Saako mitä vaihtaa vuokrassa?

sähkäri125

Moro kaikille,

Olen sähkömies ammatiltaan, ja haluan vaihtaa pari pistorasiaa ja kytkintä.

Ongelmana on se että en tunne kovin hyvin lakeja, ja ihmettelen, että vaikka saisin lupaa vuokranantajalta tehdä nämä työt, saanko virallisesti tehdä ne?

Siis saanko vuokra-asunnossa vaihtaa pistorasiat ja kytkimet jos en ole maalikko? Vai olenko miten vastuussa tästä? Siis jokuhan tänne muuttaa minun jälkeen, ja jos sattuu jotain, niin häh?

100

6994

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ymmärsinköhän oikein tosta toisesta ketjusta, sähkötöitä saa teettää firma jolla on ”urakointioikeus”?

Eli onkos nyt silleen että jos rane pääsee sähköfirmaan töihin niin firma ottaa vastuun ranen toiminnasta, sähköalan koulutus ei pakollinen ja näin ollen ei saa sähkäri itelleen tehä ilman urakointioikeutta.

Käytännössähän noi kaikki kuitenkin tehään ite. t. Rane

• Sähköhärö

"sähkäri125" tapauksessa voi miltei 100% varmuudella todeta ettei itse saa tehdä sähkötöitä, koska noilla tiedoilla aloittajalla ei ole sähköpätevyyttä:

http://www.seti.fi/index.php?k=18796

Firman laskuun luultavasti saa tehdä (jos firmassa siis sähköpätevyyden omaava henkilö) sähkötöitä itsenäisesti, sekin riippuu koulutuksesta ja työvuosista.

3-luku ja siitä eteenpäin:
      http://www.edilex.fi/tukes/fi/lainsaadanto/19960410?toc=1

3-luku ja pykälä 11:
      http://www.edilex.fi/tukes/fi/lainsaadanto/19960516?toc=1

Eli vaikka aloittaja itse tekisi, niin firma ei ole vastuussa "ranen" töistä, vaan firman on tullut tehdä tuo työ, muutoin rane on itse vastuussa omista virityksistään.

• Kyllä muuten koulun taitaa voida päästä (ainakin jossain) läpi todella huolestuttavalla osaamisella? Kaveri on sähköistänyt taloja viitisen vuotta erinäisissä sähköfirmoissa täysipäiväisesti työskennellen, työssä menestyen.

Mutta oikosulkumoottorin kytkeminen tähteen tai kolmioon ei onnistu. Sai vielä kuuleama vaihejännitteellä 16A sähköiskun vetojousesta, ihmetteli vain että miten tulppasulake ei moisesta palanut.

no itse en ole koulua käynyt että en tiedä, mutta joskus näyttää että se kenelle sähkö on pelkkä työ on pahiten pihalla, vai mahtoiko tämä olla vain marginaalitapaus…

• Totuus ei Pala..
        megger kirjoitti:

Kyllä muuten koulun taitaa voida päästä (ainakin jossain) läpi todella huolestuttavalla osaamisella? Kaveri on sähköistänyt taloja viitisen vuotta erinäisissä sähköfirmoissa täysipäiväisesti työskennellen, työssä menestyen.

Mutta oikosulkumoottorin kytkeminen tähteen tai kolmioon ei onnistu. Sai vielä kuuleama vaihejännitteellä 16A sähköiskun vetojousesta, ihmetteli vain että miten tulppasulake ei moisesta palanut.

no itse en ole koulua käynyt että en tiedä, mutta joskus näyttää että se kenelle sähkö on pelkkä työ on pahiten pihalla, vai mahtoiko tämä olla vain marginaalitapaus…

DEMLA-mafia määrää mikä on sallittua. Tämä KGB:n inkarnaatio maassamme on täysin lain yläpuolella, josta on satoja tuhansia sivuja oikeudenkäyntidokumenttiä mm. 90-luvun laman oikeusmurhista.

Ole tosi varovainen jos ei ole hyvät suhteet DEMLA-mafiaan!

http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?p=6201958

www.pankkikriisi.blogspot.com

• 2

Urakoida ei saa ilman lupia mut saat tehdä em työt jos et saa siitä vastinetta.Sullahan on turvallisuusmääräys tutkinto voimassa?

• A/S1

Minulla on voimassa oleva vanha A-luokan sähkötöidenjohtajan pätevyys, jota nykyisin vastaa S1. Vanhaan aikaan sai omat ja lähisukulaisten työt tehdä tällä pätevyystodistuksella ilman mitään muita kommervenkkejä.

En ole tällä hetkellä sellaisessa firmassa, jossa voisin käyttää sähkötöiden johtajana jotain toista henkilöä tai itseäni.

Tein pojan asunnon sähköasennusten saneerauksen. Sitä varten piti Tukesilta saada "kertaluonteisen ilmoituksen" rekisteröinti. Siinä yksilöitiin kohde, ja minut itse merkittiin sähkötöiden johtajaksi pätevyystodistukseni pohjalta, ja vielä korostettiin mitä sähkötöiden johtajan pitää huolehtia (410/1996).

Sillä ei ollut merkitystä otinko rahaa pojaltani vai en. Se jääköön meidän väliseksi asiaksi.

Tällä perusteella epäilen "2":n vastausta.

Käsitykseni on, että vain laissa ja asetuksissa mainittuja pieniä töitä saa tehdä ilman vastuuhenkilöä, kunhan omaa riittävän pätevyyden. Muutoin vaaditaan taakse jonkin henkilön nimi, jolla on sähkötöiden johjtajan pätevyys esim. firman kautta olemassa, tai sen hakee erikseen kuten tein.

Maksoi muuten 59 €, mutta tuli kuin apteekin hyllyltä.

• Ranen logiikka:
      jos kerta ite tiedät koulutukseltasi varmasti mitä teet ja pistät myös kosmeettiset asiat samalla tavalla kun ”oikea” sähkäri ni ei tuu epämääräsiä vikoja.. Kukaan ei enää myöhemmin tiedä että kuka siellä on touhunnut. ellei kämppä nyt ole ihan uusi ja eka asukas..

En kuitenkaan yllytä laittomuuksiin, sähkäri paikalle vaan.

• zxz.

Kyllä, jos kerran vuokranantaja antaan luvan, niin toottakai voi tehdä jos homman osaa.. Ei kaikkeen tarvitse lupia kysellä..

Ei ton nyt pitäisi olla edes vaikea homma...

• uusi as.oy. laki

Vuokranantajan täytyy noihin töihin tehdä muutosilmoitus isännöintifirmalta ja sen jälkeen työt tarkastetaan isännöintifirman puolesta.

• in your dreams

muutosilmoitus vaikka korjaa? hais huilu. muutosilmoitus tehdään vain ja ainoastaan siinä tilanteessa jos mennään alkuperäisiä muuttamaan. tässä tapauksessa on kyse siit että tekee itse ennemmin kuin laittaa vuokranantajan laskuun tulee meinaan 300 euroa heti lisää.

• uusi as. oy. laki
        in your dreams kirjoitti:

muutosilmoitus vaikka korjaa? hais huilu. muutosilmoitus tehdään vain ja ainoastaan siinä tilanteessa jos mennään alkuperäisiä muuttamaan. tässä tapauksessa on kyse siit että tekee itse ennemmin kuin laittaa vuokranantajan laskuun tulee meinaan 300 euroa heti lisää.

Kaikki muutostyöt on ilmoitettava oli alkuperäistä tai ei is. toimistoille lukuunottamatta maalausta tai tapetointia.

• zxz.
        uusi as. oy. laki kirjoitti:

Kaikki muutostyöt on ilmoitettava oli alkuperäistä tai ei is. toimistoille lukuunottamatta maalausta tai tapetointia.

EN ILMOITA JOS ASUNTO ON OMA . Teen ihan niinpaljon kuin huvittaa. Tollaisille laeille pyyhitään.......

• hall.pj.
        zxz. kirjoitti:

EN ILMOITA JOS ASUNTO ON OMA . Teen ihan niinpaljon kuin huvittaa. Tollaisille laeille pyyhitään.......

Teepä poju kuinkas tykkäät! Abba jee, kun jotain menee perseelleen, korvaussummat ovat ruhtinaalliset ja lisäksi asuntoa myydessäsi et saa merkintää is. todistukseen asuntoon suoritetuista perusparannuksista.

• 11+7
        uusi as. oy. laki kirjoitti:

Eikä tasan tarkkaan tarvitse ilmoittaa kaikkea muutostyötä. Kannattaa lukea se laki tarkemmin ennen kuin toitottaa kaikille mututietoa. Saat pistää esim. kämppäsi kiinteät kaapistot matalaksi ja rakentaa tilalle uudet ilman, että siitä tarvitsee kenellekään sanoa halaistua sanaakaan. Jotkut ovat ymmärtäneet ihan väärin uuden lain ja siitä nousi hirveä poru, vaikka periaatteessa samoista asioista on pitkälti ollut tapana ilmoitella jo aikaisemminkin taloyhtiölle. Lain mukaan osakas on velvollinen ilmoittamaan töistä, jotka voi vaikuttaa yhtiön tai toisen osakkaan asemaan. Laissa säädetty ilmoitusvelvollisuus ei koske seuraavanlaisia töitä:

- tapetointia eikä maalausta,
        - lattiapinnoitteen vaihtamista vastaavan kaltaiseen pinnoitteeseen (esim. vanhan parketin uusiminen, kun käytetään uudelle parketille suositeltua äänieristettä),
        - taulujen, lamppujen, koukkujen ja hyllyjen kiinnittämistä,
        - eteisen, olohuoneen, makuuhuoneen, työhuoneen ja muun kuivatilan kaappien rakentamista, asentamista eikä poistamista, jos ei vaikuta ilmanvaihtoon (ei peitä ilmastointikanavaa),
        - keittiön, kylpyhuoneen, wc:n tai muun märkätilan kaappien asentamista, jos ei vaikuta vesieristykseen, viemäröintiin tai ilmanvaihtoon,
        - pesukoneen tai astianpesukoneen asentamista, kun vesi-, viemäri- ja sähköliitännät ovat olemassa,
        - muiden kuin käyttövesi-, viemäri-, sähkö-, lämmitys- tai ilmanvaihtojärjestelmiin liittyvien laitteiden asentamista, muuttamista tai poistamista: jää-, pakastin- ja viileäkaappi, mikroaaltouuni, kuivauskaappi tai –rumpu, ilmanvaihtojärjestelmään kytkemätön liesituuletin (esim. aktiivihiilellä toimiva),
        - huonekorkeuden laskemista, jos se ei vaikuta ilmastointikanaviin tai sähköjohtoihin,
        - väliovien vaihtamista eikä poistamista.

Yhtiökohtaisesti voidaan toki sopia muita ilmoitusvelvollisuuksia, mutta siitä päättää yhtiökokous.

Täällä oikeusministeriön sivulla on esim. opas ilmoitusvelvollisuudesta: http://www.om.fi/Etusivu/Valmisteilla/Lakihankkeet/Yhtiooikeus/Uusiasuntoosakeyhtiolaki

• 11+7
        11+7 kirjoitti:

Eikä tasan tarkkaan tarvitse ilmoittaa kaikkea muutostyötä. Kannattaa lukea se laki tarkemmin ennen kuin toitottaa kaikille mututietoa. Saat pistää esim. kämppäsi kiinteät kaapistot matalaksi ja rakentaa tilalle uudet ilman, että siitä tarvitsee kenellekään sanoa halaistua sanaakaan. Jotkut ovat ymmärtäneet ihan väärin uuden lain ja siitä nousi hirveä poru, vaikka periaatteessa samoista asioista on pitkälti ollut tapana ilmoitella jo aikaisemminkin taloyhtiölle. Lain mukaan osakas on velvollinen ilmoittamaan töistä, jotka voi vaikuttaa yhtiön tai toisen osakkaan asemaan. Laissa säädetty ilmoitusvelvollisuus ei koske seuraavanlaisia töitä:

- lattiapinnoitteen vaihtamista vastaavan kaltaiseen pinnoitteeseen (esim. vanhan parketin uusiminen, kun käytetään uudelle parketille suositeltua äänieristettä),
        - eteisen, olohuoneen, makuuhuoneen, työhuoneen ja muun kuivatilan kaappien rakentamista, asentamista eikä poistamista, jos ei vaikuta ilmanvaihtoon (ei peitä ilmastointikanavaa),
        - keittiön, kylpyhuoneen, wc:n tai muun märkätilan kaappien asentamista, jos ei vaikuta vesieristykseen, viemäröintiin tai ilmanvaihtoon,
        - pesukoneen tai astianpesukoneen asentamista, kun vesi-, viemäri- ja sähköliitännät ovat olemassa,
        - muiden kuin käyttövesi-, viemäri-, sähkö-, lämmitys- tai ilmanvaihtojärjestelmiin liittyvien laitteiden asentamista, muuttamista tai poistamista: jää-, pakastin- ja viileäkaappi, mikroaaltouuni, kuivauskaappi tai –rumpu, ilmanvaihtojärjestelmään kytkemätön liesituuletin (esim. aktiivihiilellä toimiva),
        - huonekorkeuden laskemista, jos se ei vaikuta ilmastointikanaviin tai sähköjohtoihin,

Yhtiökohtaisesti voidaan toki sopia muita ilmoitusvelvollisuuksia, mutta siitä päättää yhtiökokous.

Täällä oikeusministeriön sivulla on esim. opas ilmoitusvelvollisuudesta: http://www.om.fi/Etusivu/Valmisteilla/Lakihankkeet/Yhtiooikeus/Uusiasuntoosakeyhtiolaki

Niin ja kun keskustelu oli vuokrakämpästä niin toki huomiona, että vuokrakämpässä ei tehdä mitä tahansa ilman keskustelua vuokranantajan kanssa. Mutta noin yleisesti osakeasuntoon siis nuo ylläolevat asiat.

• zxz.
        11+7 kirjoitti:

Näin on marjat.. Jos aunto oma on, niin se on oma..Ja jos joku tulee narisemaan, niin se heitetään ulos.

• lpöo098

Eli sinun täytyy neovotella vuokraisännän kanssa
      ja kuka maksaa ja mitä

• Wolyymi2

Et tosiaan saa. Mitä ihmettä sinä toisten asuntoihin teet niitä sähköremppoja, onko joku ilkeily mielessä. Ei sitä nyt toisten omaisuutta saa mennä kopeloimaan ja varsinkaan sähköjä.

• remontti reiska kans

Maalata saa, keittiön kaapit saa vaihtaa, lattian saa kunnostaa ja tollasta. Itse en mitään lupia kysellyt vaan tein remontin itse ja vaihdoin kans pistorasioita. Maalasin kaikki seinät ja laitin tapettia. Keittiön kaapin ovet uusin ja tollasta pientä.
      Kylpyhuoneen remonttiin kysyin luvat kun se oli huonos kunnos.

• pum-pum

remontti reiska on lainsuojaton.

• Ei tee se itse mies

Maalata ei saa ainakaan minun vuokraamissani asunnoissa ilman minun, eli vuokranantajan lupaa. Keittiön kaappien vaihtamisesta nyt puhumattakaan. Jos vuokranantajalta on remonttilupa niin yleensä hän sen myös maksaa.

Ja sähkötyöt tekee sähkömies, jolla on siihen valtuudet. Muuten saattaapi käydä niin, että tulipalon sattuessa vahingon maksaa vuokralainen - ei kotivakuutus.

• sähköurakoitsija

Kannattaako mainostaa laittomista asennuksista jos jotain sattuu niin Tukes on
        kimpussasi ja sen jälkeen virkavalta. Vakuutus pesee kätensä jos jokin asennus
        on laiton. Tulee kalliiks tommonen logiikka jos kämppä palaa tai joku kuolee sä
        oot vastuussa.Mieti vähä.

• 'Reino
        pum-pum kirjoitti:

remontti reiska on lainsuojaton.

Aivan oikein tappaa tollaset pitäs!

• zxz.
        sähköurakoitsija kirjoitti:

Kannattaako mainostaa laittomista asennuksista jos jotain sattuu niin Tukes on
        kimpussasi ja sen jälkeen virkavalta. Vakuutus pesee kätensä jos jokin asennus
        on laiton. Tulee kalliiks tommonen logiikka jos kämppä palaa tai joku kuolee sä
        oot vastuussa.Mieti vähä.

Sähköurakoitsia pelkää, että häneltä vähenee työt..

• sähkäri ite

En usko aloittajan olevan sähköalan ammattilainen, jos ei edes pätevyysvaatimuksia tiedä. Tuntuu ne olevan monella muullakin tässä keskustelussa kateissa.

• Niipä..

Kannattaisi kysyä kiinteistön omistajalta lupa,eikä kysellä jolla s24 palstalla jolla sähkäranet selittelee omiansa...

• kokkoa ei saa poltaa

Sähkäri-Rane sanoi viimme vuonna, että sisällä huoneistossa saa Juhannuksena polttaa kokkoa. Sitten kun yks pöllö teki niin ja poltti maan tasalle koko kämpän, Sähkäri-Rane vaan virnuili ja kysyi, että "paistoikkos makkaraa kans siinä nuotiossa?"
      Ihme jätkä toi Sähkäri-Rane.

• "kokkoa ei saa poltaa

Sähkäri-Rane sanoi viimme vuonna, että sisällä huoneistossa saa Juhannuksena polttaa kokkoa. Sitten kun yks pöllö teki niin ja poltti maan tasalle koko kämpän, Sähkäri-Rane vaan virnuili ja kysyi, että "paistoikkos makkaraa kans siinä nuotiossa?"
        Ihme jätkä toi Sähkäri-Rane"

Jos sähkäri-ranella tätä eristysvastusmittaria tarkoitit niin lähetään siitä että sähkäri –etuliite pois sillä ei ole mitään tekemistä allekirjoittaneen koulutuksella.

Jatketaan sitten siitä että jos ”oikea” sähkäri ei osaa pahimmillaan ajaa puimurilla edes resistiivisiä kuormia useiden työvuosien jälkeen, niin ainkin itse olen mielummin ”Ranevaan” ja omalta osaltani hoidan työt itte. Ohmin laki lienee sinullekkin opetettu peruskoulussa olet sähkäri tai et. Sähkärin pitää sen lisäksi tietää myös oman alansa töistä.

• lainkuuliainen lex
        megger kirjoitti:

"kokkoa ei saa poltaa

Ihme jätkä toi Sähkäri-Rane"

Jos sähkäri-ranella tätä eristysvastusmittaria tarkoitit niin lähetään siitä että sähkäri –etuliite pois sillä ei ole mitään tekemistä allekirjoittaneen koulutuksella.

Jatketaan sitten siitä että jos ”oikea” sähkäri ei osaa pahimmillaan ajaa puimurilla edes resistiivisiä kuormia useiden työvuosien jälkeen, niin ainkin itse olen mielummin ”Ranevaan” ja omalta osaltani hoidan työt itte. Ohmin laki lienee sinullekkin opetettu peruskoulussa olet sähkäri tai et. Sähkärin pitää sen lisäksi tietää myös oman alansa töistä.

Minun mielestäni Sähkäri-Rane on HYVIN epäilyttävä tyyppi. Se pitäisi laittaa tutkintavankeuteen.

• sähkötyöturvallisuus

voi tsiisus teijän kans saatte tehdä, opiskelen itse sähköalaa ja uskomatonta, peiterasiat ja pistorasiat voi vaihtaa kun vain todentaa asunnon jännitteettömyyden. oletteko tyhmiä...:( minä ainakin kun saan vähän enemmän tietoa ja taitoa vaihdan noi rikkinäiset peiterasiat omaan asuntoon. ja jos on ollut s1 niin silloin kaikki on sun vastuulla , en usko et ongelmia on, itselleni tulee s2 koulutus eteen. Mut ihan huoletta voit tehdä nämä korjaukset. todennat vain jännitteettömyyden ja ns" opastettu henkilö voi tehdä myös tarvittavat korjaukset kun vain on etukäten kerrottu mitä tehdä... stt kortti täysil pisteil läpi......

• 30v sähköhommissa

sähköturvallisuus nimimerkille ! . omaan asuntoon saa tehdä itse sähkötöitä,mutta se edellyttää a. sinulla täytyy olla väh.s1 suoritettu ja b. oman asunnon tehtäviin sähkötöihin täytyy hakea ensin lupa/ilmoitus c. vuokranantajalta(omistajalta) täytyy pyytää lupa sähkötöihin.d..jos edellä mainitut on kunnossa, pitää vielä isännöitsijältä lain mukaan pyytää hyväksyntä kuka tekee ja esittää edellä mainitut luvat,lisäksi isännöitsijä tekee vielä maksullisen tarkastuksen töistä.

• ...

tsiisus... peiterasiat saat vaihtaa kuule ilman koulutustakin kunhan et vaan sekaannu niihin johtimiin. Siinä vaiheessa kun aletaan vaihtaan kokonaan kytkimiä ja pistorasioita alkaa tarviin koulutusta/lupia/yms. vai soitatko sähkärin kun kattokruunun lamppu sanoo sopimuksen irti.

• sähkötyöturvallisuus
        30v sähköhommissa kirjoitti:

sähköturvallisuus nimimerkille ! . omaan asuntoon saa tehdä itse sähkötöitä,mutta se edellyttää a. sinulla täytyy olla väh.s1 suoritettu ja b. oman asunnon tehtäviin sähkötöihin täytyy hakea ensin lupa/ilmoitus c. vuokranantajalta(omistajalta) täytyy pyytää lupa sähkötöihin.d..jos edellä mainitut on kunnossa, pitää vielä isännöitsijältä lain mukaan pyytää hyväksyntä kuka tekee ja esittää edellä mainitut luvat,lisäksi isännöitsijä tekee vielä maksullisen tarkastuksen töistä.

eipäs tartte kun opastettu henkilö jolle on kerrottu asiat ja joka tekee toisen kortillla voi tehdä ko. asiat... aah en viitti inttää asiasta kun ette kumminkaan usko. käykää uudestaan s6002 jos ette muuten usko. ja sitäpaitsi kysyin viel peiterasioiden tekemisestä opettajalta.mut mulle aivan sama mitä teette.

• zxz.
        30v sähköhommissa kirjoitti:

HÄTÄ EI LUE LAKIA... JA SE HÄTÄ SAATTAA OLLA VAIKKA KÖYHYYS.

• niin kävi.
        sähkötyöturvallisuus kirjoitti:

eipäs tartte kun opastettu henkilö jolle on kerrottu asiat ja joka tekee toisen kortillla voi tehdä ko. asiat... aah en viitti inttää asiasta kun ette kumminkaan usko. käykää uudestaan s6002 jos ette muuten usko. ja sitäpaitsi kysyin viel peiterasioiden tekemisestä opettajalta.mut mulle aivan sama mitä teette.

Sähkötyöturvallisuus sai viime viikolla sähköiskun, kun työnsi sormensä pistorasiaan. Kaikkihan sen tietää vaikka itse se yrittää peitellä tapausta.

• Osaan minäkin

En ole koskaan saanut minkäänlaista sähköalan koulutusta ja olen aina itse tehnyt kaikki sähkötyöt alusta loppuun saakka autotallin tekemisestä ja talon laajennuksista lähtien.
      Kokeilen aina lopuksi sähkökynällä että sähkö kulkee siellä missä pitääkin.
      Jos kulkee väärässä paikassa niin vaihtelen johtoja niin kauan että kulkee oikein.

• Joo mutta

teillä siellä etelä-Pohjanmaallahan te maksattekin itse polttamanne talot, eivätkä vakuutusyhtiöt toimikkaan alueellanne.

• yksjukkis

Vuokratalossa ei saa tehdä mitään kun naida napsauttaa, ja sekin hiljaa. Jos siinä syntyy hankaussähköä, niin siitä ei laki vielä toistaiseksi sano mitään.
      Kaikki muut pitää ilmoittaa kaavakkeella vuoranantajalle, joko ne toimittaa isännöitsijälle, pullo viinaa isännöitsijälle, niin sitten homma voi olla ok, muutoin aina isännöitifirman suosikki tekee puuhat, eli usein isännöinin kaverin tai sukulaisen firma, näin se menee sanoo laki ja asetukset sitten mitä hyvänsä.
      Lipevä kielikin voi auttaa asiassa.

• asentajan plikka

Ei tästä viinapullolla selviä.Ajatteles nyt selvällä päällä.Ei taloyhtiössä osakkeen sisällä olevat sähköasiat kuulu isännöitsijälle ja taloyhtiölle maksaa.Vain mittaritauluun saakka maksaa taloyhtiö.Isäntä tai emäntä vuokranantaja maksaa kaikki sisäpuoliset rasiat ym.Ilmoituksen voit tehdä isännöitsijälle,joka ottaa yhteyden ehkä sähköfirmaan joka laskuttaa vuokranantajaasi.Pidä näppisi kurissa vaikka osaatkin.Käytä ammattitaitoasi vain omalla työpaikallasi olet sitten itsekin turvassa.

• yksjukkis
        asentajan plikka kirjoitti:

Ei tästä viinapullolla selviä.Ajatteles nyt selvällä päällä.Ei taloyhtiössä osakkeen sisällä olevat sähköasiat kuulu isännöitsijälle ja taloyhtiölle maksaa.Vain mittaritauluun saakka maksaa taloyhtiö.Isäntä tai emäntä vuokranantaja maksaa kaikki sisäpuoliset rasiat ym.Ilmoituksen voit tehdä isännöitsijälle,joka ottaa yhteyden ehkä sähköfirmaan joka laskuttaa vuokranantajaasi.Pidä näppisi kurissa vaikka osaatkin.Käytä ammattitaitoasi vain omalla työpaikallasi olet sitten itsekin turvassa.

voihan asentajan plikka, kaikki hommat menee ns. keittiön kautta, ja vuokralainen ei ilman lupaa saa tehdä mitään. Kaikki menee omistajan kautta, ja sen velvollisuus on tehdä ilmoitus isännöitsijälle, Ja sitten alkaa se, että kaikenlainen kaveri- ja muukauppa alkaa, eli isännöiti sanoo kuka saa tehdä ja mitä, ja nää tekijät ovat ylensä sidoksissa toisiinsa ja ne sidokset voivat olla viinaksia matkoja tai muuta sellaista mitä yleensä käytetään. Sepäs selvii kun kysäsee isännöitifirmalta, mikä on kiinteistöä tai mikä kuuluu vuokranantajan maksaa, se on tapauskohtainen. Tavallinen remonttireiska ei saa tehdä muuta kun irroittaa rasian kannet maalauksen ja tasoituksen ajaksi, vesikraanaan saa vaihtaa ns. korjaussarjan sen pääliosan. sähköhellan saa vaihtaa jos se on liitettu töpselillä.
        Uudet johtokourut saa asentaa, mutta johtoja ja liittimiä ei saa avata.
        Kaikki mikä jää tän ulkopuolelle sen tekijät pitää niinkun remonttireiskakin isännöitifirmaan ja sitten kuvaa astuvat ne työyhteisöt, jotka sopivat isännöinin kuvioihin. Jossain kohteissa ei näin tarkaa ole, ja kirjavuutta on, paljon riippuu isännöinistä, ihmisiä heikkouksineen ja vahvuuksineen nekin vain ovat.

• ammatimies muka

Sähkömies ammatiltaan ja kysyy tällaista. Mitenkähän ne opinnot tuli aikanaan suoritettua?

• Ei kannata tehä vuokrakämpäs ite mitään,vaiks osaiskin.. kannattaa ottaa yhteys vuokranantajaan ja hän hankkii sinne tekijän. mä en ees ite vaihtanu hanaa vuokrakämpäs,vaiks sen osaisinkin!!!

• kyllä näin on

Vuokralaisella on oikeus halutessaan vaikka kaataa väliseiniä tai asentaa sauna huoneistoon. Älä tyhmiä kysele, vaan rakenna huoneistossasi mitä haluat keneltäkään lupaa pyytämättä.

• fgfdjh

kyllä näitä ylläpidon provoja sitten jaksaa pässit kommentoida... aina sama formaatti ja kirjoitustyyli

• kylä lähtee ja mökit

tuo on totta.pässit meinaa tehdä sähkötöitä.eihän niillä ole edes vakutusta jos jotain sattuu.kyllä nyt reippaasti puhelin käteen ja sähkömies tulee firmasta laittaa ja korjaa,jos on isäänän lupa korjata .......

• Satakunta 1960

Omakotitalo: vuokranantajasi omistaa kiinteistön, sinä saat luvan asentaa ja sinulla pätevyys totta kai onnistuu.....hmmmmmm oookko trolli ;-D

Kerrostalo: taloyhtiön rakenteita, ellei yhtiöjärjestyksessä muuta sovittu, ette saa muuttaa ilman taloyhtiön isännöitsijän lupaa. Osakkeen omistaja omistaa vain sen paperin eli osakekirjan joka oikeuttaa huoneiston hallintaan kuin omanaan ei siis kiinteätä omistusta.....JOS TIEDÄT MITÄ TARKOITAN

• Toisaalta...

kyllä ne VAIN sen "paperin " omistajat kuitenkin OMISTAA YHDESSÄ sen kerrostalon TÄYSIN.

Ja yhdessä päättävät kuka on isännöitsijä , huoltoliikkeestä, remonteista ja lopuksi siitä, että puretaanko koko talo lopuksi huonokuntoisena, vai korjataanko näitten "paperin" omistajien toimesta.

Taloyhtiö nimenomaan muodostuu näistä osakkaista.

• tervepäterve

Kytkimen saa vaihtaa kuka vaan. Kuuluu perussähkötoimenpiteisiin.

• isännöitsijä.

valitettavasti kytkimiä et vaihda sinä vaan ammattilainen sähkö asennus firma.meidän asuntoihin vaihtaa sähköfirma.joten lopettakaa turha veivaaminen,teillä ei ole rahaa korvata jos jotain sattuu.terveisin isännöitsijä.

• talollinen isäntä

valitettavasti.et vaihda mitään.etkä tee sähkötöitä.vaikka olisit sähköasentaja.sinä tilaat sähköliikkeen asentamaan ne.jos sattuu että sähkölinja palaa kerrostalossa luulen että rahasi ei riitä kerrostalon korjaukseen.mutta sähköliikkeellä on vakutus sellaisten vahinkojen takia.tai jos on kysymyksessä omakotitalo ja palaa.luulen ettei rahasi riitä esimerkiksi minun talon korjaamiseen.270m2x1600euroa=432000 euroa.joten älkää hyvät ihmiset keksikö pöljempiä asioita tänne sivustoille.

• vuokraemäntä -47

Se maksaa joka tilaa.Eli vuokraisäntäsi tilaa.Sinulla on vaan viasta velvollisuus ilmoittaa,jopa sakon uhalla pitää viat ilmoittaa vuokralaisen,se on jo vuokrasopimuksessa

• ????

Jos olet sähkömies niin ei tarvitsisi edes kysellä mitä saat tehdä. Tai no ammattikoulutus ei takaa mitään. Kysymys kuuluu saatko tehdä työksesi itsenäisesti sähkötöitä ?

• .....

On aivan sama oletko ompelija vai sähköasentaja ammatiltasi jos sinulla ei ole urakointioikeuksia et saa tehdä tuollasia lain mukaan.
      En sitten tiedä kaippa sinä tarvit siihen joitain vakuutuksiakin lain mukaan.

• ninnan nunnan

Kyllä on melko huteralla pohjalla jos täältä pitää kysyä :D

Jää semmonen kuva, että kun jokainen tämänkin palstan osaaja vaihtaa itse niitä kytkimiä tai rasian pohjia yms.. Ni jollakin on hengenlähtö lähellä. Onhan niitä nähty että joku vuokralainen asentanu itse maadoitetun kannen vaikka sisällä ei ole maadoitusta. Sittenhän niitä tutkitaan ku joku saa sätkyt.

Se on sama ku kaiken maaliman remonttireiskat kyselee jossain palstalla miten tehdä remonttia vanhaan taloon. Puolet niistäkin on homeessa, kun ei tiedetä mitä tehdään ja luetaan netistä apuja :D

• vuokraemäntä -47

Et saa tehdä mitään töitä ilman asunnon omistajan lupaa.Ei omistajakaan saa tehdä kuin korkeintaan maalaukset ja tapetinvaihdot ilman taloyhtiön lupaa.Sinä olet velvollinen ilmoittamaan vioista omistajalle,joka hommaa laittajan sähkötöihin.Taloyhtiö ei vastaa osakkeen sisällä olevista sähkötöistä.ne maksaa osakkeen omistaja.Hän saa ne vähennyksiinsä vuokratuloista jos asunnossa on jatkuva vuokrasuhde .Uusi laki ei anna oikeuksia ylittää määräyksiä.Remonttifirmoilla laillisilla on vastuu tehdystä työstä jos jotakin sattuu .Vakuutusyhtiöt ottaa ensin selvää,kuka on ollut asentaja.Omatoimimieskö vaikkakin ammattimies vai luvallinen yritys.

• itse tehnyt

Olen tehnyt palaneista 150 senttiä pitkistä putkilampuista lattialampun kehyksen ja olen sinne keskelle kiinnitänyt sängyn päässä olleen putkivalon pistokkeen ja siihen kiinnittänyt johdon, siinä on nyt 30 w putkilamppu. Olenko rikkonut lakia?

• Zähkömiäss

Kyllä maalikkokin voi tehdä sähkötöitä kunhan muistaa irroittaa sulakkeet ennen kuin aloittaa kytkennät.

• zxz.

Niin ja pääkytkimestä virta pois.

• Paskapuhetta....

Laittomaksi se tulee siinnä kohdalla kun niihin omiin virityksiin pitäisi laittaa virtaa kiertämään.

• Vahingon varalle.

Kyllä näin on, voit tehdä sähkötöitä itse ilman pätevyyttää. Soita varmuuden vuoksi jollekin Pelastuslaitoksen kaverille tulevatko he mielihyvin suorittamaan pelastustöitä tulipalon ja vesivahingon sattuessa.

• sähkäri myös

Toki voi tehdä, mutta se ei ole luvallista.

• Jos ihan oikeasti

Olet ammatiltasi sähkömies, etkä noita asioita tiedä, niin kannattaa varmaan vaihtaa hommia....

• minierkki

Sähkötyöt on luvanvaraisia, teki niitä sitten missä tahansa. Ja luvaksi ei riitä vuokraisännän lupa.

• sähkötyöturvallisuus

sähköpätevyys koulutus 2 oikeuttaa toimimaan enintään 1kw sähkötöidenjohtajana/käytönjohtajana, sähköpätevyys 3 oikeuttaa toimimaan kodinkonefirman käytön johtajana sähköpätevyys 1 oikeuttaa tomimaan yli 1kV sähkötöiden johtajana. että sellaista ja siinä vaiheessa kun olet suorittanut nämä ja riittävästi työkokemusta olet ihan varmana vastuussa muitten ja omasta tekemisestä. ja jos on uppoasennettu pistorasia voit ihan rauhassa vaihtaa peiterasian koska se on vain päällykuori, kun vain muistat pääkytkimen. mutta tehän tiedätte paremmin up to you. ja lampun vaihtokin on sähkötöitä jonka maallikko voi asentaa... ja kytkimen on off laitto on myös sähkötyö jonka maallikko tekee aina. Hitto hankkikaa tietoa ennen kuin narisette, mikäli olet joskus hankkinut pätevyydet on sama missä teet mitäkin. mutta eri asia jos maallikko lähtee tekemään näitä hommia.

Sanoin aiemmin, että kun olen suorittanut 2 laitan ja vaihdan kuoret koska tiedän silloin enemmän. en aiemmin. loppujen lopuksi valmistun sähköasentajaksi jos minä toimisin niin kuin muut sanoo enhän minä sais tehdä sähkötöitä edes firmassa. voi tsiisus ...

• ossi

eli eikö tullut vastausta vieläkään...nämä sähkötyöt onkin just sellasia et väännetään koko ajan....oma ratkaisuni on että pyydät vuokraisäntäsi ja isännöitsijää hoitamaan homman sit voit joskus muuttaa pois ilman vastuuksia

t.ossi (s3korjausoikeudet)

• kekemust.

joo rupeevat heti haukkumaan et jos et tiedä ni et osaa... kyse on varmaan vastuu vakuutuksesta. periaatteessa et saa. vahingon sattuessa vakuutusyhtiöt kyselee heti sen perään.. meillä kytettäessä kysyttiin lupa vakuutusyhtiöltä. ja näin talon sähköt korjattiin kokonaan. ja tämähän siis koski vain ok taloja ei osakkeita. ja vuokra talossa ei todellakaan saa tehdä mitään ilman vuokraantajan lupaa..

• Tietenkin voit vaihtaa pistorasiat ja kytkimet, Ihmettelen vain, miksi olet epäileväinen tulevista. Tottakai teet maadoitettujen pistorasioiden kytkennän oikein ja käyt ne testerin kanssa jokaisen vielä läpi. Oikeuksia näin pieneen työhön ei vaadita. Parasta A-ryhmää.

• Jonesy72

Ilman pätevyyttä saa rakentaa nelipistokkeisen jatkohdon. Juuri mihinkään muuhun ei ole lupa koskea, jos haluaa kotivakuutuksen korvaavan mahdolliset sähkösekaannuksesta aiheutuvat vahingot. Ja niin kuin joku tuolla sanoi, todellakin ihmeellistä ettei moista ole sähkön opiskelijalle opetettu.

• Tuota... taitaapi olla nyt niin että maa nimeltä suomi ratifioi, eli hyväksyi yleiseurooppalaiset sähköturvallisuusmääräykset vuonna 1996, eli vuosi sen jälkeen kun liityttiin unioniin. Ja tässä direktiivissä on kaikenlainen sähkötyö verkkomittarin ja pääsulakkeiden jälkeen "sallittua" kiinteistössä, kunhan ne ovat paikallisten standartien mukaisia!! Mutta sitä ei ole enää rajattu kuka ne tekee tai millä "oppiarvolla", kunhan ne vain täyttävät paikalliset sähkötyrvallisuusmääräykset.

• kkkkkk3tsg3g

Omakotitalossa saa tehdä näitä pieniä sähköasennuksia, kuten kytkimen ja pistorasianvaihdot, mutta vuokra-asunnossa ja kerrostalossa täytyy kysyä isännöitsijän lupaa.

• saa vaihtaa

Eikös kytkimen ja pistorasian saa vaihtaa, jos sen tekee jännitteettömänä ja tietää mitä tekee. Maallikolle sallittuja töitä.

• ruuvisinnetänne

Ja suurimmaksi osaan ne osaa vaihtaa lapsikin. Vuokralaisen kannattaisi kuitenkin aina kysyä vuokranantajalta, joka sitten itse miettii antaako vaihtaa ollenkaan.

• Ei kyse ole omasta

turvallisuudesta, vaan muiden turvallisuudesta. Olet täysin yksin vastuussa kaikesta jos joku myöhemmin loukkaa itsensä luvattomien asennusten takia.

• osta aapinen

Tuskin olet hääppöinen sähkömies kun kirjoitustaitokin on noin huono.

• Vet ej hur vanligt modernare uttag är. Men där jag bor så har vi 0% nytta utav elreparation. Eftersom reparationen inte omfattar bostaden. Vilket är upp till 100% av ekonomiska själ. Så på ett styrelse möte så lönar det sig att tänka innan man har åsikt. Men nyare hus så bör detta inte vara möjligt. Dvs att inte ha nya modernare uttag. Dessutom så finns det många som inte vet varför en sladd har 3 st ledningar. Tex varför en TV inte alltid skall jordas, men en dator bör jordas. Undantagsvis APPLE MacMini av dom tunna typerna. Kanske har jag jordade uttag i detta hus som jag kanske flyttar till. Men vem som har rättigheterna till en el instalation är ju ganska uppenbart: elreparatör

• ö ö hö ö

ainkmanni =sateenkaarjihomotin

Du är pättre talante svenska volkki. Du maste ko hem och vara tyst.

• sähkömies...
    • -lonkero-

Hei laintuntijat.

Ostin vanhan talon, jossa sähkötyöt mitensattuunäkösesti. Kun olohuoneen katon maalauksen yhteydessä irrottelin kattokruunua ja huomasin sokeripalaan tulevassa kevissä tussatun mustan, Mielenkiinnosta hain mittarin ja mustatussa keltavihreässä oli 238v. Käsittääkseni ei ole sallittua (vaikka en ole ammattilainen) viedä kevissä jännitettä ikinä. Eli jos johto katkaistaan jossain remontissa, niin pitää luottaa keviin? Kertokaa amatöörille, vedänkö talonmyyjän jo varmuudeksi oikeuteen.?

Otin kyllä sulakkeen irti irroittaessani kruunua sokeripalasta, sitten sulake kiinni ja mittarointi.

Kiitos

• no mitä hel...

"Olen sähkömies ammatiltaan"

Eikö juuri sinun pitäisi tietää se vastaus parhaiten?

• kyllävaan

Kyllä täällä maaseudulla varmaa melkein kaikki tekee sähkötöitä aina on sähkömootoreta kytkettävä ei ole aikaa edes kutsua korjaanaa jotain johtoa
      tai sulaketta automaatisulakekin paloi niin täytyi johto vaihtaa tilapäisesti toiseen
      sulakkeeseen että kuivuri toimi.

• kipinä..

se vaan ei ole sallittua

• hupsista vaan

Maalaisia on muutenkin Suomessa ihan liikaa, ettei haittaa, vaikka aina välillä joku kuukahtaakin.

• ei tee-se-itse sähkö

Joka ikinen vuosi Suomessa kuolee sähkön vuoksi keskimäärin kaksi ihmistä, joista toinen on sähköalan ammattilainen ja toinen amatööri. Se jos mikä kertoo siitä, että sähkön kanssa ei käy leikkiminen.

Eniten ihmettelen sitä, miksi kukaan haluaisi vuokra-asunnossa vaihtaa pistorasioita ja kytkimiä uusiin? Jos todella haluat, niin siinä tapauksessa soitto vuokra-asunnon omistajalle, että hyväksyisikö hän edes teoriassa sähkökalustuksen uusimista. Jos asunnon omistaja sanoo heti tiukan 'ei'-sanan, niin keskustelu päättyy siihen.

Jos kuitenkin vuokraisäntä sanoo, että joo, uusi vaan, mutta omalla kustannuksellasi, niin sen jälkeen lupaa lähdetään pyytämään isännöitsijältä. Isännöitsijä sitten kyllä kertoo, että mikä käytäntö heillä on asian suhteen. Nykyäänhän pitää hyvin tarkkaan kertoa toimenpiteistä, joilla nostetaan kiinteistön arvoa ja ylipäätään selvitetään, että missä kunnossa asunnot ovat esim. kuinka monessa asunnossa on alkuperäinen kylpyhuone, missä asunnossa on keittiökaapit uusittu, kuinka monessa on alkuperäiset muovimatot korvattu laminaatti- tai parkettilattioilla jne.

Sähköasiat kuten myös vesi- ja viemäriasiat kuuluvat pitkälti taloyhtiön hoidettaviksi. Siksi tosi vanhoihin kiinteistöihin tehdään myös massiivisia sähköremontteja, joissa uusitaan keskukset, johdotukset ja sähkökalusteet.

• dildosäätöä

Sähkäri on siitä hyvä ammatti, että kun se ostaa muijalleen dildon, niin se osaa laittaa siihen oikean vahvuiset patterit.
      Elikkä jos on liian heikko teho pattereissa ja dildossa, muija ei saa orkkua, mutta jos on liian vahvat patterit, muija saa sähköiskun vitttuunsa.

• Megawattimatti

Jos olisit sähkömies, et esittäisi näin tyhmää kysymystä. Osaisit myös kirjoittaa.
      Et siis ole sähkömies lainkaan.

• vattiville

Teen aina kaikki sähkötyöt itte. Olen käynyt kiertokoulun(vastapäivään). Varaan valmiikksi 16 A sulakkeita kasan ja 2.5 mm lankaa kerän. Aina kun sulake palaa vaihtan isomman ja jos se ei riitä vetän paksumman lankan. Jos lanka kuumijaa kovin vetän toisen lankan rinnalle ja jos kuumijaa etelleen puran virityksen ja palaan lähtöruuttuun. Tällälailla kokkeilemalla pärjää ja hyvin mittari pyörii laakeret punaisena. Voihan ne mittarin laakeretkin sit vaihhaa.

• olen kuullut

Olen kuullut, että Sähkäri-Rane kiipes muuntajan katolle hihkumaan. Sitten se työns päänsä sisään muuntajan ovesta ja alkoi huitoa voimavirtaa mullkullaan.
      Sähkäri-Rane pökräs kun voimavirta osui mullkkuun.
      Mutta niin piti vaan alkaa uudestaan huitomaan, on siinä ihme pöllö!

• Sekatyömies Rane

sanoo kouluttautunut sähköasentaja, joka ei pärjää täysin kouluttautumattomalle sekatyömies Ranelle sähkötekniikan millään osa-alueella edes oppikirjansa kanssa!

• IP 68

Vuokranantajan täytyy noihin töihin tehdä muutosilmoitus isännöintifirmalta ja sen jälkeen työt tarkastetaan isännöintifirman puolesta.

Lisäksi pitää ilmoittaa verotoimistoon asuntoo tehdyistä lisätöistä jotka nostavat asunnon arvo, kuten esim. sähköjen uusiminen.

jotta kiinteistö veroa saadaan kohdalleen, pitäähän toki 2000 luvun sähköistä maksaa eri verotusarvo kun 1952 luvun talosta

• Hoh Hoh

Jos sä olet oikeasti sähkäri, tiedät mitä lupia sulla on... Tilhi olet!

Sähkömies on vastuussa omista asennuksistaan 10 seuraavaa vuotta... Jos haluat vaihtaa valaisimen kytkimen (olemassa olevan) toiseen, ja asut vuoksalla, mikset sitten pyydä vuokranantajaasi vaihdattamaan, kun kerran asunto on hänen?

Vittu, mitä talipäitä täällä asuukaan!!!!

• sähkäri-rane

Me idseoppinet sähkärit AINA ku-sem-me pistorasiaan. Elikkä varmistetaan että on sähköö. Siis kun aletaan tommoset niinku asennukset.
      Enkä oo vielä tähän mennesä polttanu kun vaan 4 huushollia.
      Ei se mun mielestä oo paljon.

• sanastosta ”muuntaja, pistorasia”, ko. todennäköisesti sähköalalla työskentelevä henkilö paljastaa yksityiskohtia eritefetisseistään ja tahraa näin kaikki sähköalan ihmiset ala-arvoisilla puheenaiheilla luoden uutta kuvaa aiemmin älykkyyttä korreloivaan työhön.

Tämä heijastuu sivusta myös meihin harrastajiin jonka takia olen erittäin loukkaantunut, mutta sehän kai tässä oli tarkoituskin.

• Sähköhärö

Jokohan saataisiin tällekkin ketjulle stoppi...?

Pistin jo aluksi linkit LAKIIN mitä saa tehdä ja mitä ei, tuossa suora lainaus laista jos ei jaksa linkin kautta lukea

"3 luku
      Pätevyysvaatimukset
      Perusvaatimus
      9 §

Sähköalan töitä tekevän henkilön tulee olla tehtävään ja sen sähköturvallisuutta koskeviin vaatimuksiin perehtynyt tai opastettu.
      Vaatimus sähköalan töissä, joista voi aiheutua vain vähäistä vaaraa tai häiriötä
      10 §

Riittävää huolellisuutta noudattaen on sallittua tehdä seuraavia sähköalan töitä:

1) enintään 250 voltin nimellisjännitteisten asennusrasioiden peitekansien irrotusta ja kiinnitystä, yksivaiheisten pistotulppien, liitosjohtojen, jatkojohtojen ja sisustusvalaisimien asennus-, korjaus- ja huoltotöitä sekä näihin rinnastettavia töitä,

2) nimellisjännitteeltään enintään 50 voltin vaihtojännitteisiin tai 120 voltin tasajännitteisiin laitteistoihin kohdistuvia sähkötöitä,

3) käyttötöitä sähkölaitteistossa, jonka jännitteiset osat on suojattu tahattomalta koskettamiselta, sekä

4) omaan käyttöön rakennettujen sähkölaitteiden korjaamista, jos tämä liittyy sähköalan harrastustoimintaan.
      Vaatimus ammattitaitoa edellyttävissä sähköalan töissä
      11 § (6.5.2010/351)

Riittävän ammattitaitoiseksi valvomaan ja itsenäisesti tekemään koulutustaan ja työkokemustaan vastaavan alan sähkö- ja käyttötyötä katsotaan se, joka on mainittuihin töihin opastettu ja joka on:

1) suorittanut soveltuvan tekniikan alan korkeakoulututkinnon ja hankkinut kuuden kuukauden työkokemuksen sähkötöissä;

2) suorittanut soveltuvan sähköalan insinöörin tai teknikon tutkinnon ja hankkinut kuuden kuukauden työkokemuksen sähkötöissä;

3) suorittanut soveltuvan ammattitutkinnon, erikoisammattitutkinnon tai vastaavan aiemman koulutuksen tai tutkinnon ja hankkinut kuuden kuukauden työkokemuksen sähkötöissä;

4) suorittanut soveltuvan ammatillisen perustutkinnon tai vastaavan aiemman koulutuksen tai tutkinnon ja hankkinut vuoden työkokemuksen sähkötöissä; taikka

5) hankkinut kuuden vuoden työkokemuksen sähkötöissä ja riittävät alan perustiedot.

Edellä 1 momentissa mainitun työkokemuksen tulee olla riittävän laaja-alaista ja sähkötöihin perehdyttävää.

Sen, joka antaa 1 momentissa tarkoitetun opastuksen, tulee täyttää 1 ja 2 momentissa mainitut pätevyysvaatimukset.

Edellä 1 momentissa tarkoitetun soveltuvan tutkinnon tai sitä vastaavan koulutuksen tarkempi oppisisältö määritellään liitteen kohdassa 1.

Jos kyse on samankaltaisiin sähkölaitteisiin tai laitteeseen rinnastettaviin laitteistoihin kohdistuva sähkötyö, riittävän ammattitaitoiseksi tekemään itsenäisesti kyseisiä töitä katsotaan 1 momentissa poiketen myös se, jolla on kahden vuoden työkokemus kyseisestä sähkötyöstä ja riittävät alan perustiedot tai liitteen kohdan 2 mukainen koulutus ja vuoden työkokemus kyseisistä sähkötöistä."

Ja näin sanoo laki....

Jos olet vuokralla niin tulee sinun kysyä lupa vuokranantajalta, tämän jälkeen vuokranantaja kysyy lupaa eteenpäin jos tarpeellista.

Okt(eli täysin oma)asunto->vuokranantajan lupa riittää laki

Erillistalo, rivari, kerrostalo(AsOy)-> Hallitukselta tulee pyytää lupa, nykyisen taloyhtiölain mukaan kytkimet ja pistorasiat kuuluvat talöyhtiön "piikkiin" ja ainoastaan peitelevyt ovat osakkaan vastuulla:

Tuossa normi vastuunjakotaulukko (jos yhtiöjärjestyksessä ei ole mainintaa vastuunjaosta, niin tällä mennään lain mukaan, mutta jos yhtiöjärjestyksessä on erillismainintoja vastuusta, niin niltäosin yhtiöjärjestys on pätevä):

http://194.100.79.112/korhonen/tyyli6.asp?id=709

Ja vielä että isännöitsijä ei päätä kuka maksaa ja mitä, vaan (valittu) hallitus, mutta ikävä kyllä Suomessa annetaan taloyhtiöissä sitä päätäntävaltaa sinne isännöitsijän suuntaan aivan liikaa, eikä ymmärretä että siirretään vain sitä valtaa, mutta sama vastuu säilyy hallituksella silti (tämäkin löytyy laista, mutta en anna sinne linkkiä, kun ei enää hirveästi liity sähköihin, vaan on omaa "vuodatusta")

Asumisoikeusasunnoissa on myös omat sääntönsä ja kokemuksen syvällä rintaäänellä voin sanoa että siellä määrää vahvin...

Vaikka tuolta alkuhajuja asumisoikeusmukavuuksiin...:

http://keskustelu.suomi24.fi/node/1619873

Meni nyt höpinät jo vähän muille maille, mutta eikö tämä riittänyt jo tähän?

• Sähkäri-Rane

Älä sä selitä, kyllä mä tunnen nää jutskat, mä oon Sähkäri-Rane. Tähän mennessä en oo polttanut kun vaan 9 huushollia eikä se oo paljon kun mä oon sentäs tehny tosi paljon sähkärin töitä. Sitte on ollu joitain semmosii juttui kun menny kämppä pimeeks ja kaikki sähkölaitteet passkaks, mutta ei semmosta ihan joka kerta tapahdu ja sitäpaitti, tekevällehän aina sattuu. Eiks vaan?

• nwc
    • Yohtori Peräpää

GALLUBS-KYSELY

Suomen Tietotoimiston puolesta teen Gallubs-kyselyä. Voisitteko vastata seuraavaan kysymykseen: ‎Minkä ikäinen olitte kun saitte ensimmäisen kerran kyrrpää perrseeseenne?

Asiallisista vastauksistanne kiittäen
      kunnioittavasti
      Tohtori Peräpää

• yks duunari vaan

Ai mää vai? Se oli niin että kuma olin tommonen 11 vee niin olin saunassa yhdessä Kaken ja Untamon kaa. ‎Jätkät imi toistensa moloa ja sitten ne pani mua perrsereikään. Ensin Kake ja sitten Untamo.
        Silleen se oli.‎

• Janita 17 vee

Haluan kertoa Suomen Tietotoimistolle ja Tohtori Peräpäälle, että saadessani ensimmäisen kerran kyrrpää ‎perrseeseen olin 15-vuotias.
        Toivottavasti antamani tieto edistää Gallubs-kyselyn tietotuotantoa.‎

• turkkulane

Emmää nii tarkkaa muista et minkäikäne mä olisi ollu ku yks äijä tosta naapurist pani mua perrsseesee mut ‎jotai semmost 14 vee mää taisi olla.
        Kai tää vastaus kelppa Tohtori Peräpääl?‎

• mievaan

Niin ja kait sitä ainakin kaurapuuroa voi vaihtaa. Sama onko sähköasentaja tai insinööri.
      Muutakin voi vaihtaa jos haluaa esim. täkkejä, autoja jos vaan haluaa.

OLI MUUTEN MELKOISEN TYHMÄ KYSYMYS!

No ei ku vaa vuokralla!!!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1528
    2. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1389
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1335
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      339
      1291
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1245
    6. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      978
    7. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      7
      921
    8. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      919
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      861
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      71
      796
    Aihe