Hei!
Olen nyt jäänyt hoitovapaalle, ja aion pysyä kotona vielä reilun vuoden verran. Tämä oli avomieheni ja minun yhteinen päätös. Äitiyslomalla sain ihan hyvin rahaa, tulojeni mukaan joten asiat eivät silloin vielä juurikaan muuttuneet. Nyt kuitenkin kun olen jäänyt kotihoidontuelle, saan kuukaudessa n.260e. Hoitolisää en saa koska mieheni tulot ovat liian suuret. Lapsilisä on myös tullut minun tililleni. Asumme mieheni omistamassa talossa jonka lainaa mieheni lyhentää yksin, hänen talonsahan tämä on. Hän maksaa pitkin hampain suuret laskut, sähkölaskun, vesilaskun, tv-maksut ja vakuutukset. Nämä eivät kuitenkaan tule kuukausittain. Ja sitäpaitsi, mistä mina sellaiset rahat repäisisinkään... (: Tiedän kuitenkin että mieheni tekee jokaisen euronsa eteen kovasti töitä!
Kuitenkin, mieheni on lapsemme syntymästä asti ollut sitä mieltä että lapsilisät tulisi laittaa hänen omalle tililleen säästöön. Olen sanonut että voimme laittaa kunhan menen itse takaisin töihin ja on varaa hänelle ne rahat säästää. Mielestäni kuitenkin lapsilisä on tarkoitettu lapsen elättämiseen, jos on varaa niin ne talletetaan. Lisäksi mieheni valittaa jos joutuu kaupassa maksamaan viikon ruoka-ym.ostokset (n.100e)
Olen hänelle yrittänyt joka kerran valaista tilannetta ja kertoa että voisin aivan hyvin itse ne maksaa, ja maksaisinkin, jos ei yli puolet kuukausituloistani kuluisi siihen. Käyn itse viikolla ostamassa esimerkiksi vaippoja, ruokaa, pesuaineita ym.. Tämänhetkiset tuloni kuitenkin ovat murto-osa mieheni tuloista. Hän kyllä joskus kysyy tarvitsenko rahaa, sitä kun en ole ikinä ollut hyvä pyytämään... Jos kuitenkin nielen ylpeyteni ja sanon tarvitsevani, hän tiuskaisee että taasko olen kaikki rahat tuhlaillut... Ei ihan mene tasan raha-asiat meillä muutenkaan, mieheni humputtelee missä haluaa ja ostaa mitä haluaa hetken mielijohteesta. Itse joudun laskemaan senttejäni ruokakaupassa. Tätä hän ei kuitenkaan näytä millään ymmärtävän.
Riitaa rahasta..
166
5238
Vastaukset
- sentit säästöön!
Lisään vielä että mieheni tekee 24/7 töitä. Hän viettää arki-iltaisin kotona hyvänä päivänä puoli tuntia ennen kuin lapsemme menee nukkumaan. Viikonloppuisinkin hän ravaa töissä vähän väliä... Eli kaupassa käynti jää minun vastuulleni lähes aina.
- hälytyskello soi
Älä hyvä ihminen usko 24/7 työntekoon.Siellä on muut metkut mielessä.Vieras nainen tai joku salarakas jossain.Sinuun on kyllästytty.Ota heti selvää ennenkuin olette suuremmassa suossa.Kysy työpaikalta pomolta onko töitä 24 t vuorokaudessa???? Jo työaikalakikin sen sanoo että HALOO .
- ex muija
Jätkä on kusipää. Ota ero.
- kokenut anoppi
ex muija kirjoitti:
Jätkä on kusipää. Ota ero.
Se mies tarvis nyt oikein kunnon ojennuksen.Jätkien temput ovat jo alulla.Usko minua.Yhteistä teillä ei ole kohta enää muuta kuin isot riidat.Kerro heti vanhemmillesi tilanteesi ennenkuin olette ilman ruokaa lapsesi kanssa.Miehen poissaoloista päätellen ette ole enää missään arvossa kummatkaan lapsi etkä sinä Kaikki eron kokeneet tietävät että näin se alkaa.Säälin sinua jos nyt et ota itseäsi niskasta kiinni ja mene vaikka vanhempiesi luo asumaan.Yksinhuoltajien on mahdollisuus saada tukia lapsen kanssa ja vieläpä isompaa lapsilisää kuin muut.Heti asumusero vireille sinun puoleltasi.Älä anna alistaa itseäsi .sinä olet arvokas ja kun sinä voit hyvin voi lapsesikin hyvin.
- provo.
hälytyskello soi kirjoitti:
Älä hyvä ihminen usko 24/7 työntekoon.Siellä on muut metkut mielessä.Vieras nainen tai joku salarakas jossain.Sinuun on kyllästytty.Ota heti selvää ennenkuin olette suuremmassa suossa.Kysy työpaikalta pomolta onko töitä 24 t vuorokaudessa???? Jo työaikalakikin sen sanoo että HALOO .
PROVO!
- tyhmä kirjoittelija
älä pöljiä kirjoita tänne,jos et tiedä.minä perheen päänä olen 24 h käytettävissä.ajan hälytys ajoneuvoa,kun puhelin soi lähtö tulee.jos ei viitsi tehdä työtä ei ole lapsilla leipää vaatteita ym harrastuksiin.vaimo hoitaa lapset ja kaupassa käynnit.minä elätän hankin omakotitalon ym kulutus autot ym.jos et tiedä mitä kirjoitat älä tule omia mielipiteitäsi tänne kirjottelee.pöljä joka ei tiedä vaan luulee tietävänsä,niinkuin meidän kylän juoru ukot ja ämmät.kyllä on suu jäänyt auki kun katsoo verokalenteria,loppui pask jauhaminen.
- Kuukausiraha kuuluu
kokenut anoppi kirjoitti:
Se mies tarvis nyt oikein kunnon ojennuksen.Jätkien temput ovat jo alulla.Usko minua.Yhteistä teillä ei ole kohta enää muuta kuin isot riidat.Kerro heti vanhemmillesi tilanteesi ennenkuin olette ilman ruokaa lapsesi kanssa.Miehen poissaoloista päätellen ette ole enää missään arvossa kummatkaan lapsi etkä sinä Kaikki eron kokeneet tietävät että näin se alkaa.Säälin sinua jos nyt et ota itseäsi niskasta kiinni ja mene vaikka vanhempiesi luo asumaan.Yksinhuoltajien on mahdollisuus saada tukia lapsen kanssa ja vieläpä isompaa lapsilisää kuin muut.Heti asumusero vireille sinun puoleltasi.Älä anna alistaa itseäsi .sinä olet arvokas ja kun sinä voit hyvin voi lapsesikin hyvin.
Jos nainen on jäänyt yhteisen lapsen kanssa kotiin hoitaen lapsen ja kodin, niin miehen kuuluu antaa naiselle kuukausiraha. Tai toisin päin, mies tekee saman, niin nainen antaa kuukausirahan. Näin ennenkin ollaan menetelty ja naisia oli paljon enempi kotirouvina ilman mitään tuloja.
Kuukausirahan antaminen ilman pyytämistä kuuluu asiaan. - Kyllä niitä
24/7 duunareitakin on. Minunkin mieheni.
Enkä todellakaan epäile hetkeäkään, etteikö työmaalta löytyisi.
Lisäksi, kun mies on kotona, niin on kuitenkin hälytysvalmiudessa ja tekee tietokoneella&puhelimella töitä. Lähtee kun tarvitaan, vaikka keskellä yötä.
Palkkakin on kyllä sen mukainen, että työt maistuvat.
Kuukausipalkalla on muuten kovin kätevä kiertää oikeat tehdyt työtunnit!
Aloittajalle sanon, että miehesi palkka on teidän yhteinen. Hoidathan yhteistä lastanne yhteisestä päätöksestänne kotona.
Jos ei muu auta niin ota mieheltäsi palkkaa lapsenhoidosta. Jos sinulla on päivässä 12 tuntia lapsenhoitoa niin veloitat mieheltäsi 6 tunnin palkan.
Reilua!
Itsekin olen kotona, vaikken saa enää edes kotihoidontukea. En ole työtönkään, koska mieheni on aina töissä, enkä siis ole vielä menossa töihin kodin ulkopuolelle.
Kaikki tulomme menevät yhteiselle tilille, jota luonnollisesti käytän kuin omaani. - :D
tyhmä kirjoittelija kirjoitti:
älä pöljiä kirjoita tänne,jos et tiedä.minä perheen päänä olen 24 h käytettävissä.ajan hälytys ajoneuvoa,kun puhelin soi lähtö tulee.jos ei viitsi tehdä työtä ei ole lapsilla leipää vaatteita ym harrastuksiin.vaimo hoitaa lapset ja kaupassa käynnit.minä elätän hankin omakotitalon ym kulutus autot ym.jos et tiedä mitä kirjoitat älä tule omia mielipiteitäsi tänne kirjottelee.pöljä joka ei tiedä vaan luulee tietävänsä,niinkuin meidän kylän juoru ukot ja ämmät.kyllä on suu jäänyt auki kun katsoo verokalenteria,loppui pask jauhaminen.
höpö höpö hälytysajoneuvojen kuljettajaa ei herätellä ajohommiin, siinähän ehtii talo jo palaa kivijalkaan ennenkuin saat edes housut laitettua.
- :D
Kyllä niitä kirjoitti:
Lisäksi, kun mies on kotona, niin on kuitenkin hälytysvalmiudessa ja tekee tietokoneella&puhelimella töitä. Lähtee kun tarvitaan, vaikka keskellä yötä.
Aloittajalle sanon, että miehesi palkka on teidän yhteinen. Hoidathan yhteistä lastanne yhteisestä päätöksestänne kotona.
Jos ei muu auta niin ota mieheltäsi palkkaa lapsenhoidosta. Jos sinulla on päivässä 12 tuntia lapsenhoitoa niin veloitat mieheltäsi 6 tunnin palkan.
Reilua!
Itsekin olen kotona, vaikken saa enää edes kotihoidontukea. En ole työtönkään, koska mieheni on aina töissä, enkä siis ole vielä menossa töihin kodin ulkopuolelle.
Kaikki tulomme menevät yhteiselle tilille, jota luonnollisesti käytän kuin omaani.luulenpa että sinunkin teräsmiehesi joutuu kuitenkin nukkumaan välillä. Ja nukkuessaan hän ei tee töitä joten hän ei ole 24/7 työntekijä.
- mk
Kyllä niitä kirjoitti:
Reilua!
Kaikki tulomme menevät yhteiselle tilille, jota luonnollisesti käytän kuin omaani.Kun ollaan avoliitossa niin ei ole velvollisuutta eläättää avokkia niinkuin aviolitossa puolisot ovat elatusvelvollisia. Tämän takia kannatta ensin selvittää onko avokki valmis elättämään mukisematta perheensä kun toinen on lapsenhoitovapaalla.
- Niin onnekas
mk kirjoitti:
Kun ollaan avoliitossa niin ei ole velvollisuutta eläättää avokkia niinkuin aviolitossa puolisot ovat elatusvelvollisia. Tämän takia kannatta ensin selvittää onko avokki valmis elättämään mukisematta perheensä kun toinen on lapsenhoitovapaalla.
Haloo mk! Jos perheeseen syntyy lapsi/lapsia jonkun on ne hoidettava! Yleensä nainen on se joka pyörittää huushollia, hoitaa lapset, tekee ruuat, käy kaupassa, siivoaa ym. ym. Oletko sitä mieltä, että kaikki mitä nainen tekee perheensä eteen on turhaa ja arvotonta? Onko naisen vika, että palkkaerot miesten ja naisten välillä ovat suuret? Herää sinäkin pahvi nyt, ettei tarvitse tollasella asenteella herätä yksinäisenä eläkeläisenä todellisuuteen! Totuushan on se, ettet sinä niitä säästettyjä miljoonia saa vietyä palttoos taskussa edes taivaan portille asti :)
Olen ollut aviossa yli 30 vuotta, saanut mieheni kanssa 4 ihanaa lasta, ovat jo työelämässä. Meillä on aina mennyt palkat samalle tilille, vaikka mies tienaa enemmän. Me tiedämme, että joskus kun meistä aika jättää meidän lapsemme saavat kaikki säästömme. Me ollaan onnellisia tässä ja nyt. Me emme viitsi tuhrata aikaa miettimällä kumpi pani rahaa enemmän yhteiseen eloon. - Nuori leski
Kyllä niitä kirjoitti:
Reilua!
Kaikki tulomme menevät yhteiselle tilille, jota luonnollisesti käytän kuin omaani.Älkää hyvät ihmiset pitäkö ainakaan vain yhtä yhteistä tiliä!! Mikäli toinen puoliso äkillisesti kuolee, niin se ainoa tili menee puoliksi kuolinpesän haluun ja sinä et käytä sitä enää mitenkään muutoin, kuin kaikkien kuolinpesän osakkaiden kirjallisella luvalla, eli alaikäisten lasten ollessa kuolinpesässä tarvitset siis maistraatin luvan nostaaksesi käteistä pankista esim. kauppalaskujen maksuun!!! Kortit menee sulki.
Kokemusta ikävä kyllä on... - yhteiset rahat
Niin onnekas kirjoitti:
Haloo mk! Jos perheeseen syntyy lapsi/lapsia jonkun on ne hoidettava! Yleensä nainen on se joka pyörittää huushollia, hoitaa lapset, tekee ruuat, käy kaupassa, siivoaa ym. ym. Oletko sitä mieltä, että kaikki mitä nainen tekee perheensä eteen on turhaa ja arvotonta? Onko naisen vika, että palkkaerot miesten ja naisten välillä ovat suuret? Herää sinäkin pahvi nyt, ettei tarvitse tollasella asenteella herätä yksinäisenä eläkeläisenä todellisuuteen! Totuushan on se, ettet sinä niitä säästettyjä miljoonia saa vietyä palttoos taskussa edes taivaan portille asti :)
Olen ollut aviossa yli 30 vuotta, saanut mieheni kanssa 4 ihanaa lasta, ovat jo työelämässä. Meillä on aina mennyt palkat samalle tilille, vaikka mies tienaa enemmän. Me tiedämme, että joskus kun meistä aika jättää meidän lapsemme saavat kaikki säästömme. Me ollaan onnellisia tässä ja nyt. Me emme viitsi tuhrata aikaa miettimällä kumpi pani rahaa enemmän yhteiseen eloon.Mikä siinä avioliitossa on niin vaikeaa? Jos ollaan sitoutuneita parisuhteeseen ja perheeseen, niin silloin liitto virallistetaan. Meillä on ollut yhteiset rahat melkein seurustelun alusta alkaen. Kahdella köyhällä kun ei ollut varaa yksin edes vuokraan, joten hyvin pian ajauduttiin yhteiseen tiliin että saadaan laskut hoidettua.
En ymmärrä naisia jotka suostuvat siihen että parempipalkkainen mies elää yksin vauraudessaan ja hoitovapaalla olva vaimo säästää kaurapuurostakin ja maksaa vielä muksujenkin kulut. Joko miehet ovat oikeassa, vaimo tuhlaa rahat turhaan, tai sitten naiset nauttii tilanteesta, muuten muuttaisivat omilleen ja saisivat paremmat tulot, kun tukia ei leikattaisi pois miehen tulojen vuoksi, jotka eivät kuitenkaan ole käytettävissä. - Heti tili tyhjäksi
Nuori leski kirjoitti:
Älkää hyvät ihmiset pitäkö ainakaan vain yhtä yhteistä tiliä!! Mikäli toinen puoliso äkillisesti kuolee, niin se ainoa tili menee puoliksi kuolinpesän haluun ja sinä et käytä sitä enää mitenkään muutoin, kuin kaikkien kuolinpesän osakkaiden kirjallisella luvalla, eli alaikäisten lasten ollessa kuolinpesässä tarvitset siis maistraatin luvan nostaaksesi käteistä pankista esim. kauppalaskujen maksuun!!! Kortit menee sulki.
Kokemusta ikävä kyllä on...Hyvä tietää... Täytyykin muistaa kertoa puolisolle että nostaa saman tien yhteisen tilimme tyhjäksi jos kuolen ja ohjaa palkkansa omalle tililleen.
- Kylmä järki
yhteiset rahat kirjoitti:
Mikä siinä avioliitossa on niin vaikeaa? Jos ollaan sitoutuneita parisuhteeseen ja perheeseen, niin silloin liitto virallistetaan. Meillä on ollut yhteiset rahat melkein seurustelun alusta alkaen. Kahdella köyhällä kun ei ollut varaa yksin edes vuokraan, joten hyvin pian ajauduttiin yhteiseen tiliin että saadaan laskut hoidettua.
En ymmärrä naisia jotka suostuvat siihen että parempipalkkainen mies elää yksin vauraudessaan ja hoitovapaalla olva vaimo säästää kaurapuurostakin ja maksaa vielä muksujenkin kulut. Joko miehet ovat oikeassa, vaimo tuhlaa rahat turhaan, tai sitten naiset nauttii tilanteesta, muuten muuttaisivat omilleen ja saisivat paremmat tulot, kun tukia ei leikattaisi pois miehen tulojen vuoksi, jotka eivät kuitenkaan ole käytettävissä.Meillä taas on yhteinen tili, jolle laitetaan rahaa joka kuukausi. Sieltä sitten maksellaan yhteiset menot. Avioliitto vaatii avioehdon, koska jos menee sukset ristiin niin tämä ihana kumppani voi muuttua hirviöksi ja silloin on tärkeää, että asiat on jo sovittu aiemmin paperilla. Avoliitto on sikäli hyvä, että kun molemmilla on omat lainat ja puolet asunnosta niin eron sattuessa toinen ostaa toiselta osuuden velkoineen.
- Eri mieltä.
:D kirjoitti:
luulenpa että sinunkin teräsmiehesi joutuu kuitenkin nukkumaan välillä. Ja nukkuessaan hän ei tee töitä joten hän ei ole 24/7 työntekijä.
Jos on hälytysvalmiudessa niin ei se ihan omaakaan aikaa ole. Minäkin miellän oman mieheni olevan silloin töissä kun on hälyvalmiudessa. Silloin tosiaan kesken unienkin vedetään ne housut jalkaan, pestään hampaat ja lähdetään.
- Nainen82´'
Kuukausiraha kuuluu kirjoitti:
Jos nainen on jäänyt yhteisen lapsen kanssa kotiin hoitaen lapsen ja kodin, niin miehen kuuluu antaa naiselle kuukausiraha. Tai toisin päin, mies tekee saman, niin nainen antaa kuukausirahan. Näin ennenkin ollaan menetelty ja naisia oli paljon enempi kotirouvina ilman mitään tuloja.
Kuukausirahan antaminen ilman pyytämistä kuuluu asiaan.Jaa-ah... Tätä ketjua lukiessa en kyllä yhtään ihmettele että miehet pitävät naisia pummeina. Ja ennenkuin tulee turhia mutinoita niin todettakoon että olen nainen itsekin. Jos itse elää simppeliä ja stessitöntä elämää kotona kun toinen raataa stressaavassa duunissa niin ei muuten tasan ole oiekudenmukaista että elintaso olisi sama. Sori vaan.
- Fewefjkwefnjwef
Ootkos muuta kuin lompakonjatke, ääliö?
- palomiehen vaimo
:D kirjoitti:
höpö höpö hälytysajoneuvojen kuljettajaa ei herätellä ajohommiin, siinähän ehtii talo jo palaa kivijalkaan ennenkuin saat edes housut laitettua.
Kyllä kuule herätellään...kotona päivystetään 24h vuorollaan ja ihan nukutaan yöt omassa sängyssä...näin täällä päin.
- Paska puhetta
Nuori leski kirjoitti:
Älkää hyvät ihmiset pitäkö ainakaan vain yhtä yhteistä tiliä!! Mikäli toinen puoliso äkillisesti kuolee, niin se ainoa tili menee puoliksi kuolinpesän haluun ja sinä et käytä sitä enää mitenkään muutoin, kuin kaikkien kuolinpesän osakkaiden kirjallisella luvalla, eli alaikäisten lasten ollessa kuolinpesässä tarvitset siis maistraatin luvan nostaaksesi käteistä pankista esim. kauppalaskujen maksuun!!! Kortit menee sulki.
Kokemusta ikävä kyllä on...Yhteinen tili menee kyllä puoliksi joka on oletustilanne mutta leski voi aivan vapaasti käyttää tiliä jos se on ihan virallisesti pankissa merkitty yhteiseksi tiliksi.
Ja turha huudella muuta sillä olen leski ja kokenut tuon asian, lisäksi tappelin lasteni puolesta x anoppia vastaan (hänkin nyt leski) kun hän ei tajunnut että yhteistä tiliä ei saa tyhjentää vaikka sen käyttö sallittiinkin (omaa osuutta voi käyttää). - Eräs lukija
Nainen82´' kirjoitti:
Jaa-ah... Tätä ketjua lukiessa en kyllä yhtään ihmettele että miehet pitävät naisia pummeina. Ja ennenkuin tulee turhia mutinoita niin todettakoon että olen nainen itsekin. Jos itse elää simppeliä ja stessitöntä elämää kotona kun toinen raataa stressaavassa duunissa niin ei muuten tasan ole oiekudenmukaista että elintaso olisi sama. Sori vaan.
Vai "simppeliä ja stressitöntä elämää"? Huh huh. Näkee ettei sinulla ole juuri kokemusta lapsiperheen, etenkään isomman sellaisen, arjen pyörittämisestä. Sen lisäksi että se voi olla äärimmäisen rankkaa, ihminen myös osittain luopuu urastaan tai ainakin hankaloittaa sitä huomattavasti jäämällä kotiin. Tuolloin on vain oikeus ja kohtuus että puoliso antaa hänelle myös kohtuullisen korvauksen, molemmathan heistä tekevät töitä perheensä eteen - toinen vain kotona, toinen työpaikalla. Itse pidän itsestäänselvyytenä, että vastaavassa tilanteessa minun palkasta menisi miehen elämiseen tietty määrä rahaa, ajatuskin että itse huvittelisin samalla kun mies huolehtisi lapsista ja kodista ja joutuisi lasketaan senttejä siihen kaurapuuroon on absurdi.
- Kumma työmoraali
Fewefjkwefnjwef kirjoitti:
Ootkos muuta kuin lompakonjatke, ääliö?
nykyään kun täällä heti haukutaan kun joku tekee paljon töitä.
Laiskanakaan ei tietty saisi olla, mutta jos tienaa enemmän kuin "normiduunari" niin heti löytyy kateellisia.
Varsinkin jos puoliso on kotona niin miksei toinen voi ahkeroidakin?
Ottakaa huomioon, että perhe, jossa yksi tienaa 60 000€ maksaa paljon enemmän veroja kuin perhe, jossa 2 tienaa 30 000€. - Oliko teillä
Paska puhetta kirjoitti:
Yhteinen tili menee kyllä puoliksi joka on oletustilanne mutta leski voi aivan vapaasti käyttää tiliä jos se on ihan virallisesti pankissa merkitty yhteiseksi tiliksi.
Ja turha huudella muuta sillä olen leski ja kokenut tuon asian, lisäksi tappelin lasteni puolesta x anoppia vastaan (hänkin nyt leski) kun hän ei tajunnut että yhteistä tiliä ei saa tyhjentää vaikka sen käyttö sallittiinkin (omaa osuutta voi käyttää).tili joka pankissa? Kun "tiedät" tuon kirjoittajan "puhuvan paskaa".
Itsekin tiedän tapauksen, jossa TAI-tili jäädytettiin toisen kuollessa.
Vaikkakin jossain vaiheessa oli jopa kyseisestä pankista kysytty, että voihan tiliä käyttää toisen kuollessa. Silloin oli vastaus, että tottakai! Totuus tuli esiin kun toinen tilinomistajista kuoli ja tili jäätyi useaksi viikoksi.
Jos itsellä on joku asia onnistunut niin ei se tarkoita, että muillakin onnistuu automaattisesti. - pillastunut!
jopas joku veti porot nenään. kyllä tässä on helvetin pienellä palkalla potkittu eteenpäin,mutta ei ikinä ole vaatetta tai ruokaa lapsilta puuttunu.että keskity sinä verokalenteriin ja palkalla elvistelyyn,24h vrk,meillä keskitytään lapsen hyvinvointiin.olet itse todella itsekeskeinen ja ajattelet vain rahaa. sitäpaitsi on eri asia olla KOTONA PÄIVYSTÄMÄSSÄ TYÖPÄIVÄN LISÄKSI KUIN OLLA POIS KOTOA 24H.PÖLJÄ!
- ---
Sano sille miehelle, että saa ihan mielihyvin laittaa esimerkiksi lapsilisän verran rahaa lapselle säästöön omasta palkastaan, kun hänellä kerran rahaa on. Tai vaihtoehtoisesti voi maksaa sinulle vaikka muutaman satasen kuukaudessa rahaa, että saat kustannettua perheelle ruuat ja muuta tarvittavaa, niin sinä voit sitten laittaa ne lapsilisät lapselle säästöön.
Minun mielestäni ehdottomasti miehenkin tulee maksaa oma osuutensa perheen elättämisestä, jos yhteisesti on sovittu, että äiti jää kotiin lapsen hyväksi. Ei se ole vain äiti, joka lapsesta maksaa. - 13+15
ettekö miehenne kansa selvittäneet raha-asiaa kun päätitte että jäät vielä hoitovapaalle? Itse olen myös hoitovapaalla, me soveimme miehen kanssa että hän nyt pääasiassa hoitaa meidän perheen kulut, minä käytän hoitorahan lapsilisän päasiassa kauppaan ja lapsen kuluihin. Totta kai molempien on tulojensa mukaan osallistuttava perheen menoihin, mutta ei se mies välttämättä tajua kuinka paljon rahaa sinne kauppaan on ennenkään mennyt jos, kuten laitoit että töissä 24/7, ja sinä hoitanut ne ostokset. en tarkoita puolustella miestäsi tai miehiä yleisesti, mutta niille vaan on joskus selitettävä vähän tarkemmin... Tuo miehellesi vaikka kuitti aina jos ihmettelee mihin rahat kuluvat, siis niistä yhteisistä ostoksista, tietenkin sinulla on oikeus käyttää rahaa myös itseesi. itse en vielä ole tilanteeseen joutunut että olisin mieheltä rahaa pyytänyt, katotaan sitten miten käy :)
- sentit säästöön!
Selvitimme kyllä, mutta tästä lapsilisä asiasta emme ole koskaan päässeet yksimielisyyteen. Eihän se sata euroa hänelle ole paljon, mutta minulle on...
- Yhdessä!:)
Siis mää en tajua että kun kerran ollaan PERHE niin miksei voi olla
yhteistä tiliä!!??
Sieltä sitten maksetaan kaikki ja kumpikin on tilanteesta selvillä.
YHDESSÄ maksetaan ja yhdessä säästetään.
YHDESSÄ tehdään lapsi.
Meillä ei tapella koskaan rahasta,pidetään vaan huoli että rahat riittää
elämiseen.
Ja yhteinen tili on.- Tarkka talous
Minä en ole huolinut yhteistä tiliä mieheni kanssa, koska hän kuluttaisi myös minun palkkani itseensä. Parempi, että kummallakin on oma pankkitilinsä ja sitten sovitaan miten laskut jaetaan, niin että kumpikin maksaa osansa.
Meillä menee niin, että minä maksan suurimman osan laskuista, silti minulla on jemmassa 20 000 käyttötililläni ja mieheni on PA, koska hänen rahankäyttönsä on melko holtitonta. - Yhdessä!:)
Tarkka talous kirjoitti:
Minä en ole huolinut yhteistä tiliä mieheni kanssa, koska hän kuluttaisi myös minun palkkani itseensä. Parempi, että kummallakin on oma pankkitilinsä ja sitten sovitaan miten laskut jaetaan, niin että kumpikin maksaa osansa.
Meillä menee niin, että minä maksan suurimman osan laskuista, silti minulla on jemmassa 20 000 käyttötililläni ja mieheni on PA, koska hänen rahankäyttönsä on melko holtitonta.No sitten on tietenkin parempi että on eri tilit jos mies tuhlaisi rahat.
Mitäs se sitten ostelee?? Vai pelaako?
Meillä ainakin keskustellaan kaikista kodin hankinnoista.
Esim. vasta tänä vuonna hankittiin litteä tv ja vanha iso toosa sai lähteä!
Mutta tosiaan siitäkin hankinnasta juteltiin ennen ostopäätöstä.
Meillä rahaa käytetään ihan tavalliseen elämään.
Niin että kiinnostaa tietää että mihin se mies sitten palkkansa tuhlaa?:)
Meillä toimii yhteinen tili kun kummatkin on järkeviä rahankäyttäjiä ja säästäjiä.
Ois hirveen vaikea ees kuvitella että tuhlailtais kummatkin "omia rahoja".
Eikä tarvi laskuja jakaa että "maksa sää toi niin mää maksan tän"-tyyliin.
Mutta tietenkin jokainen tavallaan:) - Tarkka talous
Yhdessä!:) kirjoitti:
No sitten on tietenkin parempi että on eri tilit jos mies tuhlaisi rahat.
Meillä toimii yhteinen tili kun kummatkin on järkeviä rahankäyttäjiä ja säästäjiä.
Mutta tietenkin jokainen tavallaan:)Se on vähän niinkuin ikuinen pikkupoika. Ostaa kaikkea kivaa mitä näkee ja sitten myös rikkoo helposti uudet lelunsa. Muuten se on kyllä ihan lutunen. :)
- Yhdessä!:)
Tarkka talous kirjoitti:
Se on vähän niinkuin ikuinen pikkupoika. Ostaa kaikkea kivaa mitä näkee ja sitten myös rikkoo helposti uudet lelunsa. Muuten se on kyllä ihan lutunen. :)
Heh,hauskasti vastattu:)
Kyllä se onkin parempi että pidätte eri tilit,tuhlaisi vielä sunkin palkan leluihin:)
Eipä tullut mieleen että joku tosiaan on holtittomampi rahan käytössä
ja ymmärrän kyllä hyvin ettet huoli yhteistä tiliä.
Mutta sellaisille joilla kummallakin on rahan käyttö järkevästi hanskassa niin suosittelen
lämpimästi yhteistä tiliä.
Pidä nyt rotia siitä lutusesta!;) - ISO GULLI AUTTAA
Tarkka talous kirjoitti:
Meillä menee niin, että minä maksan suurimman osan laskuista, silti minulla on jemmassa 20 000 käyttötililläni ja mieheni on PA, koska hänen rahankäyttönsä on melko holtitonta.KYL MÄ AUTAN JOS ANNATTE BIMBEROA:
- op-virk
Tarkka talous kirjoitti:
Meillä menee niin, että minä maksan suurimman osan laskuista, silti minulla on jemmassa 20 000 käyttötililläni ja mieheni on PA, koska hänen rahankäyttönsä on melko holtitonta.Älä ihmeessä pidä käyttötilillä 20 tuh euroa.Rahanhoitoapua tarvitsisit sinäkin.
- varakas
Tarkka talous kirjoitti:
Meillä menee niin, että minä maksan suurimman osan laskuista, silti minulla on jemmassa 20 000 käyttötililläni ja mieheni on PA, koska hänen rahankäyttönsä on melko holtitonta.Sama oli meillä, silloin kun perhe vielä oli koossa. Mieheni ylimääräiset rahat menivät hevon perseeseen ja minun pankkiin.
Miehellä akateeminen loppututkinto ja palkka sen mukainen, minun AMK tutkintooni nähden.
Toisilla pysyy raha kädessä, toisilla ei. - minä
Meillä on yhteinen perhe ja naimisiin ollaan menossa, mutta ei yhteistä tiliä tule koskaana, tällöin ei tule riitaa rahasta ja helpommin olla perillä ettei mene pakkasen puolella. olemme olleet yhdessä yli 10 vuotta, ja olemme molemmat sitä mieltä että ei yhteistä tiliäa, vaikka molemmat osallistuvat perheen menoihin omalla osuudellaan, eli minä vähä tuloisempana vähemmän, ja mieheni suurempi tuloisena enemmän, vaikka maksaakin suurimmat laskut ja lyhentää asuntolainan yksin. rahariidat jääneet vähemmälle.
- kalle-66
op-virk kirjoitti:
Älä ihmeessä pidä käyttötilillä 20 tuh euroa.Rahanhoitoapua tarvitsisit sinäkin.
No kerro mihin ne 20tonnia kannattaa laittaa?????
- yks isä
Tarkka talous kirjoitti:
Meillä menee niin, että minä maksan suurimman osan laskuista, silti minulla on jemmassa 20 000 käyttötililläni ja mieheni on PA, koska hänen rahankäyttönsä on melko holtitonta.Mielestäni ehdottomasti molemmilla omat tilit. Se jos mikä vähentää turhia raha riitoja. Joka pariskunnassa on kaksi erillaista rahan käyttäjää. Toinen tarkempi kuin toinen ja sillä ei ole mitään väliä kumpi on mies jakumpi nainen molemmista löytyy joka lajia senkin suhteen.
Muutoin raha asioista tietenkin pitää sopia tulojen mukaan kun yhteistä perhettä eletään. Saattaa kuullostaa naurettavalta, mutta ei välttämättä ole huono idea istua yhdessä pöydän ääreen ja laittaa paperille mitä kumpikin maksaa. Voihan sen aloittaa jopa siitä että laittaa allekkain molempien tulot ja yhteiset menot.
Kyllä sitä eripuran ainesta yhteiselosta muutenkin löytää että jos sais rahahommat sovittua sillee ettei niistä tarviis usein vääntää... - auttava kasi
kalle-66 kirjoitti:
Mun tilille mahtuu!
- Tarkka talous
op-virk kirjoitti:
Älä ihmeessä pidä käyttötilillä 20 tuh euroa.Rahanhoitoapua tarvitsisit sinäkin.
Juu, kyllä nuo pankkivirkailijat osaisi kusettaa multa rahat tuolta käyttötililtä kaiken maailman rahastosäästämiseen, josta hyötyy vain pankki. Ajattelin sijoittaa rahani myöhemmin (sitten kun sitä kertyy lisää) johonkin opiskelijayksiöön.
- läpivirtaamaa
Kissan viikset!
Yhteinen tili on ongelmallinen, yhteisen tilin voi toinen vetää pakkaselle ja vaikka ryypätä.
Paras kun on kukin hoitaa omat raha-asiansa, harvoin pariskunnat ovat tasa-arvoisia rahan käytön suhteen.
Meillä kilpaillaan siitä kumpi saa maksaa ruokaostokset, sillä ne ovat läpivirtaamaa, samoin kuin esimerkiksi bensiini, kaikki mikä tankkiin laitetaan menee ja kuluu. Samoin autokulut, vakuutukset kaikki yleinen soopa. Hyvä nyrkkisääntö on se että toisen maksaa joka toinen. Se kumpi ostaa enemmän itseensä kohdistuvaa soopaa maksaa sillä reissulla ostokset.
Itse lasken, kylmästi sen paljonko kunakin vuonna olen velkaa lyhentänyt, mikä on omaisuuden arvo ja paljonko tilillä on rahaa.
Kaikki muu on melkeinpä läpivirtaamaa. Autokulut, ruoka tms yleinen eläminen kun budjetoidaan 1000 €:a /henkilö kuukaudessa, niin pitää riittää. Muun osan jätän säästöön / on luxusta.
Täytyisi ihan laittaa excelille kaikki nuo kuukausikulut vaikka vuoden ajalta ja kattoa kuinka paljon menee mihinkin. Olen huomannut että bensat tms yleiset hinnan nousut, kaukolämpö syövät tehokkaasti reaaliansioita.
En tosin perusta toimeentuloa enää pelkästään palkkatuloihin, koska pidän työpaikkaa ja maan työlllisyyspolitiikkaa epävarmana ja riskaabelina. Suuren osuuden tuloista muodostaa yritys ja pääomatulot. - m1956-HKI
op-virk kirjoitti:
Mulla on n.. 25000 jollain hölmöllä Nordean tilillä ja loput 75000 käyttötilien tapaisilla tileillä. En ole keksinyt mitään riskitöntä vaihtoehtoa. Taisin aika monelta tilitä saada 0,15 % korkoa. Muutama vuosi on mennyt näin (7 vuotta), melkein kaikki (0%) on perintörahoja kahdesta eri kuolinpesästä .
- m1956-HKI
minä kirjoitti:
Meillä on yhteinen perhe ja naimisiin ollaan menossa, mutta ei yhteistä tiliä tule koskaana, tällöin ei tule riitaa rahasta ja helpommin olla perillä ettei mene pakkasen puolella. olemme olleet yhdessä yli 10 vuotta, ja olemme molemmat sitä mieltä että ei yhteistä tiliäa, vaikka molemmat osallistuvat perheen menoihin omalla osuudellaan, eli minä vähä tuloisempana vähemmän, ja mieheni suurempi tuloisena enemmän, vaikka maksaakin suurimmat laskut ja lyhentää asuntolainan yksin. rahariidat jääneet vähemmälle.
Kyllä voi tulla riitaa!
Meillä on ankarinta mallia oleva avioehto ja täysin erilliset pankkitilit.
Annoin n. 13 v sitten muijalle 40% asunnosta, eli ostimme yhdessä suuremman asunnon. Hän maksoi 12 v. lainaa. Olin jo 1 v aikaisemmin ollut täysin velaton ja pidin osan vanhan kämpän myyntirahoista itselläni. Aika virhe se taisi olla. Muija jonkin verran huonotuloisempana ei kovin paljoa muuta maksellut palkastaan (no oli tosin äitiyslomalla pariin otteeseen) ja sai siis asunnostamme - siitä uudesta 40% nimiinsä ja minä 60%. Isännöitsijä muistutti että ehdottomasti laitetaan kauppakirjaan nämä % osuudet. Olisinpa vain ottanut vielä sen uuden lainan itse! Asunto olisi nyt minun 100%. Mutta enhän silloin tiennyt tulevista kahdesta perinnöstä, joiden rahoja minulla on nyt pilkkakorolla pankissa (etupäässä käyttötileillä, yht 100000 euroa). Lisäksi minulla on maata ja joitain vaatimattomia rakennuksia kahdella eri pientilalla yhdessä veljen ja sikon kanssa, siis jakamaton kuolinpesä. Noista ei hevin luovuta, ellei sitten tule pahoja riitoja sisarusten kesken. Muijahan yrittää, että jako tehtäisiin. Hänelle ei avioehdon mukaan nuo omistukseni kuulu mitenkään ja ei niistä kovin paljoa menoja ole. Pienen pellon vuokra tuottaa sentään jotain.
No nyt myrkyn lykkäsi! Muija alkoi vielä yli 50 vuotiaana opiskella (haluaa vaihtaa alaa) ja sai siihen työvoimapoliittisen lausunnon ja lupauksen jostain kurssirahoista, 1400 euroa/brutto/kk. No nyt hän ei oikein maksa juuri mistään enää yhteisistä menoistamme ja onhan meillä kotona jo aikuiset pojatkin, toinen 19 v ja toinen hiukan nuorempi. Poikien menoista hän saattaa hiukan jotain maksella. Itsellä menee varmaan lähes 1000 euroa/kk ruokaan. 400 euroa yhtiövastikkeeseen, autohallipaikkaan, 2 saunavuoroa, varastovuokra, ... Lisäksi maksan kaikki auton kulut, työmatkakulut, kotivakuutuksen, sähköt ... Eipä minulla 2200 euron nettopalkasta jää oikeastaan mitään käteen.
Näin siirretään toisen palkka omalle säästötilille! Ruokakaupassa käyn joka toinen päivä.
Olemme olleet yhdessä n. 20 vuotta. - No vaikkei
kalle-66 kirjoitti:
sen kummallisempaan kuin pitkäaikaistilille. Sieltä tulee paljon parempi korko kuin käyttötililtä.
Tosin vero menee päältä, mutta muuta riskiä ei ole jos talletus on alle 100 000€. Jos pankki kaatuu niin valtio takaa (talletussuojarahasto) säästöt 100 000€ saakka. Jos rahaa on enemmän niin sitten tietysti säästöjä eri pankkeihin. - sama elintaso perhee
Yhdessä!:) kirjoitti:
No sitten on tietenkin parempi että on eri tilit jos mies tuhlaisi rahat.
Mutta tietenkin jokainen tavallaan:)Meilläkin yhteinen tili ja hyvin toimii. Kumpikaan ei tuhlaile ja isoista ostoista keskustellaan. Sitä se avioliitto on ja perheestä huolehtiminen. Kun rakastaa perhettään, sitä haluaa, että kaikilla perheenjäsenillä on sama elintaso ja hyvä olla.
- terveisiä perheestä!
yks isä kirjoitti:
Mielestäni ehdottomasti molemmilla omat tilit. Se jos mikä vähentää turhia raha riitoja. Joka pariskunnassa on kaksi erillaista rahan käyttäjää. Toinen tarkempi kuin toinen ja sillä ei ole mitään väliä kumpi on mies jakumpi nainen molemmista löytyy joka lajia senkin suhteen.
Muutoin raha asioista tietenkin pitää sopia tulojen mukaan kun yhteistä perhettä eletään. Saattaa kuullostaa naurettavalta, mutta ei välttämättä ole huono idea istua yhdessä pöydän ääreen ja laittaa paperille mitä kumpikin maksaa. Voihan sen aloittaa jopa siitä että laittaa allekkain molempien tulot ja yhteiset menot.
Kyllä sitä eripuran ainesta yhteiselosta muutenkin löytää että jos sais rahahommat sovittua sillee ettei niistä tarviis usein vääntää...Höpö höpö. Meillä ei ole ikinä riidelty rahasta. Me olemme samanlaisia rahankäyttäjiä. Meillä on yhteinen tili. Aina jää säästöön ja kaikilla perheenjäsenillä on sama elilntaso.
Minun mielestäni se vasta aiheuttaisikin riitaa, jos perheenjäsenillä olisi kaikilla eri elintaso!
Muutenkaan en ymmärrä teitä ihmisiä, jotka menette yhteen riidelläksenne. Meillä ei riidellä. Asiat hoidetaan puhumalla. Eri mieltä saa olla ja puhumalla etsitään molemmille osapuolille sopiva ratkaisu. Joskus toisen on joustettava, joskus taas toisen. Riitely on täysin turhaa energiankulutusta. Nopeasti saadaan asiat hoidetuksi, kun kummallekin on tärkeintä perheen etu. Olemme perhe, emme mitään kaksi kilpajuoksijaa. Menemme elämää samaa matkaa! varakas kirjoitti:
Sama oli meillä, silloin kun perhe vielä oli koossa. Mieheni ylimääräiset rahat menivät hevon perseeseen ja minun pankkiin.
Miehellä akateeminen loppututkinto ja palkka sen mukainen, minun AMK tutkintooni nähden.
Toisilla pysyy raha kädessä, toisilla ei.Siis varakas kirjoitti:
"Sama oli meillä, silloin kun perhe vielä oli koossa. Mieheni ylimääräiset rahat menivät hevon ********** ja minun pankkiin."
Mites eron jälkeen? Oliko teillä avioehto, vai saiko mies puolet säästöistäsi?m1956-HKI kirjoitti:
Kyllä voi tulla riitaa!
Meillä on ankarinta mallia oleva avioehto ja täysin erilliset pankkitilit.
Annoin n. 13 v sitten muijalle 40% asunnosta, eli ostimme yhdessä suuremman asunnon. Hän maksoi 12 v. lainaa. Olin jo 1 v aikaisemmin ollut täysin velaton ja pidin osan vanhan kämpän myyntirahoista itselläni. Aika virhe se taisi olla. Muija jonkin verran huonotuloisempana ei kovin paljoa muuta maksellut palkastaan (no oli tosin äitiyslomalla pariin otteeseen) ja sai siis asunnostamme - siitä uudesta 40% nimiinsä ja minä 60%. Isännöitsijä muistutti että ehdottomasti laitetaan kauppakirjaan nämä % osuudet. Olisinpa vain ottanut vielä sen uuden lainan itse! Asunto olisi nyt minun 100%. Mutta enhän silloin tiennyt tulevista kahdesta perinnöstä, joiden rahoja minulla on nyt pilkkakorolla pankissa (etupäässä käyttötileillä, yht 100000 euroa). Lisäksi minulla on maata ja joitain vaatimattomia rakennuksia kahdella eri pientilalla yhdessä veljen ja sikon kanssa, siis jakamaton kuolinpesä. Noista ei hevin luovuta, ellei sitten tule pahoja riitoja sisarusten kesken. Muijahan yrittää, että jako tehtäisiin. Hänelle ei avioehdon mukaan nuo omistukseni kuulu mitenkään ja ei niistä kovin paljoa menoja ole. Pienen pellon vuokra tuottaa sentään jotain.
No nyt myrkyn lykkäsi! Muija alkoi vielä yli 50 vuotiaana opiskella (haluaa vaihtaa alaa) ja sai siihen työvoimapoliittisen lausunnon ja lupauksen jostain kurssirahoista, 1400 euroa/brutto/kk. No nyt hän ei oikein maksa juuri mistään enää yhteisistä menoistamme ja onhan meillä kotona jo aikuiset pojatkin, toinen 19 v ja toinen hiukan nuorempi. Poikien menoista hän saattaa hiukan jotain maksella. Itsellä menee varmaan lähes 1000 euroa/kk ruokaan. 400 euroa yhtiövastikkeeseen, autohallipaikkaan, 2 saunavuoroa, varastovuokra, ... Lisäksi maksan kaikki auton kulut, työmatkakulut, kotivakuutuksen, sähköt ... Eipä minulla 2200 euron nettopalkasta jää oikeastaan mitään käteen.
Näin siirretään toisen palkka omalle säästötilille! Ruokakaupassa käyn joka toinen päivä.
Olemme olleet yhdessä n. 20 vuotta.Kurja juttu "m1956-HKI"
Aviolitto on siitä "kurja", että on sen toisen elatusvelvollisuus.
Itse olen maksanut kaikki kotitaloutemme menot yli 4 vuottta. Lapsia ei onneksi ole lisää menoja tekemässä.
Kaikki on kyllä ylös kirjattuna, mutta saanko niitä koskaan takaisin...
Niin, ja olen nainen, että toisinpäinkin voi olla.
Ja avioehto on, tietysti!- Tällä hetkellä
kalle-66 kirjoitti:
tuosta summasta voisi 15 tonnia sijoittaa vaikka Nokian osakkeisiin. Kohta sinulla olisikin niitä 30 tonnilla. Tällainen tuli mieleen juuri tällä hetkellä.
- Nuori Leski
Kokemusta ikävä kyllä on... - tai rahat katoaa
Tällä hetkellä kirjoitti:
tuosta summasta voisi 15 tonnia sijoittaa vaikka Nokian osakkeisiin. Kohta sinulla olisikin niitä 30 tonnilla. Tällainen tuli mieleen juuri tällä hetkellä.
Tai sitten siitä kohta jäljellä 10 tonnia, tällä hetkellä tämä on todennäköisempi skenaario, Nokian osake tuskin tuplaantuu ihan lähivuosina.
- inflaatio syö rahasi
m1956-HKI kirjoitti:
Mulla on n.. 25000 jollain hölmöllä Nordean tilillä ja loput 75000 käyttötilien tapaisilla tileillä. En ole keksinyt mitään riskitöntä vaihtoehtoa. Taisin aika monelta tilitä saada 0,15 % korkoa. Muutama vuosi on mennyt näin (7 vuotta), melkein kaikki (0%) on perintörahoja kahdesta eri kuolinpesästä .
Hohhoijakkaa. Laskeppa huviksesi mikä olisi tilanne jos olist käyttänyt tuon 100 tonnia ja ottanut pankista vähän lisää lainaa ja ostanut vaikka neljä pientä asuntoa ja laittanut ne vuokralle. Olisit lähes tuplannut omaisuutesi ja joka kuukasi tulisi käyttörahaa tai sijoitettavaa vuokratulosta.
- m1956-HKI
inflaatio syö rahasi kirjoitti:
Hohhoijakkaa. Laskeppa huviksesi mikä olisi tilanne jos olist käyttänyt tuon 100 tonnia ja ottanut pankista vähän lisää lainaa ja ostanut vaikka neljä pientä asuntoa ja laittanut ne vuokralle. Olisit lähes tuplannut omaisuutesi ja joka kuukasi tulisi käyttörahaa tai sijoitettavaa vuokratulosta.
Hyvinhän tuon jatkuvan asuntojen hinnan nousun olisi joku voinut ennustaa.
Sillä täällä Helsingissä itäisessä kantakaupungissa ei saa minkaanlaista luukkua 100000 eurolla. Olisi ollut kyllä aika hyvä sijoitus, sillä sain isommat rahat näppiin muistaakseni v. 2005 kesällä.
Ne rahat ovat olleet ikäänkuin varalla uuden kesämökin rakentamiseen mutta kun rannat ovat kuolinpesän hallussa, josta olen vain 1/3, niin yksi kiristää koska ei suostu jakoon jossa hänestä tulisi muijani rajanaapuri.
Minulla on joku arvo-osuustili tai mikä se onkaan Nordeassa, mutta en ole uskaltanut sijoittaa mihinkään osakkeisiin rahojani. - m1956-HKI
RipsaK kirjoitti:
Kurja juttu "m1956-HKI"
Aviolitto on siitä "kurja", että on sen toisen elatusvelvollisuus.
Itse olen maksanut kaikki kotitaloutemme menot yli 4 vuottta. Lapsia ei onneksi ole lisää menoja tekemässä.
Kaikki on kyllä ylös kirjattuna, mutta saanko niitä koskaan takaisin...
Niin, ja olen nainen, että toisinpäinkin voi olla.
Ja avioehto on, tietysti!Toisaalta, onhan vaimolla kyllä jo vuosia kohtalaisia tuloja ollut, arvioisin 1500-1700 nettopalkkaa/kk. Se että joku ns. pystyy säästämään pienemmästä palkastaan, voi olla merkki siitä että yhteisiä menoja ei maksella maksukyvyn suhteessa. En tietenkään vaadi menojen tasan jakamista. Kyllä siinä toisen tilille tuolla tavoin säästyy rahoja jotka oikeasti ovat peräisin siltä toiselta, joka maksaa liikaa omaa osuuttaan menoista.
Jotenkin tuntuu että tällainen voisi olla merkki siitä, että puoliso säästää rahaa avioeroa varten. Näin ne toisen rahat kulkeutuvat toisen tilille. Kyllä kai minäkin olisin eroon muuten valmis, mutta vaikka lapset ovat jo isoja, niin eihän heiltä parane asuntoa alta myydä. Pirun kalliiksi tulee hommata molemmille vanhemmille kämppä Helsingistä. Muija jo ostikin perintörahoillaan isomman asunnon kuin mitä meillä nyt on on pieneltä paikkakunnalta 100 km päästä Helsingistä. Se yrittää myöhemmin saada töitä tuosta pikkukaupungista. Aika vaikeaa taitaa olla.
Lisäksi kauhun paikka olisi se, jota hallitus tai joku poliitikko väläytteli: Asuntojen myyntivoitto verolle riippumatta siitä, kuinka kauan on omistanut ja asunut siinä. Sillä olisi sellainen vaikutus, että esim. 80 m2 kämpän tilalle ei enää saisi 50 m2:ään, sati sitten kahta kaksiota. Uusi vero olisi täysi katastrofi, jos sellainen täysimääräisenä laitettaisiin. Aikanaan hankinta-arvo oli n. 1/2 nykyisistä arvoista, joten iso "voitto" siitä tulisi verottajan mielestä. Jossainhan sitä pitää asua, eikä omistajalta saisi kupata jumalattomia rahoja. Tällä verolla olisi suuri vaikutus asunnon vaihtamisen kykyyn, oli se sitten isompaan tai pienempään.
I - TAI-tilillinen
Nuori Leski kirjoitti:
Kokemusta ikävä kyllä on...On olemassa yhteisiä tilejä, joille ei käy noin. Olisit kysynyt pankista tiliä avattaessa. On JA ja TAI -tilejä, joista JA tili menee lukkoon kuolintapauksessa, mutta TAI-tili toimii edelleen.
- pikkumyy
Ei missään tapauksessa yhteistä tiliä miehen kanssa. Minä hoidan meillä kaiken rahaliikenteen ja mies hoitaa kaupassakäynnit, koska hän käyttää perheen autoa ja kaupat ovat automatkan tai junamatkan päässä. Teen listan kauppaostoksista ja hän toimii sen mukaan. Minulla on oikeudet ja nettitunnukset miehen tilille voidakseni hoitaa perheen talouden ja laskuasiat, en käytä koskaan mieheni tiliä omiin ostoksiini tai harrastuksiini. Olemme kokeilleet erilaisia vaihtoehtoja ja tämä on koettu parhaaksi. Talous on tasapainossa ja meillä on yhteinen säästötili, johon siirretään aina ennen seuraavaa tiliä kaikki jäljelle jääneet rahat. Vaikka jäisi kymppi, se siirretään säästöön. Lapsilisät on tarkoitettu käytettäväksi lasten tarpeisiin, siis jokapäiväiseen ruokaan ja vaatetukseen jne. Ei niillä ole tarkoitus kartuttaa lapsen säästöjä tai omaisuutta, silloinhan ne ovat tarpeettomia jos niitä ei tarvita käyttöön.
- 98694
Ihan sama mistä rahaa lapselle säästää, mutta ihan hyvä sillekin on hieman säästää, jos suinkin pystyy. On se sitten helpompi aloittaa oma elämä vanhempana, jos vaikka muutamakin tonni siellä tallessa. Eikä tarvitse sitten vanhempienkaan olla yhtenään lainaamassa rahaa nuorelle aikuiselle.
- mk
Miehsi on pihi ja haluaisi varmaan itsekkin säästää rahaa mutta kyllä sinun tulot huomioon ottaen miehn kuluukin maksaa melekin kaikki kulut ja sinä otat osaa miten pystyt. Itse miehnä kanssa aikoinaan yritin avokille sanoa että lapsilisät lapsen tilille säästöön niin nyt kun lapsi jo 17v olisi mistä ottaa mutta ei. Tänä vuonna mennyt noin 5000€ lapsen juttuihin ylimääräistä että silleen ja jos olisi ne lapsilisät säästössä niin ne olisi ollut helppo hoitaa mutta kerrans e vain kirpaisee ja kun itse ei niitä juttuja aikoinaan saanut niin minun lapsen pitää saadä.
- HUORAT RULESS
JATKÄ KÄY HUORISSA SIIHEN RAHAT MENEE??
- yhteistilille vaan
Niin. Jos on pakko pitää omat tilit eikä ottaa yhteistä tiliä käyttöön, kannattaa käyttää järkevän ihmisen oikeudenmukaista rahojen jakoa. Toisin sanoen:
Leikitään, että yhteisiin asioihin (että kaikki pysyvät hengissä, saavat asua katon alla, voivat tehdä kaikkea tarpeellista kuten pestä pyykkiä, soittaa puheluita, käydä kaupassa yms.) menee vaikkapa 2000e kuussa. Tavallisesti menot pistetään puoliksi ja molemmat maksavat omat osuutensa.
Kuitenkin jos miehen tulot ovat 5000e kuussa ja naisen 500e, ei naisella ole mitään mahdollisuuksia maksaa puolia eli 1000e. Silloin voi olla fiksua sopia oikeudenmukaisuuskäytännöistä.. Eli lasketaan paljonko suhteessa kumpikin tuo varoja perheeseen: mies 5000/5500=10/11 ja nainen 500/5500=1/11. Tällä voikin sitten lähteä laskemaan, paljonko miehen ja paljonko naisen pitäisi maksaa:
mies: 2000e*10/11≈1818e
nainen: 2000e*1/11≈182e
Näin molemmille jää rahaa omiinkin juttuihin, mutta molemmat osallistuvat yhteisiin maksuihin.
Miltäpäs kuulostaa? - yhteistilille vaan
yhteistilille vaan kirjoitti:
Niin. Jos on pakko pitää omat tilit eikä ottaa yhteistä tiliä käyttöön, kannattaa käyttää järkevän ihmisen oikeudenmukaista rahojen jakoa. Toisin sanoen:
Leikitään, että yhteisiin asioihin (että kaikki pysyvät hengissä, saavat asua katon alla, voivat tehdä kaikkea tarpeellista kuten pestä pyykkiä, soittaa puheluita, käydä kaupassa yms.) menee vaikkapa 2000e kuussa. Tavallisesti menot pistetään puoliksi ja molemmat maksavat omat osuutensa.
Kuitenkin jos miehen tulot ovat 5000e kuussa ja naisen 500e, ei naisella ole mitään mahdollisuuksia maksaa puolia eli 1000e. Silloin voi olla fiksua sopia oikeudenmukaisuuskäytännöistä.. Eli lasketaan paljonko suhteessa kumpikin tuo varoja perheeseen: mies 5000/5500=10/11 ja nainen 500/5500=1/11. Tällä voikin sitten lähteä laskemaan, paljonko miehen ja paljonko naisen pitäisi maksaa:
Näin molemmille jää rahaa omiinkin juttuihin, mutta molemmat osallistuvat yhteisiin maksuihin.
Miltäpäs kuulostaa?Ja jatkoa...
Erikoinen ajatus, että rakastava mies ei haluaisi mitään avonaiselleen mitään antaa... Kyllä itse naisena olen valmis antamaan miehelleni lähes kaikki rahamme (minun tienaamat noin yleisesti ottaen) käyttöön, jos tarvitsisi. Hän myös antoi omat rahansa käyttöön meille molemmille, kun olimme molemmat opiskelijoita ja hänellä oli osa-aikatöitä.
En käsitä. Rakastakaa toisianne, antakaa omastanne, käyttäkää rahaa yhteisten sopimusten mukaisesti ja selvittäkää välillänne olevia hiertymiä. Pitäkää yhteiset välinne kunnossa, ne on kuitenkin sille lapsellekin se todellinen koti - ei ne puitteet kuten hieno talo tai auto... - Yöäk !
HUORAT RULESS kirjoitti:
JATKÄ KÄY HUORISSA SIIHEN RAHAT MENEE??
Vain otettu lääke auttaa.
- Jokota
Miltäpäs kuulostaa?Tätä versiota suosittelee suomalainen avioliittolaki. Itsekin kannatan tätä versiota.
- avoliitton tarkoitus
Ja jatkoa...
Erikoinen ajatus, että rakastava mies ei haluaisi mitään avonaiselleen mitään antaa... Kyllä itse naisena olen valmis antamaan miehelleni lähes kaikki rahamme (minun tienaamat noin yleisesti ottaen) käyttöön, jos tarvitsisi. Hän myös antoi omat rahansa käyttöön meille molemmille, kun olimme molemmat opiskelijoita ja hänellä oli osa-aikatöitä.
En käsitä. Rakastakaa toisianne, antakaa omastanne, käyttäkää rahaa yhteisten sopimusten mukaisesti ja selvittäkää välillänne olevia hiertymiä. Pitäkää yhteiset välinne kunnossa, ne on kuitenkin sille lapsellekin se todellinen koti - ei ne puitteet kuten hieno talo tai auto...Mitäs erikoista tuossa on, susipari, ei sitä vertaa sitoisuneisuutta että olisi edes virallistettu suhdetta.
- Taloustaito
Meillä on isännän kanssa omat tilit, joille palkat menee kummallakin. Sitten on yhteinen lainanhoito- ja laskujenmaksutili, jonne kumpikin laittaa kuukausittain sovitun summan. Ja lapsella on oma tili, jonne lapsilisät menee ja sieltä maksellaan sovitusti lapselle tehtäviä hankintoja ja sinne myös laitetaan aina välillä yhteisesti sovittu summa rahaa lapselle. Sinne myös talletetaan lapsen isovanhemmiltaan saamat rahalahjat. On useampi tili, mutta eipä tartte taskulaskimen kanssa käydä kuitteja läpi.
Pisti silmään, että miehesi tekee niin paljon töitä kuin 24/7. Eikö olisi tärkeää olla myös perheen luona kotona ja ennen kaikkea lapsen kanssa? - --------------------
Tuota minäkin ihmettelen, että miehesi on paljon töissä, vaikka on pieni lapsi. Millainen vanhempi niin tekee? Kannattaisi ottaa puheeksi, sillä eihän sellainen meno tee hyvää vanhemmuudelle saati lapselle.
Ei miestäsi varmaan mikään pakota tuhlaamaan kaikkea aikaa työntekoon, kun lapsi tarvitsee hoivaa ja läsnäoloa. Myös osa-aikatyö, lyhennetty työviikko sekä kotiinjääminen jossakin vaiheessa ovat hänelle vaihtoehtoja. Mutta normaalit työajatkin olisivat tuplasti parempi vaihtoehto lapsen kannalta kuin töissä oleminen 24/7. Lapsi on vain vähän aikaa pieni ja töitä ehtii kyllä tehdä riittävästi sitten, kun se on jo suurempi. Se sinun miehesi on pakko ymmärtää. - tuhlaajatyttö-72
no kannattaisi asiasta ottaa selkoa kun alkaa lapsia tekemään. minua nauratti kirjoituksesi "mies maksaa talon lainan,onhan talo hänen"... lisäksi hoitaa vastuullisesti kaikki laskut? mikä mättää?? hän saa mun mielestä käyttää itseensäkin rahaa,kun ne itse tienaakin. mene takaisin töihin. ei siinä ole muuta keinoa. vai olisiko parempi että mies antaisi koko palkan sulle ja laskut jäis pystyyn. jos oikein lasket,ei ruokakauppaan tarttee tunkea tajuttomia määriä rahaa jos ei satu kuulumaan niihin onnekkaisiin joilla vara on pröystäillä. käytä kestovaippoja?tee itse ruoka vauvalle? kyllä se raha riittää kun ajattelet mitä ostat. unohda ne activiat kauppaan,ja lopeta diivailu.kaikki ollaan saman kh tuen varassa täällä.
- asdkfjölakdsjf
Niin juu, eihän isän tartte lapsiinsa käyttää rahaa, äidin pitää maksaa omasta pikku kukkarostaan kaikki. Jos isä on kerta kuvioissa niin saa kyllä luvan ostaa hyödykkeitä kanssa. Jos kerta talo on hänen niin hän saa maksaa talon kulutkin. Hänhän ne rahat saa kun talon myy eli ei hän varsinaisesti mitään menetä maksaessaan lainaa.
Sinänsä hyvä idea, että ei käytä ruokakaupassa rahaa kaikkein kalleimpiin vaippoihin ja muihin hyödykkeisiin. Parempi myös käyttää pitkäikäisiä tuotteita kuten kestovaippoja, jos vain osaa, koska ne ovat yleensä myös terveellisempiä itse käyttäjälle... - mr
No olipa harvinaisen naurettava kommentti =D Musta tuntuu että tässä tapauksessa mies ei itse ole älynnyt mitä se lapsi loppujen lopuksi maksaa ja kyllä, jos hän on suurempituloinen niin kyllä hänen kuuluu maksaa enemmän niitä menoja. Ja lapsihan on myös hänen eli kyllähän huolehtiva isä pitäisi huolen että lapsi saa sen minkä tarvitsee. Toki hän saa käytää rahaa itseensäkin, mutta kyllä hänen pitää ottaa vastuuta perheestään niin ettei äidin tarvitse koko ajan roikkua löyhässä hirressä raha-asioiden suhteen.
Alkuperäisen kirjoittajan kannattaisi näytellä kauppakuitteja miehelleen, ehkä hän sitten ymmärtäisi mitä se kaupassakäynti maksaa. Ja mitä ihmettä se tuollainen on jos tyyppi kysyy tarvitsetko rahaa ja jos myönnät, alkaa hän tiuskimaan asiasta? Tuo ei kuulosta ollenkaan normaalilta käytökseltä.
- elatusvelvollisuus
Miehen kuuluu elättää vaimonsa ja lapsensa .Siis jos olet vihitty vaimo hänelle.
- tiirikki
"Miehen kuuluu elättää vaimonsa ja lapsensa .Siis jos olet vihitty vaimo hänelle."
Kyllä avoliitossakin pitää elättää puoliso. Läheppäs hakemaan tukia ai olemattomien ttulojen perusteella, niin kyllä saat selville, että avopuolisonkin pitää elättää. Siihen ei tarvita edes yhteisiä lapsia. - ********
tiirikki kirjoitti:
"Miehen kuuluu elättää vaimonsa ja lapsensa .Siis jos olet vihitty vaimo hänelle."
Kyllä avoliitossakin pitää elättää puoliso. Läheppäs hakemaan tukia ai olemattomien ttulojen perusteella, niin kyllä saat selville, että avopuolisonkin pitää elättää. Siihen ei tarvita edes yhteisiä lapsia.Aloittajallahan mies elättää jo, maksaa laskut ja ostaa ruokaa. Ei mikään laki velvoita rouvalle eikä rouvantekeleelle osteleen rouvan mielitekoja.
- rahallinen
tiirikki kirjoitti:
Kyllä avoliitossakin pitää elättää puoliso. Läheppäs hakemaan tukia ai olemattomien ttulojen perusteella, niin kyllä saat selville, että avopuolisonkin pitää elättää. Siihen ei tarvita edes yhteisiä lapsia.Tää onkin nyt avioliitto missä ei haeta tukia.vaan rahat menee sen siliän tien.
- ,,,,,,,,,,,,
******** kirjoitti:
Aloittajallahan mies elättää jo, maksaa laskut ja ostaa ruokaa. Ei mikään laki velvoita rouvalle eikä rouvantekeleelle osteleen rouvan mielitekoja.
Hän sanoi että rahaa mies ei anna ruokaa varten:::::::
- ??????
,,,,,,,,,,,, kirjoitti:
Hän sanoi että rahaa mies ei anna ruokaa varten:::::::
Luitko aloituksen, käyvät yhdessä kaupassa. Pikkurouvantekele lähtee töihin, jos on niin vaikeaa.
- ANNA MULLE MÄ AUTAN
ÄLÄ ANNA BIMPEROASI SILLE SIALLE OPPII TAVOILLE!!!
- ???????
No mene töihin tienaamaan. Ihan oikeesti. Miehesi maksaa asumisenkulut ja ruokaakin osan, pitäisikö vielä sinun mielijohteetkin maksaa ?
- No tottakai
pitää maksaa jos avovaimo on yhteisestä päätöksestä kotona.
Senhän nyt sanoo järkikin. - ansiomenetykset huom
Tottakai pitää maksaa. Nainen on luopunut ansiotuloistaan, urakehityksestään, eläkekertymästään yms. hoitaakseen parin yhteistä lasta ja mies sitten olettaa naisen tekevän tämän pelkällä ruokapalkalla ja kehtaa vielä valittaa päälle? Kyllä minä ainakin odottaisin aika hiton paljon enemmän tai sitten molemmat ovat kotona 50/50. Juuri tällaiset isät ovat todellisia huoripukkeja, kun odottavat naisen tekevän kaiken lähes ilmaiseksi.
- realismia kehiin
ansiomenetykset huom kirjoitti:
Tottakai pitää maksaa. Nainen on luopunut ansiotuloistaan, urakehityksestään, eläkekertymästään yms. hoitaakseen parin yhteistä lasta ja mies sitten olettaa naisen tekevän tämän pelkällä ruokapalkalla ja kehtaa vielä valittaa päälle? Kyllä minä ainakin odottaisin aika hiton paljon enemmän tai sitten molemmat ovat kotona 50/50. Juuri tällaiset isät ovat todellisia huoripukkeja, kun odottavat naisen tekevän kaiken lähes ilmaiseksi.
No just. Sinä tuskin tulet sellaista miestä löytämään, joka maksaa asumiset, sähköt, vedet ja kaiken muun ja vielä rahaa jakaa sinulle. Hahahaaha, ei kuule löydy.
- as-xxxxxxxxxx
ansiomenetykset huom kirjoitti:
Sitten vielä yksi ongelma. Nainen maksaa liian vähän, ei oikeasti jaeta menoja nettotuojen suhteessa. Tässä se lisäkulu:
Jonkun verran pitää huorissa käydä, kun ei edes joka vuosi ole .... illua tullut.
Nainen on selvästi hautonut eroa vuosikausia ns. säästämällä "omia" rahojaan.
- eino.
Jutun aloittaja eli nainen on tainut tehdä väärän valinnan.
Miehellä lapsi ja vaimo.
Talous on yhteinen. Raha on toisisijainen asia. Mies käydessään töissä pitää elättää perheensä. Nainen saa pari sataa euroa kuussa. Nehän menee jo henk. koht. tarpeisiin.
Itsekkään en ole koskaan nähnyt lapsinlisistä mitään. Ne menee elämiseen. - huolehtii perheestä
jokaisella tapansa. Miehesi oli mukana päättämässä, että jäät hoitovapaalle. Siloinhan kuuluu mennä myös kaikki perheen tulot ja menot puoliksi. Samalla tavalla sinä teet kotitöitä ja huolehdit lapsesta, kun miehesi on kaiket ajat töissä.
- ISO JORMA AUTTAA KYL
MULLA ON MASSII TULE MUN LUOKSE: JÄTÄ HUORISSA KÄVIÄ SINNE: KYL JÄMPTI ON:
meillä oli siis oli yhteinen tili pelas hyvin mutta jos toinen halus exraa piti selitellä ei ollu ongelmia mutta vaihettiin omat tilit ja se maksaa kumman tilillä on rahaa ongelmia ei oo vaikka kummankin tiliotteet on näkyvissä eli siis omat tilit
- Näin tarkoitettu
Kuulkaapas nyt naiset mitä iso kirja raamattu kertoo meille!
(Paavali) 5:22-24 Vaimojen on antauduttava miehilleen kaikessa kuin nämä olisivat jumalia.
Joten naiset älkää iniskö miehillenne yhtään vastaan,ja palvelkaa miestänne,teidät on luotu miestä varten!- mä. oon. USKIS.
Noniin, Raamatun lukija :) Veikkaan että olet trolli, mutta trollautuminen kun ei ole niin vaarallista, niin vastaanpa kummiskin.
Viittaisit ensinnäkin oikein... Ei ole mitään "Paavalin kirjaa" johon voi noin vaan viitata.. Todellisuudessa tarkoitat kohtaa Efesolaiskirjeessä, eli Ef. 5:22-24.
Toisekseen... Kivasti päätit ottaa vain nuo vaimon velvollisuudet esiin. Kun lukee koko aihealueen 5:21-33 ja ymmärtää jotain keskeistä kristinuskosta, niin tajutaan että molemmilla on aika valtavasti työtä parisuhteessansa ja toinen toisensa rakastamisessa ja hoivaamisessa.
Lukekaa itse, jos haluatte hyvät neuvot yhteiselämäänne, en niitä voi paremmin auki selittää kummiskaan. - niin se vain on
mä. oon. USKIS. kirjoitti:
Noniin, Raamatun lukija :) Veikkaan että olet trolli, mutta trollautuminen kun ei ole niin vaarallista, niin vastaanpa kummiskin.
Viittaisit ensinnäkin oikein... Ei ole mitään "Paavalin kirjaa" johon voi noin vaan viitata.. Todellisuudessa tarkoitat kohtaa Efesolaiskirjeessä, eli Ef. 5:22-24.
Toisekseen... Kivasti päätit ottaa vain nuo vaimon velvollisuudet esiin. Kun lukee koko aihealueen 5:21-33 ja ymmärtää jotain keskeistä kristinuskosta, niin tajutaan että molemmilla on aika valtavasti työtä parisuhteessansa ja toinen toisensa rakastamisessa ja hoivaamisessa.
Lukekaa itse, jos haluatte hyvät neuvot yhteiselämäänne, en niitä voi paremmin auki selittää kummiskaan.En ole väittänyt sitä paavalin kirjaksi,mutta sen on paavalin sanomaa. Toki parisuhteessa molemmat vaikuttavat,mies on kuitenki se joka vie ja päättää,muu on turhaa mutinaa aiheesta.
- hiljaisuudessa
niin se vain on kirjoitti:
En ole väittänyt sitä paavalin kirjaksi,mutta sen on paavalin sanomaa. Toki parisuhteessa molemmat vaikuttavat,mies on kuitenki se joka vie ja päättää,muu on turhaa mutinaa aiheesta.
1. kirje Timoteukselle 2:
9 niin myös, että naiset ovat säädyllisessä puvussa, kaunistavat itseään kainosti ja siveästi, ei palmikoiduilla hiuksilla, ei kullalla, ei helmillä eikä kallisarvoisilla vaatteilla,
10 vaan hyvillä teoilla, niinkuin sopii naisille, jotka tunnustautuvat jumalaapelkääviksi.
11 Oppikoon nainen hiljaisuudessa, kaikin puolin alistuvaisena;
12 mutta minä en salli, että vaimo opettaa, enkä että hän vallitsee miestänsä, vaan eläköön hän hiljaisuudessa.
13 Sillä Aadam luotiin ensin, sitten Eeva;
14 eikä Aadamia petetty, vaan nainen petettiin ja joutui rikkomukseen.
15 Mutta hän on pelastuva lastensynnyttämisen kautta, jos hän pysyy uskossa ja rakkaudessa ja pyhityksessä ynnä siveydessä.
- xl
Kyllähän sitä monenlaista on kokeiltu..ja kerran ristiäisaattona miehen istuessa kapakassa..minulla muutama kymppi tilillä..ruokapidot tulossa..itku silmässä...sen kerran jälkeen rahat tulivat tililleni..itselleen jätti omaan kulutukseen jotakin...ei tarvinnut tapella enää rahasta ja lapsilla riitti ruokaa..vaatetta ja harrastetta...ja ajastaan sitten erottiin...
- näinmeillä
minun mieheni on elättänyt minua jo 8 vuotta, on ollut yks väli missä olen ollu 2v töissä, mut muuten se on elättäny mua, tää on ollu kummanki päätös, lapsia meillä ei oo eikä niitä haluta, mut koiria on, niiden kanssa mun päivä sit meneeki :) olen 27v nainen ja rakastan tällästä elämää, nää on valintoja elämässä. mieheni on esimies ja asutaan sen omistamassa rivarissa. mieheni on päälle 40 v.
- koriste kotona
Sinä olet laiska ja lapsellinen ja kai koriste sitten. Entäs sitten kun ukkos ei enää elätä sinua? Löytää nuoremman? Mutta loppujen lopuksi, oma on valintas, älä sitten valita kun joudut lähteämään tyhjin käsin, tai ainakin ala säästää pahan päivän varalle äläkä puhu ukollesi säästöistäsi mitään...
- näkökulmaaaaa
Niii,ei ole sitten tullut mieleen että sulle ei kartu eläkettä.Toisekseen,ootko oikeasti sitä mieltä että kotona on kiva vain räkiä kattoon kun mies elättää ja omistaa kaiken.
Sitten,kun ja jos mies/sinä kyllästyy suhteeseen,tulee ero niin a)sulla ei ole mitään omaisuutta taikka varallisuutta b) ei työkokemusta muusta kuin pitkäaikaistyöttömyydestä mikä ei ole kauheen hyvä crediitti töitä haettaessa.
- yksimies
on outomies jos jätää nuinkomian naisen jalapsen
- vjhvjhvjh
Ei kukaan ole töissä 24/7 ....ja jos olisikin, niin siitä saisi sen verran hyvät rahat, että sinun tuloillasi ei juuri merkitystä. Miehelläsi muutenkin näyttää muut asiat menevän sinun ja lapsesi edelle.... jopa työ!
- ........
Sitten ainakin sen pitää maksaa elatusta lapsesta kun muutat lapsen kans pois.. saat itekki rahaa paljo paremmi ku nyt siihe asti ku töihi meet!! en ite ainakaa kattelis tommost pitkää.. jos lapsi yhes halutaa ni kyl sitä pitää yhes hoitaa ja viettää aikaa ja yhessä elatuski maksaa.. et pistä kämppä hakuun ja ilmota miehelle siitä et muutat lapsen kans pois. voi sekin saada sen jo tajuumaa omaa käytöstää!!
- raha ja mania
Kun mania iskee sille ei voi mitään.Se on koettu meillä.Mitkään isotkaan lapsiluvut ei merkitse miehelle mitään kun täytyy vain mennä 23 tuntia ja välillä käydä näyttäytymässä ja joskus unohtaa sekin tunti käydä kotona.Ja tuottaa tuskaa toiselle kun huolehtii ettei mitään onnettomuutta ole sattunut.Todellisuudessa mies on onnensa kukkuloilla noina poissaolotunteina.
- tupuhupululakupupura
Tarkoittiko tuo otsake että mies tumputtelee kun minä pihistelen?
- oikein ihana kiusa
Jos antaa bershettä mukulan toivossa niin siinähän sitä kärsii sitten(elämänsä äijän kanssa)..
Otan osaa..ja mietettä kannattiko jalkoväli levittää.- Mitä muuta et ymmärr
Onko lukihäiriö vai joku muu ymmärryksen vaje ?
- äitee73
Tätä se on nyky-Suomen sosiaalietuudet. äitihän ei tarvitse muuta kuin hikiset rahat, jolla koittaa kituuttaa. Tuskin sinäkään olet koko lopun elämääsi hoitovapaalla ja olen kanssasi yhtämieltä sitä, että rahaa voi laittaa syrjään myöhemminkin, kun talous on paremmin näpeissä. En sinuna tallettelisi tulevaisuudessakaan lapsilisiä miehesi tilille. Jos jotain talletat, perusta tili lapsellenne. Miehesi kuitenkin laittaisi ne omiin tarkoituksiinsa ja ne rahat eivät ole hänelle tarkoitettuja. Et ole myöskään mitenkään velvollinen suorittamaan tällaista elättämisestä koituvaa kulua hänelle. Hän ilmesisesti järkeili näin, että hän on oikeutettu saaman lapsilisät itselleen ikäänkuin korvauksena siitä,että sinä et tienaa. Miettisin kuitenkin uudestaan, kannattaako olla hoitovapaalla vielä niitä vuoden päiviä? Sain sellaisen kuvan tilanteesta, että jäät miehesi jalkoihin, kun hän saa tehdä mitä mielii. Ilmeisesti hän pitää oikeutenaan humpustella, koska hän on teidän perheen elättäjä. Hän ei näin ollen osaa arvostaa sinun panostasi kodin ja lapsen hoidossa. Sitäpaitsi itse pienen lapsen äippänä tiedän, että lasten hoito se vasta totista työtä onkin!!! Huolestuttavaa on, että miehesi pakoilee omaa isyyttään milloin minkäkin syyn varjolla. Sinullakin on oikeus huokaista ja saada itsellesi omaa aikaa. Ei ole huonoa äitiyttä ottaa aikaa välillä itselleenkin.
- Arto k.
Hei. Ole ukollesi kiltti. Pitäähän sitä miehen kaljansa saada. Muuten olen sitä mieltä että hällä on joku hutsu.
- Jouse.....
Kuinka paljon maksat vuokraa asumisestasi?
- turvatussu
oisit pitänyt sen värkin kiinni etkä jakanut holtittomalle äijälle.nyt käyttö oikeus tiliin tai avio ero.pidä puolesi.
- diiipadaapa
Taitaa nyt kuitenkin olla hieman liioiteltu aloittajan väittämä "töissä 24/7". Oletetaan nyt kuitenkin, että mies tekee vaikka tupladuunia elättääkseen "perheensä" ja kyetäkseen maksamaan laskut kuten aloittaja kertoo. Voisin kuvitella, että jo pelkästään lainanlyhennyksiin, perus sähkö-, puhelin-, netti-, vesi-, vakuutus- ym. laskuihin uppoaa tältä kyseiseltä mieheltä n. 1000e/kk. Voisin myös kuvitella, että kyseisellä miehellä on auto, joten nykyisillä bensa ym. vakuutusmaksuilla tuo nostaa kuukausimenoja useammalla satasella. Sanotaan nyt pyöreästi sitten, että mies maksaa pakollisia menoja vaikka n. 1300e/kk. Jollakin perusduunarin palkalla sinulla jää käteen ehkä sen 1500e/kk (jos on vuorotyö josta maksetaan lisät). Vaimokkeen "tienesteillä", eli se kodinhoitotuki lapsilisät pyöreästi sen 400e/kk. Eli jo tällä laskelmalla jäisi n. 600e/kk siihen elämiseen mikäli mies laittaisi tilistään sen loputkin 200e suoraan perheen hyvinvointiin.
Mies ilmeisesti kuitenkin tekee vähintään sitä tupladuunia, eli siitä saatavat "ylimääräiset" tienestit ovat suoraan kotiinpäin. Voisi siis kuvitella, että itse elämiseen jäävä rahamäärä, huomioiden jo edellisen laskelman, on tällä perheellä n. 1600e/kk (tämäkin ehkä alakanttiin laskettu). Kyllä sitä luulisi tuolla rahamäärällä pärjäävän kolmihenkisen perheen. Tietysti mies sitten voi olettaa, että koska hän tekee paljon duunia rahansa eteen, ja maksaa ns. kaikki pakolliset menot sitä ruokaa lukuunottamatta ja vielä olettaa, että lapsilisät pitäisi pistää säästöön, niin ehkäpä sitten tosiaan vaimokkeena käyttäisin sen 260e/kk ruokaan ja lapsen elättämiseen ja pitäisin kiltisti suuni supussa pyytämättä mieheltä latin latia. Ehkäpä mieskin jossain vaiheessa siihen havahtuu siihen, että kotona syödään pelkkää hernekeittoa ja kaurapuuroa päivästä toiseen?
Tai sitten tosiaan menisin itse takaisin töihin kun huomaa sen, että alunperin puhuttu/sovittu järjestely ei yksinkertaisesti toimi. Tässäkin kuviossa kun kuitenkin oleellinen seikka on se, että naiselle ei jää asumiskustannuksia joka on jo huomattava säästö kuukaudessa, niin jopa osa-aikaisena työntekijänä minulle jäisi sitä "omaa rahaa" enemmän käytettäväksi kuukautta kohden kuin kodinhoitotuella vaikkakin sitten joutuisin sen perhepäivähoidon maksamaan omasta pussistani.
Eipä meinaa minullakaan olisi pokkaa lisää sitä rahaa mieheltä kerjätä huomioiden jo sen, mitä mies maksaa kuukautta kohden jo pakollisissa menoissa. Varsinkaan jos mies ei tosiaan tätä täysin vapaaehtoisesti tekisi varmistaen asian niin, että hänen perheellään on kaikki hyvin ja ruokaa pöydässä, kun omat tulonsa ovat moninkertaiset toisen tuloihin nähden. Ja jos asia tosiaan on siitä kiinni, että miehen mielestä kuuluu tulla toimeen niillä tuloilla mitä sitten kuukautta kohden "tienaan", eli sen 260e, niin ostan sillä rahalla ruoan itselleni ja lapselle. Mies hoitakoot sitten oman ruokapuolensa aivan miten lystää ja siten mihin hänellä itsellään on varaa. Jos ei ihan tosissaan tästä jo mies havahdu järkiinsä, niin sitten kyllä jo parempi lähteä eri teille!- hanki tietoa pässi
En tiennytkään, että nykyisin maksetaan yhdestä lapsesta lapsilisää "pyöreästi sen 400e/kk".. Mihinhän meidän 300e/kk on jäänyt? :O Ei meille tule kuin n. 100e, nyt kyllä Kela kusettaa ja pahasti!
- Koko lause...
hanki tietoa pässi kirjoitti:
En tiennytkään, että nykyisin maksetaan yhdestä lapsesta lapsilisää "pyöreästi sen 400e/kk".. Mihinhän meidän 300e/kk on jäänyt? :O Ei meille tule kuin n. 100e, nyt kyllä Kela kusettaa ja pahasti!
Teksti meni kyllä näin;
"...kodinhoitotuki lapsilisät pyöreästi sen 400e/kk."
Etkö oikeasti ymmärrä plussaa sanojen välillä?
Tosin lauseen kirjoittajalle tiedoksi, että kodinhoidosta ei kotona olevalle makseta, vaan lapsen kotihoidosta. - opettele laskemaan
Koko lause... kirjoitti:
Teksti meni kyllä näin;
"...kodinhoitotuki lapsilisät pyöreästi sen 400e/kk."
Etkö oikeasti ymmärrä plussaa sanojen välillä?
Tosin lauseen kirjoittajalle tiedoksi, että kodinhoidosta ei kotona olevalle makseta, vaan lapsen kotihoidosta.Siinä tapauksessa saan sen 460e.. Että, jos ei osaa laskea noin tarkkaan, niin kannattaa käyttää laskinta...
- "Koko lause..."
opettele laskemaan kirjoitti:
Siinä tapauksessa saan sen 460e.. Että, jos ei osaa laskea noin tarkkaan, niin kannattaa käyttää laskinta...
Olen opetellut laskemaan aikoja sitten ja hyvin olenkin. Sattui muuten olemaan suosikkini koulussa.
Sorry, en ymmärtänyt, että minun olisi pitänyt se sinulle laskea, vaan siteerasin ainoastaan kirjoittajaa.
En edes tiedä nykyistä kotihoidontukea, vaan oletin sitä saavien tietävän.
- Raataja
24/7 tarkoittaa että menee sen ajan. Ja se maksaa. Voisit sinäkin miettiä lisätienistejä urhoolliselle mihelle.
- 2. tyhmä
Oletko miettynyt että jos eroatte, et saa pennin killinkiäkään kotiin laitetuista rahoista, et mistään mikä on avomiehesi nimissä. Ja ilmeisesti jossain vaiheessa eroatte, koska teillä nyt on jo noin kriittistä ja epätasa-arvoista. Jossai nvaiheessa kyllästyt mieheesi. Miksi jäit kotihoidontuelle? Esim. eläkekertymäsi tältä ajalta on nolla. Äläkä missään nimessä laita lapsilisiä miehesi tilille. Hänhän selvästi jo ennakoi tulevaa eroanne ja kahmii rahat itselleen.
Ihmettelen mitenkä voit olla noin sinisilmäinen? Jätä se miehesi hyvän sään aikana. Hän maksaa taloaan ja se on vain hänen. Sinulla ei ole osaa eikä arpaa hänen omaisuuteensa, vaikka kuitenkin olet käynyt töissä ja maksanut yhteisesti menoja.
Tulet harmittelemaan tulevaisuudessa, että olet noin lievästi sanottuna tyhmä.- jarillo1976
itaelläni sama tilanne toinen kuluttaa kaikki rahat viikossa ja mun rahoilla pitää elää loppukuukausi.tässä tapauksessa asia on toisinpäin että minä olen mies ja nainen on se huonompi osapuoli.nyt on kyllä ero tulossa kun vaimo lähti muualle asumaan ja minä jäin lapsen kans kahdestaan
- Reps ja Kukkuu
jos ei avioehtoa, omaisuuden säästö puolitetaan ----- osaako mies velkaantua riittävästi ajoissa on eri kysymys - muutoin menee puoliksi
- järki päähän
Reps ja Kukkuu kirjoitti:
jos ei avioehtoa, omaisuuden säästö puolitetaan ----- osaako mies velkaantua riittävästi ajoissa on eri kysymys - muutoin menee puoliksi
Avolitossa ei tarvita avioehtoa. Avolitto ei ole mitenkään juridisesti verrattavissakaan avioliittoon. Eikä sitäpaitsi avioliitossakaan omaisuus muutu toisen omaisuudeksi. Ainoastaan ero- tai kuolemantapauksessa se muuttuu joko avio-oikeudeksi tai perinnöksi. Erossa enemmän omistava joutuu maksamaan tasinkoa köyhemmälle, mutta voi antaa vaikka vanhat housunsa, jos se riittää tasingoksi. Normaalisti tietenkään ei, mutta se rikkaampihan voi toisen tietämättä tehdä velkaa ja silloin köyhemmäksi luultu joutuukin maksamaan. Älkää olko naiset tyhmiä ja antako miehen laittaa kaikkea omiin nimiinsä. Avoliitossa kannattaa pitää kuitit tallessa mitä kukin on hankkinut ja ei tarvi sitten taistella kumman joku tavara on.
- Jokota
Alle 3-vuotiaan lapsen hoitamisesta saa eläkekertymää kuin olisi ansainnut 500e/kk palkkaa. Sama opiskellessa korkeakoulussa. Tämä eläkekertymä täytyy kuitenkin erikseen hakea, se ei kerry automaattisesti.
- ...........
Olet niin valitettavan oikeassa. Valitettavan moni nainen ajaa itsensä tällaiseen loukkoon, jossa mies vain kasvattaa omaisuuttaan samalla, kun nainen hoitaa lapset sekä hänen pienet tulonsa menevät läpivirtaaviin menoihin, kuten ruokaan, laskuihin ja lasten kuluihin yms.
Tässä aiheeseen liittyvä artikkeli:
http://www.menaiset.fi/artikkelit/tyo-raha/rahankaytto/art599-Nainen-on-arjen-maksaja.html
- ukkopoika
Ikävä lukea tuollaisesta tilanteesta. Et kerro minkä ikäisiä olette, mutta selvästikään tiiminä homma ei toimi. Mies on poispilattu ketku ja sinä sinisilmäinen romantikko. Perheessä pitää olla uhrautuvaisuutta ja toisen huomioimista ja miehesi ei ilmeisesti osaa kumpaakaan. Jos on oma asunto, ei luulisi olevan tarvetta työskennellä 24/7, kun perhe odottaa yhdessäoloa. Omaisuuden arvottaminen perheen kustannuksella on lapsellista touhua.
Jos parisuhteeseen haluaa, kannattaa unohtaa omistussuhteet ja ansaitsemiset. Kaikki tehdään yhdessä ja maksetaan kenellä rahaa sattuu olemaan. Jatkuva erotilanteen arviointi on epäkypsää teinipelleilyä. On joko pelissä mukana tai sitten ei. Äijä on äijä vasta kun sen ymmärtää. Nainen taas on fiksu, kun ei käytä tilannetta hyväkseen. - vaihda osia
Ajattelepa asia toisinpäin, mene itse töihin ja mies jää kotiin. Jossain vaiheessa sinullekin kasvaa kyrpä otsaan, se on varmaa. Loppupelissä toisen elättäminen pitemmän päälle on henkisesti hyvin raskasta, vaikka se olisikin ollut yhteinen päätös. Monelle naiselle kotia jääminen on unelma, siihen pyritään keinolla millä hyvänsä.
- vaihda itse
Mun kokemuksen mukaan se menee niin, että ensin ei palkata koska teet kuitenkin heti lapsia, sen jälkeen ei palkata koska on pieniä lapsia, aukko työhistoriassa tjsp ja sit oot jo liian vanha ja on liian vähän työkokemusta. Kun työura ei aukene tekee lapsia että olis edes jokin paikka elämässä (äitiys on yhdenlainen ura), rahaa kun ei tule mistään jos mies tienaa "liikaa" ja nykyisin miehet ei useinkaan tahdo rahaa antaa saatikka itse sitä kehtais kerjätä, tai vain toisen elättinä olla ilman mitään vastiketta. Sit koti ja lapset pitää hoitaa yksin kun "ei sulla ole muutakaan tekemistä". Minä ja moni muu kyllä vaihdettaisiin osia jos löytyis työpaikka ja palkka joka mahdollistais sen. Mun mielestä tämä on raskaanpaa mulle kuin mun miehelle ja kyllä sekin varmasti sen oikeasti tietää, koska ei kyllä ikinä tulis jäämään kotiin vaikka olis tilaisuus ja tietää etten minäkään olisi vaikka joskus esitänkin.
- yh nainen
Minun mielipide on että pistä vaan se sun turpas kii ja oo iloinen että sul on noin paljon rahaa mitä käyttää. Asut ilmatteeks ja mies maksaa välil 100 euron ruokalaskuja. Sulle jää 260 e 100 lapsilisä? huh huh. Minä olen YH äiti...minulla on maximi 170 euro tilillä ku vuokra on maksettu...siitä pitäis vielä maksaa sähköt ja vakuutukset ja sit vielä jotain ruokaa... Että ole sinä nainen nyt vaan iloinen siitä mitä sinulla on ja muista että on niitä jolla on asiat pikkasen pahemmin. Minä en kuitenkaan täällä siitä kiukuttelen!
- Greebio
kui sulla on varaa nettiin?
- 15+15
yh nainen on surkea provo.Jos sulle jää 170e ruokaan,sähköön ja vakuutukseen niin mistäs ostat lapselle tarvikkeita.
Ja toisekseen,oisko pitänyt miettiä ennen kuin hankii lapsia että mitä jos jääkin yksin,onko varaa siihen.Jolleiii,niin lapsia ei pidä silloin hankkia. - yh nainen
15+15 kirjoitti:
yh nainen on surkea provo.Jos sulle jää 170e ruokaan,sähköön ja vakuutukseen niin mistäs ostat lapselle tarvikkeita.
Ja toisekseen,oisko pitänyt miettiä ennen kuin hankii lapsia että mitä jos jääkin yksin,onko varaa siihen.Jolleiii,niin lapsia ei pidä silloin hankkia.tarvikkeita?!? :D Kuules minä pärjään näillä, ei oo muuta vaihtoehtoja enkä valita!!! Osan hyvin säästää...ja jos sinä haluat lapsia tappaa niin se on sun ongelma...
Greebio: kuka on sanonnut että minulla on netti? Paljon palveluita ovat ilmaisia kuhan osaa etsiä. En minä muuten pärjäis jos en osais säästää
- -
Lapsilisä on tarkoitettu lapsen elättämiseen, eikä mihinkään tilille säästöön!
- Äijä kiertoon
Kyllä se on nyt niin, että äijä pitää laittaa kiertoon.
Kun muodostetaan yhteinen talous, etenkin siinä vaiheessa kun on lapsia, niin molemmilla pitää olla sama elintaso, tuloista riippumatta.
Jos rakastaa puolisoaan, ei voi lähteä siitä, että toinen on taloudessa köyhempi kuin toinen.- Mitä on "rakastaa" ?
Olet varmaankin naisimmeinen, mies ei sano eikä ajattele noin. Päinvastoin: kun nainen ei tienaa omaa eikä mies anna rahaa, niin naista voi pompottaa, alistaa ja pitää ruodussa ja siinä luulossa, että se päättää kaikki asiat, joka tienaakin. Siis todella myöskin vaimon kaikki asiat.
- uneton mies
Miehes ei tiedä mitä seurustelu ja siihen sitoutuminen tarkoittaa. osta sille sanakirja tai googlaa sille sen tarkoitus.
- Hah !
"Seurustelu" ? Elävät kyllä ihan perhe-elämää jo ainakin aloitustekstin perusteella. Nuku niin tajuut paremmin.
- Kokemusta on
Minä tiedän tämän tarinan,miehet ravaa muka töissä,vierasta p......
metsästää,harva haluaa odottaa koska anetaan.- Hah !
Kokemus ja tieto ei ainakaan tästä kommentista käy ilmi.
- dfgdgdfg
Monet täällä kirjottaa ettei miehen tarvi rahottaa rouvan mielitekoja. Mutta jos yhdessä on päätetty että äiti jää kotiin hoitamaan lasta, niin kyllä silloin mun mielestä molemmilla kuuluu olla käytettävissä yhtä paljon rahaa "omiin juttuihin". Jos se ei miehelle sovi, niin sitten muksu hoitoon ja rouva töihin. Mieheni opiskellessa minä kävin töissä ja siirsin hänen tililleen sen verran että molemmilla oli yhtä paljon käytössä. Näin siis automaattisesti joka kuukausi, niin ettei hänen tarvinnut pyytää minulta rahaa. Se oli mielestän kaikkein reiluinta. Eikä kasvanu mitään ylimääräisiä elimiä otsaan. Tietysti jos toinen vaan makaisi laiskana kotona eikä edes haluaisi töihin, niin sitten olisi toinen ääni kellossa.
- KAURAPUUROA ÄIJÄLLE
JÄTÄ MUUTMAN KERRAN ILMAN RUOKAA NIIN OPPII..SANO ETTÄ RAHAT EIVÄT RIITÄ ENÄÄ HÄNEN RUOKAANSA
SYÖKÖÖT KAURAPUUROA - uncle sam
jos vaikka käy rakennuksella...rakentaa teidän yhteistä omakoti taloa...ilmoittaa sitten vasta kun sisään muutto onnistuu...tai voipi myös oikeasti olla töissä..siis työ paikallaan..raha ei kaikkea ratkaise yhteis elossa..enempi se rakkaus puoli..siis molemmin puolinen..tietysti voihan se käydä näissä timo soinin sala seuroissa eikä kehtaa sulle tunnustaa..tsemppiä..
uncle sam - 7937999
En käsitä pariskuntia, joilla raha-asiat tuntuvat olevan samassa tilanteessa kuin yksin asuessa. Avolittossa sen vielä ymmärrän, mutta kun on lapsia ja talo ja niin edelleen, miten se voi toimia, jos kumpikin pitää tiukasti omat rahansa?
Me olemme avoliitossa ja kummankin tulot ovat suunnilleen samaa luokkaa ja voisi sanoa että tuhlailukin on suunnilleen samaa luokkaa, tosin eri asioihin. Ei me katsota sitä kumpi maksaa minkäkin tai kumpi nyt on käyttänyt enemmän rahaa turhuuksiin, tärkeintä, että kaikki saadaan hoidettua. Yhteistä tiliä tosin ei ole, mutta laskuja tulee makseltua ristiin ja rahaa annettua toiselle, jos hänellä ei enää ole. Puolin ja toisin. En voisi kuvitellakaan elämäämme niin, että kumpikin pitäisi tiukasti omat rahansa ja kaikki laskut, ruuat, sun muut laskettaisiin sentin tarkkuudella tasan... Johan siinä menee aika ja hermo jo siihen kirjanpitoon. Kukin tietysti tavallaan. - ei ihan kohdallaan
Miehelläsi ei ole luultavasti käsitystä siitä minkä verran rahaa kuluu päivittäismenoihin. Voisit laskea hänelle valmiiksi perheenne ruokamenot esim. keskimääräisen kulutuksen mukaan ja osoittaa, että et tuhlaa. Netistä löytyy ruokamenoarvioita.
Sanoit myös, että mies maksaa talon lainan, onhan talo hänen. Tämä tarkoittaa, että eron jälkeen talo on kokonaan avomiehesi ja sinä olet lapsen kanssa sossun armoilla.
Mies osoittaa käytöksellään, että hän ei ole sitoutunut lapseen, pikimminkin ahdistunut. Ota raha-asia puheeksi sopivan rauhallisella hetkellä. Hän joutuu joka tapauksessa maksamaan elatusmaksun, jos eroatte. Ota selvää etukäteen elatusmaksun suuruudesta, että et suostu liian pieneen maksuun. Onko miehesi kiinnostunut lapsesta kotona ollessaan? - kunnonsyy
lapset tarhaan heti kun mahd ja töihin! turhaa kiukuttelet jos itse valitsit työn sijaan jäädä kotiin pikkurahalla! kohtuutonta pyytää mieheltäsi vielä enemmän rahaa (vaikka hänellä sitä olisikin) jos hän maksaa jo kodin, auton, laskut... vaikka parisuhteessa/avoliitossa moni asia on jo yhteistä, mutta että rahatki vielä. voi jeesus.
- Kunnon syy tämäkin:
Aloittaja kirjoittaa melko(!) selvästi;
"Olen nyt jäänyt hoitovapaalle, ja aion pysyä kotona vielä reilun vuoden verran. Tämä oli avomieheni ja minun yhteinen päätös."
- Kalteritango
Aloituksesta muistuu mieleen oman avioliiton alku kauan sitten. Eka lapsi oli jo ja perhe-elämä alullaan. Miehen työpäivät olivat ympäripyöreitä, mutta kun hän oli kotona, niin lapsi sai kaiken ajan ja huomion, siinä ei ollut ongelmaa, ihan päinvastoin.
Mutta raha oli ongelma. Vaikka siitä ei varsinaisesti riidelty, niin sillä pääsi alistamaan, sitä täytyi pyytää, kun omat vähät ja lapsilisät ainakin osittain olivat huvenneet ruokaan ja muuhun päivittäis- ja lapsen tarpeisiin. Pyytämisestä seurasi aina sama virsi; "joko taas".
Mitä tulee ajatella ns. aikuisesta ihmisestä, joka ei tiedä, minkä verran kaupassa käynti kustantaa, silloin ja nytkin. Tai tietää kyllä, mutta asennoituu ja käyttäytyyy, kuin toisen pitäisi olemattomalla saada mahdollisimman paljon aikaiseksi. Olisinpa ymmärtänyt tarjota kaurapuuroa tai rokkaa riittävän kauan, valitettavasti ajatus oli vielä silloin olla kunnollinen ja hyvä perheenäiti, joka loihtii hyviä ja terveellisiä aterioita tyhjästä.
Ymmärtävä ja rakastava puoliso kysyy sopivin väliajoin; "minkä verran tarvitset ...?" ainakin silloin, kun tietää rahan menevän yhteisiin arkipäiväisiin ruoka- yms. kuluihin. Aikuiseksi asti kasvanut tietää, miltä tuntuu pyytää, anella, 'rukoilla' ja alistua eikä halua rakkaalleen sellaista osaa. Ja kun ei tiedä, niin ei tiedä 'rakkaudestakaan' yhtään mitään. - Sivuhuomio
Syötte muuten tosi halvalla. Vaikka lapsi onkin pieni, niin ihmetyttää mistä ihmeen kaupasta onnistutte ostamaan koko perheelle viikon ruoat alle 200€ ?
- Terveyhuomio
Ostapa sinäkin perusraaka-aineet ja tee ruokasi itse, niin pääset alle puoleen tuosta euromäärästä. Jos et syö sisäfilettä joka päivä ja jos syöt normaalisti etkä ole ahmatti.
- Possuäiti
Ehdottomati miehen kuuluu maksaa perheen menot ja antaa sinulle rahaa, jos kerran yhteisestä päätöksestä hoidat kotona teidän yhteistä lasta!
Kannattaa ajoissa tehdä tämä talous kuviot selväksi, koska on oletettavaa että kun lähdet töihin maksat kaikki teidän perheen laskut, päivähoitomaksun, kaikki lapsen kulut yksin! Miehesi maksaa vaan asunnon, joka kertyy hänelle omaisuudeksi. Lopulta olet koko elämäsi kiitutellut, et omista mitään ja olet aina vaan pa.
Meillä on sovittu, että mies maksaa asuntolainan, kaikki meidän perheen vakuutukset ja joka toinen kk päivähoitomaksut. Minä maksan kaikki muut maksut, lasten kulut ja käyn useammin kaupassa. Joka lauantai käymme yhdessä isosti kaupassa, toinen maksaa toisen kaupan maksun ja toinen toisen.
Silloin, kun olin kotona lasten kanssa mieheni maksoi kaiken, maksoin pienistä tuloistani satunnaisia kauppareissuja, omat laskuni (puhelin, yksi lehti) ja lasten menot. Ja säännöllisesti sain mieheltäni rahaa, kauppaan ja hyvän vaimon lisää shoppailuun, kampaajalle yms.
Miehesi tekee kovasti töitä, on ilmeisesti yrittäjä? Luulisi tuolla työmäärällä jo olevan varaa maksaa perheen menot ja antaa vaimolle käyttörahaa. Jos ei ole, on miehesi perin tyhmä. Anteeksi vaan, mutta minä en ainakaan uhraisi elämän parasta aikaa töissä, jos en siitä saisi erittäin tuntuvaa koravausta. Tai sitten tuo työnteko on pako keino, jos taas näin on, on vakavan keskustelun aika!- minä vaan,,,
Femakko.
- VanhaKyynikko
Olehan varovainen säästöjesi käytössä. Pahimmassa tapauksessa käytät kaikki säästösi elämiseen ja mies maksaa asuntoaan. Sitten mies heivaa sinut nuoremman naisen takia pihalle ja sinä et saa mitään. Avoliiton ikävä puoli! Sinä jäät tyhjänpäälle vaikka olet käyttänyt kaikki tulosi ja omaisuutesi perheen elättämmiseen. Miehellä taas olisi maksettu asunto. Todennäköisesti pihi mies ei edes maksaisi elatusmaksuja. Mieti tätä.
- kevatnurmi
älä missään tapauksessa anna lapsilisiä hänelle ne on sulle tarkoitetettu ,sinä lapsenkin hoidat ,tuon tyypin mies ei ikinä muutu ,kun on tottunu käyttään rahat omiin tarkoituksiin ,niin tarve vain enenee iän myötä ,
- k93ls0xxxx
Ottakaa käyttöön kolmen tilin systeemi. Eli yksi yhteinen tili perheen yhteisten asioiden hoitoton, josta maksetaan ruoat ym. yhdessä sovitut kulut. Lisäksi kummallakin ikioma tili. Jos pelkäät, että mies hummaa yhteiseltäkin tililtä rahat, niin sitten ei tietysti tämäkään sovi, jolloin ainoa vaihtoehto on se, että palkkapäivänään miehen tililtä menee esim. suoraveloituksena 300 euroa sinun tilille, joilla sinä maksat sovitut asiat.
Rahasta ei tarvitse riidellä, kun säästellään ensiksi KAIKKI kuitit ja laskut 2 kuukauden ajan. Ruutuvihkoon tai Excel-taulukkoon sarakkeita (ruoka, lapsesta aiheutuvat menot esim. vaipat ja vaatteet, omat vaatteet, lääkkeet ja sairaanhoito, hygienia ja siivous (wc-paperit, saippuat), pakolliset asumiskulut (sähkö, vesi, netti), matkakulut (esim. auto), työruokailu, huvittelu (ravintolakäynnit, lehtitilaukset, lotto) jne. Kun kahden kuukauden menot tiedetään, niin sitten plus-sarakkeeseen kaikki tulot mitä on (lapsilisä, palkka, kodinhoidontuki jne). Kun aletaan keskustella asioista, niin voidaan käyttää faktatietoja, eikä mutu-tuntumaa.
Moni parisuhde kaatuu juuri tähän, että miehen mielestä nainen on vain LOMALLA ja taas nainen kokee katkeruutta, koska mies käy töissä LEPÄÄMÄSSÄ. Kun tämä on lähtökohtana, niin on vaikea löytää yhteisymmärrystä rahankäytöstäkään, kun nainen alkaa vaikuttaa loisijalta ja mies vastuuttomalta humputtelijalta.
Yksi vaihtoehto on se, että mies ottaa isyyslomaa ja osan vanhempainlomasta hoitaakseen, jolloin hän saa tuntumaa siihen, millaista se pienillä rahoilla kitkuttelu on.
Jos tarkoituksenne on hankkia lisää lapsia, niin mars vaan töihin ansaitsemaan. Ole sitten toisella kierroksella pidempi aika äitiyslomalla, niin kumpikin lapsi pääsee nauttimaan siitä. - sitekä
Meillä mies on holtiton rahan käytön suhteen, minä säästäväisempi. Laskut on jaettu suunnilleen puoliksi tulot huomioiden, koska minulla on isommat tulot. On siis luontevaa, että yhteisistä menoista minä maksan vähän enemmän.
Mies ostaa itselleen "leluja", jenkkiautoja yms. muita syöppöjä ja turhakkeita, mutta itepähän ottaa itselleen velkaa (emme ole naimisissa, enkä raha-asian takia menekään). Näihin en ota millään tavalla osaa.
Mies ei ole aiemmin kantanut raha-asioista huolta. Nyt hänen huolensa kuitenkin alkoivat, kun minä sairastuin nopeasti vakavasti työpaikan homealtistuksen takia. Poissaolot töistä ovat alkaneet laskea palkkaani (sairauspäivärahat 60 pv) käytetty ja kotona vaan möllöttelen sairaspäiviä laskien. Nyt ukolla onkin paniikki päällä, kun joutuu osallistumaan lastemme menoihin vähän enemmän.
Ei se mitään. Tämä kissa putoaa aina jaloilleen ja kun taas pääsen terveeseen työpaikkaan, pärjään kyllä (ja säästöjeni puolestakin pärjään siihen asti). Hauska katsoa, kun mies kärvistelee ja kituu rahahuolissaan omien laskujensa kanssa ja silti se ei vaan osaa myydä noita turhakkeitaan pois... Raha on vaan rahaa, joten en jaksa joka euroa valvoa, jos maksan/olen maksanutkin mieheni puolesta vähän enemmän. Pääasia, että kaikkea en toisen puolesta suostu maksamaan.
Sunkin kannattaa ottaa huomioon, että nopeasti voi tapahtua yllättäviä muutoksia, esimerkiksi sairastumisia, jotka vaikeuttavat sun elämää entisestään. Yllättävien tilanteiden varalle on hyvä varautua. Lapsilisällä ja kotihoidontuella et varaudu mihinkään.
On siis oikeus ja kohtuus, että vaadit itsellesi palkkaa lapsesi kotona hoidosta. Ei ole reilua, että toisella on vaan varaa omiin hurvitteluihinsa ja toisella ei. - 1+2 = 3
Ole iloinen siitä että sinulla on työpaika johon palata, yritä rauhoitella miestäsi että siihen ei ole kuin vuosi enää. Minun vaimoni ei koskaan palannut töihin hoitovapaaltaan ja olen 8 vuuotta joutunut yksin elättämään hänet. Vaimoni kieltää minut jopa lähtemästä työpaikan juhliin "tuhlaamaan perheen rahoja" ja ulkomaanmatkat ovat perheessämm epannassa. On kuin elettäisiin DDR:ssä. Eli älä ainakaan tee miehellesi sellaita temppua että jätät palaamatta töihin, silloin rauha säilyy.
- Kahlasin nämä
mielipiteet kaikki läpi ja jäi kokonaisuutena hommasta sellainen kuva että nykyajan ihmiset ovat kadottaneet otteen elämästä, varsinkin mitä tulee taloudelliseen puoleen. Epäitsekkyys ja toisen huomioon ottaminen edes hiukan saattaisi pelastaa monen liiton. Samoin ennen kuin lyödään hynttyyt sokkona yhteen, kannattaisi tosiaankin hetki miettiä kylmän rauhallisesti ja monelta kannalta katsoen että onko suhteella edes teoreettista mahdollisuutta onnistua. Useinkaan ei. Lasten vuoro on sitten vuosien kuluttua kun elämä on molemmille merkkinsä näyttänyt. Näin me teimme ja seurusteluaikoina nähtiinkin vain muutamia kertoja vuodessa mutta hyvin on avioliitto kantanut jo kolmekymmentä vuotta. Minusta se on nykypäivänä hyvä suoritus.
- Miehet on p......ä
Oletko harkinnut, että palaisit töihin? Jos työpaikka on, niin lapselle järjestetään hoitopaikka. Eihän tuollaista tilannetta kestä p........n.
- Tasa-arvo?
Miksi ette ole naimisissa?!? Minusta naimisiin kannattaa mennä viimeistään silloin kun hankitaan lapsi.
Muuten voi käydä juuri noin. Naisen tulot putoaa oleellisesti ja hän jää täysin miehen armoille. Kaikki omaisuus menee tuloja saavan puolison nimiin ja nainen ei voi kiristää edes muutolla uhkailemalla, päinvastoin mies voi kiristää naista uhkaamaala heittää hänet ulos.
Meillä on naapurissa tällainen tapaus. Nainen oli kotona pitkän aikaa ja mies maksoi sinä aikana talon yms. Nyt mies on alkoholisoitunut ja menettänyt työnsä, mutta edelleen hän on se joka määrää tahdin, sillä vaimolla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin alistua tai lähteä tyhjin käsin.
Menkää naimisiin niin saatte tilit tasan edes erossa jos homma ei muuten toimi. Silloin kummallakin on motiivi hoitaa liittoa, eikä siitä pääse syntymään hyväksikäyttösuhdetta.
Meillä on ollu aina yhteiset rahat, kumpikaan ei tuhlaile turhuuksiin ja kumpikin saa hankkia mitä tarvitsee ja perheen menot tulee hoidettua. - 8 lasta
-Ennen lasten hankintaa kannattaa mennä avioliittoon. Se laillistaa liiton ja selkeyttää asiat. Avioliitto on sopimus. Avioliitto solmitaan vain rakkaudesta.
-Tehkää avioehto
-Keskustele miehesi kanssa ongelmistasi.
-Merkitse ylös tulosi ja menosi ja pyydä "aviomiestäsikin tekemään samoin.
-Sopikaa rahan jaosta keskenänne. Tehkää vaikka kirjallinen sopimus.
-Avioliiton tarkoitus on luoda turvaa ja onnea koko perheelle (isä, äiti lapset ja lemmikit) tasapuolisesti.
-Aikuisten on otettava vastuu koko perheestä. Siihen ei kuulu rahoista kinaaminen eikä vieraissa juokseminen
Näin olemme toimineet meidän perheessämme ja onni on kukoistanut ja rakkaus roihuaa vielä vuosikymmenien jälkeen- LKFMelkfmeklefklwefe
"Avioliitto solmitaan vain rakkaudesta."
HAHAHAHAHAA. Ja tähän loppui viestisi kaikki uskottavuus.
Avioliitto on merkintä väestötietojärjestelmässä ja nimenomaan oikeudellinen sopimus. Sillä ei ole mitään tekemistä rakkauden kanssa muualla kuin typerysten ja naistenlehtien mielikuvissa.
Voit rakastaa ja mennä avioon, mutta voit yhtälailla olla rakastamatta ja mennä avioon. Aviliitto EI OLE SAMA ASIA KUIN RAKKAUS.
"Tehkää avioehto"
Joo, tää on hyvä mutta koskee vain AVIOEROA. On erittäin järkevää tehdä avioehto rikkaan kanssa ja leipoa se hetimiten pois elämästä. Tämä tekee asiasta virallista avioeron kannalta. Mutta avioehto ei tee avioliitosta parempaa (paitsi ehkä sen takia että varakas kumppani saattaa rahan takia hoitaa liittoaan hiukan paremmin.)
"Avioliiton tarkoitus on luoda turvaa ja onnea koko perheelle (isä, äiti lapset ja lemmikit) tasapuolisesti."
Bullshit. Tämän tekevät ihmiset jos ja kun niin haluavat. Avioliitto ei pyhitä mitään tai tee kusipäästä enkeliä. Koita tajuta.
"Aikuisten on otettava vastuu koko perheestä. Siihen ei kuulu rahoista kinaaminen eikä vieraissa juokseminen"
Joo, siis jos tahdotaan että homma toimii. Jos aikuiset kantaa vastuunsa niin ei ole mitään väliä että onko avioliitossa vai ei.
Koko avioliittoinstituutio on antanut joukolle kusipäitä hyvän tyypin leiman, aivan turhaan - ja joukko vähän tyhmiä mutta hyviä ihmisiä pitää yllä avioliittoinstituution arvostuksen harhaa ja osallstuu siten harhan luomiseen. Avioliitto ei tehnyt heistä parempia ihmisiä, vaan he olivat sitä jo alunperinkin ja haluavat toimia oikein. Se ei tee avioliitosta mystistä, vaan se tekee yksistä pareista onnistuneita ja toisista ai.
Mitä tarkoittaa "Liiton laillistaminen"? Mihin sitä tarvitaan kahden toisiaan rakastavan ihmisen välillä? - Tuleeko poliisit ja raahaa rakastavaiset erilleen jos kyseessä on LAITON liitto? - Näinkö te lampaat annatte kirkolle ja hallinnolle valtaa omiin ihmissuhteisiinne?
Typeryksiä te olette. - 4+4
LKFMelkfmeklefklwefe kirjoitti:
"Avioliitto solmitaan vain rakkaudesta."
HAHAHAHAHAA. Ja tähän loppui viestisi kaikki uskottavuus.
Avioliitto on merkintä väestötietojärjestelmässä ja nimenomaan oikeudellinen sopimus. Sillä ei ole mitään tekemistä rakkauden kanssa muualla kuin typerysten ja naistenlehtien mielikuvissa.
Voit rakastaa ja mennä avioon, mutta voit yhtälailla olla rakastamatta ja mennä avioon. Aviliitto EI OLE SAMA ASIA KUIN RAKKAUS.
"Tehkää avioehto"
Joo, tää on hyvä mutta koskee vain AVIOEROA. On erittäin järkevää tehdä avioehto rikkaan kanssa ja leipoa se hetimiten pois elämästä. Tämä tekee asiasta virallista avioeron kannalta. Mutta avioehto ei tee avioliitosta parempaa (paitsi ehkä sen takia että varakas kumppani saattaa rahan takia hoitaa liittoaan hiukan paremmin.)
"Avioliiton tarkoitus on luoda turvaa ja onnea koko perheelle (isä, äiti lapset ja lemmikit) tasapuolisesti."
Bullshit. Tämän tekevät ihmiset jos ja kun niin haluavat. Avioliitto ei pyhitä mitään tai tee kusipäästä enkeliä. Koita tajuta.
"Aikuisten on otettava vastuu koko perheestä. Siihen ei kuulu rahoista kinaaminen eikä vieraissa juokseminen"
Joo, siis jos tahdotaan että homma toimii. Jos aikuiset kantaa vastuunsa niin ei ole mitään väliä että onko avioliitossa vai ei.
Koko avioliittoinstituutio on antanut joukolle kusipäitä hyvän tyypin leiman, aivan turhaan - ja joukko vähän tyhmiä mutta hyviä ihmisiä pitää yllä avioliittoinstituution arvostuksen harhaa ja osallstuu siten harhan luomiseen. Avioliitto ei tehnyt heistä parempia ihmisiä, vaan he olivat sitä jo alunperinkin ja haluavat toimia oikein. Se ei tee avioliitosta mystistä, vaan se tekee yksistä pareista onnistuneita ja toisista ai.
Mitä tarkoittaa "Liiton laillistaminen"? Mihin sitä tarvitaan kahden toisiaan rakastavan ihmisen välillä? - Tuleeko poliisit ja raahaa rakastavaiset erilleen jos kyseessä on LAITON liitto? - Näinkö te lampaat annatte kirkolle ja hallinnolle valtaa omiin ihmissuhteisiinne?
Typeryksiä te olette.Ottaako noin paljon pattiin, kun mies ei kosi? Lukemisen ymmärtäminenkin hämärtyy...
- miksmiks
4+4 kirjoitti:
Ottaako noin paljon pattiin, kun mies ei kosi? Lukemisen ymmärtäminenkin hämärtyy...
Miksi sen kosijan pitää olla mies?
- Sama tilanne
Kyllä perheessä rahat on yhteisiä, etenkin jos on jo lapsiakin siunaantunut. Ainakin meillä on näin, minä tienaan ja yhdessä kulutetaan. Eihän nyt rahasta riidellä kannata! Rahat yhteiselle tilille ja molemmille kortti niin ei tarvitse asiasta enää edes keskustella...
- KLfmelkmwefklwefwef
"Kyllä perheessä rahat on yhteisiä, etenkin jos on jo lapsiakin siunaantunut. Ainakin meillä on näin, minä tienaan ja yhdessä kulutetaan."
Älä valehtele. Mikään ei pakota antamaan kumppanille rahaa, ei edes lapset. Tokihan sellainen ihminen on ihan mulkvisti, mutta mikään ei muuta sitä tosiasiaa että RAHA ON YHTEISKUNNALLISESTI LAPSIA JA PERHETTÄ PYHEMPI ASIA.
- Fweklmwklmeflemklwfe
Kyseessä on sinulle turha kusipää äijä joka ei selvästikään omista tervettä arvomaailmaa.
Paras mitä voit tehdä on ottaa avioeron, puolet omaisuudesta, laittaa äijän maksamaan elareita ja heittäytyä etävanhemmaksi. Tällä tavalla saat itsellesi ja lapsillesi resursseja ja pääset irti murheenkryynistä.
Olet oiva äiti jos toimit näin koska tämä takaa jälkeläisillesi paremmat oltavat. Samoin tämä on Darwinistisesti miehen etu sillä se takaa hänenkin jälkeläisilleen paremman tulevaisuuden. Individualistis-sosiaalisesti mies luultavasti vetää herneen nenään mutta mitä sitten jos mies on töissä jatkuvasti niin eihän hänen kanssaan tarvi edes tapella? Itsepähän on siemenensä sinuun roiskinut tietoisena siitä mitä siitä voi seurata.
Jos haluat kumppanirakkautta niin älä huolehdi siitä että tekosi "likaisi" sinut normaalien miesten mittapuussa. Me tajuamme oikein hyvin että tuollainen kumppani on aivan turha, joten jos haluat normaalin miehen huomiota jatkossa niin et edes pilaa mahdollisuuksiasi "tekemällä väärin" koska niin et tee.
Sinulla on paska kumppani jonka ainoa hyöty on se että hänellä on potentiaalisesti talous kunnossa, mutta kun sekään ei sinulle koidu oikeasti hyödyksi niin :
KYSEINEN MIES ON TURHA JA HAITALLINEN SINULLE. - Meillä on hyvin
minulla ja miehelläni on molemmilla omat pankkitilit ja lapsilla myös, mutta meillä on myös yksi yhteinen perhetili, johon kummatkin laittavat 50% palkasta. Tältä tililtä maksamme sitten ruuat, laskut ja kaikki lasten menot. Lapsilisät menevät lasten omille tileille kasvamaan korkoa.
Tämä on toiminut ihan hyvin, sillä olemme molemmat ihan kohtuu palkkaisessa työssä, toki silloin kun lapset olivat ihan pieniä niin oli vähän tiukempaa kun olin kotona enkä töissä, mutta onneksi meillä oli rahaa vähän säästössä tuolla perhetilillä ja mieheni laittoi teki sinne vähän normaalia suurempia talletuksia tuona aikana.
Nytkin tuolla perhetilillä on melkein 10 000 euroa käyttörahaa. Mies meinasi että laitamme ne rahat joko minun autoni vaihtamiseen tai talletamme lasten tileille. Mutta minä taas haluaisin että kävisimme koko perheen kanssa yhteisellä vähän isommalla lomamatkalla, kun olen aina halunnut matkustella ja nyt olisi aikaa ja rahaa siihen. Harmi vain ettei mies ole oikein innostunut tuosta, mutta onneksi sentään meillä osataan neuvotella näistä asioista kuin aikuiset. :) - tasapuolistako
Kuinkahan monessa taloudessa lapsilisät menevät äidin tilille, josta niitä käytetään äidin menoihin, ei lasten.
- Mielipide vain..
Kyllä normaali järkikin sanoo, että perheen ruokalaskut kuuluvat miehesi maksettaviksi. Näin hän joutuisi tekemään elatusmaksun muodossa silloinkin jos eroaisit hänestä.
Mutta mitään extraa hän ei tietenkään ole velvollinen maksamaan sinulle. Toki tässäkin herrasmies varmasti kuuntelisi avovaimoaan ja antaisi tälle jonkin verran käyttörahaa, tai vaihtoehtoisesti maksaisi hänen henkilökohtaisia esim. vaatemenojaan.
Ja se että miehesi käyttää omat ylimääräiset palkkarahansa johonkin hänelle tärkeään höpöhöpöön on täysin miehesi oma asia. Ei hänen rahoistaan kannata kateelliseksi alkaa. Lapsi on vain hetken pieni ja kohta sinäkin tienaat rahaa, jota voi käyttää vähemmän järkevästi.- jaa.
Onko muka maailmassa ihmisiä, jotka menee yhteen taloudellisista syistä - minä en usko.
- maruna
Vai, että PERHEITTEN säästötilille ne pentujen lapsilisät kalahtavatkin?
Olen jo pitkään toitottanut, että lapsilisiä pitäisi vähintään porrastaa. Jos vanhemmilla on vara jättää käyttämättä.
Rahaa tarvitaan muuhunkin kuin lapsiperheitten säästätileille.
Vanhushoitoon. Opintorahankorotukseen. Työttömyyspäivärahan korotukseen. Sairaanhoitokuluihin jne. Ja yksi ryhmä se vaan pistää ilmeista rahaa lakkariinsa. Rahaa, jonka Me kaikki olemme koonneet veroja maksamalla. Että sylettää!- No niinpä niin
Enemmän sylettää se, että työtätekevien ja palkkaa saavien rahat ne pitää aina jakaa. Nytkin ne otetaan veronmaksajilta, mutta jaetaan sentään kaikille... myös parempipalkkaisille. Nyt sinun mallissasi rahat edelleenkin otettaisiin niiltä parempipalkkaisilta veronmaksajilta ja jaettaisiin pelkästään pienempipalkkaisille tai työttömille.
Heleveetin pummit ja loiset!! Tienatkaa ite rahanne, tai lopettakaa ainakin tuo vaatiminen toisten rahoista.
- Monni
Meillä tää menee niin, että me riidellään siitä, että vaimo ei suostu käyttämään rahaa vaikka sitä on. ollaan 30-kymppinen pariskunta, ja kovalla työllä, ripauksella tuuria ja vanhempien avulla ollaan saatu yli 500k omaisuutta aikaiseksi, velkaa ei ole. Meille tulee lapsi pian, ja vaimo ei suostu käyttämään ei säästöjä, eikä mun kohtuu hyviä palkkarahoja, vaikka tarpeita olisi. Salaa joudun siirtämään hänelle rahoja tilille.
Ollaan kyllä kummatkin melko pihejä muutenkin, mielummin sijoitetaan kun pistetään rahat haisemaan, merkkivaatteita ei pahemmin ole ja Lidlistä haetaan ruoat. Ehkä näitä pennosia arvostaa, koska näiden eteen joutuu tekemään jumalattoman paljon töitäkin. - henäkuu 24=24/7
24/7 olen töissä vuoden aikana,siis heinäkuun 24 päivä.
jos vettä sataa tai muutoin pashka ilma,jätän päivämäärän 24/7 väliin.
otan kaljaa sen päivän aikana 24/7,jos 24/7 paistaa aurinko ja on lämmintä teen tuona 24/7 päivänä itselle kunnon jäillä viinapaukkuja,oli viikonpäivä maanantai - sunnuntai heinakuun 24!!!!!!!!!!!!!!
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271538Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391449Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121345Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3391301Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681245- 12988
- 7951
- 20929
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7881- 71816