Kyselisin kokemuksia miten muut ovat järjestäneet itse kerättyjen siemenperunoiden säilytyksen talven yli.
Minulla on siirtolapuutarhamökki jossa pidän pientä kasvimaata. Intoa olisi kasvattaa useampaakin perunalajiketta rinnakkain, joista haluaisin itse kerätä aina talteen ensivuoden siemenperunat. Viime kesä meni hyvin ja tuli hieno perunasato kolmesta lajikkeesta joita kaikkia laitoin paperipusseissa mökin jääkaappiin odottamaan kevättä. Jääkaapissa kun piti olla juurikin se optimaalinen 4C lämpötila ja korkea ilmankosteus. No helmikuun alussa kaikki oli vielä ihan ok, poistin vain muutaman huonon perunan säkeistä. Maaliskuun puolessa välissä kun menin hakemaan perunoita idätystävarten kaapissa odottikin yllätys. Kaikki siemenperunat olivat mädäntyneet yhdeksi limaiseksi muussiksi ja koko jääkaappi homeen peitossa. Eli ei näin.
Miten nuo siemenperunat saa oikeasti säilymään ensi kevääseen ilman vanhaa kunnon perunakellaria? Tai saako toimivan "perunakellarin" rakennettua kaivamalla esim ämpärin maahan, tjsp?
Miten siemenperunoiden talvisäilytys
JMS3
0
1526
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1911446Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1231228- 50968
- 70910
Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva52823Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53820- 56802
- 102784
- 82780
- 32725