Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
zar
profiilit
zar
zar
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
9
Kommenttia
8
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Just tommosta olen kans suunnutellut mökille, sisäputki vielä hakusessa. Kunka olet toteuttanut sen vertikaalisen säädön (kesä/talvi) ? Meetkö tikkaita katolle, vai onko siinä joku nivelsystem apuna. Minulla vaan kesäkäytössä, joten kiinteä 40 astetta voisi olla keskimääräinen optimi, kun loppu-kevät ja alku-syksy tärkein.
16.08.2011 14:54
Ehkäpä näin aluksi teen vain käsikäyttöisen mallin. Viime lauantainakin kun satoi ja sitten puoli neljältä taivas aukeni, niin se oli jo lähes out minun paneelistani, ehkä vähäsen, mutta jos olisin voinut suunnata sen silloin suoraan päin olisi läppäri ja TV illalla toiminut pitkään, mut kiitosta kaikille ja nyt tuumasta toimeen!
10.08.2011 22:47
Joo -o saa virtaa kun sitä tarvitsee. Selasin nettiä ja siellä kerrottiin, että 30% suuremman tuoton saa, kun on optimaalinen suuntaus verrattuna kiinteään.
Minulla on paikkana saari merellä, jossa aina tuulee ja välistä lujaakin, mutta pidän aurinkopaneelin kuitenkin luotettavimpana energianlähteenä (uusiutuvat). Eikä pilvistäkään ole juuri haittaa, kun vasta kerran on tänä kesänä kunnolla satanut (23.7).
Kuten sanoit; on tärkeää että virta piisaa, kun mökillä ollaan ja silloin on myös manuaalin käyttäjiä. Muuna aikana taas riittää kiinteä suuntaus, puoli yhdeltä pm ja nousukulma 40 astetta. Paneelin hyötysuhde myös paranee, kun se siirretään pois kuumalta peltikatolta 1-2 metrin korkeuteen harjasta talon päätyyn.
02.08.2011 09:35
OK, hyvältä tuntuu konstruktiosi. Jotain tällaista olen ajatellut koko sen ajan, 10v. kun minulla on tämä systeemi ollut. Nyt minulla kiinteästi suunnattuna katolla n. klo 1pm aurinkoon ja paneelin kulma n. 45 astetta, eli "näihin aikoihin" kohtisuoraan aurinkoon.
Voitko sormituntumalla sanoa putken halkaisijan/ainevahvuuden ja kuinka suuri on paneelisi, tietysti paikkakin vaikuttaa (tuulet). Hitsasitko, vai pulteilla paneelin teline kiinni antenniputkeen? Onko sinulla mitään lukitusta, ettei tuuli kääntele sitä, thanks.
01.08.2011 10:57
Kokeilin jo toisella akulla ja sama juttu! Säädin haistaa nyt liian korkean jännitteen ja sitä pitäisi saada hämättyä jotenkin, vastusta tai jotain! Akkuvettäkään ei ole kulunut yhtään? Kuka tietää, kiitos!
16.08.2010 13:02
Tein parvelle täyslattian, vain portaiden vaatima aukko jäi. No, lämmin ilma ei tullutkaan pelkästä porrasaukosta ylös parvelle ja siellä oli viileempää, kuin alhaalla. tein n. 30x80cm suuruisen aukon vierrethirsiin (katon kannatinhirsiä n. 1/3 räystäältä päin), niin johan alkoi lämmintä tulla. Tähän aukkoon vielä liukuläppä, niin hyvin pelas. Kovilla pakkasilla sai olla ihan auki, mutta nollakelillä kiinni.
09.11.2009 13:59
Itselläni ultimate mökillä ja kotona ja itse olen asentanut. Mökillä alaliitäntä ja toisinaan vetovaikeuksia sytytettäessä, kun ollut kauemmin käyttämättä. Onneksi samaan horminreikään kamiina (samaan hormiin voidaan yhdistää kaksi tulisijaa, jos ne ovat samassa huoneessa), joten veto saadaan sytyttämällä se ensiksi.
Kotona hormi lähtee päältä ja on kesäpelti=hyvä syttyminen ja vetää vähän liiankin lujaa. Pellillä en viitsi vetoa kuristaa, kun piipusta alkaa tulla näkyvää savua=hiukkaspäästöt. Suuluukut eivät ole tiiviit ja siitä menee ehkä liikaakin palamisilmaa.
Kotona-mallissa ei ollut lainkaan tuhkaluukkua umpiarina vaan, mutta tein ison loodan ja arinaan poralla paljon reikiä. Päällystin; edestä intialaisella kalkkikiventapaisella verhouskivellä ja sivut valkoisella kaakelilla, saumat valkeat. Kerran päiväs kun polttaa pesällisen, niin näillä ilmoilla 100m2 tupa pysyy lämpimänä.
Saneerauslaasti ei ole riittävän sitkeää tulisijamuurauksiin (ulkokuori ja verhoukset).
TYYTYVÄINEN OLEN TUOTTEISIIN ja tietysti omaan työhöni, ottamatta kantaa kauppiaisiin.
08.11.2009 18:49
Siinä säätimessä on sellainen hipaisukytkin, jolla saa kaikki sen kautta menevät virrat poikki ja se myös katkaisee automaattisesti, jos virran voimakkuus menee yli 20 amppeerin. Siinä on se jännitetunnistin kans joka katkaisee, mutta en nyt muista sitä tarkalleen (ohjekirja mökillä), mutta olisko ollu 11,9 volttia ja suojaa akkua syväpurulta. En muista säätimen nimeä, mutta siinä on 8 kpl ledilamppua (jännitesymboli) Vihreät, keltaiset ja punaiset.
Saunalle menee suoraan akulta n.30m, 20mm2 parikaapelia, mutta siellä ei kuormaa ole, kuin neljä valaisinta yht. n. 55w.
Akulta säätimellekään ei ole matkaa, kuin 2m ja taisi olla 6mm2
07.11.2009 15:18
1 / 1