Tilanteeni: Mies jätti minut ja pienen poikani kanssa yksin, pojan ollessa 4kk vanha. (nyt poika lähes 1,5 v). Raskausaikani oli todella vaikea 5kk kestäneen oksentelun takia ja yllättävien kriisien ja masennuksen takia jotka sattui just tulemaan esille raskausaikanani. Lapsi oli toivottu, mutta Itkin tosi paljon raskauden aikana vaikka normaalisti olen sosiaalinen, ulospäinsuuntautunut ja positiivinen ihminen. Synnytyksen jälkeen oloni hieman paheni ja pääsin avo-psykiatriselle osastolle hoitoon. Koskaan en ole lääkkeitä syönyt tai ollut muuten masentuneen oloinen. Miehen voimavarat loppuivat siihen ja hän ilmoitti ettei jaksa enää. Sairaalasta käsin aloin etsimään itselleni asuntoa ja tulevaisuutta.. onneksi perheeni, läheiset ja ystävät oli tukenani silloin.
Mies piti kyllä yhteyttä ja halusi tavata poikaansa mutta oli minua kohtaan tosi kylmä ja etäinen. Muutimme poikani kanssa toiseen kaupunkiin lähelle perhettäni. Oloni koheni melko nopeasti ilman lääkkeitä ym. ja löysin iloisen itseni taas uudelleen.. aloin järjestelemään elämäämme kahdestaan.. työ, hoitopaikka ja ihana oma koti.
Mies puhui jatkuvasti omista oikeuksistaan tavata lastaan jota hän kovin rakastaa ja minä olin niin vihainen ja pettynyt kun hän hylkäsi meidät vaikeuksien keskellä silloin. Koskaan en kuitenkaan kieltänyt häntä tapaamasta poikaansa vaikka suutuksissani sanoin hakevani yksinhuoltajuutta ym. Syyttelin ja syyllistin paljon, mutta kuitenkin päästin hänet meidän kotiimme asumaan aina muutamaksi päiväksi kun tapasi lastaan. Pintani alla kyti niin paljon vihaa ja pettymystä häntä kohtaan, että heitin hänet pihalle yhden vierailun yhteydessä.
Avasin kotimme ovet hänelle koska toisaalta ajattelin, että pojallani on oikeus isäänsä ja itsellänikin oli vielä tunteita miestä kohtaan (sekavia viha-rakkaus tunteita, mut kuitenkin..)
Pojan isä ilmoitti, että hänen tunteensa minua kohtaan loppuivat vaikeuksien keskellä ja pahoitteli tilannetta. (PAHOITTELI??!) Sanoi myös, ettei voi koskaan enää rakastaa minua.
Ok, toipuminen vei ja vie aikaa, mutta nyt olen tullut toisiin ajatuksiin:
Lapsi tarvitsee sekä isää että äitiä. Vastuu lapsesta kuuluu kumallekin 50/50 kun yhteishuoltajuuskin on merkattu paperiin. Käytännössä se menee kuitenkin niin, että mies saa keskittyä oman uran tekemiseen ja nähdä lastaan silloin kun on aikaa ja hänelle parhaiten sopii, mutta naisella ei ole varaa valita.
Äiti on aina äiti ja auta armias jos joskus toivoo omaa aikaa ja haluaisi tavata uusia ihmisiä ja ehkä tapailla uutta miestä. Uusi elämä ei voi alkaa ilman uusia kokemuksia ja ihmissuhteita.
ja miksi halusin lapsia? Halusin lapsia ja perheen johon kuuluisi isä ja äiti ja yhteinen rakastava koti jossa jaetaan hyvät ja huonot hetket. Minä jätin myös työni jossa matkustelin ympäri maailmaa ennen raskautta.
Rakastan poikaani yli kaiken ja olen valmis oikeasti jakamaan vanhemmuutta exäni kanssa vaikka koen, että hän hylkäsi meidät silloin. Nyt nostin kissan pöydälle ja sanoin: muuta vain lähemmäksi poikaasi niin jaetaan myös vastuu!
Naiset: ajatelkaa myös omaa jaksamistanne ja antakaa vastuuta myös lasten isille.
Isyys aina oikeus, äitiys velvollisuus?
14
140
Vastaukset
- minä vaan
Se on just noin..allekirjoitan!! Näitä surullisen kuuluisia jaksamattomuus tapauksia on jo liiaksi asti..
- totuuden näkevä.
Siinähän niitä tulikin: Säälinhaku, uhrautuvaisuus, isän haukkuminen.
Kaiken kukkuraksi kun teillä on yhteishuoltajuus niin muutit toiseen kaupunkiin vaikeuttaaksesi tapaamisia ja nyt sitten suoraan kiristät isää muuttamaan sinne lähemmäksi poikaansa joka joutui kauas isästään SINUN venkoilusi takia! Vittu mikä ämmä!!!!
Isän pitäisi muuttaa sinun henkilökohtaisten oikkujesi vuoksi ja mahdollisesti jättää työnsä, kotinsa yms. nykyinen elämä ja kaikki vain sen takia kun olet niin saatanan itsekäs työtä vieroksuva luuseri joka ei pärjää sekuntiakaan yksin vaan piti muuttaa "iskän ja äiskän" siipien suojaan!!!!- kaunis nuori nainen
Olen iloinen, että kirjoitukseni herätti sussa paljon tunteita. Epähuomiossani unohdin kirjoittaa, että mies muutti ensiksi pois kaupungista jossa asuimme satojen kilometrien päähän pojastaan. Ensisijainen vaihtoehto oli tietenkin muuttaa sitten lähemmäksi perhettäni jossa saisin edes joskus apua lapsen kanssa. Kuten teksistäni varmasti huomasit niin olen töissä ja lapsi päivähoidossa. Kerroin tilanteeni rehellisesti haukkumatta häntä, vaan kerroin omista tunteista ja pettymyksistä häntä kohtaan. Kukin saa tulkita tilanteen miten parhaaksi näkee. Sulla näyttää tekstistä päätellen olevan kovin vaikeaa itsesi kanssa kun käyttäydyt noin agressiivisesti ala-arvoisine kommentteineen.
- yx vaan
ja sun mielestä sit sen lähivanhemman pitäisi asua sen etävanhemman lähellä? miksiköhän niin?
senkö takia että sen on helpompi tulla lapsiaan tapaamaan kun sille päälle sattuu?
ja kuten tässäkin tapauksessa muutti lähemmäks tuki verkkoa mitäs pahaa siinä on?
no joo tää on taas näitä totuuden näkevän mieli piteitä mitkä voi jättää omaan arvoonsa.. minkäs sille voi jos on elämä kaltoin kohdellut.
ja vielä sen verran eikös tässäkin tapauksessa ollut kyse siitä että se isä jätti ei äiti..
ja nyt varmaan tää totuuden tietäjä haukkuu mutkin yhäriruikuttajaksi ja voin ilo mielin antaa sen ilon,olen totaaliyksinhuoltaja mutta en ruikuttaja. - Vanhakin nainen
kaunis nuori nainen kirjoitti:
Olen iloinen, että kirjoitukseni herätti sussa paljon tunteita. Epähuomiossani unohdin kirjoittaa, että mies muutti ensiksi pois kaupungista jossa asuimme satojen kilometrien päähän pojastaan. Ensisijainen vaihtoehto oli tietenkin muuttaa sitten lähemmäksi perhettäni jossa saisin edes joskus apua lapsen kanssa. Kuten teksistäni varmasti huomasit niin olen töissä ja lapsi päivähoidossa. Kerroin tilanteeni rehellisesti haukkumatta häntä, vaan kerroin omista tunteista ja pettymyksistä häntä kohtaan. Kukin saa tulkita tilanteen miten parhaaksi näkee. Sulla näyttää tekstistä päätellen olevan kovin vaikeaa itsesi kanssa kun käyttäydyt noin agressiivisesti ala-arvoisine kommentteineen.
Älä välitä ton yhden hourulaisen kirjoituksista, sillä on yh-kompleksi ja paha sellainen. sen jutuille ei kannata antaa mitään huomiota.
Sinun kirjoituksesi oli hyvä ja puhutteleva. - totuuden näkevä.
yx vaan kirjoitti:
ja sun mielestä sit sen lähivanhemman pitäisi asua sen etävanhemman lähellä? miksiköhän niin?
senkö takia että sen on helpompi tulla lapsiaan tapaamaan kun sille päälle sattuu?
ja kuten tässäkin tapauksessa muutti lähemmäks tuki verkkoa mitäs pahaa siinä on?
no joo tää on taas näitä totuuden näkevän mieli piteitä mitkä voi jättää omaan arvoonsa.. minkäs sille voi jos on elämä kaltoin kohdellut.
ja vielä sen verran eikös tässäkin tapauksessa ollut kyse siitä että se isä jätti ei äiti..
ja nyt varmaan tää totuuden tietäjä haukkuu mutkin yhäriruikuttajaksi ja voin ilo mielin antaa sen ilon,olen totaaliyksinhuoltaja mutta en ruikuttaja."ja vielä sen verran eikös tässäkin tapauksessa ollut kyse siitä että se isä jätti ei äiti.."
Siis kun ero tulee niin mielestäsi tässä tapauksessa syyllinen onkin isä kun jätti?
Entä siinä tapauksessa kun äiti jättää ja on SYYLLINEN? (SYYLLINEN, eikö vain?)
Ja muuttamisen syyksi lähin (=äidin) perusteluiksi riittää pelkästään ns. "tukiverkosto"! (siis kun muuta syytä ei keksitä sen verukkeeksi että saa vieraannuttaa lapsen isästään ja kostaa isälle se ettei isä suostunut tuon äidin sätkynukeksi!)
Et ole yhäriruikuttaja vaan TOTAALIYHÄRIRUIKUTTAJA.... (siitä "sulka" hattuusi RUIKUTTAJA tällä yhäriruikuttajien valtaamalla palstalla!!!!) - yx vaan
totuuden näkevä. kirjoitti:
"ja vielä sen verran eikös tässäkin tapauksessa ollut kyse siitä että se isä jätti ei äiti.."
Siis kun ero tulee niin mielestäsi tässä tapauksessa syyllinen onkin isä kun jätti?
Entä siinä tapauksessa kun äiti jättää ja on SYYLLINEN? (SYYLLINEN, eikö vain?)
Ja muuttamisen syyksi lähin (=äidin) perusteluiksi riittää pelkästään ns. "tukiverkosto"! (siis kun muuta syytä ei keksitä sen verukkeeksi että saa vieraannuttaa lapsen isästään ja kostaa isälle se ettei isä suostunut tuon äidin sätkynukeksi!)
Et ole yhäriruikuttaja vaan TOTAALIYHÄRIRUIKUTTAJA.... (siitä "sulka" hattuusi RUIKUTTAJA tällä yhäriruikuttajien valtaamalla palstalla!!!!)no tässä tapauksessahan se isä lähti kun ei jaksanut? vai ? ja jos muuttaa lähemmäksi tuki verkkoa ni mitäs pahaa siinä on? vai pitäisikö ajatellä aina sen etän etuja että lähi vanhemmalla ei mitään väliä kuhan sitä etää taputellaan päähän ja voivotellaan etä kun sillä etällä on nyt niin vaikeeta.. joo huomaa kyl et näät vaan sen oman edun ehkääpä itse olet se etä vanhempi ja syynkin voi hyvin jokainen arvata..
ja kun et muuta sanottavaa keksi ni sit haukut ruikuttajaksi,no onne sulle..ei voi kun sääliä.
helppo se täällä on kaikkia haukkua mut mitenköhän olis tuolla tosi elämässä,taidat kuulua niihin mammman poikiin jotka täällä käyvät yksinhuoltajia haukkumassa kun ei muuten sitä uskolla tehdä.. - yx vaan
yx vaan kirjoitti:
no tässä tapauksessahan se isä lähti kun ei jaksanut? vai ? ja jos muuttaa lähemmäksi tuki verkkoa ni mitäs pahaa siinä on? vai pitäisikö ajatellä aina sen etän etuja että lähi vanhemmalla ei mitään väliä kuhan sitä etää taputellaan päähän ja voivotellaan etä kun sillä etällä on nyt niin vaikeeta.. joo huomaa kyl et näät vaan sen oman edun ehkääpä itse olet se etä vanhempi ja syynkin voi hyvin jokainen arvata..
ja kun et muuta sanottavaa keksi ni sit haukut ruikuttajaksi,no onne sulle..ei voi kun sääliä.
helppo se täällä on kaikkia haukkua mut mitenköhän olis tuolla tosi elämässä,taidat kuulua niihin mammman poikiin jotka täällä käyvät yksinhuoltajia haukkumassa kun ei muuten sitä uskolla tehdä..ja ilmeisesti oot sitä mieltä että ne jotka eivät ole kanssasi samaa mieltä ovat heti ruikuttajia..vai oonko väärässä?
- onni on uusi mies
Meillä kanssa mies itki takasin, ja vakuutti rakastavani minua aina, mutta emme ottaneet. Kun kerran lähti saa jäädä sille tielle, enkä voisi kuvitella olevani likaisen miehen kanssa, jos hänellä on ollut epätoivoisia suhteita...salaa joista en tietäisi.
Meidän luota ei lähdetä lomalle, ja tulla häntä koipien välissä takasin kun ei löytynytkään vaimoa parempaa ja lapsia parempia ihmisiä.
Se on kerrasta poikki sanon suoraan sen...oikeesti mua ällöttäis ottaa semmonen mies takasin. Meille mies saa tulla, kunhan on sisiti ja pesee kätensä.- therule
mut ei se sun uusi mies voi olla niin tyhmä, ettei aisti "miehen"aistilla asioita ja peilaa omaan minäänsä..hyvää tulevaisuutta sulle "onni on uusi mies" vaan ..heh
- kaunis nuori nainen
Onnekseni mies suhtautui muuttoon myöntevästi!!!! Hän siis muuttaa samaan kaupunkiin n. 6kk sisällä kunhan saa työasiat järjestettyä.
Tämä on juhlapäivä minulle ja meille!
Itkiessäni kaikki murheeni läpi jälleen kerran eräänä iltana, kysyin itseltäni: Itkenkö oikeasti ex-mieheni perään vai sen takia, että olen lapseni kanssa yksin? Tämä kysymys oli avainsana kaikkeen.
Huomasin, että kaipaan lapsen isää vanhemmuuden jakajaksi ainakin. Voin jakaa rakkautta joku päivä jonkun toisen kanssa mutta kaipaan myös lapselle isää ja sitä toista vanhempaa joka kantaa vastuuta jotta saisin välillä myös ihan omaa aikaa.
Sille vanhemmalle joka erossa jätetään ja jolla on lapset, voi olla hyvinkin haastavaa jatkaa elämässään eteenpäin kun ei ole mahdollista luoda uutta lähihistoriaa uusien positiivisten kokemusten kautta, kun aika ei riitä muuhun kuin lastenhoitoon. Tämän kokemuksen jälkeen nostan yh-äideille hattua todella. Te jotka surette: miettikää tarkasti mitä surette? analysoikaa läpikotaisin pettymys ja vielä se, mihin olette pettyneitä?
Nyt loppui minun elämässäni itseni jatkuva syyttäminen. Aion kahlata tämän kaiken läpi vaikka väkisin ja nousta eheänä, itseäni arvostavana naisena joka rakastaa itseään virheistään huolimatta.
- yx vaan
tsemiä sulle,kyl sen arjen saa järjestymään ja sujumaan. helppoa se ei aina ole mutta ajan kanssa se arki lähtee siitä käyntiin.
ja eiköhän ne kaikki yksinhuoltajat ole sen hatun noston,ei pelkästään ne äidit.- kaunis nuori nainen
kiitos, kun olette jaksaneet vastailla näin paljon. :)
Yx vaan: tarkoitin tietenkin kaikkia yksinhuoltajia vaikka erhdyksessä kirjoitinkin yh-äidit :)
Teette miehen kanssa kirjallisen sopimuksen, milloin lapsi on kenenkin luona ja pitäkää kirjaa ns. rästeistä; eli niistä kerroista, jolloin joudutte joustamaan sopimuksessanne. Tällöin vähemmän lapsen kanssa aikaa viettänyt osapuoli joutuu "korvaamaan" ylimääräiset tunnit toiselle. En oikeastaan muuta ratkaisua näe, mikäli tavoitteenanne on säilyttää yhteishuoltajuuden.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa452053En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos311650Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141434Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3511416Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681295- 91291
- 121088
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7981- 81972
- 20959