Asumme omakotitalossa joka valmistui 80 luvulla. Vuosi sitten keittiömme loisteputkivalaisin joka oli asennettu keittiökaapin ja tiskipöydän työvalaisemiseksi syttyi palamaan . Onneksi olimme kotona. Valaisimesta tuprusi savua ja näkyi liekkejä. Sammutin valaisimen. Palo jatkui kuitenkin jonkun aikaa ja voimakasta savua tuli valaisimesta. Irroitin koko valaisimen seinästä katkaisemalla sähköjohdot. Ensin tietysti laitoin pääkatkaisimen kiinni. Valaisimen takana oli kaakelilaatoitus joka oli niin kuuma ettei kärsinyt koskea. Jäähdytin kylmällä rievulla laatankohtaa . Valaisimesta paloi kuristin. Sellainen 40-50 milliä korkea ja noin 100 millia pitkä komponentti. Ellemme olisi olleet kotona olisi palo levinnyt todennäköisesti yläpuolella olevaan keittiökaapistoon ja sytyttäen koko rakennuksen tuleen. Meillä on vielä wc ssä samanlainen loisteputkivalaisin joka vaihdetaan. Valaisin on tyyppiä.Alppi ja Tarenius. AT 1023 1x20w. Yritys lienee lopettanut toimintansa. Nyt kiiruusti tarkistamaan onko sinulla sellaisia vaarallisia valaisimia. Meillä tuon toisen valaisimen joka on wv ssä niin siinä kuumenee kyseinen komponentti eli kuristin.
Palovaarallinen valaisin.
11
2559
Vastaukset
Kuristin lämpenee todella pinnaltaan lähes 100-asteiseksi, ei se silti vaarallinen ole. Tosin ikää valaisimellanne on noin 30 vuotta, taisi olla juuri 1981 kun jännite muuttui 230 V:ksi.
Olisiko jo aika uusia valaisimet?- vähältä piti tilanne
Meidän valaisin syttyi PALAMAAN.Näkyi oikein liekkejä. Tilanne oli todella kriittinen.Älä ollenkaan vähättele.Tilanne oli vakava.
- 00998877666
vähältä piti tilanne kirjoitti:
Meidän valaisin syttyi PALAMAAN.Näkyi oikein liekkejä. Tilanne oli todella kriittinen.Älä ollenkaan vähättele.Tilanne oli vakava.
Eikä ollu vakava. Kuristin lämpenee, mitä sitten. Ihme vikinää pikku jutusta.
Mitä vähättelyä löysit viestistä?
Kuristin todella kuumenee uusissakin valaisimissa.- Sins
Sinulla on vikaa sähköjärjestelmässä!
Tuollaisessa tapauksessa sulakkeen pitää toimia nopeasti.
Minulla paloi myös kuristin n. 30 vuotta vanhasta valaismesta. Hieman tuli käryä huusholliin, mutta sulake toimi ja oikosulku meni jännitteettömäksi. - KKivelä
Se on normaalia, että kuristimet poksuu. Niiden käyttöiäksi arvioitiin aikoinaan 15 - 20 vuotta. Ajateltiin, että valaisimet kehittyvät ja ne uusitaan ajallaan modernimmiksi versioiksi. Ei kai kellekään tullut mieleen, että joku käyttää samaa valaisinta 30 vuotta. Joka tapauksessa sulakkeen tai johdonsuoja-automaatin kuuluisi toimia, ennenkuin mökki palaa.
- espanjalainen
Kotoa poistuttaessa kannattaa sammuttaa valot ym. sähkölaitteet...
- A & T -työntekijä.
Voi muuten olla minun tarkistama valaisin:)
Olin ennen 80-luvun puoltaväliä töissä Alppi & Tareniuksella liukuhihnan päässä. Firman tehdas oli tuolloin Saukkolassa. Tehtäväni oli tarkistaa maadoitukset ja kuristimentoiminta. Muistaakseni sytyttimen toiminnan testaaminen meni siinä samalla. Olin 16-vuotias ja työskentelin firmassa alle vuoden, hemmetin tylsää duunia huonolla palkalla. Kaikki valaisimet kulkivat kauttani ja osallistuin myös niiden pakkaamiseen laatikoihin.
En muista enää sitä, mistä kuristimet tulivat ja mikä firma oli niiden valmistaja. A & T -valaisimet asennettiin tuohon aikaan varmaan kaikkiin julkisiin tiloihin, mitä rakennettiin. Myös keittiön valaistuksissa ei tainnut juurikaan kilpailijoita olla. Veikkaanpa, että valaisimia on vielä tänäkin päivänä tuhansia eri virastojen ja koulujen katoissa, vanhoissa keittiöissä ja sitä rataa. Simppeli ja luotettava valaisin minun ymmärtääkseni. Olisiko aika tehnyt tehtävänsä tuolle palavalle kuristimelle... - Xl
Kyllä tuossa aloittajan tilanteessa oli ainekset laajempaankin vahinkoon, turha vähätellä.
Ei sulakkeet, vikavirtasuojat tai johdonsuojakatkaisijat tiedä, jos joku laite kuumenee liikaa ja syttyy palamaan. Toki sitten katkaisevat virran, kun tuli on polttanut laitteen eristykset ja tapahtuu lopulta se varsinainen oikosulku tai maasulku.
Sähkölaitteesta syttynyt tulipalo on se kaikista yleisin tulipalon syttymisen syy. - Hatti~Watti
Kuristimia poksahtaa vanhoista valaisimista aina silloin tällöin. Ei varmaankaan riipu valaisimen valmistajasta, vaan kuristinkomponentin toimittajasta.
Vahinko on mahdollinen vain silloin kun valaisin on kytketty "päälle" eli pimeänä oleva lamppu ei voi poksahtaa. tarviisin kyseiseen valaisimeen pistorasian pohjan, jos on valaisin poistettu käytöstä, saisko varaosia?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa532110En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos311670Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141454Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3531444- 101414
Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681305- 121098
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul81014- 81982
- 20969