http://www.lounaislappi.fi/uutiset/kun-sinnikkyys-ei-enaa-riita
Tällaisten ihmisten auttamiseen ei ole varaa, mutta sammon ja lumilinnan ylläpitämiseen on. Sampo maksaa tappiona joka vuosi noin 200000 euroa vähintään. Lumilinnasta tappiot noin 300000 euroa. Ihmetyttää vasemmistoliiton toiminta miten he voivat kiihkeästi kannattaa näitä järjettömiä rahareikiä kuntalaisten kustannuksella. Miten pääsemme eroon samposta ja lumilinnasta?
SAMPO/LUMILINNA
12
327
Vastaukset
- fhskjrk
Otit esille ajankohtaisen ja tärkeän asian. Nämä päättäjät ovat mahdollisesti jonkinlaisen sisäpiirirenkaan kautta saaneet/saavat etuisuuksia joiden takia kuntalaisen etu jää toiseksi. Tätä lumilinnahypetystä ei voi puolustaa minkäänlaisella taloudellisella kannattavuudella. Missä ne lumilinnan paikkakunnalle houkuttelemat suuret turistilaumat ovat?Ovatko Kemin hotellit ylibuukattuja? Miten paljon Kemin imago on parantunut lumilinnan takia kun Kemi on aina kaikkien hyvinvointitilastojen häntäpäässä paitsi rikollisuus-ja kunnan henkilöstömäärän kohdalla kärkisijoilla? Miksi Kemiin liikennöivät lentoyhtiöt eivät noteeraa Kemiä matkailukohteena? Miksi lumilinnan/sammon liiketoiminnan tulos ohitetaan meiltä veronmaksajilta? Onko tulos niin huono että se pitää jokaisen siitä kiinnostuneen tilata itse,tilinpäätöshän on julkinen asiakirja? Vaihdetaan ensisyksynä uudet,kuntalaisten etua puolustavat päättäjät jotka eivät ole helposti ylipuhuttavissa.
- matkailua?
Eivät ole kiinnostuneita edes vastaamaan sähköpostiin. Kun olen ehdottanut asioita.
Tuota tuota, mielestäni nyt toistatte vanhaa asiaa. Oletteko tosiaan tarkistaneet taloudellisen taseen? Minä olen vähän eri mieltä luvuista. Lumilinna ja Sampo ovat koko talousalueen vetonaulat, siinä mielessä toivoisin että ne siirrettäisiin esim alueelliselle matkailu-yritykselle. Saavathan siitä elantonsa myös keminmaalaiset palkansaajat, torniolaiset safari-työntekijät ja bussifirma, joka näitä kuskaa. Toivoisin vielä paikallisen majoitusyrittäjän tukemista, ettei nyt majoiteta Helsinkiläisten Cumulukseen.
Mutta perusasia, Sampo ja Lumilinna ovat tarpeellisia koko seutukunnalle. On typerää, lyhytnäköistä ja sivistymätöntä yrittää matkailua itseään teilata vedoten sosiaalisiin ongelmiin. Maksupohjaa tosiaan voisi laajentaa, ettei se kokonaan ole Kemiläisten maksettavana.- kdugoembl
Missä kohtaa tässä ketjussa on teilattu matkailua vedoten taloudellisiin ja sosiaalisiin ongelmiin? Oletko tarkistanut lumilinnan ja sammon taloudellisen tilanteen kun olet eri mieltä luvuista? Jos olet,miksi et kerro mitä ne luvut ovat? Peruskysymys koko lumilinnan ja sammon alkuajoista asti on ollut: kuinka paljon ne ovat todellisuudessa tuottaneet? Mitkä ovat todelliset kävijämäärät ja erityisesti maksaneiden kävijöiden oikea määrä? Kuinka paljon Kemin ja ympäristön liiketoiminta on hyötynyt? Matkailu on elinkeinona hyvä ja täyden tunnustuksen ansaitsevaa toimintaa,mutta silloin kun siihen sijoitetaan veronmaksajain rahoja ja summat sekä mahdolliset tulot salataan,niin se ei ole kuntalaisten etu. Ja majoituksesta: Eivätkö Cumuluksen työopaikat ole yhtä arvokkaita kuin paikallisenkin yrittäjän luomat työpaikat? Cumulusta ei ole kuitenkaan tuettu kaupungin toimesta erinäisillä ostopalveluilla vaikka Kemillä onkin omia tiloja vastaavien toimien paikaksi.
- Metku Mertsi
Tadoudellinen avun saanti taitaa tyssätä tähän lauseeseen:
-" Esko teki työuransa Veitsiluodossa ja sittemmin Kemin kaupungin huoltomiehenä. Itse työskentelin kokkina, siivoojana ja lehdenjakajana. Olemme kumpikin olleet hyvin työteliäitä."
Elikkä eläketuloa taitaa tulla sen verran, että sosialitoimisto evää rahallisen tarpeen.
Nyt pitäisi tarttua niskasta kiinni ja harkita vakavasti asunnon vaihtoa, koska se asuminen näyttää olevan se ongelman ydin. Mutta tiedän kyllä sen etteivät ikänsä omassa kodissaan asuneet halua lähtä sieltä pois, vaikka olisi kuin vaikea ylläpitää omakotitaloa oman heikentyneen terveytensä vuoksi.
Uskoisin Kemistä löytyvän heille sopiva rivi-tai osake kaksion jossa pärjäisivät loistavasti, ilman suurenpia taloudellisia ongelmia.
Ketään ei voi pakottaa lähtemään omasta kodistaan, joten ratkaisu on heidän päätettävissä.
Pitäisi oikeiden henkilöiden osata kannustaa heitä lähtemään pois nuinkin huonoon kuntoon päässeestä talosta, jo ihan heidän terveytensä vuoksi.
Tässä tulee mieleen että useiden sairauksien ja ongelmien keskellä on vain uskoteltu toisille, että kyl me vielä tässä.
Nyt se näyttää olevan myöhäistä, voimat on loppu ja asunto on päässyt niin sanotusti rapa kuntoon.
Toivottavasti heillä on vielä ystäviä tai tuttuja jotka kannustaisivat ja auttaisivat löytämään Marjatalle ja Eskolle uuden lämpimän kodin? - t y ö t ö n
Ei millään pahalla tätä kirjoita. ihmettelen, että jos pariskunta Niemi ovat käyneet töissä ikänsä ja palkkansa tiennanneet ja asuvat homeisessa omakotitalossa. Miksi eivät ole tehneet remonttia tai jos ovat olleet kykenemättömiä remonttihommissa, niin olisivat palkanneet työhön jonkun tekevän ammattilaisen. Pihapiiri ainakin on kaikenlaisten romujen kaatopaikka ja kyllä sen naapurit ovat nähneet. Ja itse asunut Ajoksessa ja nähnyt talon olevan huonossa kunnossa ulkoapäin. Kyllä kai 50-luvulla rakennettu talo kaipaa joskus jotain remonttia ja vähän tuota siistimistä pihapiirissä ja sisällä myös.
- vmaksaja
Tärkeä pointti on, että perseaukisen Kemin on hankkiuduttava Samposta ja Lumilinnasta eroon, vaikka se näissä työskenteleville onkin kultakaivos ja mitä pariskunta Niemeen tulee eikö heillä ole lapsia jotka voisivat auttaa?
- tornedalen
vmaksaja kirjoitti:
Tärkeä pointti on, että perseaukisen Kemin on hankkiuduttava Samposta ja Lumilinnasta eroon, vaikka se näissä työskenteleville onkin kultakaivos ja mitä pariskunta Niemeen tulee eikö heillä ole lapsia jotka voisivat auttaa?
Mikään ei Kemissä muutu niin kauan kun vasurit ja komukat kaupunkia johtaa.
- -
eiköhän tuo ole aivan itse aiheutettua tuo elon kurjuus.
- Mökin mummo
Josko se Ajoksen lotto miljonääri hiukan auttaisi. Kun se terveydenhoito hänelle jotenkin läheistä.
Vai joko on häipyny kuvioista?- näin on
Ei se asu enää Ajoksessa lottomiljonääri, vaan muuttanut keskustaan.
- TTII...
Tässä nyt sekoitetaan asioita niin hyvin keskenään, ettei järkevä keskustelu taida olla edes mahdollista näiden olettamien takia.
Tälle pariskunnalle on näytetty tarjottavan vaikka mitä, mutta kun ei niin ei. Tilanne ei parane sillä, jos sosiaali- ja terveyspuolelle annetaan lisää rahaa, jos asiakkaat eivät halua palveluita ottaa vastaan.
No yritetään kuitenkin purkaa tuota juttua vähän, niiden tietojen pohjalta mitä on käytettävissä.
Tilanteenahan tuo on surkea, mutta suurelta osin itse aiheutettua. Mikään pakko ei heidän ole tuollaisissa oloissa asua, vaan voisivat vaikka välittömästi muuttaa rivi- tai kerrostaloon asumaan. Omasta kodista lähteminen on vaikeaa, mutta joskus se järki on otettava käteen ja todettava tosiasiat, kun ei jaksa tai ei ole rahaa. Tarjotut palvelut eivät ole heille kelvanneet, niin mitä vielä on yhteiskunnan puolelta tehtävissä?
Heidän molempien yhteenlasketut tulot ovat vähintäänkin takuueläkkeen luokkaa eli vähintääkin 713€/kk henkilöä kohden eli 1426€.
Taloa näytetään lämmittävän suurelta osin sähköllä, joka on aivan törkeän kallista, puita toki olisi, mutta jaksamista ei.
1. "Pariskunnalle on ehdotettu palveluasumista, mutta he pelkäävät, että heidät erotetaan. "
- Pitäisikö selvittää nyt ihan loppuun asti tuo, sillä lainauksen perusteella saan sen käsityksen, että joku esim. sosiaalityöntekijä on asiaa ehdottanut, mutta omien olettamusten pohjalta on pariskunta saanut päähänsä, että heidät erotettaisiin automaattisesti.
Monesti kun vanhemmille tai heikkokuntoisille ehdotetaan jotakin, niin he vetävät aivan omat johtopäätöksensä asioiden tilasta, vaikkei todellisuus sitä olisikaan.
2."Niemet myöntävät, että he elävät ympärivuorokautisessa helvetissä, koska kodin olosuhteet ovat asuinkelvottomat."
- Se on jo paljon kun pystyy myöntämään ettei asuinolosuhteet ole kunnossa, tästä alkaa prosessin pohdinta, siitä mitä asialle voisi tehdä.
3. "Jo 48 vuotta yhdessä ollut pariskunta sanoo aina olleensa omavarainen, joten avun pyytäminen on ollut heille vaikeaa ja jotenkin myös nöyryyttävää. "
- Avunpyytäminen voi olla hankalaa ja nöyryyttävää, mutta niin se on jokaisella, kun pitää todeta omien voimavarojen riittävyys ja pystymisen rajallisuus.
4. "Eskon aivoinfarktin jälkeen pariskunta tilasi ruokapalvelusta ateriat kotiin."
- Tässäkin on tarjottu heille helpotusta elämään, mutta ruoka ei vain ole kelvannut. Karrikoidusti sanottuna ruoka on ravintoa, joten se on vain polttoaine, joka pitää meidät liikkeessä. Kaikkia ei voi miellyttää, joten yleensä noissa suurkeittiöillä joudutaan tekemään suht yksitoikkoista ja mautonta ruokaa, mutta kyllä se ravinnoksi kelpaa. Itsehän voi ruokaansa maustaa tai tehdä siihen lisukkeita, jos voimia riittää.
Kaikkia ei voi kuitenkaan miellyttää, sillä ruokapalveluilla on varmasti melko paljon asiakkaita. Mikään ei estä soittamasta ruokapalveluista vastaavalle ja keskustelemasta näistä asioista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 983413
- 623107
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4342614- 802403
- 802343
- 962076
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j402056Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan211679- 121676
Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil401634