Chihun sterilointi..

Chihux2

Olen suunnitellut chihunarttujeni sterilointia, ikää toisella 4 toisella 3. Ei ole ollut pentuja kummallakaan. Onko teillä leikkauset onnistuneet hyvin/mitä haittapuolia ollut. Kauanko toipumiseen mennyt? Olisin halunnut tiedustella minkä hintaista on suunnilleen chihun sterilointi on (paino n.2,5kg)? Ja mikä se ikä on kun viimeistään täytyy sterilaatio tehdä?

Vielä ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää mitä mieltä olette väittämästä että nartulle tulee kaikenlaisia ongelmia vanhempana jos ei ole teettänyt pentuja. (Monen koiranomistajan suusta kuullut) Itse en tähän usko, enkä ole teettämässä pentuja vaikka nartut ovatkin rekisterissä.

Kiitos vastauksista:)

3

152

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tsemppiä koitokseen

Meillä sterilisaatio tehtiin 2,5 vuotiaalle kääpiöpinserille joka painoi silloin ennen operaatiota 4,3 kg, eli on erittäin pieni / siro. Paraneminen meni todella hyvin, koiraa piti ihan rauhoittaa ettei ois hyppinyt kun on niin eloisa luonne. Meillä tuo sterilisaatio maksoi 350 euroa. Varmaan chihun samanverran...

En ole teettänyt pentuja sillä en ole kasvattaja. Ja mielestäni ei pitäisi muidenkaan jotka eivät kasvattajia ole. Koiralle ei tule mitään ongelmia ihan niinkuin ei tule ihmiselle, kissalle tms. (luulen että monet nartun omistajat vain väittävät tuommoista että saisivat teetettyä sen turvin pennut).

Koiralle on parempi kun sen sterilisoi, ei tule märkäkohtua yms yms, juoksut häviää mikä meidän tapauksessa oli hyvä kun koira oli aina juoksun aikaan vähän kilari :D Meillä on samaa rotua oleva uros ja pentuja ei haluttu eikä kuunnella sitä vonkumista juoksujen aikaan. Urosta ei olla leikattu.

Tsemppiä koitokseen, itse olin kotona koiran kanssa ja pidin lämpimässä ja oli talvi. Toipumiseen meni noin kaksi vuorokautta ja oli normaali, tosin mitään lenkityksiä yms ei saanut tehdä 1kk ja raskasta lenkkiä ei 2kk. Tosin ei nuo chihut taida hirveesti tykätä lenkkeilläkkään ;) Hyvin se leikkaus sujuu, usko pois. Meillä laitettiin liimalla kiinni että ei tarvinnut edes poistattaa tikkejä (sisäpuolella tietysti sulavat tikit) Ja oikeestaan mitään arpeakaan ei jäänyt on niin siisti viilto ollut.

• Chihux2

Kiitoksia vastauksesta. Tiedän suunnilleen mihin summaan varaudun. Tytöillä tällä hetkellä juoksut taas menossa ja ovat todella rasittavia käytökseltään...
      Ajattelin ajanjohdaksi talvea juuri tuon takia ettei noita saa muutenkaan silloin ulos vaikka olis mitkä vetimet päällä (tämän takia miettinyt jopa ottaa kolmanneksi koiraksi lenkkiseuran joka kävisi ulkona talvellakin..)

Niin tuolla tavalla itekki olen ajatellut pennuttamisesta. Ihan liikaa on muutenkin jo "vahinkopentuja" ja muita vastaavia reppanoita maa täynnä. Mietin kans että minun tuntemillani vanhemmilla nartuilla on kyllä ollut rasvakasvaimia tms. vanhana mutta kaipa ne olisivat tulleet vaikka pennut olisi teetettykin. Ja onhan tuo kamalaa kun toiset raukat riehuu hormoonien vallassa (Sekä emännälle että heille itelleen:)

• jennyrau1

Kannattaa soittaa eläinlääkärille ja keskustella operaation ajankohdasta!
      Muistaakseni oli aika tarkkaa että milloin leikataan, piti olla tietty aika kulunut juoksuista, mutta hyvissä ajoin ennen seuraavia juoksuja.

Olen tyytyväinen kun omat narttuni on steriloitu, ei juoksuja, ei valeraskauksia, ei pelkoja kohtutulehduksista ja märkäkohdusta. Ainoa negatiivinen puoli on että tuppaavat helposti lihomaan leikkauksen jälkeen.

Vertaile eri lääkäriasemien hintoja, niissä on aika isoja eroja! Espoossa halvin oli yllättäin Alfapet, joka muuten on aika tyyris :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      185
      1384
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      123
      1188
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      49
      911
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      890
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      800
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      776
    7. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      56
      772
    8. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      101
      741
    9. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      702
    10. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      60