Itsellä lapset 1 ja 2,5-vuotiaat ja ensi syksynä joudun lähtemään töihin ja lapset ajattelin yrittää saada pphoitajalle, koska ajattelin, että pieni ryhmä ja kodinomaisuus olisi parempi kuin päiväkoti. Nyt olen ollut melkein 3 vuotta kotona ja päivittäin nähnyt puistoissa varmaan 10 alueen pphoitajaa ja heidän toimintaansa (aamuisin aina 1-2h ajan ulkona). Olen ollut aika järkyttynyt monesti ja miettinyt monta kertaa...voi jospa heidän vanhemmat tietäisivät ja näkisivät. Tässä muutamia esimerkkejä:
Esimerkki 1. Tyttö 2v. itkee lähes taukoamatta yksin puistossa. Hoitajat juttelevat / juoruilevat keskenään ja kukaan ei ota tyttöä syliin lohduttaakseen, vaan tyttö yksin itkee koko ulkoilun ajan :-(. Tätä tapahtuu aika usein, hoitajien mielestä "se nyt itkee aina", "ei sillä ole oikeasti mitään hätää" tms. kuulemma.
Esimerkki 2. Hoitajat lähes aina juttelevat ja juoruilevat keskenään, eivätkä juuri ikinä leikitä, ota syliin tai juttele lasten kanssa. Jos joku lapsi on yksin (muut ei leiki hänen kanssaan), niin häntä ei edes huomioida, hoitajat eivät tule juttelemaan yksinäisen kanssa tai pyri rohkaisemaan häntä mukaan leikkiin.
Esimerkki 3. 2-vuotias poika on usein kakat vaipoissa ulkona KOVASSA PAKKASESSA (tapahtui viime talvena todella usein). Lapsiparka joutui olemaan siis 1-2h ulkona kakat housuissa :-(.
Esimerkki 4. Pienet alle 3-vuotiaat yksin usein vaeltavat, kulkevat ja hoitajat eivät ota myöskään heitä syliin ja koska sen ikäiset eivät vielä leiki muiden kanssa. Yksi äitituttuni laittoi 1,5-vuotiaansa esikoisensa "virikehoitoon" kun on kuulemma niin sosiaalinen. Todellisuudessa en ikinä nähnyt lapsen leikkivän vielä muiden kanssa, vaan lähinnä yksin oleskeli paikasta toiseen apaattisen näköisenä :-(
Esimerkki 5. Vaaratilanteet. Koska hoitajat eivät useinkaan seuraa, valvo, vaan juoruilevat keskenään ulkona, he eivät aina näe kaikkia kiusaamistilanteita ja vaaratilanteita kun aivan pienet lapset (alle 3-v) kiipeilevät vaarallisissa telineissä.
Esimerkki 6. Kaverini mielestä hänellä on "loistohoitaja" lapsilla. Todellisuudessa olen nähnyt ulkona, että hoitaja on riuhtonyt lapsia, käsitellyt kovakouraisesti, tiuskinut ja ollut vihamielinen osaa hoitolapsiaan kohtaan.
Toki olen onneksi nähnyt myös hyviä hoitajia, mutta puolet meidän alueen hoitajista toimii kuten yllä mainitsin näkemäni perusteella.Nyt olen miettinyt, uskaltaako pphoitajiin enää luottaa, mutta toisaalta jos meno on tuollaista pphoidossa, niin minkäköhänlaista se on päiväkodissa jossa lapsia on vielä enemmän per hoitaja?
perhepäivähoidon laatu
159
5746
Vastaukset
- Äitee minäkin
Tuota samaa se on päiväkodissakin :(
- nähnyt
Ei kaikki lapsetkaan ole enkeleitä. potkivat, purevat,sylkevät , lyövät ja kiroilevat ja nimittelevät hoitajia. minun hermot ei kestäisi puhua nätisti ,niinkuin hoitajat tekevät kaikesta huolematta. miksei koskaan tästä puhuta. hekilökunta kun on vaitiolovelvollinen . sivusta seurannut tätä päiväkoti elämää. voimia hoitajille
- jep jpe
nähnyt kirjoitti:
Ei kaikki lapsetkaan ole enkeleitä. potkivat, purevat,sylkevät , lyövät ja kiroilevat ja nimittelevät hoitajia. minun hermot ei kestäisi puhua nätisti ,niinkuin hoitajat tekevät kaikesta huolematta. miksei koskaan tästä puhuta. hekilökunta kun on vaitiolovelvollinen . sivusta seurannut tätä päiväkoti elämää. voimia hoitajille
Juu, ja minä kuulema 2-3 vuottiana pahoinpidellyt mummoani, siksi hän ei koskaan ollut tekemisissä kanssani.
Paha minä.... - Lapsi oikeaan oppiin
nähnyt kirjoitti:
Tiedän pojan 2 v, joka OPPI päiväkodissa pitämään puoliaan juuri mainitsemallasi tavalla. Eli HYVÄKÖ OPETUSPAIKKA 2 v LAPSELLE?
Päiväkoti ei ole koskaan tarpeellinen 2 vuotiaalle. Ainoastaa sitä tarvitsevat sen yhden vuoden vuoksi rahanhankintaan innostuneet vanhemmat lapselleen! Koskapa hoitovapaa ON 3 v. Kaiketi kylläkin naurettavan pienellä kotihoidontuella? Oletetaanko päättäjien taholta vanhempien sitten ottavan lainaa kuten opiskelussakin? On kuitenkin pienempi aika kuin 5 v korkeakouluopinnot!
Ja se yksi kotivuosi kahdesta kolmeen kotihoidossa on yleensä merkittävämpi lapselle, kuin mitkään hänen myöhemmät koulusaavutukset.
Jos joku vanhempi kuvittelee, että lapselle on parempi vieraan antama hoito jostakin syystä, kuin oman vanhemman (vamma tms), ei silloinkaan päiväkoti tms. ole oikea ratkaisu 2 vuotiaalle, vaan apua pitää hakea jo asiantuntijoilta.
Aikoinaan oli SUURI SAAVUTUS, kun maahamme saatiin 3 v hoitovapaa lapselle.
Tätä ennen jompi kumpi vanhempi irtisanoutui työstään, jos aikoi kasvattaa lapsensa, kuten se maailman sivu on ollut vanhempien vastuulla ja rakkauden piirissä. Onkin käsittämätöntä miksi sitä ei YMMÄRRETÄ käyttää.
Luulisi jokaiselle vanhemmalle olevan oma lapsi tärkeintä mitä on ja luulisi nykyään jokaisella olevan sen verran itseluottamusta, että ymmärtää myös lapsensa pitävän vanhempiaan tärkeimpinä seuralaisinaan. - AIKUINEN OLE AIKUINE
nähnyt kirjoitti:
Ei kaikki lapsetkaan ole enkeleitä...Lapsi on kuitenkin lapsi vaikka käyttäytyisi kuten sanot ja AIKUISEN PITÄISI OLLA AIKUINEN. Jos lapsella on jotain erityistarpeita ja oireyhtymiä tarvitaan apua monella tavalla, että vanhemmat ja hoitajat jaksavat. Syyt käytökseen pitää selvittää ilman lapsen syyllistämistä.
- omatunto esiin
Miksi katsot vaan vierestä. Mene ihmeessä sanomaan hoitajille että
hoitakaa teille luovutetut lapset paremmin.Ei se auta täällä
valitella.- ergtsrg
olen kyllä sanonutkin esim. tuossa 1 esimerkissä hoitajalle, mutta vastauksena on ollut "no mikä sillä nyt taas on", "se nyt aina itkee", "ei sillä mitää hätää ole". Usein olen itse myös esim. antanut vauhtia keinuissa pienille lapsille (usein kun ne hoitajat juoruilevat ja eivät anna vauhtia keinuissa pienemmille) ja olen nostanut pieniä lapsia kiipeilytelineiltä kun hoitajat eivät ole sitä tehneet. Mutta onneksi kuten sanoin, on niitä hyviäkin hoitajia olemassa, mutta melkein yhtä moni on myös tuollainen "vähempikin hoito riittää". Vanhempien puheista tulee mieleen, että he pitävät aina hoitopaikkaa "loistopaikkana", vaikka se ei sitä monesti ole (tai sitten he sulkevat silmänsä siltä).
- ohjaaja?
ergtsrg kirjoitti:
olen kyllä sanonutkin esim. tuossa 1 esimerkissä hoitajalle, mutta vastauksena on ollut "no mikä sillä nyt taas on", "se nyt aina itkee", "ei sillä mitää hätää ole". Usein olen itse myös esim. antanut vauhtia keinuissa pienille lapsille (usein kun ne hoitajat juoruilevat ja eivät anna vauhtia keinuissa pienemmille) ja olen nostanut pieniä lapsia kiipeilytelineiltä kun hoitajat eivät ole sitä tehneet. Mutta onneksi kuten sanoin, on niitä hyviäkin hoitajia olemassa, mutta melkein yhtä moni on myös tuollainen "vähempikin hoito riittää". Vanhempien puheista tulee mieleen, että he pitävät aina hoitopaikkaa "loistopaikkana", vaikka se ei sitä monesti ole (tai sitten he sulkevat silmänsä siltä).
Voit myös soittaa perhepäivähoidon ohjaajalle ja kertoa millainen tilanne on.
- surkea taso
ilmoita epäammattimaisesta touhusta päivähoidon vastaavlle ohjaajalle tai päiväkodin johtajalle.
- vakuutus??
ergtsrg kirjoitti:
Parempi ehkä kun ei mene nostelemaan lapsia eikä muutenkaan kiikuttele. Hoitajalla on vastuu lapsista. Jos he putoavat jonkun ulkopuolisen takia niin enpä tiedä mitä vakuutus sellaisesta tuumaa.
- sdefrgt
vakuutus?? kirjoitti:
Parempi ehkä kun ei mene nostelemaan lapsia eikä muutenkaan kiikuttele. Hoitajalla on vastuu lapsista. Jos he putoavat jonkun ulkopuolisen takia niin enpä tiedä mitä vakuutus sellaisesta tuumaa.
kirjottajahan juuri ehkäisee putoamista. Nostamalla pois isojen kiipeily telineestä. Ja kylla pienelle lapselle saisi antaa pienet vauhdit. Ihan normaali käytäntö.
- .................
vakuutus?? kirjoitti:
No, jos hoitajalla on vastuu lapsista, niin eikös se ole hänen oma vikansa, jos ulkopuolinen pääsee "vahingoittamaan" lapsia? Hänhän ei ole silloin valvonut tarpeeksi hyvin.
- kysyn vaan
ergtsrg kirjoitti:
Kuka vanhempi joka on riippuvainen pphoidosta oikeesti uskaltaa mennä valittamaan hoidon laadusta???
- puhukaa, kyselkää
kysyn vaan kirjoitti:
Kuka vanhempi joka on riippuvainen pphoidosta oikeesti uskaltaa mennä valittamaan hoidon laadusta???
Jos on jotain oikeasti pielessä niin miksi ei muka uskalla ottaa asiaa puheeksi???
Oman lapsen hoitajan kanssa pitäisi pystyä puhumaan kaikesta - vaikeistakin asioista. Se on sitä yhteistyötä.
Jos havaitsee jotain hälyttävää niin pitää uskaltaa ottaa yhteys hoitajan esimieheen. Enkä tarkoita tällä nyt mitään sukka hukassa juttuja vaan jotain, mikä voi oikeasti olla vahingoksi lapsille. - vakuutus??
sdefrgt kirjoitti:
kirjottajahan juuri ehkäisee putoamista. Nostamalla pois isojen kiipeily telineestä. Ja kylla pienelle lapselle saisi antaa pienet vauhdit. Ihan normaali käytäntö.
Ei päiväkodin pihallekaan saa ulkopuoliset mennä kiikuttelemaan lapsia vaikka hoitajat juttelee keskenään.
Normaalistä käytännöstä en tiedä vaikka itsellä on lapsia ja jo lastenlapsiakin. En koske kuitenkaan perhepäivähoitajien huomassa oleviin lapsiin. - Pahemmaksi muuttuuko
sdefrgt kirjoitti:
Siis vastuu on, mutta mihin se on kadonnut, jos antaa pienen yksin itkeä 1-2 tuntia, eikä lohduta. Kyllä tuo olisi perhepävähoidon johtajalle valituksen paikka sekä ilman muuta myös lasten vanhemmille.
Mehän olemme suomalaisia ja me äänestämme ja me emme itse halua lapsiamme hoitaa!!! Mitä on valittamista, vaikka tulokset tehohoidon näkymisestä viimeistään murrosiässä kertovat karua kieltään!
Jos haluaisimme todella, niin tämä vuosikymmenten vieraisiin mielivallanhaluisiin hoitajiin luottaminen olisi loppunut jo ensinäkemältä ja kotihoidontuki olisi samaa luokkaa kuin mikä tahansa toimeentulotuki lapsen 4 ensimmäistä tärkeintä vuotta. Sen jälkeenhän lapsi osaa jo itse kertoa hoitopaikan tapahtumista eli tarpeen tullessa valittaa! - totuuden häivä
Pahemmaksi muuttuuko kirjoitti:
Siis vastuu on, mutta mihin se on kadonnut, jos antaa pienen yksin itkeä 1-2 tuntia, eikä lohduta. Kyllä tuo olisi perhepävähoidon johtajalle valituksen paikka sekä ilman muuta myös lasten vanhemmille.
Mehän olemme suomalaisia ja me äänestämme ja me emme itse halua lapsiamme hoitaa!!! Mitä on valittamista, vaikka tulokset tehohoidon näkymisestä viimeistään murrosiässä kertovat karua kieltään!
Jos haluaisimme todella, niin tämä vuosikymmenten vieraisiin mielivallanhaluisiin hoitajiin luottaminen olisi loppunut jo ensinäkemältä ja kotihoidontuki olisi samaa luokkaa kuin mikä tahansa toimeentulotuki lapsen 4 ensimmäistä tärkeintä vuotta. Sen jälkeenhän lapsi osaa jo itse kertoa hoitopaikan tapahtumista eli tarpeen tullessa valittaa!En usko että kukaan perhepäivähoitaja antaa itkeä pienen lapsen YKSIN 1-2 tuntia julkisella paikalla. Äkkiä saa liian suuren mittakaavan nämä jutut tällaisilla palstoilla. Koko porukan pitäisi varmaan olla sisällä jatkuvasti jos yksi lapsista ei viihdy ulkona ja itkee herkemmin kun toiset.
Aikamoista parkua kuuluu päiväkotienkin pihalta jatkuvasti. Aina siellä joku sattuu huutamaan......
- ikävä kuulla
Kyllä sellaista se on päiväkodissakin. Tosin siellä pääsee helpommin kakan pesulle kesken ulkoilun, jos on monta hoitajaa.
1,5 v ei vielä tarvitse virkikkeellistä hoitoa eikä pysty leikkimään samalla tavalla toisten kanssa kuin esim,4-5 vuotias. Kurjaa, ettei hoitajat edes välitä lapsen itkusta. Eikö hoitajat voisi miettiä keinoja miten sen tilanteen saisi rauhoittumaan? Tuskin kukaan itkee ilman syytä. Ja jos lapsi tarvitsee huomiota, hänelle tulisi antaa sitä.
Meidän lähellä on taas perhepäivähoitajia, jotka hoitavat lapset viimeisen päälle ja välillä tuntuu, että aivan pikkuasiat kielletään, nyt en vaan muista yhtään esimerkkiä. Varmaan he haluavat pelata varman päälle, ettei sattuisi mitään ikävää.Tuntuu kyllä, että he todella välittävät...
Itselläkin on kokemusta päiväkodista. Kun olin siellä harjoittelemassa sanoi yksi hoitaja, että älä ota sitä lasta syliin se tottuu siihen. Onko sitten parempi tottua siihen, että kukaan ei välitä sinusta?
Taas joku pph sanoi, ettei ole kahteenkymmeneen vuoteen antanut vauhtia keinussa. Tuntuu niin hassulta, onko siitä kauheasti vaivaa? Eikö töissä ollakaan lasten takia vaan pitää päästä mahdollisimman helpolla?
Raskasta työtähän se lasten hoitaminen on, mutta lapset ansaitsevat vain parasta hoivaa ja huolenpitoa turvallisessa ympäristössä hoitajan/hoitajien valvovan silmän alla. - pph minäkin
Itse olen toiminut pph:na toistakymmentä vuotta , enkä tunnista kuvauksesta itseäni. Toimintani kestää "läpivalaisun" niin leikkipuistossa , kuin kotonanikin. Ikävää, että aina on niitä, jotka toimivat väärin , ja sitten yleistykset pilaavat koko ammattikunnan.
- pph minäkin
..siis maineen.
- Pph pannaan
Tunnetkos vanhoja hoitajia, jotka laittavat lapset pimeään huoneeseen rankaisuksi syömättömyydestä ja kiroilevat päälle? Heitä ei edes välttämättä laiteta pois, jos ovat päivähoidon johtajan tuttuja!!
Päivähoidon tulee olla näkyvää ja perhepäivähoitosysteemi lopettaa kokonaan. Näkyvyyttä ei muuten saada. - Pph paras
Pph pannaan kirjoitti:
Tunnetkos vanhoja hoitajia, jotka laittavat lapset pimeään huoneeseen rankaisuksi syömättömyydestä ja kiroilevat päälle? Heitä ei edes välttämättä laiteta pois, jos ovat päivähoidon johtajan tuttuja!!
Päivähoidon tulee olla näkyvää ja perhepäivähoitosysteemi lopettaa kokonaan. Näkyvyyttä ei muuten saada.Olen täysin eri mieltä kanssasi.
En ikinä veisi lapsiani päiväkotiin. Valintani on ehdottomasti perhepäivähoito. - aj jai
Pph pannaan kirjoitti:
Päivähoidon tulee olla näkyvää ja perhepäivähoitosysteemi lopettaa kokonaan. Näkyvyyttä ei muuten saada.no se näkyvyys on saavutettu päiväkodissa. Sidotaan tuoliin, syötetään väkisin..
- Juna meni jo
aj jai kirjoitti:
no se näkyvyys on saavutettu päiväkodissa. Sidotaan tuoliin, syötetään väkisin..
Niinpä. Joutuu varmasti tilille. Perhepäivähoidossa on vain yhden aikuisen silmät.
- Ruotimuori
Pph paras kirjoitti:
Olen täysin eri mieltä kanssasi.
En ikinä veisi lapsiani päiväkotiin. Valintani on ehdottomasti perhepäivähoito.Perhepäivähoito on kuin hoitaisi köyhiä kotonaan. Mennyt systeemi. Päivähoidon uudistuksia ei saada käyntiin ennen kuin perhepäivähoitosysteemi on romutettu/haudattu. Ja ennen kuin jokainen yli 3-vuotias on saatu esikouluun! Suomi on pahasti jäljessä muista maista. Tasa-arvo päivähoidossa ei toteudu. Jokaisella lapsella on varhain oikeus ammatilliseen ojennukseen ja opetukseen.
- Lapselle piika
Pph paras kirjoitti:
Olen täysin eri mieltä kanssasi.
En ikinä veisi lapsiani päiväkotiin. Valintani on ehdottomasti perhepäivähoito.Perhepäivähoitaja on kuin navettapiika koulutukseltaan. Kuka tahansa mistä tahansa syystä voi ryhtyä kunnan vikistessä hoitajaksi. Ja potkitaan perseelle, kun ei enää tarvita.
- Lapset maailmaan
Ruotimuori kirjoitti:
Perhepäivähoito on kuin hoitaisi köyhiä kotonaan. Mennyt systeemi. Päivähoidon uudistuksia ei saada käyntiin ennen kuin perhepäivähoitosysteemi on romutettu/haudattu. Ja ennen kuin jokainen yli 3-vuotias on saatu esikouluun! Suomi on pahasti jäljessä muista maista. Tasa-arvo päivähoidossa ei toteudu. Jokaisella lapsella on varhain oikeus ammatilliseen ojennukseen ja opetukseen.
Lapset tehdään yhteiskunnalle eikä pariskunnalle. Se sopisi jokaisen rakkauden kanssa leikkivän muistaa. Sinulla voi olla hempeitä tunteita lasta kohtaan, mutta yhteiskunnalle heidät tehdään. Muuten eivät yhteiskunnat porskuta ja talous pyöri. Kyllähän sinulle voidaan uskotella, että olet "hyvä vanhempi" ja muuta. Vain siksi, että sinä tekisit suurimman likaisen työn. Kun pahin on ohi, heidät imetään kouluun.
- sdfghhg
Lapselle piika kirjoitti:
Perhepäivähoitaja on kuin navettapiika koulutukseltaan. Kuka tahansa mistä tahansa syystä voi ryhtyä kunnan vikistessä hoitajaksi. Ja potkitaan perseelle, kun ei enää tarvita.
Lapsi parat. Miksi niiden äiti tai isä ei itse hoida niitä? Ei pph tai päiväkotikaan ole lapselle tärkeää, ei ollenkaan.
- Lapset yhteiskunnall
sdfghhg kirjoitti:
Lapsi parat. Miksi niiden äiti tai isä ei itse hoida niitä? Ei pph tai päiväkotikaan ole lapselle tärkeää, ei ollenkaan.
Lasten kuuluu olla ammatillisessa hoidossa kolmevuotiaasta alkaen. Näin saadaan yhteiskuntaan tasapäisempää karjalaumaa, mikä kuluttaa tasaisesti ja minkä osto- ja muu käyttäytyminen on helpommin ennustettavissa.
- Päikkyyyn vaan kaikk
Lapset yhteiskunnall kirjoitti:
Lasten kuuluu olla ammatillisessa hoidossa kolmevuotiaasta alkaen. Näin saadaan yhteiskuntaan tasapäisempää karjalaumaa, mikä kuluttaa tasaisesti ja minkä osto- ja muu käyttäytyminen on helpommin ennustettavissa.
Kaikki lapset vaan päiväkotiin. Saadaan homogeeninen porukka, kaikki menee samaan putkeen ja ulos tullaan tasapäistettynä. Ja jos et mahdukkaan siihen putkeen, nou hätä, jollain AD/HD leimasimella lyödään merkki otsaan.
- Kiitos!
Pph pannaan kirjoitti:
Päivähoidon tulee olla näkyvää ja perhepäivähoitosysteemi lopettaa kokonaan. Näkyvyyttä ei muuten saada.Ikinä en ole törmännyt tuollaiseen hoitajaan missään, en perhepäivähoidossa, enkä päiväkodissa.
Luulenpa että on menneen ajan (80-luku) tapahtumia ja nykyään vain urbaani-legendaa, onneksi.
Olen äitinä aikoinaan vienyt lapseni pph:lle, sekä myöhemmin päiväkotiin, kumpaankin olen ollut todella tyytyväinen. Jos minulla olisi pieniä lapsia, niin alle kolme vuotiaani veisin yhä perhepäivähoitajalle. Kiitos heille hyvästä työstä. - Jöötä eikä juuta
Pph pannaan kirjoitti:
Päivähoidon tulee olla näkyvää ja perhepäivähoitosysteemi lopettaa kokonaan. Näkyvyyttä ei muuten saada....Päivähoidon tulee olla näkyvää ja perhepäivähoitosysteemi lopettaa kokonaan. Näkyvyyttä ei muuten saada.....
Kaikki pahimmat tapaukset, karkaamiset, vammautumiset, kuritukset ym ovat tapahtuneet päiväkodeissä !! On se niin näkyvää ja silti tapahtuu ja koko ajan. Paremmat pomot joka paikkaan ja pistot. Hymistelyjen on loputtava. - swdefrgt
Pph pannaan kirjoitti:
Päivähoidon tulee olla näkyvää ja perhepäivähoitosysteemi lopettaa kokonaan. Näkyvyyttä ei muuten saada.Kyllä hoitotyö on näkyvää ja ehdottomasti systeemiä ei saa romuttaa, jonkun kieroutuneen porukan vuoksi.
- syyläss
Ruotimuori kirjoitti:
Perhepäivähoito on kuin hoitaisi köyhiä kotonaan. Mennyt systeemi. Päivähoidon uudistuksia ei saada käyntiin ennen kuin perhepäivähoitosysteemi on romutettu/haudattu. Ja ennen kuin jokainen yli 3-vuotias on saatu esikouluun! Suomi on pahasti jäljessä muista maista. Tasa-arvo päivähoidossa ei toteudu. Jokaisella lapsella on varhain oikeus ammatilliseen ojennukseen ja opetukseen.
meillähän on subjektiivinen päivähoito-oikeus ja vanhemmat valitsevat itse osittain minkä hoidon haluavat, pph/päiväkoti/hoitaja kotiin/yksityinen hoito
- muorikin myös
Ruotimuori kirjoitti:
Mutta milloinkas sitä saisi päiväkotiperheessä itse lapsuutensa viettänyt kansanosakin sitä oikeeta ammatillista vanhemmuuden opetusta?
Ruotimuorille
Jotta ymmärtäisi pitää lapsensa psyyken asiantuntijoiden määräämän 4 v omassa hoidossaan. Vasta tuon ikäinen lapsi tarvitsee ns leikkikoulua, joka 4v täyttäneillä todellakin muutaman tunnin kestävänä päivittäin on käytössä muualla maailmassa.
Suomihan päinvastoin luuli olevansa edellä muista maista, kun se lähti hoidattamaan lähes koko kansan lapset jo 2 kk:n ikäisenä "esikoulussa". Siinä ppäivähoito oli etulyöntiasemassa, mutta kertaheitolla saatiin koko maan kattava päiväkotiverkosto ja näinhän lapsia koulutettiin sitten vauvasta alkaen ja koko pitkä päivä.
Toki n.kymmenen vuoden kuluttua eli v. -78 näiden vauvojen "koulun" alkamisikä venyi jo 10 kk:een!
Tämän ikäisiä lapsia edelleenkin kiikuttaa "kouluun" koko pitkäksi päiväksi vanhemmat, jotka ovat itse jääneet paitsi minkäänlaista ammatillista vanhemmuuden opetusta! Olisihan kuitenkin mahdollisuus 3 v hoitovapaaseen! - kyllä pariskunnalle
Lapset maailmaan kirjoitti:
Lapset tehdään yhteiskunnalle eikä pariskunnalle. Se sopisi jokaisen rakkauden kanssa leikkivän muistaa. Sinulla voi olla hempeitä tunteita lasta kohtaan, mutta yhteiskunnalle heidät tehdään. Muuten eivät yhteiskunnat porskuta ja talous pyöri. Kyllähän sinulle voidaan uskotella, että olet "hyvä vanhempi" ja muuta. Vain siksi, että sinä tekisit suurimman likaisen työn. Kun pahin on ohi, heidät imetään kouluun.
Oikeasti sulla on kuitenkin valta päättää lapsen elämästä, muustakin kuin kuuluisien rokotteiden antamisesta. Koulupakkoa ei ole, vain oppivelvollisuus. Yksityisopetus tulee kuitenkin kalliiksi, ellet itse pysty opettamaan. Sitten on tenttimiset. Seuraavaksi taas oppisopimustyöpaikka lapsellesi, jos vaikka omistat sopivan yrityksen (maanviljelys ym.) Sieltäkin on mahdollisuus korkeakouluttaa ja palata vaikkapa oman yrityksen jatkajaksi. Toki lapsen sosiaalisista taidoista esim. urheilu- ja kulttuuriharrastuksista kannattaa pitää koko ajan huolta, jotta sosiaalisuus säilyy.
On joitakin perheitä tuotu esille esim. Amerikasta, kun äiti itse opettaa lapsensa, joita on paljon.
Se on varmaa, että lapsi on lainaa kunnes hän on aikuinen ja aloittaa oman elämän. On surullista, että tuo laina-aika on yhteiskuntamme velvoitteiden taholta supistettu perheissä minimiin, toisin kuin maaseutuyhteiskunnassamme ja toisin kuin suurimmassa osassa maailmaa vieläkin. - Moneen junaan
Ruotimuori kirjoitti:
Joudun olemaan vahvasti erimieltä perhepäivähoidosta kanssasi.
Varmasti löytyy mätiä omenoita... Niinkuin kaikista muistakin ammattiryhmistä.
Oma äitini toimi lähes lähes koko lapsuuteni/nuoruuteni ajan perhepäivähoitajana 1-3 "vieraalle" lapselle samalla kun toimi kotiäitinä kahdelle nuoremmalle sisarukselleni. Ja aivan tasan varmasti hoito oli parempaa kun missään päiväkodissa (yhtään päiväkotien työntekijöitä halveksumatta), jo pelkästään pienemmän nassikkamäärän ja kotoisamman ympäristön puolesta.
Varmasti myös omat sisarukseni saivat tästä etua, kun oli enemmän seuraa suunnilleen samanikäisistä lapsukaisista. Molemmat pitävät edelleen yhteyksiä muutamiin hoitolapsista vaikka ikää nuoremmallakin on jo 25.
Eli vähän niinkun kaikessa muussakin, laatu ratkaisee, mutta väittäisin että täyden "kympin" pph on kuitenkin potentiaalisesti parempi ratkaisu muksulle kun täyden "kympin" päiväkoti.
- mietteitä
Jos perhepäivähoitajat toimivat ap:n kuvailemalla tavalla julkisessa leikkipuistossa, niin mitenkä toimivat päiväkodin työntekijät suljetulla alueellaan, kun vanhemmat eivät ole hakemassa/tuomassa lapsia?
Uskon, että siellä sitä vasta juoruillaankin. Perhepäivähoitajat tapaavat toisiaan ainoastaan ulkoiluhetkillä ja silloin on monia työasioitakin puhuttava, kun muuta mahdollisuutta ei työaikana ole.
Muutoin: Miksi lasta pitäisi keinuttaa? Eikös se lapsi saa opetella itse? Ja muutenkin passaaminen ei ole lapsen kasvua tukevaa toimintaa.- Vauhtia kiitos
Juoruavat päiväkodeissakin (ovat ihmisiä) minkä ehtivät. Eihän sitä arkea muuten jaksa kukaan (paitsi tieteelle ja taiteelle omistautuneet aspergerit ja muut pergerit). Tavikset tekevät tavis-asioita ammatissaankin.
Keinuttaminen rakentaa hermoyhteyksiä, keinuta sinäkin lasta ja itseäsi! - puhuisivatkin
työasioita..Itse kävin kanssa puistossa lasten kanssa missä kävi muutama perhepäivähoitaja.Kamalia juoruamaan lasten vanhemmista ja niitten menoista,kauheeta arvostelua lapsista jos kaikki ei oppinut asioita samaan tahtiin,uusi lapsi sai todellakin itkeä yksin ja kommentti oli et tuokin vain itkee eikä osaa edes hiekkakakkuja tehdä(niinkuin kakkujen tekeminen olisi lapsella mielessä ollut siinä itkussa).
Ja muutoin: tuskin 1-2 vuotias osaa yksin vauhtia ottaa,kyllä sen keinussa vauhdin ottamisen oppii hiukan myöhemmin.. - Tukistusko ??
(Muutoin: Miksi lasta pitäisi keinuttaa? Eikös se lapsi saa opetella itse? Ja muutenkin passaaminen ei ole lapsen kasvua tukevaa toimintaa.)
Lasta keinutetaan aluksi siksi että hän oppii keinumaan ja siksi että hän nauttii yhdessäolosta. Me ainakin poikani kanssa nautimme näin. Se on rakkautta.
Tietty tapansa kullakin. Rakkaudetonta toimintaa on paljon. Eikä ihmiset osaa pitää hauskaa ... hoh hoijaaa - hahaa
Tukistusko ?? kirjoitti:
(Muutoin: Miksi lasta pitäisi keinuttaa? Eikös se lapsi saa opetella itse? Ja muutenkin passaaminen ei ole lapsen kasvua tukevaa toimintaa.)
Lasta keinutetaan aluksi siksi että hän oppii keinumaan ja siksi että hän nauttii yhdessäolosta. Me ainakin poikani kanssa nautimme näin. Se on rakkautta.
Tietty tapansa kullakin. Rakkaudetonta toimintaa on paljon. Eikä ihmiset osaa pitää hauskaa ... hoh hoijaaaVanhemmat rakastavat lapsiaan.
Se ei ole päivähoitohenkilöstön tehtävä. - hmm.sadafsdf
hahaa kirjoitti:
Vanhemmat rakastavat lapsiaan.
Se ei ole päivähoitohenkilöstön tehtävä.Päivähoitohenkilöstön tulisi kuitenkin HOITAA lapsia eli pitää heistä hyvää huolta. Mielestäni siihen kuuluu lapsen kohtelu ihmisenä ja tuntevana olentona.
Nyky-yhteiskunnassa toisaalta ei uskalleta mennä edes lohduttamaan penkillä istuvaa itkevää, mutta tästä sentään maksetaan palkkaa. Ja jos jatkossa haluaa saada rahaa työstään, on parempi tehdä se hyvin eli edes esittää välittävänsä ja rakastavansa. - hahaa
hmm.sadafsdf kirjoitti:
Päivähoitohenkilöstön tulisi kuitenkin HOITAA lapsia eli pitää heistä hyvää huolta. Mielestäni siihen kuuluu lapsen kohtelu ihmisenä ja tuntevana olentona.
Nyky-yhteiskunnassa toisaalta ei uskalleta mennä edes lohduttamaan penkillä istuvaa itkevää, mutta tästä sentään maksetaan palkkaa. Ja jos jatkossa haluaa saada rahaa työstään, on parempi tehdä se hyvin eli edes esittää välittävänsä ja rakastavansa.Hoito ja huolenpito on hoitajien työtä. Suurin osa tekee työnsä hyvin joten parempi lopettaa yleistäminen.
Hoitajien ei tarvitse rakastaa hoidettaviaan. Heillä on omat lapsensa ja perheensä joita he rakastavat. Työ on työtä. - .................
hahaa kirjoitti:
Hoito ja huolenpito on hoitajien työtä. Suurin osa tekee työnsä hyvin joten parempi lopettaa yleistäminen.
Hoitajien ei tarvitse rakastaa hoidettaviaan. Heillä on omat lapsensa ja perheensä joita he rakastavat. Työ on työtä.Pienten lasten hoitaminen on kyllä sellaista työtä, että siihen täytyy omistautua hivenen enemmän, kuin jossain pulikkatehtaassa. Ihmiset ovat osoittaneet luottamusta antaessaan lapsensa vieraalle ihmiselle hoitoon, ja hoitajien pitäisikin hoitaa lapsia sitä silmällä pitäen. Jos ei pysty omistautumaan näin vastuulliseen työhön, olisi varmaan parempi mennä sinne pulikkatehtaalle.
- hahaa
................. kirjoitti:
Pienten lasten hoitaminen on kyllä sellaista työtä, että siihen täytyy omistautua hivenen enemmän, kuin jossain pulikkatehtaassa. Ihmiset ovat osoittaneet luottamusta antaessaan lapsensa vieraalle ihmiselle hoitoon, ja hoitajien pitäisikin hoitaa lapsia sitä silmällä pitäen. Jos ei pysty omistautumaan näin vastuulliseen työhön, olisi varmaan parempi mennä sinne pulikkatehtaalle.
No kerropa, miksi noin vastuullisesta työstä maksetaan niin naurettavaa palkkaa,että sitä ei kehtaa edes ääneen sanoa?
Pulikkatehtaalla tienaa ainakin tuplasti enemmän. Ja vastuunsa sielläkin on.
Päivähoito ei onneksi ole pakollista. Sekin kannattaa pitää mielessään ennen kuin alkaa mustamaalaamaan jotain ammattiryhmää. - ................
hahaa kirjoitti:
No kerropa, miksi noin vastuullisesta työstä maksetaan niin naurettavaa palkkaa,että sitä ei kehtaa edes ääneen sanoa?
Pulikkatehtaalla tienaa ainakin tuplasti enemmän. Ja vastuunsa sielläkin on.
Päivähoito ei onneksi ole pakollista. Sekin kannattaa pitää mielessään ennen kuin alkaa mustamaalaamaan jotain ammattiryhmää.No kerropa itse, että jos päivähoito on niin huonosti palkattua, eikä se oikein nappaa, niin minkä hiton takia pitää valita tuollainen ammatti? Ja luulisi muutenkin tajuavan, että ne pikkupenskat eivät ole mitään pulikoita, joilla ei ole mitään väliä. Vaikka palkka olisikin surkea, niin tarkoittaako se sitä, ettei niistä pikkupenskoista tarvitse huolehtia riittävän hyvin? On hyvä vaan ja vaihtaa ammattia, jos ottaa lujille. Ottaahan ne niihin pulikkatehtaisiin paremmille palkoille työntekijöitä.
- hahaa
................ kirjoitti:
No kerropa itse, että jos päivähoito on niin huonosti palkattua, eikä se oikein nappaa, niin minkä hiton takia pitää valita tuollainen ammatti? Ja luulisi muutenkin tajuavan, että ne pikkupenskat eivät ole mitään pulikoita, joilla ei ole mitään väliä. Vaikka palkka olisikin surkea, niin tarkoittaako se sitä, ettei niistä pikkupenskoista tarvitse huolehtia riittävän hyvin? On hyvä vaan ja vaihtaa ammattia, jos ottaa lujille. Ottaahan ne niihin pulikkatehtaisiin paremmille palkoille työntekijöitä.
Päivähoidon työntekijät valitsevat ammattinsa nimenomaan sillä perusteella, että haluavat tehdä työtä lasten parissa.
Palkka ei motivoi ketään, vielä vähemmän vanhemmat joille ei kelpaa mikään. Ne pikkupenskat ovat työn paras puoli ja sellaiset hoitajat eivät kauan alalla pysy, jotka eivät lapsista pidä.
Mutta miksi niin vastuullinen työ kuin toisten ihmisten lapsista huolehtiminen on alipalkattua? Ja siitä huolimatta hoitajilta vaaditaan ihan mahdottomia. Vastaa sinä nyt vuorostasi vai etkö pysty, etkö osaa arvostaa ihmisiä, jotka huolehtivat sinun lapsistasi? - päiväkoti ja yökoti
hahaa kirjoitti:
Vanhemmat rakastavat lapsiaan.
Se ei ole päivähoitohenkilöstön tehtävä.Juu ei olekaan päivähoitohenkilöstön tehtävä. Sen vanhemmat hyvin tietävät. Toimivat, kun haluavat päästä eroon pienestä "rakkaastaan", vapaaksi. Eli rakastavatko? Itsekin rakkaudettoman päivähoidon kasvatteja ja ihan vauvasta pitäen. On tunnemuistia päiväkodista ja yökodista! Rakkauttako sitten yökodissakaan enää?
Kutsumusammatti on jo sananakin nykyään vieras. Joskus ammoisina aikoina saattoi kodeissa olla lapsia rakastava keinoemo, kotiapulainen ja asua talossa koko ikänsä. Hoiti jopa toisenkin polven lapsia. Hän eli kutsumustaan todeksi. - .................
hahaa kirjoitti:
Päivähoidon työntekijät valitsevat ammattinsa nimenomaan sillä perusteella, että haluavat tehdä työtä lasten parissa.
Palkka ei motivoi ketään, vielä vähemmän vanhemmat joille ei kelpaa mikään. Ne pikkupenskat ovat työn paras puoli ja sellaiset hoitajat eivät kauan alalla pysy, jotka eivät lapsista pidä.
Mutta miksi niin vastuullinen työ kuin toisten ihmisten lapsista huolehtiminen on alipalkattua? Ja siitä huolimatta hoitajilta vaaditaan ihan mahdottomia. Vastaa sinä nyt vuorostasi vai etkö pysty, etkö osaa arvostaa ihmisiä, jotka huolehtivat sinun lapsistasi?No mikä se ongelma tässä sitten on, jos raha ei ole se juttu, vaan ne penskat? Eivätkö nämä ihmiset sitten ole unelma-ammatissaan?
Se on alipalkattua siksi, kun se ei ole eliitin työtä. Niillä, joilla on isot kengät, tai tarvittavat paperit taskussa, on kohtuuttoman suuret palkat työpanokseensa nähden. Näinhän se valitettavasti menee.
Eikä itselläni ole lapsia.
- valita enemmän!
Karmeaa!
Itse olisin kyllä vähintäänkin kirjoittanut paikalliseen lehteen jutun siitä mitä sen alueen perhepäivähoitajat puuhaavat puistossa. Voitpa sitten naureskella että juu minä sen kirjoitin jos kuulet heidän puhuvan siitä kuinka joku "asioista tietämätön" on päässyt paasaamaan lehdessä ja pilannut heidän maineen. Kannattaa muuten ihan omalla nimellä kirjoittaa sinne lehteen.
Joten otappa sinäkin itseäsi niskasta kiinni ja tee asioille jotain. Ei se ole riittävän hyvä syy antaa asian olla ettei heti mennyt viesti perille kun hiukan kummastelit heidän käyttäytymistä. Siksi yhteiskunnassa on epäkohtia koska maailmassa on niin paljon ihmisiä jotka eivät taistele hyvän puolesta vaan ylikiltteinä ihmisinä katsovat kaikkea läpi sormien. Jotain jämäkkyyttä selkärankaan. Ei pidä hävetä välittää asioista. - PpH 5 vuotta
Pakko on kysyä teiltä arvon kirjoittajat:
Eikö kukaan teistä ole KOSKAAN tavannut hyvää perhepäivähoitajaa? Voiko tosiaan olla niin että me kaikki olemme täysin paskoja hoitajia?- minävaan2
Minä taas en ole tavannut muita kuin hyviä perhepäivähoitajia! Lapset tahtovat jopa hoitopäivien välillä, milloin taas SAAVAT mennä hoitoon! Kyllä se kertoo jo hoidon tasosta paljon. Eiköhän nämä huonot hoitajat ole onneksi pieni vähemmistö!
- kjhhgfyt
Pakko kysyä teiltä vanhemmat. Ettekö itse koskaan tee mitään muuta lasten läsnäollessa, kuin keskity heihin? Ettekö tapaa ystäviä, kahvittele, jutustele? Opetatteko lapsillenne, että he saavat keskeyttää teidät milloin vain ja he saavat vaatia vauhtia jne. Minkälaisia lapsistanne kasvaa jos kaikki kohtelevat heitä niin?
Perhepäivähoito on kodinomaista hoitoa ja se tarkoittaa sitä että pph tekee myös muita kodin ja omia asioitaan samalla kun hoitolapsi on mukana touhuissa. Ovat ap:n kuvailemat hoitajat sentään lähteneet leikkipuistoon. he voisivat olla kotona siivoamassa silläkin aikaa.- Älä nyt
viitsi!Jos lähden lasten kanssa leikkipuistoon niin idea on että saavat leikkiä,keinua jne siellä ja onneksi osaan taidon antaa vauhtia ja puhua samaan aikaan:) Tottakai pph saavat puhua mutta lasten ja vanhempien arvostelu on ala-arvoista touhua ja mitä se lapsi siitä oppii? Ja jos pph lähtee lasten kanssa puistoon on hänen työtään keinuttaa ja vahtia lapsia eikö? Ihmeelistä aikuisten huonosti käyttäytyvien puolustusta..
- tylisyksiä!?
....Pakko kysyä teiltä vanhemmat. Ettekö itse koskaan tee mitään muuta lasten läsnäollessa, kuin keskity heihin? .....
Perhepäivähoitaja on kuintenkin palkkatyössä ja päätehtävä on lapsesta huolehtiminen.
Jos hommaa ei rakasta ja jos ei ole mielikuvitusta ja jos ei pidä lapsista niin just tuollaisia aloittajan kuvaamia hoitajia on olemassa.
Juoruamisen sivussa kyllä voi tehdä hiekkakakkusia ja antaa keinussaoleville vauhtia ja keksiä virikkeitä niille jotka niitä eivät itse keksi ja lohduttaa itkevää lasta ... jne ... joiltain tuo kay luonnostaan ja joltai ei sitten millään.
- 45
Lukekaa miten ne vihamieliset hoitajat käyttäytyy netissä. Mitä niiden työnlaatu on työpaikallaan oleva.
- ??
Mistä pitää lukea?
- oifgyiwhg
Itse suosin ryhmäperhepäiväkoteja, niissäkin on pienet ryhmät (max.8 lasta kerralla per ryhmä) koska itse en luota kotona toimiviin perhepäivähoitajiin! Juuri juttelin erään naisen kanssa ja hän sanoi tehneensä työtä pph hoitajien kanssa, ja oli päättänyt että omaa lastaan ei koskaan laita niille hoitoon..... oli haukkumista, kädestä riepottamista, kaupassa pelikoneneen pelaamista (lapset vieressä) yms. Se on surullinen tosi että kotona työtään tekevät pph toimivat ilman työkavereita joten he voivat käytännössä käyttäytyä miten vaan, kun taas ryhmiksessä on useampi hoitaja, joten harvemmin tuollaista tapahtuu, koska muut työntekijät puuttuisivat siihen heti!!
- kyttäilkää
Kannattaa myös ottaa selvää pph:n päivän ohjelmasta ja mitä tarjoaa ruuaksi lapsille .... jne ... ja tulla yllättäen useamman kerran hakemaan lasta.
- werrtt
kyttäilkää kirjoitti:
Kannattaa myös ottaa selvää pph:n päivän ohjelmasta ja mitä tarjoaa ruuaksi lapsille .... jne ... ja tulla yllättäen useamman kerran hakemaan lasta.
Ruokalistat saatetaan antaa kunnasta. Ja eri aikoihin hakeminen ei välttämättä toimi. Voivat olla ulkoilemassa.
- valval5
ei pidä paikkaansa, ryhmiksessä voi olla 12 lasta ja silloin on kolme hoitajaa...eikä sekään estä jos yksi on ns huono hoitajaei v'älttämättä puututa
- hoitotätii
On todella ikävää perhepäivähoitajana lukea näitä kommentteja täältä keskustelupalstoilta.
Siis oikeinko todella me perhepäivähoitajat olemme julmia ilkimyksiä, jotka kohtelevat hoitolapsia ja heidän vanempiaan huonosti? Emme huolehdi lapsista vaan touhuamme omiamme ja palkka juoksee? Olemme kouluttamattomia hylkiöitä ja hoidamme lapsia koska emme miinkään muuhun pysty?
Tällaista kuulee ihan liian usein eikä se ainakaan lisää työmotivaatiota.
Itse olen onneksi saanut omien hoitolasteni vanhemmilta hyvää palautetta. Kiitosta ja arvostusta siitä, että huolehdin heidän lapsistaan heidän työpäivänsä ajan. Syötän, nukutan, ulkoilutan. Niistän nenät ja pyyhin kyyneleet. Kuuntelen ilot ja murheet. Sekä lasten että vanhempien, sillä usein vanhemmatkin haluavat jutella ja kuulla minun mielipiteeni.
Hoidan lapsia omana itsenäni ja omine rajoituksineni. Olen joskus huonolla tuulella, toisinaan minulla on kipuja joiden takia vältän kaikkea nostelemista niin paljon kuin voin. Niin neuvotaan itsensä säästämiseksi jo työterveysuollostakin. Olenko huono hoitaja, jos teen työtäni myös itseni huomioon ottaen?
Muillakin aloilla työergonomia on tärkeä juttu. Se koskee myös meitä perhepäivähoitajia.
Lasten viihtyminen luonani ja vanhempien tyytyväisyys ja luottamus antavat minulle voimia jatkaa työssäni. Silti olen itsekin törmännyt siihen kuinka perhepäivähoitajien tekemisiä kytätään ja arvostellaan. Ja aina negatiiviseen sävyyn.
Jokainen voi onneksi valita sellaisen päivähoitomuodon kuin itse haluaa. Sellaista ei kannata valita johon luottamuspula on jo valmiiksi. Perhepäivähoitajan ja vanhempien yhteistyö perustuu nimenomaan luottamukseen. Ja kyllä siinä täytyy myöskin kemioiden pelata. Jos ei pidä ihmisestä niin eipä se silloin suju.- Ikävä kyllä
ei voi ylistystä antaa kun touhua läheltä seurannut.Toivon itsekkin että parempia lapsia ajattelevia hoitajia löytyy.Olin itse pienenä pph hoivissa ja muistot ovat erittäin hyvät siksi ajattelin että myös omani menevät pphoitajalle mutta mutta..Kun touhua seurasin muutamat vuodet niin mieleni muuttui.
- järkyttävää
Ikävä kyllä kirjoitti:
ei voi ylistystä antaa kun touhua läheltä seurannut.Toivon itsekkin että parempia lapsia ajattelevia hoitajia löytyy.Olin itse pienenä pph hoivissa ja muistot ovat erittäin hyvät siksi ajattelin että myös omani menevät pphoitajalle mutta mutta..Kun touhua seurasin muutamat vuodet niin mieleni muuttui.
Niin että kun on tietää yhden perhepäivähoitajan niin tietää ne kaikki.
Todella pelottava ajatusmaailma sinulla.
Tuskin olet päässyt seuraamaan yhdenkään perhepäivähoitajan touhua niin läheltä niin tarkasti, että voit tuomita ketään. Paitsi sen joka hoiti sinua ja siellähän viihdyit. Miten sattuikin, että se ainoa hyvä perhepäivähoitaja sattui juuri sinun kodallesi.
Jos yksi lääkäri kohtelee sinua epäasiallisesti niin kaikki lääkärit ovat paskoja. Jos yksi kaupan kassa on töykeä niin kaikki muutkin ovat. Jos yksi lapsi illistelee sinulle niin kaikki kakarat ovat hirveitä paitsi tietysti omasi.
Olisikohan syytä mennä vähän itseesi? - no ei
järkyttävää kirjoitti:
Niin että kun on tietää yhden perhepäivähoitajan niin tietää ne kaikki.
Todella pelottava ajatusmaailma sinulla.
Tuskin olet päässyt seuraamaan yhdenkään perhepäivähoitajan touhua niin läheltä niin tarkasti, että voit tuomita ketään. Paitsi sen joka hoiti sinua ja siellähän viihdyit. Miten sattuikin, että se ainoa hyvä perhepäivähoitaja sattui juuri sinun kodallesi.
Jos yksi lääkäri kohtelee sinua epäasiallisesti niin kaikki lääkärit ovat paskoja. Jos yksi kaupan kassa on töykeä niin kaikki muutkin ovat. Jos yksi lapsi illistelee sinulle niin kaikki kakarat ovat hirveitä paitsi tietysti omasi.
Olisikohan syytä mennä vähän itseesi?todellakaan ole! Siinä puistossa kävi useampi pph joten näin useamman touhua.Enkä todellakaan ollut ainoa äiti kun näin ajatteli ja yhdestä hoitajasta valitettiinkin.Ihan kuin nyt haluaisin että pph ovat paskoja,en tietenkään! Toivon että sellaisia hoitajia on kuin minulla pienenä mutta ei se niinkään mene että yksi hyvä hoitaja niin kaikki ovat hyviä.Ja kyllä voin tuomita hoitajan seuraamalla hänen toimia ulkona,sehän nyt kertoo jo paljon kyseisestä hoitajasta vai pitäisikö ajatella että sisällä on enkeli vaikka ulkona kaikkea muuta..
- täydellinen(kö)?
no ei kirjoitti:
todellakaan ole! Siinä puistossa kävi useampi pph joten näin useamman touhua.Enkä todellakaan ollut ainoa äiti kun näin ajatteli ja yhdestä hoitajasta valitettiinkin.Ihan kuin nyt haluaisin että pph ovat paskoja,en tietenkään! Toivon että sellaisia hoitajia on kuin minulla pienenä mutta ei se niinkään mene että yksi hyvä hoitaja niin kaikki ovat hyviä.Ja kyllä voin tuomita hoitajan seuraamalla hänen toimia ulkona,sehän nyt kertoo jo paljon kyseisestä hoitajasta vai pitäisikö ajatella että sisällä on enkeli vaikka ulkona kaikkea muuta..
Aika vaikea uskoa, että kukaan hoitaja käyttäytyisi yleisellä paikalla ihmisten nähden niin tökerösti kuin yrität väittää.
Minä en ole koskaan törmännyt moiseen ilmiöön.
Ja että vielä kaikki hoitajat? Ja joka kerta kun heitä näit?
Ettet vain itse olisi niitä ihmisiä joiden mielestä kukaan muu ei tee koskaan mitään oikein kuin sinä itse?
- ei kaikki tuollaisia
Niinpä .... huokaus.
- Nimetön87
Olen sitä mieltä, että kotihoito on paras vaihtoehto, kunnes lapsi täyttää 3. Päiväkotien ryhmät ovat niin tupaten täynnä, että lasten sensitiivinen kohtaaminen on vain klisee ja kiireettömyys sanahelinää päivähoidon esitteessä.
- mm
Minulla oli vanhempi lapsi isossa päiväkodissa Helsingissä (Ruoholahti) jossa oli todella hyvä henki. Hoitajilla oli seuraa myös toisistaan ja heillä näytti olevan mukavaa lasten kanssa pihalla. Pienempi sai paikan ensin pienestä tarhasta jonka piha oli osa kerrostalon pihaa. Siellä yksi hoitaja aina "tylsistyneen" näköisenä odotti päivänsä loppuvan. Oli ihanaa saada toinenkin lapsi lopulta isoon tarhaan koska siellä oli ihan selvästi aurinkoisempi meininki vaikka lapsia oli paljon. Hoitajat keksivät yhdessä kaikkea kivaa lapsille koko ajan. Jäi hyvä fiilis tarhasta!
- siili1968
kaikki on kakkapuhetta, sillä ainakin pikkukaupungissa missä minä asun kaikki kaikki toimii hyvin!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- Päiväkotikin
Näkisitpä päiväkotien ynnämuiden "laitosten" meininkiä ja menoa. EIpä ole sielläkään asiat aina mallillaan.
Nimim. Päiväkoti harjoittelija - kolmen lapsen mummi
En usko juttujasi lainkaan. Oletko pyhittänyt elämäsi toisten kyttäämisiin.
Heillä ei ehkä ole samat hoito menetelmät kuin sinulla itselläsi.
jotkut mukeloista vain ovat herkempiä itkemään.
Tosiasia myös on ettei yhdelle muksulle voi antaa enempää huomiota kuin toisille. Usko pois muksut kyllä oppivat varsin nopsaan huomion haun.
Jos hoitajat näin tekisivät, joku sivullinen taas kertoisi nähneensä miten perhepäivähoitajalla on lellikki.
Kuule kyllä lapsen vanhemmat näkevät lapsestaan, onko hoito hyvää ja tykkääkö muksu hoitajasta vai eikö tykkää.
Lapsille on myös oltava pienestä pitäen säännöt. ei ulkona leikkiminen ole sylissä pitämistä..
Mikäli haluat yksilöllistä hoitoa palkkaat lapsellesi yksityishoitajan. tai hoidat itse. - Ex-tahmatassun äiti
Naapurinani oli pph ja jo ennen lapseni saamista sanoin miehelleni, että tuolle jos joskus saisi lapsensa. Ihme tapahtui ja sain tyttäreni naapuriin hoitoon. Tyttö oli siellä 10:kk:n iästä kolmevuotiaaksi ja olin todella tyytyväinen hoitoon. Sen jälkeen tyttö pääsi tarhaan, jossa oli pätevää ja ammattitaitoista väkeä. Näki, että olivat lasten parissa töissä omasta halustaan. Arvostan ja kunniotan sitä työtä todella - itse en jaksaisi varsinkaan nykypäivän rajattomia, tavattomia j a erittäin levottomia lapsia. Osa vanhemmista kun tuntuu ajattelevan, että kyllä siellä tarhassa ja koulussa opetetaan, ei kotona tarvitse. Edellä oleva hoito tapahtui 80-luvulla.
- .....
eikö sinulla ole parempaa tekemistä, kun kytätä mitä ihmiset ulkona tekee?? mene töihin tai hanki oikea harrastus... oikeanlaista lääkitystä voisit myös kokeilla...
- lasten parhaaksi
Kurjaa lukea kuinka hoitohenkilöstöä tai heidän ammattitaitoaan mollataan ja vielä yleistetään noin.=(
Onhan jokaisessa ammattikunnassa niitä mustia lampaita.
Joten turhaan mollataan koko ammmattikuntaa!=)
Jos/ kun näitä epäkohtia huomaa niin aina yhteys pph:n ohjaajaan tai päiväkodin johtajaan, sillä näin mahdollisesti saadaan tilanteet muuttumaan. Ei täällä keskustelupalstalla...
Minulla on useiden vuosien kokemusta kummastakin ammattikunnasta ja valitettavaa on että kyllä niissä kummassakin näkyy samanlaisia puutteita. Parhaiten niihin saadaan muutosta kun ulkopuoliset ottavat yhteyttä ohjaajaan tai johtajaan.
Työkaverista valittava työntekijä saa yleensä vain kiusaajan maineen työyhteisössään, eikä hänen sanansa aina tuota muutosta vaan pahan mielen puuttujan elämään.
Mutta kuitenkin kaikilla on velvollisuus aina ilmoittaa/ ottaa puheeksi epäkohdista joita työssään näkee. Muuten ei saada asioihin muutosta.
Yleisesti kuitenkin kyllä näissä molemmissa hoitomuodoissa on suurempi osa niitä ammattitaitoisia hoitajia kuin "ammattitaidottomia".
Joten vanhemmat olkaa huoleti =) mutta muistakaa aina ottaa puheeksi mieltänne askarruttavat asiat jotka liittyvät päivähoitoon. =) =) Usein jo puheeksi ottaminen selvittää asian.=)
OIKEIN AURINKOISIA JA LÄMPÖISIÄ ,KASVUKUMPPANUUTTA TUKEVIA HETKIÄ LASTENNE PÄIVÄHOITOON!!! - niin tai näin
Itse olen muutamassa päiväkodissa nähnyt, että ei niitä hoitajia juurikaan kiinnosta lasten leikittäminen, vaan kahvikuppi kädessä istutaan seinustalla juoruamassa kaikkien muiden asioista. Samanlaista meininkiä on tuttuni nähnyt eri paikkakunnan päiväkodeissa.
Tullessani töihin yhteen päiväkotiin ihastuin, että onpa mahtavaa, kun joka päivälle oli oma teemansa, oli liikuntapäivää, lelupäivää, musiikkipäivää jne. Noh, muuten oikein kiva juttu, mutta ei tätä noudatettu.
Että enempi vain niitä lähihoitajia sinne päiväkoteihin juomaan kahvia ja pakkosyöttämään muksuja! - lähihoitajaopiskelij
Tässä kokemus yhdestä päiväkodista. Itse olin ihmeissäni kun olin alkusyksystä harjoittelussa päiväkodissa, ettei yksikään hoitaja leikkinyt lasten kanssa. Valvottiin kyllä, mutta jos joku lapsi pyysi hoitajaa mukaan leikkiin, niin hoitajat vaan käskivät pyytää jotain toista lasta kaveriksi. Ulkona ei keinussa antanut vauhtia kukaan muu kuin minä ja hoitajat juoruilivat sillä välin keskenään. Lisäksi vanhemmista puhuttiin todella ikävään sävyyn selän takana jopa silloin kun he olivat vielä tuomassa lastaan. Naapurustossani asuva perhepäivähoitaja taas on mielestäni todella työtään ja lapsia rakastava ihminen, jolle voisin kuvitella omankin lapseni joskus vieväni. Eli minulle ei jäänyt kyllä päiväkodista kovin hyvää kuvaa.
- dcdwcdcw
Ei olekaan aikuisten asia leikkiä lasten kanssa, joten jo ihan pedagogiselta kannalta on oikein kehoittaa toista lasta hakemaan leikkiin mukaan. Aikuisten asia on valvoa leikkiä niin, että kaikki lapset ovat silmän alla. Hoitaja voi ohjata leikkiä tai saada sen alkuun, mutten tosiaankaan kuulu leikkiä lasten mukana.
- ,.-.,--.,.-,.-,,.-
dcdwcdcw kirjoitti:
Ei olekaan aikuisten asia leikkiä lasten kanssa, joten jo ihan pedagogiselta kannalta on oikein kehoittaa toista lasta hakemaan leikkiin mukaan. Aikuisten asia on valvoa leikkiä niin, että kaikki lapset ovat silmän alla. Hoitaja voi ohjata leikkiä tai saada sen alkuun, mutten tosiaankaan kuulu leikkiä lasten mukana.
se on totta että hoitajien tärkein tehtävä on vahtia, että kaikki lapset pysyy ehjänä ja tallessa. joku lapsista kuitenkin todella usein kaatuu tai toinen lapsi tönäisee, siksi täytyy kokoajan vahtia missä kaikki menee ja kuka kiusaa ketä.
jos on vähemmän aikuisia ulkona ei todellakaan voi mennä mukaan hyppyleikkiin lasten kanssa. silti on tärkeätä kuunnella lapsia, antaa keinuissa vauhtia kun ehtii ja noin joka 15 min varmuuden vuoksi laskea, että kaikki on tallesa.
tietenkin jos joku lapsi on yksin menen ehdottamaan että leikkisi muiden kanssa ja menen vaikka kädestä pitäen pyytämään muita ottamaan lapsi leikkiin jos tämä ei itse uskalla. lasten on tosi tärkeätä itsenäistyä ja oppia leikkimään muiden kanssa, nykyään päiväkodeissa on tietoisesti pyritty siihen, ettei hoitajat kontrolloisi leikkejä vaan mentäisiin enemmän lasten ehdoilla.
pienten ryhmissä kyllä ehtii ulkona keskittyä enemmän lapsiin yksilöinä, kun niitä on max 4/per aikuinen. - ergtsrg
dcdwcdcw kirjoitti:
Mutta kun käytännössä 1-2-vuotiaat lapset (monet 3-vuotiaatkin) eivät vielä leiki edes varsinaisesti keskenään, vaan leikki on lähinnä rinnakkaisleikkiä. Koska hoitajat eivät leiki, niin ne alle 3-vuotiaat vaan itsekseen pyörivät jossakin, vaikka tarvitsisivat sitä aikuista ja syliäkin välillä!
- ------------------
ergtsrg kirjoitti:
Mutta kun käytännössä 1-2-vuotiaat lapset (monet 3-vuotiaatkin) eivät vielä leiki edes varsinaisesti keskenään, vaan leikki on lähinnä rinnakkaisleikkiä. Koska hoitajat eivät leiki, niin ne alle 3-vuotiaat vaan itsekseen pyörivät jossakin, vaikka tarvitsisivat sitä aikuista ja syliäkin välillä!
Sylittelyhän on ihan eri asia, kuin lasten kanssa _leikkiminen_. Aikuisen ei kuulu leikkiä lasten kanssa, ne pienet leikkivät rinnakkaisleikkiä sekä tutkiskelevat asioita itsekseen, mutta hoitajan ei kuulu leikkiä (leikkiköön jos joku tahtoo, mutta kenenkään ei tarvitse).
- järkyttynyt myös
samanlaista, olen laittanut merkille sivusta seuranneena.
- järkikäteen taas
Miksi kukaan ei puhu näistä äideistä, miten he hoitavat lapsiaan kotona?
Leikkivät ym....tärkeämpää taitaa olla hienot harrastukset kuin kodin lämpö?
Minun lapset ainakin ovat saaneet tosi hyvää hoitoa niin perhepäivähoidossa kuin myös päiväkodissa.
Nämä samat äidit jotka valittaa täällä nyt päivähoidosta, heidän lapset eivät saa myöskään koulussa hyvää kohtelua, koska äidit/isät eivät ymmärrä, että koti on kasvattaja.
Olen aina ollut sitä mieltä, että vanhemmat ovat kasvattajia ja muu on vain pakollista apua, vaikka siitä joutuukin ehkä maksamaan.
Olen monta kertaa kysynyt/kertonut mieltä vaivaamistani asioista ja aina olen saanut selvityksen ja vastauksen. Ei ole tarvinnut täällä toisten kanssa suurennella asioita.
Sillehän ei voi mitään jos vanhemmat pitävät lapsiaan parempina mitä muut..siitähän tässä on aika usein kysymys!- Onko järkee
On suuren suuri vale sanoa, että päivittäin ( 5/7 vrk /a 9-10 h) lapsen ollessa poissa kotoaan vieraan hoidossa, että KOTI ON LAPSEN KASVATTAJA.
Vastuu siirretään vieraalle samalla hetkellä kun lapsikin. Se ainoastaan, kenenlle vanhemmat vastuun luovuttavat, on kyllä vanhempien päätettävissä. Sen sijaan heille tulee äärettömän kalliiksi, jos aikovat itse vastata lapsensa kasvatuksesta, niin, että hänet itse kasvattavat kodissaan. Tästä pitää erikoisen kummallinen lastenhoitoyhteiskuntamme huolen.
Perhepäivähoitajalla on peruspalkkakin, vaikka olisi vajetta lapsimäärässä tai kaikki lapset sairastavat kotonaan, mutta jos vaikka 3 ja 5 viisvuotiaita kaksosia (4 lasta) äitinsä itse hoitaa, tulot jäävät 0 e/kk!
Sensijaan HUOLEHTIMISVASTUU (huoltaja) on oikea sana vanhemmille jäävästä vastuusta, jonka laiminlyöntejä yhteiskunta seuraa ja siirtää tuonkin vastuun aina tarvittaessa huostaanottojen yhteydessä vieraille. Nykyään hätkähdyttävän enenevässä määrin! Vanhemmat vieraantuvat pitkät päivät lapsistaan ja oma työ täyttää sitäkin enemmän ajatukset ja tunteet. Jää työuupumusstressin purku samaan aikaan, kun pitäisi skarpata kahta enemmän lasten puolesta helpottaakseen heidän "työstressin purkua". Oikeaa iloa ja perhekeskeisyyttä ei siis kuulukaan Suomessa olla. Vain perheen taloudellista huolehtimista. Sairaiden lasten hoidon oikeus sentään on vanhemmillakin. Kuten lapseni aikoinaan kovassa kuumeessa ilahtui, että ainakin hän SAA olla äidin kanssa kotona!
Syitä, miksi vanhemmat lapsensa hylkäävät, löytyy paljon, mutta ainakin tunnesiteiden päivittäiset katkot virkeimmästä hereilläoloajasta näkyvät liian suurina oireiluina lasten ja vanhempien keskinäisissä suhteissa. Tämä on ollut aina yht.k. päättäjillä tiedossa ratkaisuissaan (tutkimukset).
Huippuoutoahan on, että työttömienkin vanhempien kuuluu viedä lapsensa hoitoon, ettei lapsi "KÄRSI". MISTÄ?
Joten "järkikäteen taas" sinulle toivotan JÄRKI KÄTEEN!
- ggyfff
Kävitkö nuuskimassa 2-vuotiaan vaipat että onko siellä kakka? ja missä kyseisen PPHn olisi sitten ne vaipat pitäny vaihtaa? siellä kovassa pakkasessa hangessa? Olisit varmasti katsonut pahalla silmällä sitäkin.
Yleensä ulkoiluaika on nk. vapaata leikkiä jolloin ei ole tarkoituskaan leikittää lapsia koko ajan tai pitää ohjattua toimintaa- ergtsrg
No kuule seisoin pojan vieressä ja kyllä se haisi ihan hyvin, joten kyllä asia oli ihan selvä (ja hoitajakin sanoi asian). Hoitaja asui vieressä, niin olisi voinut käydä kotona vaihtamassa tai sanoa paikalla olleelle toiselle hoitajalle, että sen aikaa katsoo muita lapsia, että käy vaihtamassa yhden lapsen vaipat.
- Ammattilainen vai ei
ergtsrg kirjoitti:
No kuule seisoin pojan vieressä ja kyllä se haisi ihan hyvin, joten kyllä asia oli ihan selvä (ja hoitajakin sanoi asian). Hoitaja asui vieressä, niin olisi voinut käydä kotona vaihtamassa tai sanoa paikalla olleelle toiselle hoitajalle, että sen aikaa katsoo muita lapsia, että käy vaihtamassa yhden lapsen vaipat.
Niin että joitaja olisi lähtenyt koko köörin kanssa viereen kotiinsa vaihtamaan vaipat yhdelle. Kuinkahan paljon siinä olisi mennyt ulkoilu aikaa hukkaan. Onko nyt niin että, kakka ei voi olla vaipassa vähän aikaa (en usko sen siellä olleen tuntikausia), ja lapset saavat olla ulkona. Parempi näin, kuin kulkea matkaa edestakaisin ja odottaa eteisessä kun yhdelle vaihdetaan vaippa.
Ja toisaalta lapsia ei saa jättää toisen hoitajan vahdittavaksi, koska lasten lukumäärä ylittää sallitun 4,5 /hoitaja tuolloin.
Täällä on kirjoitettu ylisuurista ryhmistä perhepäivähoidossa. Mutta päiväkodeissa jatkuvasti lapsia enemmän kun laki sallii ja hoitajia vähemmän kuin laki velvoittaa. Miksi siitä ei nosteta haloota? Ai, niin kuin ne hoitajat on ammattilaisia......
Kiitos, että otit asian esille. Omat kokemukseni oman tyttäreni osalta ovat juuri tuollaisia. Asuimme Länsi-Pasilassa siihen aikaan. Eräs äiti, jonka lapsi oli samassa harrastusryhmässä tyttäreni kanssa eräänä päivänä sanoi, ettei ole koskaan nähnyt lapsen itkevän niin sydäntäsärkevästi ja pitkään kun tyttäreni oli itkenyt leikkipuistossa. Hoitopaikkaan meno oli vaikeaa lapselle.
Olen sitä mieltä aloitajan kanssa, että todella kylmäkiskoista toimintaa.Esim. viikon ruokalista piti laittaa näkyville ja tämä ky. hoitaja otti Pirkasta viikon ruokalistasta kopion. Todellisuudessa söivät kaalia ja silakoita ym . ruokaa joka ei lapsille maistu , halpaa ja sellaista jonka valmistamiseen ei paljon tarvitse vaivaa nähdä. Sain myömmin kuulla tyttäreltäni. Myös perheen isot pojat olivat häirinneet. Kunnollisia leluja en myöskään nähnyt.
Olin tilanteesta ahdistunut ja minua kiellettiin astumasta hoitopaikkaan, koska aiheutin lapselle vierotusvaikeuksia. Näin..
Teimme ratkaisun. Jäin kotiin ja saimme toisen lapsen. Hoidin lapset itse kunnes olivat tarpeeksi vanhoja. Hain paikkaa saksalaiseen leikkikouluun, Kaikki sujui briljantisti ja siitä olin iloinen ja kiitollinen. Lasten kasvua ja persoonallisuutta tuettiin ja lapset oppivat niin paljon ja ovat pärjänneet elämässä hienosti.
Huonosta perhepäivähoidosta toisaalta seurasi se hyvä että lapset ovat saaneet olla leikkikoulussa 4 tuntia päivässä ja muun ajan kotona. Järjestely oli hyvä ja rauhoitti tilanteen- hmmph...
sitten on se kolikon toinen puoli. jotkut vanhemmat puristavat lapsia lujaa 5min ennenkuin lähtevät töihin ja heillä on naamalla sellainen ilme, että tämä on kyllä maailman kurjin juttu ikinä jättää sinut tänne tarhaan. sitten ihmetellään miksei lapsi vieläkään halua jäädä tarhaan.
eräs lapsi oli todella hemmoteltu eikä hänellä ollut kokemusta muiden lasten kanssa leikkimisestä.lapsi tuli tarhaan pariksi tunniksi pari kertaa viikossa eikä koskaan halunnut mennä mukaan muiden lasten leikkeihin vaikka lapset ja aikuiset pyysivät vaan istui ja mökötti koko ulkoilun ajan. sitten äiti valitti miten hoitajien tulisi järjestää ohjattua yhteistä leikkiaikaa lapsille. - kokki kolmonen
Kaalista ja silakasta ei ihan pienellä vaivalla ruokaa saa...
- karina11
kokki kolmonen kirjoitti:
Kaalista ja silakasta ei ihan pienellä vaivalla ruokaa saa...
Eikö no voi huh,, on kai sullakin pata jonne suikaloit kaalin ja unohdat sen sinne tunniksi.. Silakat samoin pataa ja vähän lämpöä kyllä ne kypsyy.. Tuolla tavalla laitettuna ei kyllä ole maailman herkullisimpi..
- karina11
hmmph... kirjoitti:
sitten on se kolikon toinen puoli. jotkut vanhemmat puristavat lapsia lujaa 5min ennenkuin lähtevät töihin ja heillä on naamalla sellainen ilme, että tämä on kyllä maailman kurjin juttu ikinä jättää sinut tänne tarhaan. sitten ihmetellään miksei lapsi vieläkään halua jäädä tarhaan.
eräs lapsi oli todella hemmoteltu eikä hänellä ollut kokemusta muiden lasten kanssa leikkimisestä.lapsi tuli tarhaan pariksi tunniksi pari kertaa viikossa eikä koskaan halunnut mennä mukaan muiden lasten leikkeihin vaikka lapset ja aikuiset pyysivät vaan istui ja mökötti koko ulkoilun ajan. sitten äiti valitti miten hoitajien tulisi järjestää ohjattua yhteistä leikkiaikaa lapsille.niin istua mökötti, sitä tekee josku aikuinenkin kun on tyytymätön,, miksi se olisi lapselta kielletty, Silloin ei kaikki asiat ole kohdallaan hoitopaikassa.Siitä vaan hoitaja ottamaan selvää ja houkuttelemaan leikkimään,, Eikö se kuulu hänen toimenkuvaansa.
- kokki kolmonen
karina11 kirjoitti:
Eikö no voi huh,, on kai sullakin pata jonne suikaloit kaalin ja unohdat sen sinne tunniksi.. Silakat samoin pataa ja vähän lämpöä kyllä ne kypsyy.. Tuolla tavalla laitettuna ei kyllä ole maailman herkullisimpi..
Aika oudot pöperöt sulla.
- karina11
Aika oudot pöperöt sulla.
omistani en kirjoittanutkaan,, outoja ovat minunkin mielestäni perhepäivähoidossa pienelle lapselle
- näinköhän,
karina11 kirjoitti:
omistani en kirjoittanutkaan,, outoja ovat minunkin mielestäni perhepäivähoidossa pienelle lapselle
osoitappa hoitaja , jolla moiset pöperöt hoitolapsilleen. "Hyvin" näyt olevan perillä perhepäivähoidon ruokalistoista ja käytännöstä. Miksi moinen mustamaalaus ?
- kokki kolmonen
karina11 kirjoitti:
Jotkut hoitajat pitävät tärkeänä opettaa lapsia syömään kaikenlaista ruokaa.
Jotkut jättävät listalta pois sellaiset mitkä jäävät kerta toisensa jälkeen syömättä.
Kumpikin tapa on ok.
Aika monessa paikassa perhepäivähoidossa noudatetaan samaa ruokalistaa kuin päiväkodissa tai koulussa.
Sinun kuvailemasi tapa on kyllä ihan sinun omasi. - karina11
Jotkut hoitajat pitävät tärkeänä opettaa lapsia syömään kaikenlaista ruokaa.
Jotkut jättävät listalta pois sellaiset mitkä jäävät kerta toisensa jälkeen syömättä.
Kumpikin tapa on ok.
Aika monessa paikassa perhepäivähoidossa noudatetaan samaa ruokalistaa kuin päiväkodissa tai koulussa.
Sinun kuvailemasi tapa on kyllä ihan sinun omasi.Tällaisia vastauksia ja kommentteja todella saakin ,, Mitään muuta totuutta ei ole kunskuin teidän,, tällä tavallahan asiat jumittuvat ja tilanteet korjaamatta..
- karina11
näinköhän, kirjoitti:
osoitappa hoitaja , jolla moiset pöperöt hoitolapsilleen. "Hyvin" näyt olevan perillä perhepäivähoidon ruokalistoista ja käytännöstä. Miksi moinen mustamaalaus ?
syystä palaan asiaan,, ja toivon parannusta.
Uskon kyllä, että monet ovatkin juuri sellaisia hyviä mutta joukkoon mahtuu huonojakin. Tämäkin narsisti hoitaja oli toiminut ja toimii ehkä vielä edelleenkin. Muutkin hänen hoitolapsensa olivat usein pois hoitopaikasta paitsi yksi joka oli hoitajan lellikki.. Meidän kohdallemme nyt vain sattui tällainen, joka olisi pitänyt perhepäivähoitotoimen toimesta saada potkut.. - kokki kolmonen
karina11 kirjoitti:
Tällaisia vastauksia ja kommentteja todella saakin ,, Mitään muuta totuutta ei ole kunskuin teidän,, tällä tavallahan asiat jumittuvat ja tilanteet korjaamatta..
Jos yksi hoitaja on tarjonnut tuollaisia ruokia lapsille, mitä en kyllä usko, niin onko ihan pakko alkaa syyttämään koko perhepäivähoitosysteemiä.
Sinun olisi pitänyt selvittää asiaa kyseisen hoitajan ja perhepäivähoidonohjaajan kanssa silloin kun se oli ajankohtainen. Tosin sellaistahan on mahdotonta selvittää, mitä ei ole olemassakaan ja sitten täytyy tyytyä kirjoittelemaan keskustelupalstoille. Näin ei ainakaan korjata yhtään mitään. - karina11
Jos yksi hoitaja on tarjonnut tuollaisia ruokia lapsille, mitä en kyllä usko, niin onko ihan pakko alkaa syyttämään koko perhepäivähoitosysteemiä.
Sinun olisi pitänyt selvittää asiaa kyseisen hoitajan ja perhepäivähoidonohjaajan kanssa silloin kun se oli ajankohtainen. Tosin sellaistahan on mahdotonta selvittää, mitä ei ole olemassakaan ja sitten täytyy tyytyä kirjoittelemaan keskustelupalstoille. Näin ei ainakaan korjata yhtään mitään.taidat juuri itse olla kyseinen hoitaja,, kun noit otat itseesi ja puolustaudut..se koira haukkuu johon kalikka kalahtaa,, sanoo vanha sananlaskukin
- kokki kolmonen
karina11 kirjoitti:
taidat juuri itse olla kyseinen hoitaja,, kun noit otat itseesi ja puolustaudut..se koira haukkuu johon kalikka kalahtaa,, sanoo vanha sananlaskukin
Puolustaudun?
Minulla kolmen lapsen äitinä on ainoastaan hyvää sanottavaa perhepäivähoidosta ja hoitajista.
Taisi se kalikka nyt kalahtaa sinuun kun noin hyökkäsit.
Olen itse pp -hoitaja on kuntia kaupunkia että asiat ei noin ole. Ja lapsemme leikkii toisen hoitajan lasten kanssa puistossa . He haluavat jakaa leikit ja ovat sosiaalisia . Mutta muistettava että joku lapsi voi haluta leikkiä omassa
rauhassa .Ei ryhmässä, ei voi pakottaa. Lapsi saa valita leikit . Toki toisten mukaan kannustamme.
Ulkona anamme apua kuin sisällä. Kaikki ei tule syliin ulkona, haluavat purkaa kiukkunsa rauhassa. Ja anettava mahdollisuus.
Sitä seurataan mitä lapsi haluaa ,sitten taas kaikki hyvin kun aikansa purnaa. Eli ollaan ylpeitä hoitajat teemme arvokasta työtä ja iste lasten ehdoilla.
Marisijoita on.. Mutta sopii tulla kokeilemaan itse. 30- vuoden kokemus on.
Pidän työstäni.
Ja vanhemmista pää pystyyn kaikki tunnolliset hoitajat !!!Voisin kertoa yhtä kamalia esimerkkejä tutusta pphoitajasta,mutta en enää viitsi lietsoa enempää tätä vihaa..hoitoalallakin työskentelevät ovat vain ihmisiä ja pphoitajaksihan on ainakin aiemmin päässyt aika "heppoisilla" eväillä..väärinkäytöksiä jos ilmenee niin kannattaisikohan ottaa yhteyttä sosiaalipuolen vastaaviin ja oman lapsensa hoidostahan on kai oma huoltaja vastuussa?! Omaa lastani en jo ikänsä puolesta olisi pphoitajalle halunnut ja päiväkoti sinänsä tuntunut "turvallisemmalta" vaihtoehdolta; enemmän ihmisiä valvomassa..toisaalta asun pikkukaupungissa,jossa juttu kulkee mikäli jotain epäselvää ilmenee..miten lienee isommissa ympyröissä?!
- kaaro49
olen ollut pph yli 30 v.nyt ansioituneesti eläkkeellä.aina oli lapsia 4-7 hoidossa.aamu alkoi ihanasti kun lapset tulivat,iiso hali ja ilonen hymy ,kova selitys ,mitä on illan aikana kotona tehty.puurot ilolla poskeen,aamuleikit kehiin.ulos toisia lapsia tapaamaan.milloin keinuttiin,milloin pulkalla laskettiin,aina kova meno päällä ja MINÄ MUKANA...JOSme hoitajat JUORUTTIIN,niin se koski kaikkea muuta kuin lapsia ja vanhempia..luettiin paljon satuja kotona,kun oli sateisia päiviä niin AINAoli puuhaa..
kun itse suhtautuu lapseen niinkuin vertaiseensa,saa kokea paljon iloa,voi sitä luovuuden määrää ja iloa onnistumisesta.,ja lapsen hymy,se korvasi pitkät 9-15 tuntisen päivän väsymyksen..monesti oli lapsia myös yövuorossa,saattoi olla 3 lasta viikonkin tauotta hoidossa,ja taas aamulla tuli muut päivälapset mukaan.Mnesti aamulla kun heräsi niin omassa sängyssä oli 4 lasta itseni ja mieheni ilona,omakin siellä jossakin.raskaita hetkiä oli ne kun hoitolapsen kans piti lähteä yöllä sairaalaan päivystykseen korvakivun takia ja taas aamulla ottaa muut lapset virkeenä vastaan..oli sellaisiakin iltoja ja öitä jolloin jonkun lapsen isä soitti bubista joskus yhden aikaan yöllä että voisikko tuoda vaippoja tänne kun eei tullu joukkoon..miten luulisitte sellaisen jälkeen unen tulevan..suuria kiintymyksen tunteita herätti yksi pieni suloinen poika kun hän itkien suri sitä miten minä pärjään yksin kun mieheni kuoli....ja jätti minulle yökaveriksi rakkaimman nallensa.....niimpä niin minähän olen VAIN perhepäivähoitaja...ja tästä keskustelusta taas sen aistin kuinka paljon meitä kadehditaankaan mutta miksi ei kukaan enää ryhdy pphoitajaksi... - ,.-.,-.,-.,-,.-,.-,-
itse olen tehnyt keikkaa ppkssa ja päiväkodeissa. viimeisimmässä perhepäiväkodissa jossa olin hoitaja paasasi miten perhepäiväkodit voittavat päiväkodit kun ne ovat kodinomaisempia ja mukavempia lapsille. ainakin säännöt olivat löysempiä, hoitajat eivät vahtineet lapsia kun he olivat nukkumassa ja välipalaksi lapsille annettiin isot lautaselliset sipsiä ja karkkia, ja lisää sai hakea kun ne loppui!!!
hoitajien pitäisi valmistaa lapsille välipalaa mutta kun heitä ei huvittanut, tuossa oli välipala. eräskin lapsi valitti minulle miten vatsaan sattuu... hoitajat olivat ihan ok, ei mitenkään kauhean ystävällisiä, eivät esitelleet itseään kun tulin töihin ja muutenkin käytöstavat ja yleissivistys oli mitä oli. yksi hoitaja oli kuitenkin tosi negatiivinen ja töykeä ja huusi lapsille kaikesta turhasta. oli kiva huomata miten hänen käytös muuttui monsterista enkeliksi, kun erään lapsen vanhemmat tulivat kehityskeskusteluun. siinä vaiheessa hän hymyili ja oli niin ystävällinen että...
tosin eräässä normi päiväkodissa kaikki hoitajat oli alle 30v ja juttelivat kovaan ääneen lasten kuullen ryyppyretkistään, miten oltiin niin kännissä ja tanssittiin pöydillä ja oli kaamea krapula... eli kyllä niitä kamalia hoitopaikkoja löytyy mistä vaan.- Hyh hyh
...mistä vaan! Huh, huh!
- ALOITTAJALLE
ALOITTAJALLE:
Pieni ajatusleikki: Aloitat aamulla työt klo 6.30. Kuulet jo sisälle, kuinka rääkyvä kakara lähestyy kiireisten vanhempien kanssa oveasi. Koko muu perhe herää, kun pentu hutaa kurkku suorana.
Kakarat ovat kodissasi kaikkialla, koskevat kaikkeen, kuolaavaat sohvaan, metelöivät... Tätä jatkuu klo 17.30 asti.
Sen jälkeen rupeat siivoamaan kotiasi, joka on kuin pommin jäljiltä kun et ole päivällä ehtinyt siivota.
Sitten onkin jo aika mennä nukkumaan että aamulla pääsee ylös. Ja aikaa typäivään meni... 12 tuntia. Ja palkkahan on... V#TUN LOISTAVA!!!!
Huvittaisko sua leikkiä TOISTEN lasten kanssa koko päivän? Ei perhepäivähoitajat oo leikkikavereita. Omat lapset on eri asia!
Mietipä vähän tai ryhdy ensin 10 vuodeksi pphoitajaksi, niin tiedtä, miksi hoitajat "vain juoruilevat" puistossa keskenään. HE haluavat älyllistä juttuseuraa kun koko päivän on muuten tyhmien pentujen kanssa!!!!!!
t. pphoitajan tytär- mm
Sit on parempi olla olematta perhepäivähoitaja jos tuolta tuntuu..
- lukemistaito...
mm kirjoitti:
Sit on parempi olla olematta perhepäivähoitaja jos tuolta tuntuu..
Tässähän kyse siitä, miten pphoitajan TYTÄR on asian kokenut ja nähnyt. Ei, miten itse hoitaja asian olisi nähnyt..
- Säälin äitiäs...
Sinutpa on hyvin kasvatettu !
- työstä kysymys
lukemistaito... kirjoitti:
Tässähän kyse siitä, miten pphoitajan TYTÄR on asian kokenut ja nähnyt. Ei, miten itse hoitaja asian olisi nähnyt..
Tässähän on vain kyse siitä, että lasten äiti tarvitsee TYÖTÄ ja saa ehkä 20 km:n päästä päiväkotiapulaisena ja sitten hän vie omat kaksi pikkulasta lähelle naapurin tädille. Kun ovat vielä pieniä ja ei suositella samaan paikkaan, jossa äiti töissä.
Työvoimatoimisto taas VALVOO, että pitää ottaa työ vastaan, kun sitä tarjotaan.
Toinen rouva naapurista vie myös lapsensa samaiselle naapurin tädille ja hän onnistui saamaan TYÖTÄ vammaisjärjestölle siivoushommiin tilapäisesti 10 kk:ksi ja sitten hän pääsee jo ansiosidonnaiselle. Toki hän työttömänäkin vie lapset ammattimaiselle hoitajalle, kun ei ole varmaa saako olla 500 päivää tuolla sidonnaisella, vai patistetaanko johonkin muuhun vast. TYÖHÖN.
Ja siis stressataan myös lapsia "työssäkäynnillä". Kyllä tytär on VARMASTI ASIAN OIKEIN KOKENUT JA NÄHNYT! Karjuuhan terveet lapset, kun kesken unien herätetään ja stressiään purkavat! - karina11
Juuri tällaista v-tusta kokivat minun pphoitajan lapset ja se ei sitten tehnyt lapseni oloa mitenkään tervetulleeksi ja turvalliseksi.
- Rautainen ote työhön
Tänä päivänä ei pääse ihan heppoisesti perhepäivähoitajaksi. Pitää olla joko perhepäivähoitajan ammattitutkinto tai se täytyy suorittaa työn ohessa tai sitten lähihoitaja. Itse suoritin ammattitutkinnon ja hyvä niin, opin paljon uutta näin keski-ikäisenä, vaikka itselläni monta lasta.
Mielestäni hyvää hoitoa ovat saaneet ja vanhemmat tyytyväisiä. Mutta tosiasiassa ryhmä koostuu tätä nykyä todella pienistä lapsista. Minulla 4 vaippaikäistä, jotka eivät myöskään osaa itse pukea. Vaatii aikamoista extremeä, hyvää kuntoa ja hermoja, että jaksaa viedä 10-tuntisen työpäivän kunnialla loppuun.
Siinä vaiheessa, kun arvostelijat ovat itse valmiita tekemään saman, minkä itse teen (pienet lapset ja työpäivän pituus), niin sitten voitte elvistellä palstalla.
Kenen hermot kestää tätä, kysyn vaan?- xvbxdfger
No siksi kai moni ei viekään pphoitajalle omia lapsia, koska ei usko kenenkään jaksavan sitä hyvin. Pphoitajan pitäisi ottaa lapsia oman jaksamisen mukaan, esim. 2-3h hoitolasta, eikä aina sitä 4 lasta. Itse ainakin myönnän, että kun hoidan kotona omia 1- ja 2-vuotiaita, niin en kyllä mitenkään kykenisi tarjoamaan enää hyvää hoitoa jos lapsia olisi pari enemmän (ja saman ikäisiä). Mutta jos ei rahkeet riitä, ei pidä ryhtyä siihen hommaan, lapset eivät siitä saa kärsiä! Iso ongelma on, että omien lasten hoitamisesta ei makseta, mutta jos hoidat vieraita lapsia, niin siitä maksetaan! Uskon, että tämä asia kyllä muuttuu lähitulevaisuudessa, ihmiset ovat jo nyt oivaltaneet miten huonosti lapset voi.
- pikkuinenorkidea
Olen itse ollut pphoidossa ollessani 4-6 v. ja siskoni oli 2-3 v. Hoitaja oli ilkeä eikä paljon välittänyt meistä lapsista. Siskoni ja itseni lisäksi ryhmässä oli vielä 2 lasta, välillä yksi ylimääräinen. Hoitajalla ei ollut leluja, vain vanhoja kirjoja, kun pyysin 5-vuotiaana hoitajaa lukemaan minulle kirjaa, hän vastasi "ETKÖ osaa lukea?? Sinun pitää opetella itse lukemaan! Minun siskonpoikani on sinua nuorempi ja osaa lukea!!" Emme saaneet ruuan kanssa juomista, koska kuulemma "juomme muuten vaan mutta emme syö" Jouduimme aina syömään ja vasta sen jälkeen samme juomista. Karkkeja hoitaja mutusteli koko ajan, mutta meille ei antanut ikinä yhtäkää. Hoitajaa ei kiinnostanut muutenkaan olla kanssamme, hän vain äksyili ja oli huonolla tuulella. Ulkona ollessamme hän istui pihalla ja juorusi muiden hoitajien kanssa. Kerran olimme toisella saman alueen pph-hoitajalla, ja hän oli todella mukava, hänen luonaan oli paljon leluja ja hän välitti meistä lapsista.
- Että näin.
Ja minun lasten päivä-äitillä oli paljon leluja siististi hyllyssä ja paljon kirjoja. Mutta niillä ei ikävä kyllä useinkaan saanut leikkiä. Ja perheen olohuoneeseen lapsilla ei ollut asiaa. Eli kaikkien hoitolasten piti jakaa yksi pikkuinen huone.
- Kiitollinen äiti
Meillä oli maailman ihanin pphoitaja pari vuotta: oli kokenut äiti ja hoitaja, kohteli hoitolapsia kuin omiaan ja leikki, laulatti ja paistoi letut yms. (teki kunnon ruokaa joka päivä). Hän jopa aloitti lapsemme pottaharjoittelun ja otti vaipat pois, kun itse ajattelin odottaa pari kk kesään. Vieläkin (lapsi nyt 15 v., oli hoidossa 2-4 v.) vaihdamme joulukortit ja muistelemme häntä lämmöllä.
- jsalalals skskakaöl
PPhoitaja on suuren osan aikaa lasten seurassa kotonaan, ei puistossa. Ei ihme, että haluaa keskustella aikuisten kanssa silloin, herkästi aikuiselle iskee mökkihöperyys pelkkien lasten seurassa.
Valvonnan laiminlyöntiä ja kylmää kohtelua en hyväksy, mutta tosiaan, ei pphoitaja mikään lasten seuraneiti ole, vaikka perheissä kullannuput voivat ollakin maailman napoja. Hyvä lasten on oppia, että joskus aikuiset keskustelevat keskenään eivätkä vain heitä hyysää. - All my loving
- tolloja kaikki
Joo itse nähneenä ja kokeneena voin sanoa että kaupunkien/kuntien hoitopaikoissa on juuri henkilökunta semmoista että pitää kertoa kaikki asiat työaikana kavereille tai sitten kaikki yhtäaikaa kahvitauolla lapset saavat olla miten sattuu ja päiväunille pakotetaan että saavat itselle omaa aikaa kyllä ne siellä tietävät itsekkin mutta siihen ei puututa ja jos joku sekaantuu niin henkilökunta aina muka oikeassa esim erityislapset joilla kehitykses viivästymää eivät osaa puhua eikä kertoa kotona niitä rankaistaan istuttamalla yksin sitten kun vanhemmat hakee niin sanotaan että tuolla se leikkii niin keskittyneesti ja lapsi haetaan vanhemmille samoin on vanhempien lasten kohdalla jotka koulussa vaikka lapselle määrätty avustaja ja sanotaan että lasta ei karkailuntakia saa jättää yksin niin yritetään muka opettaa yksin toimimaan itsenäisesti sitten jos lapsi karkaa menee veteen ja hukkuu niin eihän ne hoitajat saa kun varoituksen mikä rangaistus se on lapsen hengestä
- enyleistämutta
Pp-hoitajiin ei ole luottamista. Tyttöni oli 200-luvun alussa pp-hoidossa, ja siellä toinen samanikäinen tyttö raapi aina lapseni naaman verille. Siis heti kun hoitajan silmä vältti. Eivät kyllä puuttuneet siellä mitenkään asiaan. Sitten kun kerroin asiasta, hoitaja sanoi, että vika on kiusatussa ja on helpompaa että kiusattu lähtee pois hoidosta, kuin se että kiusaajaa yritettäisiin saada asioihin.
- yleistäthän
En yleistä mutta perhepäivähoitajiin ei ole luottamista...
Siis et yleistä?
- 17+19
Moikka! Oon 21-v opiskelija ja tein aikanani noin 15-vuotiaana tettiviikon (=työelämään tutustumisviikon, joka kestää oikeastaan kaksi viikkoa) päiväkodissa. Voin sanoa, että kyllä: hoitajat kyllä juoruilevat, mutta myös vastuuntuntoisesti hoitavat lapsia ja välittävät näistä. Lasten kyllä annetaan leikkiä keskenään, jos he sen nätisti tekevät, mutta sekä minä että muut hoitajat jo silloin puutuimme, jos leikistä tuli liian vaarallista. (Muun muassa kaksi- ja kolmevuotiaat päättivät,että tuoleista olisi kiva tehdä juna ja kiipeillä näiden ylitse... Juu ei.) Pihalla ollessa myös lasten leikkeihin osallistuttiin jonkin verran. Muun muassa itse keinutin nuorempia.
Että tietysti paikasta riippuen tilanne voi olla toisenlainen, mutta en usko kaikkien hoitajien ja varsinkaan joka paikassa olevan tuollaisia. Ja itkeviä lapsia todellakin lohdutetaan ja lapset huomioidaan. - jk
tuota samaa päiväkodisa
- "En mene pakkohoitoo
Aikoinaan vajaa kaksi-vuotiaalla pojallani oli perhepäivähoitaja, jonka luokse aamuisin lähteminen oli yhtä tuskaa: En mene pakkohoitoon, itki poika.
Rupesin ajelemaan ruokiksella sen talon ohi missä poika oli hoidossa. Muut lapset leikkivät lumessa. Oma poikani seistä tökötti syrjässä palellen surullinen ilme kasvoillaan. Perhepäivähoitaja juorusi kahden muun pph:n kanssa jotka olivat tulleet kylään. Sama toistui.
Menin puhuttelemaan päivähoitajaa, joka suorastaan suuttui. "Minunko tehtäväni muka on leikkiä lasten kanssa, ei todellakaan.", hän kimmastui kun esitin hänelle, eikö hän voisi auttaa lastani menemään mukaan toisten lasten leikkiin. Hoitaja tuntui pitävän minua suorastaan hulluna, kun moista arasti ehdotin.
Hoitaja oli lisäksi antanut kouluikäisen poikansa pelotella lapsia jollakin hirviönaamarilla. Paitsi arasteli itse äkäistä hoitajaa, lapseni rupesi pelkäämään myös poikaa.
Otin lapseni pois tuolta hoitajalta, siihen loppui pakkohoito! - mäoonsitniinkiva
Pitäisikö hoitajien seisoa tuppisuina jokainen yksinään koko ajan?
Ihan vaikuttaa siltä, että olet kade, kun heillä on EDES leikkipuistossa sosiaalista elämää ja juttukaveria - itse taidat joutua murjottamaan lapsinesi yksin ja on sulla aikaa kyttäillä heitä noin tarkkaan; miten lie omat pikkuisesi vaeltavat samalla, kun keskityt kyttimään hoitajia.. - ExHoitsuSyystä
Kertomuksesi pitää valitettavasti täysin paikkansa. Itse olen ammatiltani lähihoitaja ja suuntauduin lapsiin ja nuoriin. Eka viimeisistä harjoitteluista tapahtui Ryhmäperhepäivä hoitolassa, eli hoitajia oli useampia ja lapsia enimmillään 15-20. Ihan suoraan sanoen v*****aa vieläkin hoitajien asenne lapsiin. Ei siis suoraan sanoen ihmekkään mistä nykynuoret ovat asenteensa saaneet. Päiväkodeista ja näistä se on valitettavasti lähtöisin. Lapsiin iskostetaan heti kättelyssä "haista paska" asenne. Koita siinä sitten oppia ammatti kunnolla kun hoitajat vittuilevat lapsien ohella todella törkeästi myös opiskelijoille. Eli vinkkinä kaikille: LIEKSAN REUNATIEN RYHMIS JA MÄHKÖN PÄIVÄKOTI EI SOVELLU LAPSILLE!!!!
- onnea vaan...
aika rohkeesti leimaat tietyn päiväkodin ja sen ammattiryhmän - oletko tietoinen, että nimesi ja osoitteesi -henkilöllisyytesi- on aivan helposti selvitettävissä, mikäli joku ko. päiväkodin henkilökunnasta ei tykkää leimautua kuvailemasi kaltaiseksi ja haluaa nostaa syytteen sinua kohtaan todella halventavasta kirjoituksesta...
Valmistaudu siis osoittamaan kuvailemasi tapahtumat ja asiat todeksi oikeudessa !
Iltalehdestä saanemme lukea miten tämä asia päättyy aikanaan, sitä odotellessa... - Lieksa on Lieksa
Lieksassa muutaman vuoden asuneena ja pph:na aloitellut, uskon hyvin tuon. Sanoi muut mitä tahansa. Oli oma poika ennen sitä muutamalla pph:lla ja kummasti alkoi sadella käskyjä kotiinpäin. Tein muuten valituksen ohjaajalle. Tämä samainen pph levitteli ympäriinsä asioitani (hoitolapsen äiti shoppailee ja hakee lapsen hoidosta kassien kera). Todellisuudessa, tein etätöitä kotona ja minulla oli työajanlyhennyksiä ja joka helvetin päivä hain lapseni sovittuina hoitoaikoina.
Vaan, minulla sattui silloin tällöin olemaan pyörän sarvessa muutama kauppakassi ja kaikkien muiden hoitolasten vanhemmat kiikuttivat lapsiaan hoitoon autoilla. Eli oli lapsellisen helppoa vedellä johtopäätökset, kenestä oli kyse eli minusta! ain kuulla tämän seurakunnan kerhossa ihan tuntemattomalta äidiltä, mutta pph:n kertoi nimeltä.
Nyt itse toisella paikkakunnalla pph:na ja tykkään ihan täpöllä tästä työstä.
- puksu
Siskoni ja minä oltiin perhepäivähoidossa. Se oli ihan hirveätä. Vieläkin muistellaan miten kamala se ämmä oli.
Muistan kun yritettiin kertoa vanhemmille kuinka ilkeä hoitaja oli ym mutta vanhemmat ei uskoneet. Jatkettiin kertomista kotona niin sitten vanhemmat uskoi ja loppujen lopuksi olikin yllättyneitä.
Hoitajamme aina nipisteli meitä, veti hiuksista, piti tuntikausia erisyksissä jos emme esim. syöneet puuroa loppuun ym. Hän myöskin tiuski meille ja oli muutenkin ilkeä.
Muistan miten hämilläni olin siitä kohtelusta, olinhan vasta 5-v. lapsi!
En tarkoita, että kaikki pphoitajat olisi sellaisia mutta omia lapsia en antaisi pphoitajalle ennen kuin tutustuisin hoitajaan kunnolla. Helppoahan hoitajien on vetää iloinen hymy päälle siinä vaiheessa kun vanhemmat on paikalla mutta odottakaa vaan kun se ulko-ovi menee kiinni.. :D- .................
Joo, sisarukseni kanssa kertoivat myöhemmin, minkälainen hoitotäti heillä lopulta olikin, kun olivat samassa paikassa hoidossa. Samaa tiuskimista ja tukkapöllyjen antoa. Kerran syömässä ollessa, velipoika ei vissiin tykännyt jostain ruuasta, mutta oli kuulemma syötävä kaikki, ja lopulta hän oksensi pöydälle. Hoitotäti hermostui ja rupesi syöttämään lusikalla oksennusta pöydältä veljeni suuhun.
Itse muistan, kun olin veljeni kanssa hoidossa eräässä toisessa paikassa, jossa hoitotäti oli kanssa eräänlainen. Huutoa sai kuulla silloin tällöin, ja pari kertaa hän oli soittanut vanhemmilleni perjantaina puolen päivän jälkeen, että veljeni taitaa olla kipeä, ja että olisi hyvä, jos kävisivät hakemassa meidät pois. Itse en sitä silloin tajunnut, mutta jälkeenpäin sain kuulla, että hoitotäti oli ollut pikku hutikassa siinä vaiheessa, kun äitini oli tullut hakemaan meitä.
Kyllä niitä kaikenlaisia mahtuu tuohonkin sakkiin. Itse olin aikoinani monessakin paikassa perhepäivähoidossa, eikä ollut mitään valittamista niiden suhteen. Se oli omalta osaltani tuo yksi hoitaja hivenen epäilyttävä. Mutta yksikään ei saisi tuossa ammatissa olla tuollainen.
- ex-tahmatassun äiti
Ei hoitajien tarvitse leikkiä lasten kanssa. Lapset leikkikööt keskenään! Ettekö ole kuulleet tutkimuksista joiden mukaan lasten kyky leikkiä vapaata leikkiä on menetetty parissa sukupolvessa, kun aina pitää olla aikuisen ohjaamassa. Sehän on todellinen uhka luovuudelle. Aikuisen tehtävä on valvoa, että lapset ovat turvassa ja kaikki sujuu eikä olla koko ajan seremoniamestarina. Olen koulussa opettajana huomannut, että monille lapsille vapaa leikki on vaikeaa. Lapset kyselevät koko ajan mitä tehtäisiin. Antakaa aikuiset lasten itse keksiä leikkinsä!
- oikein tutkimuksiako
No, mutta päiväkotihoitoon viemisen suuri idea oli, että siellä opetetaan leikkimään! Olen saantut jyrkkää sanaa vuonna banaani, että voihan äitikin olla lasten kanssa, mutta sitten pitää olla jatkuvasti myös virikkeen ja leikin ohjaaja! Ethän nyt voi lyödä turhaksi pitkää päiväkotierikoishoitoa ja vaativaa sellaista?
Itse kyllä osasin lapsena ruohontupsuilla ja kävyillä leikkiä ja oli naapurin lapsia, mutta kun annettiin ymmärtää äidiksi tultuani, että ei sillain enää toimita.
- Pienten puolesta
Herrattunen aika tee tuosta oikeasti valitus sinne minne kuuluukin. Että alkaisivat seuraamaan tilannetta tarkemmin.
- en usko sanaakaan
Jos tuo aloittajan kertoma olisi totta niin hän ja moni muukin olisi ihan varmasti tehnyt asiasta ilmoituksen.
Sen sijaan hän aloittaa keskustelupalstalla haukkumisketjun ja se kyllä kertoo hänestä ihmisenä aika paljon.
Tänne voi kuka tahansa kirjoittaa ihan mitä tahansa ilman että sillä on totuuden kanssa mitään tekemistä. Aina löytyy niitä, jotka lähtevät tällaiseen mukaan ja siihenhän tässä pyritäänkin. Mikä se motiivi sitten lieneekin? Oman itsetunnon pönkitys, kateus, katkeruus. Onhan noita syitä. - Ei niinkään
en usko sanaakaan kirjoitti:
Jos tuo aloittajan kertoma olisi totta niin hän ja moni muukin olisi ihan varmasti tehnyt asiasta ilmoituksen.
Sen sijaan hän aloittaa keskustelupalstalla haukkumisketjun ja se kyllä kertoo hänestä ihmisenä aika paljon.
Tänne voi kuka tahansa kirjoittaa ihan mitä tahansa ilman että sillä on totuuden kanssa mitään tekemistä. Aina löytyy niitä, jotka lähtevät tällaiseen mukaan ja siihenhän tässä pyritäänkin. Mikä se motiivi sitten lieneekin? Oman itsetunnon pönkitys, kateus, katkeruus. Onhan noita syitä.Sori vaan, mutta nuo asiat ovat olleet yhtä kauan tiedossa kuin ko. hoitajatkin!
Sensijaan päiväkoti on näinä vuosina ollut outoine ilmiöineen tapetilla ja sen lisäksi muutenkin suurennuslasin alla. Pphoitajat ovat saaneet nykyisin olla enemmänkin rauhassa.
- oudolta kuulostaa
Näissäkin asioissa on varmaan puolensa ja puolensa. Ymmärrän hyvin hoitajia, etteivät he ryhdy kaikkeen leikkiin mukaan. Silti vaikuttaisi näiden viestien perusteella, että todellista laiminlyöntiäkin on ollut. Jos on monta lasta, ei yhdelle jää paljon aikaa, mutta jos lapsi huutaa suoraa huutoa pari tuntia, jotain varmaan tertteis tehdä. Lisäksi on kyllä outoa, etteivät hoitajat suostu kiikuttamaan pienimpiä lapsia. Niin väsynyt ei voi olla, että pieni ranneliike vähän aikaa olisi ylivoimaisen vaikeaa.
- Realististaaa
Hoidosta tulisi todella kallista jos jokainen lapsi huomioitaisiin yksilöllisesti!! Mikä siinä on niin vaikeaa? Jos jokaista tuotantoeläintäkin (siat, kanat, lehmät jne) kohdeltaisiin yksilöllisesti niin liha maksaisi todella paljon!!!
- shjdhdhdhjdjjd
Monet vanhemmat kyllä vaativat kärkkäästi erityiskohtelua, oman lapsen yksilöllistä leikittämistä, 20 minuutin yksilöllistä kerrontaa hoitopäivästä jokaisen päivän päätteeksi ja jopa erityisruokavaliota (en tarkoita allergioita tms vaan huvin vuoksi esim "karppaajat"), mutta hoitomaksuista pidetään kauheaa meteliä jo nyt, eikä varmasti lisää olla valmiita maksamaan, vaan yhteiskunnan olisi kustannettava koko huvi.
- uutta koko ajan
Niinpä, se on sama UUSI VALITTU TIE kaikille lapsilla ja tuotantoeläimillä!
Ainoastaan saavutetutuista ihanista eduista on tämän uuden tien aikana päässeet todella pitkälle elämänsä nautinnoissaan lemmikkieläimet; jo kauan ovat koirien ja kissojen hoito-oppaat ohittaneet lastenhoito-opetuksen. Varsinkin ko. eläinten psyyken koukeroiden opettaminen on aivan pilvissä. Samoin pelkästään "heille" perustetut myymälät leikkikauluineen kaikkineen nousevat ällistyttävällä vauhdilla. Ruuasta ollaan jo erittäin tarkkoja, jotta ei lapsilla yleiset allergiat näille eläimillekin siirry!
UUSI AIKA JA UUDET KUJEET! - no jopas jotakin
uutta koko ajan kirjoitti:
Niinpä, se on sama UUSI VALITTU TIE kaikille lapsilla ja tuotantoeläimillä!
Ainoastaan saavutetutuista ihanista eduista on tämän uuden tien aikana päässeet todella pitkälle elämänsä nautinnoissaan lemmikkieläimet; jo kauan ovat koirien ja kissojen hoito-oppaat ohittaneet lastenhoito-opetuksen. Varsinkin ko. eläinten psyyken koukeroiden opettaminen on aivan pilvissä. Samoin pelkästään "heille" perustetut myymälät leikkikauluineen kaikkineen nousevat ällistyttävällä vauhdilla. Ruuasta ollaan jo erittäin tarkkoja, jotta ei lapsilla yleiset allergiat näille eläimillekin siirry!
UUSI AIKA JA UUDET KUJEET!Eläinten omistajat haluavat huolehtia lemmikeistään mahdollisimman hyvin.
Mikä estää pienten lasten vanhempia pitämästä huolta lapsistaan yhtä hyvin tai vielä paremmin?
Aletaan nyt kadehtimaan vielä kissojen ja koirien elämää. Hui olkoon.
- yksinkertaista!
Jos haluaa lapselleen yksilöllistä hoitoa, kannattaa -tadadaa- HOITAA ITSE OMA LAPSENSA.
- Miina I
Etkö millään voisi hoitaa lapsiasi pitempään? Saahan sitä hoitovapaata töistä. Pienille lapsille parasta hoitoa on kotihoito.
Perhepäivähoito on juuri kuvaamasi kaltaista. Sen olen itsekin huomannut, ja minulla on 1970-luvulla, 1980-luvulla ja 1990-luvulla syntyneitä omia lapsia sekä 2000-luvulla syntyneitä lapsenlapsia. Joskus olen ihmetellyt sitä, että miten perhepäivähoitajat oikein kohtelevat hoitolapsiaan, kun muut eivät ole näkemässä, kun he ihmisten nähdenkin kehtaavat kohdella näitä huonosti. Seisoskellaan juoruilemassa leikkikentän laidassa, vaikka hoitolapsi on vaarassa, ei käydä vaihtamassa lasta kuiviin eikä kesällä anneta lapselle juotavaa ulkona.
Perhepäivähoitajat ovat usein tympääntyneitä lihavahkoja keski-ikäisiä naisia, jotka pitävät hoitolapsia, kun eivät muuta työtä saisi. Perhepäivähoitajilla on huono palkka ja pitkät työajat. Siksi alalle on vaikea saada kunnon väkeä.- ergtsrg
Itselläni ei ole vakituista työpaikkaa, vaan ennen lapsia olin määräaikaisessa työsuhteessa ihan hyvässä työssä (ok palkka ja työkin koulutusta vastaavaa). Nyt kävi hyvä säkä, että esimies tarjosi minulle vielä paikkaa ensi syksynä ja jos en mene ensi syksynä töihin, työpaikka lähtee alta ja omalla alallani työllistyminen on vaikeaa varsinkin pienessä paikkakunnassa. En myöskään halua heittää koulutustani hukkaan, olen opiskellut yliopistotutkinnon ja tuo 3,5 vuotta putkeen pois töistä alkaa olla maximi mitä voin olla pois töistä. Rahat alkavat olla vähissä, mutta selviäisimme ehkä jotenkin mieheni tuloilla (tosin isompaan asuntoon emme voisi sitten muuttaa vielä vuosiin). Nyt päädyimme sellaiseen ratkaisuun, että lapset menevät todennäköisesti syksyllä hoitoon vain 12pv/kk eli 3 päivää viikossa ovat vain hoidossa, lisäksi menemme miehen kanssa lomittain töihin ja itse olen kotona perjantait ja mummo on lasten kanssa kotonamme torstait. Mainittakoon vielä, että mainitsemistani pphoitajista lähes kaikki oli yksityisiä, joten en tiedä onko kunnallisella puolella jotenkin parempi valvonta? Toki jos lapsista huomaa, että hoitopaikka on kauhea, niin en kyllä voi lapsia kiusata, vaan otan sitten takaisin kotiin. Mutta sekin on aika suuri uhraus heittää koulutus ja hyvä työpaikka hukkaan, että saa olla vuoden pitempään kotona. Esikoinen on kuitenkin jo yli 3v ja kuopus vajaa 2 v silloin.
- pitkän linjan pph
ergtsrg kirjoitti:
Itselläni ei ole vakituista työpaikkaa, vaan ennen lapsia olin määräaikaisessa työsuhteessa ihan hyvässä työssä (ok palkka ja työkin koulutusta vastaavaa). Nyt kävi hyvä säkä, että esimies tarjosi minulle vielä paikkaa ensi syksynä ja jos en mene ensi syksynä töihin, työpaikka lähtee alta ja omalla alallani työllistyminen on vaikeaa varsinkin pienessä paikkakunnassa. En myöskään halua heittää koulutustani hukkaan, olen opiskellut yliopistotutkinnon ja tuo 3,5 vuotta putkeen pois töistä alkaa olla maximi mitä voin olla pois töistä. Rahat alkavat olla vähissä, mutta selviäisimme ehkä jotenkin mieheni tuloilla (tosin isompaan asuntoon emme voisi sitten muuttaa vielä vuosiin). Nyt päädyimme sellaiseen ratkaisuun, että lapset menevät todennäköisesti syksyllä hoitoon vain 12pv/kk eli 3 päivää viikossa ovat vain hoidossa, lisäksi menemme miehen kanssa lomittain töihin ja itse olen kotona perjantait ja mummo on lasten kanssa kotonamme torstait. Mainittakoon vielä, että mainitsemistani pphoitajista lähes kaikki oli yksityisiä, joten en tiedä onko kunnallisella puolella jotenkin parempi valvonta? Toki jos lapsista huomaa, että hoitopaikka on kauhea, niin en kyllä voi lapsia kiusata, vaan otan sitten takaisin kotiin. Mutta sekin on aika suuri uhraus heittää koulutus ja hyvä työpaikka hukkaan, että saa olla vuoden pitempään kotona. Esikoinen on kuitenkin jo yli 3v ja kuopus vajaa 2 v silloin.
Niinpä niin, hoitajat lähes kaikki yksityisiä. Heillä on tietääkseni ilmoitusvelvollisuus, mutta valvonnasta en tiedä.
Itse olen lähes 30v kunnallisena toiminut pph. Meillä toimii valvonta ja koulutus. Itse olen käynyt niin vanhat kurssimuotoiset kuin myös ammattitutkinnonkin (suosittelen, kyllä "vanhakin" oppii uutta).
Aloitin aikoinaan pph:n uran oman lapseni vuoksi, koska oma silloinen ammatti olisi vaatinut lapsen viemistä hoitoon jo aamuyöllä ja mies oli matkahommissa. Sittemmin perheemme kasvoi lisää 3 lapsella. Lastemme lapsuusajan työni oli aika haastavaa, koska olin samanaikaisesti sekä äiti että hoitaja. Kun sitten nuorinkin lähti kouluun niin työn luonne muuttui eli työpäivä ei tuntunut enää tauottomalta vaan työpäivä alkoi ensimmäisen hoitolapsen tuloon ja viimeisen lähtöön. Minä todella nautin työstäni (kyllä tietenkin joukkoon mahtuu päiviä jolloin harmittaa, mutta niitä on joka ammatissa). Minusta on mukavaa touhuta lasten kanssa, käydä retkillä ja leikkipuistossa toisten hoitajien kanssa ja kyllä me myös "juoruilemme" siellä puistossa. Mielestäni ihan normaalia toimintaa aikuisten ihmisten kesken vai onko työpaikkoja joissa ihmiset ovat tuppisuina kokoontuessaan yhteen (koulutustilanteet asia erikseen). Lapsia vahdimme ja autamme tilanteen mukaan, mutta puistoissa ulkoiluaikana tavoitteemme on,että lapset saavat leikkiä keskenään ja tutustua toisten hoitajien ryhmiin ja samalla saavat myös ikäistään seuraa.
Joukkoon mahtuu myös pieniä lapsia, jotka ovat esim. juuri aloittaneet hoidon ja he valitettavasti myös itkevät vaikka miten lohduttaisi, toisinaan auttaa että annat lapsen olla "rauhassa", toisinaan auttaa sylittely, nämä ovat valitettavia tilanteita, mutta niin se vain välillä on. Minullakin on ollut lapsia joilla hoidon aloitus on ollut todella itkuista ja siinä on aika voimaton välillä. Enkä minä ole sen vuoksi pois puistosta, että minulla sattuu olemaan itkevä lapsi hoidossa. Onneksi näitä on prosentuaalisesti vähemmistö.
Vaippojen vaihtoon en kyllä kylmällä enää ryhdy, kesäisin on ollut vaipat ja puhdistuspyyhkeet mukana.
Päiväkoteja mitenkään mollaamatta, mutta kyllä pph on parempi vaihtoehto pienille, koska toiminta ei ole niin kellotettua ja sama ihminen on paikalla koko päivän. Hoitajasta tulee tällöin läheisempi lapselle ja myös vanhemmillekin. Päiväkotien suuret ryhmät ja monesti paikalla olevat varahoitolapset tekevät hoidon aika raskaaksi päiväkodeissa niin lapsille kuin siellä työskenteleville aikuisille. Onhan pph:n työkin raskasta, sitä en kiellä ja varsinkin kun tätä työtä tehdään yksin, mutta sitä suuremmalla syyllä on kiva tavata työ-yhteisön muita hoitajia esim. puistoissa.
Loppuun haluan vielä sanoa, että joka alalle mahtuu mätiä omenoita, mutta ei saa yleistää, olen varma että meistä suurin osa nykyään on koulutettuja hyviä hoitajia.
Meidänkin kaupungissa nuoremmat hoitajat ovat pääsääntöisesti joko tutkinnon suorittaneita/suorittavat tai lähihoitajia. Meitä vanhoja konkareita on koulutettu kyllä niin paljon, että kasvatus-asiat ovat varmasti hallussa ja meistäkin on yllättävän moni suorittanut tutkinnon vaikka sitä ei varsinaisesti ole vaadittu, on kylläkin suositeltu.
Hauskaa joulun odotusta kaikille ja piparintuoksua :)
Me leivomme pipareita heti maanantai aamupäivällä lasten kanssa ja itse odotan jo innolla sitä pienten iloa, joka tulee siitä yhdessä tekemisestä.
- alalla 25-v
Työskentelin noin 25 vuotta perhepäivähoitajana ja todella nautin työstäni. Puuhastelin lasten kanssa päivät pitkät. He saivat hellyyttä ja syliä sekä lohdutusta ikäväänsä. Retkeilimme, tutustuimme luontoon, askartelimme, pelasimme jne. Lapset viihtyivät kodissani ja nyt on ilo nähdä monia heistä menestyneinä aikuisina.
Opiskelin myöhemmin lähihoitajaksi ja olin harjoittelemassa pienessä päiväkodissa. Olin järkyttynyt miten hoitajat eivät puuttuneet, vaikka yhtä pientä poikaa toiset lapset selvästi syrjivät. Näin myös tilanteita joissa lapsia pakotettiin esim. syömään ja nakaamaan sängyssä hiljaa kaksi tuntia. Oma periaatteeni oli, että kaikki menimme päikkäreille ja jos uni ei tullut noin 15 minuutissa päätteli, että lapsi ei ollut väsynyt ja silloin sai hiljaa hiippailla pois nukkumahuoneesta.- miten on
lapset nukkuu kaikki päiväkodissa, normaali käytäntö pienillä.
- päiväkotitäti
hanki elämä. ps. tiedätkö millaista se lasten hoito on päiväkodissa?
kyllä perhepäivähoitaja vie voiton. - Kylmät kädet
Apinoilla viidakossa ei ole tällaisia ongelmia. Miksi sivistyneellä nykyihmisellä on niin paljon ongelmia?
- miksi lapsi itkee?
Ehdottamasti kaikkien äitien/isien kannattaa hoitaa omat lapsensa itse. Ainakin 3-vuotiaaksi lapset tarvitsevat äitiä tai isää. Miksi edes tehdään lapsia, jos ei haluta niitä hoitaa? Ei edes omina vapaapäivinä, lomilla?
Itse työskentelen ympärivuorokautisessa päiväkodissa. Meillä lapset ovat hoidossa usein liian kauan, pienimmät itkevät kotiin haettaessa, kun eivät enää tunnista omaa äitiään. Meillä hoito on hyvää ja yksilöllistä, mutta hoitajat tietysti vaihtuvat työvuorojen mukaan.
MIKSI ihmiset tekevät lapsia, jos eivät halua sitoutua ? Pienten lasten ainoa oikea hoitopaikka on oma koti, jossa pysyvä, rakastava, turvallinen hoitaja. - .an,e..z
No voishan sitä ajatella että vanhemmat on perin laiskoja kun eivä omia piltejään hoida kotona.Onko ahneus vai mikä se ajaa kun lapset ovat pienia siihen oravanpyörään.Siksi pitää voida luotaa myös hoitajiin,no onhan sitä kuitenkin joka paikassa,kaikilla aloilla,niitä jotka tekevät juuri niin väärin kuin vain voivat.
Mutta kokonaisuutena näin vain on ja tulee olemaan,valvokaa silloin jos epäilette jotain.- ergtsrg
No kaikilla ei ole mahdollisuutta jäädä kotiin pitkäksi aikaa...kyllä voisin olla kotona kauemmin, mutta onko järkevää myydä asunto (muuttaa vuokralle), auto yms. omaisuus myydä ja kaikki vaivalla hankitut säästöt käyttää normaaliin elämiseen, että lapset saavat olla pitkään kotona? Onko sekään enää lasten etu? Mitä järkeä naisten on sitten kouluttautua jos pitää olla jotain 10 vuotta kotona? Itse olen käynyt korkeakoulututkinnon ja jos nyt jämähän vielä pariksi vuodeksi kotiin, niin heitän hukkaan koulutukseni, jota opiskelin ja johon otin lainaa 5 vuoden ajan (olen siis jo ollut kotona 3 vuotta kohta, mikä on korkeastikoulutetuilla hyvin harvinaista). Helppo sitä on sitten sanoa jos on: A) rikas/hyvätuloinen puoliso, B) ei ole mitään koulutusta tai työtä johon palata, joten ei ole mitään uhrattavaakaan. Lisäksi nykyajan miehetkään eivät halua elättää yksin koko perhettä, ei mun mies edes enää suostuisi että olisin vielä parilisävuotta kotona ja jos mies ei suostu, niin milläs sitten elät? Ei tuo 350e kotihoidontuki nettona riitä mihinkään...
Voihan teitä juoruavia ja toisten menoja kyttääviä akkoja!
Oletko aivan varma, että sillä lapsella oli kakat vaipoissa? Kävitkö tarkastamassa asiaa?
Mistä tiedät kuinka paljon pph:t ovat lasten kanssa kontaktissa sisätiloissa? Ulkona käydään se pari tuntia päivässä, mutta et tiedä, mitä pph tekee lasten kanssa sisätiloissa. Jospa siellä vietetään enemmän aikaa ja ulkona lasten annetaan itse tutkia maailmaa ja omaa rauhaa. Sisätiloissa lasten kanssa varmasti ollaan kontaktissa; ruokitaan, vaippoja vaihdetaan, nukutetaan, satuja luetaan, leikitään, yms. Myös minun mielestäni ulkona lapsen kuuluu saada sitä omaa rauhaa tutkia ihmeellistä maailmaa.
Jos joku ei leiki muiden kanssa, niin sehän ei välttämättä pahaa ole, koska eivät kaikki yhtä sosiaalisia ole. Joku nauttii saadessaan olla yksinään, kun taas toinen kaipaa ihmisvilinää ympärilleen. Kaikki ovat erilaisia.
Mistä tiedät, miksi sen tytön annetaan itseä tuntitolkulla? Olet vain jotain jostain joskus kuullut, muttet tiedä, mitä pph ja lapsen vanhemmat ovat keskenään sopineet.
Minua henkilökohtaisesti ärsyttävät suunnattomasti sellaiset akat kuin aloittaja, jotka näkemänsä perusteella laativat jo aikamoisia teorioita milloin mistäkin. Ettekö mitenkään kykene hyväksymään sitä, ettei kaikesta saa valittamisen aihetta aikaiseksi? Lasta pitää vahtian ja opastaa, mutta myös itsenäiseen kehittymiseen on annettava mahdollisuus.- ei voi
MInusta ei voi luottaa..
- ,xöä<JFAÄÅUÄ>
Kaikkea keskuttelun aloittajan kuvaamaa olen joskus nähnyt niin perhepäivähoitajan (kotipihalla kolme pph) kuin päiväkodin henkilökunnan tekemänä (työharjoittelussa). Valtaosa paikoista joissa olen kiertänyt keikkailemassa on kuitenkin kohdellut lapsia asiallisesti. Kyllä, lapsetkin voi olla väkivaltaisia hoitajia kohtaan. Kiltin näköinen 3-vuotias lapsi tuli seisomaan eteeni, katsoi silmiin ja nappasi nännistäni kiinni kuin pallosta. Kipeää teki eikä ollut vahinko. Usein perhepäivähoitaja käy kaupassa koko lapsilauman kanssa (pidennetty työaika kun tekevät ruuat työaikana).Kuka menee omalla vapaa-ajallaan hoitamaan työasioita? En minä Ryhmäperhepäivähoito on mitä suosittelen. Ryhmässä on 12 lasta ja kaksi perhepäivähoitajaa yksi lastenhoitaja. Tilat ja ruoka tulee kaupungilta/kunnalta.Lapset eivät ole perhepäivähoitajan kotona ja ryhmä on pienempi. Toiminta on valvottua ja päivän toiminta ajoitettu kuten päiväkodissa toimintatuokioineen yms. mutta voivat ottaa lapset yksilöllisemmin huomioon.
- päiväkoti kunniaan!
Päiväkodissa on se hyvä puoli,että hoitajat ovat koulutettuja lastentarhanopettajia ja lastenhoitajia. Se ero siinä vaan on että kun hakeutuu koulutukseen ja hankkii ammatin ,on yleensä suuntautunut ja nauttii lasten kanssa olosta.Taas AIKA USEIN perhepäivähoitaja on kouluttamaton henkilö ,jonka motiivi on työskennellä kotona.Siinä ei esein ole mitään tekemistä lapsirakkauden kanssa.
Toinen päiväkotia tukeva juttu on, että päiväkodissa on monta hoitajaa jotka kontroloivat toinen toisiaan. Ei pääse yksi aikuinen tekemään ihan miten itseä nyt sattuu huvittamaan ja helpoimmalla pääsee.
Perhepäivähoito nyt sattuu olemaan yhteiskunnalle vaan niin paljon halvempi juttu,että sen tähden sitä yritetään hulluna ylläpitää. Mitä kodinomaisuuteen tulee ,koti on täynnä vaaroja ja sama täti tekee ruoan,putsaa paikat ,pyyhkii peput ym,muut lapset ovat silloin yksin.Ei päiväkodissa olla,koskaan yksin.Siellä on siivoojat ja keittiöhenkilökunta,apulaiset vielä vakitätien päälle.
Aivan tosiasia on että 20 lapsen ryhmässä 3 tätiä ja laitosapulainen ,niin aikaa per lapsi on enemmän kuin perhepäivähoidossa.
Meidän perheessä koettu kummatkin hoitomuodot.- 8+13
Mistä ihmeestä tulee tämä ajatus, että perhepäivähoitaja on kouluttamaton henkilö???
- l.hoittaja
Onneksi perhepäivähoito ja päiväkotihoito ovat vapaaehtoisia. Ei ole lapsella ve3lvollisuutta osallistua ko. toimintaan, vaan se on ihan vapaaehtoista!!!
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa562188En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos311680Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3721496- 101484
Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141474Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681337- 121108
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul81034- 811002
- 20969