Kastekysymys vauvan näkökulmasta!,,?

Mitä tapahtuu vauvalle, kun hänen kastetaan, siis pappi kastaa pään,,miten Jumala noteraa sen,,vaikka siiheen näkökulmaan, kun maailmassa kuolee vauvoja, ja pikkulapsia sodissa ja nälässä, ei ole kuullut koko kasteesta.(vanhemat ja sukulaiset myöskään eivät tiedä tästä. Mitä vauvalta vaaditaan kun kastetaan,kun kasvaa,,käy rippikoulun,,ja elää niin kuin nyt suomalainen elää..ja kun sitten tulee kutsu tuonne toiselle puolelle,,kastearmo riittää?

Keskutelua hyvä hengessä, kiitos ps. olisi hyvä perustella Raamatulla noi kysymykset.ja jätetään Katekismus syrjään. Kiitos

45

217

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ääkoomää

Näkökulma vauvan kasteeseen vertailtuna maailmassa kuolleisiin vauvoihin, jotka eivät ole kuuletkaan kasteesta.

Mitenhän vauva on kuullut kasteeesta? Jumalan noteeraus vauvankasteeseen? Mitä vaaditaan vauvalta kun se kastetaan?

Älä nyt aivan lapsellisia viitsi puhua.

• Tässä on kysymys vakavasta asiasta, johon pitää saada selkoa,ja laitoin tämän ketjun siihen kulmaan, että keskutellu lähtisi vauvakasteeseen uskovien näkökulmasta, ja tiedän kyllä tämän asian oikean laidan,,mutta siitä myöhemmin.

• l-h

Mitä tapahtuu vauvalle, kun hänen kastetaan, siis pappi kastaa pään,,miten Jumala noteraa sen-------noin noteeraa--sallikaa lasten tulla minun tykoni sanoi Jeesus

• no lapsi on eri juttu kuin vauva, joka ei tiedä mitään,,mitä esim 6 vuotias voi tietää,,

• mathetes

l-h,lle vastausta!

"Sallikaa lasten tulla minun tyköni" ei lainkaan tarkoita lapsien kastamista tahi ylipäätään kastamista laisinkaan! Kertomus liittyy tilanteeseen jossa Jeesuksen luo tuotiin pieniä lapsia! Opetuslapset olivat estelemässä, mutta Jeesus sanoi heille, että "sallikaa lasten tulla minun tyköni"! Kun luemme kyseisen kertomuksen kokonaan, niin asia selviää mitä tuossa kaikkiaan tapahtui! Luetaanpa se nyt!

(Matt 19:13 "Silloin tuotiin hänen tykönsä lapsia, että hän panisi kätensä heidän päälleen ja rukoilisi; mutta opetuslapset nuhtelivat tuojia.

14 Niin Jeesus sanoi: "Antakaa lasten olla, älkääkä estäkö heitä tulemasta minun tyköni, sillä senkaltaisten on taivasten valtakunta".

15 Ja hän pani kätensä heidän päälleen ja lähti sieltä pois.)!

Huomasitko mitä tuossa tapahtui!?
        Jeesus ei siis kastanut näitä kyseisiä lapsia, vaan hän laski kätensä heidän päälleen ja siunasi heidät! Nuo lapset olivat siis Jeesuksen mukaan vielä tuolloin "sellaisinaan" Jumalalle kelpaavia ilman mitään kastamisia, sillä kuten hyvin huomasit sanasta, niin Jeesuskin vain siunasi nuo lapset, hän ei siis kastanut heitä! Sama kertomus on myös Markuksessa, joka sanallisesti on vieläkin selvempi tuon asian paremmin ymmärtämiseksi! Luetaanpa sekin tässä!

(Mark 10:13 "Ja he toivat hänen tykönsä lapsia, että hän koskisi heihin; mutta opetuslapset nuhtelivat tuojia.

14 Mutta kun Jeesus sen näki, närkästyi hän ja sanoi heille: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.

15 Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle."

16 Ja hän otti heitä syliinsä, pani kätensä heidän päällensä ja siunasi heitä")!

Jeesus siis vain siunasi nuo lapset, hän ei siis kastanut heitä!

Jeesus sinulle runsaasti sanaansa valaiskoon! :)
        Terv, mathetes

• Kirkolla on omat opit, tavat ja teologiat. Vauva kastetaan kirkon jäseneksi, eikä edes pappi mainitse muuta, kuin että tämä lapsi on otettu kasteessa "seurakunnan" jäseneksi.

l-h sotkee asian tähän tapaan.

" Mitä tapahtuu vauvalle, kun hänen kastetaan, siis pappi kastaa pään,,miten Jumala noteraa sen-------noin noteeraa--sallikaa lasten tulla minun tykoni sanoi Jeesus "

Niin Jeesus sanoi opetuslapsilleen, jotka estivät lapsia häiritsemästä Jeesusta. Sillä ei ole mitään tekemistä kasteen kanssa.

• tode*

eivät luterilaiset nykyään enää puhu paljonkaan ns. kasteen armosta tarkoittaen ennenmuinaista uskomusta kasteen pelastavasta vaikutuksesta. Luterilaiset tulevat uskoon, hiljaa tai myrskyn lailla.

Paikallisseurakunnan jäsenyys on asia, joka heidän pitäisi saattaa Raamatun hengen mukaiseksi. Siinä olisi vielä työsarkaa parille uskonpuhdistajalle.

• Aivan aikanaan jäi uskonpuhdistus pahasti kesken..olen lukemassa Lutherin eräitä kirjoja, olen kuullut että Luther olisi myöntänyt että vauvakasttetta ei löydy Raamatusta,,mutta pidetään siitä kuitenki kiinni,,siis Lutherin omasta suusta toi!

• Ei väittelyä

MITÄ JÄRKEÄ ON VÄITELLÄ KASTEESTA HELLARIPALSTALLA,EIHÄN HEIDÄN SEURAKUNTAA OLISIKKAAN ILMAN TÄTÄ EROA, KASTETTA NK.AIKUISENA.USKO JA ARMO KUITENKIN ON PELASTAVA TEKIJÄ EI KASTE.KRISTINUSKOA ON OLLUT MUULLOINKIN KUIN 1900-LUVUN ALUSSA SYNTYNYT HELLUNTAILAISUUS.

• hihhuliko
        Ei väittelyä kirjoitti:

MITÄ JÄRKEÄ ON VÄITELLÄ KASTEESTA HELLARIPALSTALLA,EIHÄN HEIDÄN SEURAKUNTAA OLISIKKAAN ILMAN TÄTÄ EROA, KASTETTA NK.AIKUISENA.USKO JA ARMO KUITENKIN ON PELASTAVA TEKIJÄ EI KASTE.KRISTINUSKOA ON OLLUT MUULLOINKIN KUIN 1900-LUVUN ALUSSA SYNTYNYT HELLUNTAILAISUUS.

älä huuda

• Valitse oikea kaste noista kasteeista
      1 upotuskaste
      2 lapsikaste
      3 Pyhän Hengen kaste.

Vain yxi kaste sanoo Sana !! Mikä noista valitset? Se pelastava???

• l-h

savis ...ystavani on kastettu 3 kertaa...eika ole ihan varma vielakaan ,mika niista oli se OIKEA...uskossa on kylla..

mathetes -- Jeesus ei kastanut lapsia--eika aikuisia....jalat kylla pesi opetuslapsiltaan,ja sanoi heidat puhtaaksi sen jalkeen..

be blessed...see you in heaven

• Niin minä pidän kyllä Pyhän Hengen kaste että se on se ainoa oikea koska Raamattu vahvistaa sen voimakkaasti näin ..

Ap. t. 11:16

Silloin minä muistin Herran sanan, jonka hän sanoi: 'Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä'.

Ap. t. 19:4

Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen".

• Säälittävää

Ei ole fariseuksilla muuta mietittävää ja jutun juurta kuin lapsikaste.

• Ei fariseuxet tarvinnut miettiä mitä oli oikein tai väärin,,,, tehkä kaikki niinkuin he opettavat käski Jeesus.. Niin oikeassa olivat ja tiesivät kaikki laista.

Rohkeita uppiniskaisia vikuripässit olivat ne jotka menivät hel-vettiin nä kirjanoppineita farsiseulaiset.
        Ja tuntuu että tässäkin palstalla on paljon niitä jotka tietää tarkailleen kaikki mitä Raamatussa lukee ja käsketään ,,, mutta eivät tekevät sen muka,,, vaan julistavat että ovat niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin suuressa armossa että kyllä Jumala antaa pojan takia anteexi vaikka elävät synnissä miten sattuu..

• hypomenoo

Todella fariseukset vain miettivät, miten saisi osoitettua toisen olevan väärässä kuten aksu521 nyt tekee.
      Käänny aksu tee parannus ja palaa Rakkauteen. Katso Kristukseen, äläkä osoittele muita.

• Katson Kristukseen kyllä ,,ja pidän Raamatusta kiinni(Arvovallasta)...Rakkautta totuudesta käsin julistan...rakkaus saa aikaan paranuksen mielenlaadun, tekemään sen mitä Jumalansana kehoittaa,,tai sitten se saa aikaan hammmasta kiristävän mielenlaadun...kuten nytkin näköjään.

• häh
        aksu521 kirjoitti:

Katson Kristukseen kyllä ,,ja pidän Raamatusta kiinni(Arvovallasta)...Rakkautta totuudesta käsin julistan...rakkaus saa aikaan paranuksen mielenlaadun, tekemään sen mitä Jumalansana kehoittaa,,tai sitten se saa aikaan hammmasta kiristävän mielenlaadun...kuten nytkin näköjään.

kenellä se kiristää hammasta kun muita vaan arvostelee? häh?

• japu mode

on tärkeämpi katsoa Kristukseen ja tehdä hyvää kuin täällä tuhlate aikaansa

• 1/2

samoin

• Rohkeita uppiniskaisia vikuripässit olivat ne jotka menivät hel-vettiin nä kirjanoppineita farsiseulaiset.
        Ja tuntuu että tässäkin palstalla on paljon niitä jotka tietää tarkailleen kaikki mitä Raamatussa lukee ja käsketään ,,, mutta eivät tekevät sen muka,,, vaan julistavat että ovat niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin suuressa armossa että kyllä Jumala antaa pojan takia anteexi vaikka elävät synnissä miten sattuu..

• ml213.

""Mitä tapahtuu vauvalle, kun hänet kastetaan, ""

Väitämpä, miten tähän asiaan liityy samanlaista taikuuttaa ja sen opetusta kuin esim. Perjantaihin, jos sattuu olemaan 13 pivänä tai aiemmin keskustelua herättäneeseen joogaan jne.....

Siis ihmiset fiktiivisesti kuvittelevat ja uskovat tähän fiktiiviseen kuvitteluunsa,- joka on juuri sitä taikutta.

Jos jokin asia on todellisuttaa/totta, niin siihen liittyvät väittämät ja opetuksen anti voidaan havainnoida.

Esim. kastetun vauvan kehityksessä ei ole mitään eroa,- verraten sitä kastamattoman vauvan kehitykseen ja käyttäytymiseen.

Taas Raamatun ilmoitus uudestisyntymisestä on havaittavissa ihmisen kehityksestä/käyttäytymisestä ja siten tämä ei ole taikuutta tms.

PS.
      Ymmärtääkseni kehitysmaissa harrastetaan taikuttaa laajasti ja tämäkös meitä ihmetyttää, mutta miksi emme halua nähdä omia taikuuksiamme.

• Markku Tampio

Mitenkä tämä Raamatun sanankohta pitäisi ymmärtää?

"Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt heidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne maailman loppuun saakka". (Matteus 28:19-20).

Kun tässä sanankohdassa puhutaan, että ensin kastetaan ja sitten opetetaan, niin kasteasiaa täytyy näin ollen tarkastella laajemmin, eikä vain ja ainoastaan helluntailaisten sekä vapaakirkollisten yms. uskontokuntien näkemysten mukaisesti..

• ml213.

"""Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä ..)

Kysympä kaimaltani; Keitä tulee kastaa ?

Niin, kun ymmärrämme, miten koko pelastuminen lepää uskon varassa, niin luonnollisesti ihmisen tulee ensin kuulla asia, mihin uskooo ja erikoisesti mihin kaste littyy.

PS.
        Alkuteksti kertoo; kaikista kansoista ja lapseuttamisesta.

• Kirkkohan toimii juuri noin. Ensin rituaalissa nimeltään kaste ymmärtämätön vauva otetaan kirkon ja "seurakunnan" jäseneksi, ja sitten hänet unohdetaan.
        Ainoa mistä kirkko sen jälkeen on kiinnostunut on se, että kastettu on kiltti kirkollisveron maksaja.

Mitenkäs muuten selitetään näiden kasteessa "pyhän hengen" saaneiden "seurakuntalaisten rötöksiä, huoruutta, juopottelua, väkivaltaa ja kaikkea muuta?
        Hehän ovat "seurakuntaan" kuuluvia evl-kirkkoon kastettuja jäseniä.

• oikein sanottu.

Eikö m.tumppu ymmärrä että ensin on mentävä siis mentävä kaikken kansojen sekaan ja tämä unohtuu lahkolaisilta aina.
      Luterilaiset uskovat eivät kaipaa lahkoissa riivatuksi tulleita(vrt.upotuskaste)

• Menestys teologia

ml213 puhuu ihmisen kehityksestä, ei ihmisen kehitys ja muodolliset teot ole pelastuskysymys,vaan usko ja armo on aja o. Ei suorituskeskeisyyspelasta.

• ml213.
        Menestys teologia kirjoitti:

ml213 puhuu ihmisen kehityksestä, ei ihmisen kehitys ja muodolliset teot ole pelastuskysymys,vaan usko ja armo on aja o. Ei suorituskeskeisyyspelasta.

Kehityksellä tarkoitan muutosta. Siis miten uudestisyntyminen/JUMALAN aivoituksiin uskiminen vaikuttaa ihiseen. Et kai kieltäne tätä eli miten JUMALAN vanhurskaus saa ihmiseen aikaan levon ja rauhan.

Lueppa oikein ajan ja ajatuksen kanssa Jesaja 32 - vanhurskasten valtakunta.

"Silloin vanhurskauden hedelmä on rauha, vanhurskauden vaikutus lepo ja turvallisuus iankaikkisesti.....)

Eli. Kun jumalaton ihminen ei saa rauhaa ja tämä ihminen uudestisyntyy, niin kehitys/muutos on todistettavissa kun hän omaa vanhurskauden hedelmän - rauhan ja vanhurskauden vaikutuksen - levon.

Jos ihmisen uskonelämä on todella suorituskeskeistä eli sitä "näyteikkunan" tekemistä, nin juuri tällä ihmisellä on rauha ja lepo - tilat - kaukana. Ihmisen tulee kertakaikkiaan uskoa, miten JUMALA vanhurskauttaa ihmisen ja tämä usko juuri poistaa tuon suorittamisen. Ihminen on kuin junassa istuisi ja lepäisi ja katselee kauniita muuttuvia maisemia ,- tietäen miten veturissa energia riittää.

• Markku Tampio

Uskovat ovat aikojen kuluessa menneet kaikkien kansojen sekaan julistamaan Raamatun evankeliumia kaikille luoduille ja menevät edelleenkin..

Luterilaisten lahkolaiset yleensä istuksivat ravintolan terassilla kaljaa lipittämässä, sensijaan että julistaisivat Raamatun evankeliumia kaikille kaljaa lipittäville juopoille..

• ((:

aksu on harhainen

• ent mössöli

Oryx lähti netmössöstä, eläköön. Onnea Oryx

• hekoli

Johny vielä kiusaa tätejä ja yrittää olla hollissa, kun saalemin entisen papin poika ei uskalla muualla ilkeillä.

• hekoli

hugo kiusaa cuppea tupakkaketjussa kun ei muuta osaa
      Ei se cuppeen vaikuta

• hiukset pystyss

ja kaaleppi könönen seikkailee ajanvietteellä voi hurjaa ko o jännä

• ad hoc

Arvaa kuka lähtee seuraavana netmössöstä?
      Palkintona bannaus

• arpaa

kenet aksu arvaa

• huksa
        arpaa kirjoitti:

kenet aksu arvaa

veikkaan sanaton

• ad hoc

heh, pelkäätte bannausta, hyvä

• timpasa

aksun häätkö jo Helluntaina? Missä morsian asuu??

• 1/2

joks mösöss ol kihlaajaiskahffet

• * Näin meillä *

Eikös tuo ole vähän kummallinen näkövinkkeli

"Kastekysymys vauvan näkökulmasta"

Ei ole meidän perheessä vauva 'näkökulmaansa' esille tuonut. Mokoma pikku vintiö. Jokeltelee vaan ja imee tuttia.

• kili kili

morsian ihmetteli käykö sulho saunassa siksi kun kahvi ja kääretorttu ja mikä milloinkin on naamassa. sulho punastui ja morsian poisti viestin avaimillaan

• poikamies vielä

Johnny lähtee. jere ei tule enää.

Pääsispä hypin ja aksun häi hin

• ohoook

Yllätys aksu ite jää tauolle.

• uppia

up

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1538
    2. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1429
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1335
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      339
      1301
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1245
    6. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      988
    7. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      7
      941
    8. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      929
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      881
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      71
      806
    Aihe