Olen 44v. mies, jonkin verran juossut. Haluaisin treenata itseni vielä ennen 50v alle 2.45 maratoonariksi. No tuo aika ei ole se ongelma, sehän vaatii vain harjoittelua. Mutta minua pelottaa tuo flimmerin mahdollisuus. Sehän ilmeisesti on kovan harjoittelun tulos. Vai onko? Kuinka suurella todennäköisyydellä kovan vaivannäön palkkana onkin vain menetetty terveys? Löytyykö jotain muunlaisia näkökulmia asiaan, tai tietoa flimmerin vaaroista ja todennäköisyydestä? Vai onko vain parasta tyytyä kevyempään ja monipuolisempaan harjoitteluun ns. terveyden ehdoilla?
Flimmeri!
9
1030
Vastaukset
- itsekin juoksen
Ai miten niin just Flimmeri kun muitakin rytmihäiriöitä on kartalla. Jos olet jo keski-iän saavuttanut ja tukka harvenee niin miksi juuri nyt alat vapaaehtoisesti pilaamaan terveytesi järjettömillä tavotteilla. Jos sun pumppus on tottunut silloin tällöin harjoitteluun eikä oireile niin ok voit toki lisätä harjoittelumääriä kohtuullisesti mutta vain kohtuullisesti. Tärkein ongelma liiallisessa aerobisessa harjoittelussa ja etenkin kuluttavassa urheilulajissa kuten juoksussa on se että mieshormonin määrä alenee jonkinverran varsinkin jos ei kiinnitä ravitsemukseen tarpeeksi huomiota. Maratonharjoittelija ei saa karttaa eläinrasvoja sillä niistä muodostuu testosteroni jota tarvitset palautuaksesi harjoittelusta. Jos et syö välttämättömiä rasvoja ja energiaa riittävästi harjoittelusi vaan alkaa pikkuhiljaa syömään lihaksiasi ja vanhenet ennenaikojaan. Näitä tapauksia näkee liian paljon edelleen.
Lähtötasoasi et kerro joten aivan mahdotonta sanoa onko edes realistista tavoitella erittäin kovaa 2.45 aikaa. Oletan kuitenkin että nyt menee helposti siihen kolmeen tuntiin. Jos juokset 3 ja puoleen tuntiin niin sanoisin että noilla ikävuosilla et tule saavuttamaan 2.45:ttä.
Ei se yhtälö ratkea sillä että päätät alkaa juoksemaan tosissaan. Jonkin verran juosseena sulla on tietty aerobinen perusta jonka selvittäminen kannattaa aloittaa kuntotestauspaikasta esim. Vierumäeltä. Siellä tietävät sanoa mikä on realismia ja mikä ei. Ja kysy myös peloistasi rytmihäiriöitä kohtaan?- terveyttä kohti
En tiedä oliko juttusi ihan silkkaa paskaa, mutta eikös "mieshormonien" alentuminen ole lähes poikkeuksestta pumpun kannalta terveellinen asia?
- Pelottaako turhaan?
Kiitos vastauksesta, siinä oli paljon asiaa. Tukkakin lähti jo edellisellä vuosikymmenellä.
Lähinnä kiinnostaisi tuollainen äärimmäinen henkkoht haaste, että onko minusta mihinkään. Toistaiseksi ei ole ollut mitään sydänoireita, mutta olen kuullut, että tuo flimmeri nimenomaan olisi iäkkäämmän liiallisista rehkimisistä seurauksena.1947 syntyneellä isälläni, joka on koko ikänsä harrastanut kestävyysurheilua, flimmeri tuli säännöllisesti mukaan elämään reilut viisi vuotta sitten. Hän tosin epäilee, että ensimmäinen tilanne, jossa hän flimmerin koki, oli inttiaikana. Nyt onneksi näyttää siltä, että flimmeri on saatu kuriin.
Sen perusteella, mitä olen isäni kertomuksista ymmärtänyt, flimmeri ei ole erityisen vaarallinen (Wikipedian sivu eteisvärinästä kertoo verihyytymien mahdollisuudesta). Flimmeri on vain kuin kierrosrajoitin ulos saatavan tehon kohdalla. Hitaasti kulkee kyllä, mutta kovaa ei kykene menemään.
Todennäköisyyksiä saada flimmeri en tiedä. Voit toki saada flimmerin kovan harjoittelun tuloksena, mutta voit saada flimmerin vaikka et lisäisi harjoittelua ollenkaan. Anna palaa vaan, mutta kuuntele silti kehoasi.
- Yksi vaan.
Vanhemmiten huippu kestävyysurheilijoilla on enemmän rytmihäiriöitä kuin tavallisella tallaajalla mutta eteisvärinän todennäköisyys kasvaa ennen kaikkea iän myötä.
Voisi ajatella niin että jos ei jatka urheilua aivan huipputasolla vuosikymmeniä niin että sydämen koko palautuisi edes osittain ja rytmihäiriöiden todennäköisyys pienenee.
En jättäisi lenkkeilyä flimmerin pelossa. - Pelottaako turhaan?
Kiitos vastauksista. Aloitan harjoittelun maltillisen lisäämisen, mutta kehoa kuunnellen.
- sydänvika
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00015#s1
Tuossa ei kyllä puhuta syiden kohdalla mitään urheilusta...
- juoksija vm 50
Itselle flimmeri ilmaantui 32 vuotta sitten eräässä juoksukisassa. tietenkin se alkuun säikäytti, mistä on kyse. Jatkoin kyllä kilpajuoksijan harrastustani ja se iski päälle aina joskus. Välillä on olult hankalampi ja välillä on ollut sitten pitempiä taukoja, ettei ole esiintynyt. aloin merkata sen kohtauksen alusta alkaen lenkkipäiväkirjaani.
On sitä muutaman kerran vuosikymmenten varrella tutkittukin ja aina kerrottu, ettei se ole vaarallinen. Mutta pirun kiusallinen vaiva. Itseasiassa oikeastaan pilasi osin kilpailu-uraani.
Flimmeri esiintyi yleensä kisoissa, joissa matka oli 5-20 km. ei koskaan esim. maratonilla tai sitten matkoilla, missä mentiin esim anaerobisesti. Tarkoittaa matkoja 200m-3000 metriä.
Nyt vanhempana ja kunnon huonotessa se on tullut herkemmin esim. alhaisemmalla teholalkin lenkkeillessä. Luulen, että osin sen kohtauksen laukeamiseen vaikuttaa myös psyyke. alat ikäänkuin pelkäämään, se tulee mieleen jne.
Mutta ei se vielä ole jalkoja alta vienyt, mutta monta juoksua ja lenkkiä keskeyttänyt. Viimeisinä vuosina opin sen kohtauksen saamaan ohi nostamalla jalat ylöspäin ja rentoutumalla.
Käsittääkseni pitkän matkan kilpaurheilua harrastaneilla tämä juttu lienee melkoisen yleinen. Mutta en tiedä, onko se vielä keneltäkään henkeä vienyt. ainakin itse tunnen monia, joille tämä vaiva on kehittynyt.
Minusta ei kyllä sitä kannata odottamaan jäädä, jos sitä ei ole vielä. Luulen myöskin että kunnon kohottaminen on vain hyväksi. luulen, että pelkosi on turhaa.- tulehdus?
"Syyt
Neljäsosalla eteisvärinäpotilaista sydämestä ei löydy mitään muuta vikaa. Useimmiten taustalla on kuitenkin jonkinasteinen sydänsairaus tai riskitekijä. Taustalla oleva sairaus voi olla kohonneeseen verenpaineeseen liittyvä laajentunut sydän, läppävika tai sydänlihaksen vaurio tulehduksen tai sepelvaltimotaudin vuoksi. Runsas alkoholin käyttö voi aiheuttaa tervesydämiselle eteisvärinäkohtauksen. Joskus taustalla on kilpirauhasen liikatoiminta ja harvoin eteisvärinä on perinnöllinenkin."
Jos lukee läpi flimmerin syitä, niin eipä siinä oikein muuta urheilijaan liityvää ole kuin tuo vaurio tulehduksesta, sellaisenhan voi saada kun lähtee flunssatoipilaana liian kovalle lenkille ja ylirasittaa sydäntään.
Eli aika turha pelätä että flimmeri tulisi treenaamisesta, kunhan muistaa että sairastelun jälkeen mennään hyvin keveitä lenkkejä ja riittävän piktän ajan jälkeen vasta kiristetään treenejä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391669En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271578Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly131373Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3411329Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681265- 121028
- 81021
- 20939
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7931- 71846