Suomi24:n tietoturvan taso?

ihan_nimimerkittä

Tulipa mieleen aamupäivällä kun en tässä aiemmin päässyt androidillani suomi24:n sivuille, että Suomi24 on aikamoinen hallitsija jo ajankäytössäni, minulla on 3 sähköpostiosoitetta aktiivikäytössä, 4 nimimerkkiä, jotka osallistuvat keskusteluihin aktiivisesti ja kaikenkaikkiaan 6 tunnusta näihin palveluihin. Mitä jos täällä tapahtuu tietovuoto?

Toki palvelun tuottaja vakuuttaa joka paikassa että kaikki on turvassa ja suojattuna, mutta onko oikeasti näin? Suomi24 käyttää Drupal-sisällönhallintajärjestelmää monen muun suuren tavoin, voisi sanoa että Drupal hallitsee, kun mm suomi24 ja Yle ovat sen käyttäjiä.

Drupal on kuitenkin täynnä ongelmia, erityisen suuren ongelman aiheuttaa tämä PHP, joka on vanha ja todella puutteellinen monilta keskeisiltä ominaisuuksiltaan. Lisäksi Drupal on todella ongelmallinen päivitettävä ylläpitäjän näkökulmasta ja näennäisestä nopeudesta huolimatta SQL on todella virhealtis pohja hallita minkäänlaisia pitkiä, käyttäjän valintoihin perustuvia kyselyjä.

Drupal on avoimeen lähdekoodiin perustuva ja se joka tietää mitä tekee, pystyy kyllä halutessaan pääsemään aika pitkälle sivuston takaisen järjestelmän penkomisessa. Minä ainakin tässä poistelen useimmat nimimerkkini ja tunnukseni ja siirrän sähköpostin toisaalle, pari englanninkielistä artikkelia luettuani en koe, että yksityisyyteni olisi Suomi24:ssä tarpeeksi hyvin piilossa.

3

128

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei täällä taida olla sellaisia ihmisiä, joita kiinnostaa näin speciaalit asiat, suurin osa tuskin lienee edes kuullut Drupalista. Eikä Drupal itsessään tai PHP ole turvaton, kaikki järjestelmät pitää suojata ulkoisia tunkeutumis-yrityksiä vastaan.

Hyvä esimerkki on esim sähköposti, siinä on yleensä oma järjestelmä, joka noutaa vain käyttäjän pyytämät tiedot postipalvelimelta, esim saapuneet - kansion sisällön tai saapuneen kirjeen luettavaksi. Itse postipalvelimelle ei www-sivujen kautta pääse, jossa voisi useampia tilejä samaan aikaan saada auki.

Toki ratkaisumalleja on useita enkä tiedä miten appelsiinin (Elisan tytäryhtiö) jutut on Elisan verkossa suomi24:n osalta mapattu. Tämä "hajasijoitus", eli jaetaan sivuston toiminta usean toimijan ylläpidettäväksi, sisältää toki itsessään riskin, vaikka mm Elisa Links Oy, joka vastaa red Hat-pohjalta järjestelmän toiminnasta, pyrkii toki hallitsemaan kokonaisuutta parhaansa mukaan, vaikka osin soppaa hämmentää myös Song, tai nykyään TDC ja tampereella toimiva Axu, joka reitittelee näitä verkkojuttuja vähän yleisemminkin, sekin Elisan kylkiäinen, omistuksesta en ole varma, onko sekin Elisan tytäryhtiö.

Suomi24:n itsessään omistaa Aller-Media Oy ja heillä on töissä vain n 20 henkilöä suomi24:n parissa. Suuri osa sisällöstä on siis ulkoistettu ja mm keskusteluja ja postia valvovat käsittääkseni eri "alihankkijat". Siinä ehkä suurin vaara tietoturvan osalta piilee. Minä olen ollut täällä jo Sirkuksen ajoista asti ja kyllähän tähän aikaan kaikenlaista sähläystä liittyy, niistä vain ei juuri puhuta.

No joo, olen tyytyväinen palveluun kokonaisuudessaan. Ylläolevat tiedot kaivoin tuolta yleisistä domain- ja ripe-rekistereistä, minulla ei ole mitään sisäpiirin tietoa tästä puljusta enkä ole varma menivätkö kaikki "olettamukseni" oikeinkaan...

• epäileväkyllä

Ei kai mikään ole varmaa. Jos jotain kiinnostaa käyttää aikaansa vaikka vain hakuammuntaan, mitä vois löytyä, niin kaikki on mahdollista, luulen.

• <TyWf7

Posti ei ole koskaan turvallisesti suojattu ulkopuolisilta ellei käytä salausta.

-----BEGIN PGP MESSAGE-----
      Version: GnuPG v1.4.10 (GNU/Linux)
      Comment: Use GnuPG with Firefox : http://getfiregpg.org (Version: 0.8)

jA0EAwMCINbXTp3smGNgyWI3fmbE58TPsPCjrWy8T9fXQ2/rWD dsRok a/L1FIM
      J4uG7RDpjlQAcY7opJkpIDyNX4q37PNRwaHRoVJ6qR kH1iuBcsPMb6r6LPK4xtH
      XjoJTQp pOdtfaqFmtfyCRsV2w==
      =ErdC
      -----END PGP MESSAGE-----

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      89
      3298
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      3057
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      433
      2550
    4. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      80
      2333
    5. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2313
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      96
      2066
    7. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      37
      1945
    8. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1656
    9. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      20
      1653
    10. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      31
      1509
    Aihe