Betadine, jodi

myrkkymagneetti

Hei!

Voiko betadine-liuosta laittaa päänahkaan? Pullon kyljessä lukee että tappaa alkueläimet, hiivat, homeet, bakteerit ym. ja haluaisin testata toimisiko tämä valmiste rasvoittuvan päänahkani kanssa ja ohuiden hiusteni kasvattamisessa. On olemassa ilmeisesti betadine-shampookin mutta pikaisella vilkaisulla ei sitä omasta yliopiston apteekistani löytynyt.
Onko kellään kokemuksia jodista hiustenlähdön ehkäisijänä? sanotaan että jodia saisi saada tietty määrä tai muuten se aiheuttaa ongelmia kilpirauhasessa kerääntyen sinne. Itse olen vaihtanut valkaistun jodioidun ruokasuolan ruususuolaan ja käsittääkseni jodin saantini voi olla varsin minimaalinen. Japanilaiset kumminkin saa jodia yli 10 mg vuorokaudessa erilaisista merenelävistä, eikä heillä käsittääkseni mitään kilpirauhassairauksia sen enempää esiinny kuin muillakaan, joten voisiko olla että jodin saantimme on jopa vaarallisen alhainen? Jodilla on kumminkin kyky poistaa erilaisia myrkkyjä kehosta.
Nyt kaikki tietäväiset vastailemaan :) pistetään keskustelu pystyyn jodista! Onko jodista ollut apua sinun iho- tai hiusongelmiisi?

4

1568

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Mietin samaa, mut ihme ettei oo vastauksia. Ite kokeilin, katotaan kuin käy :)

• Anonyymi

Hiusten lähtöön on todella paljon eri syitä, joten en lähtisi jodilla kokeilemaan.

• Anonyymi

Vanha ketju, jonka joku kaivoi esiin, mutta jos sittenkin kommentoisi vaikka ei olekaan apua aloittajalle.

Jodille voi allergisoitua eikä sitä pitäisi noin vahvana levittää säännöllisesti varsinkaan päähän .

Suomalaiset eivät yleensä saa ruuasta riittävästi jodia, liikaa jodia ei siis tule. Sen vuoksi tulisi käyttää edes jodioitua ruokasuolaa jotta tarve tulisi täytettyä. Suositellulla suolan annostuksella ei ole vaaraa liiasta jodista. Mutta jos senkin jättää pois, on vaara että kehittyy struuma.

• Anonyymi

Itselläni oli edellisenä kesänä ihottumaläikkä ohimolla hiusrajassa, ja laitoin siihen Betadine-voidetta. Vähän sotkuista puuhaa, mutta onnistui.

Jodia saattaa olla joissain monivitamiinivalmisteissa. Sitä on myös saatavilla lisäravinnetabletteina. Siis eri valmiste kuin ydinkatastrofiin tarkoitetut vahvat jodit. Itse vegaanina käytän jatkuvasti jodia, sillä kaikki sitä eivät todellakaan tarpeeksi saa. Koska ravinnosta saa jonkin verran, niin ehkä ei kannata käyttää ihan maksimia edes suositun päiväannoksen sisältäviä merileväjoditabletteja tms.

Joskus voi olla vaikeaa itse tietää tai tajuta, mistä ravintoaineesta oikeasti on puutetta. Lääkäritkin ovat joskus hyvin asenteellisia. Itselläni rautavarastot hupenivat huomaamatta (siihen on meillä sukutaipumuskin). Söin ensimmäisen vuoden laiskasti rautaa, ja ferritiinit olivat yhä liian matalalla. Nyt olen syönyt puolen viimeisen puolen vuoden ajan 100 mg rautaa joka toinen päivä (sitä enempi on käytännössä vaikeaa, kun rauta pitäisi ottaa tyhjään mahaan) ja äskettäin huomasin, että viemärissä ja hiusharjassa on huomattavasti entistä vähemmän hiuksia. Lienee varsin yksilöllistä, miten elimistö reagoi ravintopuutoksiin. Toiset saavat oireita helpommin kuin toiset. Itse olin ainakin reagoinut raudan vähäisyyteen hiustenlähdöllä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      209
      1628
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      140
      1394
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      54
      1133
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      72
      1005
    5. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      54
      1005
    6. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      106
      922
    7. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      52
      903
    8. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      860
    9. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      82
      830
    10. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      31