Nyt se sitten kävi minulle. Valkoista nöyhtää orkidean juuressa ja näitä kukkia on kaksi. Ostin ne yhtäaikaa ja olivat vähän kuivahtaneen näköisiä. Ajattelin saavani ne kuntoon mullanvaihdolla ja kunnon kastelulla,vaan ei kun ei. Onko mitään tehtävissä? Meinasin jo laittaa ne aamulla roskiin,mutta muut kukat ovat kaukana joten muihin ei ole tarttunut, jes. Sentään siinäkohti olen kaukaa viisas.
Valkoista perhosorkideassa
6
200
Vastaukset
- Tuli tehtyä iso
virhe.ORGIDEA ei kasvateta mullassa vaan läpinäkyvässä ruukussa jossa kuivanpuun kaarnaa mänty,lehtipuun hiiltä ,sammalta.Suikutetaa suikupullosta hienolla sumulla ja kastellaa vain laittamalla vesiastiaa ½ tunniksi.Lisää kasvatus ohjeita saat Goolettamalla.
- Lusidia
Piti olla vaihdoin orkideoille orkideamullat siis juuri sitä mitä sinä luettelit ! Pikkasen oikasin kun kirjoitin multa olis pitäny kirjoittaa vaikka " multa" vaan
sehän on niin itsestään selvää missä orkideat kasvaa, nehän on epifyyttejä ei siellä multaa ole :) ruukku on muovinen ja läpinäkyvä.
- Todellisuudessa
sehän eiole multaa vaan erilaisia karikkeita.Olen yleensä ihmetellyt miksi se vaihtaapitää,kun minulla oleet samassa "mullassa" viisi vuotta missä olivat ostettaessa lannotettu orkidealannotteella ja kokoajan kukkinet.
- Lusidia
Vaihdoin karikkeen, tarkistettuani sen ja huomasin siellä olevan materiaalia joka pitää kosteuden ruukussa. Muuten en olisi missään tapauksessa mennyt sitä vaihtamaan.
Mutta siihen nöyhtään! Löysin vihdoin ja viimein sen Bayerin sumutteen imevien tuhohyönteisten torjuntaa paikkakuntani Prisman puutarhaosastolta.
Sumutin sillä rungon, lehtien tyvet ja alapinnat. Aine imeytyy kasviin ja nöyhtää
tekevät villakilpikirvat kuolevat .Sumutin toukokuun lopulla ja nyt on pari kuukautta ollut puhdasta kukintaa (28 kukkaa auki ja kymmenkunta nuppua ).
Orkideatalon Pekka Ranta ohjeisti näin: Kerran viikossa ruukku upotetaan reunojaan myöten tunniksi sade-järvi-joki-lumesta sulatettuun veteen.
Vesilaitoksen kraanavedessä on AINA kemikaaleja, joista kasvi ei pidä.
Itse olen lannottanut Pirkka-liuoksella, se vaaleanpunainen, noin kerran kuussa ja puoleksi laimennettuna siitä ohjeesta.
Jos jatkuvasti lannottaa, tulee vain lehtiä eikä kasvi malta käydä kukkimaan- Lusidia
timarni kirjoitti:
Mutta siihen nöyhtään! Löysin vihdoin ja viimein sen Bayerin sumutteen imevien tuhohyönteisten torjuntaa paikkakuntani Prisman puutarhaosastolta.
Sumutin sillä rungon, lehtien tyvet ja alapinnat. Aine imeytyy kasviin ja nöyhtää
tekevät villakilpikirvat kuolevat .Sumutin toukokuun lopulla ja nyt on pari kuukautta ollut puhdasta kukintaa (28 kukkaa auki ja kymmenkunta nuppua ).
Orkideatalon Pekka Ranta ohjeisti näin: Kerran viikossa ruukku upotetaan reunojaan myöten tunniksi sade-järvi-joki-lumesta sulatettuun veteen.
Vesilaitoksen kraanavedessä on AINA kemikaaleja, joista kasvi ei pidä.
Itse olen lannottanut Pirkka-liuoksella, se vaaleanpunainen, noin kerran kuussa ja puoleksi laimennettuna siitä ohjeesta.
Jos jatkuvasti lannottaa, tulee vain lehtiä eikä kasvi malta käydä kukkimaanSumute on varmasti paikallaan, Missään en ole vielä sumutetta huomannut.
Kysellyt olen.
Huomenna haen kun on laajempi valikoima kauppoja auki. kiitos neuvosta!
Tavoite on minulla myös kukittaa kunnolla eikä ainoastaan lehtien kasvatus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa612280En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos321724- 101534
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3751529Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141494Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681367- 121118
- 1061101
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91064- 20989