joka sen lisäksi ei ole ylisuolaista?
Itse en pahemmin makkarasta pidä, mutta puoliso on sille perso.
Yleensä ostaa itse makkaransa, mutta miksi lienevät aivan älyttömän
suolaisia?
Jotta myyntiaika on mahdollisimman pitkä?
Tiedän kyllä karppaukset la larppaukset.
Mutta varmaan monissa muissakin mökeissä kuin meillä
grillimakkaraa syödään, varsinkin juhannuksena.
Onko olemassa hyvää grillimakkaraa,
51
1517
Vastaukset
Saksalaisen makkaran ystävänä tyydyn siihen ja varmistan suolansaannin kietomalla kaapelin tukevaan pekoni kääreeseen.
- a.
Eipä tule hiukaa eikä kuivia juttuja, jos moista nauttii.
Pekonin minä kietaisen herkkusienten ympärille, joihin on lisätty vuohenjuustoa.
En ymmärrä, kenen makuaistia kamala suolaisuus palvelee.
Vai onko se vain janon aikaansaamiseksi?
- ...
Kärkkäri.
Ei ole olemassa suolatonta makkaraa kaupassa. Se on se säilyvyys. Tuoremakkarat on vähäsuolaisia, niitten grillaus tarkempaa puuhaa. Makkaran tekeminen ite on muotia, saa takuulla sellaista kuin haluaa, netti ohjeita pullollaan.
Mun mielestä paras grillimakka on Höyhtyän grillin kärkkäri sinapilla, ketsupilla, sipulilla ja kurkkusalaatilla, :D
=DW=- a.
Kaiken hyvän kukkuraksihan se vielä on vähärasvainen, vähäkalorinen.
Muttei se oikein ole grillimakkara. Eikö sitä "keitetä" pitkään rasvassa
paistinpannussa tai vastaavassa?
Monen perinneherkku. - ...
a. kirjoitti:
Kaiken hyvän kukkuraksihan se vielä on vähärasvainen, vähäkalorinen.
Muttei se oikein ole grillimakkara. Eikö sitä "keitetä" pitkään rasvassa
paistinpannussa tai vastaavassa?
Monen perinneherkku.Nimenomaan grillimakkara. Sellanen iso valurautaparila, minkä päällä makkarat paistellaan hiljakseen. Ohi kulkiinsa myyjät kääntelee niitä. Eli ihan perinteinen grillimakkara se on. Kärkkärin idea on ryynit. Muissa "tavallisissa" grillimakkaroissa ei ole ryynejä. Ja mieto savustus. Eli makua löytyy, ei kilpailijoita.
=DW= - ?
... kirjoitti:
Nimenomaan grillimakkara. Sellanen iso valurautaparila, minkä päällä makkarat paistellaan hiljakseen. Ohi kulkiinsa myyjät kääntelee niitä. Eli ihan perinteinen grillimakkara se on. Kärkkärin idea on ryynit. Muissa "tavallisissa" grillimakkaroissa ei ole ryynejä. Ja mieto savustus. Eli makua löytyy, ei kilpailijoita.
=DW=Savustettu ryynimakkara? Onhan niitä.
Ei ole valkosipuli Kabanossin voittanutta. Nam. - ...
? kirjoitti:
Savustettu ryynimakkara? Onhan niitä.
Ei ole valkosipuli Kabanossin voittanutta. Nam.Ryynimakkara eri asia. Kai hokannut, niissä kaikissa tumma väri, siis verta ja koostumus rakeinen. Kärkkäri on niinkuin ihan tavallinen grillimakkara, jossa ryynejä. Ja se savuaromi tulee grillistä. Rapea poksahtava kuori. Raakana kärkkäri on aika kaukana hyvänmakuisesta. En ole kokeillut keittää. Mutta nuotiolla se toimii hyvin, jos ei halkea. Grillattuna se on niinkuin kurmee ruokaa. Sitä saa kyllä kaupoistakin, mutta se on enenpi tunnettu Oulun kulmilla.
Noissa "paremmissa" makkaroissa on kaks pahaa vikaa mun mielestä. Ne on ällistyttyvän suolaisia. Kun makkarassa nyt pitää olla suolaa ja siihen sitten lisätään jotain chiliä tai valkosipulia, se on Jozo pakettia purisi. Se kun se mauste sen suolan lisäksi. Ja jos just käyttää valkosipulia, normaalisti ruuanlaitossa suolaa vähennetään, tai ite usein jätän chiliruuista suolan kokonaan pois. Mutta makkarassa on pakko olla säilyvyyden takia suolaa aina.
Toinen vika "paremmissa" makkaroissa on rakenne. Ne on järkiään liian lihapitoisia, jotenkin rakeisia. Kunnon makkarassa pitää olla sitä makkaramassaa niinkuin jossain teemakkarassa. Ja lisäksi, grillimakkarassa pitää olla rasvaa, ei se muuten maistu makkaralta.
Että niinkuin toiseksi paras grillimakkara mun mielestä Kärkkärin jälkeen on halvin mahdollinen hiillosmakkara. Jos suolaa haluat syödä, grillaa se jozo paketti.
=DW= - Ja eiku..
Suolia saa lihao-sastoilta,
tilaamalla muutaman päi-
vän ennemmin.
- meeriamanda
En tiedä kun makkara ei maistu. Piffi ja kyljykset sitäkin enempi ..
Ihanat vihannekset foliossa kyytipoikana.- tiinaex...
mulle maistuu possun ulkofile ja roiskon rintafile hyvissä marinaadeissa parsakaali foliossa avot nam nam...
- a.
tiinaex... kirjoitti:
mulle maistuu possun ulkofile ja roiskon rintafile hyvissä marinaadeissa parsakaali foliossa avot nam nam...
Kyllä minullekin maistuu paremmin liha, josta ei löydy yllätyksiä.
Mutta makkara on makkaraa, ja liha lihaa.
Kaipa kaupoista ja mainoksista päätellen se maistuu muillekin, kuin tuolle meidän grillaajalle. :)) - tiinaex...
a. kirjoitti:
Kyllä minullekin maistuu paremmin liha, josta ei löydy yllätyksiä.
Mutta makkara on makkaraa, ja liha lihaa.
Kaipa kaupoista ja mainoksista päätellen se maistuu muillekin, kuin tuolle meidän grillaajalle. :))mää en tarvi kanssakaan niitä yllätyksiä jos yks sattuu suuhun se on sitten siinä loput jää lautaselle ei vaan ota vastaan sen jälkeen ei millään.
- a.
tiinaex... kirjoitti:
mää en tarvi kanssakaan niitä yllätyksiä jos yks sattuu suuhun se on sitten siinä loput jää lautaselle ei vaan ota vastaan sen jälkeen ei millään.
Samma här. Mutta olenkin ajatellut, että niin sen on tarkoitus minulle ollakin.
Ei kapaa moista jännitystä elämäänsä. - tiinaex...
a. kirjoitti:
Samma här. Mutta olenkin ajatellut, että niin sen on tarkoitus minulle ollakin.
Ei kapaa moista jännitystä elämäänsä.=)))))))
- tiinaex...
paras rillimakkara on mun mielestä tapolan iskelmä sit cämppärin jalapeno on kans hyvää mutta se on koostumukseltaan vaan sellasta jotenkin jauhosempaa huomasin että oli tullu myös joku uutuus joka on naudasta no se on niille jotka ei possua syö syystä tai toisesta.
- tiinaex...
niin ja ryynäri on kans hyvää rillattuna.
- meeriamanda
Joskus, se ryynäri on parhautta. Ja vaikka hellallakin paistettuna...likikin tummaksi , myös maksa ..laadukas, sipuleiden kera on on joskua ja jouluna hyvää. :)
- tiinaex...
meeriamanda kirjoitti:
Joskus, se ryynäri on parhautta. Ja vaikka hellallakin paistettuna...likikin tummaksi , myös maksa ..laadukas, sipuleiden kera on on joskua ja jouluna hyvää. :)
jeps sitä parempaa se on mitä mustemmaks se on rillaantunu pistätkö muuten mitä mausteita siihen maksaan kun sitä sipuleiden kanssa paistelet vois joskus paistaa mutta kun en tiedä millä maustaisin.
- meeriamanda
tiinaex... kirjoitti:
jeps sitä parempaa se on mitä mustemmaks se on rillaantunu pistätkö muuten mitä mausteita siihen maksaan kun sitä sipuleiden kanssa paistelet vois joskus paistaa mutta kun en tiedä millä maustaisin.
Piti vaihtaa selainta kun ei EP.leera piitannut olemisesstani :/
Vain jauhetulla v.pippurilla ( hiemasesti ) ja suolalla.
Viimeistelen tölkillä ruokakermaa ja annan hetken kiehahtaa...grillisäkin voi laittaa maksat ja sipulit isoon kulhoon ja ns, viimeistellä.
Sit vaan kypsytettyjen juuresten kanssa ...ei parempaa olekaan :) - tiinaex...
meeriamanda kirjoitti:
Piti vaihtaa selainta kun ei EP.leera piitannut olemisesstani :/
Vain jauhetulla v.pippurilla ( hiemasesti ) ja suolalla.
Viimeistelen tölkillä ruokakermaa ja annan hetken kiehahtaa...grillisäkin voi laittaa maksat ja sipulit isoon kulhoon ja ns, viimeistellä.
Sit vaan kypsytettyjen juuresten kanssa ...ei parempaa olekaan :)kiitos vinkistä maksaa vois vokata muurikallakin niin ei tarttis oottaa joulua ;))))
Minusta parasta on HK Kabanossi, pekonilla. Väkevän sinapin kanssa..
- tiinaex...
mää oon varmaan kerran elämässäni maistanu kabanossia ja kiitti riitti mutta suosittu makkara tää pekoni kabanossi.
- a.
@ Maarina.
Enpä ole moista maistanutkaan. Huonona makkaransyöjänä en laita koskaan sinappia tai muita lisäkemausteita.
Vaikka ketsuppihan on jopa terveellistä. :)) a. kirjoitti:
@ Maarina.
Enpä ole moista maistanutkaan. Huonona makkaransyöjänä en laita koskaan sinappia tai muita lisäkemausteita.
Vaikka ketsuppihan on jopa terveellistä. :))Kannattaa maistaa, hyvää se on ilman sinappiakin...
- meeriamanda
a. kirjoitti:
@ Maarina.
Vaikka ketsuppihan on jopa terveellistä. :))Ensiksi pitäisi lukea se mitä makkara sisltää ennenkuin koriinsa heittää. Mikä on jauhopitoisuus... jee,?
Dijon-sinappi on ok. ja ns. ketsuppi on lasten ruokaa. Tomaattipyreen voi maustella ...ja pysyä kaukana makkaroista. Liha on aina lihaa. - ap.
meeriamanda kirjoitti:
Ensiksi pitäisi lukea se mitä makkara sisltää ennenkuin koriinsa heittää. Mikä on jauhopitoisuus... jee,?
Dijon-sinappi on ok. ja ns. ketsuppi on lasten ruokaa. Tomaattipyreen voi maustella ...ja pysyä kaukana makkaroista. Liha on aina lihaa.Sanopa se ukolleni, joka makkaraa tänne rahtaa. Ei sattunut olemaan silmälasit mukana, on vastaus, kun minäkin asiaa tivaan.
Ei meillä kaikkineenkaan kilottain makkaraa ahdeta, mutten ikuna ole maistanut niin suolaisen pahaa makkaraa kuin tänään.
Dijonia on jääkaapissa, mutta sehän on paremminkin ruoanvalmistukseen.
Vaikka miksei sovi mihin mahtuukin. :)) - meeriamanda
ap. kirjoitti:
Sanopa se ukolleni, joka makkaraa tänne rahtaa. Ei sattunut olemaan silmälasit mukana, on vastaus, kun minäkin asiaa tivaan.
Ei meillä kaikkineenkaan kilottain makkaraa ahdeta, mutten ikuna ole maistanut niin suolaisen pahaa makkaraa kuin tänään.
Dijonia on jääkaapissa, mutta sehän on paremminkin ruoanvalmistukseen.
Vaikka miksei sovi mihin mahtuukin. :))Voi kun tuttua..;) vaan syököömpä sitten makkaransa ,,olen ´paasannut´ riittävästi, en viiti enää. Ja miksei saisi ostaakin makkaroitaan mitä ja mistä pitää, hänen ei tarvitse mun hiilaritonta noudattaa...laiha kun on. saisipa vaan lisää luidensa päälle.
Kun kuitenkin samainen jääkaappi on . sielä pitää olla molemmille ruokaa..murrrr...!
Ihan joskus vaan tuntuu et painoni vartiointi ärtsää häntä, mustankipeyttäkö? - ...
meeriamanda kirjoitti:
Ensiksi pitäisi lukea se mitä makkara sisltää ennenkuin koriinsa heittää. Mikä on jauhopitoisuus... jee,?
Dijon-sinappi on ok. ja ns. ketsuppi on lasten ruokaa. Tomaattipyreen voi maustella ...ja pysyä kaukana makkaroista. Liha on aina lihaa.Kompataan.
Mäkin käytän paljon tomaattipyrettä, just mausteena. Ketsuppi on melkein aina niin makeaa. Ketsuppi parhaimmillaan spagetti soossissa tai pitsan tomaattikastikkeessa.
=DW=
- Pirre*
Valkosipulilla ja sinihomejuustolla maustettu Wilhelmiina, nyt se löyty ja ol hyvvee :)
- a.
Kaikkea sitä ihminen keksiikin makkaraan piilottaa. Voipipa olla hyvinkin makoisaa? :))
Onko suolaista? - tiinaex...
siinä on makkara mitä en oo maistanu koskaan tää wilhelmi mua pelottaa ne lihaisat makkarat ja eikös sitäkin mainosteta sellaisena niinkun kabanossiakin.
- Pirre*
a. kirjoitti:
Kaikkea sitä ihminen keksiikin makkaraan piilottaa. Voipipa olla hyvinkin makoisaa? :))
Onko suolaista?Niin keksivät :), mutta - yllätyin kuinka vähäsuolaiselta makkara maistui, vaikka luulisi tuon juuston lisäävän sitä suolaisuutta kovastikin, mielestäni oli sopivasti makuja..ei tarvinnut sinappiakaan..
Ostan juhannusmakkaratkin samaa lajia, huomenna menemme, ellei mahotonta tuulen myräkkää järjestä, niin saareen ja ollaan juhannuksen yli ainakin siellä. - Pirre*
tiinaex... kirjoitti:
siinä on makkara mitä en oo maistanu koskaan tää wilhelmi mua pelottaa ne lihaisat makkarat ja eikös sitäkin mainosteta sellaisena niinkun kabanossiakin.
Ai..miusta tässä ei ollut liha semmoisena kökkäreinä, niinkuin joissain lihaisimmissa makkaroissa on ollut, massa oli tasaista ja ihan miun maun mukkaan..tykkään makkaroista muutenkin..ainakin alkukesästä jaksaa vielä niitä syödä. :)
- a.
Pirre* kirjoitti:
Niin keksivät :), mutta - yllätyin kuinka vähäsuolaiselta makkara maistui, vaikka luulisi tuon juuston lisäävän sitä suolaisuutta kovastikin, mielestäni oli sopivasti makuja..ei tarvinnut sinappiakaan..
Ostan juhannusmakkaratkin samaa lajia, huomenna menemme, ellei mahotonta tuulen myräkkää järjestä, niin saareen ja ollaan juhannuksen yli ainakin siellä.On teillä siellä varmasti ihana paratiisi. :))
- Pirre*
a. kirjoitti:
On teillä siellä varmasti ihana paratiisi. :))
Jaa, no en tiedä paratiisista, pikkuinen hirsimökki vain, mutta tontti on kohtalaisen iso ja järvi kirkasvetinen Puruvesi, - tai on se meille paratiisi, ainakin nyt tähän kerrostaloelämään verrattaessa..:)
- tiinaex...
Pirre* kirjoitti:
Ai..miusta tässä ei ollut liha semmoisena kökkäreinä, niinkuin joissain lihaisimmissa makkaroissa on ollut, massa oli tasaista ja ihan miun maun mukkaan..tykkään makkaroista muutenkin..ainakin alkukesästä jaksaa vielä niitä syödä. :)
mun pitääkin maistaa sitä jos siinä ei oo sellaisia kökkäreitä niitä nimittäin ei ota vastaan wilhelmilläkin on monia makuja josta varmaan tykkäisin ja jos vielä on sileetä kökötöntä niin sit se on ok.
- a.
Pirre* kirjoitti:
Jaa, no en tiedä paratiisista, pikkuinen hirsimökki vain, mutta tontti on kohtalaisen iso ja järvi kirkasvetinen Puruvesi, - tai on se meille paratiisi, ainakin nyt tähän kerrostaloelämään verrattaessa..:)
Paikka on pääasia, meillekin. Oma paratiisi, missä saa olla miten päin tahansa.
Nythän monilla on "mökki" kuin kapunkikoti, kaikin mahdollisin vimpaimin.
Tekeehän moni töitäkin mökillään.
Mutta kukin tarpeineen ja haluineen.
Mukava istua aamuvarhain hyvintuulettuvassa puuceessä, ihalla kukkien kauneutta ja kuunnella lintujen livertelyä. - Pirre*
a. kirjoitti:
Paikka on pääasia, meillekin. Oma paratiisi, missä saa olla miten päin tahansa.
Nythän monilla on "mökki" kuin kapunkikoti, kaikin mahdollisin vimpaimin.
Tekeehän moni töitäkin mökillään.
Mutta kukin tarpeineen ja haluineen.
Mukava istua aamuvarhain hyvintuulettuvassa puuceessä, ihalla kukkien kauneutta ja kuunnella lintujen livertelyä.Tuosta tuulettuvasta..tuli mieleen, että oisi huomenna ensitöikseen tyhjennettävä sekin :((, onneksi on komposti käymälä, ettei tavara ole siellä kai enää kovin ehtaa :), mutta luonnetta kysyy :/
- Haminan ympyrä
tiinaex... kirjoitti:
Wahlroosin lenkki. Sitä kaipaan.
- dimol
Jos makkaraa syön, se on oltava Hullun Tuhti.
Muut jauhotangot jäävät hyllyyn;9- Pirre*
Mitähän ja mistä tuon nimistä makkaraa saa, taisit narrata? :)
- a.
Pirre* kirjoitti:
Kyllä netissä sen merkkisestä makkarasta puhutaan.
Tiedä sitten, onko varsinainen vai lempinimi?
En ole tavannut. - Pirre*
a. kirjoitti:
Kyllä netissä sen merkkisestä makkarasta puhutaan.
Tiedä sitten, onko varsinainen vai lempinimi?
En ole tavannut.Jaha, niin on kai niitä pienempiä ja paikallisia tuottajia paljonkin, joitten tuotteita ei ole vielä tavannutkaan..muuten ryynimakkaraa en ole koskaan grillannut, pitänee sitäkin joskus ostaa ja koemaistaa :) - muuten olenhan mie niitä syönyt/maistanut.
- tiinaex...
Pirre* kirjoitti:
semmonen on kun kivikylän huiluntuhti mutta hullun tuhdista en oo kyllä kuullu puhuttavan eikä kukaan oo kaupannu.
- arsila
tiinaex... kirjoitti:
semmonen on kun kivikylän huiluntuhti mutta hullun tuhdista en oo kyllä kuullu puhuttavan eikä kukaan oo kaupannu.
Heh, ensimmäisen kerran kun näin ko.tuotteen kaupassa, minäkin
luin sen nimen väärin, hullun tuhti:))
No, hyvä makkara joka tapauksessa.
http://www.kivikylan.fi/etusivu/tuotteet/ruokamakkarat/huiluntuhti
- Pienitukkinen(16cm)
Hakalan Tukkijätkä-makkara. Ihan mielettömän laadukas tuote.
- röyhh
HK sininen on ylitse muiden. Kyytipojaksi keppanaa.
- Hk tai muu tuote
Naurettaavaa on...
Snelman Pietarsaari.. mainostaa rado dei ohjelmassa tuotettaan huonolla ruotsilla, huonolla maulla, Ällöö.. ja taitaa olla makkaroitensa ja lihojensa kanssa pulassa elikkä ei myynti vedä kun tuollakin kanavalla hätähuuto käy ei muutoin.
Lestaadiolaisten makkaraa kuka maksaa!! kenelle raht menee. Muutenkin heistä on ongelmia kulmillamme ja ovat ensimmäisenä menemässä taivaaseen heh...
Makkara ja uskonto voiko olla samaa lihaa?"Hk tai muu tuote"
On se kuitenkin kummallista että N.Mariakin pärjäsi ilman makkaraa..
Tai saattoihan se olla manna-mössöä, jota suoleensa tungettiin.
H.- no jopa!
hunksz kirjoitti:
"Hk tai muu tuote"
On se kuitenkin kummallista että N.Mariakin pärjäsi ilman makkaraa..
Tai saattoihan se olla manna-mössöä, jota suoleensa tungettiin.
H.Taivaasta löytyi H.K:n lenkki. Sitä taivaanväki
innolla tutkiskeli. Sai sen Mariakin käteensä.
Pyöritteli, haisteli sormiaan ja sanoi: -Jos täs-
sä ei olisi tuota metalliosaa, niin sanoisin, että
tämä on pyhä henki.
- .
Ei.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa562208En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos321704Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3751509- 101504
Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141484Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681337- 121108
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul81044- 931043
- 20979