Väärinymmärretyt rodut

mustamaalatut

Pitit, dogot, kaukkarit ym. monet koirarodut vat vääriymmärrettyjä, täysin mustamaalattuja, koska niistä monet niiden vihaajat julkaisevat vain sellaisia kuvia, joissa ne ovat raadelleet lapsia, aikuisia tai toisia koiria. Todellisuudessa on paljon enemmän sellaisia tapauksia näiden rotujen kohdalla, joissa ne leikkivät sovussa toisten koirien kanssa tai hoivaavat pikkulapsia, mutta niiden vihaajat vain koittavat pitää sellaiset kuvat piilossa. Jos tapaisitte näiden rotujen yksilöitä oikein tosielämässä, huomaisitte että ne uutisten ja kuvien koirat ovat juuri niitä rotujensa luonnevikaisimpia yksilöitä. Jos samalla tavalla vaikkapa julkaistaisiin kaikki kultaistennoutajien kuvat, joissa ne ovat raadelleet lapsia tai toisia koiria, niin mitä ihmiset alkaisivat kultsistakin ajattelemaan ? Haluaisivatko rorukiellon sillekin ?

Paljon on sellaisia tapauksia, joissa ns. "kiltit rodut" ovat haavoittaneet lapsia ja toisia koiria, mutta niitä ei haluta julkaista, koska vain tietyistä roduista halutaan niitä "tappajakoiria". Minunkin kimppuuni hyökkäsi suomenlapinkoira, kun olin pieni. Ja tunnen todella aggressiivisen cockerspanielin, pomeranianin, airedalenterrierin, saksanseisojan, eurasierin, berninpaimenkoiran ym.

79

1573

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Samaa mieltä. Mun parasta ystävääki puras kerran naamasta collie. Mun ystävä sano että ei se ollu mitään erikoista tehny. Oli vaan rapsuttanu rinnasta, eikä ollu työntäny naamaasa koiran naamaan kiinni, mutta silti ihan vaan äkkiä ilman mitään varotusta tää collie puri kasvoista.

Ei koiran tarvii olla ku vaan iso nii heti ihmiset pelkää. Munki koiraa joka on husky/sakemanni mix ihmiset karttaa ku se on melko iso poika ja usein kuulee kommenttia että se näyttää ihan sudelta.

Ihmisillä on vaan ennakkoluuloja niin paljon. Ja kaikki tämmöset pikkuset koirat saa olla vaikka miten kauheita vaan ja purra vaikka kuinka monta ihmistä tai lasta. Ei se haittaa ku ne on nii pieniä, eihän ne nyt pahaa jälkee saa aikaan.Niitä tarvii kouluttaa ollenkaan joittenki mielestä.

• elekieliskgjl

tuosta collien puraisusta.. tai yleisestikin kun joku koira puraisee niin lähestulkoon aina koira kyllä varoittaa ennen "hyökkäystä" että ei kannata tulla lähemmäksi. Se varoitus ei välttämättä ole murinaa tai hampaiden irvistelyä vaan se voi olla ihan pieni huulen nosto taikka kulmien alta merkitsevä katse.

Yrittäkää opetella tulkitsemaan koiran eleitä niin säästytään monelta puremalta.
        Ymmärrän toki että kaikki eivät niitä osaa lukea, etenkään lapset.. mutta koiran eleitä kannattaa tarkkailla ennenkuin sitä lähestyy!

Muuten samaa mieltä aloittajan kanssa

• Harvoin koira oikeasti on luonnevikainen, enneminkin sen hihnan toisessa päässä oleva kaksijalkainen on asennevamman omaava.
      Kultsut on "luonnevikaisia" sen takia kun kyseessä on yleinen rotu ja leimattu "kiltiksi ja helposti koulutettavaksi" roduksi. Ihmiset usein ottavat kultsun, collien, lapparin, cockerin jne. siksi koska uskovat sen olevan valmiiksi koulutettu.
      Pettymys on suuri kun koiralla onkin ns. luonnevika vaikka pitäisi itseään katsoa peilistä ja kysyä mikä meni vikaan?

Dogot, kaukkarit yms. taas ovat saaneet tuon tappajakoiran leiman sen vuoksi kun jotkut hankkivat sellaisen egon jatkeeksi eikä osata sitä sitten kouluttaa oikein. Tai viitsitä, kuinka sen nyt sitten ottaa.

Pikkukoiria taas ei haluta kouluttaa koska niitähän nyt ei missään nimessä saa torua tai ne mamman pikku kullat loukkaantuu siitä. Räksytiräksräks vaan siellä fleksin päässä.

Koittakaa nyt ihmiset vaan nyt kiltisti ottaa selvää eri roduista ennen kuin hankitte yhtään mitään koiraa. Kouluttakaa se oikein ja tehkää siitä yhteiskuntakelpoinen. Muuten saatte suunnata pehmolelu osastolle, niitä karvaturreja ei tarvitse kouluttaa yhtään.

Ja kyllä, yleistin. Apua.

• Kääkkämamma :)

Milloin ihmiset tajuavat vaatia enemmän hankkiessaan pennun? Enemmän kuin söpöä nassua ja mahdollisesti halpaa hintaa. Tarkistakaa hyvät ihmiset terveystaustat jos vain mahdollista, tutustukaa vanhempien ja lähisukulaisten luonteisiin ja ottakaa kunnolla selvää rodun ominaisuuksista ja tarpeista. Ehkä silloin vältyttäisiin kaikenrotuisilta painajaiskoirilta.
      Kaikki koirat rodusta riippumatta ansaitsevat saada tarpeensa täytetyiksi. Pienet, suuret, kaikki. Mikseivät kaikki koiranomistajat vaadi koiriltaan koheliasta ja asiallista käytöstä? Minusta on upeaa saada olla ylpeä kun pikku koirani joka on huonomaineista rotua ohittaa rähisevän koiran ilman että ilme värähtää, tai kun 2-vuotias siskonpoikani voi kävellyttää sitä koska koirani on opetettu olemaan vetämättä hihnassa.
      Koiranomistajat, ansaitsette kaikki koiran josta voitte olla ylpeä, kunhan olette valmiit tekemään työtä sen eteen ;)

• reino38

Ei kääkät ole huonomaineista porukkaa.. :)

Tappajakoirat on eli rotikat mastiffityyppiset pitit dogo.
        Esim rotikka tappoi kymmenvuotiaan pojan, ja pikkukoiran sen omassa pihassa jne paljon ikäviä tapauksia rotikan suhteen ja siitä tullut hyvin ansaittu huono maine, bullmastiffi tytön, jne..
        ne on niitä huonomaineisia ja joiden rotuyhdistykset saa miettiä miten parantaa omistajien parempaa koirien hallintaa. Miten saada pennut osaaville omistajille, miten saada kennelit saamaan rodusta sosiaalisemman ja helpommin hallittavan rodun jne.

reino38 kirjoitti:

Ei kääkät ole huonomaineista porukkaa.. :)

Tappajakoirat on eli rotikat mastiffityyppiset pitit dogo.
        Esim rotikka tappoi kymmenvuotiaan pojan, ja pikkukoiran sen omassa pihassa jne paljon ikäviä tapauksia rotikan suhteen ja siitä tullut hyvin ansaittu huono maine, bullmastiffi tytön, jne..
        ne on niitä huonomaineisia ja joiden rotuyhdistykset saa miettiä miten parantaa omistajien parempaa koirien hallintaa. Miten saada pennut osaaville omistajille, miten saada kennelit saamaan rodusta sosiaalisemman ja helpommin hallittavan rodun jne.

Kyllä ne ovat. Yleisin kysymys vieraalta henkilöltä kun näkee koirani: "pureeko se?" Jos kasvatuksessa ei oteta tarkasti luonnetta huomioon niin voi helposti tuottaa huonohermoisia pelkopurijoita. Näillä on vielä pieneksi koiraksi mojova puruvoima ja selkäytimeen juurtunut suunkäyttö kun on rottakoira. Onneksi löysin kasvattajan joka tähtää terveisiin ja hyväluonteisiin koiriin joilla hyvä hermorakenne. Tämä kasvattaja ei tyydy terveeseen ja kauniiseen koiraan ellei ole hyvä hermorakenne ja luonne :)

• reino38
        Kääkkämamma :) kirjoitti:

Kyllä ne ovat. Yleisin kysymys vieraalta henkilöltä kun näkee koirani: "pureeko se?" Jos kasvatuksessa ei oteta tarkasti luonnetta huomioon niin voi helposti tuottaa huonohermoisia pelkopurijoita. Näillä on vielä pieneksi koiraksi mojova puruvoima ja selkäytimeen juurtunut suunkäyttö kun on rottakoira. Onneksi löysin kasvattajan joka tähtää terveisiin ja hyväluonteisiin koiriin joilla hyvä hermorakenne. Tämä kasvattaja ei tyydy terveeseen ja kauniiseen koiraan ellei ole hyvä hermorakenne ja luonne :)

Heh huvittavaa että machoilet pikkuisella kääpiökoiralla. ;)

Ymmärtäisin jos sinulla olisi staffi joka myös pienehkö.

• Kääkkämamma
        reino38 kirjoitti:

Heh huvittavaa että machoilet pikkuisella kääpiökoiralla. ;)

Ymmärtäisin jos sinulla olisi staffi joka myös pienehkö.

Anteeksi mitä??!! Machoilen, missä välissä muka? Pointtini oli että rodusta riippumatta ihmiset saisivat olla tarkempia koiran hankinnassa jotta roduista ei tarvitsisi tulla huonomaineisia koska päätyvät vääriin käsiin.
        Mutta kai pitäisi olla myötätuntoinen, kun et taida olla ihan alla hemma.

• reino38
        Kääkkämamma kirjoitti:

Anteeksi mitä??!! Machoilen, missä välissä muka? Pointtini oli että rodusta riippumatta ihmiset saisivat olla tarkempia koiran hankinnassa jotta roduista ei tarvitsisi tulla huonomaineisia koska päätyvät vääriin käsiin.
        Mutta kai pitäisi olla myötätuntoinen, kun et taida olla ihan alla hemma.

No ei minusta kääpiökoiraa nyt voi luokitella todellisiin huonomaineisiin eli ns.tappajakoiriin. Häiritseviin ehkä ja se eri asia. :)

Mutta tosiaan en ole kyllä kääpiöpinsereissä nähnyt oikeasti edes häiritseviä..hyväkoulutteinen pikkurotu. Virtaa tosin riittää. ;)

Huvittaa sinänsä että haukut suotta omaasi ja minä puolustan sen pois ikävän maineen saaduista roduista kuten vaikka rotikat, pitit, kaukkarit.. ;)

• Kääkkämamma
        reino38 kirjoitti:

No ei minusta kääpiökoiraa nyt voi luokitella todellisiin huonomaineisiin eli ns.tappajakoiriin. Häiritseviin ehkä ja se eri asia. :)

Mutta tosiaan en ole kyllä kääpiöpinsereissä nähnyt oikeasti edes häiritseviä..hyväkoulutteinen pikkurotu. Virtaa tosin riittää. ;)

Huvittaa sinänsä että haukut suotta omaasi ja minä puolustan sen pois ikävän maineen saaduista roduista kuten vaikka rotikat, pitit, kaukkarit.. ;)

Ei tappajakoirat ole ainoita huonomaineisia. Huono maine ei välttämättä ole tappajakoira, siihen riittää että kyseisen rodunomaisia edustajat on taipuuvaisia ongelmakäyttäytymiseen kuten puremiseen, karkaamiseen, tuhoamiseen jne.
        Olen eläinalalla ja kaikki tutut varoittivat kääpiöpinserin hankinnasta kun harvoja mukavia tullut vastaan kun klinikkaympäristö tuo hermoheikon koiran pahimmat puolet esiin. Mutta tosiaan mukavankin kääpiöpinserin voi saada harrastuskaverikseen jos viitsii metsästää kunnolla sellaista. Olen realisti, monessa rodussa esiintyy tänä päivänä luonnevikoja kun kasvatuksessa ei olla panostettu luonteeseen ja hermorakenteeseen, vaan terveys ja ulkonäkö riittää.
        Kääpiöpinseri on ihana rotu, mutta energinen koira ilman hyvää hermorakennetta on katastrofi. Oma neitini on koulutuksellisesti unelma :)

Ymmärrän kyllä kantasi, olen vain sitä mieltä että kaikissa roduissa voitaisiin keskittyä parantamaan koirien pääkopan sisältöä, eikä vain niiden rotujen jotka pystyvät saamaan aikaan kunnon vahinkoa.

• Heh!
        Kääkkämamma kirjoitti:

Ei tappajakoirat ole ainoita huonomaineisia. Huono maine ei välttämättä ole tappajakoira, siihen riittää että kyseisen rodunomaisia edustajat on taipuuvaisia ongelmakäyttäytymiseen kuten puremiseen, karkaamiseen, tuhoamiseen jne.
        Olen eläinalalla ja kaikki tutut varoittivat kääpiöpinserin hankinnasta kun harvoja mukavia tullut vastaan kun klinikkaympäristö tuo hermoheikon koiran pahimmat puolet esiin. Mutta tosiaan mukavankin kääpiöpinserin voi saada harrastuskaverikseen jos viitsii metsästää kunnolla sellaista. Olen realisti, monessa rodussa esiintyy tänä päivänä luonnevikoja kun kasvatuksessa ei olla panostettu luonteeseen ja hermorakenteeseen, vaan terveys ja ulkonäkö riittää.
        Kääpiöpinseri on ihana rotu, mutta energinen koira ilman hyvää hermorakennetta on katastrofi. Oma neitini on koulutuksellisesti unelma :)

Ymmärrän kyllä kantasi, olen vain sitä mieltä että kaikissa roduissa voitaisiin keskittyä parantamaan koirien pääkopan sisältöä, eikä vain niiden rotujen jotka pystyvät saamaan aikaan kunnon vahinkoa.

En ole tuo jolle kirjoitit vastauksen mutta olen kanssa huomannut että nuo kääkkäpinsut on todellisia hermokimppuja. Yhdellä muijalla oli niitä kolme kappaletta, yhden kai joutui lopettamaan sillä enää kulkee kahden kanssa. Nämäkin edelleen yhtä kaheleita remmiriehujia kuin aikojen alussa kun me molemmat koiramme hankimme. Itsellä eri rodun kodinvaihtaja ja tosihärö pitkään, mutta nyt käyttäytyy kuin pitääkin. Näillä vesseleillä sen sijaan ei ole parannusta näköpiirissä. Luulen että oli ekat ja samalla vikat pinsut mitä mamma riesakseen ottaa.

Miksiköhän niitä hermokimppuja pitää vielä kerätä kerralla kolme?

Heh! kirjoitti:

En ole tuo jolle kirjoitit vastauksen mutta olen kanssa huomannut että nuo kääkkäpinsut on todellisia hermokimppuja. Yhdellä muijalla oli niitä kolme kappaletta, yhden kai joutui lopettamaan sillä enää kulkee kahden kanssa. Nämäkin edelleen yhtä kaheleita remmiriehujia kuin aikojen alussa kun me molemmat koiramme hankimme. Itsellä eri rodun kodinvaihtaja ja tosihärö pitkään, mutta nyt käyttäytyy kuin pitääkin. Näillä vesseleillä sen sijaan ei ole parannusta näköpiirissä. Luulen että oli ekat ja samalla vikat pinsut mitä mamma riesakseen ottaa.

Miksiköhän niitä hermokimppuja pitää vielä kerätä kerralla kolme?

Tuossa sen huomaa, tuo on yleinen käsitys kääpiöpinseristä :)
        Kaveripiirissäni ei ole paljon koira-ihmisiä joten kun he tapaavat minun leppoisan ja tottelevaisen neidin joudun usein huomauttamaan että kaikki kääpiöpinserit eivät ole tällaisia. En halua antaa virheellistä kuvaa koska sitten joku hankkii kääpiöpinserin vielä sillä oletuksella että ovat kaikki kuten minun yksilöni, hellyydenkipeä, seurallinen, tottelevainen, hyvähermoinen, lapsiystävällinen ja aktiivinen olematta ylivilkas väärissä tilanteissa. Ja pahimmassa tapauksessa saa sellaisen riiviön kuin mainitsemallasi tädillä on useampia.
        Itselleni on tulossa toinen kääpiöpinseri samalta kasvattajalta koska tiedän mitä saan ja ensimmäinen on nyt jo kunnolla loppuun koulutettu.

• reino38
        Kääkkämamma :) kirjoitti:

Tuossa sen huomaa, tuo on yleinen käsitys kääpiöpinseristä :)
        Kaveripiirissäni ei ole paljon koira-ihmisiä joten kun he tapaavat minun leppoisan ja tottelevaisen neidin joudun usein huomauttamaan että kaikki kääpiöpinserit eivät ole tällaisia. En halua antaa virheellistä kuvaa koska sitten joku hankkii kääpiöpinserin vielä sillä oletuksella että ovat kaikki kuten minun yksilöni, hellyydenkipeä, seurallinen, tottelevainen, hyvähermoinen, lapsiystävällinen ja aktiivinen olematta ylivilkas väärissä tilanteissa. Ja pahimmassa tapauksessa saa sellaisen riiviön kuin mainitsemallasi tädillä on useampia.
        Itselleni on tulossa toinen kääpiöpinseri samalta kasvattajalta koska tiedän mitä saan ja ensimmäinen on nyt jo kunnolla loppuun koulutettu.

Voi haloo kääkkämamma näköjään haluaa vain sanoa että minä olen hyvä kouluttaja ja minulla on kauhea huonomainen rotu ja sain sen koulutettua....joo haloo kyllä nyt ihan perusteet pitäisi jokaisen osata kouluttaa.
        Jos noin katsotaan että hyvä kouluttaja on silloin kun laittaa perusteet niin kylläpä sitä vähään tyydytään.

Kääpiöpinserin koulutustaso on vieläpä ns.hyvä. Ja kyllä perusteet omaava sen saa koulutettua ihan niinkuin muutkin rodut.

Tuota remmirähjäämistä nyt on rodulla kuin rodulla varsinkin nykyisin. Enkä siihen laita painoa.

minulla on ns.vaativa rotu jolla ei aina ollut se paras maine mutta ikinä en mollaisi rotuani koska se ei ole aggressiivinen eikä tapa ketään eikä toisia koiria. Omistajasta kiinni miten peruskasvatuksen sosiaalistamisen asettaa. Ja tokossa olemme avo-asteella.

Kääpiökoiria en laita muuta kuin häiriköivään kategoriaan ja ns.harmittomiin sinällään. En osaa kerta kaikkiaan ottaa kääpiökoiria vakavasti. ;)

Ja minusta on hyvä että ihmiset jotka ei osaa laittaa perusteita ottaa sen pikkukoiran jolloin ne ovat vain häiritseviä mutta ei vaarallisia. Siinä varmasti syy joihinkin pikkukoiriin että niitä ottaa sellaiset jotka ei osaa kouluttaa koiria lainkaan, roduissa sinällään ei vikaa. Mutta tosiaan parempi silloin pieni koira kuin iso.

• Kääkkämamma
        reino38 kirjoitti:

Voi haloo kääkkämamma näköjään haluaa vain sanoa että minä olen hyvä kouluttaja ja minulla on kauhea huonomainen rotu ja sain sen koulutettua....joo haloo kyllä nyt ihan perusteet pitäisi jokaisen osata kouluttaa.
        Jos noin katsotaan että hyvä kouluttaja on silloin kun laittaa perusteet niin kylläpä sitä vähään tyydytään.

Kääpiöpinserin koulutustaso on vieläpä ns.hyvä. Ja kyllä perusteet omaava sen saa koulutettua ihan niinkuin muutkin rodut.

Tuota remmirähjäämistä nyt on rodulla kuin rodulla varsinkin nykyisin. Enkä siihen laita painoa.

minulla on ns.vaativa rotu jolla ei aina ollut se paras maine mutta ikinä en mollaisi rotuani koska se ei ole aggressiivinen eikä tapa ketään eikä toisia koiria. Omistajasta kiinni miten peruskasvatuksen sosiaalistamisen asettaa. Ja tokossa olemme avo-asteella.

Kääpiökoiria en laita muuta kuin häiriköivään kategoriaan ja ns.harmittomiin sinällään. En osaa kerta kaikkiaan ottaa kääpiökoiria vakavasti. ;)

Ja minusta on hyvä että ihmiset jotka ei osaa laittaa perusteita ottaa sen pikkukoiran jolloin ne ovat vain häiritseviä mutta ei vaarallisia. Siinä varmasti syy joihinkin pikkukoiriin että niitä ottaa sellaiset jotka ei osaa kouluttaa koiria lainkaan, roduissa sinällään ei vikaa. Mutta tosiaan parempi silloin pieni koira kuin iso.

On sinulla harvinaisen huono lukutaito. Minähän ylistän koirani kasvattajaa joka on satsannut hyvään luonteeseen ja hermorakenteeseen. Mutta jos kääpiöpinserin hankkii niin voi olla että saa huonohermoisen yksilön kun monet edistävät ennemmin terveyttä ja ulkonäköä ja luonne jää toissijaiseksi. Tällaista koiraa minä en halunnut, vaan hyvähermoisen tasapainoisen kääpiöpinserin jolloin koulutettavuus saa loistaa. Kääpiöpinseri on erittäin älykäs, luonteesta ja hermoista kiinni miten se älyään käyttää.
        Kannattaisko vähän rauhoittua jotta voisit sinäkin asiallisesti keskustella. Ja miksei saisi olla ylpeä koirastaan jos on saanut sen hyvin koulutettua? Tänä päivänä kun useammin tulee noita ongelmakoirakkoja vastaan niin mielestäni kyllä saa olla hyvällä mielellä parantamassa koirien ja omistajien mainetta.
        Useat pienten ongelmakoirien omistajat ovat varmasti joutuneet kyseiseen liemeen koska ajattelevat kuten sinä pienemmistä koirista: vähätellen. Pienikin koira on kuitenkin koira jolla on tarpeita, viettejä ja vaistoja. Samalla antaumuksella kuuluisi kaikki koirat mielestäni kouluttaa yhteiskuntakelvollisiksi.

• Kääkkämamma
        reino38 kirjoitti:

Niin sen lisään vielä herra "perusteet nyt kaikki osaa", koirani osaa yli 50 käskyä, harrastamme agilitya, tokoa, rally-tokoa, koiratanssia ja näyttelyjä. Joten on kyllä saanut enemmän kuin peruskoulutuksen. Ja minä osaltani osaan arvostaa jos vastaan tulee joku hienosti ohittava.

• reino38
        Kääkkämamma kirjoitti:

Niin sen lisään vielä herra "perusteet nyt kaikki osaa", koirani osaa yli 50 käskyä, harrastamme agilitya, tokoa, rally-tokoa, koiratanssia ja näyttelyjä. Joten on kyllä saanut enemmän kuin peruskoulutuksen. Ja minä osaltani osaan arvostaa jos vastaan tulee joku hienosti ohittava.

Minä en kyllä arvosta perusteita osaavia sillä jokaisen ne pitäisi hallita oli rotu sitten mikä oli. Mutta en myöskään morkkaa ketään joka ei hallitse vaan olen tyytyväinen jos ottaa silloin tälläisen pienen koiran vaikka kääpiöpinserin, kääpiövilliksen, pomeranian tms. helpommin hallittavan joka ei pienillä hampaillaan pysty aiheuttamaan suurta vammaa. :)

Kaikki rodut on hyviä mutta isoimmat vain osaaviin käsiin.

Ja lopeta nyt koirasi mollaaminen-hyvä rotu se on. Jalostustietojärjestelmässä näet ettet nyt ainoa tokoharrastaja ole ja rotu on voittajaluokassakin vai oletko se sinä? . ;)

• Kääkkämamma
        reino38 kirjoitti:

Minä en kyllä arvosta perusteita osaavia sillä jokaisen ne pitäisi hallita oli rotu sitten mikä oli. Mutta en myöskään morkkaa ketään joka ei hallitse vaan olen tyytyväinen jos ottaa silloin tälläisen pienen koiran vaikka kääpiöpinserin, kääpiövilliksen, pomeranian tms. helpommin hallittavan joka ei pienillä hampaillaan pysty aiheuttamaan suurta vammaa. :)

Kaikki rodut on hyviä mutta isoimmat vain osaaviin käsiin.

Ja lopeta nyt koirasi mollaaminen-hyvä rotu se on. Jalostustietojärjestelmässä näet ettet nyt ainoa tokoharrastaja ole ja rotu on voittajaluokassakin vai oletko se sinä? . ;)

Voi hyvää päivää... Taidan jutella hetken seinälle sen sijaan että yritän edelleen selittää sinulle enää yhtään mitään.
        Kääpiöpinseri on pieni mutta pippurinen ja minulle täydellinen!! :)

• reino38
        Kääkkämamma kirjoitti:

Voi hyvää päivää... Taidan jutella hetken seinälle sen sijaan että yritän edelleen selittää sinulle enää yhtään mitään.
        Kääpiöpinseri on pieni mutta pippurinen ja minulle täydellinen!! :)

Juttele vain ;)

Parempi niin. Aikas huvittavaa keskustelua minustakin pikkukoirasta. :)
        Mutta jokainen tallailee tyylillänsä.

• Pissed off...
        reino38 kirjoitti:

Juttele vain ;)

Parempi niin. Aikas huvittavaa keskustelua minustakin pikkukoirasta. :)
        Mutta jokainen tallailee tyylillänsä.

Mitäs sitten lähdit siihen mukaan. Pompous douche!!

• kikkelitonttu
        Pissed off... kirjoitti:

Mitäs sitten lähdit siihen mukaan. Pompous douche!!

En ymmärrä..pom mikä?

• Kääntäjä...
        kikkelitonttu kirjoitti:

En ymmärrä..pom mikä?

Englantia: ylimielinen taukki

• reino38
        Kääntäjä... kirjoitti:

Englantia: ylimielinen taukki

No ollaan kansainvälisiä myös jottei huumorin kukka kuole ;) eli

Hivyo ni aina yoyote ya craziness.

• Haloo!
        reino38 kirjoitti:

Joo hei haloo taidat olla ite ehkä vähän haloo kateellinen toiselle ku hyökkäät noin toisen kimppuun.

Saa sitä olla ylpeä jos on saanu oman koirasa koulutettua hyvin.

• kikkelitonttu
        Kääkkämamma kirjoitti:

On sinulla harvinaisen huono lukutaito. Minähän ylistän koirani kasvattajaa joka on satsannut hyvään luonteeseen ja hermorakenteeseen. Mutta jos kääpiöpinserin hankkii niin voi olla että saa huonohermoisen yksilön kun monet edistävät ennemmin terveyttä ja ulkonäköä ja luonne jää toissijaiseksi. Tällaista koiraa minä en halunnut, vaan hyvähermoisen tasapainoisen kääpiöpinserin jolloin koulutettavuus saa loistaa. Kääpiöpinseri on erittäin älykäs, luonteesta ja hermoista kiinni miten se älyään käyttää.
        Kannattaisko vähän rauhoittua jotta voisit sinäkin asiallisesti keskustella. Ja miksei saisi olla ylpeä koirastaan jos on saanut sen hyvin koulutettua? Tänä päivänä kun useammin tulee noita ongelmakoirakkoja vastaan niin mielestäni kyllä saa olla hyvällä mielellä parantamassa koirien ja omistajien mainetta.
        Useat pienten ongelmakoirien omistajat ovat varmasti joutuneet kyseiseen liemeen koska ajattelevat kuten sinä pienemmistä koirista: vähätellen. Pienikin koira on kuitenkin koira jolla on tarpeita, viettejä ja vaistoja. Samalla antaumuksella kuuluisi kaikki koirat mielestäni kouluttaa yhteiskuntakelvollisiksi.

Opin tuosta!

• reino38
        Haloo! kirjoitti:

Joo hei haloo taidat olla ite ehkä vähän haloo kateellinen toiselle ku hyökkäät noin toisen kimppuun.

Saa sitä olla ylpeä jos on saanu oman koirasa koulutettua hyvin.

Peruskoulutukseen joka on kaikkien omistajien kyettävä antamaan on se perusedellytys koiran hankintaan ja omistamiseen. :)

Jos tämä on minulle osoitettu niin en ole kateellinen. Minulla on koirat aina olleet hyvin koulutettuja. Ja paljon pidemmälle kuin vain perusteet. Se että kulkee nätisti ja on sosiaalistettu oikein on perusasia ei vielä sen suurempaa koulutusta..minusta. :)
        Ja omistan ns.vaativia mutta erittäin hyviä rotuja.

• Eläinkouluttaja C.
        reino38 kirjoitti:

Peruskoulutukseen joka on kaikkien omistajien kyettävä antamaan on se perusedellytys koiran hankintaan ja omistamiseen. :)

Jos tämä on minulle osoitettu niin en ole kateellinen. Minulla on koirat aina olleet hyvin koulutettuja. Ja paljon pidemmälle kuin vain perusteet. Se että kulkee nätisti ja on sosiaalistettu oikein on perusasia ei vielä sen suurempaa koulutusta..minusta. :)
        Ja omistan ns.vaativia mutta erittäin hyviä rotuja.

XD Kuka nyt machoilee!
        Nouse jo alas tuolta ylemmyden hepaltasi ja iloitse jos edes perusteet tänä päivänä koulutetaan koiralle. Vapaan kasvatuksen tulos näkyy nykyään sekä lapsissa että koirissa. Huono trendi jota ei kannata seurata ihmiset!

• reino38
        Eläinkouluttaja C. kirjoitti:

XD Kuka nyt machoilee!
        Nouse jo alas tuolta ylemmyden hepaltasi ja iloitse jos edes perusteet tänä päivänä koulutetaan koiralle. Vapaan kasvatuksen tulos näkyy nykyään sekä lapsissa että koirissa. Huono trendi jota ei kannata seurata ihmiset!

Onko se machoilua että pitää itsestäänselvänä että osaa kouluttaa perusasiat koiralleen jos sellaisen kerran hankkii?

"Vapaan kasvatuksen tulos näkyy nykyään sekä lapsissa että koirissa"
        tuossa olen samaa mieltä ja siksi sanonkin että perusteet on osattava jos ottaa koiran oli rotu mikä oli. Ja tietenkin jos aikoo hankkia lapsiakin niin peruskasvatus osattava eli rajat. Ei se mitään ydinfysiikkaa ole ;)

..machoilua on se ettei hallitse koiriaan ja on ylpeä siitä tai kerskailee peruskasvatuksella joka on perusedellytys.

• Eläinkouluttaja C.
        reino38 kirjoitti:

Onko se machoilua että pitää itsestäänselvänä että osaa kouluttaa perusasiat koiralleen jos sellaisen kerran hankkii?

"Vapaan kasvatuksen tulos näkyy nykyään sekä lapsissa että koirissa"
        tuossa olen samaa mieltä ja siksi sanonkin että perusteet on osattava jos ottaa koiran oli rotu mikä oli. Ja tietenkin jos aikoo hankkia lapsiakin niin peruskasvatus osattava eli rajat. Ei se mitään ydinfysiikkaa ole ;)

..machoilua on se ettei hallitse koiriaan ja on ylpeä siitä tai kerskailee peruskasvatuksella joka on perusedellytys.

Toivottavaa olisi että kaikki koiraa hankkivat osaisivat peruskouluttaa koiransa, mutta näin ei ole. Siksi ei sitä saisi pitää itsestäänselvyytenä vaan kannustaa siihen. Meillä on siis eri mielipiteet, mikä on ihan hyvä juttu :)

• reino38
        Eläinkouluttaja C. kirjoitti:

Toivottavaa olisi että kaikki koiraa hankkivat osaisivat peruskouluttaa koiransa, mutta näin ei ole. Siksi ei sitä saisi pitää itsestäänselvyytenä vaan kannustaa siihen. Meillä on siis eri mielipiteet, mikä on ihan hyvä juttu :)

Minusta koiraa ei pidä hankkia jos ei aio perehtyä edes sen minimikoulutukseen. Ehdottomasti tätä mieltä. Kannustan mieluummin siihen kuin että ota vaan koira ja tee parhaasi..ai et jaksa, ai on työssä kiirettä, ai lapset pitää viedä harkkoihin, ai koira tyhmä ja ei opi..EI EI EI silloin ei oteta koiraa!!! Nyt oli painotettava asiaa :) Koira ei ole pakollinen asia vaan elämään lisämauste jonka kanssa hienoa harrastaa. Eli harkintaa.

Myöskään lapsia ei hankita jotta ne sitten otetaan huostaan kun ei pärjätä eikä jakseta laittaa rajoja.(lapsiasiaakin kun kerran sitä sivuttiin ;) )

Tiukka linja joka ei ole tätä päivää kun nykyään ei voi vaatia mitään ettei joku pahoita mieltä. :)

Minä tosiaan mieluummin vaadin kuin kannustan onhan koiran omistajat aina aikuisia joiden pitäisi kyetä ottaa vastuu eläimestään. Ja koska koira saa usein maksaa omistajansa osaamattomuudestaan joutuen kiertolaiseksi tai turhaan lopetettavaksi tai aiheuttaa ongelmia ympäristöönsä.

Jos ei halua opetella peruskasvatusta niin on lemmikkejä joiden kanssa voi pärjätä helpommallakin kuten vaikka kissan.
        Myös eksoottiset lajit unohtaisin koska ne vaatii jälleen perehtymistä ja kärsii helpolla huonosta hoidosta. Tai sitten vie vaikka muiden koiria ulos.

• kikkelitonttu
        reino38 kirjoitti:

Sinä tiedät mitä puhut!

• reino38

Ei se maine tyhjästä tule. Ikävä kyllä :(

Suurin syy on ikävät osaamattomat rotua ymmärtämättömät omistajat jotka haluaa machoilla.

En itse ota riskiä jos tappelukoiratyyppinen koirapuistossa enkä mielelläni mene edes jos siellä on rotikka. Vaikka onkin tavallinen pkrotu mutta niissäkin macholinjan vetäjiä jotka ei hallitse koiraansa vaikka rotu kuuluu ns.hyväkoulutteisiin. Laumanvartijoihin en luota, olen tavannut sekä filan että maremman ja todella kaukana leppoisasta mukavasta koirasta. Ja kun kokoa on niin jää aggressiivinen mainitsemasi pomeranian jo pelkäksi vitsiksi.

Jos teen virhearvion niin oma koirani kärsii siitä ja sitä en aio tehdä olin ennakkoluuloinen tai en. Jos puolestaan itse omistaisin vaikka kaukkarin niin en sitä veisi koirapuistoon tai pitin tai amstaffin..ne ei ole siellä viihtyviä eikä laumakoiria eikä sovellu useinkaan vieraiden koirien kanssa. Tutut eri asia.

• kikkelitonttu

Pohdin asiaa!

• reino38
        kikkelitonttu kirjoitti:

Pohdin asiaa!

hyvä niin minäkin..minkäs koiran kikkelitonttu omistaa? :)

• kikkelitonttu
        reino38 kirjoitti:

hyvä niin minäkin..minkäs koiran kikkelitonttu omistaa? :)

No pystykorvan tietenkin

• reino38
        kikkelitonttu kirjoitti:

No pystykorvan tietenkin

Kuulostaa hyvältä olisin aatellut että seisojan. ;)

• Kenties,
        reino38 kirjoitti:

Kuulostaa hyvältä olisin aatellut että seisojan. ;)

hänen nimimerkkinsä vuoksiko se tuli mieleesi? =)

• reino38
        Kenties, kirjoitti:

hänen nimimerkkinsä vuoksiko se tuli mieleesi? =)

Eikös se ole ilmeistä. ;)

• Mulla taas ihan erilainen käsitys esim rotikoista. Ne rotikat jotka mä tunnen on tosi hienoja koiria. Äidin naapurissa asuu yks ja se on tosi lepponen ja rauhallinen tapaus. Omistaja kävelyttää sitä samalla ku työntää pientä poikaansa vaunuissa.

Ja mun koiran yks hyvä koirakaveri on rotikka. Se ja mun koira leikkiivät aina mielellään keskenään ja se kuuntelee omistajaasa että koskaan ei oo tarvinnu sitä koiraa pelätä.

• maalaisärkikin sanoo

nämä seinään juosseet mastiffit/buldldogit ym lyytynokat terrieritovat kaikista eniten uutisissa sen takia että ne ovat arvaattomaimpia käytökseltään. kyllä tässä on ihan faktaa siihen, miksei lassit tai noutajat ole samanlaista sakkii. elierottelu voidaan tehdä turha siitä on itkeä!!!

• Jotkut rodut kuten mastiffit on aggressiivisempia koska ne on jalostettu suojelua varten. Esim englannin mastiffi rodun luomiseen käytettiin englannin bulldoggia ja mastiffia tietty. Rodun tehtävä oli suojella ammosina aikoina maantierosvoilta, ja nykyään tääki rotu on "rauhottunu" siitä millanen se ennen oli.

Tietty kasvattajat pyrkii kitkemään aggressiivisuuden pois. Miten ne muka itekään pärjäis jos ois talo täynnä vihasia koiria? Ja kuka niitäkään ostas jos koira vois käydä kiinni.

• ei kiltti labbis

Kyllä on periaatteessa vaarallinen rotu jos ihmisen kimppuun käy vaikka ei olisi koulutettu ja isäntä idiootti.Hyvä rotu ei käy edes isännän usuttaessa ihmisen kimppuun saati sitten irti ollessa kenenkään kimppuun.Niitäkin oon ja monta.Eniten hyökkäyksiä tehnyt koira on muuten Labbis ja kultanen noutaja.

• ai siis ?

"Hyvä rotu ei käy edes isännän usuttaessa ihmisen kimppuun saati sitten irti ollessa kenenkään kimppuun."

-Ai hyvä rotu ? Tarkoitat kai hyvä "koira". Yksilöstä se riippuu kaikkien rotujen kohdalla millainen se on luonnostaan, mutta koulutus on myös tärkeä tekijä koiran käyttäytymisen kannalta.

Ja kaikilla nisäkkäillä on jonkin sortin suojeluvaisto. Mikään koira ei jää vain vierestä tuijottamaan, kun omistaja tai perheen lapset hakataan hengiltä.

• Hmm!
        ai siis ? kirjoitti:

"Hyvä rotu ei käy edes isännän usuttaessa ihmisen kimppuun saati sitten irti ollessa kenenkään kimppuun."

-Ai hyvä rotu ? Tarkoitat kai hyvä "koira". Yksilöstä se riippuu kaikkien rotujen kohdalla millainen se on luonnostaan, mutta koulutus on myös tärkeä tekijä koiran käyttäytymisen kannalta.

Ja kaikilla nisäkkäillä on jonkin sortin suojeluvaisto. Mikään koira ei jää vain vierestä tuijottamaan, kun omistaja tai perheen lapset hakataan hengiltä.

Luulen kyllä että koirilla on senverran itsesuojeluvaistoa, siis näillä aremmilla, että kyllä ne pakenee kauemmaksi seuraamaan tilannetta. Pötkiihän moni koira uutena vuotenakin raketteja pakoon muualle kuin missä olisi kaikkein turvallisinta eli omistajan luo.

Ja tuo rotu vs yksilö juttukin taitaa olla niin että JOS on hyvä koira, se tekee niinkuin isäntä pyytää, tässä tapauksessa käy kiinni. "Huono" yksilö reagoi toisin ja tekee omat päätöksensä itsenäisesti(käy kiinni ilman kehotusta tai ei käy siitä huolimatta). Ja tämä on enemmän rotu kuin yksilökysymys vaikka siihen koulutuksella voikin vaikuttaa.

• kikkelitonttu
        Hmm! kirjoitti:

Luulen kyllä että koirilla on senverran itsesuojeluvaistoa, siis näillä aremmilla, että kyllä ne pakenee kauemmaksi seuraamaan tilannetta. Pötkiihän moni koira uutena vuotenakin raketteja pakoon muualle kuin missä olisi kaikkein turvallisinta eli omistajan luo.

Ja tuo rotu vs yksilö juttukin taitaa olla niin että JOS on hyvä koira, se tekee niinkuin isäntä pyytää, tässä tapauksessa käy kiinni. "Huono" yksilö reagoi toisin ja tekee omat päätöksensä itsenäisesti(käy kiinni ilman kehotusta tai ei käy siitä huolimatta). Ja tämä on enemmän rotu kuin yksilökysymys vaikka siihen koulutuksella voikin vaikuttaa.

Hieno kommentti!

• hkhkjkjk
        Hmm! kirjoitti:

Se on kylläkin koiran perusluonteesta kiinni, kuinka herkästi se puree. Jos koira toimii täysin omistajansa sanojen mukaisesti, niin kuinka sellaisen koiran voi pistää edes hoitoon, jos se on hallinnassa vain omistajansa läsnäollessa ? Koiran käytöksestä ja elehdinnästä huomaa, kuinka herkästi koira muuttuu aggressiiviseksi. Harva koiranomistaja pystyy joka hetki valvomaan itse koiraansa, vaan lähes kaikki joutuvat joskus viemään koiransa hoitoon. Minulle koiran miellyttämisenhalu ei merkitse mitään, koska en tarvitse sellaista ominaisuutta koiraani, vaan tärkeämpää on koiran luonteen lempeys ja tasapainoisuus. Yleensä mitä tottelevaisempi koira on, sitä voimakastahtoisempikin se on, koska koiran tottelevaisuus täytyy "ansaita", johon vaaditaan johdonmukaisuutta. Mielltäämisenhaluisia koiria on vaikea hallita, koska ne vaativat niin kovaa kättä kunnioittaakseen omistajaansa.

• eri asiaa
        Hmm! kirjoitti:

Koiran aggressio ja arvaamattomuus eivät riipu tottelevaisuudesta.

• omataivotkiitos

Faktaahan on, että näistä roduista ei keskustella julkisesti siksi, että ne olisivat tietyn rotuisia. Perustelusi väitteellesi, että kaikki rodut satuttavat lapsia, oli huono. Dilemma on nimenomaan siinä, että muiden rotujen edustajien tekemillä hyökkäyksillä ei ole muuta kuin tilastollista väliä tässä asiassa- esim. kultainen noutaja tai chihuahua puraisee kerran, ei raatele. Nämä mainitsemasi rodut ovat haasteellisempia kasvattaa kuin loput ja samaan aikaan ne saavat massiivisempaa tuhoa aikaiseksi, kun jokin menee pieleen. Kysymys on tästä. Vaikka kyse olisi omistajasta, niin yhteiskunta ei voi antaa tällaista asetta(vaarallista koiraa) jokaiselle sitä haluavalle ikään kuin kansalaisoikeutena ja toivoa, että omistaja osaa kouluttaa koiransa. Etenkin kun Suomen oloissa tällaisen vahvan, erittäin dominantin ja tuhoa aikaansaavan rodun (rotujen) edustajille ei ole käyttöä -yksityishenkilö ei sitä tarvitse. On vain ajan kysymys, koska rodut kielletään- seuraamme muun maailman esimerkkiä.

Perustelu, että vika on omistajan eikä koiran on naurettava. Omistaja ja koira ovat sama asia. On aivan sama, kummassa vika on, jos se on jommassa kummassa. Jos ihminen murhaa, onko se huonon kasvatuksen ja kodin sekö vanhempien vika? EI: koska lukuisissa tutkimuksissa on osoitettu, että niin ihminen kuin eläin saa vaikutteita perimästä ja ulkopuolelta -sekä omaa oman luonteen, joka näillä koirilla on vaativa ja erittäin dominantti. Aivan naurettava perustelu teiltä.

• OletAivanJärjiltäsi

Naurettavaa on se, että sekotat koiran ja ihmisen keskenään ja haluaisin mielelläni nähdä tuon tutkimuksen omin silmin mihin vetoat.

• teinien puheita

Miksi pitää ottaa mallia muista maista rotukielloissa, jos ei ole mitään faktaa siitä, että rotukiellot ovat vähentäneet koirien aiheuttamia vahinkoja ? Ja millä perustein märittelet kiellettävät rodut ? Pelottavuudenko perusteella ?

• jepsissss
        teinien puheita kirjoitti:

Miksi pitää ottaa mallia muista maista rotukielloissa, jos ei ole mitään faktaa siitä, että rotukiellot ovat vähentäneet koirien aiheuttamia vahinkoja ? Ja millä perustein märittelet kiellettävät rodut ? Pelottavuudenko perusteella ?

Joo kaikki vähänkään isot koirat kieltoon! Jätetään vaan ne pikku räkyttäjät, jotka oikeesti puree harvase kerta mutta ei se haittaa ne on vaan niin pieniä ^_^ Eihän ne nyt pahaa jälkee kuitenkaan saa aikaan.

• reino38
        teinien puheita kirjoitti:

Itse poistaisin meiltä vain filan..jolle ei käyttöä ja on selvästi aivan liian hankala hallita.

Myös maremmoihin suhtautuisin varauksella ja muihinkin laumanvartijoihin. Ja näiden omistajat tarvitsisivat kunnon kurssitusta rotuyhdistyksiltä sekä koiran kuuluu sijoittaa maalle..poikkeuksena pyreneittenkoira, tiibetinmastiffi jotka helpompia kuin maremma. Eli rotukohtaiset luonteet otettava huomioon.

Myös akitojen, dogon, rotikankin vaikka hyväkoulutteinen pk-rotu(aiheuttanut ikäviä tapauksia), pittbullien amstaffien etc.rotuyhdistyksiltä kaipaa lisää kurssituksia mitä tulee sosiaalisuuteen ja siihen että näitä viedään koirapuistoihin vaikka ei ole laumaan sopivia tai saattaa mennä vieraassa sekalaumassa muttei sosiaalistettu oikein tai ei oteta rotua realistisesti ja nähdä koiraa oikeassa suhteessa.

• isopienikoira

Entisenä isojen koirien ja nykyisenä chihuahuan omistajana olen pannut merkille,että isojen koirien omistajat ovat jatkuvasti,ainakin täällä nettipalstoilla mollaamassa "mamman pikku-fifejä".
      Siis mitä ihmettä????
      En kyllä kehtais ruikuttaa enää,että isoista koirista on ennakkoluuloja kun itse sitten heti ollaan omaksi puolustukseksi haukkumassa fifejä.
      Ja nimenomaan yleistämällä..
      En itse ole tavannut yhtään enempää vihaista/kouluttamatonta fifiä kuin pitbulliakaan..

• Eihän ne kaikki pienet koirat ookkaan pahoja, mutta joillaki ihmisillä tuntuu olevan semmonen käsitys että pieniä koiria ei tarvii kouluttaa ja ne antaa niitten elää ihan pellossa. Ja se mua isomman koiran omistajana raivostuttaa että mun koira luokitellaan tappajaks, mutta tuolla lenkillä on nähny semmosii pienempii koirii jotka räksyttää mun koiraa hampaat irvessä ja silmät melkein pullistuu päästä ja ne näyttää siltä että kyllä tulisivat päälle jos omistaja vaan antas.

Jotkut ei tunnu olevan huolissaan siitä että pikkukoira tahtoo tapella vastaantulijoitten kaa ku onhan se sen verran pienempi että omistaja saa sitä pideltyy, mutta on se häiritsevää jos millä tahansa koiralla on semmonen halu käydä toisen päälle varsinkin kun siihen ei oo mitään syytä.

• ÖÖ_ootko
        momoepurple kirjoitti:

Eihän ne kaikki pienet koirat ookkaan pahoja, mutta joillaki ihmisillä tuntuu olevan semmonen käsitys että pieniä koiria ei tarvii kouluttaa ja ne antaa niitten elää ihan pellossa. Ja se mua isomman koiran omistajana raivostuttaa että mun koira luokitellaan tappajaks, mutta tuolla lenkillä on nähny semmosii pienempii koirii jotka räksyttää mun koiraa hampaat irvessä ja silmät melkein pullistuu päästä ja ne näyttää siltä että kyllä tulisivat päälle jos omistaja vaan antas.

Jotkut ei tunnu olevan huolissaan siitä että pikkukoira tahtoo tapella vastaantulijoitten kaa ku onhan se sen verran pienempi että omistaja saa sitä pideltyy, mutta on se häiritsevää jos millä tahansa koiralla on semmonen halu käydä toisen päälle varsinkin kun siihen ei oo mitään syytä.

miettinyt että se voi johtua siitä että ne pienet tuntee itsensä uhatuiksi sun ison tappajakoirasi taholta? Ja siksi ne näyttää siltä kuin...

Jos maailman koirat olisi suunnilleen samankokoisia, siis normaail-ihmisen polvenkorkuisia ja siitä alle, niin ei arempienkaan koirien tarvitsisi niin paljon uhota.

Et sitten itse ole koskaan joutunut tilanteeseen jossa itseäsi lähestyy piripäinen tai humalainen bodari joka on pituudeltaan siinä reilut kaksi metriä ja massaa 150kiloo? Kaverin ei tarvitse edes muuta kuin katsoa sinuun. Kuvittele kuitenkin tilanne, niin tiedät miltä pienestä koirasta tuntuu tilanteessa jossa...

• ÖÖ_ootko kirjoitti:

miettinyt että se voi johtua siitä että ne pienet tuntee itsensä uhatuiksi sun ison tappajakoirasi taholta? Ja siksi ne näyttää siltä kuin...

Jos maailman koirat olisi suunnilleen samankokoisia, siis normaail-ihmisen polvenkorkuisia ja siitä alle, niin ei arempienkaan koirien tarvitsisi niin paljon uhota.

Et sitten itse ole koskaan joutunut tilanteeseen jossa itseäsi lähestyy piripäinen tai humalainen bodari joka on pituudeltaan siinä reilut kaksi metriä ja massaa 150kiloo? Kaverin ei tarvitse edes muuta kuin katsoa sinuun. Kuvittele kuitenkin tilanne, niin tiedät miltä pienestä koirasta tuntuu tilanteessa jossa...

ENSINÄKIN MUN KOIRA EI OO TAPPAJAKOIRA. Sen suusta saa kaivaa vaikka ruokaa ei se välitä. Ainut kerta ku se on "ärhennelly" oli sillon ku yks uros koira meinas hyökätä sen niskaan ja mun koira sitten haukahti sille kerran tosi isolla äänellä varottavasti. Ja tietysti oon aatellu että ne pienemmät saattaa pelätä ja tuntea olosa uhatuks mun koiran takia.

En mä ihan mikään idiootti oo koirien kanssa.

Jotkut koirat vaan on aggressiivisia koosta riippumatta ja ite oon enemmän törmänny näihin mamin pikku kulteihin jotka ei oo ees polven korkusia ja on purru ihmistä tai lasta. Kun aattelen niitä koiria, jotka mä tunnen tiiän vaan kaks isoo ärhentelijää ja ne pienemmät koirat taas on yleensä niitä jotka on purru.

Tädillä mäyriksen sekotus ja tää mäyris on purru mua kerran pentuna ku joulu aattona olin keräilemässä lahjapapereita roskiin ja se makoili lattialla siinä mun vieressä se sitten äkkiä kävi mun käteen kiinni. Ja toisella tädillä oli aikaaan chihu joka ei kenenkään antanu mennä tädin miehen luo. Se oli aina hampaat irvessä puolustamassa ja ehti elämäsä aikana purra aika monta ihmistä. Ja meidänki perheen vanha nyt 15 vuotias japsi oli aikoinaan herkkä purija. Jos se nukku sängyn jalkopäässä ja mun jalka osu siihen jotenki kun olin nukkumassa se kävi jalkaan kiinni. Ja joskus ei tarvinnu ees ku vaan pien hipasu sen häntäkarvoihin nii se oli heti tappelemassa. Mutta rakastan silti meidän vanhaa rautamummoo tosi paljon. Vanhemmiten alko onneks purra vähemmän.

Eli kun on koko elämäsä ollu tekemisissä ja vielä asunuki yhen pienen purijan kaa nii totta kai mulle on muokkautunu semmonen käsitys että pienet puree HANAKAMMIN kun isommat koirat, ja että JOTKUT pienet koirat vaan on hulluja, eikä siihen paljoo tarvita että ne nakkaa.

ÖÖ_ootko kirjoitti:

Tähän on pakko pienen koiran omistajana kommentoida. Jos koira on pienestä hyvin sosialisoitu ja ollut tekekemisissä kaikennäköisten ja kokoisten koirien kanssa, se isomman ohittaminen ei ole mitenkään eri juttu kuin pienen, jos koira ei tilanteesta sitten pidä, se johtuu useimmiten siitä että vastaantuleva koira lähettää uhkaavia viestejä. Oma alle kuusikiloinen karvakamuni ei välitä ohitetaanko chihuahua vai mastiffi kun tietää että kaikki koiria ovat ja omistajan tehtävä on varmistaa tilanteen turvallisuus :)

• Kääkkämamma :) kirjoitti:

Tähän on pakko pienen koiran omistajana kommentoida. Jos koira on pienestä hyvin sosialisoitu ja ollut tekekemisissä kaikennäköisten ja kokoisten koirien kanssa, se isomman ohittaminen ei ole mitenkään eri juttu kuin pienen, jos koira ei tilanteesta sitten pidä, se johtuu useimmiten siitä että vastaantuleva koira lähettää uhkaavia viestejä. Oma alle kuusikiloinen karvakamuni ei välitä ohitetaanko chihuahua vai mastiffi kun tietää että kaikki koiria ovat ja omistajan tehtävä on varmistaa tilanteen turvallisuus :)

Kyllä mä ymmärrän sen että ei kaikki pienet koirat haluu tapella (ei se oo rodun koosta tai rodusta kiinni onko aggressiivinen koira), mutta mulle vaan on iskostunu semmonen mielikuva elämän aikana kun oon ollu paljon enemmän tekemisissä pienten vihasten koirien kaa ku vihasten isojen koirien kaa.

Onnittelut vaan kaikille niille ihmisille jotka on saanu koirastaan kasvatettua kunnon kansalaisen eikä ongelmakoiran.

• ................

Siis mitä, haluat tutkimuksen siitä että ihmisellä ja eläimellä vaikutusta on perimällä ja ympäristöllä, myös synnyintemperamentilla? Hae mikä tahansa kehityspsykologian kirja tai lukion psykologian kirja ja LUE.

Ympäristö- ja perintötekijät vaikuttavat psyykkiseen kehitykseen kietoutuneessa vuorovaikutuksessa. Lisäksi yksilön oma suuntautuneisuus ja peritty tempreramentti vaikuttavat sekä lopputulokseen että koko prosessiin yksilöllisten tavoitteiden, motiivien ja valintojen kautta.

• yykkaaakooo

Temperamentti on pysyvä ominaisuus ja taipumus esimerkiksi ärtymykseen säilyy läpi elämän. Selitys perheen lapsien luonteiden erilaisuuteen löytyy temperamentista.

• Huonon maineen.

Saa rotu,kun riittävän usea ihminen ottaa itselleen rodun,joka ei sovi kyseisille ihmisille. Nykyään monet unohtavat kouluttaa koiraansa,kuvitellaan että kyllä se siinä oppii. Tällainen ajattelutapa on tuhoon tuomittu ja kun vielä valitaan rotu,joka on esim.jalostettu koiratappeluita,vartiointia varten. Ajatellaanpa perinteisiä seurakoirarotuja,sheltti,dalmis,bichon frise,näiden rotujen kanssa tuskin tulee ongelmia,vaikka niitä ei kouluttaisikaan. Toinen väärä tapa on hankkia koira,pelkästään ulkonäöllisistä syistä,miettimättä sen kummemmin rodun luonnetta. Kasvattajat myöskin syyllistyvät rodun maineen pilaamiseen,myymällä pennun ihmisille,jotka eivät tunne rotua ja monikaan kasvattaja ei kerro pentua ostavalle rodun luonteessa olevia negatiivisia puolia.

• Faktat faktoina

Heh, hienoja esimerkkejä valitsit rotuja joita ei muka tarvitsisi kouluttaa XD
        Sheltit usein nykyään arkoja, dalmikset hyvin energisiä ja usein osaamattomissa käsissä hirveitä ongelmakoiria jotka varastelevat ruokaa, tuhoavat paikkoja jne. Bichoneja en ole eläessäni tavannut monta mukavaa, ehkä kaksi n. kolmestakymmenestä.

• gtruytutiyiooyouy

"Toinen väärä tapa on hankkia koira,pelkästään ulkonäöllisistä syistä,miettimättä sen kummemmin rodun luonnetta"

Näinhän se menee halutaan näyttävä rotu joka lähtee käsistä. Dogo, rotikka, pitit, akitat mastiffityyppiset etc..eikä hyväksytä sitä ettei ne kuulu koirapuistoihin tai edes kaupunkiin kuten laumanvartijat . :(

• Itseäni ärsyttää eniten se, että pikkukoirille annetaan anteeksi paljon enemmän kuin isoille. Pidetään tosi herttaisena kun chihuahua hyppii ihmistä päin ja räksyttää, mutta jos samaa tekisi esimerkiksi staffi, niin heti seuraavana päivänä lehdessä olisi juttu kuinka tappajakoira kävi ohikulkijan kimppuun.

Minustakin tuntuu, että aivan liian monia rotuja leimataan tappajakoiriksi pelkän ulkonäön perusteella. Kukaan ei leimaa suloista nallekarhu chowchowta tappajaksi, vaikka niiden keskuudessa agressiota on selkeästi enemmän kuin esimerkiksi staffien keskuudessa.

• rtytryrytruu

No kyllä minä ennemmin kohtaa aggressiivisen pikkukoiran kuin ison. Kokemusta on berhardilaisen hampaista muksuna. Tikkejä vaati. :(

• mtntiedä

Harvassa ovat koulutetut koirat, jotka voisi kaupungilla päästää irti ja ne muista koirista, ihmisistä välittämättä seuraisivat isäntäänsä. Itsellä rotikat, dogot... olleet esimerkillisiä. Perimällä on suuri vaikutus, arat, haukkuvat, ylivilkkaat jne. emot siirtävät ominaisuutensa pentuihin ja niiden pois kitkentä vaikeeta mm. arkuudelle voi mtn. Luonnetesteissä rottweilerissa, dopermannissa 35% on pehmeitä, loput melkein melko pehmeitä. Testatuista ko. roduista 1-2% ovat rodunmukaisesti kaikinpuolin "täyspäisiä", joita en antaisi edes vihamiehelle, jos ei osaa koiraa kasvattaa. Oikealla kasvatuksella i h a n i a rotuja! Viimeisen dogon kanssa ulkoillessa isot koirat lukivat itsevarmaa täyspäistä koiraani ja harvoin uhosivat. Koirani ei luonnut katsettakaan "alamaisiin" ja se hiljensi monen aidan takaa haukkujankin. Koirapuistossa ei koskaan ongelmia. Sinne tuli "vihaisia" koiria, jotka kävivät koirani päälle mm. belkkareita... dogo jalostettu puuman kanssa tappelemaan ja omanikin väisteli, vähän hampaat kalahtelivat yhteen, ja aina riidanhaastaja lopetti,alistui... mut omani ei taaskaan edes katsettaan suonut "häviäjälle ;) " Tälläisen täyspäisen, koirista kovimman puruvoiman omistavan dogon kanssa elämä on yhtä juhlaa. Sitävastoin dogon ja muiden power koirien kanssa ei asiat kovinkaan hyvin. Koira vie isäntää, kuin pässiä narussa. Mulle on sama vaikka koirat kiellettäisiin, sillä laumaeläimenä koira kärsii sille annetusta "vallasta", kun ei osaa kuitenkaan ihmislaumaansa hallita ja se jos mikä on kidutusta! 90 % koirista luulee johtavansa laumaansa (perhettä) ja siitä sikiää kaikki (melkein) koiraongelmat. Johdonmukaisesti pennusta asti kasvatettu ja oppinut kuka tässä vie. Ei laumassa alempana koskaan ohita Johtajaa, vrt. susi. Tai silloin tapellaan hengestä! Johtaja susi syö aina ensin, eikä palvo "alaisiaan" tai jakele herkkupaloja. Näin myös ihmisen tulisi toimia pomona, jota koira ilolla palvelee, tottelee....

• Pitbullpoika

Voi voi.. Ilmeisesti meidän Pitti ei tiedä olevansa tappajakoira. Poika kun on aika nyhverö ja rakastaa muiden koirien seuraa! :D Luovuttaa herkutkin mukisematta kelle tahansa ja odottaa kiltisti ovella että kaikki muut kulkevat siitä ensin. Leppoisa kaveri ikäisekseen, 1 v, kun luottaa siihen että me lauman johtajat hoidetaan hommat.

• frtuyiuiooo7o77

Piteissä on monenluonteisia. Amerikassa sinun koirasi olisi ollut ns.syöttikoira koiratappelutreeneissä.

Onneksi koiruus on sinulla. Amerikassa sille olisi käynyt huonosti. Katselin ohjelmaa tappelukoirista ja siinä näytettiin yksi ns.syöttikoira joka oli äärettömän arka olihan sen kimppuun käyty jo monesti ja luonne sillä hyvänluonteinen joka ei tappeluun mennyt. Onneksi sai uuden kodin. Olisin ottanut sen ihan lennosta itselleni. Todella sosiaalinen kun vain pääsi kokemuksen tuomasta arkuudesta. Ja vieläpä kaunis hieman siro kylläkin.

• osaamattomissa

Nuo rodut voivat olla joka tapauksessa varrallisia osaamattomissa käsissä yleisesti ottaen, enemmän vaarallisia siis kuin monet muut rodut.

• fghghjhtjytty

Itse lisäisin myös rotikan jonka moni omistaja itse aliarvioi. En tiedä onko linjoissa vikaa vai omistajissa..mutta nämä ei sovellu useinkaan koirapuistoon. Ja saattaa olla muutenkin vaarallisia. :(
        En pidä rodusta sitten tippaakaan..dobberit paljon luotettavampia. Ja saksapaimenkoiratkin.

• osaavissakin

Myös osaavissa käsissä ne voivat olla monia muita rotuja vaarallisempia.

• ihavedogandsensitive

Voi äiti! KAIKKI koirat tarvitsevat koulutusta. Jotkut rodut ilmeisesti itsepäisempiä kuin toiset, eli vaativat omistajaltaan enemmän. Koira on eläin, omistaja ihminen ja lainkin mukaan vastuussa eläimestään. Vieraita koiria lähestyttäessä kysytään eka omistajalta lupa ja sen jälkeen kannattaa vielä tarkkailla eläimen käyttäytymistä.
      Jos koira puree omistajaansa, niin olkoon se opetuksena hänelle. Muitten ihmisten tai eläinten pureminen EI ole SALLITTAVAA!

• olkoot itsepäisii

Itsepäisyys ei tarkoita aggressiivisuutta. Ihmisten turvallisuuden kannalta koiran perusluonne ratkaisee. On koira sitten kuinka itsepäinen hyvänsä, niin se voi samalla olla vaikka kuinka lempeä. Miellyttämisenhaluinen koira ei ole sama asia kuin lempeä koira.

• koirat <3

http://www.stara.fi/2012/04/06/pitbull-koira-pelasti-isantansa-hengen-otti-luodin-paahansa/ tuli oikein lämmin tunne, kun tämän luin. Miten rakastava koira onkaan, kun häikäilemättä tulee ja koettaa pelastaa isännän, ja vielä sen rotunen, joka kuuluu näihin väärinymmärrettyihin.

Aina niin ihana lukea tällaisia (siis missä koira pelastaa isännän tms, ei että se on saanu kuulan kalloon tms), pistää aina miettimään, että ovatkohan omat koirat kans samanlaisia, jotka pelastaa jos sellainen tilanne joskus sattuu. Voin vain kuvitella, miten tämän isännän kiintymys koiraa kohtaa on kasvanut suuremmaksi tämän tapahtuman jälkeen

• eri asiat´

Se pelasti isäntänsä, mutta vieras ihminen on aivan eri asia kuin perhettä johtava omistaja.

• koirat <3
        eri asiat´ kirjoitti:

Se pelasti isäntänsä, mutta vieras ihminen on aivan eri asia kuin perhettä johtava omistaja.

juu siis meinasinki, et ovatkohan mun omat koirat myös sellaisia, että ''koittavat pelastaa mut'' jos sellainen tilanne sattuisi joskus tulemaan, vai katsoisko ne va vierestä et ''jaah siinäpä ryöstätte sen'' :D

• kikkelitonttu
        koirat <3 kirjoitti:

juu siis meinasinki, et ovatkohan mun omat koirat myös sellaisia, että ''koittavat pelastaa mut'' jos sellainen tilanne sattuisi joskus tulemaan, vai katsoisko ne va vierestä et ''jaah siinäpä ryöstätte sen'' :D

Vaikea kysymys!

• faktaaa

En jaksanut lukea tuota linkkiäsi. Ääritaauksiahan ko. rotujen kohdalla on, että ne käyvät ihmisen kimppuun tai pelastavat tämän. Keskimääräistä suurempi vaara vain on saada epävakaa yksilö jjoko luonteeltaan tai kasvatuksen seurauksena. Se on fakta.

• Nana.N.

Koosta riippumatta kouluttamaton koira on riski. Agressiivinen koira vaikuttaa aina muihin koiriin, koska ne vaistoavat sen energian. Jotkut koulutetut koirat tukeutuvat tollasessakin tilanteessa omistajaansa, eivätkä reagoi huomattavasti agressiiviseen koiraan, mutta se on lopultakin aika harvinaista, koska kyse on kuitenkin eläimistä ja eläinten vastoista.
      Toki joillakin vaikeilla roduilla on taipumusta tulla agressiivisiksi, mutta useinhan se johtuu juuri siitä, että niillä on osaamaton kouluttaja ja väärä elinympäristö. Koiristahan saa tasapainoisia antamalla niiden toteuttaa "rodunomaisia" viettejään ja hyvällä koulutuksella sekä huolenpidolla.
      Isojen koirien omistajana minua on usein häirinnyt, että jotkut omistajat päästävät pienet koirat helposti "haistelemaan", vaikka niillä olisikin taipumus äristä ja napata kiinni. Ihan kuin he kuvittelisivat, että koirien "tappelun estäminen" on vain isojen koirien omistajien vastuulla, koska vain isot koirat saavat pahaa jälkeä aikaan. Totuushan kuitenkin on, että monet kiltitkin koirat vastaavat hyökkäykseen, jos pienikin koira todella hyökkää niiden kurkkuun kiinni. Varsinkin jos ne ovat narussa eivätkä pysty väistämään.
      Itse olen aivan liian monta kertaa irottanut leonbergini rintamuksesta esim. chihuahuoita ja villakoiria, koska ne ovat omistajansa estämmättä käyneet koiraani kiinni esimerksiksi koirapuistoissa. Kerran jopa kävi niin, että koirani ravisutti itse yhden pienen koiran irti rintamuksestaan, ja koira ilmalennon seurauksena loukkautui. Tuollainen tila on kamala, vaikkei oma koirani mitään pahaa olisikaan tehnyt ja toivonkin, että koiranomistajat oppisivat vähän ennakoimaan ja puuttumaan koiriensa käytökseen.
      Isot koirathan voivat käyttäytyä huonosti siinä missä pienetkin. Meidän tapauksessa vaan on niin, että hyökkääjät ovat usein "pelokkaita" pikkukoiria. Yritetään nyt kaikki koiranomistajat tulla toimeen :) ainakin meidän koirapuistoon mahtuu pomeranian ja leonbergi samaan aikaan, kun vaan molemmat ovat hyvä käytöksisiä.

• seropiomistaja12

no taistelu koirarodut nyt valitettavasti ovat herkästi räjähtäviä, siksi niitä ei suositellakka esim vietäväksi koirapuistoon. mitäs ihminen on pilannut nää koirarodut koiratappeluilla, ihminen saa syyttää ihan itseään. tappaminen virtaa veressä joillakin koirilla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      94
      2713
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      36
      1829
    3. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1734
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      375
      1640
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1601
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1437
    7. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      119
      1237
    8. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      13
      1166
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1136
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      1039
    Aihe