Vapaa kuvaus

Oon uusi luomus Kristuksessa, Hän puhdisti mun verellään. Ja otti omaksi lapsekseen, poisti pimeän, toi elämän. Olen saanut syntini anteeksi, olen saanut syntyä uudesti. Olen löytänyt aarteen kalleimman, olen löytänyt Jeesuksen. Sanat ja sävel: Heikki Raatikainen Siviilisääty: Varattu Lapset: Olen ylpeä vanhempi

Aloituksia

10

Kommenttia

318

1. Meille ei enää kuuluu monet Mooseksen lain kohdat. Esim seremonialait ovat täytetty Jeesuksen täydellisellä uhrilla. Uudessa Testamentissa on nähtävissä, mitkä lain kohdat uusittiin. Sieltä löytyy mm juuri mainitsemasi 10 käskyä, tosin sapattia ei ole sellaisenaan uusittu, mitä se oli Vanhassa Testamentissa. Meille kuuluu edelleen mm käsky ”älä varasta”. Edelleen laki/käskyt ovat osoittamassa syntiä. Pelastusta emme kuitenkaan kykene niitä noudattamalla samaan – emme kykene täydellisyyteen. Pelastus on siis armosta. Kun pysymme Jeesuksen armon alla, se tarkoittaa, että emme elä synnissä. Jos elämme jatkuvassa tietoisessa synissä, niin emme ole enää armon alla. Silloin olemme poistuneet armon alta.

Roomalaskirje vielä selventää tätä asiaa:

”Mitä siis sanomme? Onko meidän pysyttävä synnissä, että armo suureksi tulisi?
    Pois se! Me, jotka olemme kuolleet pois synnistä, kuinka me vielä eläisimme siinä?” (Room 6:1,2)

”Niin tekin pitäkää itsenne synnille kuolleina, mutta Jumalalle elävinä Kristuksessa Jeesuksessa. Älköön siis synti hallitko teidän kuolevaisessa ruumiissanne, niin että olette kuuliaiset sen himoille, älkääkä antako jäseniänne vääryyden aseiksi synnille, vaan antakaa itsenne, kuolleista eläviksi tulleina, Jumalalle, ja jäsenenne vanhurskauden aseiksi Jumalalle. Sillä synnin ei pidä teitä vallitseman, koska ette ole lain alla, vaan armon alla. Kuinka siis on? Saammeko tehdä syntiä, koska emme ole lain alla, vaan armon alla? Pois se! Ettekö tiedä, että kenen palvelijoiksi, ketä tottelemaan, te antaudutte, sen palvelijoita te olette, jota te tottelette, joko synnin palvelijoita, kuolemaksi, tahi kuuliaisuuden, vanhurskaudeksi?” (Room 6:11-16)
  2. Jeesus ei tullut maailmaan antamaan uutta lakia. Jeesus tuli itse elämään lain vaatimusten mukaisesti. Hän täytti Jumalan palveluksiin eli seremonialakiin liittyvän tarkoituksen antamalla itsensä täydelliseksi uhriksi kaikkien ihmisten syntien tähden. Hän eli niin, että täytti ja toteutti kaikki lain vaatimukset. Nyt Jumala näkee jokaisessa Jeesukseen uskovassa ihmisessä Jeesuksen täydellisyyden. Täydelliselle on tie taivaaseen avoin. Emme kykene täyttämään lakia. Laki on ehdoton ja vaatii täydellisyyttä. Siksi Jumalan laki ajaa ihmisen yhä uudelleen Jeesuksen luo. Ainut tapa lain täyttämiseen on Jeesukseen turvautuminen.

”Mitä varten sitten on laki? Se on rikkomusten tähden jäljestäpäin lisätty olemaan siihen asti, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu; ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä. Välimies taas ei ole yhtä varten; mutta Jumala on yksi. Onko sitten laki vastoin Jumalan lupauksia? Pois se! Sillä jos olisi annettu laki, joka voisi eläväksi tehdä, niin vanhurskaus todella tulisi laista.
    Mutta Raamattu on sulkenut kaikki synnin alle, että se, mikä luvattu oli, annettaisiin uskosta Jeesukseen Kristukseen niille, jotka uskovat.” (Gal 3:19-22)

Jumalan valtakuntaan ei tulla lakia täyttämällä. Laki annettiin, jotta meidän ihmisten rikkomukset tulevat näkyviin. Meillä ei siis ole muuta turvaa, kuin Jeesus. Laissa ei ole vikaa, vaan meissä ihmisissä, jotka emme kykene täyttämään sitä. Selvensikö?
  3. ”"Minä panen sinut paljaaksi kallioksi, sinusta tulee verkkojen kuivauspaikka, eikä sinua enää rakenneta. Sillä minä, Herra, olen puhunut, sanoo Herra, Herra." - Hesekiel 26:14”
    "Sinut minä panen kauhuksi, sinua ei sitten enää ole; ja jos sinua etsitään, ei sinua enää löydy, hamaan ikiaikoihin asti, sanoo Herra, Herra." - Hesekiel 26:21”

Tuomioprofetiat ovat Raamatussa usein ehdollisia. Jos ihminen kääntyy Jumalan puoleen, niin tuomio vaihtuu anteeksiannoksi. Tämähän liittyy tämän ketjun aiheeseenkin (Jumalan ”katuminen”) – eikö vaan? :)
    Kun ihminen tekee parannuksen, niin Jumala luopuu uhkauksestaan. Vastaavalla tavalla meidän on luettava Hesekielin profetiat. Jumala ei ole hirmuhallitsija, vaan hän kuulee meidän rukouksemme ja mieluusti armahtaa meitä.

Tässä siis kerrotaan, ettei Nebukadressar saanutkaan vallattua Tyrosta ja siirtyi sotimaan Egyptiä vastaan. Hesekielin profetia oli totta. Tulevaisuuden profetioiden toteutuminen on kiinni siitä, kääntyvätkö ihmiset Jumalan puoleen vai eivät. Hesekiel piti tätä asiaa niin itsestään selvänä, ettei hän katsonut aiheelliseksi selittää sitä myöhemmin. Tämä ennustus toteutui kyllä ja hämmästyttävän tarkasti jälkikäteen. Historian kirjoista voi lukea, että Tyros todellakin hävitettiin myöhemmin ja tämän lisäksi nykyään niillä seuduilla on kalastajia, jotka kuivailevat Tyroksen muinaisella paikalla verkkojaan. Näyttää siltä, että Tyros sai lisäaikaa ja oli tehnyt parannusta synneistään. Niinivekin teki aikoinaan parannuksen ja sai lisäaikaa. Tyros sijaitsi Israelista luoteeseen ja harjoitti kauppaa monen maan kanssa. Varsinaisesti Tyroksen tuhosi vasta Aleksanteri Suuri n 332 eKr. Tämän jälkeen Tyros rakennettiin uudelleen ja se säilyi ristiretkille saakka. Nykyään kaupunkia ei enää ole. Nykyään siellä Raamatun Sanan muka voi nähdä kalastajia verkkoineen.

”"Ja kun teitä vainotaan yhdessä kaupungissa, paetkaa toiseen; sillä totisesti minä sanon teille: te ette ehdi loppuun käydä Israelin kaupunkeja, ennenkuin Ihmisen Poika tulee." - Matteus 10:23”

Tästä on eri tulkintoja. Ensin täytyy miettiä, mitä Ihmisen Pojan tuleminen tarkoittaa. Tämän ei tarvitse viitata Ihmisen Pojan paluuseen maan päälle, vaan se voi viitata Jeesuksen paluuseen taivaaseen ottamaan vastaan Hänelle kuuluva arvoasema. Jeesus monissa muissakin Uuden Testamentin kohdissa viittasi siihen kunniaan, joka Häntä odotti taivaassa. Silloin Ihmisen Pojan tuleminen viittaisi siihen kohtuullisen lyhyeen aikaan, mitä Jeesuksen julkinen toiminta kesti.
    Mutta, jos olisi niin, että se tarkoittaisi Ihmisen Pojan tänne tulemista, niin silloin pitää miettiä, mitä tarkoittaa kaupunkien loppuun asti käyminen. Se ei välttämättä viittaa vain kaupungeissa vierailemiseen. Se voisi tarkoittaa, että kaikkien nykyistenkin Israelin kaupunkien asukkaat ovat saaneet kuulla taivasten valtakunnan olevan lähellä. Se voisi myös tarkoittaa, että kaikkien kaupunkien asukkaat ovat kääntyneet Jumalan puoleen. Se voi jopa viitata vainottujen piilopaikkoihin eri kaupungeista – jolloin jae tarkoittaa, että kaikista kaupungeista opetuslapsia ei ehdittäisi löytää.

”"Mutta kaiken loppu on lähellä." - 1. Piet. 4:7”
    ”"Jeesuksen Kristuksen ilmestys, jonka Jumala antoi hänelle, näyttääkseen palvelijoillensa, mitä PIAN tapahtuman pitää" - Ilm. 1:1”

Uskon, että loppu on lähellä. Muistelisin, että kreikankielen sana ”pian” voidaan kääntää myös ”äkisti”. Raamattu sanoo, että Jumalalle on tuhat vuotta kuin yksi päivä ja päinvastoin. Kun muistellaan syntiinlankeemusta paratiisissa, niin silloin ihmiselle annettiin profeetallinen lupaus, että vaimon siemen on rikkipolkeva käärmeenpään. Tämä viittasi Jeesuksen ensimmäiseen tulemiseen. Sitä odotettiin n 4000 vuotta ja odotus palkittiin. Jeesuksen toista tulemista olemme vasta parituhatta vuotta odottaneet. Tämä ei ole vielä paljoakaan tuohon edelliseen verrattuna.

”Kerrotko minulle vaikka vain yhden toteutuneen Raamatun ennustuksen?”

Tuossa tulikin jo tuo paratiisin ennustus. Lisäksi luepa vaikkapa Jesaja 53. Siinä on hyvin kuvattu Jeesuksen ristin kärsimys. Voisin laittaa tähän vielä Israelin kansalle lausutut ennustuksen sanat:

”Katso, minä asetan tänä päivänä teidän eteenne siunauksen ja kirouksen: siunauksen, jos te tottelette Herran, teidän Jumalanne, käskyjä, jotka minä tänä päivänä teille annan, mutta kirouksen, jos te ette tottele Herran, teidän Jumalanne, käskyjä, vaan poikkeatte siltä tieltä, jota minä tänä päivänä käsken teidän vaeltaa, ja seuraatte muita jumalia, joita te ette tunne. (5 Moos 11:26)

Kun lukee Raamattua, näkee, että israelilaiset eivät totelleet Jumalan käskyjä. Historia taas puolestaan kertoo, mitä juutalaiset ovat saaneet kokea.

Tässä tämä tällä kertaa. Vähän pitkäksi venyi :)
  4. Demon_of_dawn, tuli kilometrin pituinen vastaus, joten päätin laittaa sen tänne loppuun, ettei mene liian kapeaksi.

”Ihminen ei itse keksinyt mahdollisuutta siihen, mitä Raamatussa kutsutaan "pahuudeksi". Ihminen houkuteltiin siihen taivaallisten toimijoiden avustuksella.”

En uskalla lähteä tekemään ohi Raamatun omia päätelmiä. Mutta jotain voin kuitenkin tästä sanoa. Ennen ihmisen luomista enkelien keskuudessa tapahtui syntiinlankeemus. Lucifer, kirkas arkkienkeli, lankesi ylpeyteen ja vallanhaluun, mikä johti kapinaan Jumalaa vastaan. Ihminen todellakin houkuteltiin syntiin ja houkuttelija oli saa-tana käärmeen muodossa. Synnin alkuperä on kuitenkin mysteerio. Ainakaan Jumala ei ole voinut sitä luoda. Jos Jumala olisi luonut synnin, se sotisi Hänen pyhyyttään vastaan. Tämän verran pystyn tästä sanomaan – en uskalla lähteä vetämään enempää johtopäätöksiä, menee muuten ohi Raamatun Sanan. Saa-tana kyseenalaisti Jumalan kiellon syödä siitä puusta: ”Onko Jumala todellakin sanonut niin?”. Jumalan vanhurskas tahto on hyvä ja kiellot eivät ole mielivaltaista hallitsemista, vaan meidän tosi parhaaksemme – suojelemaan meitä.
    Miksi sitten hyvän- ja pahantiedonpuu luotiin. Näkisin, että se liittyisi siihen, että ihmiselle annettiin mahdollisuus valita hyvän ja pahan väliltä. Valita, noudattaako Jumalan tahtoa, vai ei.

”Myös monet Stalinin ja Hitlerin edessä norkistetut polvet saivat kalastettua armon omistajilleen. Mutta vain niin kauan kuin ihminen pysyi ehdottoman tottelevaisena hallitsijalleen

No, Jumalan armo ei ole onneksi meidän ansioistamme ja ehdottomasta tottelevaisuudestamme kiinni. Se on ansiotonta rakkautta ja sitä ei omin teoin voi ansaita.

”Kerro minulle, miksi jumala loi maapallon sellaiseksi, että se järisee?”

Löysin yhden linkin, joka voisi antaa vastausta tähän kysymykseen. Poimin siitä tähän joitain ajatuksia:

- Jos Jumala estäisi pahan ja kärsimyksen käytännön tilanteissa, luonnonlait lakkaisivat toimimasta eikä asioilla olisi ennustettavia seurauksia.

- Jotta pahan ja tragedian ongelma ei jatkuisi, Jumalan pitäisi koko ajan yliluonnollisella tavalla pelastaa jokainen ihminen kaikista vaaroista, murheista ja vaikeuksista.

- Jos Jumala estäisi pahuuden, sillä, mitä teemme, ei olisi luonnonmukaisia seurauksia.

- Moraliteetti vääristyisi. Tekomme eivät tuottaisi niitä seurauksia, mitä niistä pitäisi seurata. Kukaan ei kärsisi tekojemme seurauksena. Ihminen voisi heittäytyä vastuuttomaksi itseään ja muita kohtaan.

- Jumala on kaikkivaltias - mutta kaikkivaltius ei tarkoita kaiken kontrolloimista

- Jumala ei pidä kaikkia lankoja käsissään. Maailma ei ole nukketeatteri, jota hän käyttää. Jumala on antanut näitä lankoja ihmisen omiin käsiin.

http://www.miksiuskon.net/1_miksi_jumala_ei_puutu_pahuuteen.html

”Mutta miksi olitkaan niin tyhjä, oi ihminen? Eikö sinun pitäisi Loistaa ja Kukoistaa tämän elämäsi ainutlaatuisesta mahdollisuudesta? Eikö sinun pitäisi palaa kuin soihtu, nauttia nuoruutesi sekä myös vanhuutesi arvokkaasti tämän auringon alla? Mikä sai sinut hapuilemaan tarujen sankareiden tuomaa pelastusta? Tiedätkö, sellainen on pelkkää aamu-usvaa ja syystuulta, joka lopulta jättää sinut vielä tyhjemmäksi ja petetymmäksi, kuin koskaan olit ollutkaan.”

Tähän runolliseen tekstiin vastaisin, että onneni on olla Herraa lähellä. Hänessä saan Kristusta loistaa ja kukoistaa. Elämäni on täysipainoisen onnellista, joka ei ole riippuvainen ulkoisista olosuhteista. Ulkoinen onni täällä vaihtelee, mutta tärkein on, että sydämessä saa asua syvä rauha ja ilo. Kunpa sinäkin löytäisit elävän ja todellisen Jumalan, Jeesuksen syntien sovittajana ja rakastavana Vapahtajana. Saisit sellaisen kestävän rauhan, mikä ei ole olosuhteista riippuvaista.
  5. ”Ja näin ollen hän on myös vastuussa kaikesta siitä mittaamattomasta määrästä inhimillistä kärsimystä, jota auringon alla on kaikkina aikoina nähty ja koettu.”
    ”Jos Jumala 1) tiesi ennalta tulevat tapahtumat ja 2) olisi kaikkivaltiudessaan voinut estää tämän, niin silloin hän on periaatteessa ainoa, jota meidän tulee näistä asioista syyttää.”
    ”Jos Jumala olisi olemassa, hän olisi tunteeton psykopaatti. Psykopaatit eivät osaa katua aikaansaannoksiaan, olivatpa ne kuinka hirveitä tahansa.”

Ihminen on itse valinnut pahuuden. Se ei ole ollut Jumalan tahto – paljon on mennyt sallimuksen piikkiin, mutta jossain kohtaa tulee raja. Jos Jumala olisi luonut meistä tahdottomia robotteja ilman sitä, että meillä olisi valinnan vapaus, niin silloin Jumala olisi kaikesta vastuussa. Jumala loi alun perin ihmisen täydelliseksi ja synnittömäksi, mutta antoi ihmiselle vapauden valita aivan itse hyvän ja pahan väliltä. Hänen työnsä oli täydellistä, mutta ihminen itse on valinnut pahan.

”Kuka tahansa ihmishallitsija jonka vallassa olisi estää jokin suuri katastrofi, mutta joka tarkoituksella jättää sen tekemättä, asetetaan syytteeseen. Vielä enemmän jumala, jota ei sitoisi minkäänlaiset rajoitukset ja joka päätti laittaa kaiken tämän käyntiin, olisi syyllinen.”

Uskon, että Jumala onkin todella paljon varjellut meitä vaaroilta. Uskon, että tätä varjellusta on ollut aivan päivittäin jokaisen kohdalla. Jumala on kuitenkin asettanut jokaiselle päivien määrän ja jollain tavalla jokainen tulee kerran kuolemaan – ennemmin tai myöhemmin.

”Tuo on pelkkää lähi-itäläistä kostomentaliteettia, jota näemme tänäkin päivänä siellä suunnalla harjoitettavan. Ja lähi-itäläinen se Raamatun jumala onkin.
    Eikö jumala olisi ollut vielä paljon pyhempi, jos olisi toiminut eri tavoin kuin ihmiset ja antanut vain anteeksi lastensa erehdyksen?”

Nyt Hän antaakin meille anteeksi meidän erehdyksemme ja syntimme Jeesuksen tähden. Kun armoa anomme, niin sen saamme.

”Monet muut kokevat myös Allahin elävänä tosi jumalana. Itse asiassa jokainen kokee oman jumalansa ainoaksi tosi jumalaksi. Miksi sinun jumalasi olisikaan tästä poikkeus?”

Etsin rauhaa ja vastausta tyhjyyteeni. Kun kohtasin Jeesuksen henkilökohtaisena pelastajanani, niin löysin sen, mitä etsin. Ei ole enää ollut tarveetta etsiä muuta.

”Raamatuss on useita pieleen menneitä ennustuksia. Kuinkahan monta sellaista siellä sinun mielestäsi saa olla, että se olisi vielä tosi jumalan sanaa?
    - Myös Jeesus lupasi palata seuraajiensa omana elinaikana, mutta jätti sitten palaamatta.”

En ole löytänyt yhtään pieleen mennyttä ennustusta Raamatusta. Meidän vajavaisten ihmisten ennustukset voivat toki mennä pieleen, mutta Raamattu on Pyhän Hengen inspiroimaa. Jeesus ei luvannut palata seuraajiensa elinaikana, vaikka jotkut ymmärsivät sen niin. Hän puhui sukukunnasta, eikä sukupolvesta – tämän ovat jotkut ymmärtäneet väärin.

”Ihminen tulkitsee elämänsä tapahtumat aina oman maailmankatsomuksensa viitekehyksen kautta. Niin hyvässä kuin pahassakin.”

Tuo varmasti on monen asian kohdalla totta. Kuitenkin Jumala on puhunut sellaisista asioista etukäteen, jotka ovat toteutuneet – asioista, joita en olisi mitenkään voinut etukäteen tietää.
  6. ”Tarkkaan ottaen mikä erottaa Raamatun jumalan katumisen ihmisen vastaavasta katumisesta?”

Jumala on jo etukäteen nähnyt, mitä tulee tulevaisuudessa tapahtumaan. Siksi tulevat asiat eivät ole Hänelle yllätyksiä. Me taas emme etukäteen tiedä tulevaisuuttamme ja kadumme vääriä valintojamme. Eikö tämä jo kerro siitä, että ei voi katua sellaista, jonka jo etukäteen tietää tapahtuvan?

”Eli yksi ja sama Jumala ilmaisi kahta täysin erilaista moraalia.”

Jumala on muuttumaton. Vaikka ennen armoliittoa oli lakiliitto, niin silloinkin armo oli mukana. Synnit sai anteeksi ja kerran vuodessa oli suuri sovituspäivä, jollon kaikki rikokset sovitettiin.

”Mutta mihin koko lakia ja sovitusta ylipäätään tarvittaisiin, jos Jumala ei olisi kostonhimoinen 'silmä silmästä ja hammas hampaasta' -tyylinen persoona? Jos hänen ihmisluomuksensa tekivätkin erehdyksen, niin miksei hyvä ja rakkaudellinen jumala olisi yksinkertaisesti vain antanut heille sen anteeksi? Miksi hän pitää kirjaa pahasta? Miksi hän vaati verta ja takaisinmaksua?”

Jumalan ominaisuuksiin kuuluu rakkauden ja vanhurskauden (oikeamielisyys/oikeudenmukaisuus) lisäksi myös pyhyys. Pyhyys vaatii rangaistuksen synnistä. Synnille tarvittiin sovittaja. Raamattu myös sanoo, että ilman veren vuodatusta ei ole syntien sovitusta (Hebr 9:22).Tämän takia Jeesus tulikin tänne maailmaan ja kärsimään puolestamme syntien sijaissovittajana.

”Tämä on kovin puutteellinen selitys siihen, miksi Raamatun Jumala itse tappoi tai vaati palvelijoitaan tappamaan pieniä lapsiakin. Esimerkiksi Daavidin poikaa Jumala löi vaikealla sairaudella ja kidutti tuota pientä lasta viikon päivät, ennen kuin tappoi hänet. Ja tämä oli Jumalan kosto Daavidille. Miksi hän kosti toisen ihmisen väärän teon TÄYSIN SYYTTÖMÄLLE ihmiselle?”

Koko ihmiskunnalle oli parhaaksi, ettei tämä synnin kierre olisi jatkunut sukupolvesta toiseen, koska lapsetkin olisivat kasvaneet siihen samaan pahuuteen. Jumala näkee asiat myös iankaikkisuusnäkökulmasta, joka meidän on vaikea nähdä. Näissä kaikissa Raamatun kohdissa (kuten Jes 14:21) lapset eivät tarkoita pieniä lapsia, vaan edellisen sukupolvien perillisiä ja jo aikuisia ihmisiä. Uskon, että pienillä lapsilla on erityissuojelu. Uskon, että he ovat aivan erityisellä tavalla Jumalan silmäteriä ja Hänen varjeluksensa alla. Herra suojelee heitä kokemasta kovia kärsimyksiä – näin uskon. Heidän elämänsä olisi voinut olla täällä todella raskasta – jos se olisi jatkunut – ja heistäkin olisi voinut tulla pahan tekijöitä vanhempiensa mallin mukaan.

"Ethän sinäkään ostaisi minulta foliohattua, joka suojaa sinun mieltäsi ja ajatuksiasi Cthulhun telepaattisilta lähestymisyrityksiltä. Koska et usko koko jumalolentoon."

Kyllä olet tässä aivan oikeassa. Olen saanut kokea, että on yksi elävä Jumala. Hän elää ja puhuu ja se, mitä hän sanoo, myös toteutuu. Sen olen nähnyt monessa asiassa.