Päättyykö elämä kuolemaan sittenkään?

ei niin yksipuolista

Anestesian erikoislääkäri Matti Kiviluodon elämä muuttui vuonna 1999, kun hänen sydämensä pysähtyi. Sen seurauksena Kiviluoto kävi läpi voimakkaan kuolemanrajakokemuksen. Hän oli koomassa tajuttomana 28 vuorokautta hengityskonehoidossa. Vuosien aikana hän on kiertänyt kertomassa ilmiöstä eri puolilla Suomea.

Kiviluoto oli kliinisesti kuollut sydämenpysähdyksen aikana, mutta hänen tietoisuutensa säilyi.

- Ensin katosivat jalat, sitten kädet, keho ja lopuksi pää. Sitten astuin tyhjyyteen, jossa oli rauhallinen ja hyvä olo. Olin oman ruumiini yläpuolella ja näin valoa putken päässä. Samalla tulivat väri- ja kuulokokemukset sekä paratiisimaisemat.

Kiviluoto kuvailee näkemiään värejä hyvin eläviksi ja lämpimiksi.

- Keltainen oli ilta-auringon värinen, vihreä kuin metsä aamuauringon valossa. Äänet olivat valtavan kaunista musiikkia. Lentäviä perhosia ja hyönteisiä oli paljon. Maisema oli hyvin paratiisimainen.

Hoitajien keskustelut jäivät mieleen

Kiviluoto kertoo joutuneensa tekemään valinnan, kuten yleensä kaikki rajakokemuksen kokeneet.

- Minun kohdallani kickboxeristi kysyi, tulenko hänen mukaansa vai valitsenko äidin. Sanoin valitsevani äidin, koska minulla on vielä töitä kesken. Tämä oli ilmeisesti se taitekohta, jossa valitsin elämän.

Kiviluoto sanoo muistavansa, minkälaisia keskusteluja hoitohenkilökunta kävi, kun hän oli koomassa.

- Joskus ihmeteltiin ääneen, miksi en enää hengitä. Yritin keksiä tapaa, millä osoittaa, että olen tietoisuudessa. Se oli hyvin erikoinen kokemus.

"Hyönteisenkään päälle en voi astua"

Kiviluoto kertoo, että kuolemanrajakokemus muutti hänen suhtautumistaan elämään. Raha ja omaisuus eivät merkitse hänelle enää mitään.

- Jokainen päivä, huonokin, on hyvä ihmiselle. Minun on myös vaikea astua hyönteisen päälle, kunnioitan nykyään niin paljon elämää. Kokemus muutti myös suhtautumistani väreihin. Kauneimmat värit ovat mielestäni Picasson töissä, joita aiemmin pidin omituisina.

Kiviluoto uskoo nykyään, että kuolemassa ihminen muuttaa olomuotoa tai menee tavallaan toiseen kulttuuriin.

- Tuskin elämä loppuu kuolemaan.

39

410

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miettin vaan

Niinhän evoluutio antaa ymmärtää. Kaikki päättyy kuolemaan ja kuolema on evoluution edellytys.

Julmaa menetelmää Turkanankin Jumala käytti luomiseen. Eikö yhtään parempaa keksinyt.

• >>Kaikki päättyy kuolemaan ja kuolema on evoluution edellytys.

Se, että yksilöt ovat erilaisia (muuntelu) ja kuolevaisia takaa lajin säilymisen muuttuvissa oloissa, ainakin jonkin aikaa.

• "Julmaa menetelmää Turkanankin Jumala käytti luomiseen. Eikö yhtään parempaa keksinyt."

Eipä tuo kenenkään muunkaan Jumala näytä toisin toimivan. Kaikki me kuolemme ja luonto on täynnä kärsimystä.

• oi niitä aikoja

Ja te vielä lisäätte kärsimystä.
        Ihmiselo olisi auvoista jo maan päällä jos täällä ei olisi heitä jotka nyt uskovat evoluutioteoriaan.
        Kuinkahan moni asia olisikaan tehty paljon viisaammalla tavalla? Varmasti lähes kaikki.

• oi niitä aikoja kirjoitti:

Ihmiselo olisi auvoista jo maan päällä jos täällä ei olisi heitä jotka nyt uskovat evoluutioteoriaan.
        Kuinkahan moni asia olisikaan tehty paljon viisaammalla tavalla? Varmasti lähes kaikki.

"Ja te vielä lisäätte kärsimystä."

Niin, tieto lisää kreationistien tuskaa.

"Ihmiselo olisi auvoista jo maan päällä jos täällä ei olisi heitä jotka nyt uskovat evoluutioteoriaan."

Leijuisitte autuaan tietämättöminä omassa satumaailmassanne.

"Kuinkahan moni asia olisikaan tehty paljon viisaammalla tavalla? Varmasti lähes kaikki."

Miten olisitte parantaneet savimajojenne rakenteita?

• oi niitä aikoja kirjoitti:

>Ihmiselo olisi auvoista jo maan päällä jos täällä ei olisi heitä jotka nyt uskovat evoluutioteoriaan.

Koko ihmisen historia aivan viime aikoja lukuunottamatta on toteutunut ilman kenenkään uskoa evoluutioteoriaan. Perähikiä voi kaivaa kirjallisuudesta kerrontaa tuon ajan auvoisuudesta.

Jopa nykyajan työtön pärjää monessa mielessä paremmin kuin entisajan kuningas. Mietipä hiljaa itseksesi mitkä ovat perusteeni sanoa näin. Lupaan että ne ovat painavat.

• 3434

Sinun Jumalasi lienee siis aika sadistinen.

• >>"Hyönteisenkään päälle en voi astua"

• >>Kauneimmat värit ovat mielestäni Picasson töissä, joita aiemmin pidin omituisina.

• totuus188

Ateisti ei voi ymmärtää luonnon kauneutta ja arvokkuutta. Siksi pilaa ja ryöstää sitä ydinvoimalla ja metaani- sekä hiilidioksidi höyryillä.

• Näin sinä siis monopolisoit itsellesi ja uskiskavereillesi luonnon kauneudesta nauttimisenkin. Kuolemattomuudenhan olette jo ajat sitten itsellenne omineet :-D

• V.Loco

Totuus 188 varmaan mielellaan asuu lampimassa torpassa, ajaa ehka jopa autolla ja haaskaa sahkoa..Luonnon kauneudesta nauttiminen ei edellyta satuihin uskomista!

• V.Loco kirjoitti:

Totuus 188 varmaan mielellaan asuu lampimassa torpassa, ajaa ehka jopa autolla ja haaskaa sahkoa..Luonnon kauneudesta nauttiminen ei edellyta satuihin uskomista!

Amerikkalaiskretut ovat todennäköisesti erikoisen luontoepäystävällisiä. Kaupunkimaastureilla ajetaan esikaupungista kirkkoon, hey, what's the big deal, meillä on edelleen öljyä ja jumala kyllä pitää omistaan huolen. Luontoa tuskin näkevät muuten kuin sattumoisin telkkarista.

• kvasi

Kuolema ja uudelleen alusta aloittaminen on luonnon ratkaisu entropia-ongelmaan.

• Heh !

Ei ole mitään "entropiaongelmaa".

• kvasi
        Heh ! kirjoitti:

Ei ole mitään "entropiaongelmaa".

Tietysti on.

• pseudokvasihuuhaa
        kvasi kirjoitti:

Tietysti on.

Ei tietenkään ole.

• V.Loco

Ilotulitus otsalohkossa aiheuttaa harhoja ja mm. tammoisia "kuolemanrajakokemuksia"

Itsekin olen saanut iskun latvaan ja maannut piuhoissa pari paivaa ja siinahan nain kaikenlaisia harhoja,paljonpuhuttu tunneli & valoharha.Lahelta kieltamatta piti mutta hengissa ollaan.

Harhat ovat vain harhoja,jos Kiviluoto olisi ollut kuollut niin hallusinaatiotkin olisivat jaaneet katselematta.

• ed.kirj.

Korjaan ....jos Kiviluoto olisi kuollut hallusaatiot olisi jääneet kertomatta.
        Anteeksi kömmähdyksesi.

• tuhkusieni

--- Ilotulitus otsalohkossa aiheuttaa harhoja ja mm. tammoisia "kuolemanrajakokemuksia" ---

Et sinä tiedä mikä ne aiheutti joten äläpäs auo suutasi niin tiuhaan.

• tuhkutatti

"Et sinä tiedä mikä ne aiheutti joten äläpäs auo suutasi niin tiuhaan."

Kylläpä tuo tuossa kertoi mikä aiheutti. Sinä et tiedä mistään mitään joten äläpäs auo suutasi niin tiuhaan.

• tieteenharrastaja

Kyllä aivotutkijat ovat tuollaisia tavanneet, joitakin jopa kokeellisesti aiheuttaneet:

Joka tapauksessa kuoleman rajalta paluu osoittaa mielestäni, ettei sen takana olla käyty. Elämässä kertynyttä aivojen sisältöä siinä on poikkeuksellisissa olosuhteissa katseltu.

• peramasa

Mahdollista myös on, että käpyrauhanen heittää ämpärillisen DMT:tä aivoihin.

• Panderolli

Nämä harhanäyt (kissat, koirat, enkelit yms.) ovat aina merkki aivojen toimintahäiriöstä ja niiden ilmaantuessa olisi syytä hakeutua erikoislääkärin hoiviin. Usein kyseessä on alzheimerin- tai dementian ensioireista mutta kyseessä voi olla aivojen hapenpuutteesta tai aineenvaihdunnasta johtuva häiriö jotka molemmat voivat olla hyvinkin nopeasti eteneviä sairauksia.

Tästä on tutkimuksellista tietoa jo ainakin 15v:n takaa. En nyt viitsi googlettaa, etsiköön jokainen itse jos kiinnostaa.

• tiedoksi lukioille
        tieteenharrastaja kirjoitti:

Kyllä aivotutkijat ovat tuollaisia tavanneet, joitakin jopa kokeellisesti aiheuttaneet:

Joka tapauksessa kuoleman rajalta paluu osoittaa mielestäni, ettei sen takana olla käyty. Elämässä kertynyttä aivojen sisältöä siinä on poikkeuksellisissa olosuhteissa katseltu.

Noinhan sinä luulet.

• Cretin hop
        tiedoksi lukioille kirjoitti:

Noinhan sinä luulet.

Tiedota sina lukioille (esimerkiksi opetusministeriön kautta) ihan mitä haluat.
        Nimimerkki tieteenharrastaja kirjoitti ilmeisesti tämän palstan lukijoille.

• LaD

Aivojen hapenpuutteesta johtuvia harhoja yhdistettynä valehteluun

• eläkeläis poika

Olen lukenut ja katsonut vilmiltä Matti Kiviluodon tapaukasen moneen kertaan.Ja olen ihan varma,että meillä on ruumis joka kuolee aikanaan ja tietoisuus elää kaiketi ikuisesti.
      Minulla oli nuorena poikana ymmärtääkseni hetkellinen sydän pysähdys,ja erkanin ruumistani muutamaksi sekunniksi,ehkä korkeintaan puoleksi minuutiksi.Istuin itseni vieressä kahvi pöydässä.Ja joku kerkesi jo huomata,että tuijotan yhteen kohtaan oudosti.Säikähdin tapausta ja kerkesin hätäillä,että miten pääsisin takaisin tuonon joka istuu vieressä ja olisin taas yksi-minä.
      Kuinka muuten saatoin katsoa omaa kylkeäni siinä istumassa.
      Aikaa sitä on kulunut jo yli 50.v. ja edelleen sen muistan hyvin.En siitä ole kertonut kellekkään koskaan, kun minua pidettäisiin täällä pikkukylällä varmasti hulluna tai valehtelijana.Mutta tässä sen voin kertoa,kun kukaan ei tunnista.
      Mutta saattaa pitää hulluna,mutta siitä vain.

• tieteenharrastaja

Hullu et ole. Tuo liittyy siihen, miten aivot käsittelevät näköaistimusta pään tai koko ruumiin liikkuessa:

"Kuinka muuten saatoin katsoa omaa kylkeäni siinä istumassa."

Aivotutkijat ovat keksineet, miten ruumiistapoistumisaistimus voidaan aiheuttaa tietynlaisella koejärjestelyllä. Lue Sachsin kirjoja.

• jätit kertomatta
        tieteenharrastaja kirjoitti:

Hullu et ole. Tuo liittyy siihen, miten aivot käsittelevät näköaistimusta pään tai koko ruumiin liikkuessa:

"Kuinka muuten saatoin katsoa omaa kylkeäni siinä istumassa."

Aivotutkijat ovat keksineet, miten ruumiistapoistumisaistimus voidaan aiheuttaa tietynlaisella koejärjestelyllä. Lue Sachsin kirjoja.

Keksintöä ei kuitenkaan patentoitu. Se siitä.

• tieteenharrastaja
        jätit kertomatta kirjoitti:

Keksintöä ei kuitenkaan patentoitu. Se siitä.

Ei tietenkään, koska se on julkaistu tiederaoortissa. Julkistettua keksintöä ei voi patentoida.

Ja vielä sekin siitä.

• huutis.

Aivan varmasti myös ylilääri Luukanen-Kilden onnettomuuden jälkeen kokemat ufosieppauksetkin ovat siis täyttä totta. Etenkin kreationistien täytyy tämä myöntää.

• Automaattikirjoitus

Niin ja Luukanen-Kilde oli sentään silminnäkijä. Kertoo itse, joten asia on tosi.

• JohnnyBlaze

Sydämen pysähdyksestä aiheutunut kooma ei kyllä ole sama asia kuin kuolema...

• ohi ammuit

Onkos joku muuta väittänytkään?

• Ihminen, joka ei ole kuollut, kuten tuo aloituksen Kiviluoto, ei tietenkään voi kertoa kuolemanjälkeisestä elämästä.

Eikä voi oikeasti kuollutkaan, ilmeisistä syistä.

• kvasi2

Jos elämä päättyisi kuolemaan, niin elämä olisi päättynyt jo kauan aikaa sitten.

• niin se onkin

Lukemattomien elämä on päättynyt kauan aikaa sitten.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      61
      2280
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      32
      1724
    3. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1534
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      375
      1529
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1494
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1367
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1118
    8. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      106
      1101
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1064
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      989
    Aihe