Kuinka sekaiseen kuntoon

eipä

uskallat kotisi päästää?

Pidättekö neuroottisuutta hyvänä kumppanin ominaisuutena? Tämä tarkoittaisi, että koti olisi aina täydellisessä ojennuksessa. Ei petaamattomia petejä, ei astioita tiskipöydällä tai muilla tasoilla, ei perunankuoria tiskialtaassa.

Mitä, jos ihminen ei viikkoon tekisi kotitöitä vaan käyttäisi tuon ajan luovaan ajatteluun?
Minusta ketään ei tulisi pakottaa kotitöihin, sillä jokaisella ihmisellä on oma rytminsä, jonka mukaan hän toimii.

Yhteiskunta suosii neuroottisuutta. Tämä näkyy esim. lastensosiaalityötä tekevien toiminnassa, kun he käyvät tarkastamassa ihmisten koteja.

Neuroottisilla ihmisillä harvemmin on lapsia, vaikka ulkonaisesti he sopisivat hyvin vanhemmiksi.

19

121

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aika sotkuista siedän, mieluummin kuin siivousneuroosia. Tosin likaisista astioista en pidä, en perunankuorista enkä sijaamattomista vuoteistakaan, mutta muuten voi olla varsin kaoottistakin... Nuo pikkujutut eivät vie aikaa luovalta ajattelulta, pitäähän tässä syödä ja nukkuakin, ja käydä töissä toisinaan..

• eipä

Oletko ajatellut, että levällään olevat astiat auttavat ihmisiä käsittelemään mielessään olevia asioita. Tai ne perunankuoret siellä altaassa. Tai petaamaton sänky. Tämä siitä syystä, että jotkut ajattelevat visuaalisesti.

Itse ainakin tarvitsen näköaistilleni virikkeitä ja kun työt ovat tekemättä, ne ovat aina eri tavalla asettuneina tekemättömyyteensä.

• eipä kirjoitti:

Oletko ajatellut, että levällään olevat astiat auttavat ihmisiä käsittelemään mielessään olevia asioita. Tai ne perunankuoret siellä altaassa. Tai petaamaton sänky. Tämä siitä syystä, että jotkut ajattelevat visuaalisesti.

Itse ainakin tarvitsen näköaistilleni virikkeitä ja kun työt ovat tekemättä, ne ovat aina eri tavalla asettuneina tekemättömyyteensä.

Täällä riittää ajatuksille runsaaasti virikkeitä ilman noitakin. Jos haluan seurata rappeutumisesta syntyvää uutta järjestystä, lähden luontoon.

• eipä
        yohuuhkaja kirjoitti:

Täällä riittää ajatuksille runsaaasti virikkeitä ilman noitakin. Jos haluan seurata rappeutumisesta syntyvää uutta järjestystä, lähden luontoon.

Minun visuaalinen ajatteluni korostuu sisätiloissa. Tarvitsen niille selkeämmät raamit.
        Ulkona on niin paljon aistikuormitusta, että siellä lähinnä selviydytään.

• eipä kirjoitti:

Minun visuaalinen ajatteluni korostuu sisätiloissa. Tarvitsen niille selkeämmät raamit.
        Ulkona on niin paljon aistikuormitusta, että siellä lähinnä selviydytään.

No jaa, mikään ei synny suu auki ihmettelemällä, pitää osata keskittyä...

• eipä
        yohuuhkaja kirjoitti:

No jaa, mikään ei synny suu auki ihmettelemällä, pitää osata keskittyä...

Tuossa on melko vähän vaihtoehtoja.

Miksi luontoon pitäisi mennä keskittymään?

• eipä kirjoitti:

Tuossa on melko vähän vaihtoehtoja.

Miksi luontoon pitäisi mennä keskittymään?

Niin, luovuutesi toimii aika kapeassa marginaalissa jos luonnossa on liian sekaista ja kotona liian siistiä...

• eipä
        yohuuhkaja kirjoitti:

Niin, luovuutesi toimii aika kapeassa marginaalissa jos luonnossa on liian sekaista ja kotona liian siistiä...

Mitä sinä tarkoitat luonnolla? Ei minun kotonani olekaan siistiä ja luontoa kommentoin ainoastaan siltä osin, minä se näyttäytyy lähiympäristössä.

Jos lähden oikeaan luontoon pois ihmisten ilmoilta, niin se on melko työläs prosessi matkoineen kaikkineen.

• tii-na-...

lehtiä pöydillä astioita tiskipöydällä sänky petaamatta millon mitäkin ei haittaa sekaisuus lattialle en yleensä heittele tavaroita enkä vaatteita semmoinen mukava sekasotku aina sillon tällön sit taas laitetaan kaikki paikalleen ja päätetään mutta ei pidetä kyllä kumminkin kerran päivässä tulee tiskipöytä siivottua mutta yleensä likaiset astiat tulee aina kierrätettyä sen kautta harvemmin laitettua suoraan koneeseen mikähän siinäkin on.

• Asumisen jäljet näkyvissä!

Onneksi olemme elämäni sulostuttajan kanssa samalla aaltopituudella.
      Turha tarkkuus on teknistä kypsymättömyyttä ja hygienia on humpuukia!

Kerran tai kahdesti vuodessa teemme ison siistin ja niiden lisäksi minä teen samaisen operaation riippuen sesonkileskeyteni kerroista.

Eräs vanhempieni kodin kammotuksista oli raivostuttavan tahraton ja ehdottomassa järjestyksessä ollut koti.
      Ei siinä voinut asua tulematta haukutuksi ja komennelluksi.
      Toinen kammotus oli "mitähän ne naapuritkin ajattelevat"! Jukopliuta!

Onneksi irtaannuin noista heti häivyttyäni niiden vaikutuspiiristä.

• tii-na-...

sun kirjoituksesta tuli mieleen kun ennen tätä työrupeamaa tein muutaman vuoden yksityistä kotipalvelua kävin vanhan pariskunnan luona joilla oli hienoja tyylihuonekaluja pöydässi ja lipastossa koukeroisia pallojalkoja sit kun rupesin siivoomaan heidän hammaslääkäri tyttärensä luona siellä oli pölyä niin paljon että meni koko päivä ennen kun sai talon puhtaaksi ennen kun aloitin hän kertoi mulle että jo kotona asuessaan hän päätti että omassa huushollissa hän ei siivoa oli kyllästynyt joka viikko kiillottamaan niitä päydän jalkoja siellä kotonaan hän oli kyllä keski ikäinen perheellinen nainen joskus hän kyllä oli siivonnutkin oman kotinsa kun ei kumminkaan pölykerros ollu kymmentä senttiä.

• tii-na-... kirjoitti:

sun kirjoituksesta tuli mieleen kun ennen tätä työrupeamaa tein muutaman vuoden yksityistä kotipalvelua kävin vanhan pariskunnan luona joilla oli hienoja tyylihuonekaluja pöydässi ja lipastossa koukeroisia pallojalkoja sit kun rupesin siivoomaan heidän hammaslääkäri tyttärensä luona siellä oli pölyä niin paljon että meni koko päivä ennen kun sai talon puhtaaksi ennen kun aloitin hän kertoi mulle että jo kotona asuessaan hän päätti että omassa huushollissa hän ei siivoa oli kyllästynyt joka viikko kiillottamaan niitä päydän jalkoja siellä kotonaan hän oli kyllä keski ikäinen perheellinen nainen joskus hän kyllä oli siivonnutkin oman kotinsa kun ei kumminkaan pölykerros ollu kymmentä senttiä.

Tunnustus!

Vaimollani oli alkuun hieman vaivaa kammeta minua vaivihkaa kohtuuden suuntaan.
        Kohtuus löytyi.

Yksin tekemäni isot siistit ovat tervetuliaistoivotuksia.

Ei minulla vanhempieni kotona siivoutettu mutta kun siellä ei voinut olla!

• Vähän se on niinkin, et jos on maailman riennoissa kiirus ja siisti koti, miin siistinä pysyy. Niinkin on, et jos aika menee kotona johonkin ontensiivisyyttä vaativaan ja kaapeista tulee leviteltyä kaikenlaista materiaali sinne ja tänne ja kahvikupposen keittää kahvia ja unohtaa sen sitten jonnekin, niin varmana soi ovikello et .. kiva kun olet kotona, tultiinpahan vähän piipahtamaan ,,,,, - kaikkeen tottuu .... pakkoneuroottisen siisteille kenenkään muun koti ei ole tarpeeksi siisti ja sen tietävät kaikki ... siis muista: salaisuutena; viikon lehdet paperikasassa = sen tuhannet lehet jokanurkassa villakoirienkanssa ja muutenkin ihan sikolätti ...

• Tietty perus siisteys/puhtaus on hyvä. Villakoiria kun alkaa ilmestyy pitää tarttua imuriin. Peti jää nykyisin petaamatta useammin kuin ennen. Tiskipöydän epäsiisteys ja wc tilojen samoin häiritsee eniten.

• Kaupunkilainen

Meillä on nykyisin sen verran pienet tilat, että en oikeastaan siedä minkäänlaista epäjärjestystä. Villakoirat nurkissa eivät häiritse niinkään, mutta tavaroiden pitää olla paikoillaan, just eikä melkein. Tiskipöydälle saa kasaantua korkeintaan vuorokauden astiat (sellaiset, joita ei voi pestä koneessa), ja lehdet laitetaan joko säilytyskoteloon tai sohvapöydän hyllylle pinoon pois vietäväksi heti kun ne on luettu. Olohuoneessa syödyn välipalan jäljet pitää siivota mieluiten heti, mutta ainakin saman illan aikana.

Onneksi mieheni siisteyskäsitys on samanlainen, niin ei tule riitaa.

• siltä väliltä

Kotonani oli pilkuntarkka siisteys a ja o,vieläkin vanha äitini ei jätä yhtään lusikkaa tiskaamatta ennen nukkumaan menoa.Joka aamu lattiat käydään läpi,vaikka yksin asuukin.
      Itse tykkään myös siisteydestä,mutta se on vaan näennäistä.Nytkin olen imurointia lykännyt aina eteenpäin,ei huvita tms.
      Näyttää siistiltä,mut totta toinen puoli.Tiskit saa lojua altaassa,vaihdan vain vettä ja lopuksi huuhtelen kun sopiva aika tulee.
      Sitten joskus korjailen omia jälkiäni monta tuntia,kun olen jättänyt tavarat milloin minnekkin.Naurattaa ihan ettei voi muita syyttää,kun yksin asuu.
      Ulkoinen siisteys on tärkeää kuitenkin ja puhtaat vaatteet.

• Ei minua epäjärjestys haittaa. Ja kyllä tarvitsee usein pinnistellä että saa paikat järjestykseen. Likaisuus kyllä häiritsee ja siksi puhtaana pitäminen on helpompaa kuin järjestyksen pitäminen.

• Ich bin...

Kodissani vallitsee hallittu epäjärjestys.

Kun pikkutarkkana pedanttina perfektionistina elää neljän suurpiirteisen ihmisen kanssa samassa huushollissa, niin jotta ei menetä järkeään, on ollut pakko "kasvattaa" itseään sietämään pientä epäjärjestystä.

Puhdasta pitää olla, mutta jos tavaroita on jätetty vähän sinne sun tänne, niin en kilahda enää kovinkaan herkästi.

Mulle tuollainen pikkaisen neuroottinen siivousintoilijapuoliso passaisi vallan mainiosti.

• noinvainiinkö

Todellinen neuroottisuus ei ole mikään siisteysjuttu. Joillakin voi olla, monilla ei.
      Eikä se ole mikään mukava juttu, jolla pääsee johonkin haluamaansa.
      Neuroottisuus on erittäin raskas kannettava, todellisena, ei vain jonkun kuviteltuna.
      Siihen liittyy usein ahdistus, jonka oireena se voi ilmetä pakkotoimintaa, joillakin kai jatkuvana siisteytenä.

Sosiaalitoimihenkilöt ovat varmasti työssään nähneet sen verran paljon, etteivät missään kodissa tarkasta paikkoja suurennuslasilla.
      Miksi tarkastavat, ennemminkin tarkkaavat, aina asiaan on varmasti hyvät syynsä.

"Neuroottisilla ihmisillä harvemmin on lapsia, vaikka ulkonaisesti he sopisivat hyvin vanhemmiksi".

Missähän on tutkittu moinen asia? Tuopa mahdollinen linkki!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1809
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1598
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1404
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      342
      1368
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1275
    6. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      8
      1141
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1058
    8. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      959
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      951
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      80
      899
    Aihe