Monien vuosien jälkeen olen lyhyessä ajassa nähnyt useamman painajaisen, jonka juonta en kesken unen ole muuttanut itselleni suotuisampaan suuntaan. Näettekö te muut painajaisia ja onko muilla tapana nousta painajaisessa takajaloilleen ja muuttaa uni painajaisesta tavalliseksi uneksi?
Painajaiset.
49
177
Vastaukset
- D=
Meillä on unisieppari.
Tarkistin Wikipediasta, mitä tuo unisieppari oikeastaan tarkoittaa. Sen kun voi käsittää monella tavalla.. Selvisi, että se on esine :).
Luulen, että nuo painajaiset häviävät, kunhan saan väsymyksen hallintaan ja asioita käsiteltyä mielessäni.- yx tuttu
brutsparklingwine kirjoitti:
Tarkistin Wikipediasta, mitä tuo unisieppari oikeastaan tarkoittaa. Sen kun voi käsittää monella tavalla.. Selvisi, että se on esine :).
Luulen, että nuo painajaiset häviävät, kunhan saan väsymyksen hallintaan ja asioita käsiteltyä mielessäni. yx tuttu kirjoitti:
Olen minimalisti ja seuraavaksi näkisin painajaisia unisiepparista eli ei toimi minulla :).
- Putkivalo
yx tuttu kirjoitti:
Meillä on lapsille tuon tapaiset :)) Isomummin virkkaamat sellaiset pyörylät jotka roikkuu ikkunoissa. Vähän valikoidusti auttaa ;)
Teon uniklinikka vastaa: en ole nähnyt painajaisia sen jälkeen kun erosin.:-)) Kivaa, mutta viimeaikojen unissa on tapahtunut sellainen muutos, että kun ennen joku tilanne alkoi kehittyä painajaisen suuntaan, niin nyt hallitsen tilanteen ja olen aina voittaja. Onko se sitten iän mukanaan tuomaa itsevarmuutta ja tyyneyttä, vai onko minun elämäntilanteeni vain niin paljon tasapainoisempi, niin siihen voisi vastata kenties vain oikea psykologi. Pitää odottaa, että tytär saa gradunsa valmiiksi.:-))
Noissa painajaisissa toistuu veneen pressun uusiminen, veneen varastaminen.. Luulen, että tuo veneen osto on stressannut minua tai lähinnä tämä ensimmäinen talviteloille laitto. No, kolme yötä olen nukkunut huonosti veneen tultua. Ensimmäinen oli yö, kun ei ollut pressu vielä päällä ja satoi lunta, toinen oli navakan tuulen yö ja kolmas oli sunnuntain ja lauantain välinen myrsky-yö. Kävin kello neljältä yöllä parantalemassa veneen pressua.
Tuntuu, etten vielä hallitse suhtautumistani veneeseen ja sen hoitamiseen. Ehkä tilanne on liian kontrolloimaton.. Jos tämä kosteus jatkuu, niin näen varmasti unta homehtuvasta veneestä, vaikka olen järjestänytkin veneeseen kunnon tuulitunnelin.brutsparklingwine kirjoitti:
Noissa painajaisissa toistuu veneen pressun uusiminen, veneen varastaminen.. Luulen, että tuo veneen osto on stressannut minua tai lähinnä tämä ensimmäinen talviteloille laitto. No, kolme yötä olen nukkunut huonosti veneen tultua. Ensimmäinen oli yö, kun ei ollut pressu vielä päällä ja satoi lunta, toinen oli navakan tuulen yö ja kolmas oli sunnuntain ja lauantain välinen myrsky-yö. Kävin kello neljältä yöllä parantalemassa veneen pressua.
Tuntuu, etten vielä hallitse suhtautumistani veneeseen ja sen hoitamiseen. Ehkä tilanne on liian kontrolloimaton.. Jos tämä kosteus jatkuu, niin näen varmasti unta homehtuvasta veneestä, vaikka olen järjestänytkin veneeseen kunnon tuulitunnelin.Pahus.. siis sunnuntain ja maanantain välinen yö. En ajatellut luopua veneestä, jotta painajaiset häviäisivät :D.
Pahus.. siis sunnuntain ja maanantain välinen yö. En ajatellut luopua veneestä, jotta painajaiset häviäisivät :D.
Nythän sä itse selitit syyn painajaisiin. Se on joka tapauksessa hyvä, että tiedät, mistä ne tulevat. Relax baby.:-))
Teotwawki kirjoitti:
Nythän sä itse selitit syyn painajaisiin. Se on joka tapauksessa hyvä, että tiedät, mistä ne tulevat. Relax baby.:-))
Toisaalta tämä stressi on tavallaan hyväksi. Pois totutuista kuvioista. Auttaa muuhunkin stressinsietoon tulevaisuudessa.
Sitä on tietoisesti tehnyt elämästään rutiinia ja kun ottaa vastuita, niin niitä ei ole helppoa hyväksyä.brutsparklingwine kirjoitti:
Toisaalta tämä stressi on tavallaan hyväksi. Pois totutuista kuvioista. Auttaa muuhunkin stressinsietoon tulevaisuudessa.
Sitä on tietoisesti tehnyt elämästään rutiinia ja kun ottaa vastuita, niin niitä ei ole helppoa hyväksyä.Se on varsin selvää, että uusien asioiden tekeminen ja ajatteleminen tuottaa sekä henkistä hyvinvointia että stressiä. Stressi voi olla myös positiivinen ilmiö, jos se ei käy ylivoimaiseksi. Jos ihminen käy ylikierroksilla pysyvästi, hän masentuu.
Teotwawki kirjoitti:
Se on varsin selvää, että uusien asioiden tekeminen ja ajatteleminen tuottaa sekä henkistä hyvinvointia että stressiä. Stressi voi olla myös positiivinen ilmiö, jos se ei käy ylivoimaiseksi. Jos ihminen käy ylikierroksilla pysyvästi, hän masentuu.
Minulla on aina tapana olla ylikierroksilla. Nautin siitä olotilasta eniten. Hmmm.. en aio huolestua tilanteesta.
Minulla on aina tapana olla ylikierroksilla. Nautin siitä olotilasta eniten. Hmmm.. en aio huolestua tilanteesta.
On kuitenkin kliinisesti todistettu, että jatkuva stressi aiheuttaa monia psykosomaattisia ongelmia. Ne ovat kovin yksilöllisiä, joten mitään kaiken kattavaa yleistystä ei voi mennä vetämään.
Mä en varmaan oo koskaan nähny painajaisia, kun en tiedä että niiden suuntaa vois muuttaa. Erilaisia unia ajoittain, joistain on varma, että sen muistaa; mutta ei!
Ne voi olla joskus edesmenneistä läheisistä.. tai että on jossain kauhuleffassa yhtenä mukana. Katon joskus paremmalla ajalla miten painajainen määritellään.
Varmaan asia, jota miettii valveilla, tulis painajaisena, isompi asia ennemmin.
Mun viimeisin "painajainen" on, kun näin unta, että pakkasessa ois pingviini vaniljatuutti jädee, sellanen jossa suklaarouhetta päällä. Mutta pahus, ei mitään makeaa kotona.. ;)Ei kuullostanut painajaiselta, vaan toiveunelta. Painajaista oli todellisuus, kun tajusi, ettei pakkasessa ole vaniljatuuttia :).
Harvinaista myös minulle, että herään painajaiseen, jota en ole kääntänyt eduksi.Teotwawki kirjoitti:
Olet ilmeisesti varsin hyvässä henkisessä tasapainossa.
Niin sitä haluis uskoa, mutta joskus totuus on tarua/unta ihmeellisempi.
Ei kuullostanut painajaiselta, vaan toiveunelta. Painajaista oli todellisuus, kun tajusi, ettei pakkasessa ole vaniljatuuttia :).
Harvinaista myös minulle, että herään painajaiseen, jota en ole kääntänyt eduksi.Kiva, mun todellinen elämä on painajaista :)
No, ei kuitenkaan aina ihan niin tasapainoista kuin uniklinikan edustaja arveli, mutta kyllä tässä pärjäillään.Sibone kirjoitti:
Niin sitä haluis uskoa, mutta joskus totuus on tarua/unta ihmeellisempi.
Tiedä häntä.??? Se on niin kovin subjektiivinen, se itsensä kokeminen.
Teotwawki kirjoitti:
Tiedä häntä.??? Se on niin kovin subjektiivinen, se itsensä kokeminen.
Niinpä taitaa olla, ja sen haluaa säilyttää, vaikka kuka mitä väittäisi.
Mutta oppia ikä kaikki ?)
Ompa niitä tullut nähtyä. En ole kyllä unien suuntaa pystynyt muuttamaan. Silloin vaan herään unen tiukassa paikassa.
Painajaisia tulee enemmän, kun on sillai väsyneempi.Se on muuten hyvä taito, kun pystyy unessa vaihtamaan juonta omaksi eduksi. Unet, joissa kaikki on hyvin, liittyvät lintuna lentämiseen tai purjehtimiseen. Purjehduksen myötä se siirtyi lentämisestä purjehtimiseksi.
Viime aikoina olen ollut todella väsynyt. Ei ainoastaan henkisesti, vaan lihakset olivat myös maitohapoilla. Liian lähekkäin olivat veneen talviteloille laitto ja siirtolavan täyttäminen.brutsparklingwine kirjoitti:
Se on muuten hyvä taito, kun pystyy unessa vaihtamaan juonta omaksi eduksi. Unet, joissa kaikki on hyvin, liittyvät lintuna lentämiseen tai purjehtimiseen. Purjehduksen myötä se siirtyi lentämisestä purjehtimiseksi.
Viime aikoina olen ollut todella väsynyt. Ei ainoastaan henkisesti, vaan lihakset olivat myös maitohapoilla. Liian lähekkäin olivat veneen talviteloille laitto ja siirtolavan täyttäminen.Tösäytän omat ajatukseni, niin Sinä hyppäät tuolilta.
Kyllä ne on valveunia, jos niiden suuntaa pystyy kääntämään.
Tarpeeksi stressaantunut ja ylirasittunut, niin aivot käsittelee epävarmuuksia ja elämänpelkoja sinä järjestyksessä, mikä eniten miltä painaa, enkä usko, että siihen voi vaikuttaa.k-kotton kirjoitti:
Tösäytän omat ajatukseni, niin Sinä hyppäät tuolilta.
Kyllä ne on valveunia, jos niiden suuntaa pystyy kääntämään.
Tarpeeksi stressaantunut ja ylirasittunut, niin aivot käsittelee epävarmuuksia ja elämänpelkoja sinä järjestyksessä, mikä eniten miltä painaa, enkä usko, että siihen voi vaikuttaa.Valveuni? Vähän niin kuin saippuaooppera?
No, ahdistukseni aiheet ovat sitten todella pienet. Ei ole helppoa varastaa tuon kokoluokan venettä ja pressu menee ensi vuonna muutenkin uusintaan :).brutsparklingwine kirjoitti:
Valveuni? Vähän niin kuin saippuaooppera?
No, ahdistukseni aiheet ovat sitten todella pienet. Ei ole helppoa varastaa tuon kokoluokan venettä ja pressu menee ensi vuonna muutenkin uusintaan :).Onhan naisilla ja miehillä erilaiset aivot. Kaipa ne unetkin sitten... erilaisia.
Pressut on muuten huonoja suojia, muutenkin kun kestävyytensä vuoksi.
Tahtoo se kosteus tiivistyä sinne pressun alle.
Sen vuoksi olen yritellyt rakennella noita suojia, että pääsis pressuista eroon.
Nytkin sellainen ilma, että melkein yhtälailla kastuu, oli pressu alla tai päällä.k-kotton kirjoitti:
Onhan naisilla ja miehillä erilaiset aivot. Kaipa ne unetkin sitten... erilaisia.
Pressut on muuten huonoja suojia, muutenkin kun kestävyytensä vuoksi.
Tahtoo se kosteus tiivistyä sinne pressun alle.
Sen vuoksi olen yritellyt rakennella noita suojia, että pääsis pressuista eroon.
Nytkin sellainen ilma, että melkein yhtälailla kastuu, oli pressu alla tai päällä.Totta. Seuraava painajainen liittyy varmasti homehtumiseen. No, olen jättänyt ilmatilaa ja luukkuja auki. Se on yksi syy, miksi olen huolissani myrskytuulesta. Jos ei tarvitsi tuosta tuuletuksesta, niin se olisi kiedottu tiiviimmin, mutta sitten ongelmana olisi tuulettuminen. Olisin tehnyt rakennelmasta korkeamman, mutta en halunnut rasittaa mastoa. No, ensi vuonna on uudet systeemit.
Joka tapauksessa joudun moneen kertaan ennen pakkasia kipuamaan istuinlaatikkoon ja tarkistamaan, ettei mihinkään ole päässyt kertymään lätäköitä. Pressu ei mene veneenmyötäisesti eli minulla on tukikehikkoa ja lepuuttajia ohjaamassa pressua irti veneen rakenteesta. Mietin, pitäisikö vielä muutama rima virittää ohjailemaan pressua. Hmm.. aloittelijan miettimistä..
- Tsau.
Tsau..saatan nähdä sellaista painajaista että, olen ikään kuin matkalla..sitten täytyy pakata jostain syystä koska juna lähdössä tai linja-auto..nooh..meikäläisellä aina vaan löytyy lisää...ja lisää tavaraa lähinna vaatteita..eivätkä ne millään mahdu niihin kapsakkeihin;)) sitä on aika ahdistunut koska tietää että, juna tai linja-auto on lähdössä...ja meikäläinen vaan epätoivosesti pakkaa... Jostain luin että, tämä viittaisi siihen että, kannan huolta liikaa...pitäisi oppia kuulemma otettamaan rennommin...Uskon tähän että, unimaailmamme on eräänlainen sisäinen valveuni...joka neuvoo meitä...kunhan vähän opimme tulkitsemaan uniamme...alitajuntammehan ei käsittele kaikkia päivä-aikana tapahtuvia asioita..mutta sitten tuo syvempi tajuntamme ikään kuin "varastoi" nämä päivän tapahtumat sinne jonnekin aivojemme sopukoihin... Jos, joku asia painaa tai keskeneräinen se muuttuu painajaiseksi...tai saa painamaismaisia piirteitä mutta unet eivät koskaan ole päivätodellisuuden kanssa yksi yhteen tulkittavissa vaan muuttuvat...yön aikana riippuen siitä missä vaiheessa unessa olet....Jonkun verran tähän unimaailmaan olen perehtynyt..siis unien tulkintaan..Kun opimme tulkitsemaan itse uniamme saamme myös vastauksen meitä ehkä ahdistavaan sen hetkiseen ongelmaamme.. mikä on päällä...
Tuo unesi viittaa stressiin...olet jostain syystä huolissasi taloudellesta tilanteestasi tai asiasta johon panostanut. paljon....pelkäät sen katoavan jostain syystä. Unihan voi tarkoittaa myös että, tiedät jonku työn olevan melkein valmis. Olisi aika siirtyä uuteen projektiin...? Parhaiten tiedät kun mietit itse tämän hetkistä elämääsi ihan...rauhassa;)) Kun pääset ratkaisuun painajainenkin loppuu samantien...niin kauan näet kunnes olet ratkaissut tämän mieltäsi painavan asian...
Tsau:FriiduLuulen, että olen liian kontrolloiva elämäni suhteen. Valmistaudun kaikkeen huolella. Veneprojekti toteutui niin nopeasti, että siihen tuli hallitsemattomia elementtäjä.
Stressiä voi aiheuttaa se, että huomaan haluavani sitä ja sitä veneeseen eli siitä on tulossa rahanmenoautomaatti. Varmasti myös nämä lamapuheet ja muut huolestuttavat. Aikaisemmin olen kääntänyt ne eduksi, mutta nyt vene syö rahoja sijoittamiselta :(.
Suurin syy on kuitenkin väsymys. Flunssa yrittää päälle ja pitäisi saada sitä ja sitä aikaiseksi.
Tuosta unestasi.. Minulla on ystävä, joka on aina myöhässä. Näin kerran unta, että olimme menossa matkalle. Lennon lähtöön oli puoli tuntia ja ystäväni oli vasta pakkauksen alkuvaiheessa. Ystäväni vain totesi, että tuleehan niitä muitakin lentoja. Tuo uni oli todentuntuinen..- Tsau.
Luulen, että olen liian kontrolloiva elämäni suhteen. Valmistaudun kaikkeen huolella. Veneprojekti toteutui niin nopeasti, että siihen tuli hallitsemattomia elementtäjä.
Stressiä voi aiheuttaa se, että huomaan haluavani sitä ja sitä veneeseen eli siitä on tulossa rahanmenoautomaatti. Varmasti myös nämä lamapuheet ja muut huolestuttavat. Aikaisemmin olen kääntänyt ne eduksi, mutta nyt vene syö rahoja sijoittamiselta :(.
Suurin syy on kuitenkin väsymys. Flunssa yrittää päälle ja pitäisi saada sitä ja sitä aikaiseksi.
Tuosta unestasi.. Minulla on ystävä, joka on aina myöhässä. Näin kerran unta, että olimme menossa matkalle. Lennon lähtöön oli puoli tuntia ja ystäväni oli vasta pakkauksen alkuvaiheessa. Ystäväni vain totesi, että tuleehan niitä muitakin lentoja. Tuo uni oli todentuntuinen..Veneen hankkiminen on iso taloudellinen hanke. Sikäli unesi on ihan inhimillinen olisi ihme jos, et olisi huolissasi..tuossa kun kerroit että, nyt ensimmäinen kerta kun laitoit talviteloille..ja ilmat ovat nyt mitä ovat...huolesi siirtyy suoraan..uniisi..
Minulla on ollut tämä henkinen stressi jo pitkään yhtä jaksoisesti päällä. Tiedän sen johtuvan siitä...valitettavasti sitä minäkään en tästä huolestani koskaan täysin pääse...kun on erilaisen lapsen/ja nuoren mutsi..niin..sitä on aina vähän huolissaan eikä se rajoitu kundinkaan vaan vähän kaikkiin tuntemaani ihmisiin;))) nooh..dorka....Sen huomanut mieheni kanssa että, kun pääsemme täältä Suomesta sitten fyysisesti koko perhe kesäisin lähtemään...pois...nämä "huoli-unet"...eivät silloin niin tule..Koen olevani henkisesti jotenkin vapaampi kaikista huolista kun en ole täällä;))) fyysisesti..Meidän kait pitäisi olla jatkuvasti matkustamassa ympäri maailmaa ja olla aina menossa...silloin en stressaa... Vain yksi ongelma tuo finanssipuoli;)) Tuo ystäväsi aikataulu-unet kuuluvat tähän samaan kategoriaan...olisi opittava ottamaan elämä rennommin...luulisin..näin..hänenkin kohdallaan olevan..Se liiallinen kontrolli onko kaikki hyvin?..kostautuu vaan sitten turhana stressinä.. Teo tuolla hyvin laittoikin jos, ihminen on pitkään yhtäjaksoisesti sitten stressaantunut hän lopulta masentuu..sitä stressiä tulisi välttää..
Tsau:Friidu Tsau. kirjoitti:
Veneen hankkiminen on iso taloudellinen hanke. Sikäli unesi on ihan inhimillinen olisi ihme jos, et olisi huolissasi..tuossa kun kerroit että, nyt ensimmäinen kerta kun laitoit talviteloille..ja ilmat ovat nyt mitä ovat...huolesi siirtyy suoraan..uniisi..
Minulla on ollut tämä henkinen stressi jo pitkään yhtä jaksoisesti päällä. Tiedän sen johtuvan siitä...valitettavasti sitä minäkään en tästä huolestani koskaan täysin pääse...kun on erilaisen lapsen/ja nuoren mutsi..niin..sitä on aina vähän huolissaan eikä se rajoitu kundinkaan vaan vähän kaikkiin tuntemaani ihmisiin;))) nooh..dorka....Sen huomanut mieheni kanssa että, kun pääsemme täältä Suomesta sitten fyysisesti koko perhe kesäisin lähtemään...pois...nämä "huoli-unet"...eivät silloin niin tule..Koen olevani henkisesti jotenkin vapaampi kaikista huolista kun en ole täällä;))) fyysisesti..Meidän kait pitäisi olla jatkuvasti matkustamassa ympäri maailmaa ja olla aina menossa...silloin en stressaa... Vain yksi ongelma tuo finanssipuoli;)) Tuo ystäväsi aikataulu-unet kuuluvat tähän samaan kategoriaan...olisi opittava ottamaan elämä rennommin...luulisin..näin..hänenkin kohdallaan olevan..Se liiallinen kontrolli onko kaikki hyvin?..kostautuu vaan sitten turhana stressinä.. Teo tuolla hyvin laittoikin jos, ihminen on pitkään yhtäjaksoisesti sitten stressaantunut hän lopulta masentuu..sitä stressiä tulisi välttää..
Tsau:FriiduLähden matkalle, joten katsotaan nollaako tilannetta. Tuosta ystävästä.. Tuo aikatauluissa pysyminen on niin paha ongelma, etteivät muut ystäväni katso sitä enää suopein silmin. Olen yrittänyt saada häntä näkemään sitä siltä kannalta, ettei kunnioita toisten aikaa myöhästelyllä. Jännä oli huomata, että stressin tunne oli välillä hetkittäin hallitsematonta. Se on minulle harvinaista. Liikunta tuntuu olevan kaikkeen lääke :).
- Tsau.
Lähden matkalle, joten katsotaan nollaako tilannetta. Tuosta ystävästä.. Tuo aikatauluissa pysyminen on niin paha ongelma, etteivät muut ystäväni katso sitä enää suopein silmin. Olen yrittänyt saada häntä näkemään sitä siltä kannalta, ettei kunnioita toisten aikaa myöhästelyllä. Jännä oli huomata, että stressin tunne oli välillä hetkittäin hallitsematonta. Se on minulle harvinaista. Liikunta tuntuu olevan kaikkeen lääke :).
;)))siis jotenki hassusti luin..että hän näkee UNTA.. Samaa mieltä kanssasi. Hänen tulisi kunnioittaa yhdessä jos, porukalla liikutaan muiden yhteisiä aikatauluja? Kyllä minuankin tällaiset ihmiset ottavat pattiin...olen varsin reilu nainen mielestä. Jos, itselläni ylimääräistä fyrkkaa piffaan kaverillekin ne kahvit tai muuta..Sellaiset liian tarkat 20 centin venyttäjät jotka kyllä ottavat aina tarjouksen vastaan ...mutta eivät itse vangissokaan tee elettä huomatakseen muita...Olen jättänyt kylmästi tämän tyyppisiä ihmisiä elämässäni myös taakseni. Liiallinen egoistisuus jotenkin...sitä vaikea sulattaa...En tiedä sitten vaadinko minä taas siinä liikaa..kun vaikea sulattaa.. yleensäkin jos ihmisellä on liian kapea näköalakenttä tai hän liian joustamaton muuttamaan omia ehdottomia mielipiteitään..nykyisin vältän;))) Rennommat ja huumorilla elämään suhtautuvat ja itselleen nauravat sopivat paremmin...en stressannu sitten niin minäkään. Tämä piirrehän löytyy kaikissa sosiaaliluokissa olevissa ihmisissä kysymys on luonteesta...en nuorenakaan jaksanut liian tiukkoja ihmisiä ympärilläni...ahdistuin;))
Liikunta on hyvä lääke..nyt kun taas vähän olen poissa ollut minäkin..huomaan että, täytyy tehdä enemmän työtä ettei stressaannu...kirjoittaminen (runojenkin) ja lukeminen ja musiikin kuuntelemin kyllä ja myös tämä taulujen maalaaminen silloin tällöin ja kunnollinen säännöllinen siivoaminen mikä käy liikunnasta;)) ovat hyviä lääkkeitä..kuhan tuo siivoaminen ei mene liiallisuuksiin;))) Tsau. kirjoitti:
;)))siis jotenki hassusti luin..että hän näkee UNTA.. Samaa mieltä kanssasi. Hänen tulisi kunnioittaa yhdessä jos, porukalla liikutaan muiden yhteisiä aikatauluja? Kyllä minuankin tällaiset ihmiset ottavat pattiin...olen varsin reilu nainen mielestä. Jos, itselläni ylimääräistä fyrkkaa piffaan kaverillekin ne kahvit tai muuta..Sellaiset liian tarkat 20 centin venyttäjät jotka kyllä ottavat aina tarjouksen vastaan ...mutta eivät itse vangissokaan tee elettä huomatakseen muita...Olen jättänyt kylmästi tämän tyyppisiä ihmisiä elämässäni myös taakseni. Liiallinen egoistisuus jotenkin...sitä vaikea sulattaa...En tiedä sitten vaadinko minä taas siinä liikaa..kun vaikea sulattaa.. yleensäkin jos ihmisellä on liian kapea näköalakenttä tai hän liian joustamaton muuttamaan omia ehdottomia mielipiteitään..nykyisin vältän;))) Rennommat ja huumorilla elämään suhtautuvat ja itselleen nauravat sopivat paremmin...en stressannu sitten niin minäkään. Tämä piirrehän löytyy kaikissa sosiaaliluokissa olevissa ihmisissä kysymys on luonteesta...en nuorenakaan jaksanut liian tiukkoja ihmisiä ympärilläni...ahdistuin;))
Liikunta on hyvä lääke..nyt kun taas vähän olen poissa ollut minäkin..huomaan että, täytyy tehdä enemmän työtä ettei stressaannu...kirjoittaminen (runojenkin) ja lukeminen ja musiikin kuuntelemin kyllä ja myös tämä taulujen maalaaminen silloin tällöin ja kunnollinen säännöllinen siivoaminen mikä käy liikunnasta;)) ovat hyviä lääkkeitä..kuhan tuo siivoaminen ei mene liiallisuuksiin;)))Siinä missä sinä et kestä tiukkoja ihmisiä, niin omalta kohdalta en kestä ihmisiä, jotka kuvittelevat olevansa muita parempia. Olen nähtävästi aina ollut oman tienkulkija ja en allekirjoita tiettyjä tapasäännöksiä.
Koko syksyn tein hankehakemuksia ja ne eivät stressanneet silloinkaan, kun kahden hakemuksen deadline oli samaisena perjantaina. Ihmettelin vain, miksi muut stressasivat. Toisaalta asiakirjoittaminen on vahvuuksiani. Keväällä olen lupautunut pitämään luentosarjan. Sekään ei stressaa, sillä keskityn olennaiseen eli lapsukaisten työelämävalmiuksen kasvattamiseen kyseisessä aiheessa.
Olen huomannut, kun en pidän levon suhteessa työmäärään kohdillaan, niin en stressaannu. Paitsi nyt veneen kohdalla.. No, nuo ilmat kyllä veivät yöunetkin.. Ensi syksyksi veneeseen tulee kunnon systeemit talviteloille laittoon, joten samankaltaista tilannetta ei pitäisi tapahtua. Ehkä seuraavaksi stressaan keväällä veneen kuntoon laitossa ja etenkin mastonpystytyksessä.
Seitsemän vuotta sitten aloin nähdä toistuvati unta. että olin rakastunut ja valtavan onnellinen. Herääminen oli painajaiseni. Onnentunteet unissa ovat aika painajaismaisia, kun herää siihen etteivät ne ole totta. Viimeaikoina en ole onneksi moisia "painajaisia" nähnyt.
Siis parempi nähdä painajaisia kuin toiveunia? Ainakin herää parempaan tilanteeseen.
Toisaalta olen monesti nähnyt unta, että purjehdin omalla veneellä ja nyt se sitten toteutuu ensi keväänä :).brutsparklingwine kirjoitti:
Siis parempi nähdä painajaisia kuin toiveunia? Ainakin herää parempaan tilanteeseen.
Toisaalta olen monesti nähnyt unta, että purjehdin omalla veneellä ja nyt se sitten toteutuu ensi keväänä :).Kyllä. Painajaisen jälkeen herää yleensä painajaista parempaan tilanteeseen. Paljon pahempi on herätä todellisuuteen, joka on pelkkää painajaista, ruusunpunaisten haaveunien jälkeen.
PupuPuskasta kirjoitti:
Kyllä. Painajaisen jälkeen herää yleensä painajaista parempaan tilanteeseen. Paljon pahempi on herätä todellisuuteen, joka on pelkkää painajaista, ruusunpunaisten haaveunien jälkeen.
Ja alkuperäiseen kysymykseesi vastaan että kyllä pystyn muuttamaan unieni juonen mieleisekseni myös. Katson lopun uudelleen kuin elokuvan, jonka loppukohtauksen olen kirjoiittanut uusiksi. En muista koska näin olisi tapahtunut, enkä yleensä muista uniani, mutta muistan tehneeni niin.
- Putkivalo
Onko tullut ressattua :)
En ole ikinä pystynyt muuttamaan painajaisiani :/ Yrittänyt kyllä, mutta aina mun oma mielikuva vie voiton ja törkkää mut jostain alas, tai hotkaisee tai...
Viikonloppuna oli pirullinen uni. Se oli niin todenperäinen, asioita joita on oikeesti tapahtunut, mutta päärooleissa oli toiset ihmiset. Sellainen oikea psykotrilleri. Kun heräsin olin kauan noissa fiiliksissä, enkä saanut koko päivänä takaisin lämpimiä tunteita näitä päärooleissa olleille. Ihan tyhmää.
Kun sä muutat sen unen kulun, onko silloin kyse uni jonka näet toistuvasti, vai pystytkö muuttamaan ihan mihin vaan?Pystyn muuttamaan ihan mitä tahansa. No, täytyy myöntää, että se viimeaikainen painajainen, jossa veneeni varastettiin. Syylliset saatiin kiinni ja läiskin antaumuksella päin näköä sitä välinpitämätöntä tyyppiä, joka oli vaurioittanut venettäni :]. Eli tavallaan käänsin sitäkin unta, mutta veneessä oli vaurioita, siksi jäi huono maku.
Useinkin "mietin" unessa et tää on vain painajaista ja kun avaan silmät loppuu. Oikeesti harvoin herään ,mut uni muka jatkuu hereillä olona jollain tavalla. Painajaisia näen vaihtelevasti elämän tilanteiden mukaan joskus paljonkin. Tunnetilat niistä saattaa joskus jäädä päälle kun herää oikeesti.
- Putkivalo
Ne tunnetilat on just pahat. Kerran koira pelasti mut tulemasta hulluksi. (...totanoin.. siis mä en silloin vielä ollut hullu ;))) Lapset oli pieniä ja valvottivat, ja olin ihan sikaväsynyt. Näin unta että rottia tulvi huoneeseen, ne oikein kiipesi toistensa päälle, vyöryivät kuin aaltona makkariin. Heräsin ja tunsin edelleen kuinka niitä vaan oli siellä, paniikki iski enkä uskaltanut liikkua.
Järjellä yritin sanoa itselleni ettei noin VOI olla, mutta se tunne oli jäänyt päälle, mä vaan tiesin että niitä rottia oli. Kytkin ei mennyt aivoissa pois. Kunnes sain mieleeni että mun koira (joka oli oikea myyräntappovehje) makasi mun sängyn vieressä kaikessa rauhassa, olis ehkä herännyt jos rottia olis oikeesti ollut.
Se sai sitten aamupalaksi lauantaimakkaraa :))
Josta tuli mieleen että pitäiskö Valon ottaa taas pistoke irti ja mennä tyynylle.... gonatt :) Tuo on totta. Osasta painajaisista jää tunnetila päälle.Se jatkuu vielä ainakin seuraavana päivänä.
Putkivalo kirjoitti:
Ne tunnetilat on just pahat. Kerran koira pelasti mut tulemasta hulluksi. (...totanoin.. siis mä en silloin vielä ollut hullu ;))) Lapset oli pieniä ja valvottivat, ja olin ihan sikaväsynyt. Näin unta että rottia tulvi huoneeseen, ne oikein kiipesi toistensa päälle, vyöryivät kuin aaltona makkariin. Heräsin ja tunsin edelleen kuinka niitä vaan oli siellä, paniikki iski enkä uskaltanut liikkua.
Järjellä yritin sanoa itselleni ettei noin VOI olla, mutta se tunne oli jäänyt päälle, mä vaan tiesin että niitä rottia oli. Kytkin ei mennyt aivoissa pois. Kunnes sain mieleeni että mun koira (joka oli oikea myyräntappovehje) makasi mun sängyn vieressä kaikessa rauhassa, olis ehkä herännyt jos rottia olis oikeesti ollut.
Se sai sitten aamupalaksi lauantaimakkaraa :))
Josta tuli mieleen että pitäiskö Valon ottaa taas pistoke irti ja mennä tyynylle.... gonatt :)Koirat olivat minulle myös henkireikä. Jotenkin ovat sellaisia kavereita, että onnistuvat pitämään omistajan jalat maassa. Kauniita unia!
- Putkivalo
Koirat olivat minulle myös henkireikä. Jotenkin ovat sellaisia kavereita, että onnistuvat pitämään omistajan jalat maassa. Kauniita unia!
Se on muuten koirilla sama juttu, se tunnetilaan jääminen. Herätin kerran hauvan kun sillä selvästi oli painajaisia, haukkui ja murisi, sätki kuin mikäkin. Kun se heräsi, se katseli ympärilleen korvat luimussa, ja oli pitkän aikaa apea. Enää en herätä, saa katsella filminsä loppuun rauhassa :)
Putkivalo kirjoitti:
Se on muuten koirilla sama juttu, se tunnetilaan jääminen. Herätin kerran hauvan kun sillä selvästi oli painajaisia, haukkui ja murisi, sätki kuin mikäkin. Kun se heräsi, se katseli ympärilleen korvat luimussa, ja oli pitkän aikaa apea. Enää en herätä, saa katsella filminsä loppuun rauhassa :)
Huomenta :). Seuraavaksi hankinnassa on koiranpentu, mutta vasta ensi syksynä.. purjehduskauden jälkeen.. Kun kerroin isälleni, että ostan purjeveneen, niin hänen kantansa oli älä osta. Nyt kun on nähnyt veneeni, ei ole enää vastaan :). Kun kerroin, mikä on tulevan koiranpennun nimi, niin ensimmäinen kysymys oli, onko se jo tilattu :). Luopuisin kyllä tuosta veneestä, jos saisin pojut takaisin. Valitettavasti se on mahdotonta.. DQ:lle rapsutuksia..
- rygseck
Mä en näe painajaisia ku kipeenä...
Silloin on jo muutenki niin kauhee olo, että taitais olla yks lysti olla onessa tai hereillä =)
Niitten unien suuntaa en oo edes koittanu muuttaa - ne on ihan rehellistä kauhumörkö-osastoa :O
Muuten näen kyllä paljonkin unia... semmoisia seikkailu-uniakin, jotka joku toinen kokisi ehkä painajaisena, mut mulle ne on vaan hauskoja... on niissä kiperiä tilanteita, mutta niissä mä pystyn kyllä vaikuttamaan laatuun ja määrään =)
Sit mä näen enneunia - ne ei aina oo ihan kivoja...
Silloin mä en muista (useinkaan) sitä varsinaista unta, mut herätessäni tiedän yhtä ja toista, jota en niin vältsysti haluais aina tietääkään... se on semmonen hyvin vahva tunne jostain, tai jonkin asian tilasta.
Yks minkä oon kans täs huomannu... jos oon jonkun aikaa liikkumatta, nii näen unia, joissa juoksen kuin hullu... ja ihan vaan juoksemisen ilosta =)Kauhu-mörköosastoa on kiva muuttaa. Näkisit sen liiskaamisen määrän, jonka saan aikaiseksi ;). Luultavasti suurin osa unistani seikkailu-unia, siis ei varsinaisia kauhuleffoja.
Muistan noista enneunista yhden. Ahdistavassa unessa annettiin nimi. Pari viikkoa myöhemmin sen niminen henkilö haudattiin. Enneunissa persoonaton ääni kertoo tapahtumista ja olen itse sivullisena. Onneksi en ole enää nähnyt tai sitten olen tietoisesti sulkenut mahdollisuuden enneuniin.
Stressistä sanoisin minäkin sinun painajaistesi johtuvan.
Mä näen aniharvoin painajaisia, ehkä kerta/5 vuotta.
Se että liiskaa märän tai hallitsee painajaismaisen tilanteen, kertoo siitä, että itseluottamusta on.
Alitajuisestikin tiedät hallitsevasi tilanteen...Eli ei pitäisi olla huolissaan, jos unen oikeudenkäynnin aikana vähän "hellästi taputtelee" vastapuolta? Näin kohtelin venevarasta ;). Luulen, että stressi yhdistettynä väsymykseen esti unen ohjailun.
Viimeeksi olen tainut nähdä painajaisen kevättalvella 2006. Silloinkaan uhka ei kohdistunut minuun.
Onneksi nuoruusajan painajaiset ovat väistyneet ja yhteen aikaan näin usein niin mukavia unia että harmitti tosissaan kun heräsi. Nyt viimeaikoina olen jostain syystä alkanut nähdä unia eletystä elämästäni jotenkin suoremmin ilman senkummempia "symboleja" ja valitettavan usein ne eivät ole minua piristäneet...
Onko sitten kyseessä joku sisäinen kasvuyritys,vaihdevuosien seuraukset, mene tiedä, mutta oletan että nekin menevät ohi ajallaan ja uutta tuppaa tilalle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271538Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391429Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121335Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3391301Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681245- 12988
- 7941
- 20929
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7881- 71806