Kirjoitus on suora kopio blogistani, mutta en halua antaa osoitetta, sillä ole sen allekirjoittanut omalla nimelläni. Ne, jotka minut täällä tuntevat riittävän hyvin, ovat sen lukeneet jo.
Olen hämmästyttänyt läheisiäni ajatuksellani, että en haluaisi viettää joulua ollenkaan. Siltä ei tietenkään voi välttyä kokonaan, koska sitä ei pääse karkuun tässä joulun läpitunkemassa maailmassa. Minulla ei ole varaa matkustaa Nepaliin tai muualle, jossa joulu ei ole juhla.
Kuinka kummassa joku voi ajatella noin? Jouluhan on rauhan, antamisen ja rauhoittumisen juhla. Joillekin se on lisäksi uskonnollisten taikojen toteuttamisen aikaa. Jeesuksen syntymäpäivähän on tungettu entisen pakanallisen keskitalven taittumisen juhlan paikalle. Faktisesti kukaan ei tiedä milloin Jeesus syntyi – tai edes sitä, oliko hän oikeasti elänyt historiallinen henkilö. Hänet toki mainitaan joissakin kirjallisissa lähteissä, mutta kovin vähän on oikeaa tietoa siitä, kuka tämä fakiiri oli.
Paavali oli historiallinen henkilö, mutta nyt jo tiedetään varsin vakuuttavasti, että vain osa hänen nimiinsä laitettua tekstiä oli hänen omaansa ja suuri osa jonkun muun kirjoittamaa. Tätä sanottaisiin nykymaailmassa petokseksi.
Joulu on rauhan aikaa? Ei minusta, mutta niitä kliseitä, jotka väitteen kumoavat, en edes viitsi toistaa. Monia ihmisiä joulu stressaa enemmän kuin mitä vaakakupin toisessa päässä olisi tarjolla rauhaa.
Entä antaminen, olemmeko me todella sitä mieltä, että haluamme muistaa läheisiämme joulun kunniaksi? Jotkut ovat, jotkut eivät. Minä en halua lahjoja, mutta antaa haluaisin. Siihen vain on ollut kovin vähän mahdollisuuksia viimeisten vuosikymmenten aikana.
Minulle on joskus sanottu, että et voi jättää joulua viettämättä minun takiani. Minä haluan viettää joulua ja sinä kuulut siihen. Minun läsnäoloni siis takaa jonkun muun joulun vieton onnistumisen. Aika kumma juttu. Jos joulu on minulle vastenmielinen juhla, minun olisi uhrauduttava siksi, että joku muu saisi viettää joulua tahtomallaan tavalla.
Niitä ihania lapsuuden jouluja, joita jotkut ovat muistavinaan hienoina rauhan juhlina ei ollut. Virtahepo olohuoneessa piti siitä tehokkaasti huolen, että koko ajan sai pelätä milloin tämä emotionaalisesti kaksivuotiaan tasolla ollut virtahepo oli sellaisessa kännissä, että sai raivokohtauksen jostain satunnaisesta ja täysin käsittämättömästä syystä.
En missään nimessä halua riistää keltään joulua, uskonnollista vakaumusta tai sitä iloa, jonka joulu sentään joillekin tuo. Joulu on läpeensä tavaran ja talouselämän rattaita pyörittävä juhla, mutta olisi aika vaikeaa selittää lapsille, että emme me ajattele noin. Kaikki kaverit saavat lahjoja ja siksi olisi raukkamaista riistää lapsilta se ilo, jonka saaminen tuottaa.
Jokainen eläköön tahtomallaan tavalla, mutta minua siihen ei voi pakottaa vain siksi, että joku pahoittaa mielensä. Kunnioitan toisten ihmisten tapoja, mutta toivon vastavuoroisuutta tässä asiassa. Se olkoon minun joululahjani. Miksi se loukkaa sinua, jos minä ajattelen toisin?
Tässä syy siihen, miksi en vietä joulua.
183
568
Vastaukset
Mua alkoi taas mietityttämään toi joulun viettäminen tai viettämättä jättäminen.
Vietänks mie sitä?
En ole kuunnellut joululauluja kun kaupoissa, enkä luultavasti tule kuuntelemaankaan.
Mulla on ostettuna pakkasessa lanttulooraa ja perunaimellystä. Sillisalaatin teen samoi karjalanpaistin. Mutta syödähän pitää on joulu tai sitten ei.
Joululahjat joita vaihdettiin pikkulikan synttäreillä on avaamatta sängyn alla.
Ne avaan aattona aamukahvin aikaan, en enemmoin ettei tule möläytettyä jos joku omista soittaa, kun silloin piloillamme vinoilemme niistä ja vihjailemme mitä niissä on. Ne on siis ihan siksi avaamatta.
Joku sellaine jouluhössö on aina tohon siivoamiseen ja kodin laittamiseen nähden, mutta sehän voi olla sekin vaan sellainen kerrean vuoteen tehtävä parempi siivous ja joskus tulee osteltua kotiin jotain vaikka keskellä kesää.
Joululiinoja en viitti kyllä nytkään laittaa, kohtahan ne pitäis taas vaihtaa.
Siis mietin vaan miten joulua vietetään ja vietänkö näillä periaattein sitä?
No en omasta mielestä.
Ja uskoa en viitti tähän sotkea koska se on mulla ja ihan omalla tavalla ajateltuna, siihen en tarvi sen paremmin joulua kun kirkkoakaan.Kamalasti virheitä joita pyydän anteeksi tällä kertaa, toivottavasti saa kuitenkin ajatuksesta selvän.
Pitäis varmaan uusia lasit :))Niin, jokainen kai tekee sen joulun siten kuin sen parhaaksi näkee. Mulle on tullut vain sellainen vastenmielisyys koko instituutiota kohtaan, koska olen sitä aina viettänyt jonkun muun ehdoilla. Edellisessä parisuhteessa oli raskasta, kun vaikka kuinka väsytti, niin kaikki piti olla kuin ennen. Mistään ei tingitty perunalaatikkoa väänsimme joskus aamuyöstä.
Vihaan ajatusta, että yhtään ei voi joustaa, vaikka veri lentäisi.Teotwawki kirjoitti:
Niin, jokainen kai tekee sen joulun siten kuin sen parhaaksi näkee. Mulle on tullut vain sellainen vastenmielisyys koko instituutiota kohtaan, koska olen sitä aina viettänyt jonkun muun ehdoilla. Edellisessä parisuhteessa oli raskasta, kun vaikka kuinka väsytti, niin kaikki piti olla kuin ennen. Mistään ei tingitty perunalaatikkoa väänsimme joskus aamuyöstä.
Vihaan ajatusta, että yhtään ei voi joustaa, vaikka veri lentäisi.Jouluaika on monelle tuskan paikka ja aika monella tapaa.
Mulle se on rauhottumisen aikaa, kun tiedän että kaikki omat elää omien perinteiden tapaan.
Ja sitten kun kaupat sulkeutuu ja bussit lakkaa kulkemasta niin mulle tulee sellainen rauhan tunne, sisäinen tunne.
Silloin ei tarvi mitään, voi olla just niinkun haluaa. Ei tarvi mennä minnekään, voi olla ihan vaikka koko päivän yöpukupäällä.
Sellainen mulle on joulun aika.
Hyvää joulun aikaa toivon sulle, juuri sellaista viikonloppua minkälaisen itse koet hyvänä.Mukavaa joulun aikaa ! !10 vuotta sit viimeks 3 vapaata joulunaikaan! Yöv. jälkeen nukkuessa kinkku paistui nuorison valvonnassa. Omalla painollaan menee ruokia laitellessa ja syödessä. Ei kannata stressata arki saapuu taas ajallaan:)))
Leppoisaa eloa kaikille tasapuolisesti!!!- Teo ei kirj.
Irkka kirjoitti:
Mukavaa joulun aikaa ! !10 vuotta sit viimeks 3 vapaata joulunaikaan! Yöv. jälkeen nukkuessa kinkku paistui nuorison valvonnassa. Omalla painollaan menee ruokia laitellessa ja syödessä. Ei kannata stressata arki saapuu taas ajallaan:)))
Leppoisaa eloa kaikille tasapuolisesti!!!Moi Irkka, ja hyvää kaikkea sullekin.:-)) Mulla meni pahasti ylitöiksi tänään. (Postin viimeinen aukiolo ennen joulua.)
- Tylsää jonotusta
Ottaa päähän asioida kaupoissa, kun joka puolella on jonoo ja tunkua pelkästään sen vuoksi, että edessä on tavallista pidempi viikonloppu. Viime viikolla jonotin postissa puoli tuntia, että pääsin palauttamaan koekäytössä olleen nettitikun. Tikun koekäyttöön antanut liike ei suostunut ottamaan sitä vastaan, vaikka sanoin, että postissa on kauheet jonot. Onneks joulu häiriköi ainoastaan kerran vuodessa.
Voin tunnustaa hoitavani kirjaston ohella asiamiespostia, joten aika kiire on ollut.:-DD Pomo on lomalla sopivasti juuri jouluviikolla, joten ei siellä paljon palstoilla ehdi tällä viikolla työaikana lorvia.:-)
Jaa loukkaa? ;))) Ei loukkaa.
Minusta joulu, niinkuin jokaiikinen päivä vuoden mittaa, on ihmisen oma.
Se voi viettää sen ihan niinkuin haluaa ;)
Joulu meille ja mulle.On kai niin, et suku haluaa sitä viettää.
Traditioita on, joita noudatetaan, mut ne on lieviä, eikä niihin ole pakko osallistua.
Tänä jouluna osallistun, kun pitää viel hakee yks lahja aatonaattona, niinpä lähden karavaaniin mukaan ;)
Haen sit kebabrullat paluumatkalla, kun lahjat on kaikille jaettu ;)
Olen joskus vedonnut noista lahjoista, et onks pakko, mut kuulema on, ihmiset haluaa lahjansa ;))
Oki, passaahan se, jos se niille on vuoden huippukohta.
Itselle se on, vapaan alku...ja vuoden pimeimmän ajan viettoa.
Vietän sitä mielelläni vapaalla...pimeestäkin voi nauttia ja niin aion tehdä...tänä...ai niin...jouluna ;)Jos viettäisin joulua, haluaisin tehdä sen jonkun rakkaan ihmisen kanssa kaukana kaikesta hässäkästä ilman yhtäkään lahjaa. Vain hyvä seura ja rauha merkitsevät minulle jotain.
Teotwawki kirjoitti:
Jos viettäisin joulua, haluaisin tehdä sen jonkun rakkaan ihmisen kanssa kaukana kaikesta hässäkästä ilman yhtäkään lahjaa. Vain hyvä seura ja rauha merkitsevät minulle jotain.
Totta, sellanen vois olla aikas unelmallista ;)))
Mut saman saavutan kotonakin, siis rauhan ja hyvän mielen ;)
Mut sekin, niinkuin moni loma jota suunnitellaan, saattaa olla lunastamatta lupauksiaan.
Suorin tie pettymykseen on...odotukset ;)) eli kaiken pitäis olla rentoa ja luontevaa ;)))anjaniina_ kirjoitti:
Totta, sellanen vois olla aikas unelmallista ;)))
Mut saman saavutan kotonakin, siis rauhan ja hyvän mielen ;)
Mut sekin, niinkuin moni loma jota suunnitellaan, saattaa olla lunastamatta lupauksiaan.
Suorin tie pettymykseen on...odotukset ;)) eli kaiken pitäis olla rentoa ja luontevaa ;)))Niin, mutta sellaista rauhaa ja yhdessä oloa olen parhammillaan kokenut ja siksi otin asian esille.
Teotwawki kirjoitti:
Niin, mutta sellaista rauhaa ja yhdessä oloa olen parhammillaan kokenut ja siksi otin asian esille.
Juh, jatketaan huomenna, nyt menee silmät ristiin.
Nousin viimeyönä klo 3:00, joten....anjaniina_ kirjoitti:
Juh, jatketaan huomenna, nyt menee silmät ristiin.
Nousin viimeyönä klo 3:00, joten....Mä taas nukuin vaan kolme tuntia viime yönä, joten en tässä kauan istu.
- Smeton
"...mutta en halua antaa osoitetta, sillä ole sen allekirjoittanut omalla nimelläni."
Kuule Jouni, kesti melkein 3 sekuntia löytää se blogi :))
Olen kyllä ihan samaa mieltä kanssasi.- Vahinko?
...ja sitä kautta monta muutakin "tuttua". ;)
- vai kuinka?
Vahinko? kirjoitti:
...ja sitä kautta monta muutakin "tuttua". ;)
Mut on tosi törkeää paljastella täällä ihmisten oikeita nimiä.
vai kuinka? kirjoitti:
Mut on tosi törkeää paljastella täällä ihmisten oikeita nimiä.
Kuten kenen?
Ei kai kenenkään ole pakko laittaa nettiin omia nimiään jollei halua tulla tunnetuksi ja nähdyksi?
On ihmisen omassa valinnassaminne nimensä laittaa ;))
Ai perhana, siellä se keikkuu ekana.:-)) No, olkoon.
- tonttuilija.
Meille riittää rauhallinen joulu, josta vähitellen on karsiutunut liika höyryäminen.
Karmeita olivat jotkut entiset lahjanvaihtokisat.
Hiki päässä piti miettiä, mitä kellekin, ja aina tahtoi kaikki jäädä viime tinkaan.
Itsekin huomasin kirjoittaneeni; - piti.
Kun lakkaa miettimästä pitämisistä, tekee kuin itselle sopii.
Aikuiset ihmiset saavat kukin viettää haluamansalaista joulua, kun lakkaa miettimästä, mitä pitää, tavan vuoksi.
Omanlaisia Jouluja kullekin säädylle!
********************************************Mun ongelmani oli ennen se, että puolisoni vaati joululta aivan mahdottomia. Seuraavana jouluna eron jälkeen vaatijana toimi äitini. Nyt olen ilmoittanut mutsille, että ei käy. Käyn häntä tervehtimässä samalla reissulla, kun vien lastenlasten lahjat ja siinä kaikki.
- tonttuilija.
Teotwawki kirjoitti:
Mun ongelmani oli ennen se, että puolisoni vaati joululta aivan mahdottomia. Seuraavana jouluna eron jälkeen vaatijana toimi äitini. Nyt olen ilmoittanut mutsille, että ei käy. Käyn häntä tervehtimässä samalla reissulla, kun vien lastenlasten lahjat ja siinä kaikki.
Joulu on kumma asia. Tuntuu, että siihen liittyy ihan liikaa must-tunnelmaa.
Pitää ostaa, pitää ostaa, pitää tehdä sitä ja tätä.
Ihan kuin ihmisen pitäisi :)) ottaa itseään niskasta, ja toimia itsekkäästi, saadakseen omanlaisensa joulun.
Perheenemännät leipovat ja rättäävät herkkuja väsymiseen asti.
Joulupukin on tuotava runsas lasti.
Lasten on oltava kilttejä, somia,
vaikkei siihen olisi haluja omia.
Tokihan olemassa on antamisen ilo,
minulle kertyy jouluna muutama liikakilo. :)) tonttuilija. kirjoitti:
Joulu on kumma asia. Tuntuu, että siihen liittyy ihan liikaa must-tunnelmaa.
Pitää ostaa, pitää ostaa, pitää tehdä sitä ja tätä.
Ihan kuin ihmisen pitäisi :)) ottaa itseään niskasta, ja toimia itsekkäästi, saadakseen omanlaisensa joulun.
Perheenemännät leipovat ja rättäävät herkkuja väsymiseen asti.
Joulupukin on tuotava runsas lasti.
Lasten on oltava kilttejä, somia,
vaikkei siihen olisi haluja omia.
Tokihan olemassa on antamisen ilo,
minulle kertyy jouluna muutama liikakilo. :))Pitää on sana, joka toistui meillä joka heevetin joulu.:-))
- joko tai
Teotwawki kirjoitti:
Mun ongelmani oli ennen se, että puolisoni vaati joululta aivan mahdottomia. Seuraavana jouluna eron jälkeen vaatijana toimi äitini. Nyt olen ilmoittanut mutsille, että ei käy. Käyn häntä tervehtimässä samalla reissulla, kun vien lastenlasten lahjat ja siinä kaikki.
Tosi ateisti ei osta mitään joululahjoja, eikä myöskään ota niitä vastaan.
joko tai kirjoitti:
Tosi ateisti ei osta mitään joululahjoja, eikä myöskään ota niitä vastaan.
Niin, jos lähdetään siitä, että lahjojen antamisen perinne on 300-luvulla eläneen St. Nikolauksen aloittama tapa. Hän nimittäin asui nykyisen Turkin alueella ja antoi lahjoja köyhille isille, jotta nämä olisivat saaneet tyttärensä naitetuksi.
- Hei kun keikuskelen
Meikäläinen on kans semmonen hyypiö, joka ei joulusta piittaa. Kun lapset olivat pieniä, menimme monen monituista kertaa jouluksi etelään. Ah, NIIIIIN mahtavan ihanaa.
Ikäni muistan erään jouluaattopäivän, kello oli 12 ja aurinko nakkeli säteitään tuhlaamiseen asti. Minä istuin rannalla kiven nokas ja vedin niskakarvoja kohden suolaisen meren mahtavaa tuoksua, taskurapuja oli paljon ja niitä vilisteli kiven koloissa niin runsain määrin, että vähä aateskelin, josko siirtyisin kauemmas. En siirtynyt.
Nuorin poika kokeili juuri ostamaamme virveliä, toinen poika pomppi rannalla etsien isän kans simpukoita ja siloosia pikkukiviä.
Ai jee, kun muistan sen Tunteen. Muistan sanatarkasti ajatukseni: "Täälä mä vaan istun kivellä, jos olisin Suomessa, niin tällä hetkellä hosuisin kaikenmaailman laatikoitten kimpus."
Monia-monia-monia ihania hetkiä on ollut tuola kaukana lämmössä, eikä kukaan meistä ajatellut, että voi jee, kun me ei vietetä joulua perinteisesti.
Voisi sanoa, että kaikki tuttavani ovat aina ihmetelleet sitä, kun en mitenkään tykkää joulusta ja sitä kun menimme useinmiten pois kauas pois-pois.
Nuorin poika tulee kotiin piiitkästä aikaa ens perjantaina. Me "vietämme" sen kahden salaatinlehtiä mutustellen:) (hän ei suurin surminkaan syöskentele mitään ruokaa, missä on ollut silmät).
Kävästään isän/mieheni haudalla tietty ja käydään palvelutalossa katsomassa äitiäni. Illalla pelataan korttia tai shakkia ja jutellaan kaikkea kivaa-kivaa.
Äh, no EIPÄS ollut pitkä sepustus. Sul oli pireet:)
Hui kun on aikaa, kun oon viimeksi palstalla ollut. Oikein pakkaa ujostuttamahan:) Multahan vietiin mun nimeni, kauhiaa.- tonttuilija.
@ Hei kun keikuskelen.
Ihan vasta aioin uskaltautua sinua täällä palstalla kaipaamaan.
En uskaltanut, arkajalka kun olen.
Kovin olen kaivannut kirjoituksiasi, enkä varmasti ole ainoa.
Sinua lukien tulee aina hyvä mieli, kiitos siitä!
Mukavaa Joulua sinulle! - Hei kun keikuskelen
tonttuilija. kirjoitti:
@ Hei kun keikuskelen.
Ihan vasta aioin uskaltautua sinua täällä palstalla kaipaamaan.
En uskaltanut, arkajalka kun olen.
Kovin olen kaivannut kirjoituksiasi, enkä varmasti ole ainoa.
Sinua lukien tulee aina hyvä mieli, kiitos siitä!
Mukavaa Joulua sinulle!"tonttuilija"
Äläs nyt, älä älä. Olen herkkä ihiminen. Kaikkinaiset tuollaiset kutkuttavan ihastuttavan ylimenevät kehuskelemiset, saavat mun nurkat, siis silmän nurkat täyttymään ja siitä ne täytteet lähtee kovin herkästi valumaan pitkin poskia.
Olen kauhean huono vastaanottamaan tuollaista. Mutta kiitän kuitenkin arkajalkaa eiku tonttuilijaa tästä mielihyvää tuottavasta viestistäsi, huolimatta puuteroidun naamani pilalle menosta, luojan kiitos minulla on vedenpitävää kräpsytinväriä, että ei koko naama nyt sentäs ihan pilalla oo:)
Täten toivotan myös sinulle Mukavaa Joulua.
Tai pistetään paremmaksi: Oikein ylitsevuotavan ratkiriemukkaan Mukavaa ja ylipursuavan Rauhallista Joulua Sinulle:) (öh, vai menikö nyt liiiiian rauhalliseksi, pitää sitä nyt vähä olla jotakin vilskettäkin). - Jhuuu
Minä tykkään susta myös.
Keksitään vaikka yhdessä sulle uusi, mukava nimi jos tunnet itsesi "icke varande" nimenryöstösi jälkeen. :) - tonttuilija.
Hei kun keikuskelen kirjoitti:
"tonttuilija"
Äläs nyt, älä älä. Olen herkkä ihiminen. Kaikkinaiset tuollaiset kutkuttavan ihastuttavan ylimenevät kehuskelemiset, saavat mun nurkat, siis silmän nurkat täyttymään ja siitä ne täytteet lähtee kovin herkästi valumaan pitkin poskia.
Olen kauhean huono vastaanottamaan tuollaista. Mutta kiitän kuitenkin arkajalkaa eiku tonttuilijaa tästä mielihyvää tuottavasta viestistäsi, huolimatta puuteroidun naamani pilalle menosta, luojan kiitos minulla on vedenpitävää kräpsytinväriä, että ei koko naama nyt sentäs ihan pilalla oo:)
Täten toivotan myös sinulle Mukavaa Joulua.
Tai pistetään paremmaksi: Oikein ylitsevuotavan ratkiriemukkaan Mukavaa ja ylipursuavan Rauhallista Joulua Sinulle:) (öh, vai menikö nyt liiiiian rauhalliseksi, pitää sitä nyt vähä olla jotakin vilskettäkin).Taidamme olla sielun systereitä?
Sillä, näet, nimittäin, jos minua joku täällä kehuu, uskallan lukea vain toisen silmän neljännesosalla, silläkin vain hiljakseen.
Naama muuttuu punaiseksi, joten en tarvi tonttulakkia, ja päässä kilisee.
Mukava olet, älä meitä jätä,
muuten tulee hätä. - Putkivalo
Siirryn tähän jonon jatkeeksi, jotka ovat iloisia sun viestistä :)) MUKAVAA NÄHDÄ!! :))))
Ihmisillä on sellainen tosi kiva työkalu kuin mielikuvitus. Taivaan lisäksi vain rahapussi on rajana. No ehkä laki... Mutta mahdollisuuksia viettää ne kolmet päivät jotka jouluksi kutsutaan, on melko rajattomat. Ihan liikaa tuijotetaan vanhoja kaavoja. Putkivalo kirjoitti:
Siirryn tähän jonon jatkeeksi, jotka ovat iloisia sun viestistä :)) MUKAVAA NÄHDÄ!! :))))
Ihmisillä on sellainen tosi kiva työkalu kuin mielikuvitus. Taivaan lisäksi vain rahapussi on rajana. No ehkä laki... Mutta mahdollisuuksia viettää ne kolmet päivät jotka jouluksi kutsutaan, on melko rajattomat. Ihan liikaa tuijotetaan vanhoja kaavoja.Niin on ja mielikuvitusta pitää voida käyttää.:)
Mie kyl oon jouluihminen, mutten tykkää hössöttää enää kaikki tulee aikanaan vähemmälläki. Nyt on viel sellainen joulu jolloin oon aamuvuoroissa aattona sekä joulupäivänä, enkä oo ehtinyt tekemään ja höösäämään kaikkea mitä nuorempana oon tehny.
Olin kotoa poiski täs kolmisen päivää, sain koulutuksen päätökseen ja kirjankannet kiinni. Hiukka on ontto olo, kun ei tartte jatkuvasti lukea ja kirjoittaa.. Mut mie tein sen! :))))
Heikkuki näköjään kirjoittaa olevansa pitkään pois. Niinkuin minäkin oon ollut täällä tosi vähän.
Jokainen saa olla sitä mitä haluaa ja vietelellä juhlia jos haluaa, jos ei halua, sitä ei tartte. Rumaa pakottaa ketään tekemään jotain mitä ei halua.- Putkivalo
Onnea koulutuksen päättymiselle! :))) Aika hienon työn teit!
Tuleehan se joulu ensikin vuonna, ja silloin voi taas höslätä sen verran enemmän, kuin edellisen joulun jäi vajaaksi :) "Jokainen saa olla sitä mitä haluaa ja vietelellä juhlia jos haluaa, jos ei halua, sitä ei tartte. Rumaa pakottaa ketään tekemään jotain mitä ei halua." Tässä sen kiteytit.:-)
Putkivalo kirjoitti:
Onnea koulutuksen päättymiselle! :))) Aika hienon työn teit!
Tuleehan se joulu ensikin vuonna, ja silloin voi taas höslätä sen verran enemmän, kuin edellisen joulun jäi vajaaksi :)Putkivalolle kiitos onnitteluista:))
Niin se on.. Helpotus on ihana tunne, mutta koulutus vei niin paljon aikaa töiden lomassa että tähän pitää nyt todella totutella. Joulumieli on onneksi todellinen tuolla sydämen tienoilla, sitä ei vie työpäivät, voipi olla että se vain korostuu:)))
Mukavaa joulun odotusta!:))
- zz-zz
Kaikkien on joulu vietettävä, kukin omalla tavallaan. Tänä vuonna sen voi viettää melko huomaamattomasti, koska se on viikonloppuna.
Vietän kaikkia suurempia pyhiä maltillisesti, ne ovat kieltämättä rasite.
Joulua kyllä pidän vuoden merkittävänpänä juhlapyhänä. - Tsau.
sinulle jo vastanutkin..;)) mietin tuossa kun ketjua luin läpi. Itse taas nauttisin jos, kaikki tähänasti viettämäni joulut vuosikymmenien kuluessa olisivat olleet edes suurinpiirtein samanlaisia;)) Elämää kuitenkin niin paljon erikookoonpanoissa ja eri-ihmisten kanssa kun olen viettänyt. Ei yksikään joulu ole sitten tullut toisensa näköiseksi? En tiedä miksi taas. Näin. Tänä jouluna taas todella mukava tuossa kun pikku-broidi kävi lastensa kanssa ja yllättäen myös vanhemman sisareni poika. Joka nyt tuli ensi-kertaa isäksi...sen verran menevää sakkia tämä liikkuva sukuni;)) että, joulun alusaika ja Tapaninpäivä ainoa ajankohta vuodesta jolloin istuvat vähän pidempään paikallaan;))..en voi koskaan tietää joten oppinut näiden ikiliikkujien kanssa että, heidän kanssaan jos, haluaa olla edes joskus..on parempi joustaa..eikä odottaa mitään koskaan itsestään selvyytenä että, kun tehtiin viime jouluna näin...tehtäisiinkö taas. Mutta, eivät hekään samaa odota minulta;)) silloin on hyvä kun jousto on molemminpuoleista. Tosin yksi juttu päähän...joudun ostelemaan joululahjat sukulaisille vähän mieheltäni salaa..hän sen verran lapsellinen että, kaikki lahjat ja herkut ovat vain häntä varten hankittu? Paketoi siinä sitten..;?)))kun toinen murjottaa siinä vieressä MITÄH?? - kenelle tuo paketti on? MITÄH? tarvitseeko veljesi mukamas villa sukkia? - Ostakoon itse? aikuinen mies!! - ja itse tämä oma aikuinen mieheni ei osta koskaan;))) jne...sitten laitan näihin sukulaisille annettaviin paketteihin joihinkin hänen nimensä...nooh..jaah.mmphömmp..laita nyt sitte..Hyvää Joulua kaikkea sitä pitää toivottaa......mphmm..höh..;)))
Hyvää Joulua;)))
Tsau:FriiduSitä en kyllä oikein ymmärrä, että ei sallittaisi toisille iloa saada lahjoja. Mies on lapsellinen emotionaalisesti.
- Tsau.
Teotwawki kirjoitti:
Sitä en kyllä oikein ymmärrä, että ei sallittaisi toisille iloa saada lahjoja. Mies on lapsellinen emotionaalisesti.
..no jaah;)) tietäen niin paljon minäkin hänen vaimonaan hänen taustoistaan..sitä ikäänkuin vain ei voi olla hymyilemättä...ymmärtäen ei siksi että, ymmärtäisi vaan siksi että, on minulle erittäin rakas;))) Hänelle ydinperhe on vain perhe. Jota hellitään;)) itse taas sotkeudun liiankin ala-alaisesti...kerron joskus tämän serbijutunkin..;))) mutta jo jonkinverran minut tuntien et ihmettele..tai kummastele...naurat hekottaen korkeintaan joko... ei voi..taas;)))
Tsau:Friidu Tsau. kirjoitti:
..no jaah;)) tietäen niin paljon minäkin hänen vaimonaan hänen taustoistaan..sitä ikäänkuin vain ei voi olla hymyilemättä...ymmärtäen ei siksi että, ymmärtäisi vaan siksi että, on minulle erittäin rakas;))) Hänelle ydinperhe on vain perhe. Jota hellitään;)) itse taas sotkeudun liiankin ala-alaisesti...kerron joskus tämän serbijutunkin..;))) mutta jo jonkinverran minut tuntien et ihmettele..tai kummastele...naurat hekottaen korkeintaan joko... ei voi..taas;)))
Tsau:FriiduJään mielenkiinnolla odottamaan.:-)
- Putkivalo
Tuota. Mistähän aloittaisi.
Minusta jokainen saa viettää sellaista joulua tai juhannusta ja 60v päiviä kun itte huvittaa. Itse olen valinnut ottaa ilon irti elämästä koko rahalla, aihetta juhlaan on niin vähän, että pitää adoptoida jopa ulkomaalaiset kekkerit ;))
Mutta tuohon sun loppuun, ja lukien näitä muita kommentteja täällä.... Tämä ei varmaan ole sellainen vastaus jota toivot tai edes haluat, ja tahdon muistuttaa että se on pelkästään ulkopuolisen heitto ongelmaan. Se ei ole tarkoitettu mitenkään henkilökohtaisena kritiikkinä.
Tuli vahvasti se fiilis että eläät menneessä tämän joulunvieton suhteen. Sulla on kokemuksia jotka lähenee traumaattisia viboja :) ja siksi rankaiset kaikki exät ja nyxät sun ympärillä totaalikieltäytymisellä. Toimiiko? Epäilen ettei, päin vastoin, se pitää sut kiinni niissä kokemuksissa. Jos taas lopetat joulun vieton tekemättä vastarintaa, ja aloitat ihan omat traditiot, luot pohjaa tulevaisuudelle. Eikä menneellä ole enää väliä. Vapaudut. Olkoon se traditio sitten vaikka se, ettet vietä sitä.
Tuo sun viimeinen kappale on ristiriitainen.
"Jokainen eläköön tahtomallaan tavalla, mutta minua siihen ei voi pakottaa vain siksi, että joku pahoittaa mielensä. Kunnioitan toisten ihmisten tapoja, mutta toivon vastavuoroisuutta tässä asiassa. Se olkoon minun joululahjani. Miksi se loukkaa sinua, jos minä ajattelen toisin? "
Ajatus on varmaan lähtökohtaisesti hyvä ja kaunis, mutta toimiiko taaskaan? Ei. Joululahjastasi tulee se, että joku pahoittaa mielensä. Siitä tulee korulause, joka ei yllä sydämeen asti.Ei mulla mitään ennakko-odotuksia vastausten suhteen ole. En koe rankaisevani ketään olemalla ottamatta osaa sellaiseen juhlaan, johon en halua. Kun nyt vihdoin saa itse päättää, johliiko vai ei, niin minusta on parempi pitää kiinni siitä.
- Putkivalo
Teotwawki kirjoitti:
Ei mulla mitään ennakko-odotuksia vastausten suhteen ole. En koe rankaisevani ketään olemalla ottamatta osaa sellaiseen juhlaan, johon en halua. Kun nyt vihdoin saa itse päättää, johliiko vai ei, niin minusta on parempi pitää kiinni siitä.
Ajattelin että jos mulla olisi mies samassa tilanteessa, joka totaalikieltäytyisi viettämästä joulua, niin se varmaan tuntuisi rankaisulta. Ja kohtuuttomalta, koska joku muu on oikeastaan tuhonnut mahdollisuuden viettää sitä aikaa, mikä mun mielestä on vuoden kohokohta. Se exä :)
Muutenkin, saahan ihminen olla viettämättä jos haluaa. Mutta asioita kandee tehdä oikeista syistä, koska se energia millä tehdään ne jää sinne taustalle. Se vaikuttaa hela hoitoon. Jos päätät olla viettämättä joulua siksi, että valmisteluista jäi traumoja aikoinaan, niin sillä on selkeä ero siihen, että et vietä joulua koska se juhla ei merkitse sulle mitään.
Henkisellä tasolla annetut lahjat ovat minusta ihan yhtä kauniit kuin vaikka suklaarasia. Mutta lahja vaatii antamista. Ei kunnioittaminen ole minusta lahja, se on perus sosiaaliselle kanssakäymiselle. Siihen pitää pystyä joka hetki. Antaminen tarkoittaa että antaa itsestään jotain. Mutta tietty mieluisin lahja on sellainen, joka on ilolla annettu. Mitä ihminen tekee lahjalla joka on toisen "nahasta" revitty.
Toivottavasti en kirjoita liian totisesti, tarkoitus ei ole ruoskia ketään. Putkivalo kirjoitti:
Ajattelin että jos mulla olisi mies samassa tilanteessa, joka totaalikieltäytyisi viettämästä joulua, niin se varmaan tuntuisi rankaisulta. Ja kohtuuttomalta, koska joku muu on oikeastaan tuhonnut mahdollisuuden viettää sitä aikaa, mikä mun mielestä on vuoden kohokohta. Se exä :)
Muutenkin, saahan ihminen olla viettämättä jos haluaa. Mutta asioita kandee tehdä oikeista syistä, koska se energia millä tehdään ne jää sinne taustalle. Se vaikuttaa hela hoitoon. Jos päätät olla viettämättä joulua siksi, että valmisteluista jäi traumoja aikoinaan, niin sillä on selkeä ero siihen, että et vietä joulua koska se juhla ei merkitse sulle mitään.
Henkisellä tasolla annetut lahjat ovat minusta ihan yhtä kauniit kuin vaikka suklaarasia. Mutta lahja vaatii antamista. Ei kunnioittaminen ole minusta lahja, se on perus sosiaaliselle kanssakäymiselle. Siihen pitää pystyä joka hetki. Antaminen tarkoittaa että antaa itsestään jotain. Mutta tietty mieluisin lahja on sellainen, joka on ilolla annettu. Mitä ihminen tekee lahjalla joka on toisen "nahasta" revitty.
Toivottavasti en kirjoita liian totisesti, tarkoitus ei ole ruoskia ketään.Aika hyvin sanottu, kannattaa tosiaan miettiä, tekeekö asioita oikeista syistä ;)))
- Putkivalo
anjaniina_ kirjoitti:
Aika hyvin sanottu, kannattaa tosiaan miettiä, tekeekö asioita oikeista syistä ;)))
Meikä on kattellut Koirakuiskaajaa Cesar Milania :))) Siin on viisas ukko, (ja sinkku, pitäiskö tilata lippu.. ;D) hän aina painottaa sitä energiaa.
Tuli tässä vielä mieleen, että miten vapaaehtoinen tuollainen joulun vietto on, jos se on menneisyyden sanelema. Vanhat katkunsavuiset kokemukset kannattaa polttaa roviolla pääsiäisenä, jolloin niistä saadut kokemukset nousee savusta kuin feniksin lintu.... okei. Ei enempää kahvia mulle. Putkivalo kirjoitti:
Meikä on kattellut Koirakuiskaajaa Cesar Milania :))) Siin on viisas ukko, (ja sinkku, pitäiskö tilata lippu.. ;D) hän aina painottaa sitä energiaa.
Tuli tässä vielä mieleen, että miten vapaaehtoinen tuollainen joulun vietto on, jos se on menneisyyden sanelema. Vanhat katkunsavuiset kokemukset kannattaa polttaa roviolla pääsiäisenä, jolloin niistä saadut kokemukset nousee savusta kuin feniksin lintu.... okei. Ei enempää kahvia mulle.Minäkin miettiny, ja olen käsittänyt et hää tarkoittaa energialla itsevarmuutta ja rauhallisuutta, päättäväisyyttä.
Jottei koira haista ihmisen epävarmuutta, joka sit lähettäs sen erisuuntaan kuin tavoite oli...
Millanilla on ainaskin lapsia ;) bytövei...
Millanilla on yks sanoma, kotieläinkin tarttee tekemistä ;) ja loogisuutta.
Kuis paistovahti jaksaa ;)Putkivalo kirjoitti:
Toivottavasti en kirjoita liian totisesti, tarkoitus ei ole ruoskia ketään.En pysty yksiselitteisesti sanomaan johtuuko asenteeni siitä, että koska saan itse päättää, päätän olla viettämättä joulua, vai johtuuko se siitä, että kyseinen juhla ei merkitse minulle mitään. Olisi epärehellistä väittää, että se ei merkitse mitään. Mutta jos luit tekstin huolellisesti, ehkä huomasit, että siitä puhuttiin virtahevosta olohuoneessa. Se hepo oli lapsuuteni isä. Tämä lähtee siis sieltä. Vasta myöhemmin tulivat mahdottomia vaativa puoliso ja lopulta viimeksi äiti, joka ei jättänyt minua rauhaan.
- =¤
Putkivalo kirjoitti:
Tuli tässä vielä mieleen, että miten vapaaehtoinen tuollainen joulun vietto on, jos se on menneisyyden sanelema. Vanhat katkunsavuiset kokemukset kannattaa polttaa roviolla pääsiäisenä, jolloin niistä saadut kokemukset nousee savusta kuin feniksin lintu.... okei. Ei enempää kahvia mulle.Koskas Millan on eronnut?
- Putkivalo
anjaniina_ kirjoitti:
Minäkin miettiny, ja olen käsittänyt et hää tarkoittaa energialla itsevarmuutta ja rauhallisuutta, päättäväisyyttä.
Jottei koira haista ihmisen epävarmuutta, joka sit lähettäs sen erisuuntaan kuin tavoite oli...
Millanilla on ainaskin lapsia ;) bytövei...
Millanilla on yks sanoma, kotieläinkin tarttee tekemistä ;) ja loogisuutta.
Kuis paistovahti jaksaa ;)Juu, ja hän on myös kuntouttanut koiria jotka ovat joutuneet elämässään kärsimään tavalla tai toisella, esim. kokeneet väkivaltaa tai pyörremyrskyjä tai jotain. Siinäkin energia vaikuttaa. Ihminen säälii näitä hauvoja, ja pitää kiinni turhista muistoista, sen sijaan että eläisivät hetkessä niillä eväillä mitä on. Tekevät tavallaan koirista uhrin, eikä anna tilaisuutta parantua. Joskus elämässä pitää vaan huokaista syvään, ajatella että se oli silloin, nyt on nyt. Heittää kaikki vanhat luurangot kalisemasta kaapeissa.
Eniten hänessä pidän siitä, että hänen mielestä koirat heijastavat vain meidän omat ongelmat henk.koht. elämässä. Stressaamme ja hössötämme, emme ota ohjaat omiin käsiin, elämme menneisyydessä tai haaveissa, mutta harvoin nykyhetkessä. Milanin mielestä koirat auttavat meidät tajuamaan omat heikkoudet omassa elämässä. Ovat siis jonkunlaisia terapeutteja, jos aukaisemme mielemme sille ajatukselle.
Ilmankos mulla on melko perfetto paistovahti ;D kröhm, ei haise yhtään, eihän :)))
Se voi muuten hyvin :) - Putkivalo
Teotwawki kirjoitti:
En pysty yksiselitteisesti sanomaan johtuuko asenteeni siitä, että koska saan itse päättää, päätän olla viettämättä joulua, vai johtuuko se siitä, että kyseinen juhla ei merkitse minulle mitään. Olisi epärehellistä väittää, että se ei merkitse mitään. Mutta jos luit tekstin huolellisesti, ehkä huomasit, että siitä puhuttiin virtahevosta olohuoneessa. Se hepo oli lapsuuteni isä. Tämä lähtee siis sieltä. Vasta myöhemmin tulivat mahdottomia vaativa puoliso ja lopulta viimeksi äiti, joka ei jättänyt minua rauhaan.
Sulla on siis pelkästään huonoja muistoja joulusta, ei esimerkkejä hyvistä ja harmoonisista. Paitsi vissiin jonkun, olin lukevinani :)
Ehkä mä tartuin turhan paljon siihen kielteiseen näkemykseen joulusta. Otin tilaisuudesta vaarin kun niin moni kärsii samasta vaivasta, jouluinhosta, ja tuntuu niin turhalta että ihmiset kärsivät negatiivisista kokemuksista vielä aikuisiässä. Kun voi päästää irti ja elää tässä hetkessä. Putkivalo kirjoitti:
Juu, ja hän on myös kuntouttanut koiria jotka ovat joutuneet elämässään kärsimään tavalla tai toisella, esim. kokeneet väkivaltaa tai pyörremyrskyjä tai jotain. Siinäkin energia vaikuttaa. Ihminen säälii näitä hauvoja, ja pitää kiinni turhista muistoista, sen sijaan että eläisivät hetkessä niillä eväillä mitä on. Tekevät tavallaan koirista uhrin, eikä anna tilaisuutta parantua. Joskus elämässä pitää vaan huokaista syvään, ajatella että se oli silloin, nyt on nyt. Heittää kaikki vanhat luurangot kalisemasta kaapeissa.
Eniten hänessä pidän siitä, että hänen mielestä koirat heijastavat vain meidän omat ongelmat henk.koht. elämässä. Stressaamme ja hössötämme, emme ota ohjaat omiin käsiin, elämme menneisyydessä tai haaveissa, mutta harvoin nykyhetkessä. Milanin mielestä koirat auttavat meidät tajuamaan omat heikkoudet omassa elämässä. Ovat siis jonkunlaisia terapeutteja, jos aukaisemme mielemme sille ajatukselle.
Ilmankos mulla on melko perfetto paistovahti ;D kröhm, ei haise yhtään, eihän :)))
Se voi muuten hyvin :)Pulskasti ;)
Putkivalo kirjoitti:
Juu, ja hän on myös kuntouttanut koiria jotka ovat joutuneet elämässään kärsimään tavalla tai toisella, esim. kokeneet väkivaltaa tai pyörremyrskyjä tai jotain. Siinäkin energia vaikuttaa. Ihminen säälii näitä hauvoja, ja pitää kiinni turhista muistoista, sen sijaan että eläisivät hetkessä niillä eväillä mitä on. Tekevät tavallaan koirista uhrin, eikä anna tilaisuutta parantua. Joskus elämässä pitää vaan huokaista syvään, ajatella että se oli silloin, nyt on nyt. Heittää kaikki vanhat luurangot kalisemasta kaapeissa.
Se voi muuten hyvin :)Pulskasti ;) siis
- Putkivalo
anjaniina_ kirjoitti:
Pulskasti ;) siis
Silleen just :)) Sinne se jäi nyt, keittiön lattiaa lämmittelemään. Veikkaan ettei soffa maistu tyllerölle tänään.
Tosin, jos ois ollut sellainen normi-paistivahti, olisin miettinyt kaksi kertaa kumpaan kankkuun sen työnnän, possun vai omaan. TAAS pukkaa flunssaa! Vaikka just viime viikolla... Ota sä tää nyt huomiseksi, niin mä otan sen takas lauantaina? Diili?
Nämä ovat monimutkaisia asioita ja itsekin olen käsittänyt syy-yhteydet vasta aikuisena. (miehet ovat aikuisia aikaisintaan 45-vuotiaina) En voi sanoa, että mulla olisi pelkästään huonoja kokemuksia joulusta, mutta siellä ne kummitelevat ja niiden puiminen läpi vaatii aikaa ja oikeita olosuhteita.
Keittiöpsykologin ominaisuudessa lämpimästi suosittelen, että antaisit isäsi nukkua rauhassa ja kävisit läpi mieluummin niitä myönteisiä muistoja. Jokaisella on niitä. Aloita se vaikka tänään. Siihen ei mitään olosuhteita tarvita.
Aina kun muistat katkeran muiston, ota samalla kaksi erityisen hyvää muistoa niiden rinnalle. Aloituksesi on tuollaisena aika ikävää luettavaa, vaikka ns. "paska" myisikin hyvin.- ensittiiä
PupuPuskasta kirjoitti:
Keittiöpsykologin ominaisuudessa lämpimästi suosittelen, että antaisit isäsi nukkua rauhassa ja kävisit läpi mieluummin niitä myönteisiä muistoja. Jokaisella on niitä. Aloita se vaikka tänään. Siihen ei mitään olosuhteita tarvita.
Aina kun muistat katkeran muiston, ota samalla kaksi erityisen hyvää muistoa niiden rinnalle. Aloituksesi on tuollaisena aika ikävää luettavaa, vaikka ns. "paska" myisikin hyvin.Saarikoskelle hoettiin tuota samaa.
PupuPuskasta kirjoitti:
Aina kun muistat katkeran muiston, ota samalla kaksi erityisen hyvää muistoa niiden rinnalle. Aloituksesi on tuollaisena aika ikävää luettavaa, vaikka ns. "paska" myisikin hyvin.Äläs nyt, kun yksi kummitus käveli tuosta kirjaston ovesta juuri tänään sisään.:-)) Hyvää joulua Pupu sinullekin.
- Tsau.
ystävä hyvä...suru pitää aina käsitellä rauhassa ensin pois..vasta sen jälkeen voi rakentaa uutta tilalle. Se ei poista surua koskaan kokonaan..mutta, haalistaa sitä ne ikävät kokemukset ikäänkuin haalistuvat lakkaavat olemasta niin voimmakkaita. Enää eivät sitten hallitse uuttakaan enää voimallaan ikäänkuin murskaten...Hyvää Loppun vuoden aikaa sinulle ja myös Joulun aikaa... Ja Onnellista Uutta Vuotta..Teet ihan oikein nyt itseäsi kohtaan. Älä ole itsellesi myöskään liian ankara. Mitä suotta..
Tsau:Friidu ystäväsi;))
Kun aika on...näet auringon;)) taas nousevan..kun aika on... Tsau. kirjoitti:
ystävä hyvä...suru pitää aina käsitellä rauhassa ensin pois..vasta sen jälkeen voi rakentaa uutta tilalle. Se ei poista surua koskaan kokonaan..mutta, haalistaa sitä ne ikävät kokemukset ikäänkuin haalistuvat lakkaavat olemasta niin voimmakkaita. Enää eivät sitten hallitse uuttakaan enää voimallaan ikäänkuin murskaten...Hyvää Loppun vuoden aikaa sinulle ja myös Joulun aikaa... Ja Onnellista Uutta Vuotta..Teet ihan oikein nyt itseäsi kohtaan. Älä ole itsellesi myöskään liian ankara. Mitä suotta..
Tsau:Friidu ystäväsi;))
Kun aika on...näet auringon;)) taas nousevan..kun aika on...Lauloi Seija Simola aikoinaan.:-)) Hyvää joulua Friidu ja onnellista uutta vuotta.
ensittiiä kirjoitti:
Saarikoskelle hoettiin tuota samaa.
Ei olisi hänenkään ehkä kannattanut. Tällaisia kirjailijoita me suomalaiset sitten ihaillaan. Tähän kannattaa pyrkiä:
http://hiki.pedia.ws/wiki/Pentti_SaarikoskiTeotwawki kirjoitti:
Äläs nyt, kun yksi kummitus käveli tuosta kirjaston ovesta juuri tänään sisään.:-)) Hyvää joulua Pupu sinullekin.
Kiitos ja Hyvät Joulut! Lämmitä nyt edes joulusauna joen varressa. Minä ainakin ajattelin saunoa aattona :) Sano seuraavan kerran "Böö" kun näet kummituksen, lupaan että tepsii :)
PupuPuskasta kirjoitti:
Kiitos ja Hyvät Joulut! Lämmitä nyt edes joulusauna joen varressa. Minä ainakin ajattelin saunoa aattona :) Sano seuraavan kerran "Böö" kun näet kummituksen, lupaan että tepsii :)
Mut on itseasiassa pyydetty joulusaunaan joen rantaan, mutta toiselle puolelle jokea.:-) Tälle kummitukselle EI SANOTA BÖÖ! Siksi siitä erottiin.:-DD
PupuPuskasta kirjoitti:
Ei olisi hänenkään ehkä kannattanut. Tällaisia kirjailijoita me suomalaiset sitten ihaillaan. Tähän kannattaa pyrkiä:
http://hiki.pedia.ws/wiki/Pentti_SaarikoskiOlihan se totakin, mutta käänsi se lisäksi kaksi Odysseusta suomeksi, nimittäin Homeroksen ja James Joycen........noin juopottelun ohessa.:-DD
Teotwawki kirjoitti:
Mut on itseasiassa pyydetty joulusaunaan joen rantaan, mutta toiselle puolelle jokea.:-) Tälle kummitukselle EI SANOTA BÖÖ! Siksi siitä erottiin.:-DD
Miten tämä sattuikaan. Minutkin on itseasiassa pyydetty joen toiselle puolen joulusaunaan :) Sano vaan Böö, niin se pelästyy ja katoaa eikä uskallla tulla enää kummittelemaan. Tai muutu näkymättömäksi. Etsi taikakirjasta sopiva loitsu, Harry Potterista voisi löytyä.
PupuPuskasta kirjoitti:
Miten tämä sattuikaan. Minutkin on itseasiassa pyydetty joen toiselle puolen joulusaunaan :) Sano vaan Böö, niin se pelästyy ja katoaa eikä uskallla tulla enää kummittelemaan. Tai muutu näkymättömäksi. Etsi taikakirjasta sopiva loitsu, Harry Potterista voisi löytyä.
Mä voin kirjasossa lukea Harry Potteria ja kattoa löydänkö ratkaisun.:-DDD Sama joki kai on kysymyksessä?
Teotwawki kirjoitti:
Mä voin kirjasossa lukea Harry Potteria ja kattoa löydänkö ratkaisun.:-DDD Sama joki kai on kysymyksessä?
Viimeiseen juu kai, mutta eri sauna :) Myrkynkeitto on hyvää terapiaa, samoin Woodoo-nukkien askartelu. Suosittelen, vaikka en ole itse kokeillutkaan.
PupuPuskasta kirjoitti:
Viimeiseen juu kai, mutta eri sauna :) Myrkynkeitto on hyvää terapiaa, samoin Woodoo-nukkien askartelu. Suosittelen, vaikka en ole itse kokeillutkaan.
Jep, mull on aamuvuoro, joten katson Potterhyllyn huomenna läpi........jos ehdin.:-)
- Putkivalo
Njaa, kannattaako sitten liikaa piehtaroida noissa tunteissa? Menneisyyttä tarvii kurkata vain sen verran, että tiedostaa missä on ollut, miksi reagoi niin kuin tekee. Koska vasta sitten tietää miten sitä pitää hallita.
Vähän kuin joku tauti. Podet sitä, ynnäät oireet jotta saat oikean taudin kuvan jotta löydät oikeat lääkkeet. Ja eiku kohti uusia tauteja ;)
Itsesääli on yksi tuhoavammista tunteista maailmassa.
Tämä oli siis Teolle.
- Eremita
Mielenkiintoni heräsi…
Kysyt ja vastaat itse itsellesi aloittamalla mainitsemalla salaperäisesti ohimennen blogistasi, jolla varmistat kaikkien käyvän kurkkaamassa aikaansaannostasi ;)
Olet sisäistänyt loistavasti iltapäivälehtien lööppien kaupallisuuden ja mielenkiinnon herättämismekanismin. Sikäli olet ominut joulunhengestä yhden niistä kaikkein negatiivisimmista puolista.
Joukkoon kovasti parjausta, vähättelyä ja itsesäälin tuntua ja olet keittänyt keitoksen, jossa kerrot miten pahalta sinusta tuntuu ja miten pahalta muistakin tulisi tuntua joulun viettämisenperinteen vaaliminen. Tosin ilmoitat kaikille vapautta valita ja kunnioittavasi jokaisen henkilökohtaista valintaa, kertomuksesi ei tosin mielestäni tue vastavuoroisuuden loppuhuipennustasi.
Nyt täytyy kuitenkin muistaa, että puhutaan kristinuskosta ja evankelis-luterilaisesta kirkosta, jota kutsutaan myös kansan kirkoksi. Uskonnonvapauslaki astui voimaan 1922, jolloin suomalaiset jo näyttivät kyntensä pystyen hienoihin ajatuksiin tasa-arvon ja yksilönvapauden saralla. Vaikka et tunnustaisi Jumalaa tai muitakaan kristinuskossa mainittuja henkilöitä ja heidän aikaansaannoksiaan, niin lukemalla kristillisiä kirjoituksia ymmärtäisit kunnioittaa sanomaa ja etiikan elementtejä, jotka ovat monin osin loistavia, vaikket Jumalia haluaisi kumartaakaan. ”Tehdä toiselle se minkä toivoo tämän tekevän itselle", juuri tätähän sinäkin toivoit loppukaneetissasi.
Joulu on ryöstäytynyt alkuperäisestä merkityksestään. Joulu on loistava mahdollisuus hiljentyä, viettää aikaa perheen kanssa erilaisten harrastusten parissa, syödä ja nauttia, viettää muutama vapaapäivä antaen kropan tuntea hyvin ansaitun levon ja hyvänolon tunteen valua sisäänsä, ilman pakkoa ja väkinäisyyttä. En ole mikään ns. kirkkoihminen, mutta olen käynyt useamman kerran joulukirkossa ja joulukonserteissa, joissa on luotu loistava tunnelma ihmisille ja kokea yhteenkuuluvuutta ja sitä paljontoivottua mielihyvää. Ihmisten elintason nousu ja elämän yleinen kehitys on tuonut Jouluun nämä valtavat lahjavuoret, rahan kylvämisen, jotka ovat kaikki kaikkea muuta kuin Joulun alkuperäinen henki ja tarkoitusperä.
Yhteenkuuluvuutta ja henkeä nostetaan pukeutumalla puhtaisiin, koristelemalla, leipomalla ja kattamalla juuri sen verran kuin kukkaro kestää ja jos ei kestä, sekään ei tee kenestäkään huonompaa. Kenenkään oikeata arvoa ei tässä maailmassa mitata ulkoisilla ominaisuuksilla tai omistamisella. Näin luulevat, sanovat tai uskottelevat ovat kadottaneet täysin ymmärryksensä ja inhimillisyytensä perustan. Jokainen, joka on kasvatettu ja hyvällä itsetunnolla varustettu tietää ja ymmärtää olla kadehtimasta toisilta mitään ja ymmärtää olevansa omanlaisensa hyväksyttävä yksilö, jolla on oikeus toteuttaa oman näköistään elämää häiritsemättä ympäristöään sen enempää kuin itseään.
Jokaisen pitäisi olla vaan liikaa tuijottamasta valtavirran tapakulttuuria ja keskittyä luomaan omat itselle sopivat käytäntönsä. Liioiteltua väittää, erilaisuuden olevan uhka, negatiivisen ja kielteisyyden synty ja juuri. Ihmisen omat ajatukset ja ennakkoluulot synnyttävät enemmän tyhjiä kuplia kuin todellisuus niitä ehtii muokata.
Joulu on kerran vuodessa, mutta rakkaus on joka vuosi. Jos ihmiset unohtaisivat epäolennaisen ja keskittyisivät rakastamaan, olisimme onnellisia, Joulunakin.
Hyvää Joulua TheoKuin suoraan saarnastuolista tämä kirjoitus.:-) "Joulu on ryöstäytynyt alkuperäisestä merkityksestään." Niin, mikä se sitten on?
Mielenkiinnolla luin minäkin kirjoituksesi...
Saattoihan tuo olla, niinkuin sanot, että oli vain temppu saada lukijoita.
Mut sitten taas, mitä pahaa siinä on?
Oletan et blogeja kirjoitellaan just sitä varten, että niillä olis lukijoita.En tiedä kuinka moni tienaa niillä.
Itse näen ne hiukka monotonisiksi jutuiksi, mut joo ihan kiva semmosel, joka tykkää, kirjoitella...ja puhua ajatuksistaan. Halla-aholle siitä ei ole ollut oikein paljon hyötyä ;)))
Uskonnonvapauslaista, en puhuis, jos samaan hengenvetoon muistetaan kirkollisvero ;))) jota jokainen yhteisö on pakotettu maksamaan ja jokainen yksityishenkilönä maksaa niin kauan, kuin kirkosta eroaa, muuta keinoa ei ole estää "pakkokymmennyksiä".
Uskonnonvapaudesta ei voida puhua niin kauan, kuin kristinusko on valtionuskonto.
Uskonnonvapaus on vapaus vasta silloin, kun kaikkinainen uskonto on vapaata, ja valinnaista.
Muutoin yhdyn kanssasi ajatukseen joulusta, joka on jokaiselle henkilökohtainen ja vapaavalintainen ;)anjaniina_ kirjoitti:
Oletan et blogeja kirjoitellaan just sitä varten, että niillä olis lukijoita.En tiedä kuinka moni tienaa niillä.
Itse näen ne hiukka monotonisiksi jutuiksi, mut joo ihan kiva semmosel, joka tykkää, kirjoitella...ja puhua ajatuksistaan. Halla-aholle siitä ei ole ollut oikein paljon hyötyä ;)))
Uskonnonvapauslaista, en puhuis, jos samaan hengenvetoon muistetaan kirkollisvero ;))) jota jokainen yhteisö on pakotettu maksamaan ja jokainen yksityishenkilönä maksaa niin kauan, kuin kirkosta eroaa, muuta keinoa ei ole estää "pakkokymmennyksiä".
Uskonnonvapaudesta ei voida puhua niin kauan, kuin kristinusko on valtionuskonto.
Uskonnonvapaus on vapaus vasta silloin, kun kaikkinainen uskonto on vapaata, ja valinnaista.
Muutoin yhdyn kanssasi ajatukseen joulusta, joka on jokaiselle henkilökohtainen ja vapaavalintainen ;)Jep, minä en noita blogeja kirjoita "pöytälaatikkoon", vaan luettavaksi. Niille saa lukijoita vain siten, että kertoo niiden olemassa olosta.
Teotwawki kirjoitti:
Kuin suoraan saarnastuolista tämä kirjoitus.:-) "Joulu on ryöstäytynyt alkuperäisestä merkityksestään." Niin, mikä se sitten on?
Joulu alkuperäiseltä merkitykseltään oli keskitalven juhla, auringonseisauksen juhla.
Agraarikulttuurissa tärkeä tapahtuma...21 päivä oikeammin, kuin 24-25.
Joulu tulee sanasta hjul, joka on auringon merkki ajanlaskussa...21 päivän jälkeen valon määrä lisääntyy taas, talvi on taitettu.
Aikoinaan ihmiset viettivät joulua levon juhlana, agraarikulttuurissa oli harvoin mahdollisuus syödä mahansa täyteen ja joulu oli se kun levon juhlassa, kaikki oli mahdollista ;)
Oli pimeää, talvi ja työt vähimmillään, siksipä oli aika juhlia.Juoda ja syödä, ennenkuin taas syöksyttiin kevääseen ja kesään ja elanto oli taas ahkeruuden takana...
Tämä on joulun merkitys, myöhemmin siihen sotkettiin mukaan Jeesukset ja kristinuskon jutut.
Jos muistatte, kristinusko pyrki sieppaamaan omikseen kaikki pakanien juhlapäivät ;)) ylikirjoittamaan ne ninsanotustiTeotwawki kirjoitti:
Jep, minä en noita blogeja kirjoita "pöytälaatikkoon", vaan luettavaksi. Niille saa lukijoita vain siten, että kertoo niiden olemassa olosta.
Toivotko sillä herättäväsi reaktioita, vai haluatko vain purkaa ajatuksiasi johonkin?
Ihan uteliaisuudesta kysyn?anjaniina_ kirjoitti:
Joulu alkuperäiseltä merkitykseltään oli keskitalven juhla, auringonseisauksen juhla.
Agraarikulttuurissa tärkeä tapahtuma...21 päivä oikeammin, kuin 24-25.
Joulu tulee sanasta hjul, joka on auringon merkki ajanlaskussa...21 päivän jälkeen valon määrä lisääntyy taas, talvi on taitettu.
Aikoinaan ihmiset viettivät joulua levon juhlana, agraarikulttuurissa oli harvoin mahdollisuus syödä mahansa täyteen ja joulu oli se kun levon juhlassa, kaikki oli mahdollista ;)
Oli pimeää, talvi ja työt vähimmillään, siksipä oli aika juhlia.Juoda ja syödä, ennenkuin taas syöksyttiin kevääseen ja kesään ja elanto oli taas ahkeruuden takana...
Tämä on joulun merkitys, myöhemmin siihen sotkettiin mukaan Jeesukset ja kristinuskon jutut.
Jos muistatte, kristinusko pyrki sieppaamaan omikseen kaikki pakanien juhlapäivät ;)) ylikirjoittamaan ne ninsanotustiHjul-sana taas tulee muinaisgermaanisesta sanasta Yule.
anjaniina_ kirjoitti:
Toivotko sillä herättäväsi reaktioita, vai haluatko vain purkaa ajatuksiasi johonkin?
Ihan uteliaisuudesta kysyn?Entisenä toimittajana minulla tarve edelleen kertoa ajatuksiani muillekin kuin naapurin mimmille. Olen monessa yhteydessä viitannut siihen, että kaikilla ihmisillä on tarve tulla kuulluksi ja nähdyksi tavalla tai toisella. Se kuuluu laumaeläimen biologiaan.
Teotwawki kirjoitti:
Entisenä toimittajana minulla tarve edelleen kertoa ajatuksiani muillekin kuin naapurin mimmille. Olen monessa yhteydessä viitannut siihen, että kaikilla ihmisillä on tarve tulla kuulluksi ja nähdyksi tavalla tai toisella. Se kuuluu laumaeläimen biologiaan.
Piti sanomani, että se kuuluu laumaeläimen psykososiaaliseen käyttäytymiseen.
Teotwawki kirjoitti:
Piti sanomani, että se kuuluu laumaeläimen psykososiaaliseen käyttäytymiseen.
Juh oki,mut älä yleistä ;)) ihan kaikilla ei ole ;)))
- Eremita
Teotwawki kirjoitti:
Kuin suoraan saarnastuolista tämä kirjoitus.:-) "Joulu on ryöstäytynyt alkuperäisestä merkityksestään." Niin, mikä se sitten on?
Jep, I'm always preaching about love, the most wonderful thing in the world ;)
Ja älä ota kovin vakavissasi, se oli enemmä huumoriksi tarkoitettu, kyllä sä saat blogia pitää ja mainostaa...tapasi tehdä tuo asia oli aivan loistava.
Meille kun pienenä sanottiin, että älkäähän lapset sitten koskeko...arvaa koskettiinko ;)
Niin joku tuolla jo kertoi Joulun alkuperästä, minulle se on tunteita, tuoksuja..pyrkimyksenä monivivahteinen posiiiivinen olotila, jossa sydämen on hyvä olla. Sinulle Teotwawki se olkoon, mitä ikinä haluatkaan sen olevan. Teotwawki kirjoitti:
Hjul-sana taas tulee muinaisgermaanisesta sanasta Yule.
Mitä se sit tarkoitti ;)))
http://fi.wikipedia.org/wiki/Yule
Aha, mut yhtä kaikki, kaikki viittaa samaan, eli auringonkehrään, joka on kaikkein näkymättömimmillään 21-22 .12. ja ihmiset kaipaavat sitä eniten.
Samoin kuin sit taas midsommar, jolloinka on meillä yötön yö...
Aurinko, elämän antaja, joko sitä ei ole, tai se on...pakanallisia juhlia kuitenkin, syntyivät aikan jolloinka jostain jeesuksest ei tiedetty yhtikäs mitään;)))Eremita kirjoitti:
Ja älä ota kovin vakavissasi, se oli enemmä huumoriksi tarkoitettu, kyllä sä saat blogia pitää ja mainostaa...tapasi tehdä tuo asia oli aivan loistava.
Meille kun pienenä sanottiin, että älkäähän lapset sitten koskeko...arvaa koskettiinko ;)
Niin joku tuolla jo kertoi Joulun alkuperästä, minulle se on tunteita, tuoksuja..pyrkimyksenä monivivahteinen posiiiivinen olotila, jossa sydämen on hyvä olla. Sinulle Teotwawki se olkoon, mitä ikinä haluatkaan sen olevan.No, emmä mikään tosikko ole. Sitä paitsi mä olen entinen toimittaja, joten kyllä mä tämän osaan.:-)) Sitäpaitsimäymmärrän engelmannia oikein hyvin. Hyvää Joulua Sinullekin.
anjaniina_ kirjoitti:
Juh oki,mut älä yleistä ;)) ihan kaikilla ei ole ;)))
SEpä se, on myös erakkoja ja sellaisia, jotka eivät halua olla kenenkään kanssa missään tekemisissä, mutta he ovat harvalukuisia.:-)
- Eremita
anjaniina_ kirjoitti:
Muutoin yhdyn kanssasi ajatukseen joulusta, joka on jokaiselle henkilökohtainen ja vapaavalintainen ;)En ole ihan varma oliko tämä minulle (vaikea seurata noita vastauksia), mutta vastaan kuitenkin...
Teotwawki pitäköön blogiaan, vastauskseni oli ehkä otteeltaan paatoksellinen johtuen hänen paatoksellisesta aloituksestaan, miten se metsä nyt vastaakaan...
Enemmän se hymyilytti kuin itketti, avaus oli naulan kantaan ja herätti mielenkiintoni ;)
Siitä uskonvapaudesta, kyllä meillä on uskonvapaus. Tottakai sinä maksat, jos otat palveluksia kasteessa, rippikoulussa, vihkimisenä, hautaamisena...ilmaisia lounaita ei ole. Mutta, jos sinä haluat uskoa ja palvella herraa, et sinä siihen kirkkoa ja valtiota tarvitse, joten älä siinä tapauksessa maksa kymmenyksiä uskostasi. Aneilla ei sielua osteta taivaaseen kuten yhtälailla pelkkä rukous ei ole hurskauden ainut merkki. anjaniina_ kirjoitti:
Mitä se sit tarkoitti ;)))
http://fi.wikipedia.org/wiki/Yule
Aha, mut yhtä kaikki, kaikki viittaa samaan, eli auringonkehrään, joka on kaikkein näkymättömimmillään 21-22 .12. ja ihmiset kaipaavat sitä eniten.
Samoin kuin sit taas midsommar, jolloinka on meillä yötön yö...
Aurinko, elämän antaja, joko sitä ei ole, tai se on...pakanallisia juhlia kuitenkin, syntyivät aikan jolloinka jostain jeesuksest ei tiedetty yhtikäs mitään;)))Jep, tätä vuodenaikaa on juhlittu ehkä kymmeniätuhansia vuosia.:-DD
Teotwawki kirjoitti:
SEpä se, on myös erakkoja ja sellaisia, jotka eivät halua olla kenenkään kanssa missään tekemisissä, mutta he ovat harvalukuisia.:-)
Ei niinkään Teo, joskus ihminen havaitsee et valokeilas olo, herättää muiden kateuden ja sit kun tulee pois valokeilast, sulautuu taustaan, huomaa miten ihanaa on, kun kukaan ei tunne tai seuraa, anonyymiteetti on siunaus...
Toimia voi ilman valokeilaakin ;)))
Mut joo, sun on vaikee tajuta mitä tarkoitan ;))anjaniina_ kirjoitti:
Ei niinkään Teo, joskus ihminen havaitsee et valokeilas olo, herättää muiden kateuden ja sit kun tulee pois valokeilast, sulautuu taustaan, huomaa miten ihanaa on, kun kukaan ei tunne tai seuraa, anonyymiteetti on siunaus...
Toimia voi ilman valokeilaakin ;)))
Mut joo, sun on vaikee tajuta mitä tarkoitan ;))Ei, kyllä mä tajua ihan hyvin mitä tarkoitat.:-))
- Putkivalo
Eremita kirjoitti:
Niin joku tuolla jo kertoi Joulun alkuperästä, minulle se on tunteita, tuoksuja..pyrkimyksenä monivivahteinen posiiiivinen olotila, jossa sydämen on hyvä olla. Sinulle Teotwawki se olkoon, mitä ikinä haluatkaan sen olevan.Tunteita ja tuoksuja, ja PUNAISTA, Eremita, punaista :))))
En ole kummemmin joulua viettänyt vuosiin. Tytär tulee joka joulu tänne koska täällä on rauhallista, äitinsä suvulla olisi tarjolla se perinteinen suku- ja perhejuhlamalli. Kuusi on ollut sama vuosia, ainut merkki erityisestä on ruokailu perinneruokamenulla. Joululauluja kuuntelen tämän viikon työssä ja työmatkoilla, vanhaa klassishenkistä (Bachin jouluoratorio jne) eikä minua kummemmin häiritse niiden mahdollisesti kristillinen sanoma vaikka pakana olenkin, keskityn siihen musiikkiin...
Luulen että kun aikanaan työelämästä jään, siirryn viettämään joulua siten kuin nuoruudessani tapa oli eli itsekseen ulkosaaristoon tai jonnekin vastaavaan rauhaan, ja joulu jää vain tekosyyksi rauhoittua ja hiljentyä omiin mietteisiinsä...No niin, joitain tuollaista. Täällä, missä minä olen töissä, ei soi mikään musiikki, mitä nyt teinit yrittävät tietokonehuoneessa joskus vähän kuunnella. Vaiennan heidät julmalla katseella.:-))) Bachia kuunetelen minäkin, mutta kaikkina vuodenaikoina.
Hei Teo, nyt sanotaan et ihmiset eroo kirkosta Yle veron takia ;)))
En viittiny tehdä täst uuttaa aloitusta ettei väki hermostu, mut miten sä näet tän?
Mistä on kyse?
Yleisestä säästämisestä vai?Petri kertoi kyllä joitakin syitä ja siellä oli mm. se, että kirkkoa pääsee karkuun, mutta Yleä ei.:-)
Teotwawki kirjoitti:
Petri kertoi kyllä joitakin syitä ja siellä oli mm. se, että kirkkoa pääsee karkuun, mutta Yleä ei.:-)
Aijaa? Joo, mä ekanan ihmettelin et mitä noilla asioilla on tekemistä keskenään, enkä keksiny kuin yleisen kulujen vältämisen?
Tota, en nyt oikein tiedä kuka on ? karisma?anjaniina_ kirjoitti:
Aijaa? Joo, mä ekanan ihmettelin et mitä noilla asioilla on tekemistä keskenään, enkä keksiny kuin yleisen kulujen vältämisen?
Tota, en nyt oikein tiedä kuka on ? karisma?Suomen Vapaa-ajattelijain Liiton pj. ja erokirkosta.fi-sivun ylläpitäjä.
Teotwawki kirjoitti:
Suomen Vapaa-ajattelijain Liiton pj. ja erokirkosta.fi-sivun ylläpitäjä.
Oki, tuntematon suuruuus mulle ;)))
En niinkään halunnut tietää henkilöstä, vaan ilmiöstä.
Miks ihmiset eroo kirkosta Yle-maksun takia ;)))
Mitä sil Ylellä on tekoo kirkon kans? Et pääsee karkuun? Mut kai tuolla joku syvempikin filosofia on?anjaniina_ kirjoitti:
Oki, tuntematon suuruuus mulle ;)))
En niinkään halunnut tietää henkilöstä, vaan ilmiöstä.
Miks ihmiset eroo kirkosta Yle-maksun takia ;)))
Mitä sil Ylellä on tekoo kirkon kans? Et pääsee karkuun? Mut kai tuolla joku syvempikin filosofia on?Juuri siksi viittasin Karismaan, koska uutinen on peräisin eroakirkosta.fi:n ylläpitäjän analyysistä. Hän on kahlannut läpi niitä syitä, miksi piikki tuli juuri nyt. Perustelut olivat sitä luokkaa, että ne eivät kaikki ole painokelpoisia, mutta yleinen syy oli se, että Ylelle joutuu maksamaan, mutta kirkkoon ei tarvitse kuulua.
Teotwawki kirjoitti:
Juuri siksi viittasin Karismaan, koska uutinen on peräisin eroakirkosta.fi:n ylläpitäjän analyysistä. Hän on kahlannut läpi niitä syitä, miksi piikki tuli juuri nyt. Perustelut olivat sitä luokkaa, että ne eivät kaikki ole painokelpoisia, mutta yleinen syy oli se, että Ylelle joutuu maksamaan, mutta kirkkoon ei tarvitse kuulua.
Voisiks tarkentaa, mitä kaikkee siel ajateltiin syyks, onhan noit sivistyneit tapoja kertoo asioist?
Kuin ihmiset laitto noi kaks asiaa vastakkain?
Siis oikeest, mä en tajuu yhteyttä?
Mut sit taas, mä olenkin eronnut kirkost jo jotain 20 vuot sitte..
Kun en nähny syytä maksaa jostain jonka palveluu en käytäanjaniina_ kirjoitti:
Voisiks tarkentaa, mitä kaikkee siel ajateltiin syyks, onhan noit sivistyneit tapoja kertoo asioist?
Kuin ihmiset laitto noi kaks asiaa vastakkain?
Siis oikeest, mä en tajuu yhteyttä?
Mut sit taas, mä olenkin eronnut kirkost jo jotain 20 vuot sitte..
Kun en nähny syytä maksaa jostain jonka palveluu en käytäKatkelma Petri Karisman viestistä ja tässä on niitä siisteimpiä.
qoute-
- Syynä erooni on se, että tässä maassa on olemassa uskonnonvapaus, mutta nyt päättäjät on päättänyt, että maassamme ei ole Ylenvapautta.
- Minulla ei ole kuin kaksi taskua. Toisessa on valtion käsi ja toisessa kirkon. Nyt toiseen vaihtuu Yle. Eli kirkolla ei ole enää tilaa meikäläisen taskussa.
kirkosta voi erota, YLE:stä ei
- ottaa pannuun kaikki v....n verot...miten vois erota myös ylestä?
- Olen ihan mielelläni maksanut tätä(kin) veroa, koska perusperiaate kirkollisveron takana on (ollut) yhteinen hyvä ja vähempiosaisten auttaminen. Viime aikoina tosin ollut aika vähissä sekin. Jostain päästä pitää menoja karsia. Viimeinen kannustin kirkosta eroamiseen oli tämän viikon ilouutinen YLE:lle - puolen miljardin budjetti revitään kansalaisilta pakollisena verona.
- yle on köyhempi
- Valtio ottaa ja valtio ottaa. Uusi Yle-maksu tulee olemaan meidän perheessä täydet 280 euroa. Kiinteistövero nousee. Polttoaineen hinta nousee. Ruoka kallistuu. Jostain säästö pitää saada. Vaimo erosi kirkosta myös tänään, joten säästö vuodessa yhteensä 850 euroa. En käytä/tarvitse kirkkoa mihinkään. Olen kuulunut kirkkoon koko elämäni ajan.
- En käytä kirkon palveluja ja jos joudutaan maksamaan veroilla esim. tv-lupa, niin on aika karsia turhat verot pois.
- En ole uskonnollinen enkä käy kirkossa. Joudun maksamaan muitakin turhia veroja (kuten YLE-vero), joten tingitään nyt sitten edes niistä, joista voi.
- Pakollinen tv-vero kuitataan kirkollisverosta luopumalla.
- Yle-vero ja energiaverot vie kirkon osuuden perhemme budjetista. unqouteTeotwawki kirjoitti:
Katkelma Petri Karisman viestistä ja tässä on niitä siisteimpiä.
qoute-
- Syynä erooni on se, että tässä maassa on olemassa uskonnonvapaus, mutta nyt päättäjät on päättänyt, että maassamme ei ole Ylenvapautta.
- Minulla ei ole kuin kaksi taskua. Toisessa on valtion käsi ja toisessa kirkon. Nyt toiseen vaihtuu Yle. Eli kirkolla ei ole enää tilaa meikäläisen taskussa.
- Olen ihan mielelläni maksanut tätä(kin) veroa, koska perusperiaate kirkollisveron takana on (ollut) yhteinen hyvä ja vähempiosaisten auttaminen. Viime aikoina tosin ollut aika vähissä sekin. Jostain päästä pitää menoja karsia. Viimeinen kannustin kirkosta eroamiseen oli tämän viikon ilouutinen YLE:lle - puolen miljardin budjetti revitään kansalaisilta pakollisena verona.
- yle on köyhempi
- Valtio ottaa ja valtio ottaa. Uusi Yle-maksu tulee olemaan meidän perheessä täydet 280 euroa. Kiinteistövero nousee. Polttoaineen hinta nousee. Ruoka kallistuu. Jostain säästö pitää saada. Vaimo erosi kirkosta myös tänään, joten säästö vuodessa yhteensä 850 euroa. En käytä/tarvitse kirkkoa mihinkään. Olen kuulunut kirkkoon koko elämäni ajan.
- En käytä kirkon palveluja ja jos joudutaan maksamaan veroilla esim. tv-lupa, niin on aika karsia turhat verot pois.
- En ole uskonnollinen enkä käy kirkossa. Joudun maksamaan muitakin turhia veroja (kuten YLE-vero), joten tingitään nyt sitten edes niistä, joista voi.
- Yle-vero ja energiaverot vie kirkon osuuden perhemme budjetista. unqouteJuh, eli yhteenvetona tuosta näin äkkiä näyttäs olevan. et ihmiset haluu nollata verot.
Se on ihan järkevää.
Miks maksaa kirkollisveroo, mitä sillä saa?
Lapset voi käydä rippikoulun, jos välttämättä haluu, kuulumatta kirkkoon ja kieltäytymällä lopullisesta nimenkirjoitukset...
Hautaukset sun muut asiat voidaan hoitaa ilman kirkkoakin...
Mitä palveluista kirkko muutes tarjoo tuolla jokavuotisella maksulla perheille, ei taida paljonkaan olla hyötyy?anjaniina_ kirjoitti:
Juh, eli yhteenvetona tuosta näin äkkiä näyttäs olevan. et ihmiset haluu nollata verot.
Se on ihan järkevää.
Miks maksaa kirkollisveroo, mitä sillä saa?
Lapset voi käydä rippikoulun, jos välttämättä haluu, kuulumatta kirkkoon ja kieltäytymällä lopullisesta nimenkirjoitukset...
Hautaukset sun muut asiat voidaan hoitaa ilman kirkkoakin...
Mitä palveluista kirkko muutes tarjoo tuolla jokavuotisella maksulla perheille, ei taida paljonkaan olla hyötyy?Kirkkorakennusten ylläpito ja seurakuntien toiminnan pyörittäminen maksaa maltaita. Tein yhden jutun tuossa eräästä pappilasta ennen siirtymistäni kirjastoon, jossa jouduin haastelemaan yhden pienen seurakuntayhtymän talouspäällikköä. Hän kertoi, että pienenkin seurakunnan käyttökulut ovat vuodessa n. 300 000 €. Aika paljon!
Teotwawki kirjoitti:
Kirkkorakennusten ylläpito ja seurakuntien toiminnan pyörittäminen maksaa maltaita. Tein yhden jutun tuossa eräästä pappilasta ennen siirtymistäni kirjastoon, jossa jouduin haastelemaan yhden pienen seurakuntayhtymän talouspäällikköä. Hän kertoi, että pienenkin seurakunnan käyttökulut ovat vuodessa n. 300 000 €. Aika paljon!
Toi on tiedossa, samoin kuin se et seurakunnilla on omaisuuksii, ei ne mitään veroja tartte. ja quite frankly, miten niin maltaita?
Juu, palkat ja tiloje vuokrat? mut mites on, se vero joka jokaiselt kansalaiset peritään, meneeks se lyhentämätömän seurakunnille ja kirkolle?- Eremita
Teotwawki kirjoitti:
qoute-
- yle on köyhempi
- Yle-vero ja energiaverot vie kirkon osuuden perhemme budjetista. unqouteOlisko tuo maailma ihan noin musta valkoinen. Tosiasioita varmasti monen perheen kustannuksissa ja menoerissä. Mitä enenmmä luopujia on, se johtaa ajanmyötä kyseisten instituutioiden järkeistämiseen ja minimalisointiin, joka hurraten tietysti otetaan vastaan.
Meillähän on monenlaisia muitakin veroja kuten mm. perintövero, miettikää nyt kaikesta on maksettu käypä hinta veroineen rakentaessa, myydessä, vaihdettaessa ja kuolemantapauksessa ja omaisuuden uusjaossa taas uudet kymmenykset ja kaikki alkaa alusta.
Ovatko kaikki verot (yleensä jaksetaan puhua kirkosta ja YLEstä kaikkein eniten )ainoat autuaaksi tekevät vapauttajat. Tukkukauppa vetää valtion suosiollisella avustuksella (käytännössä tekemättä mitään) valtavat voitot välistä, ei niiden perään kukaan huutele. Valtiolla on omat monopolinsa ja jos tulovero laskeekin niin eläkemaksut nousevat...
Samalla lailla kuin tuemme kirkkoa ja yleä, tuemme sairaanhoitoa, koululaitosta, urheilua, taiteita ja... Seppo Rätyä lainatakseni (oopperaa)," jos kerran on pakko huuta niin menisvät mettään huutamaan". Jos olen terve, itseoppinut mökkihöperö enkä kaipaa palveluja, miksi minun pitäisi maksaa näitä viuluja. Samallailla kuin vakuutusten jättämättä ottaminen eli elämä olisi osittain sattuman käsissä.
Pitäisikö muutenkin keskustella millaista elintasoa yleensä halutaan ylläpitää, pitääkö palveluiden olla tasapuolisia kaikille ja kenen pitäisi olla minkäkin osa-alueen maksumiehenä. Aloitetaanko kansanäänestykset ja katsotaan mikä on lopputulos? anjaniina_ kirjoitti:
Toi on tiedossa, samoin kuin se et seurakunnilla on omaisuuksii, ei ne mitään veroja tartte. ja quite frankly, miten niin maltaita?
Juu, palkat ja tiloje vuokrat? mut mites on, se vero joka jokaiselt kansalaiset peritään, meneeks se lyhentämätömän seurakunnille ja kirkolle?Sivulta Suomen evankelisluterilainen kirkko läytyy tilinpäästöstiedot. Olen mä niitäkin joskun joutunut kahlaamaan läpi. En usko, että kirkossa tehdään mitään laitonta, mutta on siellä silmään pistävää tietoa mm. siitä, miten kertyvät varat käytetään. Paljon mainostettu ulkomaan apu on minimaalista luokkaa yhden miljardin tasetta pyörittävälle organisaatiolle. Muistaakseni jotain 5-6 millin luokkaa.
Eremita kirjoitti:
Olisko tuo maailma ihan noin musta valkoinen. Tosiasioita varmasti monen perheen kustannuksissa ja menoerissä. Mitä enenmmä luopujia on, se johtaa ajanmyötä kyseisten instituutioiden järkeistämiseen ja minimalisointiin, joka hurraten tietysti otetaan vastaan.
Meillähän on monenlaisia muitakin veroja kuten mm. perintövero, miettikää nyt kaikesta on maksettu käypä hinta veroineen rakentaessa, myydessä, vaihdettaessa ja kuolemantapauksessa ja omaisuuden uusjaossa taas uudet kymmenykset ja kaikki alkaa alusta.
Ovatko kaikki verot (yleensä jaksetaan puhua kirkosta ja YLEstä kaikkein eniten )ainoat autuaaksi tekevät vapauttajat. Tukkukauppa vetää valtion suosiollisella avustuksella (käytännössä tekemättä mitään) valtavat voitot välistä, ei niiden perään kukaan huutele. Valtiolla on omat monopolinsa ja jos tulovero laskeekin niin eläkemaksut nousevat...
Samalla lailla kuin tuemme kirkkoa ja yleä, tuemme sairaanhoitoa, koululaitosta, urheilua, taiteita ja... Seppo Rätyä lainatakseni (oopperaa)," jos kerran on pakko huuta niin menisvät mettään huutamaan". Jos olen terve, itseoppinut mökkihöperö enkä kaipaa palveluja, miksi minun pitäisi maksaa näitä viuluja. Samallailla kuin vakuutusten jättämättä ottaminen eli elämä olisi osittain sattuman käsissä.
Pitäisikö muutenkin keskustella millaista elintasoa yleensä halutaan ylläpitää, pitääkö palveluiden olla tasapuolisia kaikille ja kenen pitäisi olla minkäkin osa-alueen maksumiehenä. Aloitetaanko kansanäänestykset ja katsotaan mikä on lopputulos?Tuo oli pieni katkelma keskustelusta ja kommentit olivat sitaatteja syistä. Ei se tietenkään vain noin mene. Lähen 80 % väestöstä kuuluu edelleen kirkkoon ja heistä veronmaksajia ovat ne, jotka jotain tuloa jostain saavat. Se kuinka kakku pitäisi jakaa, on kokonaan toisen keskustelun aihe.
- Eremita
Teotwawki kirjoitti:
Tuo oli pieni katkelma keskustelusta ja kommentit olivat sitaatteja syistä. Ei se tietenkään vain noin mene. Lähen 80 % väestöstä kuuluu edelleen kirkkoon ja heistä veronmaksajia ovat ne, jotka jotain tuloa jostain saavat. Se kuinka kakku pitäisi jakaa, on kokonaan toisen keskustelun aihe.
Ei se ole mikään toisen keskustelun aihe, kyse on palveluista, joku tykkää kirkkoveisuista, joku toinen haluaa juoda kaljaa. Pitää päättää lopetetaanko kirkko vai panimot?
Meillä on demokraattisesti valittu enemmistöhallitus. Minä uskon demokratiaan ja siihen, että epäkohtia puretaan, yritetään toimia tehokkasti ja varoja säästäen, mutta kai demokratiassa kuitenkin enemmistön mukaan mennään vai millaista päätöksentekoa te ehdotatte?
Minä en kaipaa kirkkoa, enkä juuri yleäkään, mutta EN kaipaa myöskään oopperaa, byrokratiaa , monia tavaroitat ja tehottomia palveluita...lukemattomia asioita EN kaipaa ja silti maksamalla veroni pidän näitä asioita omalla panoksellani yllä. Eremita kirjoitti:
Ei se ole mikään toisen keskustelun aihe, kyse on palveluista, joku tykkää kirkkoveisuista, joku toinen haluaa juoda kaljaa. Pitää päättää lopetetaanko kirkko vai panimot?
Meillä on demokraattisesti valittu enemmistöhallitus. Minä uskon demokratiaan ja siihen, että epäkohtia puretaan, yritetään toimia tehokkasti ja varoja säästäen, mutta kai demokratiassa kuitenkin enemmistön mukaan mennään vai millaista päätöksentekoa te ehdotatte?
Minä en kaipaa kirkkoa, enkä juuri yleäkään, mutta EN kaipaa myöskään oopperaa, byrokratiaa , monia tavaroitat ja tehottomia palveluita...lukemattomia asioita EN kaipaa ja silti maksamalla veroni pidän näitä asioita omalla panoksellani yllä.Tyypilliseen tapaan tämäkin nettikeskustelu polveilee, kuten kollegani Jyrki Lehtola osuvasti sanoi. Jossain räjähtää pommi. Ensin pävitellään terroritekoa, ihmellään maailman menoa ja lopulta päädytään siihen, että tietääkö kukaan hyvää taatelikakun reseptiä.
No joo, mutta tämä verokeskustelu on niin valtavan laaja, että siihen en tänään jaksa enää paneutua, mutta tee aloitus asiasta, niin katsotaan huomenna, josko siihen sitten ottaisi kantaa.- Eremita
Teotwawki kirjoitti:
Tyypilliseen tapaan tämäkin nettikeskustelu polveilee, kuten kollegani Jyrki Lehtola osuvasti sanoi. Jossain räjähtää pommi. Ensin pävitellään terroritekoa, ihmellään maailman menoa ja lopulta päädytään siihen, että tietääkö kukaan hyvää taatelikakun reseptiä.
No joo, mutta tämä verokeskustelu on niin valtavan laaja, että siihen en tänään jaksa enää paneutua, mutta tee aloitus asiasta, niin katsotaan huomenna, josko siihen sitten ottaisi kantaa.Ei jaksa enempää, täytyy ottaa sellaset beauti sleepit ja toivoa huomiselle energiaa ihan muihin hommiin. Öitä vaan ;)
- epätietoisuus
Teotwawki kirjoitti:
Tyypilliseen tapaan tämäkin nettikeskustelu polveilee, kuten kollegani Jyrki Lehtola osuvasti sanoi. Jossain räjähtää pommi. Ensin pävitellään terroritekoa, ihmellään maailman menoa ja lopulta päädytään siihen, että tietääkö kukaan hyvää taatelikakun reseptiä.
No joo, mutta tämä verokeskustelu on niin valtavan laaja, että siihen en tänään jaksa enää paneutua, mutta tee aloitus asiasta, niin katsotaan huomenna, josko siihen sitten ottaisi kantaa.Anteeksi, sanoitteko polveilee vai poveilee?
Teotwawki kirjoitti:
qoute-
- yle on köyhempi
- Yle-vero ja energiaverot vie kirkon osuuden perhemme budjetista. unqouteNiin, tuota logiikkaa käyttävät vain ne, jotka eivät ole tähän mennessä maksaneet tv-lupaa. Enkä todellakaan jaksa mennä mukaan siihen vedätykseen etteivät nuo valittajat olisi katselleet ylen ohjelmia jostakin laitteesta tähänkin mennessä....
Minulla kulut alenevat kun lupa muuttuu 'veroksi'. Kirkollisveron osalta kulut ovat alenneet jo aiemmin.- Teo ei kirj.
yohuuhkaja kirjoitti:
Niin, tuota logiikkaa käyttävät vain ne, jotka eivät ole tähän mennessä maksaneet tv-lupaa. Enkä todellakaan jaksa mennä mukaan siihen vedätykseen etteivät nuo valittajat olisi katselleet ylen ohjelmia jostakin laitteesta tähänkin mennessä....
Minulla kulut alenevat kun lupa muuttuu 'veroksi'. Kirkollisveron osalta kulut ovat alenneet jo aiemmin.Voiskohan kunnasta erota? Ei tarttis maksaa kunnallisveroa.
- Eremita
Teo ei kirj. kirjoitti:
Voiskohan kunnasta erota? Ei tarttis maksaa kunnallisveroa.
Voithan sä kunnasta erota, veroparatiisejahan on maailma täynnä!
Eremita kirjoitti:
Voithan sä kunnasta erota, veroparatiisejahan on maailma täynnä!
Ok, mä muutan Cayman-saarille asumaan.:-))
- Eremita
Teotwawki kirjoitti:
Ok, mä muutan Cayman-saarille asumaan.:-))
Hyvä valinta, tosin joudut laulamaan "God Save the Queen " ja se ei tainnut olla mitenkään lempparibiisi sulle (pidä jumala mielessä ja housut jalassa vai kummin päin se nyt meni) ja Joulua ne viettää suurella intensiteetillä sielläkin, mutta maksuvoimaa on enemmän, kun ei mene veroja ;)
Eremita kirjoitti:
Hyvä valinta, tosin joudut laulamaan "God Save the Queen " ja se ei tainnut olla mitenkään lempparibiisi sulle (pidä jumala mielessä ja housut jalassa vai kummin päin se nyt meni) ja Joulua ne viettää suurella intensiteetillä sielläkin, mutta maksuvoimaa on enemmän, kun ei mene veroja ;)
Mä provosoin ja laulan Maammelaulua piruuttani.:-)
- kuhan sanon
Eremita kirjoitti:
Minä en ainakaan haluaisi lähteä mihinkään auringonpaahteeseen, kun pyrin Suomessakin välttelemään aurinkoa.
- Eremita
kuhan sanon kirjoitti:
Minä en ainakaan haluaisi lähteä mihinkään auringonpaahteeseen, kun pyrin Suomessakin välttelemään aurinkoa.
No kävisikö sulle köyhän miehen caymansaaret eli jalasmökki = yhtäkuin myrskyluodon maja saltvikiin affenanmaalle. Ostat vaan tavaras verkkokaupasta alle 50 € hinnalla ja et maksa edes ALVia, kätevää eikö totta.
Eikä tässä vielä kaikki, jos ja kun annat äänesi Hakkaraiselle saatat saada naapuriksesi kokeilumielessä lisää malliyhteiskuntakansalaisia veroparatiisiisi, varmasti loppuu päivä paistamasta silmään, kusetuksen makua. Eremita kirjoitti:
No kävisikö sulle köyhän miehen caymansaaret eli jalasmökki = yhtäkuin myrskyluodon maja saltvikiin affenanmaalle. Ostat vaan tavaras verkkokaupasta alle 50 € hinnalla ja et maksa edes ALVia, kätevää eikö totta.
Eikä tässä vielä kaikki, jos ja kun annat äänesi Hakkaraiselle saatat saada naapuriksesi kokeilumielessä lisää malliyhteiskuntakansalaisia veroparatiisiisi, varmasti loppuu päivä paistamasta silmään, kusetuksen makua.Muuten jees, mutta siellä tuulee aina, enkä ole oikein meri-ihminen. Mitä siihen tulee, että saisin homppeleita ja erivärisiä naapureita, niin siitä vaan. Ei mulla ole mitään niitä vastaan. Herra H:ta en äänestä! :-))
Joulukuusi on jo koristeltu :). Joulu merkitsee minulle rauhoittumista eli aikaa, jolloin ainakin yhtenä päivänä hyvällä syyllä laiskotellaan. Myös puhdasta kotia raikkaine petivaatteineen.. Jokainen viettää tavallaan. Huomaan koirien puuttumisen vaikuttavan myös siihen, etten nauti joulustakaan samalla tavalla. Etenkin vanhempi koiristani oli se, joka odotti joululahjoja ja aukaisi paketit taitavasti :).
Mä taidan hommata koiran.:-) Mulla on niitä ollut monta, joten tiedän mitä koirulin pitäminen vaatii.:-)
Teotwawki kirjoitti:
Mä taidan hommata koiran.:-) Mulla on niitä ollut monta, joten tiedän mitä koirulin pitäminen vaatii.:-)
Heti kun on mahdollista, niin hankin seuraavan koiran. Onneksi en luopunut kaikista koirien tarvikkeista, vaikka moni asia menikin kiertoon. Ihannetilanne olisi kolme pientä parrakasta koiraa kulkemassa jaloissani ;). Tyydyn kyllä yhteen.
brutsparklingwine kirjoitti:
Heti kun on mahdollista, niin hankin seuraavan koiran. Onneksi en luopunut kaikista koirien tarvikkeista, vaikka moni asia menikin kiertoon. Ihannetilanne olisi kolme pientä parrakasta koiraa kulkemassa jaloissani ;). Tyydyn kyllä yhteen.
Minä rakastan koiria yli kaiken ja koirat kyllä tietävät sen aivan heti. En joudu koirulin kanssa ikinä vaikeuksiin. Alakerrassani asuu kaksi amstaffia ja kun ne minut näkevät, ei rouva meinaa saada pidetyksi niitä kiinni millään.:-))
Teotwawki kirjoitti:
Minä rakastan koiria yli kaiken ja koirat kyllä tietävät sen aivan heti. En joudu koirulin kanssa ikinä vaikeuksiin. Alakerrassani asuu kaksi amstaffia ja kun ne minut näkevät, ei rouva meinaa saada pidetyksi niitä kiinni millään.:-))
Laitan linkin, jota olen viljellyt aikaisemminkin. Syy, miksi rakastan tätä yhtä rotua :). Sana ja tekeminen voisi olla mitä tahansa, mutta asenne on juuri tuonkaltainen.
http://www.youtube.com/watch?v=tiK83XYa8zY
Nuorempi koirani taas olisi kerran vaihtanut omistajaa :]. Löysi todellisen alfauroksen tapailemassani miehessä ja yritti kiipiä laumassa ylöspäin vaihtamalla puolta.brutsparklingwine kirjoitti:
Laitan linkin, jota olen viljellyt aikaisemminkin. Syy, miksi rakastan tätä yhtä rotua :). Sana ja tekeminen voisi olla mitä tahansa, mutta asenne on juuri tuonkaltainen.
Nuorempi koirani taas olisi kerran vaihtanut omistajaa :]. Löysi todellisen alfauroksen tapailemassani miehessä ja yritti kiipiä laumassa ylöspäin vaihtamalla puolta.Meidän vehnäterrieri uros oli minun koirani, mutta exän nimissä, joten sinne jäi.:-(
Nuorempi koirani taas olisi kerran vaihtanut omistajaa :]. Löysi todellisen alfauroksen tapailemassani miehessä ja yritti kiipiä laumassa ylöspäin vaihtamalla puolta.Onks toi kääpiösnatseri?
Teotwawki kirjoitti:
Onks toi kääpiösnatseri?
On :). Mitä opitaan.. Koirat pitää olla aina omissa nimissä :)).
On :). Mitä opitaan.. Koirat pitää olla aina omissa nimissä :)).
Sehän se tässä hölmöä on, että exä ei mitenkään jaksaisi hoitaa kahta koiraa, mutta mun koiran se haluaa pitää! :-)
- Rimmir tänään
Teotwawki kirjoitti:
Hih, onko niillä korvat luimussa, niskavillat pystyssä ja huulet viivana kun ne iloisesti tulevat tervehtimään sinua.?
Rimmir tänään kirjoitti:
Hih, onko niillä korvat luimussa, niskavillat pystyssä ja huulet viivana kun ne iloisesti tulevat tervehtimään sinua.?
Nämä pedot ovat mitä suloisimpia otuksia. Staffeista usein puhutaan, että ne ovat tappelukoiria tai vaarallisia. Jos ne ovat vaarallisia, se ei ole koirien vika, vaan vika on narun toisessa päässä. Koirien kasvattajissa on k'sipäitä paljon. Ei ole eläimen vika, jos kasvattaja on luonnevikainen.
Teotwawki kirjoitti:
Sehän se tässä hölmöä on, että exä ei mitenkään jaksaisi hoitaa kahta koiraa, mutta mun koiran se haluaa pitää! :-)
Hyvää Joulua! Otat mukavan asennon sohvalla ja hyvän kirjan luettavaksi. Huomaat, että tästäkin joulusta tuli hyvä :).
Ensimmäisiä joululahjoja on availtu. Ne ovat ystäviltä saamiani. Jakautuvat selkeästi suklaaseen ja veneilytarvikkeisiin ;). Muutaman ystävän kanssa vaihdetaan joululahjoja, ihan kohtuuhintaisia.
Nyt on aika lopetella ja hoidella asioita. Edessä on vielä purjeiden lattapussien siksakkien vahvistaminen ompelukoneella ja pakkaaminen säilytyspusseihin.
Eli aivan perinteistä joulua en vietä. Teen asioita, mutta tunnelmallisissa, rauhallisemmissa oloissa..
- ojö.
Ai jaa.
- kaksin kaunihimpi
No, täytyykö minun olla jouluna yksin, ettet sinä vahingossa tulisi viettäneeksi kanssani joulua...?
- kaksin kaunihimpi
Ei hän vastaa...
- kaksin kaunihimpi
Teotwawki kirjoitti:
Just tulin duunista, mutta en mä tunge sun luokses joulua viettämään, jos et tahdo! :-DD
Tahdon minä, mutta et sitten kirjoita täällä mitään, mitä me ollaan touhuttu!
kaksin kaunihimpi kirjoitti:
Tahdon minä, mutta et sitten kirjoita täällä mitään, mitä me ollaan touhuttu!
Joo, eihän tämä ole mikään erotiikkapalsta.:-DD
- kaksin kaunihimpi
Teotwawki kirjoitti:
Joo, eihän tämä ole mikään erotiikkapalsta.:-DD
Odotan!
*jänskättää* kaksin kaunihimpi kirjoitti:
Odotan!
*jänskättää*Tietäis vaan mihin pitää tulla ja joulupukkikeikka pitää ensin heittää.:-)
- kaksin kaunihimpi
Teotwawki kirjoitti:
Tietäis vaan mihin pitää tulla ja joulupukkikeikka pitää ensin heittää.:-)
Gaad! Oletko autoileva pukki? Pks:lla......
Gaad! Oletko autoileva pukki? Pks:lla......
Jep, mulla VW golf, ei mikään loistoauto, mutta luotettava käyntiin on tähän asti läheny.:-)
- kaksin kaunihimpi
Teotwawki kirjoitti:
Jep, mulla VW golf, ei mikään loistoauto, mutta luotettava käyntiin on tähän asti läheny.:-)
Kiltti sinä ainakin olet......
Kiltti sinä ainakin olet......
Ai, olenko? Mistä tollasen kuvan olet saanut?
- kaksin kaunihimpi
Teotwawki kirjoitti:
Ai, olenko? Mistä tollasen kuvan olet saanut?
Öbaut... kaikesta.
=¤
Essolaiset tykkäävät Joulusta
Me essolaiset olemme perinteitä kunnioittavia miehiä, ja siksi me tykkäämme Joulusta. Joulunaika kylässämme alkaa aina Esson ratkiriemukkasta pikkujoulusta, jonka tapahtumia kaikki eivät muista selvästi. Hauskaa siellä on kuulemma aina ollut.
Jouluaattona me kaikki syömme paljon kinkkua ja juomme kohtuullisesti viiniä ja hieman Koskenkorvaakin. Joulupäivän aamuna menemme joukolla joulukirkkoonkin, sillä vanha provastimme kehuu aina meitä essolaisia joulusaarnasaan. Tapaninpäivänä menemmekin sitten Essolle juttelemaan joululahjoista ja samalla juomme pari keskaria. Simpsakoita neitojakin tulee jo silloin katseltua baarissa.Niih, teillä Essolaisilla ovat perinteet kunniassa ja siitä hatunnosto kaikille osallisille. Mutta eräs asia jäi hieman ihmetyttämään: kuka kertoo, että teillä oli hauskaa pikkujouluissa?
Teotwawki kirjoitti:
Niih, teillä Essolaisilla ovat perinteet kunniassa ja siitä hatunnosto kaikille osallisille. Mutta eräs asia jäi hieman ihmetyttämään: kuka kertoo, että teillä oli hauskaa pikkujouluissa?
Pöytäkirja kertoo kaiken
Essolaiset tietävät pikkujoulussa olleen hauskaa, sillä pikkujoulussakin pidetään pöytäkirjaa. Monet kirjaukset ovat niin epäselviä ja vaikealukuisia, että pelkästään sen perusteella arvelemme juhlassa olleen hauskaa. Esson päiväistuntojen pöytäkirjat ovat helposti luettavia, sillä arkisin nautimme vain pari keskaria.
- utelias-
monelleko palstalle tämän postasit ja miksi yksi ei riitä?
- Jouluton
En ittekkään vietä joulua. Oon sanonu porukoille ja siskoille etten vietä joulua, ja etten kortteja, lahjoja tmv. halua, mutta porukat silti ostivat lahjoja (niin ukko sanoi). Oikein ärsyttää, mutta mutta ei sitä heille kehtaa sanoa, koska en halua aiheuttaa pahaa mieltä. Pitäisi mennä vielä sinne tänään (kun yksin asun). Ei yhtään kiinnostas.
Jep, mutta niin vain kävi, että en päässyt kokonaan karkuun tätäkään joulua, sillä olen lupautunut toimimaan ystäväperheen joulupukkina. Kun multa tätä kysyttiin, niin kiemurrellen yritin sopertaa, että emmä voi, ku mä en vietä joulua. No, he eivät antaneet periksi, vaan sain kutsun sekä joulun viettoon, joulupukiksi ryhtymisestä. Hyväksyin lopulta sen, että menen pukiksi, mutta sitten palaan kotiin.
- tarkkailija
Nittaminax kirjautui 9.32
Itse yritän viettää joulua, siinä kuin muitakin juhlapäiviä, vaikka kulahtaneelta se vaikuttaa, lapsuuden jouluihin verraten.
Arkista pakertamista on ihmisen vuodet täynnänsä. Ne harvat juhlapäivät. jotka eteen sattuvat ovat aivan tervetulleita kohokohtia tavallisen tantereen tallaamiseen.
Siihen muuta korkeaslentoista ei ole edes tarvis tartuttaa.Läskiksi meni mulla tämä joulu, kun oli pakko myöntyä menemään joulupukiksi ystäväpehreeseen. Olemme niin läheisiä, että heille en sano ei.
- utanjul
Kamalan itsekeskeist, taidat olla teini? Ei ihmisii kauheest mietitytä toisten joulunvietot, itsekin välillä vietän, useimmiten olen viettämättä, kun se ei tunnu sen kummemmalta kuin joku perinnenäytelmä. Hyvii tekoja voi tehdä pitkin vuotta, ei tarvii jouluu ootella. Omanapaisuus pois, tattivakki!
- sqad'qw
Miksi sitten vastasit?Haukkuaksesi aloittajaa?
muuta antia en näe kirjoituksessasi?
- Sääliks jo käy
Piruparka näyttää viettäneen joulunsa täällä itseään kehuen ja peukuttaen.
- hanki elämä
Sääliki käy sinua joka stalkkaat ja jolla ei ole muut tekemistä kuin kammata suomi24: n palstoja, hanki elämä
- raketit uupuvat
Entäs Uutta Vuotta? Ja miten sitä juhlitaan?
Taidan viettää sen poikani perheen kanssa, mutta ei mulla ole mitään syytä juhlia jotain tiettyä päivämäärää. Pakkobileet ei olikein ole mulle koskaan maistuneet. Sama on juhannuksen kanssa. Viime juhannuksena otin paikallisessa pari ja sitten tulin kotiin.
- raketit uupuvat
Teotwawki kirjoitti:
Taidan viettää sen poikani perheen kanssa, mutta ei mulla ole mitään syytä juhlia jotain tiettyä päivämäärää. Pakkobileet ei olikein ole mulle koskaan maistuneet. Sama on juhannuksen kanssa. Viime juhannuksena otin paikallisessa pari ja sitten tulin kotiin.
Teo! Vähänkö on ollut ikävä raikasta olemustasi.
raketit uupuvat kirjoitti:
Teo! Vähänkö on ollut ikävä raikasta olemustasi.
Ai jaa, ihanko totta? Tuohon en sano mitään, koska en tiedä millä emotionaalisella latauksella se oli ladattu.
- raketit uupuvat
Teotwawki kirjoitti:
Ai jaa, ihanko totta? Tuohon en sano mitään, koska en tiedä millä emotionaalisella latauksella se oli ladattu.
Minä välillä etsin keltaista olemustasi juttujen joukosta. Sinä olet erilainen ja mielenkiintoinen kirjoittaja. Jotenkin tasalaatuinenkin... :)
Miksi sinä annat itsestäsi niin paljon muille? raketit uupuvat kirjoitti:
Minä välillä etsin keltaista olemustasi juttujen joukosta. Sinä olet erilainen ja mielenkiintoinen kirjoittaja. Jotenkin tasalaatuinenkin... :)
Miksi sinä annat itsestäsi niin paljon muille?Enhän mä ole täällä ollut päiväkausiin, mutta ei musta kukaan täällä oikeasti kukaan mitään tiedä. Paitsi tietysti ne, joiden kanssa olen ystävystynyt, mutta ne keskustelut käydään muualla. Tervetuloa joukkoon, jos asia sinua oikeasti kiinnostaa.
- raketit uupuvat
Teotwawki kirjoitti:
Enhän mä ole täällä ollut päiväkausiin, mutta ei musta kukaan täällä oikeasti kukaan mitään tiedä. Paitsi tietysti ne, joiden kanssa olen ystävystynyt, mutta ne keskustelut käydään muualla. Tervetuloa joukkoon, jos asia sinua oikeasti kiinnostaa.
Kiitos. Minulla ei ole profiilia täällä(kään) ja sinä kai edellytät sitä...
raketit uupuvat kirjoitti:
Kiitos. Minulla ei ole profiilia täällä(kään) ja sinä kai edellytät sitä...
En minä edellytä, vaan systeemi. En tiedä kuka olet, enkä näin ollen voi tutustua. Samalla tavalla täällä kaikki ysytävyyssuhteen on luotu. Ensin on huomattu, että juttu luistaa ja sitten on lähetetty yksityisviestejä ja jos siitä vielä on päästy eteen päin, voi pyyttä kaveriksi FB:ssä. Kyllä siellä ihan oikeita ihmissuhteita voi luoda.
- Huspois
Itsensä kanssa on niin mukava "keskustella" näin julkisesti ;-)
- Cuubbb
Ootsä Teo kirjastossa nyt hommissa? Vai tuuraatko Jukkaa? Mä muuten saan alkaa kirjoitella tällä palstalla noin seitsemän kuukauden päästä, joten viettämättömän joulun toivotukset sulle näin jälkikäteen.
Olen ja J on lomalla nyt, mutta palaa 2.1. töihin. Sitten jatkamme kahdestaan kunnes hän pitää kesälomansa. Viettämättömän joulun toivotukset sullekin, kuka ikinä lienetkin.:-) Täytätkö 50 kesällä?
- cuubbb
Joo täytän. Mitäs muuta sinne kulmille kuuluu, ei taida olla paikka entisellään kun kauppa, Timppa ja meidän porukat häipyivät.
No aika hiljaista täällä on näin talvella, kun turistit ovat tiessään ja nyt taidankin tietää kuka olet. Siis terkkuja niille, jotka lähipiirissäsi minut tuntevat.:-)
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271538Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391429Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121335Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3391301Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681245- 12988
- 7941
- 20929
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7881- 71806