11-vuotias lapsenvahtina

huolestunut naapuri

Hei!

Kysäsen nyt tässä asiaa seurattuani naapurin toimintaa jonkinaikaa. Eli naapurin mies on paljon reissuhommissa. Äiti lähtee aina töiden jälkeen ratsastuskamppeet päällä liikenteeseen päivisin. Hän on noin 6-8 tuntia pois. Tällä aikaa 11-vuotias poika jää kahdestaan parivuotiaan kanssa. Onko tämä ihan laillista vai miksi minusta tuntuu niin hirveältä. Poika hoitaa veljeään ja käyttää esim. Puistossa keinumassa. Onko 11 vuotias tarpeeksi kypsä tuonikäisen hoitamiseen?

53

3112

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyllä mä ymmärtäisin jos olis tunnin pari pois mut toi 6-8h on mun mielestä aika pitkä aika et melkee pitäis aikuisen hoitaa.

• hop hop auttamaan

Meneppä apuun ja ota naapurin lapset hoitoon ja auta, äläkä katsele verhojen välistä mitä naapurissa tapahtuu!!!! Olen kumma kyttääjä, vahdit josko voisi tehdä ilmoituksia , mutta ei ole pokkaa mennä auttamaan!!!!!!!

On siinä naapuri... voi että olet typerä.

• huolestunut naapuri

Emmie hirveästi voi auttaa kun olen pyörätuolissa, iso leikkaus tehty joten olen aika avuton vielä pitkän aikaa. Ei tarvi heti haukkua. Itse olet ihmeellinen naputtaja. Enkä ole mitään ilmoitusta tekemässä. Ihmettelen vain miksi äiti viettää jonku hepan kanssa niin pitkiä aikoja kun on noin pieni lapsikin. Ja sääliksi käy vanhempaa poikaa kun koulun jälkeen aina pitää iltaan asti veljeä hoitaa. Omat kaverit jää aika vähille

• neiti98...

mie olin 10 vuotiaana yleensä 12 tuntii hoitamassa 2 vuotiasta siskon poikaani. kyllä lapset osaa hoitaa nuorempia veljiä ja siskoja jo 10 vuotiainaki, että ei siinä mittee outoo ole

• huolestunut naapuri

Mutta olitko joka päivä? Tämä poika on joka päivä koulun jälkeen. Aika rankkaa minusta. En epäile etteikö osaisi mutta luulisi tuon ikäisellä olevan omiakin kavereita ym. Nyt kaikki jää pois äitin harrastuksen vuoksi. Isä näyttäisi olevan kotona viikonloppuisin. Tai perheen mies on tämän nuoremman isä, ei vanhemman. Näin ymmärsin kun poika kerran tuumasi minulle että oottaa että isä tulee hakemaan, saa olla 2viikkoa siellä isän luona.

• huolestunut naapuri

Mutta olitko joka päivä? Tämä poika on joka päivä koulun jälkeen. Aika rankkaa minusta. En epäile etteikö osaisi mutta luulisi tuon ikäisellä olevan omiakin kavereita ym. Nyt kaikki jää pois äitin harrastuksen vuoksi. Isä näyttäisi olevan kotona viikonloppuisin. Tai perheen mies on tämän nuoremman isä, ei vanhemman. Näin ymmärsin kun poika kerran tuumasi minulle että oottaa että isä tulee hakemaan, saa olla 2viikkoa siellä isän luona.

• Kello käy
        huolestunut naapuri kirjoitti:

Kukaan ei voi harrastaa ratsastusta päivittäin 6-8- tuntia. Äiti on vakituisessa työssä hevostalleilla.
        Miten 11-vuotias ruokkii pikkuisen? Oletko seurannut heidän ruokailuaan?
        Moni lapsi joutuu huolehtimaan sisaruksistaan, mutta aika on minusta liian pitkä.
        Äiti tulee siis aikaisintaan n. klo 20 kotiin?

• mk

Ei tuon ikäiselle voi noin paljon vastuuta antaa että silleen. Asuin aikoinaan stadissa mutta asuinaluetta en ilmoita niin naapurin tyttö joutui noin 6-10 vuotiaana ulkouluttamaan pikkuveljeään ja oli niin tressaantunut vatuusta kun ei omille kavereilleen voinut mennä kun oli pikkuveljestään vastuussa että silleen ja kyllä on vastuuton äiti kun ei pikkuita mukaan ota harrastuksiinsa.

• heppahulluthullujako

Itse olen 12-vuotiaana hoitanut 3 kk ikäistä vauvaa (jonkun vanhemman valvonnassa), niin että uskoisin piikomisen 11-vuotiaalta pojalta jo luonnistuvan, kun hoidettava on sentään jo leikki-ikäinen 2-vuotias.

Virhe on tuossa asiassa se, että ei hoitoaika saisi olla 6-8 tuntia! 11-vuotias on kuitenkin vielä lapsi, jolla on arkisin koulutehtäviä ja oikeus myös lepoon. Jos tuo aika pitää paikkansa, asiaan pitää puuttua.

Olen kyllä itsekin hoitanut 6-8 tuntia 2 vuotiasta lasta, mutta olen tuolloin ollut jo vähän vanhempi ja hoitoaika sijoittui viikonloppuihin.

• huolestunut naapuri

Sitä mie mietinki,että jaksaako 11-vuotias oikeasti 6-8 tuntia vahtia pikkuveljeään? Itse äitinä tiedän miten pari vuotiaskin käy voimille sen kuusikin tuntia. Ja Milloin tämä lapsi näkee äitiään, kun eka päivät hoidossa ja sitten illat veljensä kanssa..

• AikaaLapsille

Poikarukka, eipä hällä varmaan vaihtoehtoja ole, kun äitylillä on niin tärkeät omat menot ja harrastukset :( Sääliksi käy, jos tuo kerran ihan jokapäiväistä on. Ehkä asiasta kannattaisi vinkata pojan isälle, että onko hän tietoinen. Tai ilmoittaa lastensuojeluun.

• sostant

Kannattaa tehdä ilmoitus lastensuojeluun..Kyllä 11v pitää saada olla lapsi eikä 2v lastenhoitaja kun äitee haluua itsekkäästi harrastaa.(6-8h).:Sen voit tehdä sosiaalitoimistoon (oman alueesi) ja saat tehdä nimettömänä..

• huolestunut naapuri

Niin. Inhottaa vaan puuttua toisten asoihin. Se äiti ei muutenkaan ole mikään äiti aurinkoinen. Ei tervehdi ketään meidän kadulta. Ovat vähän parempiosaisia. Ehkä yritän ensin tälle miehelle vihjaista asiasta.

• Ei ihme
        huolestunut naapuri kirjoitti:

Niin. Inhottaa vaan puuttua toisten asoihin. Se äiti ei muutenkaan ole mikään äiti aurinkoinen. Ei tervehdi ketään meidän kadulta. Ovat vähän parempiosaisia. Ehkä yritän ensin tälle miehelle vihjaista asiasta.

Milloin sinä edes tapaat sen äidin, kun se päivätyönsä jälkeen menee harrastuksiinsa 6-8 tunniksi?
        Yölläkö käyt huomaamassa, että muija ei tervehdi.

• assedad

Hohhoijaa, taas näitä!

Jos olet huolestunut tilanteesta, mene naapuriin keskustelemaan. Ai miksikö et mene...siksi kun tämä on näitä kyttäysprovoja.

Siis äitikö lähtee töiden jälkeen pois 6-8 tunniksi joka päivä???
      Tulee töistä kotiin..mitä 16-17 aikoihin, sitten lähtee harrastusvermeissä pois niin että palaa noin klo 23-01??? Älä nyt naurata.

Oikeasti. Jos naapurissanne on liian pieni lapsenhoitaja liian paljon kahdestaan pienen sisaruksen kanssa, tehkääpä tikista asiaa ja menkää juttusille. Saatte enemmän lisävalaistusta asiaan, kuin mitä verhon raosta kurkkimalla selviää.

Näitä viestejä tuppaa aina silloin tällöin tänne tulemaan ja sitten porukalla kauhistellaan kuinka on edesvastuuton naapuri. Kylläpä auttaakin, jos on tositilanne.

• assedad

...siis piti sanoman että tehkääpä TIKUSTA asiaa...

• huolestunut naapuri

No en tiedä mikä sinulla tässä asiassa naurattaa. Äiti tulee kyllä töistä kahden jälkeen joka päivä, viim. kolmelta häipyy ja tulee illalla klo 21-23 kotia. Tämä on ihan tositilanne ja kuten jo sanoin niin yritän tavoittaa isän nyt viikonlopun aikana. Se nainen on sen verran hyökkäävän oloinen etten sille ainakaan mene mitään selvittään.

Sinulla on vissin jotain ongelmia näiden nettijuttujen kanssa. Jos täällä mitään ei ole totta niin kannatteeko sinun täällä roikkua? Katso sinäkin ympärillesi.

Ei se kyttäämistä ole. Kerran vain osui silmään että äiti lähti heti töistä tultuaan. Olin pihalla koko päivän iltamyöhään asti kun oli hellettä ja odottelin leikkausaikaa niihin aikoihin joten en hirveästi pystynyt kävelemään. Illalla klo. 22 äiti tuli takasin. Tällä välin vanhempi poika leikki pikkuveljensä kanssa pihalla ja kävivät läheisellä puistolla. Niin sitä pikku hiljaa kiinnitti asiaan huomiota useammin kunnes huomasin että äitihän oikeasti käyttää vanhempaa poikaa lapsenvahtina.

• kateelliset naapurit

Naapurit on yleensä semmosia että kytätään ja ilmoitellaan, mutta ei vitisitä sitten mennä itse auttamaan.

Sillä toisista ilmoittelulla peitetään omat ongelmat. Tehdään uista pahempia kuin itsestään.

Mikä onkaankivaempaa kuin saada muille ongelmia ja vaikeuksia, sitten nauraa päälle.

Sitä sanotaan kateudeksi.

• hilu-täti

tiedätkö, siitä saattaa saada ikuisen riesan, se naapuri alkaa hoidattamaan ilmaiseksi joka päivä "kun sä nyt kuitenkin olet kotona"! Olen vastaavan nähnyt!
        Eikun vaan sossuun soittamaan lastenvalvojalle!

• Anonyymi

Kuin lapsettomuudesta vuosia kärsinyt ylipainoinen, nuori mutta eläkkeellä oleva entinen tekohuolestunut, valehteleva, kyttäävä naapurinämmä! No, valheella ja tekohuolella oli lyhyet jäljet ja karman laki kosti. Kateus teetättää kaikenlaista.

• epäileväinen...

Mihin aikaan äiti harrastukseensa lähtee?

• huolestunut naapuri

No unohdetaan koko asia. näyttää olevan ettei täällä saa asiallista keskustelua aikaiseksi vaan heti haukutaan kaikeksi mahdolliseksi. Ikävä kyllä maailmassa tapahtuu paljon asioita, joita voidaan huomata vain seuraamalla ympärilleen.

Ehkä olen julma mutta en kyllä ala tälle naapurille ilmaiseksi lapsenvahdiksi. Jos kyse olisi kerrasta tai parista niin kyllä tottakai. Mutta tätä on jatkunut jo kuukausitolkulla niin oma elämähän siihen loppuisi kun joka päivä joutuisi naapurinpenskat vahtaamaan. Kyllä se minun mielestäni on ihan tämän äidin tehtävä. Se vain täytyy jättää omat harrastukset vähemmälle kun on pieniä lapsia.

Minun osalta tämä loppui tähän. En ymmärrä miksi tämä keskustelu meni tällaiseksi. Mielipidettä vain hain asiaan.

• äiti20

Osalla näistä ihmisistä taitaa olla jotain omia ongelmia kun täytyy tulla provosoimaan, kyllä kuulkaas kaikki kyttää kaikkia melkeempä aina ja varsikin jos on lapsia kyseessä, itse äitinä en ikinä sallisi tuollasta, lapsen täytyy saada elää lapsena, itse ottaisin yhteyttä vaikka pojan isään ja toisen pojan isään että onko tämä nyt ihan järkevaa ja jos on heidän mielestään niin sitten ottaisin yhteyttä viranomaisiin tai kouluun yms....

• Lasten asialla

Ei se ole kyttäämistä jos on huolestunut lasten hyvinvoinnista eikä ole naapurien asia huolehtia toisten lapsista vaan vanhempien. Mielestäni pitäisi kysyä ensin vanhemmilta että ovatko lapset tosiaan kahdestaan ja ilmaista huolensa ja jos ei tyyli muutu niin tehdä ilmoitus sosiaalivirastoon, he voivat sitten arvioida josko 11-vuotias on tarpeeksi vanha lapsenvahdiksi vaiko ei.

• Aviomieheni oli 6-vuotias ja hänen pikkuveli 3-vuotias, kun heidän vanhemmat tekivät 10h-työpäiviä ja päälle vielä 2h työmatkat. Molemmat lapset olivat päiväkodissa (vanhempi jo esikoulussa) 7h päivässä. Tämän jälkeen he lähtivät kotiin, siellä vanhempi poika lämmitti molemmille ruuat ja vahti pikkuveljeään viitenä päivänä viikossa.

Raakaa meininkiä, mutta kun ei muitakaan vaihtoehtoja ollut, koska sukulaisia ei ollut lähimainkaan ja pikkuruisella paikkakunnalla ei ollut silloin mitään iltapäiväkerhoa tai vastaavaa. Työpaikatkin niin pienellä paikkakunnalla olivat todellakin kiven alla, joten ei ollut mahdollisuutta vaihtaakaan työpaikka tai muuttaa työaikaa. Ei ollut oikeastaan mitään muuta vaihtoehtoa, kuin tehdä illalla ruuat valmiiksi ja jättää lapsille todella selkeät ohjeet, mitä tehdään aamulla ja mitä päivällä.

Tässä toimintamallissa on omat riskinsä, mutta se on myös opettanut todella hyvin lapsia olemaan itsenäisiä ja ottamaan vastuuta myös muista henkilöistä. Ja kun tilanne pakottaa, niin ei siinä kauheasti muita vaihtoehtoja pohdita.

Itse jäin hoitamaan 13-vuotiaana 2-vuotiasta pikkusiskoani kahdeksi viikoksi, kun vanhempamme lähtivät lomailemaan ulkomaille. Siitä lähtien olen säännöllisesti vahtinut siskoani tähän päivään saakka aina kun on ollut tarvetta.

Mielestäni pienempien sisarrusten vahtiminen on todella kehittävää henkisesti; oppii ottamaan tosissaan vastuun muista henkilöistä.

• järki käteen

Jos 13-vuotiaalle jätetään vielä 2-vuotias kahdeksi viikoksi, niin vanhemmat syyllistyvät heitteillejättöön ja jos siitä jää kiinni, on molemmat lapset otettu huostaan ja heidän takaisin saamisensa ei ihan noin vaan onnistukaa.

• ennen vanhaan..
        järki käteen kirjoitti:

Jos 13-vuotiaalle jätetään vielä 2-vuotias kahdeksi viikoksi, niin vanhemmat syyllistyvät heitteillejättöön ja jos siitä jää kiinni, on molemmat lapset otettu huostaan ja heidän takaisin saamisensa ei ihan noin vaan onnistukaa.

Jotenkin tuntuu, että tuo yllä mainittu on kyllä tapahtunut jo hieman aikaa sitten..

Ei nykyisin kukaan oikeasti uskalla jättää lapsiaan noin, koska tämmöinen "lynkkausmeininki" on tänä päivänä valloillaan! Ja tosiaankin ls-ilmoitukset tuntuvat olevan aikas herkässä, varsinkin täällä netissä..

Aina on helppo moralisoida toisten valintoja, jeesustella, ettei itse ainakaan ikinä tekisi noin jne..

Ei kyllä itselläkään tulisi mieleen jättää 6-vuotiasta 3-v:tä hoitamaan, mutta voisin kuvitella ko tapahtuneen joskus 60-70-luvulla, eikä välttämättä olleen edes ihmettelyn aihe..

• mk

Sinä olit vastuuntuntoinen ja hoisit mutta normaali teini olisi jättänyt pikkuisen yksin kotiin ja lähtenyt kavereilleen kun eivät vielä ymmärrä ette inoin pientä voi yksin jättää.

• teekoo
        mk kirjoitti:

Sinä olit vastuuntuntoinen ja hoisit mutta normaali teini olisi jättänyt pikkuisen yksin kotiin ja lähtenyt kavereilleen kun eivät vielä ymmärrä ette inoin pientä voi yksin jättää.

Ei normaali teini jätä pikkusisarustaan heitteille eli kyllä teini-ikäisellä on jo ymmärrystä, ettei pikkulasta jätetä yksin.
        Epänormaalit vanhemmat tuolla Nixukalla on selvästikin ollut, kun eivät ottaneet lapsiaan mukaansa lomalle. :(

• ennen vanhaan.. kirjoitti:

Jotenkin tuntuu, että tuo yllä mainittu on kyllä tapahtunut jo hieman aikaa sitten..

Ei nykyisin kukaan oikeasti uskalla jättää lapsiaan noin, koska tämmöinen "lynkkausmeininki" on tänä päivänä valloillaan! Ja tosiaankin ls-ilmoitukset tuntuvat olevan aikas herkässä, varsinkin täällä netissä..

Aina on helppo moralisoida toisten valintoja, jeesustella, ettei itse ainakaan ikinä tekisi noin jne..

Ei kyllä itselläkään tulisi mieleen jättää 6-vuotiasta 3-v:tä hoitamaan, mutta voisin kuvitella ko tapahtuneen joskus 60-70-luvulla, eikä välttämättä olleen edes ihmettelyn aihe..

Olen nyt 22-vuotias, samoin mieheni, joten lapsia ja nuoria olimme 90-luvulla.

• teekoo kirjoitti:

Ei normaali teini jätä pikkusisarustaan heitteille eli kyllä teini-ikäisellä on jo ymmärrystä, ettei pikkulasta jätetä yksin.
        Epänormaalit vanhemmat tuolla Nixukalla on selvästikin ollut, kun eivät ottaneet lapsiaan mukaansa lomalle. :(

Minut on kasvatettu lapsesta lähtien ottamaan vastuuta muistakin kuin vain itsestään. Nykyään lapset kasvavat kuin pellolla ja tuntevat vain oikeutensa, eivätkä oikeastikaan osaa ottaa vastuuta edes itsestään. Tämä näkyy myös aikuisiässä; meillä on vanhainkodit täynnä heitteille jätettyjä vanhempia. Suomessa ollaan aivan liian itsekkäitä.

En todellakaan näe yhtään mitään pahaa siitä, että sisarrukset opetetaan huolehtimaan toisistaan pienestä pitäen. Valitettavan moni nuori ei osaa kantaa vastuuta edes omista asioistaan aikuisenakaan. Päätä osataan aikuisille aukoa ja huudella perättömiä "pedofiili"-juttuja jo aika nuorena, mutta ne hyvät käytöstavat ja toisten kunnioittaminen, sekä vastuun kanto on hukassa pitkään.

• mk kirjoitti:

On erittäin surullista, että pidetään normaalina teiniä, joka pitää pikkusisarrustaan vähemmän tärkeänä kuin omat menot. Aivan järkyttävää! Tämä on juuri se, mistä puhuin; lapsia ei opeteta vastuuntuntoisiksi ja sitten ihmetellään, miksei heistä kasva kunnollisia aikuisia.

• 6aatt
    • mk

Milloin tämä vanhempi poika kavereitaan näkee ja omissa harrastuksissan on kun vastuu sisaruksestaan on että silleen.

• ...

On hienoa, että maassamme on edelleen yhteisvastuullisuutta ja olet huolissasi naapurisi lapsista.

Oletko jutellut äidin kanssa? Kannattaisiko?

Mä itse olen sellainen, että tekisin ilmoitusta jonnekin lastensuojeluun vasta kun toteisin todellisen hädän, eli en ihan tuollaisesta, mutta mieli tekisi kuitenkin jotenkin auttaa. Kerroit, että olet tilapäisesti nyt pyörätuolissa ja kipeänä itse, silti varmasti haluaisit jotenkin auttaa naapuriasi. Mietin, että jos juttelisit naapurin rouvan kanssa ja tarjoaisit hänelle vaikka sellaista mahdollisuutta, että lapset voisivat käydä parina päivänä viikossa luonasi syömässä, teethän kipeydestäsi huolimatta varmasti itsellesikin muutenkin ruokaa. Mä en tiedä tuosta ilmaisesta lapsenvahdiksi ryhtymisestä, lähinnä ajattelen lapsita itsellesi pikkuisia ystäviä, jolloin myös lapsilla olisi turvallinen olo kun lähellä asuu aikuinen johon voivat luottaa jos vaikka hätä tulisi... Keskusteluun äidin kanssa lähtisin asenteella: Sinulla on sitten reippaan oloisia lapsia, olen nyt itse vähän kipeänä ja minusta olisi kiva saada lapsista seuraa, siksi ajattelin kysäistä voisitteko tulla koko perhe luokseni päivälliselle vaikka maanantaina, tutustuttaisiin ja juteltaisiin, enkä laitaisi pahakseni ruokaa vastaan, jos saisin vähän apua ruokailuista tulleisiin tiskeihin...

• juippi!!!!!!!!!!

voi jumalauta!!!! "tee vaan muija lapsia ,kyllä joku kyliltä hoitaa ja jopa syöttää! jouatha sinä sairaana tiskaamaan ja lakasemaan kuraset tennarinjälet ja ettimään kadonnutta omaisuuttasi kyliltä.."jiihaaaaa. nykyaikaa hei!

• ...
        juippi!!!!!!!!!! kirjoitti:

voi jumalauta!!!! "tee vaan muija lapsia ,kyllä joku kyliltä hoitaa ja jopa syöttää! jouatha sinä sairaana tiskaamaan ja lakasemaan kuraset tennarinjälet ja ettimään kadonnutta omaisuuttasi kyliltä.."jiihaaaaa. nykyaikaa hei!

Oho...

Olisiko jollakulla lääkityksen tarkastamisen aika, sano vain reippaasti tohtorille, että nyt tuntuu kiristävän päässä...

Mutta jos sinulla on nyt hetki valoisaakin aikaa, niin analysoi, mikä sinua harmittaa siinä, että toiset ovat huolissaan myös vieraiden lapsista ja haluavat auttaa heitä, kuten aloittaja selkeästi? Kerro analyysisi tulos sille tohtorille samalla, taudinkuvasi saattaa seljetä ja lääkitys onnistua seuraavan kerran paremmin kohdalleen. Mieti esimerkiksi onko se sinun tavaroistasi tai ilmeisen vähäisistä ruokarahoistasi pois, jos aloittaja esimerkiksi ystävystyisi naapurinsa kanssa?

• ...
        ... kirjoitti:

Oho...

Olisiko jollakulla lääkityksen tarkastamisen aika, sano vain reippaasti tohtorille, että nyt tuntuu kiristävän päässä...

Mutta jos sinulla on nyt hetki valoisaakin aikaa, niin analysoi, mikä sinua harmittaa siinä, että toiset ovat huolissaan myös vieraiden lapsista ja haluavat auttaa heitä, kuten aloittaja selkeästi? Kerro analyysisi tulos sille tohtorille samalla, taudinkuvasi saattaa seljetä ja lääkitys onnistua seuraavan kerran paremmin kohdalleen. Mieti esimerkiksi onko se sinun tavaroistasi tai ilmeisen vähäisistä ruokarahoistasi pois, jos aloittaja esimerkiksi ystävystyisi naapurinsa kanssa?

Ja ihan varmuuden vuoksi, ettet ota edellistä lääkityksen tarkastamisen ehdotusta mitenkään loukkauksena, annan esimerkin vastaavasta vuorovaikutustilanteesta, toivottavasti sinulle neutraalimpi ja voit samaistua ja ymmärrät huoleni...

En tiedä mitä tekisin ruuaksi, siksi kyselen kaupassa ehdotuksia ihmisiltä. joku sanoo, että tee nakkikeittoa. Vastaan etten vegaanina, mutta hyvä ajatus, sovellan siitä jonkun keiton. Tähän tulee kuitenkin joku kolmas persoona ja alkaa paasata meille "voi **** nakkikeittoa, saatanan muijat tehkää vain nakkikeittoanne ja myrkyttäkää sillä muita mutta ette minua..."

Jos sinulla nyt on se valoisampi hetki, niin ehkä saatat oivaltaa, että tuossa tilanteessa ainakin minä unohtaisin ruokapulmani koska esiin on tullut tärkeäpi pulma; minun ruokani ei ole yhtä tärkeää kuin tuon toisen hyvinvointi. Ehkä sinäkin yhtyisit ihmettelyyni siitä onko tuo henkilö kunnossa, mihin hän on menossa, ei kai hän joudu olemaan yksin siellä, onko hänestä huoltovastuussa olevat ihmiset tietoisia siitä, että kyseinen henkilö ei nyt ole mitenkään onnellisessa yhteistyössä oman päänsä kanssa?

Olenko mä vain jotenkin liian onnellinen tai hölmö, mutta minusta terveen ihmisen vuorovaikutustaitoihin ei kuulu tuollainen käyttäytyminen ja siksi olen äärimmäisen huolissani sinusta, kuten olisin myös siitä kaupan kolmannesta tyypistä...

Mielenterveysongelmat eivät ole mikään tabu, ainakin itse tuot ne reippaasti näemmä esille, siksi muistathan pitää itsestäsi hyvää huolta ja muista ettet ole asiasi kanssa yksin, ne lääkärit osaavat auttaa, kun vain kerrot heille pahasta olostasi...

Ja jos olit aloittaja itse, niin olen pahoillani, vedän ehdotukseni ystävystyä naapurin lapsien kanssa pois. Kuten sanoin ehdotuksessani; jos äiti on paljon pois lapset tarvitsevat turvallisen aikuisen johon turvata, jos vaikka hätä tulisi...

• Espoon Elli

Olet ihan oikeassa kun olet huolestunut.
      Minä sain pikkusisaren kun oli 11 vuotias. Vanhempiani ei juurikaan lapsen hoito kiinnostanut, minua kiinnosti. Sisko jäi tosi pienestä käytännössä minun vastuulleni lähes päivittäin ja välillä pitkiksikin ajoiksi yhtäjaksoisesti. Enemmän ja vähemmän minun suostumuksellani ja vapaaehtoisesti.
      Päivähoidossa hän oli kun minä olin koulussa. Äiti yleensä vei siskon päivähoitoon aamulla ja minä hain pois koulun jälkeen. Minulla oli pyörässä tarakalla lasten istuin. Talvella kun oli liukasta mentiin kävellen ja rattailla. Sitten mentiin yhdessä kauppaan ja kotiin tekemään ruokaa.
      Kaikki vapaat ja lomat sisko oli minun vastuullani. Vanhemmat viettivät 80-luvun nousukauden kulutusjuhlaa ympäri maapalloa. Vielä sittenkin kun olin jo täysi-ikäinen ja asuin omillani, on siskoni ollut luonani paljon. Käytännössä asui minun luonani välillä viikkojakin yhteen menoon.
      Vaikka vilpittömäst rakastin sisartani ja halusin hänestä huolehtia, oli se välillä tosi raskasta, varsinkin henkisesti. Vastuu painoi. Ei oikein ollut aikaa omille menoille, tai kavereille. Koulu meni kuitenkin aina hyvin, vaikka monen mielestä olin "kummajainen" ja kiusaajia tietysti riitti.
      Oman kokemukseni perusteella sanon, että 11-vuotias on liian nuori ottamaan pitkiksi tunneiksi jatkuvasti vastuun pikkulapsesta. Hän tekee sen oman sosiaalisen elämänsä kustannuksella, vaikkei sitä juuri tällä hetkellä huomaisikaan. Poika varmasti pitää veljestään tosi paljon ja varmasti haluaakin olla veljensä kanssa, mutta vanhempien tulisi osata katsoa pidemmälle. Liian aikainen joutuminen vastuuseen tulee todennäköisesti vaikuttamaan isoveljen elämään vielä aikuisenakin.

• järkkyä touhua..huh

kyllä minusta on vaarallista!! 11v ei todellakaan osaa ajatella kuin aikuinen eikä olla lapsesta vastuussa! joku lukijoista on varmasti hoitanut joo itte pienenä enon kaiman tätin lapsia ,mutta hei,sillon kulki varmaa hevospelit.. en luottas suurimpaan osaan ees 18v omaa 3v tyttöäni. en ikinä. miut teilattaisiinn suvussa jos sen tekisin.
      eikä ole todellakaaan aloittajan tehtävä mennä hoitamaan lasta!!huhhuh! vaan soitto sosiaalitoimeen .vooihan sieltä kattos varmistaa että sopiiko lapsi lapsen vahdiksi. vastaajat eivät edes tiedustelleet millaie asunto tm on,vaan heti olivat "tottakai voi hoitaa!!!" varmasti sieltä hesan keskustasta tyypilliset "äidit" asialla. pennut vetää noerttii ja kaljaa 8v. ja tekevät lapsia.

• aösldfkaöldsfkj

jos aloittajan juttu on tosi, niin sitten on mietittävä sitä että jos tuo isä on matkalla ja äiti hevostallilla ja hevonen potkaisee päähän ja äiti tajuttomana sairaalassa niin missäs lapset?

minä en asiaa miettisi kuukausikaupalla vaan tekisin ihan kohteliaasti lastensuojeluun ilmoituksen että käykääs katsomassa tilanne.

laittako se isoveli pikkuveljen nukkumaan, sitä ennen hoitaa pesut ja ruoat? onko mahdollista että heillä kuitenkin on joku hoitaja siellä kotona, ottamassa päävastuun lapsista ja lapset vaan ovatkin keskenään olleet ulkona myöhällä?

• ...

Hmmm...

Lastensuojeluilmoitus ihan sen varalta, että jos hevonen potkaisee äitiä päähän?

Kuvitellaan tilanne, mies matkoilla, lapsi ulkona leikkimässä koulun jäklkeen kavereiden kanssa, äiti töissä. Entä jos äidille tapahtuukin työtapaturma? Pitäisikö tällaisen jokapäiväisen tapahtuman takia varmuuden vuoksi tehdä noin jokatoisesta perheestä lastensuojeluilmoitus? (Voihan äiti olla kotonakin, sielläkin tapahtuu tapaturmia.)

Lastensuojelu ilmoitus kuuluu tehdä silloin kun epäilee, että lasten kasvu tai kehitys vaarantuu heidän elinympäristössään.

• Anonyymi

Mulla on 11v ja 6v pojat max puoli tuntia kahdestaan kun käyn vaik kaupassa/postissa eivätkä halua lähtee mukaan... Tuntia enempää en uskalla antaa olla vaikka puhelimet onkin...

• Anonyymi

Lastenhoito on ihanaa
      ❤️

• Anonyymi

Ilmoitus lastenhoitovirastoon!
        Jos et itse uskalla tehdä, niin laita tänne millä paikkakunnalla asutte ja lasten osoite.
        Kyllä täältä joku kirjoittaa sinne.

Ei sinulla ole mitään pelättävää.
        Suomen lain mukaan ON ILMOITETTAVA jos huomaa että lasta kohdellaan huonosti!

Ei 11-vuotias saa olla lapsenlikkana 6-8 tuntia!

Ja mistäs tietää mitä se äiti tekee?
        Vastuuntunnoton.

Hyvä kun kerrot, teet ihan oikein!

• Anonyymi

Mä olin 11 ja veli 6 ja paljon oltiin kaksistaan. Tosin mun veli oli aika kehittyny. Pystyttiin yhessä tekee ruokaa. Joskus koko viikonloppukin kahdestaan. Oli hienoo kun vanhemmat poissa jaloista. Silloin kännykätkin niin kalliita ettei niitä lapsille annettu. Kerran kannettiin koko sohvakaulustokin pihalle, kun oli kaunis päivä. Se oli ihanaa lapsuutta. Me oltiin siis poikia kumpikin. Nyt kun ollaan työelämässä, niin työnantajat arvostaa sitä hyvää ongelman ratkaisukykyä joka lapsuudessa on kehittynyt. Se ei tosiaan mene niin että 18 vuotiaaseen on lapsi ja sitten naps on valmis. Vaan ihminen kehittyy koko iän.

• Anonyymi

Mielestäni 11-vuotias on vielä lapsi itsekin ja hänen ymmärryksensä tuskin riittää vielä turvaamaan pienemmän oloa jos jotakin sattuisi.
      Ihan varmasti tuolloin tulisi jo viranomaiset mukaan kuvioihin.

Tämä on tämän päivän ilmiöitä, sillä monet perheet ovat jo eroperheita ja äidit joutuvat tekemään montaakin työtä ja todella jättämään lapsensa ilman aikuisen valvontaa.
      Tämä voi tapahtua erilaisista syistä, ketään ei ole lähettyvillä tai sitten äiti häpeää omia ratkaisujaan läheisiltään ja ei pidä heihin edes yhteyttä tai ainakaan pyydä apua tilanteeseen. Tosin myös nämä uudet kumppanit eivät aina siedä isovanhempia ja varsinkaan jos asioissa on vähän sitäkin, että omat menot ovat todella tärkeämpiä, kuin lapsista huolehtiminen ja varsinkin näiltä entisen liiton pieniltäkin lapsilta vaaditaan tuota piikomista, taloudenhoitoa. Täälläkin on paljon kirjoittelua jossa näiden pienten pitäisi siistiä koko huushollit.

Varmasti monesti hyvin vaikeaa yksinhuoltajille selvitä eteenpäin. Näihin kotien asioihin kun ei juuri voi vaikuttaa.
      Toki varmasti huolettaa tuollaisen näkeminen ja mitä se näiden lapsien elämään myöhemmin vaikuttaa. Ihan varmasti vaikuttaa, sitä vain nuo vanhemmat eivät osaa omien onko ne sitten vaikeuksia vai muuta takaa edes ajattele.
      Kautta aikain on lapset joutuneet pienemmistä huolehtimaan, tosin vähän toisenlaisissa ympyröissä, yleensä siinä oli lähettyvillä, silloin enemmän syystä, että täytyi mennä pellolle työhän, ei niinkään siksi, että olisi ollut eroperheestä
      kysymys, kuten nyt.

Minullakin on olut valtava huoli eräistä lapsista, jotka jo nyt pärjäävät onneksi itsenäisesti. Mutta on ollut sydän syrjällään ja vielä on edessä, mitä jälkiä jättää lasten jättäminen yksin pitemmiksi ajoiksi. Paljon varmasti sitäkin, että lapset ovat yönkin keskenään, viihdekin vie vanhempia liian paljon.

• Anonyymi

Näillä palstoilla on usein sellaisia jotka sillä perustelevat milloin mitäkin asiaa että "minä tein sen ikäisenä sitä ja tätä"- tyyliin ja sillä perusteella ovat "asiantuntijoita" ja että muutkin saavat ja muidenkin pitää siksi tehdä niin...

Ei se niin mee!

Jos 11-vuotiaan pitää olla lapsenvahtina 2 vuotiaalle, niin se on täysin väärin ja äiti on laitettava vastuuseen.

Ilmoitus lastensuojeluviranomaiselle!
        Heti!

Jos jotain sattuisi, niin silloin se henkilö, joka on tietoinen ja ei ilmoita asiasta on VASTUUSSA myös!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Näillä palstoilla on usein sellaisia jotka sillä perustelevat milloin mitäkin asiaa että "minä tein sen ikäisenä sitä ja tätä"- tyyliin ja sillä perusteella ovat "asiantuntijoita" ja että muutkin saavat ja muidenkin pitää siksi tehdä niin...

Ei se niin mee!

Jos 11-vuotiaan pitää olla lapsenvahtina 2 vuotiaalle, niin se on täysin väärin ja äiti on laitettava vastuuseen.

Ilmoitus lastensuojeluviranomaiselle!
        Heti!

Jos jotain sattuisi, niin silloin se henkilö, joka on tietoinen ja ei ilmoita asiasta on VASTUUSSA myös!

Vähän ihmettelen, että otetaan asia esille, mutta sitten ei käytännössä tehdä mitään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vähän ihmettelen, että otetaan asia esille, mutta sitten ei käytännössä tehdä mitään.

Oletko aloittaja tehnyt jotain itse asian hyväksi, oletko ottanut yhteyttä lastensuojeluviranomaisiin?

Uskallatko vastata tähän suoraan kysymykseen?

• Anonyymi

Taputukset kyllä sille pojalle koska ne 11 vuotiaat pojat joita mä tunnen ei kyllä kykenis ees tommoseen. Mut siis minkälainen se poika on? Onko luotettava tai kypsä ikäisekssen? Kyllähän se aikapaljon vaikuttaa.

• Anonyymi

Jäbä on jo 22v aloitus on vuodelta 2011.

• Anonyymi

Ei todellakaan laillista!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      50
      2069
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      31
      1660
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1444
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      351
      1426
    5. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1334
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1295
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1088
    8. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      8
      994
    9. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      81
      972
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      959
    Aihe