Miksi ulosottovelalliset on 'pahimipia' rikollisia?

rahaelämääsuurempaa?

Miksi raha-asiansa mokannutta kohdellaan tässä yhteiskunnassa kuin 'jätettä' tai pahimman luokan rikollista? Tottakai silloin on velkaa toiselle ihmiselle/yritykselle, mutta mikä asiasta tekee niin kamalan että kaikki sun elämä on säänneltyä jonkun esim. nuorena tehdyn rahatöppäyksen vuoksi?? 15 vuoden kakku odottaa jollet pysty kuittaamaan velkojasi; mistä rikoksesta saa niin kovan tuomion tässä maassa??! 15 vuotta olet nöyryytetty, kytätty ja b-luokan kansalainen jota kokoajan hätistellään joka suunnalta.

Miten raha voi olla tärkeämpää kuin ihmiselämä?? EN KERTAKAIKKIAAN VOI KÄSITTÄÄ!! Ei ihme että tässä maassa on niin paljon ahdistusta, itsemurhia ja syrjätyneitä. Ketä motivoi elämä 'pahimman luokan rikollisena', jona yhteiskunta sut näkee. Sitten ihmetellään ja päivitellään kun ihmiset eristäytyy, syrjätyy, masentuu. Ehkä tämä helkkarin kova asenne esim. rahan suhteen tai lähinnä velkojen suhteen on siihen yksi syy!!

Voiko joku hieman valottaa, kun mun päähän ei vaan mene tämä asia.

21

640

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • virheistä oppii

Miten ihmeessä koet että sinua kohdellaan pahimman luokan rikollisena? Itselläni on nyt kuudes vuosi ulosotossa menossa eikä minulle ole tullut vastaan ainuttakaan asiaa jotta rikollisena kohdeltaisiin. Eikä se viisitoista vuotta ole mikään kakku, saat olla vapaana yhteikunnassa ja tieneta rahaa ja maksaa velkojasi.

• yksiarvoton

En ole aloittaja, mutta nuoruuden vippien takia asunnoton jo toista vuotta. Nyt olen "kaverin" nurkissa vielä tämän kuukauden ja maksan sohvapaikasta hänelle käteisellä sosiaaliavustuksistani. Esim. talvella kalisevana kylmässä autossa ei hirveästi naurattanut. Juoppojen patjoille, minne pääsisi, en kuitenkaan kykene (kokeiltu on). Olisin saanut jo ajat sitten kämpän ilman vippimerkintöjä.. ikää 27 ja ajatukset synkät.

• arvotonihminen
        yksiarvoton kirjoitti:

En ole aloittaja, mutta nuoruuden vippien takia asunnoton jo toista vuotta. Nyt olen "kaverin" nurkissa vielä tämän kuukauden ja maksan sohvapaikasta hänelle käteisellä sosiaaliavustuksistani. Esim. talvella kalisevana kylmässä autossa ei hirveästi naurattanut. Juoppojen patjoille, minne pääsisi, en kuitenkaan kykene (kokeiltu on). Olisin saanut jo ajat sitten kämpän ilman vippimerkintöjä.. ikää 27 ja ajatukset synkät.

Lisään vielä, että historiassani ei ole yhtä ainoaa vuokran myöhästymistä, eikä varoitusta mistään häiriöstä ollessani vuokralla. Käsittääkseni linnakundeille murhamiehiin saakka järjestetään asunto linnasta päästyään. Moniko koditon alkaa pyritellä tätä mielessään? Itselläni ei ole kuin yksi rikessakko ylinopeudesta takana.

• Voimia
        yksiarvoton kirjoitti:

Hei nuorimies, jaksa. Muista että on huominen, se mikä on nyt, on nyt, koskaan tiedä vaikka töitä-
        Ja arvosta itseäsi.
        T: eräs velkakierteestään vähitellen pääsijä.
        Äläkä pistä risaseksi... kun olet tähänkin asti jaksanut.

• tietoa on

Suomessa velalliset päätyvät pimeisiin hommiin, rikoksiin, alkoholistiksi tai saunan taakse. Muissa maissa 5-vuoden jälkeen he aloittavat verojen maksun.

• biltemankautta

Sulta unohtui; 'hirttoköyteen'.

• Niin tosiaankin mienuakin kiinnostaa, miksi ihmeessä ap kokee, että häntä kohdellaan kuin pahimman luokan rikollista? Yhteiskunta kyllä järjestää kelan ja sossun välityksellä jokaiselle asunnon ja perustarpeet, mutta kaikkeen ylimääräiseen rahat tosiaankin tulee ansaita itse.

Jos on elänyt yli varojensa, niin itsestäänselväähän on se, että sitten korvataan vaikka jälkikäteen sen, minkä on saanut, mutta jättänyt maksamatta. Jos ihminen ei hoida raha-asioitaan toistuvasti, niin selväähän se on, ettei hänelle enää luottoa myönnetä, koska tässä maassa velat saa anteeksi aivan liian helposti. Jos joku sinulle jotain antaa velaksi, eikä saa sitä takaisin, niin silloin hän menettää jotain. Käytännössä se, joka ottaa, muttei maksa mitään takaisin varastaa.

Tässä maassa kuitenkin aivan liian helposti kaiken saa anteeksi ja kukaan ei sillan alle nälkäisenä kuole.Tässä maassa ylivelkaantuneita kohdellaan aivan liian lepsusti.

• etteenpäin siitä

Oma asenne ja harhaluulo tekee tunteesi.

Velkaantuminen ei ole ainut syy itsemurhiin, syräytymiseen ja masentumiseen.
      Niihin vaikuttaa moni asia.

Elämää voi elää onnellisena, vaikka maksaisikin niitä vanhoja hölmöilyjään pois.
      Monella vaan menee muuan vuosi toipua tilanteeseen ja jatkaa etiäpäin.
      Tietysti se vähän kirpasee, mut kyllä se siitä helpottaa.

Oma asenne on kuitenkin tärkein oman mielenterveyden kannalta. Asiat kannattaa nähdä ennemin realistisesti, kuin piirtää niistä pelkkiä pessimistin mustattuja kuvia.

• Kylmät kädet

Aivan kuin ei muutenkin jo sossutuki olisi liian suuri, niin jotkut kehtaavan vieläpä elää yli varojensa tälläkin saralla.

Ehkä viha johtuu tästä ajatuksesta.

• aloittajaaa

Sosiaalitoimisto ei myönnä asunnottomille asuntoja! Tämä on kylmä fakta. Ainoastaan jos on alkoholisti saattaa saada jonkun ao-asuntolapaikan. Jos on lapsia voidaan ehkä auttaa enemmän kuin lapsetonta. Mutta mitään velvollisuutta ei kellään taholla ole järjestää asuntoa!!

Suhtautuiminen kuin rikolliseen...niin kyllähän näitä mielipiteitä on lukenut ja niistä paistaa syvä halveksunta velallista ihmistä kohti ja asenteiden jyrkkyys. Jos on velkaantunut, myöntänyt töpänneensä ja yrittää hoitaa velkojaan pois, niin miksi pitää suhtautua ihmiseen niin halveksuen??! Miettikää jotka mollaatte. Yhteiskunta on jakaantunut liikaa ja eriarvoistunut. Kaikille ei jaeta samoja kortteja!!

• SiiVooJA manalan

Kaveri kuka tietentahtoen välttelee velkojensa maksamista pitää ehdottomasti hävittää ongelmajätteenä.

• jonkinmoinen 1

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/176

Kyllä se kohtelu on alarvoista paikoissa jotka liittyvät rahaan. esim. uutta pankkikorttia ei lähetetä kotiin sellaisille joilla on luottohäiriö. kortti on visa electron jolla ei voi edes maksaa jos ei tilillä ole rahaa. olen kysynyt nordea pankista asiaa viisivuotta sitten enkä ole vielä vastausta saanut.

• 6346462

No ymmärtää sen että luottoa ei saa enää silloin esim. auton ostoon. Mutta miksi se vaikuttaa kämpän vuokraan? Lisäksi itse en ole kellekään tappiota tehnyt vaan joka pennin maksanut takaisin juoksevien_korkoken_ kera. Päälle vielä ylimääräitset kulut, joten olen ainakin työllistänyt moniakin vielä siinä sivussa.

• surullista89

Tosi harmi on, ettei opiskelijasolua saa hoasilta jos on uo-velkaa. Itsekin oon säntillisesti sitä joka kuukausi uo-velkaa maksanut kahden vuoden ajan pois. En tiedä paraneeko tilanne elokuussakaan, kun kaikki velat on kuitattu kun se merkintä kai vieläkin siellä haamuna pysyy vuoteen 2015 (?) asti.

• surullista89
        surullista89 kirjoitti:

Tosi harmi on, ettei opiskelijasolua saa hoasilta jos on uo-velkaa. Itsekin oon säntillisesti sitä joka kuukausi uo-velkaa maksanut kahden vuoden ajan pois. En tiedä paraneeko tilanne elokuussakaan, kun kaikki velat on kuitattu kun se merkintä kai vieläkin siellä haamuna pysyy vuoteen 2015 (?) asti.

Ja toinen asia, joka harmittaa on nämä vakuutusasiat. En saa edes kotivakuutusta omiin nimiini. Sehän edesauttaa tilannetta.

• uusi järjestelmä

Tätä asiaa kannattaa kommentoida, vasta kun sen järjesteämän itse käy läpi.
      Uo estää asunnnon saamista, mutta kaupunki voi kyllä myöntää, heille on määrätty näin.
      Uo ihmisiä on paljon, ja joku ajoissa laitettu maksusuunnitelma sellaisella summalla, joka auttaa selviämään ja motiovoi ihmistä puuttuu vielä. totuushan on että kun on velka,josta ei selviä, niitä ei saa yhteen isoon velkaan kun siellä uo:ssa, joka on hyvä asia, että laittavat siellä uo.ssa kaikki velat yhteen ja voi lyhetn kk erän.
      mutta helpottaisi kuluja ja elämää paljon kun se tehtäiiin joitain kuukausia aikaisemmin ilman uo:ta. tilanne menee näin: hei mulla on velkaa? kuka auttaa? vastaus,jos olet töissä ja pysyt maksamaan jne...niin takuusäätiö tai sosiaalinen luotto jos ei ne niin
      sitten uo:n maksusuunnitelma per kk erä. voi sopia. tai jos sopii että uomies ottaa tt tuesta 1/3 osan suoraan, saa osan soskusta takaisin.
      Lainat yhteen ja kk vähennys 100 e. sellainen laki, ei siinä tarvita silloin muuta,tällöin ihminen voi mennä töihin ja pitää palkkansa, ja luotamme että hän vähentää enemmänin lainaansa itse ,kun haluaa ja saa enemmän, aina menis kuitenkin toi 100..Ja SÄILYISI TIENAAMISEN normaali ilo, joka veisi eteenpäin kaikkia, ihmsiin voi luottaa ja silloin saadaan toimia ja motivoiva yhteiskunta.
      Ihminen voi silloin maksaa velat pois pitkällä ajalla, eikä niin että tekee töitä burn outiin asti 3-10 vuotta esim , ja maksaa verot, vuokran ja 1/3 uo:n ja sitten ei jää mitään käteen, ja velat on maksettu mutta burn out ei. Eihän pankkilainaakaan tarvitse maksaa 1/3 osaa palkasta, jos ei niin halua, vaan kk lyhennyseriä. eli tätä ajan näihin lainoihin, eli tietty kk summa, johon ei vaikuta palkka, varsinkaan normaali palkka. mutta asiat selviää joten voimia kaikille! :-) ei ole ihmisarvo rahassa kiinni.

• Komiat pärjää aina

Onhan se mukava vähän "potkia" luusereita, jotka sössineet raha-asiansa ym.
      Itsellä menee bisnekset hyvin, suorastaan loistavasti ja kelpaa naureskella köyhälle.

• tender.d

Siihen saakka kun jotain sattuu!Sitten kysytään, kuinka nyt suu pannaan?Viisastelija!

• 14+11

Totta. Raha-asiansa sössineet ovat yhteiskunnan heikkolaatuisinta ainesta.

• total doom

Sehän johtuu siitä kun työväki meni häviämään sisällissodan lahtareille. Niinpä lahtari muodosti perustan koko järjestelmälle. Myöhemmin oli pakko lopettaa muilutukset ja murhat tai ainakin tehdä ne varovaisemmin. Antaa työväelle hieman periksi. Perusta jäi kuitenkin voimaan ja on viimeisen 20 vuoden aikana vain vahvistunut. Suomessa ihmisarvo on toissijainen rahaan verrattuna lahtarin eli porvarin tai kapitalistin takia. Ikävä kyllä vanhat työväenpuolueet ovat muuttuneet nekin jo kauan sitten lahtaripuolueiksi.

• zakarias1

Siksi koska nyky-yhteiskunta arvostaa vain rahaa. Se on ensisijalla. Ihmishenki ja terveys ja toiselle sijalle.
      Ulosottoon voi joutua erilaisista syistä ja niihin syihin ei välttämättä aina pysty itse vaikuttamaan. Monenlaista tarinaa mahtuu velallisten joukkoon. Suomi on armoton maa esim. konkurssin tehneille. Siinä on piloilla sitten loppuelämä ainaisen rahan
      puutteen vuoksi. Ulosotto voisi kestää korkeintaan 10 vuotta ja sitten ollan sujut.
      Moni voisi aloittaa puhtaalta pöydältä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      94
      2713
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      36
      1829
    3. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1734
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      375
      1640
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1601
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1437
    7. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      119
      1237
    8. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      13
      1166
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1136
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      1039
    Aihe