämään ja / tai koulutukseen, sekä laatimaan suunnitelmia mahdollisten osaamisvajeiden täyttämiseksi.

Tavoitteena on, että jokaisella asiakkaalla on konkreettinen ja toteutumiskelpoinen jatkosuunnitelma työllistymisen tai muun vaihtoehdon toteuttamiseksi.

Koulutuksen alustavia sisältöjä ovat mm.Koulutukseen orientoituminen, henkilökohtainen opetussuunnitelma (HOPS)- Muuttuva työelämä - Oman oppimistyylin tunnistaminen sekä opiskeluvalmiuksien kartoittaminen - Elämänhallinta - Terveystarkastus - Koulutustietous - Työkunnon kartoitus - Työnhakijan oikeudet ja velvollisuudet - Työkokeilujakso "

Oikeastaan ihan hyvä nimimerkille "hyvinsairas", voisit jopa saada kuntoutuspaikan ja -rahan johonkin.

Itsekin tämäntyyppisiä joskus aikoinaan etelässä vetäneenä voi sanoa että osalle on todella suurta hyötyä. Osa on passivoitunut niin, että käyvät kun on pakko, eivät ikinä haluakaan työllistyä enää. Sitten on muutamia jotka hakevat kun työkkäri käskee ja huomaavat tulleensa aivan väärään paikkaan.

Neuvottele työkkärin virkailijan kanssa, hän on siellä sinua auttaakseen, usko pois. Kurssista saattaa olla hyötyä. Jos itse venkoilet ja olet pettänyt virkailijoiden "luottamuksen", saat kyllä syyttää itseäsi. Minä olen myös ollut useampia pätkiä työttömänä ja kyllä työkkärin kanssa on ollut ilo asioida, he vaativat että sinäkin teet jotain. Kun teet, asiat edistyvät. Sitä on vain itse otettava itseään niskasta kiinni, siihenhän tuokin kurssi tähtää. Ei työttömyyskorvaus ole kansalaispalkka, korvauksen saamiseksi on sinun tehtävä jotain!