Kun esimerkiksi lihatuotteissa on viimeinen käyttöpäivä, mitä se käytännössä tarkoittaa? Kun eihän asia niin ole, että ruoka-aine menee käyttökelvottomaksi klo 0.00 viimeisen käyttöpäivän jälkeen, kun se sekuntia ennen vielä oli kelvollista.
Viimeinen käyttöpäivä
9
997
Vastaukset
- käyttöpäivä hyvä päi
No se onkin suuntaa antava päivämäärä. Kauppa ottaa tuotteen myynnistä silloin, koska takuuaika on ummessa. Vähän sama kun ihminen täyttää 50v. silloin on käyttöpäivä ummessa, mutta silti on vielä alämää jäljellä.
- Slut loppu
Parasta ennen merkintä on suuntaa-antava..., ei viimeinen käyttöpäivä.
- epämääräinen maku
Söin eilen ja tänä aamuna voileipää ja minusta se maistui omituiselta. Kun katsoin Becel-margariinin käyttöpäivämerkintää oli se 26.10.11-18.1.2012. Eikö se ole liian pitkä, kolme kuukautta. Margariini ehtii härkiintyä jo siinä ajassa, kun se maistui jo epämääräiseltä vaikka viimeiseen käyttöpäivään on aikaa puolitoista kuukautta. Voi olla, että omituinen maku johtui siitä, että sitä on säilytetty kaupassa jonkun muun tuotteen vieressä kuten jonkun vihanneksen josta siihen on tarttunut makua.
- voitelee sekin
Kyllä makkarat ja loorat on eri hyllyssä. Olet tainnut itse pitää looraa peiton alla.
- esim.näin
voitelee sekin kirjoitti:
Kyllä makkarat ja loorat on eri hyllyssä. Olet tainnut itse pitää looraa peiton alla.
Viimeinen käyttöpäivä on elintarvikkeisiin merkittävä päivämäärä, jonka jälkeen tuotetta ei saa enää myydä, käyttää tai käyttää tarjottavan tai myytävän elintarvikkeen valmistuksessa. Viimeinen käyttöpäivä on merkittävä mikrobiologisesti helposti pilaantuviin tuotteisiin, joita ovat muun muassa pastöroimaton maito ja kerma, kypsyttämätön juusto, tuore liha ja tuore kala sekä sellaiset tuotteet, joissa ei ole käytetty lämpökäsittelyä tai säilöntäaineita. Käyttöpäivä merkitään tuotteen pakkaukseen, ja siinä on oltava ainakin päivämäärä ja kuukausi, mahdollisesti myös vuosi
Parasta ennen
Sellaisiin tuotteisiin, jotka eivät ole mikrobiologisesti helposti pilaantuvia, merkitään parasta ennen -päiväys. Se eroaa viimeisestä käyttöpäivästä siinä suhteessa, että tuotetta voidaan myydä parasta ennen -päiväyksen jälkeenkin, jos sen laatu ei ole oleellisesti heikentynyt. - jiäkuappi
Niinkun miten ois tarttunut ? Haloo... niissähän on muovirasia ja folio päällä... taasko näitä jotka koittaa vetää provoa.
Oot ite säilyttänyt sen jonkun raakasipuliastian vieressä avoimena ja vetisi
tököttäen keskellä pakettia.
Ihan normi säiytysaika, eikä mene pahaksi suljetussa rasiassa ihan heti sen jälkeenkään
Tarkoittaa sitä että tuotteen valmistaja takaa tuotteen olevan turvallinen ja käyttökelpoinen mainittuun päivämäärään asti. Edellyttäen tietenkin että kylmäketju ei ole katkennut.
- Kolme päivää
Ei se niin olekaan. Yleensä se tuote alkaa maistua vähän oudolta jo pari päivää ennen viimeistä käyttöpäivää.
Itse en käytä mitään tuotteita joissa viimeinen käyttöpäivä on kolmea päivää lähempäna. Esim. jos on makkarapaketti jossa on viimeinen käyttöpäivä 6.12. niin en enää tänään söisi, vaan laittaisin roskikseen. Viimeinen käyttöpäivä on ikään kuin takuuaika, jonka puitteissa tuotteen valmistajaa takaa tuotteen käyttökelpoisuuden asianmukaisesti säilytettynä. Useimmat tuotteet ovat myös päiväyksenkin mentyä umpeen käyttökelvollisia, mutta tuotteen valmistaja ei kanna enää siitä vastuuta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa612260En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos321724- 101534
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3751529Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141484Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681357- 121108
- 1061091
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91054- 20979