Helteiden loputtava!

tukalat oltavat

Ei tässä enää oikein jaksa olla kun aina vain hellettä! Mihin ovat hävinneet sellaiset kesät, jolloin välillä oli jopa meilkein talvellisen kylmää? Silloin nuorempana kylmyys vähän haittasi, mutta nyt se olisi tervetullutta. Vuonna 1965 kun vanhin poikani syntyi oli kesällä vain 5 astetta lämmintä jonkin aikaa. Sitten vuonna 1982 kun yksi poikani oli maalla satoi jopa lunta. On kuva jossa hän on tehnyt lumiukon 10.6.1982. Muistaakseni silloin oli 3 viikon kylmä jakso. Ja kolmas minkä muistan joskus kai 2000-luvun alussa, yhtä äkkiä lämpötila laski 8 asteeseen.Tällaista nyt kaipaisin! Taisipa joku alle 10 vuotias poika kuolla kesäkuussa KYLMYYTEEN. Eli palantui.

43

145

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • s-taka

Mene hyvä ihminen johonkin vilpoisaan varjoisaan paikkaan missä vähän tuulee. Tai osta tuuletin, kyllä helpottaa. Nimittäin suurin osa ihmisistä on onnellinen kun on lämmin kesä, eikä paahteessa/auringossa ole pakko olla. Tänäänkään tuskin hellerajaa ylitetään, ei pitäisi olla paha. Järviä ja uimaloitakin on.

Vai ajattelitko että "komentamalla" Luoja viilentää säätä ja samalla oloasi?

Minä lähden tästä pyörälenkille, se on vilpoista. Melkein pakkokin, kun tavoitteesta puuttuu vielä paljon. Eikä kunnonkohotuskaan pahaa tee ikuna.

• lämmintä riittää

Lähinnä tarkoitin, että liian kuuma helteellä sisällä. Asun siis yksiössä. Viime yönkin oli parvekkeen ovi, molemmat parvekkeen viereiset isot ikkunat auki sekä tuuletusikkuna auki. Yöllä oli lämpötila ulkona jotain 12-13 astetta, mutta sisällä oli kuitenkin yli 26 astetta. Olenkin pikkuisen epäillyt, että ei kai tuloilmaventtiilistä kuitenkin tule lämmintä (huoneistokohtainen poisto. ja tuloilmaventtiili) ilmaa. Talvellakin oli aivan liian kuuma vaikka patterit olivat ihan kylmänä. Venttilit puhalisivat 25 asteista ilmaa. On minulla muissakin asunnoissa ollut helteellä kuumaa, mutta kun on vähänkin viilentynyt ulkona niin on myös sisällä viilentynyt. Nyt ei lampö putoa sisällä juuri 26 asteen alapuolelle. Jaa, on tänä kesänä sentään pari kertaa ollut 25.8 astetta kun ulkona on ollut alle 10 astetta. Joten kai ymmärrätte, että kun koko talven on jo hikoillut kuumuuden kanssa, niin jo helteellä alkaa pinna palaa. Ensi talvea en tässä enää asu, muutan loppuvuodesta muualle. Ei ainakaan huonone, jos on vaikka yhtä lämmin. Ihmettelenkin mikä sana se energiansäästö oikein on. Enpä ole moista nyt tavannutkaan.

• saimaantaka*
        lämmintä riittää kirjoitti:

Lähinnä tarkoitin, että liian kuuma helteellä sisällä. Asun siis yksiössä. Viime yönkin oli parvekkeen ovi, molemmat parvekkeen viereiset isot ikkunat auki sekä tuuletusikkuna auki. Yöllä oli lämpötila ulkona jotain 12-13 astetta, mutta sisällä oli kuitenkin yli 26 astetta. Olenkin pikkuisen epäillyt, että ei kai tuloilmaventtiilistä kuitenkin tule lämmintä (huoneistokohtainen poisto. ja tuloilmaventtiili) ilmaa. Talvellakin oli aivan liian kuuma vaikka patterit olivat ihan kylmänä. Venttilit puhalisivat 25 asteista ilmaa. On minulla muissakin asunnoissa ollut helteellä kuumaa, mutta kun on vähänkin viilentynyt ulkona niin on myös sisällä viilentynyt. Nyt ei lampö putoa sisällä juuri 26 asteen alapuolelle. Jaa, on tänä kesänä sentään pari kertaa ollut 25.8 astetta kun ulkona on ollut alle 10 astetta. Joten kai ymmärrätte, että kun koko talven on jo hikoillut kuumuuden kanssa, niin jo helteellä alkaa pinna palaa. Ensi talvea en tässä enää asu, muutan loppuvuodesta muualle. Ei ainakaan huonone, jos on vaikka yhtä lämmin. Ihmettelenkin mikä sana se energiansäästö oikein on. Enpä ole moista nyt tavannutkaan.

Vaikuttaa kovasti siltä että talossa/taloyhtiössä on jokin ilmanvaihtoon liittyvä asia pielessä. Kesähelteillä tietenkin homma suunnilleen leviää käsistä kun on liian kuuma muutenkin. Toiset toki kestää lämmintä paremmin, toiset huonommin.

Jo vuonna 1973 tai heti sen jälkeen kun ensimmäinen energiakriisi tuli niin meidän silloiselle asuinalueellemme (vai oliko se koko Suomeen?) määrättiin max 20 asteen "lämpökatto" asuntoihin. Tai oliko tuo maksimi jopa 18? Ei muuta kuin villasukkahousuja pidettiin sisälläkin, ihan hyvin tarettiin, ja huoneilma oli tietty raikkaampaakin kun lämpö ei ollut turhan korkealla.

Ihan hyvä kun muutat. Ja pidä ihmeellä ääntä tuosta liiasta kuumuudesta. Totta helkkarissa energiaa pitää säästää nytkin - ja varsinkin nykypäivänä.

Minun pyörälenkkini meni pipariksi kun 20 kilometrin kohdalla puhkesi takarengas ja piti soittaa isännyys hakemaan auton ja pyörätelineen kanssa minut kotio. Olisi ollut maksimaalisen sopiva ilma pyöräillä suunnittelemani 60 kilometrin lenkki loppuun. Jo toinen kerta tänä kesänä kun pyörälenkillä rengas puhkesi. Ei taida olla oikein suojelusta minulla?

Ulkona näkyy olevan 25,6 astetta. Sisällä 24,4, oikein sopivia lukuja ;-)

• k/k
        saimaantaka* kirjoitti:

Vaikuttaa kovasti siltä että talossa/taloyhtiössä on jokin ilmanvaihtoon liittyvä asia pielessä. Kesähelteillä tietenkin homma suunnilleen leviää käsistä kun on liian kuuma muutenkin. Toiset toki kestää lämmintä paremmin, toiset huonommin.

Jo vuonna 1973 tai heti sen jälkeen kun ensimmäinen energiakriisi tuli niin meidän silloiselle asuinalueellemme (vai oliko se koko Suomeen?) määrättiin max 20 asteen "lämpökatto" asuntoihin. Tai oliko tuo maksimi jopa 18? Ei muuta kuin villasukkahousuja pidettiin sisälläkin, ihan hyvin tarettiin, ja huoneilma oli tietty raikkaampaakin kun lämpö ei ollut turhan korkealla.

Ihan hyvä kun muutat. Ja pidä ihmeellä ääntä tuosta liiasta kuumuudesta. Totta helkkarissa energiaa pitää säästää nytkin - ja varsinkin nykypäivänä.

Minun pyörälenkkini meni pipariksi kun 20 kilometrin kohdalla puhkesi takarengas ja piti soittaa isännyys hakemaan auton ja pyörätelineen kanssa minut kotio. Olisi ollut maksimaalisen sopiva ilma pyöräillä suunnittelemani 60 kilometrin lenkki loppuun. Jo toinen kerta tänä kesänä kun pyörälenkillä rengas puhkesi. Ei taida olla oikein suojelusta minulla?

Osta kumi, meinaan viiltosuojatut renkaat, jotkut mainostavat niitä puhkeemattomiksi.
        Olen hyväksi havainnut , mä kun keväälläaloitin ton polkemisen niin jossain Inarin kohralla mennään noin kilometrien perusteella.

• Tase pappa
        lämmintä riittää kirjoitti:

Et ole yksinäinen, kerrostalossa kuumuudesta kärsijä. Meitä on tuhansia.
        Taloyhtiöiden ilmastoinnit eivät ole mitään jäähdyttäviä vempaimia.
        Sitä samaa lämmintä ilmaa ne puhaltimet vatkaavat, mitä ulkonakin on.

Vaikka ilman lämpötila ulkona yölläö laskisikin 13 - 15 asteiseksi, niin betonitalojen seinärakenteet ovat varanneet helteellä niin paljon lämpöenergiaa itseensä, että niiden teho riittää kyllä lämmittämään, kämpän kun kämpän, sietämättömän kuumaksi yllläkin.

Sisällä olevat "vatkaajat" saavat ilman liikkumaan, joten se helpottaa hieman olotilaa.
        Ovien ja ikkunoiden aukipito vain lisää sisäilman kuumuutta.

Neuvo, joka pätee.
        Ripusta ikkunasi eteen (sisäpuolelle) märkä lakana.
        Mitä kuumemmin aurinko porottaa ikkunaasi, sitä viileämpää on sisällä.
        Homma perustuu samaan fysiikan lakiin, millä aikoinaan vastus-jääkaapit toimivat.
        Lakanaa voit kostutella aika-ajoin suihkupullolla.

Pienenä lohtuna asiassa, otan vapauden muistuttaa, että noin kolme kuukautta ja sitten manaamme sateita, tuulia ja helkutin hyistä ilmaa.

• saimaantaka*
        k/k kirjoitti:

Osta kumi, meinaan viiltosuojatut renkaat, jotkut mainostavat niitä puhkeemattomiksi.
        Olen hyväksi havainnut , mä kun keväälläaloitin ton polkemisen niin jossain Inarin kohralla mennään noin kilometrien perusteella.

Kiitos vinkistä, pitääpä kysellä. Aika kulunut tuo takarengas jo oli, mutta omituista huonoa tuuria kun ehkä 10-15-vuotiaan pyörän takarengas menee ykskaks viikon välein puhki. Jalkajarrua käytän, siksi kai on kulunut paljon enemmän kuin etummainen. Vaikuttaisiko vähän siihen miten helposti lasinsiru tai naula menee läpi?

Sulla on sitten jo tuhat kilsaa plakkarissa? Perässä tullaan aika kaakana ;-) mutta periksi ei anneta. Rengas on jo paikattu joten polkemaan pääsee taas. On se silti pikapikaa vaihdettava, mahdollisimman puhkeamattomaan jos sellaisia on kerran olemassa.

• ihanaa kun viilenee
        saimaantaka* kirjoitti:

minulla on ollut 29,5 yölläkin; huh hellettä!

• Kiertävä ilma

Viileetä on. Makkarissa jauhaa iso lattiatuuletin, on viileää. Keittiön katossa kaks isoa propelia, viileää on. Tässä toimistossa yläpuolellani jauhaa iso kattotuuletin, ja vilpoista on, ei hiki virtaa.

Miten ihmeessä ihmiset jaksaa valittaa, vaikka keinojan on tuhatmäärin helpottaa oloaan?

No muistan minäkin, kun heinäpellolla oli pässin pökkimät pitkät villasukat jalassa, pässinpökkimät villahanskat ja rukkaset kädessä, kun kädet oli kohmeessa kylmästä ilmasta. Mutta ei sentään ihan sellaista tarvitsis tulla.

Aloittaja, etkö ole raskinnut hankkia edes tuulettimia?

• keppihevonen

Asutko pienessä asunnossa, jonka ikkuna(t) ovat vain yhteen - auringon suuntaan. Voin taata että lämmintä olisi sullakin.

• Ruhoa ruumaan

Kun rouva/herra pitää painonsa kurissa ja ottaa sellaisen elämänasenteen,että tämä nyt on tätä, mutta mikään ei kestä ikuisesti, on paljon helpompaa elää. Ruikuttaminen on tylsää eikä auta ainakaan tätä asiaa yhtään.

Ajatella, jos ihminen pystyisikin säätä säätämään. Rahalla se tietysti silloin pelaisi. Ne, joilla paljon massia on, olisivat aina mukavassa ilmanalassa ja köyhät joko Saharan hellettä muistuttavassa tai jäisessä ja hyisessä säässä palelemassa. Onneksi emme pysty säätä räpelöimään.

Kesä on kesä enkä sitä halua viettää talvisäässä. Eivät marjat silloin kypsy, eivät hedelmät, ei vilja, ei heinä heilimöi ja tylsää olisi muutenkin. Kyllä nuorempana oli hellettä ihan yhtä hyvin. Sinun muistisi haperoi ja on valikoiva, jos kuvittelet nyt,että silloin joskus ei helteitä olisi muka ollut. Hui, hai.

Kuuma-kalleille sanotaan, että jäitä hattuun. Jotkut ovat tätä soveltaneet siten,että ovat tunkeneet pakastekanan päänsä päälle. Kokeile, olo voi muuttua yllättävän viileäksi ellei jäiseksi. Jos aivosi pakastuvat samalla, se vapauttaa sinut kaikista helteisistä tuntemuksista koko loppuelämäsi ajaksi - forever and ever.

• auli-auli*

Ei täällä Etelä-Pohjanmaalla ole ollut liian kuuma lomailla. Satanut on reippaasti ja ukkonenkin paukkunut.
      Soitin kotiseudulle siellä kärvistellään kuumuudessa ja kaikki kuivaa kun ei sada.
      Kyllä nämä Suomen helteet kestää, ne menevät nopeasti ohi, sitten valitellaan pakkasta ja lumen tuloa.
      Se vähä, minkä olen matkustanut päiväntasajan korkeuksilla on pannut arvostamaan vuodenaikojen vaihtelua. Siellä on kuumaa ja kuivaa, tai kuumaa ja kosteaa, ei ole toivoakaan raikkaasta tuulahduksesta, ilmastoitu huone on paras paikka.

• saimaantaka*

Tosiaan, Suomen vuodenaikojen vaihtelut ovat mukavia, vaikka eivät ihan joka säällä siltä tunnukaan. Minusta märät loskakelit ovat keljuimpia. Mutta aina sen kestää kun tietää että helmikuussa aurinko tekee jo pitkän kierroksen ja sitten voi päästä vaikka hiihtämään pitkät lenkit. Jos ei lunta ole niin Lappiin - tai nojoo, vaikka olisikin niin pitäähän sinne keväällä päästä.

Tylsää olisi alustella jossain Floridan tasalämmössä/kuumassa vuodet ympäriinsä. Aikoinani minäkin sellaisia oloja ihailin, mutta en enää. Vuodenaikojen vaihtelut pitävät skarppina, kun pitää selviytyä oli keli mikä vain. Käymässä käyn talvella jossain lämpimässä, mutta jo muutaman viikon päästä pitää tulla kiireesti kotiin takaisin.

On minullakin joinakin hellepäivinä (yli 30) ollut voipunut olo, mutta ilta ja yö aina auttaa ja piristää. Eikä noita päiviä ole turhan montaa ollut. Tuollainen 26 niinkuin tänään on ihan ookoo, kun vähän pilveileekin.

• Jokutoine..

Nythän on hyvä ilma lähteä lenkille 27 astetta plussaa näyttää mittari ja ilma on mitä mainioin, vettä vaan mukaan.
      Kyllä se kohta on taas pe..e huurteessa ja räntää lappaa taivaan täydeltä, silloin voi sitten kiroilla ei nyt.

• joulunalunta

Loppuuhan ne!!

Veikkaisin, että tuonne joulukuullekin kun päästään, ei juurikaan hellettä ole.

• Aamuaikaisin huomasin minäkin että yksi lätäkkö metsässä on kuivunut pohjiaan myöten.
        Se on sen merkki että ei kestä kauaa kun se on kukkuroillaan lunta.
        Ja muutakin järkevää huomasin.
        H.

• Pirre*

He..niinpä :))

• Minäkin luulin, että helle on sekoittanut huonon pääni, kun kuulin kukon kiekuvan viime sunnuntaina.
      Onneksi selvisi, että naapuriin on hankittu kukko ja kyllä se jaksaakin kiekua, näilläkin helteillä.
      :)

• *Puskasirkkunen***

Kävin lenkillä aikaisin aamulla. Eipä helle vielä haitannut metsäpolulla kulkiessa, eikä ollut ytyköitäkään vielä haittoina.

Mustikka/vattupusikko olikin sitten jo toinen juttu. Aurinko paahtoi ja paarmat ym purivat paljaita olkapäitä. Hiki virtaa vieläkin vaikka kävin jo suihkussakin.

Ei niitä hellepäiviä kovin montakaan suomen kesässä ole. Kestetään ne.

Lätäköt ovat täynnä vettä. On tainnut Hunksi nähdä harhoja vai missä lienee käppäiilyt. ;-)

• @*Puskasirkkunen***

Hunksi sit rakastaa tota ukkosta ja kaatosateita, vaan ovat ne kasvaneet pahoille Kymenlaaksoon ja muualle, vaan ei Stadiin kilteille pojille.
        Asfaltti on niin kuumaa että madotkin hyppivät pyrstönsä varassa.
        H.

• Jaa, mun puolestani voi tämä lämmin jatkua vielä runsaat 4 viikkoa, sitten voisi olla pari pilvisempää viikkoa niitä kaipaaville.

Tykkään että kesällä on lämmintä. Sen myönnän että huonokuntoisille helle on rankkaa ja äärimmäisenä jopa hengenvaarallista. Tuuletin ja säännölliset käynnit viilentävässä suihkussa auttavat. Tänne pääkaupunkiseudulle jemmattiin myös viimetalvista lunta, mitähän sille nyt mahtaa kuulua...

• lejanna-

Jeps, isäntä on lähdössä alasti aurinkoa tervaamaan.
      Ihan rehellisesti sanoen, itse en nauti kuumuudesta, mutta eipä helteitä oletettavasti kauan kestä.
      .

• Miks alasti? miksei haalareissa?
        Ei kylmää tervaa voi levittää ja kuuma voi polttaa ja mites sitten suuvärkki pannaan?

• lejanna:))
        piikkiö kirjoitti:

Miks alasti? miksei haalareissa?
        Ei kylmää tervaa voi levittää ja kuuma voi polttaa ja mites sitten suuvärkki pannaan?

Kuulepas, kun se on punakka, pönäkkä ja tanakka, ja vesi valuu joka karvan nokasta, ei se enää haalareita päälleen vedä.
        Simmottinen ihme munkki se on.

Näyttää kuumuus vain illan mittaan nousevan mittareissa.
        Huh, hellettä, vähempikin riittäisi, ainakin minulle, vaikken jänis olekaan.
        .

• lejanna:)) kirjoitti:

Kuulepas, kun se on punakka, pönäkkä ja tanakka, ja vesi valuu joka karvan nokasta, ei se enää haalareita päälleen vedä.

.

Sä sotkit ,sehän piti olla punakka,tanakka ja hanakka,
        Useasti pestyt puuvillahaalarit on uskomattoman mukavat kuumalla.
        Kun minä talvella taas starttaan auraa aaamu kolmelta ,voi olla et kaipaan näit ilmoja.

• ma.ejk...
        lejanna:)) kirjoitti:

.

Hertti´leijaa...eikö teillä ole siellä hyttyjä? Olisin hetkessä kun rokkotautinen, ei puhettakaan ´aurinkokylvyistä´ :))

Lämmintä on piisannut tääkin vaan onneksi on mahdollisuuksia ristivetoon ja tuuletin tuo jäähdytettyä ilmaa jos jaksaa hurinaa kuunnella.

( enpä huomannut kirjautua, no käyhän tää näinkin )

• ma.ejk... kirjoitti:

Hertti´leijaa...eikö teillä ole siellä hyttyjä? Olisin hetkessä kun rokkotautinen, ei puhettakaan ´aurinkokylvyistä´ :))

Lämmintä on piisannut tääkin vaan onneksi on mahdollisuuksia ristivetoon ja tuuletin tuo jäähdytettyä ilmaa jos jaksaa hurinaa kuunnella.

Jääilmakoneen humina loppuu tähän kesään kun hankin ilmalämpö pumpun.
        On hiljanen ja tehokas.
        Ei tääl mäntykankaalla kukkulan päällä hyttysiä oo.
        Mun pelakuut tykkää lämmöstä ja kosteesta ilmasta, niitten lomasta luuraan mailmaa ja ihmettelen.
        Tänään olin taas onnellinen kaikest huolimatta ku istuskelin parvekkeella ja kattelin uutta pihaa ja annoin aurinkon lämmittää.

• ma.ejk...
        koti-kiusattu kirjoitti:

On hiljanen ja tehokas.
        Mun pelakuut tykkää lämmöstä ja kosteesta ilmasta, niitten lomasta luuraan mailmaa ja ihmettelen.
        Tänään olin taas onnellinen kaikest huolimatta ku istuskelin parvekkeella ja kattelin uutta pihaa ja annoin aurinkon lämmittää.

Joo - o :) on se kovaa tää puutarhanhoito, vettä saa ehtoosella kantaa valoton aukko väärällä :) ( noihin 3 penkkiin ) hmm. oli se hyvä kun ei sitä yhteisviljelyä saatu aikaiseksi, meinaan hikihän siinä olisi tullut näin kuivalla :p

Aurinkokukkani ( kokonaista 10 kpl ) on jo puolentoista meeterisiä, odotan samanverran viä pituutta ennenkuin kukkimaan alkavat...yksivuosi oli liki 5m pisin...auttoiko kanankakkarakeet joita surutta antelin :D

Niin, lepuutit silmiäsi kättesitöiltä..sepä se ilon tuon, olkoon asia mikä tahansa.

• lejanna'
        piikkiö kirjoitti:

Sä sotkit ,sehän piti olla punakka,tanakka ja hanakka,
        Useasti pestyt puuvillahaalarit on uskomattoman mukavat kuumalla.
        Kun minä talvella taas starttaan auraa aaamu kolmelta ,voi olla et kaipaan näit ilmoja.

Mie en jymmärrä, mihin taas häipyi vastaukseni sinulle. Olin näkevinäni, että se täällä jo oli. Murrrr.
        En muista, mitä sanoin, suutun tälle vempeleelle.
        Simmottiset valkoiset, väljät, useasti pestyt haalarit voisivat olla hyvä hellevaate.
        Mitä kissalle kuuluu, kukkuluuruu?

Jos hankkisi halatin, se voisi olla viileä ja villi.
        On nuo hevoset komeita otuksia, olisipa varaa ja mahdollisuutta sellainen hankkia.
        .

• koti-kiusattu kirjoitti:

On hiljanen ja tehokas.

Iltapäivää, muutama kesä on ollut tuskallisen kuumaa, mut tämä kesä on ollut jo viileä ja mukava. Siis kotona sisällä. Tämä uus koti on läpi talon ja isot puut varjostavat parveketta. On tullut luonnollista viilennystä tähän lämpöiseen kesään.
        Liekö ikä vaikuttanut myös siihen ettei tuo kuumuus ole enää rassannut niin paljoa kuin menneinä kesinä. Vai olisko tottumus lämpimään :)

• äitemuori*
        ma.ejk... kirjoitti:

Nois tuulettimiski on eroja, jotku on lähes äänettömiä. Mulla on joskus 90-luvulla ostettu Avec-merkkinen oikeen hiljanen yöpöydällä. Tota merkkiä en kyl missään kaupas ole enää nähny.
        Keväällä ostin 3 uutta ja niissä on sitä ääntä, mutta ku siihenki jotenki tottuu taustaäänenä. Ei niitä kaikkia tartte yhtäaikaa pitää päällä.

Tuleeko elokuus sitte vielä helleaalto, jossain niin povattiin. Kiva olla vähis vaatteis kotona, vähän enämpi paan päälle kun ulos meen. Ton talven jälkeen kesä oli ainaki mulle tervetullut.
        Näin me ollaan erilaisia. Hyttyjä?= hyttysiäko.

• Jatkukoon helteet, paistakoon päivä. On luonnollisesti ymmärrettävää, että kaupungin kerrostaloissa voi vitsit olla vähissä.

Tänään ihana päivä ei liian kuuma, mutta sopivan leppoisa. Vietin haukan illan perukan kesäteatterissa.

Saan elää veden äärellä, täällä ei ikinä ole liian kuumaa ja jos on, ei kun veteen lillumaan.

• Hihhihhii.......

Kyllä, kuule, kuumuus pelottaa valtavassa omakotitalossakin.
        Ei siis missään sinun kerrostalokaksiossasi, oletan.
        Onneksi sisällä on tällä hetkellä vain 22 astetta.
        Lillu ja hillu, ja ongi empatiaa, josko sitä liplatukset toisivat.

• Hihhihhii....... kirjoitti:

Kyllä, kuule, kuumuus pelottaa valtavassa omakotitalossakin.
        Ei siis missään sinun kerrostalokaksiossasi, oletan.
        Onneksi sisällä on tällä hetkellä vain 22 astetta.
        Lillu ja hillu, ja ongi empatiaa, josko sitä liplatukset toisivat.

Vai kuumuus pelottaa isossa omakotitalossa. Oletteko tehneet sen virheen, että olette katkoneet suojaavat puut talon ympäriltä?

Kerrostalokaksioni on kirkolla ja taloyhtiössä on menneillään tattoremontti, arvaa kuinka talon vanhuksilla on vaikeaa. kolinan porakoneiden ja kuumuuden keskellä. Itse käyn siellä hakemassa vettä ja tsekkaamassa postin ja pyykillä. Tarkistin juuri ulkona on 20 ja sisätilat ehkä samaa luokkaa.

Lillin pillun hihittäjä kaivaa empatian syöttejä omasta nokastaan ja alkaa onkimaan mielikuvituksien kaislikosta ahvenia.

• Hihhihhii.......
        korpikirjailija kirjoitti:

Vai kuumuus pelottaa isossa omakotitalossa. Oletteko tehneet sen virheen, että olette katkoneet suojaavat puut talon ympäriltä?

Kerrostalokaksioni on kirkolla ja taloyhtiössä on menneillään tattoremontti, arvaa kuinka talon vanhuksilla on vaikeaa. kolinan porakoneiden ja kuumuuden keskellä. Itse käyn siellä hakemassa vettä ja tsekkaamassa postin ja pyykillä. Tarkistin juuri ulkona on 20 ja sisätilat ehkä samaa luokkaa.

Lillin pillun hihittäjä kaivaa empatian syöttejä omasta nokastaan ja alkaa onkimaan mielikuvituksien kaislikosta ahvenia.

Emmehän Me ole pöllöjä. :))
        Puita kasvaa, ja komistuu. Nehän ovat ihania.
        Viisaat istuvat varjossa.

Mutta, eipä haittaa lämpö, jos kovin kuumottaa, pulahdamme uima-altaaseen. :))

Ongi sinä elämääsi onni!

• Tyhmyytesi paljastuu nimimerkistäsi, joten muu on tyhjää höpinää ; )

• Hihhihhii......

Niinhän se on helppo sisäistää, kun muuten menee yli ymmärryksesi.
        Katselehan vain peiliä, sieltä näet mainitsemasi toiminnan tekijän.
        Hyvää Yötä, minä en ole niin yksinkertainen, että minun pitäisi aina saada se viimeinen sana.

• Nyt onneksi on toistaiseksi vähän viileämpää ja siedettävä keli. Monet täälläkin palstalla sanovat että hanki tuuletin, ettei ne paljoa maksa. No ei kait jos vain yhteen huoneeseen tarvii, mutta että neljään, se alkaa jo meikäläisenkin kukkarolle käymään. Ja entäs sitten kun ne käy kaikki yötämyöten, niin mikä mahtaa olla sähkölasku.
      En kyllä muista lukeneeni että kukaan lapsi olisi kuollut kylmyyteen kesällä ja jos vaikka olisikin, niin silloin vanhemissa on ollut jotain vikaa jos ei ole lastaan osannut pukea lämpimästi niinku kylmällä säillä tehdään.

• Sydän sydän

"Nittaminax"

Häh, neljään huoneeseen. Älä nyt viitti. Ei kait tää ensimmäinen kesä Sinun elämässäs ole? Eikö ole tullut aiemmin mieleesi varustautua helteitä vastaan? Kyllä mulla on jo 20 vuotta sitten alettu hankkimaan näitä kattotuulettimia, missä on valasin samassa.

Niitä on ompelimossa, keittiössä kaksi, tässä toimistossa yksi. Näiden lsiäksi on kahdessa makuhuoneessa jalalliset isot puheltimet ja olkkarissa kaksi kattotuuletinta.

Eihän niitä tartte kerralla hankkia. Minäkin hankin aina vuosi kerrallaan, eikä käynyt kukkaron päälle.
        Sähköä nämä vie niin pienen ajan vuodesta, että tuo sähkönkulutus oli ikäänkuin Sulta hätäpuolustuksena pirerastu ajatus.

Jos sulla on varaa 4 huoneen asuntoon, niin paljoa tuo kustannus ei lisäänny, jos varustaudut helteiden varalle. Tai vieläkin parempi, jos panostat vaikka siihen mikähä lämmövaihdin, eiku lämpöpumpppu vai mikä se on.

Siihen taidan minä tulevana talvena alkaa varautua, että sais sen enskesäks. Meinaan, että sydämen vajaatoiminnassa se olis parempi ratkaisu vielä kuin nää tuulettimet, vaikka hyviä nämäkin ovat.

• Sydän sydän kirjoitti:

"Nittaminax"

Häh, neljään huoneeseen. Älä nyt viitti. Ei kait tää ensimmäinen kesä Sinun elämässäs ole? Eikö ole tullut aiemmin mieleesi varustautua helteitä vastaan? Kyllä mulla on jo 20 vuotta sitten alettu hankkimaan näitä kattotuulettimia, missä on valasin samassa.

Niitä on ompelimossa, keittiössä kaksi, tässä toimistossa yksi. Näiden lsiäksi on kahdessa makuhuoneessa jalalliset isot puheltimet ja olkkarissa kaksi kattotuuletinta.

Eihän niitä tartte kerralla hankkia. Minäkin hankin aina vuosi kerrallaan, eikä käynyt kukkaron päälle.
        Sähköä nämä vie niin pienen ajan vuodesta, että tuo sähkönkulutus oli ikäänkuin Sulta hätäpuolustuksena pirerastu ajatus.

Jos sulla on varaa 4 huoneen asuntoon, niin paljoa tuo kustannus ei lisäänny, jos varustaudut helteiden varalle. Tai vieläkin parempi, jos panostat vaikka siihen mikähä lämmövaihdin, eiku lämpöpumpppu vai mikä se on.

Siihen taidan minä tulevana talvena alkaa varautua, että sais sen enskesäks. Meinaan, että sydämen vajaatoiminnassa se olis parempi ratkaisu vielä kuin nää tuulettimet, vaikka hyviä nämäkin ovat.

Usko nyt vain ettei ole varaa ostella ja maksella yhtään ylimääräisiä laskuja.
        Itsepähän piereskelen mitä pieren.

• saa haistella
        Nittaminax kirjoitti:

Usko nyt vain ettei ole varaa ostella ja maksella yhtään ylimääräisiä laskuja.
        Itsepähän piereskelen mitä pieren.

No haistele sitten omia pierujas, jos niin ajattelet.

• pieruton..
        saa haistella kirjoitti:

No haistele sitten omia pierujas, jos niin ajattelet.

kYllä olet säälittävä tyyppi.

• luekeleva,,,,,,,,,
      • :))))))

Luojan kiitos, ei arktinen hipiä liikaa kuumuutta kestä.
        Kun on iho kuin poron peräevää, ei se hellettä hamua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1779
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1598
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1404
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      342
      1358
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1275
    6. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      8
      1141
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1048
    8. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      951
    9. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      949
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      80
      889
    Aihe