Niimpä...sairauspäiväraha päättyi..samalla tippui eurot vähiin 600 kuussa. sillä pitää pyörittää arkea kaksi alle 18v lasta..kertokaa joku miten se onnistuu käytänössä?? Pankista kyselin lainaa, ei saa ilman takaajia, enkä halua ketään ulkopuolisia omiin lainoihini. Sossukka ei anna, omistan auton rottelon, se pitäisi myydä pois. Sairauteni on olemassa loppu ikäni. Täytyisi löytää joku lottovoittaja, joka jelppaisi:) minulla on hyvä ammatti jossa viihdyin, mutta nyt en pysty sitä jatkamaan...ja syödäkkin pitäisi :)
sairaankin pitäisi syödä
117
1925
Vastaukset
EIkö työkyvyttömyyseläke tulisi kysymykseen ?
- rotteloko
tuo 600 e on juurikin työkyv.eläke. Olin hoitovapailla, kun lapset oli pieniä, ja suurinosa työstäni on ollut määräaikaista ja sijaisuuksia, siksi se on niin pieni.
Summaan ei varmaan vaikuta, että on osa-aikainen työ.kyv.eläke, en ole töissä vaan sairauslomalla, ollut 2011 syksystä saakka... rotteloko kirjoitti:
tuo 600 e on juurikin työkyv.eläke. Olin hoitovapailla, kun lapset oli pieniä, ja suurinosa työstäni on ollut määräaikaista ja sijaisuuksia, siksi se on niin pieni.
Summaan ei varmaan vaikuta, että on osa-aikainen työ.kyv.eläke, en ole töissä vaan sairauslomalla, ollut 2011 syksystä saakka...Asumistuki ? Saathan sinä myös elatustuen. Ja alle 17 v lapsista korotetun lapsilisän.
- romuko
Jemina1969 kirjoitti:
Asumistuki ? Saathan sinä myös elatustuen. Ja alle 17 v lapsista korotetun lapsilisän.
En saa...kumpaakaan..Avopuolison talossa asutaan..avopuolisoa ei kiinnosta minun asiat, on reissuhommissa toisella puolella Suomea.
- nuukuus kunniaan
romuko kirjoitti:
En saa...kumpaakaan..Avopuolison talossa asutaan..avopuolisoa ei kiinnosta minun asiat, on reissuhommissa toisella puolella Suomea.
Miksi lapsillesi ei makseta elatusapua/elatustukea eikä lapsilisää?
Kuinka paljon avopuolisosi perii sinulta vuokraa? - nojooo
rotteloko kirjoitti:
Summaan ei varmaan vaikuta, että on osa-aikainen työ.kyv.eläke, en ole töissä vaan sairauslomalla, ollut 2011 syksystä saakka...Tuota nyt heräsi kysymyksiä. Siis et ole töissät vaan vain sairaslomalla ? Mikset mene uudelleen koulutukseen ? Osapäivätyöhön ? Jos lapset on alle 17 vuotiaita saa lapsilisät ja kai se lasten isäkin elatusmaksuja maksaa ?
- rotteloko
nojooo kirjoitti:
Tuota nyt heräsi kysymyksiä. Siis et ole töissät vaan vain sairaslomalla ? Mikset mene uudelleen koulutukseen ? Osapäivätyöhön ? Jos lapset on alle 17 vuotiaita saa lapsilisät ja kai se lasten isäkin elatusmaksuja maksaa ?
ensinnäkin ikää yli 50 vuotta, kyllä sairaslomalla olen edelleen, ja sairaus on jättänyt "vamman" käteeni, rajoittaa työn tekoa, paikkakunta on pieni,ei ole töitä terveillekkään, saati sitten tehotommille, niinkuin sanotaan. ei maksa elatusmaksuja, koska meillä osoite on sama. Onneksi ei ota vuokraakaan, pidänhän kuitenkin kodin kunnossa.
- ihmettelijä_
rotteloko kirjoitti:
ensinnäkin ikää yli 50 vuotta, kyllä sairaslomalla olen edelleen, ja sairaus on jättänyt "vamman" käteeni, rajoittaa työn tekoa, paikkakunta on pieni,ei ole töitä terveillekkään, saati sitten tehotommille, niinkuin sanotaan. ei maksa elatusmaksuja, koska meillä osoite on sama. Onneksi ei ota vuokraakaan, pidänhän kuitenkin kodin kunnossa.
Asut siis avopuolisosi talossa ja samainen avopuoliso on siis myös lasten isä? Eikö hän osallistu elatukseen? vai ajatteleeko hän että asumiskustannukset korvaavat elatusavun? Oletko koskaan laskenut/ laskettanut vaikkapa sossussa, paljonko tilanne muuttuisi jos asuisit muualla ja saisit asiaankuuluvat tuet ja mies maksaisi elatusavut? Kai te nyt jotain olette sentään sopineet?
Käsivamma on oikeasti kurja, mutta jos olet viisikymppinen, voisit kouluttautua varmaan johonkin ammattiin, missä se ei olisi niin suuri haitta? Onko Kela ohjannut sinua minnekään eteenpäin?
Jos olet osatyökyvyttömyyseläkkeellä JA sairauslomalla, käsittääkseni Kela maksaa sinulle osatk.eläkkeen ja täyden sairauspäivärahan erotuksen, Sv. päiväraha tietysti on sidoksissa tulotasoosi. Rohkeesti Kelaan kysymään kaikkea, jso kelan eukot pelottaa, ota ystis mukaan! Pyydä asiat paperille. Onnea elämän uudelleenjärjestelyyn! - ihme perhe
rotteloko kirjoitti:
Asut siis lasten isän kanssa ? Miksi ottaisi vuokraa, kai silläkin jotain elatusvelvollisuutta on myös sinua kohtaan ? Menepä nyt työkkäriin selvitteleen, jos jotain palkkatukityötä tai kuntoutustyötä löytyisi. Avoliitossa ei oteta toiselta vuokraa, vaan kulut jaetaan tulojen mukaan, ihan niin kuin avioliitossa. Kai tämä lasten isä edes ruokaa joskus ostaa ?
- menkää naimisiin
ihme perhe kirjoitti:
Asut siis lasten isän kanssa ? Miksi ottaisi vuokraa, kai silläkin jotain elatusvelvollisuutta on myös sinua kohtaan ? Menepä nyt työkkäriin selvitteleen, jos jotain palkkatukityötä tai kuntoutustyötä löytyisi. Avoliitossa ei oteta toiselta vuokraa, vaan kulut jaetaan tulojen mukaan, ihan niin kuin avioliitossa. Kai tämä lasten isä edes ruokaa joskus ostaa ?
Avoliitossa ei ole elatusvelvollisuutta toista kämppistä kohtaan. Se on vain avioliiton tuoma velvoite. Siksi kait avoliitot ovat niin suosittuja, otetaan edut vastaan, mutta velvollisuuksia ei.
Asumiskustannuksiinkaan ei avoliitto tuo mitään ratkaisuja. Kaikki on vapaata sopimusvaraista toimintaa. Joten kirjoittaja keksii ihan omasta päästään vertailuja avioliittoon. - älä viitsi
menkää naimisiin kirjoitti:
Avoliitossa ei ole elatusvelvollisuutta toista kämppistä kohtaan. Se on vain avioliiton tuoma velvoite. Siksi kait avoliitot ovat niin suosittuja, otetaan edut vastaan, mutta velvollisuuksia ei.
Asumiskustannuksiinkaan ei avoliitto tuo mitään ratkaisuja. Kaikki on vapaata sopimusvaraista toimintaa. Joten kirjoittaja keksii ihan omasta päästään vertailuja avioliittoon.Niinkö ? Lapsia kohtaan on ja kyllä avoliitossa otetaan toisen tulot huomioon, niin soskussa kuin kelallakin, turha on muuta rutista. Avoliitossa oleva hakee esim. toimeentulotukea, siellä lasketaan myös toisen tulot jne. Avoliitto samoin kuin eri osoitteissa asuminen ei vapauta lasten elatuksesta.
- mk
älä viitsi kirjoitti:
Niinkö ? Lapsia kohtaan on ja kyllä avoliitossa otetaan toisen tulot huomioon, niin soskussa kuin kelallakin, turha on muuta rutista. Avoliitossa oleva hakee esim. toimeentulotukea, siellä lasketaan myös toisen tulot jne. Avoliitto samoin kuin eri osoitteissa asuminen ei vapauta lasten elatuksesta.
Lain mukaan avopuoliso ei ole elatusvelvollien ja kukaan ei ole asiaa oikeuteen vienut että saataisiin oikeuden päätös asiasta ja tämän takia moni avopuoliso on muualla virallisesti kirjoilla ettei hänen tulojaan oteta huomionn kun toinen hakee sosiaaliettuuksi.
- ihmeperhe
mk kirjoitti:
Lain mukaan avopuoliso ei ole elatusvelvollien ja kukaan ei ole asiaa oikeuteen vienut että saataisiin oikeuden päätös asiasta ja tämän takia moni avopuoliso on muualla virallisesti kirjoilla ettei hänen tulojaan oteta huomionn kun toinen hakee sosiaaliettuuksi.
No olkoot. Jos ei laki pakota, niin minkälainen ihminen jättää LAPSENA RUOATTA ? ONKO TUOSSA PERHEESSÄ RUOAT NIMETTY KAAPPIIN ? KYLLÄ OLEN SITÄMIELTÄ, ETTEI OLE MITÄÄN AVOLIITTOA JOS TOINEN EI OSALLISTU PERHEEN YHTEISIIN MENOIHIN.
- Mitä-ihmettä!
Vaikuttaako nykyään tosiaan vanhan auton omistaminen sosiaalitukiin??
- romuko
Joskus olen yrittänyt, ja kaikki laskettiin puolivuotta taakse päin, ja ihmeteltiin kun ei ole jäänyt säästöön, ei euroakaan tullut apua. En aio enää kysellä sieltäkään. Nähtävästi täytyy ruveta juopoksi, niin varmaan saisi jotain. Mutta eihän viinakaan saa ilman rahaa:) Kun saat nokan irti, jäät pyrstöstä kiinni, tai toisin päin.
- rotteleko/romuko
romuko kirjoitti:
Joskus olen yrittänyt, ja kaikki laskettiin puolivuotta taakse päin, ja ihmeteltiin kun ei ole jäänyt säästöön, ei euroakaan tullut apua. En aio enää kysellä sieltäkään. Nähtävästi täytyy ruveta juopoksi, niin varmaan saisi jotain. Mutta eihän viinakaan saa ilman rahaa:) Kun saat nokan irti, jäät pyrstöstä kiinni, tai toisin päin.
On tullut mieleen että nostan kytkintä jonnekkin pois, mutta taas olet saman ongelman edessä? et saa asuntoa, kun ei ole töitä (sairaslomalla). Ja töitä ei voi ottaa vastaan, kun ei ole asuntoa... tämä meinaa käydä hermoon!!
- Yrittää voi
Miksi et saa lapsilisää/ elatusmaksuja? Vai eikö niitä muka lasketa tuloihisi?
- tiuku
Lapsilisä loppuu kun lapsi täyttää 17. Opintotukea haetaan sen jälkeen mutta sossu ottaa senkin huomioon joten opiskeleva ei siitä hyödy.
- avoliitossa...:
Lapsilisät kyllä saa mutta ilman yh-korotusta, samoin elatusmaksuja ei saa koska asuu avoliitossa...::))Mies kulkee tienaamassa muualla, ja avomiehen tulot vaikuttavat sos.tukiin.
Siis miksi ihmeessä tämän avoliitossa asuvan rouvan pitäisi saada mitään tukia, onhan hänellä työssäkäyvä mies elättämässä perhettä!! Ettekö osaa lukea...:::))
- Kitu Piikki
Sossusta saa toimeentulotukea jos ei muuten pärjää. Sinne vaan kysymään apua. Menot on sitten laitettava sen mukaan mitä on tuloja. Yllättävän vähällä pärjää kun ei osta mitään turhaa kuten tupakkia, olutta, valmisruokia, vaatteita, vessapaperia, lehtiä jne.
- -
Ei välttämättä saa koska sossun tuet ovat harkinnan varaista tuloa.
- kelaan mars
Takuu eläkkeen saa jos muuten tulot jää alle 700 ekk.
- rotteloko
Sairaudelle ei voi mitään, se tulee, tai sitten ei. Se ei katso ihmisen tuloja, eikä menoja, ei ajattele perheen kokoa, tai näköä, ei vaadi koulutusta, tai kokemusta, se vain tulee, tekee ihmisestä tekemättömän, joku jopa luuseriksi ja laiskaksikin sanoo, varsinkin työtävieroksuvaksi, mutta niinhän se ei ole. Sairaus ei ole oma valinta, köyhyys tulee siinä kylkiäisenä, ei kaikille, eikä vain minulle rottelolle romulle!
- täh ?????
rotteloko kirjoitti:
Sairaudelle ei voi mitään, se tulee, tai sitten ei. Se ei katso ihmisen tuloja, eikä menoja, ei ajattele perheen kokoa, tai näköä, ei vaadi koulutusta, tai kokemusta, se vain tulee, tekee ihmisestä tekemättömän, joku jopa luuseriksi ja laiskaksikin sanoo, varsinkin työtävieroksuvaksi, mutta niinhän se ei ole. Sairaus ei ole oma valinta, köyhyys tulee siinä kylkiäisenä, ei kaikille, eikä vain minulle rottelolle romulle!
Luin tuolta, sinä sanoit että on käsivamma, etkä näin ollen pysty töihin. Minulla on ollut työkavereina yksi kätisiä (siis toinen käsivarsi kokonaan pois), minulla on työkavereina pyörätuolissa istuvia eli jalat ei toimi ja on muuten kuurokin ollut. Joten sinulla on toisessa kädessä jotain, etkä voi enää koskaan töitä tehdä ? Kerro toki miten pääsit eläkkeelle ?
- rotteleko
täh ????? kirjoitti:
Luin tuolta, sinä sanoit että on käsivamma, etkä näin ollen pysty töihin. Minulla on ollut työkavereina yksi kätisiä (siis toinen käsivarsi kokonaan pois), minulla on työkavereina pyörätuolissa istuvia eli jalat ei toimi ja on muuten kuurokin ollut. Joten sinulla on toisessa kädessä jotain, etkä voi enää koskaan töitä tehdä ? Kerro toki miten pääsit eläkkeelle ?
Lueppa juttuni uudestaan, ja kysele sitten , jos on vielä kysyttävää! En aio toistaa jo tiedossa olevia asioita!
- Apua saanut aina
Täytyyhän sinun saada sossusta jotain jos yksin elätät lapset ? Niillähän on normit minkä mukaan ne laskee ne.Ne on ihan julkisia ja löydät ne netistäkin ihan euromääräisinä.
Mene hyvä ihminen sinne sossuun ja ota menoista ja tuloista paperit mukaan.
Täytyyhän isänkin osallistua elatukseen ,ainakin niin kauan,kun lapset on täysikäsiä.
Siellä ainakin osaavat neuvoa mistä voit hakea mitäkin apua.
Kelastakin voit kysyä ,mitä voisit sieltä saada.
Ainoa asia mikä sinun täytyy itse hoitaa ,on kaikki paperit tuloistasi ja menoistasi,
sen ne vaatii,mikä on ihan luonnollista.
Ei kukaan niitä muuten tule sinulle tarjoomaan jos et itse ota selvää ja mene sinne. - 32
Ei sieltä sossusta mitään kysytä.
Sinne viedään hakemus. Sossu sitten tekee laskelman ja perustelee päätöksensä. (saattavat kysyä lisätietoja)
Ilman sossun vastausta on ihan turha kysellä millään palstalla mitään.
Sen päätöksen jälkeen voidaan sitten paremmin analysoida sitä tilannetta / päätöksen laillisuutta ja laskelman oikeellisuutta. (sitten tiedämme senkin, että minkä arvoiseksi se auto määritellään jne.)
ps. se auto on sitten jonkun hintainen sossun mielestä ja voivat vähentää sen laskelmassa, samaa autoa ei voi vähentää montaa kertaa.- krizs
Sen auton sossu huomioi laskelmassa niin kauan kuin se on olemassa tai siitä saadut rahat ovat olemassa. Rahaksi muutettava huomioidaan kuin tilillä olisi rahaa.
Ehdottomasti myy auto pois ja sitten sossuun. - vvgvggchcg
Sossusta ei makseta mitään toimeentulotukea jos tulot ylittävät tietyn rajan.
Tuo aloittajan saama 600 euroa kuussa ylittää sossutuille määritetyn kuukausirajan reilulla sadalla eurolla.
Ja nyt puhutaan nimenomaan kuukausituloista, ei esimerkiksi vuokran määrästä tms. jotka taas vaikuttavat esimerkiksi KELAn maksamaan asumistukeen.
Jos asuu talossa jonka vuokra on esimerkiksi 500 euroa kuussa ja saa kuukausittain KELAn tukia yhteenlaskettuna 600 euroa kuussa, ei ole oikeutettu toimeentulotukeen vaikka käyttörahaa jäisi todistetusti vain 100 euroa kuussa josta pitäisi maksaa ihan kaikki, esimerkiksi muutto halvempaan asuntoon.
Täällä on tarkempaa tietoa:
http://www.stm.fi/toimeentulo/tuet_ja_etuudet/toimeentulotuki
Käytännössä vaikka tuen pitäisi olla tarveharkintaista, ja henkilöä pitäisi tukea, esimerkiksi pyrkiä suojaamaan yli sukupolven jatkuvalta köyhyysloukulta, ei tuollaisia ota kukaan huomioon koska matematiikka hoitaa tuen maksun määrän, ja sukupolven jatkuva köyhyysloukku on asia joka pitäisi ratkaista aina tapauskohtaisesti mitä taas ei voi mitenkään matematiikan avulla havaita.
Tästä on hyvä omakohtainen kokemus reilun vuosikymmenen takaa kun olin köyhästä perheestä köyhä opiskelija ja muuttanut suureen kaupunkiin opiskelemaan.
Päädyin sossun asiakkaaksi koska KELAn maksamat tuet eivät kattaneet kaikkea. Loukkaannuin ja jouduin käyttämään rahaa todella paljon lääkkeisiin ja muuhun, esimerkiksi kuntoutukseen, ja samalla myös yritin opiskella. Olisin muutoin pärjännytkin, mutta laskuni erääntyivät ja sitten alkoi tulla karhukirjeitä. Sovin karhuajien kanssa maksuaikatauluista, joten velkani ei ollut millään tavalla ongelmallinen ja hoidin asiani miten kuten pystyin.
Sosiaalityöntekijälle kerroin tilanteestani ja kerroin että joudun keräämään rahaa velkojeni maksuun, joten tililleni säästämäni rahat eivät ole tuloa, vaan aikaisempien toimeentulotukien säästöjä.
Velkani oli silloin noin 800 euroa, josta pääomaan oli lisätty käsittelykulut ja muut perintään liittyneet kulut ja lisää velkaa tuli.
Täytin toimeentulotukihakemuksia, ja vein vaaditut tiliotteet, kunnes tuli kuukausi, jolloin olin kerännyt tilille noin 500 euroa. Se olisi ollut sama kuukausi jolla minun olisi pitänyt maksaa velka pois ja tästä olin jo sopinut velkojan kanssa. Sosiaalitoimistosta, jossa kävin joka kuukausi kertomassa tilanteestani ja jossa he tiesivät tilanteeni paremmin kuin minä itse, tuli päätös jossa toimeentulotuki evättiin. Tämä johti siihen että jouduin valitsemaan nälkäkuoleman ja velanmaksun välillä. Oli päivänselvää kumman vaihtoehdon valitsin ja jouduin elelemään säästöilläni jotka olin aiemmista tuista säästänyt vyötä kiristäen ja velkaa varten.
Toisinsanoen, vaikka sossutuella pyritään säästämään ihmisiä köyhyysloukulta, se ei sitä todellisuudessa tee koska asiakkaiden tilanteita ei oteta huomioon ja ainoat huomioonotettavat asiat ovat säästöt, omaisuus ja tulot, jotka ovat pelkkiä lukuja paperilla. Sosiaalitoimelle asiakkaat ovat uhkaavia huijareita, ei apua tarvitsevia suomalaisia.
Minä olin siinä onnellisessa asemassa, että vaikka luottotietoni menetin, sain kuntouduttua ja käytyä kouluni ja pääsin töihin jolloin palkasta sain lopulta maksettua velkani.
Kuitenkin kun olen silloin tällöin kuullut toimeentulotuella olleiden tai olevien tarinoita, heillä toistuu sama tarina vuodesta toiseen, eli että kerran sosiaalitoimen asiakas, aina sosiaalitoimen asiakas. Näin siksi ettei kyseinen järjestelmä salli minkäänlaista säästämistä joka on elinehto köyhyysloukusta poispääsylle.
Jotkut ovat antaneet vinkin että tililtä pitäisi ottaa kaikki rahat pois, jolloin tili näyttäisi aina nollaa. Mutta tänä päivänä kun kaikki laskut hoidetaan pankkien kautta, laskun maksaminen näyttää tulolta, vaikka tilin saldo näyttäisi laskun maksun jälkeen nollaa. Esimerkiksi päästyäni ylioppilaaksi, sain rahalahjoituksina 1000 silloista markkaa, joka otettiin tuloina huomioon. Tämä teki aikamoisen loven seuraavana vuonna alkavaan opiskeluun, koska kaikkia opiskelun vaatimia tarvikkeita ja oppikirjoja en saanut hankittua. Tämä ei ole ainoa esimerkki, vaan hyvin usein kun esimerkiksi opiskelijat miettivät mistä saisivat rahaa elämiseen, ja ovat sossun asiakkaina, heitä neuvotaan kertomaan perheelleen ja tutuilleen ettei rahaa saa missään tapauksessa laittaa tilille, koska sossu katsoo sen tuloksi ja se laskee maksettavan toimeentulotuen määrää. - rotteleko
krizs kirjoitti:
Sen auton sossu huomioi laskelmassa niin kauan kuin se on olemassa tai siitä saadut rahat ovat olemassa. Rahaksi muutettava huomioidaan kuin tilillä olisi rahaa.
Ehdottomasti myy auto pois ja sitten sossuun.jos myyn autoni, en pääse kuin kävellen hoitamaan asioita...kauppa ,pankki , terv.keskus, yli 10 km yhteen suuntaan....se siitä autottomuudesta. Ja bussit ei kulje edellenkään.
- Minä vain
vvgvggchcg kirjoitti:
Tuo aloittajan saama 600 euroa kuussa ylittää sossutuille määritetyn kuukausirajan reilulla sadalla eurolla.
Ja nyt puhutaan nimenomaan kuukausituloista, ei esimerkiksi vuokran määrästä tms. jotka taas vaikuttavat esimerkiksi KELAn maksamaan asumistukeen.
Jos asuu talossa jonka vuokra on esimerkiksi 500 euroa kuussa ja saa kuukausittain KELAn tukia yhteenlaskettuna 600 euroa kuussa, ei ole oikeutettu toimeentulotukeen vaikka käyttörahaa jäisi todistetusti vain 100 euroa kuussa josta pitäisi maksaa ihan kaikki, esimerkiksi muutto halvempaan asuntoon.
Käytännössä vaikka tuen pitäisi olla tarveharkintaista, ja henkilöä pitäisi tukea, esimerkiksi pyrkiä suojaamaan yli sukupolven jatkuvalta köyhyysloukulta, ei tuollaisia ota kukaan huomioon koska matematiikka hoitaa tuen maksun määrän, ja sukupolven jatkuva köyhyysloukku on asia joka pitäisi ratkaista aina tapauskohtaisesti mitä taas ei voi mitenkään matematiikan avulla havaita.
Tästä on hyvä omakohtainen kokemus reilun vuosikymmenen takaa kun olin köyhästä perheestä köyhä opiskelija ja muuttanut suureen kaupunkiin opiskelemaan.
Päädyin sossun asiakkaaksi koska KELAn maksamat tuet eivät kattaneet kaikkea. Loukkaannuin ja jouduin käyttämään rahaa todella paljon lääkkeisiin ja muuhun, esimerkiksi kuntoutukseen, ja samalla myös yritin opiskella. Olisin muutoin pärjännytkin, mutta laskuni erääntyivät ja sitten alkoi tulla karhukirjeitä. Sovin karhuajien kanssa maksuaikatauluista, joten velkani ei ollut millään tavalla ongelmallinen ja hoidin asiani miten kuten pystyin.
Sosiaalityöntekijälle kerroin tilanteestani ja kerroin että joudun keräämään rahaa velkojeni maksuun, joten tililleni säästämäni rahat eivät ole tuloa, vaan aikaisempien toimeentulotukien säästöjä.
Velkani oli silloin noin 800 euroa, josta pääomaan oli lisätty käsittelykulut ja muut perintään liittyneet kulut ja lisää velkaa tuli.
Täytin toimeentulotukihakemuksia, ja vein vaaditut tiliotteet, kunnes tuli kuukausi, jolloin olin kerännyt tilille noin 500 euroa. Se olisi ollut sama kuukausi jolla minun olisi pitänyt maksaa velka pois ja tästä olin jo sopinut velkojan kanssa. Sosiaalitoimistosta, jossa kävin joka kuukausi kertomassa tilanteestani ja jossa he tiesivät tilanteeni paremmin kuin minä itse, tuli päätös jossa toimeentulotuki evättiin. Tämä johti siihen että jouduin valitsemaan nälkäkuoleman ja velanmaksun välillä. Oli päivänselvää kumman vaihtoehdon valitsin ja jouduin elelemään säästöilläni jotka olin aiemmista tuista säästänyt vyötä kiristäen ja velkaa varten.
Toisinsanoen, vaikka sossutuella pyritään säästämään ihmisiä köyhyysloukulta, se ei sitä todellisuudessa tee koska asiakkaiden tilanteita ei oteta huomioon ja ainoat huomioonotettavat asiat ovat säästöt, omaisuus ja tulot, jotka ovat pelkkiä lukuja paperilla. Sosiaalitoimelle asiakkaat ovat uhkaavia huijareita, ei apua tarvitsevia suomalaisia.
Minä olin siinä onnellisessa asemassa, että vaikka luottotietoni menetin, sain kuntouduttua ja käytyä kouluni ja pääsin töihin jolloin palkasta sain lopulta maksettua velkani.
Kuitenkin kun olen silloin tällöin kuullut toimeentulotuella olleiden tai olevien tarinoita, heillä toistuu sama tarina vuodesta toiseen, eli että kerran sosiaalitoimen asiakas, aina sosiaalitoimen asiakas. Näin siksi ettei kyseinen järjestelmä salli minkäänlaista säästämistä joka on elinehto köyhyysloukusta poispääsylle.
Jotkut ovat antaneet vinkin että tililtä pitäisi ottaa kaikki rahat pois, jolloin tili näyttäisi aina nollaa. Mutta tänä päivänä kun kaikki laskut hoidetaan pankkien kautta, laskun maksaminen näyttää tulolta, vaikka tilin saldo näyttäisi laskun maksun jälkeen nollaa. Esimerkiksi päästyäni ylioppilaaksi, sain rahalahjoituksina 1000 silloista markkaa, joka otettiin tuloina huomioon. Tämä teki aikamoisen loven seuraavana vuonna alkavaan opiskeluun, koska kaikkia opiskelun vaatimia tarvikkeita ja oppikirjoja en saanut hankittua. Tämä ei ole ainoa esimerkki, vaan hyvin usein kun esimerkiksi opiskelijat miettivät mistä saisivat rahaa elämiseen, ja ovat sossun asiakkaina, heitä neuvotaan kertomaan perheelleen ja tutuilleen ettei rahaa saa missään tapauksessa laittaa tilille, koska sossu katsoo sen tuloksi ja se laskee maksettavan toimeentulotuen määrää.Sori, minulle tulee Kelasta tukia yhteensä yli 800€ kuukaudessa ja kyllä vaan saan toimeentulotukea siihen päälle. En kovinkaan paljon, mutta saan kuitenkin. He myös maksavat lääkäri- ja lääkekuluni. Eli tuo sinun summasi 600€ on kyllä ihan puppua...
- rotteleko
Minä vain kirjoitti:
Sori, minulle tulee Kelasta tukia yhteensä yli 800€ kuukaudessa ja kyllä vaan saan toimeentulotukea siihen päälle. En kovinkaan paljon, mutta saan kuitenkin. He myös maksavat lääkäri- ja lääkekuluni. Eli tuo sinun summasi 600€ on kyllä ihan puppua...
No hyvä että sulle tulee, 600 euroa on rahaa,ei puppua!
- gzgz
rotteleko kirjoitti:
jos myyn autoni, en pääse kuin kävellen hoitamaan asioita...kauppa ,pankki , terv.keskus, yli 10 km yhteen suuntaan....se siitä autottomuudesta. Ja bussit ei kulje edellenkään.
Lain mukaan kun julkiset ei kulje eli kulkemisen edellytyksenä on oma auto tai taksi, ei kulkuvälinettä saa ottaa esim. sossun laskelmissa huomioon. Tai jos ottavat tulee heidän kustantaa vastaavasti viikottaiset taksimatkat jotta pääsee kauppaan ym. asioille.
Jos siis sossussa yrittävät auton laskea tuloihin, kysäisepä millä sitten kuljet kauppaan ym. kun ei julkisia ole millä kulkea. Jos päätös on edelleen että laskevat auton tuloihisi eivätkä myönnä sinulle taksia varten asiointiseteleitä, kannattaa asiasta tehdä valitus - sossun päätöksen mukana tulee olla myös info mihin valitus tehdään.
Älä anna periksi, auto on sinulle välttämätön kulkuväline! - Valkoihoinen yh-isi
Minä vain kirjoitti:
Sori, minulle tulee Kelasta tukia yhteensä yli 800€ kuukaudessa ja kyllä vaan saan toimeentulotukea siihen päälle. En kovinkaan paljon, mutta saan kuitenkin. He myös maksavat lääkäri- ja lääkekuluni. Eli tuo sinun summasi 600€ on kyllä ihan puppua...
Olen rottelon kohtalotoveri, kyllä vain noin on tosi, (Minä vain joko salaa, tai valehtelee, tai ei ole kantaväestöön kuuluva), itse jouduin työkyvytt eläkkeelle ja
yksinhuoltajaksi 50v jälk. Parhaat ansiovuodet meni harakoille eläkettä laskettaessa, kun lapsi oli nuorempi, niin tuet oli paremmat, iän myötä tippuivat pois.
Onneksi minullla ei ollut siivellä elävää kumppania, hänen tulot olisi otettu huomioon, vaikka ei olisi ottanut osaa kustannuksiin.. - Erkki Epäreilu
vvgvggchcg kirjoitti:
Jotkut ovat antaneet vinkin että tililtä pitäisi ottaa kaikki rahat pois, jolloin tili näyttäisi aina nollaa. Mutta tänä päivänä kun kaikki laskut hoidetaan pankkien kautta, laskun maksaminen näyttää tulolta, vaikka tilin saldo näyttäisi laskun maksun jälkeen nollaa. Esimerkiksi päästyäni ylioppilaaksi, sain rahalahjoituksina 1000 silloista markkaa, joka otettiin tuloina huomioon. Tämä teki aikamoisen loven seuraavana vuonna alkavaan opiskeluun, koska kaikkia opiskelun vaatimia tarvikkeita ja oppikirjoja en saanut hankittua. Tämä ei ole ainoa esimerkki, vaan hyvin usein kun esimerkiksi opiskelijat miettivät mistä saisivat rahaa elämiseen, ja ovat sossun asiakkaina, heitä neuvotaan kertomaan perheelleen ja tutuilleen ettei rahaa saa missään tapauksessa laittaa tilille, koska sossu katsoo sen tuloksi ja se laskee maksettavan toimeentulotuen määrää.Enimmäs osa mitä kerrot, niin on ihan skeidaa.
Ensinnäkin yksinäisen ihmisen neliömäärä asunnossa saa olla 36 m2 vai oliko se 37 m2 ja jos siinä on vuokra 500 euroa niin silloin sosiaali laskee sen vähennyksenä 500 euroa, mutta jos sinun asuntosi on 70 m2 ja vuokra 500 euroa niin sossu laskeen vuokranmäärän 500 euroa ja jakaa sen 70 m2 ja siitä tuleva osuus kerrotaan 37 jää asumiskustannuksesi 257.12 euroa minkä ne hyväksyy asumiskustanuksiksi niin kuin Kelakin tekee asumistukea määrätessä. Eläkkeensaajalla on eri asia, koska sillä ei ole neliöihin määrätty asumistuki eli eläkkeensaaja voi asua vaikka 70 m2 kokoisessa kämpässä ja sillä lasketaan täysimääräisenä vähennyksenä asumiskustannuksiksi koko vuokra. Ainut mitä ei lasketa tuloiksi on hoitotuki oli kyseessä millainen vaiva tahansa jos siitä saa hoitotukea. Lääkkeet annetaan harkinnanvaraisesta sosiaalietuudesta eikä toimeentulotukena. Jos on sairaus tai vamma joka vaikuttaa liikkumiseen tai matka on ylitsepääsemätön niin voit omistaa auton jota ei lasketa tuloiksi, mutta auton arvo tietty katsotaan tuloiksi jos sinulla on vaikka 50 000 euron arvoinen auto niin silloin pyydetään vaihtamaan halvempaa ja käyttämään siitä saadut rahat ensin ennenkuin saat toimeentulotukea. Jos auton arvo on vaikkapa 2000 euroa niin silloin sosiaali ei laske sitä tuloiksi jos sitä tarvitaan pakosta kaupassa, lääkärissä, harrastamisessa jne... käymistä varten, kun ei ole kohtuudella yleiset käytössä.
Jos säästät omista etuuksista rahaa tilille niin se katsotaan tuloksi vaikka säästäisit sitä laskujen maksuun. Sinä et saa säästää sosiaalietuuksia, koska se on silloin tuloa vaan sinun täytyy käyttää ne sille kuulle, kun sinulle ne maksetaan. Nostat etuudet tililtä kotiin säästöön ja sitten maksat toisessa pankissa käteisellä laskun niin kuka sitä kyselee jne...... Kiemurat on herran tiet, mutta vitun vaikea on yleensä saada mistään mitään apua.
Niin jos on avopuoliso ja lapsia ja asutaan samankaton alla niin avopuolison on elätettävä ja kustannettava lapsien täydellinen ylläpito ja taitaa olla uusi laki avopuolisoissakin, että avopuoliso on velvollinen osallistumaan heikompiosaisen puolison elatukseen niin kauan kuin asutaan saman katon alla. Oli eronnut tai yhdessä. Lisäksi, jos on alaikäisiä lapsia samassa taloudessa niin lapset tuo lisää asuinneliöitä ja vähennyksiä lisää sosiaalietuuksiin joka määräytyy sitten lasten lukumäärästä jne... Sellaista sanoo sosiaalilaki ja niin pilkunviilaaja sossutäti/setäkin...
- Sinä+Hän=Perhe
Minä en valitettavasti tiedä, miten sossu sun muut toimii, mutta annas kun arvaan. Te elätte avoliitossa ja muodostatte yhdessä perheen. Sossu laskee perheen tulot eikä vain sinun tulojasi. Siellä ollaan sitä mieltä, ettei ole sinun rahoja ja miehesi rahoja vaan on teidän yhteiset rahat. Niitä teillä on sitten vissiin sossun mielestä riittävästi teidän perheellenne.
On totta, ettei 600 euroa mihinkään riitäkään. Se on nyt miehen vaan avattava kukkaronnyörejä, että perhe selviää. Minkä on vastattavakseen ottanut, siitä on vastattava.- rotteleko
Juurikin näin...talo on avopuolison jossa asutaan, oli joa kun muutin siihen.
Joku viisas tuolla jo kirjoitti, ettei pidä valittaa. En valita, mutta kerron totuuden..hän ei varmaan pysty totuutta katsomaan silmiin! No meitä on moneksi!
- Näinonasia
Joo eipä tule yllätyksenä.. Mies tapaturmassa loukkasi käden jota ei ole saatu kuntoon eikä saada leikkauksen jälkeenkään ... sairaslomalla ollut yli 2 vuotta,Kelasta ei saada penniäkään enää, Työeläke Varma katsoi käden olevan kunnossa potilasta tapaamatta 6kk leikkauksesta vaikka sairasloma yhä jatkuu. Tuli työmaalla laajat irtisanomiset ja työpaikka lähti joten ei ole työtä minne edes palata (vaikka ei sinne pysty enää palaamaankaa.) Varma kyllä lähtee uudelleen kouluttamaan *JOS löytyy ala missä ilman käden rasitusta voi olla ja jonka SE hyväksyy.. ei ole insinööriksi miehestä ja yksi toisensa jälkeen ehdotuksista hylätty, eipä ole duunarille paljon tarjolla sellaisia töitä... nyt on tilanne se että on edelleen sairaslomalla mutta täytyi mennä työnhakijaksi jotta saisi edes liitosta rahaa . Kuitenkaan EI voi ottaa työtä vastaan kun Varma kieltää töihin menon. Miten käy kun liiton 500 pv on mennyt? sairas loma jatkuu näillä näkymin taas puoli vuotta eikä käsi tuosta parane koskaan, mutta haitta on kuitenkin NIIN pieni ettei saa työkyvyttömyys eläkettä, ja kun liiton päivät täynnä tippuu KELAN suurille työttömyys rahoille...jos niitäkään sitten saa.. Itse olen opiskelija ja valmistuminen häämöttää jo nenän edessä mutta 3 lasta, ja omakotitalo ei yhden palkan turvin oikein onnistu. Vuokralle muutto tulisi paljon kalliimmaksi on sekin laskettu moneen kertaan. Pienestä asiasta voi elämä muuttua.. ja nämä "pienen" vamman omaavat ovat kyllä aivan oman onnensa nojassa pitemmän päälle ja ahtaalle ajetaan. Tapaturma vakuutus olisi maksanut lääkäri ym. kuluja,mutta ne maksoi entisen työpaikan sairaskassa joten eipä siitä apua ollut kun vamma jäänyt pysyväksi. En voi kun toivottaa kaikkea hyvää keskustelun aloittajalle ja todeta että jos olisin en oli kotimainen vaan ulkomainen niin ei olisi hätäpäivää tässä ihanassa "tasa-arvoisessa" Suomessa. Kaikki tulisi valmiiksi vaikka en edes osaisi pyytää ja mitään ei tarvisi itse tehdä kun ei huvita.
- rotteloko
Tosi on, on oikein kunnon kierteessä ja umpisolmussa. Yhden asian jos saa hieman avautumaan, toinen menee entistä tiukempaan solmuun. Ei mitään järkeä missään!!
- joppoilen
Ja mitä autoiluun tulee: Köyhät ajavat usein huonokuntoisilla autoilla,mikä lisää ilmastonmuutosta,ettekö edes häpeä? Mitä ihmettä valitatte? *hämmästelee*
- Lappalainen
Oletko ajatellut, että kaikki suomalaiset eivät asu isompien kaupunkien hyvien julkisten kulkuvälineiden lähettyvillä? Suurin osa Suomesta on kuitenkin edelleen vain autoileville ihmisille, kun bussiyhteydet pikkukyliin on lopetettu jo ajat sitten? Silloin se on se huonokuntoinen, ympäristöä saastuttava autokin parempi kuin ei mitään. Jopoile sinä vain 60km lähimpään kauppaan...
- rotteleko
Lappalainen kirjoitti:
Oletko ajatellut, että kaikki suomalaiset eivät asu isompien kaupunkien hyvien julkisten kulkuvälineiden lähettyvillä? Suurin osa Suomesta on kuitenkin edelleen vain autoileville ihmisille, kun bussiyhteydet pikkukyliin on lopetettu jo ajat sitten? Silloin se on se huonokuntoinen, ympäristöä saastuttava autokin parempi kuin ei mitään. Jopoile sinä vain 60km lähimpään kauppaan...
Meillä täällä ei todellakaan kulje busseja, tai ratikoita ! koulubussi menee aamulla kahdeksan jälkeen, tulee illalla neljänmaissa takaisin.. rottelo on pakko olla. Tai voisihan sitä taksilla ajaa...:)
- elokki
rotteleko kirjoitti:
Meillä täällä ei todellakaan kulje busseja, tai ratikoita ! koulubussi menee aamulla kahdeksan jälkeen, tulee illalla neljänmaissa takaisin.. rottelo on pakko olla. Tai voisihan sitä taksilla ajaa...:)
Auton pito tulee todella kalliiksi. Jäätyäni eläkkeelle tein aika tarkat laskelmat mitä mikin maksaa ja mihin on varaa. Auton kanssa on kiikun kaakun. Se on vanha mutta hyväkuntoinen. Kun korjauksia alkaa tulla joudun ehkä luopumaan siitä. Autokuluihin minulta menee vuodessa 1 kk nettoeläke ja hiukan päälle, tuloni ovat puolta suuremmat kuin sinulla eikä minulla ole huollettavia. En osaa sinua millään tavalla neuvoa tai auttaa, rohkaisen sinua laskemaan kaikki kulut tarkkaan ja laskelmien kanssa käymään läpi mahdollisuudet saada tukia ja avustuksia itsellesi ja lapsille.Tuntuu pahalta kun sinullaon vaikeaa.
mielummin omistan vanhan auton jota voi ITSE korjata jos tarvii, kokeileppas korjata itse tämän vuoden autoa. kyllä on pieni huoli tuo ilmastonmuutos jos väki kärsii köyhyydestä ja nälästä!!!
- msflkaj
Kyllä tuntuu vähän oudolle nämä aloittajan kommentit " ei avopuoliso mun jutuista välitä".. Kannattaa pistää kyllä kunnon harkintaan tuollainen parisuhde, jos puoliso ei jelppaa hädän hetkellä (meinaan esim. tätä "syödäkin pitäisi" kommenttia). Jos on toinen puoliso töissäkäyvä, niin kyllä kaiken järjen mukaan johonkin ruokaan pitäisi riittää rahaa. Lisäksi mikäli tämä avopuoliso on näiden kahden alle 18v lapsen isä, luulisi hänelläkin olevan jotain elatusvastuuta kirjoittajan lisäksi.
Jos ei muu auta, niin irti parisuhteesta (jos ei kerran puoliso nytkään mitään välitä) ja muutto isompaan kaupunkiin (jossa paremmat työmahdollisuudet ja voit luopua autosta, josta on vaan kuluja). Asunto kyllä löytyy kun on kaksi alaikäistä lasta.- eläkeläinen
täysin samaa mieltä :) ap muuta toiseen asuntoon, eroa avomiehestä, saat silloin häneltä tuet lapsille, ja yh saat yhlisät lapsilisiin, yh saat aunnon varmasti 1 ja kaupungissa ei tartte autoa, voi kävellä pyöräillä mennä julkisilla jne
asuntoon saat asumistuen,
eli jo tällä tulosi nousee
jos saat eläketä netto 600 e lapsi lisät nyt jo 200e
niin jatkossa saat eron jälkeen ihan varmasti enempi !!!
mene kela sivuille lasketuttamaan,, siel laskuri johon on tosi helppo syöttä nuo tiedot
minimi elaritki on noin 130 e per lapsi!! eli niistä jo netto tulosi nousee noin 260e
eli mies on velvollinen teitä elättämään!! jos kerran on alaikästen lastesi isä!
olet saamaton lasikuri ap !
nyt siis niskasta itseäsi kiinni ja mars sosulle kertomaan tilanteesta !
olen itse nelikymppinen sairaseläkkellä ollut jo yli 5 vuotta, eli tiedän kyllä tunteen ja tilanteet
onneksi olen avioliitossa, ja mies mukana maksamassa laskuja ja kuluja !
eli mars heti luuri käteen ja sosiaalityöntekijälle aika ! siitä se lähtee..
- nousua yli 300 e kk
Mä oon sairaseläkkeellä ja saan yli 800 e kk. Paremmin kuin työttömänä ollessa noin 500 e paikkeilla.
Enää en mene edes töihin, aina jostain kolottaa. - Suomi näivettyy pois
Muistakaa, että Suomi ja suomalaiset ovat avokätisesti ottaneet vastaan maahanmuuttajia, jotka ovat myös elätettävä. Pelkästään venäläisiä maassa on jo 70 000, ja heillä harvemmin on veronmaksukykyä. Ennemminkin he ovat perustaneet tänne suuren harmaan talouden veronmaksukierteineen. Suomesta on on tullut entisestään sikamaisempi ja kaksinaismoralistisempi maa, mutta sitä saa, mitä tilaa. Pian olemme kaikki mieron tiellä...
- rotteleko
Niimpä, mihin ollaan oikein menossa. Silloin kun itsellä on hätä, ja avuntarve, ei sitä oikeasti saa, se on nähty ja koettu. Eihän minun pitäisi täälläkään toitottaa, mutta en voi sille mitään. Kun tässä yläpuolella olevassa kirjoituksessa tullaan asian ytimeen, mielestäni. Eikö ensin tulisi turvata omien kansalaisten toimeentulo ja hyvinvointi, ja sitten jos vielä on varaa yhteiskunnalla, niin auttaa muita! Enkä ajatellutkaan, että yhteiskunnan elätiksi jäisin, toki haluan päästä töihin, ja hoitaa velkani asiani niin, että voisin vielä elää ja nauttia elämästä, eletäänhän täällä vain kerran. Hautaan et saa mukaan rikkauksia, sen enempää kuin velkojasikaan. Silloin olet tasa-arvoinen .
- Hommat hoituu
Koko juttu on yhtä bullshittia. Turha sitä on valittaa huonoa osaansa avoliitossa jos haluaa. Jos kerran toinen ei auto taloudellisesti yhtään niin miksi ylipäätään asutte yhdessä.
Ei muuta kuin muutto omaan asuntoon niin johan alkaa rahaa tulla. Muiden tlojen lisäksi lapsilisää yh-korotuksella noin 300e/kk ja saman verran elatustukea. Sosiaalitoimisto maksaa vuokran Yksinkertaista vai mitä ?- näinhän se menee
... mutta pyytämättä et mitään saa, kuten olet huomannut jo tuon avopuolisonkin käytäytymisestä.
Otat itseäsi niskasta kiinni ja alat laittamaan OMIA ja LASTESI asioita paremmalle tolalle, avopuoliosi tuntemuksita ja mielipiteestä välittämättä (samaa menoa se on olut sieltäkin suunnasta, mikäli tuo kertomasi paikkansa pitää)
- ....
Seurakunta jakaa köyhille avustuskasseja. Siinä on jotain makaronia, tonnikalaa, hernekeittoa yms.
- Juha12345
En ole lottovoittaja mutta voin auttaa.Olen 40 vuotias mies Helsingistä.Txt 0468450910
- Näin teet
Myyt auton jos kerran sossu niin käskee. Sitten vaadit että avokkisi osallistuu elättämiseesi. Jos/kun ei tähän suostu muutat pois, sossu maksaa takuuvuokrat. Sitten saat toimeentulotukea asumiseen ja elämiseen.
Tai sitten jatkat samaan tapaan kuin ennenkin. Ei kukaan Suomessa nälkään kuole eikä kadulla joudu asumaan. Ei etenkään jo on alaikäisiä lapsia. - NälänNähnyt
Mikäli ukossas yhtään elää inhimillisyys, laita auto ukon nimiin, ja vuokraa kämppä vaikket siihen fyysisesti muuttais ollenkaan.
Ja jos ukko on aina poissa ja iso talo tyhjänä, ymmärrän ettet muuttaa tahtoiskaan. Kuka omasta kodistaan tahtois lähteä?? Ymmärrän hyvin. Teet vuokrasopimuksen alkavaks kuukauden-parin päähän, laitat sossuun hyvissä ajoin hakemuksen takuuvuokraan, ja jatkossa vaan haet postis tosta tyhjästä asunnosta. Sossu pistää meitä kokoajan kuus-nolla maahan, ei vaihtoehtona ole kun tehdä kuten meitä selviytymisen edellytyksenä pakotetaan tekemään, eli kusettamaan niitä takas. - Kyykyssä
Asun yksin ja olen pinellä työkyvyttömyyseläkkeellä. Sairastan koko ajan ja useita eri sairauksia.
Joskus olen saanut soskusta maksusitoumuksen lääkkeisiin. Ei muuta apua.
Tämä sairastaminen on vienyt minulta kaiken materian. Asunnon (pankinhan se olikin).
Nyt myyn elämäni varrella hankittuja rakkaita tavaroitani kirpputorilla, muuten en selviä laskuista.
Olen ajatellut, että pitäisikö minun yrittää päästä vaikka mielisairaalaan, koska minun tulot eivät riitä elämiseen. Sosiaalitoimiston mielestä riittää. Lääkkeiden omavastuuosuus on heidän laskelmissa100 € / kk. Ja mulla sen verran menee joka kuukausi lääkkeisiin, vähintään.
Mulla ei oo telkkaria, eikä lupaakaan. Ei tule lehtiä. Känny on puheluiden vastaanottamiseen ja tämä nettitikku maksaa kympin kuussa.
Ei voida auttaa "miestä mäessä". Odotellaan, että olen mäen alla. Psyykeni ei kestä tätä tilannetta enää, joten mielisairaala lienee paikallaan. Olenkin jo niin masentunut, että en jaksa pitää yhteyksiä ystäviini. Eikä mulla edes taida olla sellaisia.
En ole yhteiskunnan tuottava jäsen. Ei minua tarvita.- Ei niin
Narunpätkä
Ja niinkin rauhallinen kuin
tappaa ihmisiä paljon enemän Suomessa kuin kaikki nuo mainitut eläimet yhteensä mutta ei kukaan vaadi naruja ja köydenpätkiä poistettaviksi.
mee ny veetuun!
- .................
Joo 600 e/kk ei paljon juhlita. Tiukkaa tekee, kun pitää kaikki laskut maksaa ja bussilippukin on niin perhanan kallis.
- Ihan mahdottoman
kädetön et kuitenkaan ole, vammastasi huolimatta, kun olet tänne tämänkin verran jaksanut sillä sairaalla kädelläsi tekstiä takoa.
Vaikutat suomalaiselta. Jos on joku vamma mikä estää juuri sen alan työt mihin on kouluttautunut, niin on mukavempi jäädä kotiin surkuttelemaan kohtaloaan kuin kouluttautua johonkin muuhun hommaan missä ei, kuten tässä tapauksessa, sitä kipeää kättä tarvittaisi.- kun olet niiin viisa
kerroppa meille tyhmemmille MIKÄ SE OIKEA ALA ON?. Mihin kouluttautumalla työllistyy takuu varmasti?.
- Työllistyminen
kun olet niiin viisa kirjoitti:
kerroppa meille tyhmemmille MIKÄ SE OIKEA ALA ON?. Mihin kouluttautumalla työllistyy takuu varmasti?.
riippuu eniten itsestäsi, työtaidostasi ja asenteestasi. Vai että vielä takuuvarmasti, heh. Asennevamma sinulla näkyy ainakin olevan, takuuvarmasti.
- bbbbudjetti
Mihin ne rahat sitten menevät, jos asuminen on ilmaista? Ruokaan tietty kuluu jonkin verran, mutta ei kai sentään koko summaa?
- rotteleko
Aivan Suomalainen olen , en kerro sairaudestani kaikkea täällä, olin vakavsti sairas, ja sairaaus vaanii koko ajan ,loppu elämäni. Onneksi en sentään kädetön ole....Bussilipullakaan en tee mitään, kun täällä korvessa ei kulje sellaisia, toki käyttäisin julkista liikenettä jos sitä olisi. No en spekuloi täällä tämän enempää, on tietämystä ja tietämättömyyttä, tyhmyyttä, ja kaikkea mitä tarvitaan, jokaiselle jotain. Koskaan ei ole tyhmiä kysymyksiä, tyhmiä vastauksia on !! Silti en ole tyhmä, enkä laiska, tämä kaikki tehdään vain niin vaikeaksi!!
- hoo hoo!
rotteleko kirjoitti:
Aivan Suomalainen olen , en kerro sairaudestani kaikkea täällä, olin vakavsti sairas, ja sairaaus vaanii koko ajan ,loppu elämäni. Onneksi en sentään kädetön ole....Bussilipullakaan en tee mitään, kun täällä korvessa ei kulje sellaisia, toki käyttäisin julkista liikenettä jos sitä olisi. No en spekuloi täällä tämän enempää, on tietämystä ja tietämättömyyttä, tyhmyyttä, ja kaikkea mitä tarvitaan, jokaiselle jotain. Koskaan ei ole tyhmiä kysymyksiä, tyhmiä vastauksia on !! Silti en ole tyhmä, enkä laiska, tämä kaikki tehdään vain niin vaikeaksi!!
Pakkoko sit on kysyä tällästä Suomi24:stä? Tää sivusto on iha Suomalaisen nettiyhteisön pohjasakka!
- On totuuden aika
rotteleko kirjoitti:
Rahasi menevät viinaan, huumeisiin tai uhkapeleihin tai näihin kaikkiin. Lopeta valehtelu ja kerro totuus, mihin rahasi on mennyt ja menee? Turha venkoilla, kerro kaikki, älä valehtele.
- muori maalta
rotteleko kirjoitti:
Laiskuuttasi sinä rahapulaa valitat, kun maalla asut ja auto on käytössä. Olen itse melko iäkäs ja loukkaantunut vaikeasti vajaat kymmenen vuotta sitten ja kävelenkin huonosti. Pääsen minä silti lääkityksen ja tahdonvoiman avulla metsään sienestämään ja marjastamaan. Polvillani kontaten olen pominut mustikkaa myyntiin ja saanut siitä puhdistettuna viisikymppiä ämpäriltä. Nyt on sieniä metsät täynnä, mutta niitä huonosi liikkuvan on vaikeampaa kerätä ainakaan myyntiin asti. Syötäväksi olen kuitenkin hakenut päivittäin ja säilössäkin niitä jo on. Puolukkamättäät ovat jo punaisia ja osto alkaa ihan pian. Kädettömiäkö te olette koko porukka, kun kukaan ei osaa marjoja myyntiin kerätä?
Ei minulla ole kuin tuhannen neliön tontti, mutta on minulla silti perunat, kesäkurpitsat ja kurkut ksasvamassa. Tomaatti on kasvanut vallan hyvin kasvatussäkissä ja omenia ovat puut tulvillaan. Päivittäin olen keittänyt omenahilloa pakkaseen ja kyllä se maistuu talvella puuron päällä. Pariin kuukauteen ei ole mennyt rahaa kauppaan juuri mitään ja marjatulot ovat säästössä. Puolukoilla hankin vielä monet sataset pahan päivän varalle. - Mene metsään
muori maalta kirjoitti:
Laiskuuttasi sinä rahapulaa valitat, kun maalla asut ja auto on käytössä. Olen itse melko iäkäs ja loukkaantunut vaikeasti vajaat kymmenen vuotta sitten ja kävelenkin huonosti. Pääsen minä silti lääkityksen ja tahdonvoiman avulla metsään sienestämään ja marjastamaan. Polvillani kontaten olen pominut mustikkaa myyntiin ja saanut siitä puhdistettuna viisikymppiä ämpäriltä. Nyt on sieniä metsät täynnä, mutta niitä huonosi liikkuvan on vaikeampaa kerätä ainakaan myyntiin asti. Syötäväksi olen kuitenkin hakenut päivittäin ja säilössäkin niitä jo on. Puolukkamättäät ovat jo punaisia ja osto alkaa ihan pian. Kädettömiäkö te olette koko porukka, kun kukaan ei osaa marjoja myyntiin kerätä?
Ei minulla ole kuin tuhannen neliön tontti, mutta on minulla silti perunat, kesäkurpitsat ja kurkut ksasvamassa. Tomaatti on kasvanut vallan hyvin kasvatussäkissä ja omenia ovat puut tulvillaan. Päivittäin olen keittänyt omenahilloa pakkaseen ja kyllä se maistuu talvella puuron päällä. Pariin kuukauteen ei ole mennyt rahaa kauppaan juuri mitään ja marjatulot ovat säästössä. Puolukoilla hankin vielä monet sataset pahan päivän varalle.Muori maalta kirjoittaa täyttä asiaa, aloittaja on laiska! Menisi poimimaan sieniä ja marjoja, sensijaan makaa kotona ja ruikuttaa. Ei tuollaiselle laiskurille pidä mitään antaa, nähköön vaikka nälkää!
- veronkiertäjä
muori maalta kirjoitti:
Ei minulla ole kuin tuhannen neliön tontti, mutta on minulla silti perunat, kesäkurpitsat ja kurkut ksasvamassa. Tomaatti on kasvanut vallan hyvin kasvatussäkissä ja omenia ovat puut tulvillaan. Päivittäin olen keittänyt omenahilloa pakkaseen ja kyllä se maistuu talvella puuron päällä. Pariin kuukauteen ei ole mennyt rahaa kauppaan juuri mitään ja marjatulot ovat säästössä. Puolukoilla hankin vielä monet sataset pahan päivän varalle.sähän oikein hamseri oot, verottaja saisi jo puuttua rankalla kädellä tuloihisi, mitä metsästä saat....hävettää, en ilkeisi huudella pimeillä tuloillakaan!!
- tonttulija
muori maalta kirjoitti:
Ei minulla ole kuin tuhannen neliön tontti, mutta on minulla silti perunat, kesäkurpitsat ja kurkut ksasvamassa. Tomaatti on kasvanut vallan hyvin kasvatussäkissä ja omenia ovat puut tulvillaan. Päivittäin olen keittänyt omenahilloa pakkaseen ja kyllä se maistuu talvella puuron päällä. Pariin kuukauteen ei ole mennyt rahaa kauppaan juuri mitään ja marjatulot ovat säästössä. Puolukoilla hankin vielä monet sataset pahan päivän varalle.Verolle vaan marjan myyjät.....pimeetä puuhaa, kyllähän väärydellä tietysti rikastuu ja elää, se ei vain käy kaikille. rehellisyys maan perii...
- "pimeetä":::???
tonttulija kirjoitti:
Verolle vaan marjan myyjät.....pimeetä puuhaa, kyllähän väärydellä tietysti rikastuu ja elää, se ei vain käy kaikille. rehellisyys maan perii...
Marjastus ja sienetys sekä niiden myynti on aivan laillista puuhaa. Ja täysin verotonta. Mitä "pimeetä" niissä on?Kertoisitko mullekin..::)))
Oletko vaan kateellinen koska et itse viitsi niin toisetkaan ei saisi ansaita ? - minuakin hävettää
veronkiertäjä kirjoitti:
sähän oikein hamseri oot, verottaja saisi jo puuttua rankalla kädellä tuloihisi, mitä metsästä saat....hävettää, en ilkeisi huudella pimeillä tuloillakaan!!
Voi sinua tyhmää raukkaa. Vitsinäkin sinun kirjoituksesi on tosi typerä!
- sairaseläkeläinen k
muori maalta kirjoitti:
Ei minulla ole kuin tuhannen neliön tontti, mutta on minulla silti perunat, kesäkurpitsat ja kurkut ksasvamassa. Tomaatti on kasvanut vallan hyvin kasvatussäkissä ja omenia ovat puut tulvillaan. Päivittäin olen keittänyt omenahilloa pakkaseen ja kyllä se maistuu talvella puuron päällä. Pariin kuukauteen ei ole mennyt rahaa kauppaan juuri mitään ja marjatulot ovat säästössä. Puolukoilla hankin vielä monet sataset pahan päivän varalle.vau muori maalta :) upeaa sinnikkyyttä ja tahdonvoimaa :) sinusta saisi ottaa mallia kaikki nuoret ja vanhemmatkin luuserit!
ei kun metsään kaikki ja omalle tontille hyötykasveja, marjapåensaat kasvaa pienessä tilassa ja ilman hotioa, eli on tumpelollekin helppoa;)
tuoreena hyviä ja terveellisiä ja ILMAISIA. PAKKASEEN LOPUT JA TALVEN MITTAAN SIT VISPIPUUROA, KIISSELII JN E - nuukuus kunniaan
veronkiertäjä kirjoitti:
sähän oikein hamseri oot, verottaja saisi jo puuttua rankalla kädellä tuloihisi, mitä metsästä saat....hävettää, en ilkeisi huudella pimeillä tuloillakaan!!
Metsämarjojen ja sienien poiminnasta saatavat tulot ovat verottomia.
- dfghjtrertyh
minä en saanut mitään sairaspäivärahaa vaikka liikkumaan en päässyt ja olin invalidisoituntu kivun takia. kelan kun ei ole pakko maksaa sprahaa jos ei halua
kehoitettiin sossussa hakutumaan työttömäksi työnhakijaksi mikä sotii oikeutajua vastaan koska ei ole työnhakua edellyttävässä kunnossa.
sossusta sai aina puolet vuokrarahoista loput piti etisä kyliltä kumarassa kävellen - kaikkee.....
Ei todellakaan aloittaja tarvii mitään yhteiskunnan tukia.
Onhan hänellä työssäkäyvä mies elättämässä. Kaikkea sitä kuulee, ja kaikkee kehtaa valittaa.
Autolla pääsee kauemmaskin sienestämään ja marjastamaan.Ei muuta kuinmetsään poimimaan sieniä ja marjoja myyntiin!!!!
Ja särkylääkkeet on keksitty,niiden voimin tässä itsekin työssä käydään.
Painu vaan metsään valittamasta. Et ole kovin sairas koska ei eläkepäätöstä kerran ole tullut..Kyllä täällä palkansaajien verorahoilla on oikeesti sairaita sekä vanhuksia elätettävinä.Ei tommoset tarvii , taitaa laiskuus olla oikee diagnoosi .
Terv. samanikäinen, kaksi lasta yksin kasvattanut, koko ajan vuorotyössä käynyt, yh.- työllinen
ja lisää veronkiertäjiä.....siitä syystä täällä on asiat huonosti, kun on näitä pimeen puuhaajia!
- sesiitä47
nää hys!hys! sälän provot menevät aina siihen että *köyhää pilkataan*, yhenlaista rasismia kans.
- Menen metsään
Sitä on mahdoton tietää onko aloitus provo vai ei mutta aloittajalla on työssäkäyvä avomies ja itse hän saa 600 euroa kuussa. Kaksi alaikäistä lasta, niistä saa lapsilisää. Avomiehen kuuluu elättää lapsensa. Vuokran maksaa mies joten hyvin riittää rahat, aivan turhaa ruikutusta. Ei tarvitse toimeentulotukea, menkööt metsään poimimaan marjoja ja sieniä.
- jossaanjatkaa
aiva oikke,mä en tiiä yhtään *köyhää* lapsiperhettä.joiden nettotulot jäisivät alle 2000/kk, mutt yksinäisiä tiiän montakin,joille elämä on *taiteilua ja taistelua*
Unohtakaa siis *köyhät lapsiperheet*- Vaalien lähestyessä
ovat taas kerran köyhät, eläkeläiset ja lapsiperheet takuuvarmasti kaikkien ehdokkaiden teemoja. Sen jälkeen ne voikin taas unohtaa.
- kirpparikaisa
Lueskelin noita sulle tulleita vasteneita. Siellä on asiaa ja asian vierestä. Jokainen taaplaa tavallaan. Jonain päivä auriko paistaa sinulekkin, asioilla on tapana järjestyä, enemmin tai myöhemmin, usko pois!. Täällä kirjoittajat ei ole aina asiallisia, olet varmaan huomannut. Kaikkien ei tarvitse rämpiä metsässä, tai juosta kirppareilla, varsinkaan sairaana. Juoskoot terveet, niin paljon kuin sielu sietää, ja omatunto sallii . Minun isovanhempien ikkunan alta kävivät tuntemattomat marjat poimimassa, kun itse eivät kyenneet, lie myyntiin vieneet, tiedä häntä! Kerääjien pitäisi kyllä vastuunsa ottaa, ei pihanurkille sankkoineen.
- Jotain rajaa
Aloittaja on laiskuri joka tahtoisi aivan mahdottomia. Hänellä on työssäkäyvä avomies joka on myös lasten isä. Hänellä on vastuu elättää lapsiaan. Nainen saa 600 euroa kuussa käteensä, saa lapsilisät. Varmasti pärjää, härskiä monkua lisää.
- älä valita
Tuota asut ilmaiseksi, miehesi maksaa. Ja miehesi joutuu elättämään lapset, sinulle jää keskimäärin 20 euroa päivälle elämiseen, joten mikä on ongelma ? Kyllä tuolla summalla elää jo suht leveästi eikä nälkään kuole, meillä jää n. 10 euroa päivälle, kolmelle hengelle.
- kakkihyvin
Eli Suomessa on kaikki hyvin. Olemme rikkaita, kauniita, ja rohkeita, jotkut jopa uhkarohkeita, röyhkeitä, kateellisia,tyhmiä, laiskoja, ja jopa sairaita, mielisairaita, neroja,luulosairaita, tottakai parempia kuin toiset, huono-osaiset, tai ainakin näyttelemme olevamme parempia, kun ei uskalleta tai hävettää näyttää huonoutensa ja heikkoutensa. Tälläinen vika meissä vain on, kaikissa! Halutaan toiselle pahaa , tietoisesti, tai tyhmyyttään . Mukava katsoa itseään peiliin, ja löytää ne omat virheet ja tyhmyydet, opettavaistakin. Suosittelen jokaisen täälläkin kirjoittavan tekemään niin, katsomaan peiliin, ja miettimään mitä sieltä näkyy, vai näkyykö pelkkää tyhjää.....
- Katsoin peiliin
ja näin siellä hyvin pärjänneen, komean miehen jolla on tapana v ittuilla heti kun näkee tyhmyyttä, laiskuutta tai muuta avuttomuutta. Omasta kokemuksesta tiedän että Suomessa pärjää jos ei ole tyhmä ja on liikkeellä terveellä asenteella. Luusereita en osaa sääliä mikäli se on riippuvainen henkilöstä itsestään. Vihaan myös juoppoja ja narkkareita jotka ovat sössineet kaiken omaa tyhmyyttään.
- ::::)))
Onko "pahan haluamista" toiselle jos kertoo totuuden tai esittää eriävän mielipiteen??!
Aloittajalla on todella hyvin asiat, hänelle maksetaan 600e. vaikkei tekisi yhtään mitään! Mies kustantaa asumisen, ruuan ja elättää lapset!onella on asiat paljon huonommin. Ei aloittajan kaltaisia kuulukaan yhteiskunnan elättää, hänellähän on asiat hyvin.- jkljlk
En usko, että aloittaja saa 600 e kk. Ainakin lapsista pitäis tulla lapsilisät vielä, jos ei sitten miehen tilille mene ne. Toisaalta ne pitäis mennä lasten ruokiin, ei miehen. Eli kyllä tuon aloittajan kaiken järjen mukaan pitäis saada enemmän. Työttömyyskorvaus nettona on joku 500e ja siihen jos vielä lapsilisät päälle, niin olis yli 700 e. Mut tuo sairauspäiväraha on luultavasti enemmän.
Miehen pitäis tuo perhe elättää eikä pitää sitä nälässä ja kidutuksessa. Ihmeessä kantsis käydä vaikka jossain kelalla kertomassa ja kysymässä lapsilisien perään. Niittenhän kuuluis mennä lasten ruokiin, ei missään tapauksessa miehen menoihin ja syömisiin. Sitä paitsi aviopuolisot ovat velvollisia takaamaan toisilleen samanlaisen elintason, jos toisella paremmat tulot, hänen kuuluu elättää.
- vai vielä lisää::
Kotirouville ei ole ennenkään maksettu tukia, eikä he niitä tarvii!
- syvältä
vai että kaksi lasta pyöräyttänyt
- totuus ilmi
niin ilmeisesti se kokoomuksen katainen joka viisaudesaan? on päättänyt että säästetään lakkauttamalla terveyspalveluja mm Heinolan reumasairaalan lakkauttamisella no ne säästöthän menivät kreikkaan eivätkä ne sieltä enää takaisin palaa auttamaan meitä pienituloisia sairaita suomalaisia sillä hallitusjhan ei meitä auta,ainoastaan suurituloisia.Niin eli kokoomukselle ja kataiselle on ihan just sama vaika ne sairaat ja vanhukset kuolisivat välkään ja tauteihin niissä sairaaloissa ja vanhustenkodeissa joista on viety kohta hoitajatkin pois kun säästetään,että näin säästetään kansakunta hengiltä ja annetaan säästörahat vaan euroopan unionille kansalle voi aina valehdella ennen vaaleja ja lupailla kaikkea ja kansahan uskoo!
- ::::nyt töihin
Suomi on pieni kansa, ja yhä pienenevä osa on työssäkäyviä, eläkeläisten määrän yhä lisääntyessä. Joten vaikeuksia on tiedossa henkilöille jotka eivät pysty itseään elättämään syystä tai toisesta. Pienen työssäkäyvän väestön palkoista kiskotut verorahat eivät riitä elättämään yhä lisääntyvää eläkeläisten määrää, nuoriakin kuuluu eläköityvän viisi päivässä nykyisin.
Joten tiukennuksia varmasti kaikkiin sosiaalitukiin on ymmärrettävistä syistä tulossa, joten kannattaisi etsiä edes osa-aikatyötä, niin aloittajan kuin muidenkin työttömien.
terveisin. onnellinen yössäkäyvä. - sairas tai ei
Pöh, no ihan tyhmää. Muka ei lasten isä elätä omia lapsiaan? Ja miksi ei, jos ne laspet on kerran mennyt tekemäänkin?
Jos mies tienaa hyvin rahaa, saa sitten myös maksaa lastensa elämisen.
jos ei hyvällä, niin sitten haet oikeuden kautta elatusapua ja muutat omaan asuntoosi. - välikysymys
miten joku voi olla ilman vessapaperia?
- hei vaan....
Tulin juuri sienestämästä. Nyt olis maukkaita karvarouskuja tarjolla. Voisin tarjota aterian jollekin siistille 50 miehelle, sekä kaikenlaista pientä puuhastelua ok-talossani.trev. sienestävä rouva.
- Nälkäinen opiskelija
Mitää siis sulla on ruokaan 600e kuukaudessa?
Heijoo mie oon opiskelija ja osa-aikatyössä ja miulla jää ruokaan rahaa 60e kuussa laskujenmaksun jälkeen! Että pitäs pärjätä kyllä tolla summalla kolmen ihmisen!- rotteleko
Suosittelen lukemaan ensin tarinan, ja vieläpä ymmärtämään lukemansa. 600 siitä 21% vero pois , siitä kun ottavat veron suoraan pois, ei voi metsään heittää jemmaan, ja käydä seuraavana päivänä poimimassa pois. Lainan lyhennys 280 e/ kuukaudessa. Ei tarvitse ruokakaupassa kovin monesti juosta. Sairaalakulut hoitokulut. Ei tarvitse olla pitkää matikkaa lukenut, kun osaa laske mitä jää käyttöön, kolmelle henkilölle!! Ei mitään.....
- sairtaseläkeläienn
rotteleko kirjoitti:
Suosittelen lukemaan ensin tarinan, ja vieläpä ymmärtämään lukemansa. 600 siitä 21% vero pois , siitä kun ottavat veron suoraan pois, ei voi metsään heittää jemmaan, ja käydä seuraavana päivänä poimimassa pois. Lainan lyhennys 280 e/ kuukaudessa. Ei tarvitse ruokakaupassa kovin monesti juosta. Sairaalakulut hoitokulut. Ei tarvitse olla pitkää matikkaa lukenut, kun osaa laske mitä jää käyttöön, kolmelle henkilölle!! Ei mitään.....
rotteloko hei mikä LAINA?????? SIITÄ AUTON ROTISKOSTAKO???
kyllä sulla kuule o n toi elämänhallinta täysin metsässä :(((
sääli lapsiasi, ja en yhtää ihmettele , et ukko häviää omille `työmatkoilleen```
eli ukko mitä tienaa NETTO??????
kyllä tarttee lasten ruokaa, vaate yms menojakin miehen maksaa,
saat lapsilisä nettona yli 200 e
mitä ukko maksaa, sähkö????vakuutus??
mitä sun tarttee maksaa????
selvitäpä nämä myös
jos ukko ei maksa mitään,
niin muutatte pois, olet silloin yh ja saat asumistue, yh lisät lapsi lisiin, ukolta lapsille elarit
näillä jo nettotulosi nousee AINAKAIN 400E KUUSSA !!!!!!!!!!!!!
JA KOSKA SIT OLET YH EI UKON TULOT VAIKUTA SOSSUTULOIHIN !!!
saat vuokran jopa suoraan sossusta, samoin maksusitoumukset lääke/lääkärikäynteihin jne jne jopa lasten harrastuksiin
eli EDELLEEN KUUNTELE MITÄ SULLE OPETETAAN TÄÄLLÄ mene sosiaalityöntekijälle HETI!!!!! ja lopeta ruikutus täällä palstalla !!! - rotteloko
sairtaseläkeläienn kirjoitti:
rotteloko hei mikä LAINA?????? SIITÄ AUTON ROTISKOSTAKO???
kyllä sulla kuule o n toi elämänhallinta täysin metsässä :(((
sääli lapsiasi, ja en yhtää ihmettele , et ukko häviää omille `työmatkoilleen```
eli ukko mitä tienaa NETTO??????
kyllä tarttee lasten ruokaa, vaate yms menojakin miehen maksaa,
saat lapsilisä nettona yli 200 e
mitä ukko maksaa, sähkö????vakuutus??
mitä sun tarttee maksaa????
selvitäpä nämä myös
jos ukko ei maksa mitään,
niin muutatte pois, olet silloin yh ja saat asumistue, yh lisät lapsi lisiin, ukolta lapsille elarit
näillä jo nettotulosi nousee AINAKAIN 400E KUUSSA !!!!!!!!!!!!!
JA KOSKA SIT OLET YH EI UKON TULOT VAIKUTA SOSSUTULOIHIN !!!
saat vuokran jopa suoraan sossusta, samoin maksusitoumukset lääke/lääkärikäynteihin jne jne jopa lasten harrastuksiin
eli EDELLEEN KUUNTELE MITÄ SULLE OPETETAAN TÄÄLLÄ mene sosiaalityöntekijälle HETI!!!!! ja lopeta ruikutus täällä palstalla !!!Täällä ainakin homma toimii. Eihän näihin tarvitse kommentoida, jos ne noin syvälle sattuu. ja tietääkseni tämä on vapaaehtoistakin, voi purkaa tuntojaan ja tuntemuksiaan, ja jopa ruikuttaakkin saa. Kiroilu onneksi on kiellettyä, tai ainakin kirosanat poistetaan. Nimimerkki sivusta-seurannut antoi oivan esimerkin Turun mallista. Lisää vain maahanmuuttajia, johan asiat hoituu ja helemat paukkuu. Kyllä meillä on hyvät oltavat, köyhyys on ilomme, vaikkei se aina nauratakkaan, huumorilla on mäntävä eteenpäin. Mies elää omaa elämäänsä, ja minä omaani , ja jokainen samassa asemassa oleva varmaan joutuu miettimään menojaan/tulojaan, minä raukka nyt tänne vielä niitä kirjottelemaan, ja herkemmät immeiset taitaa syvänkohtauksen minun takii suaha. Laittakee kiireesti netti kiinni, joudun vielä maksunpuolelle, kun lasarettiin kiijättäät, ja loppuelämäksi vaikka rempaksi jäät. Ihan rauhallisesti kiitos!
- hehheeeh............
rotteloko kirjoitti:
Täällä ainakin homma toimii. Eihän näihin tarvitse kommentoida, jos ne noin syvälle sattuu. ja tietääkseni tämä on vapaaehtoistakin, voi purkaa tuntojaan ja tuntemuksiaan, ja jopa ruikuttaakkin saa. Kiroilu onneksi on kiellettyä, tai ainakin kirosanat poistetaan. Nimimerkki sivusta-seurannut antoi oivan esimerkin Turun mallista. Lisää vain maahanmuuttajia, johan asiat hoituu ja helemat paukkuu. Kyllä meillä on hyvät oltavat, köyhyys on ilomme, vaikkei se aina nauratakkaan, huumorilla on mäntävä eteenpäin. Mies elää omaa elämäänsä, ja minä omaani , ja jokainen samassa asemassa oleva varmaan joutuu miettimään menojaan/tulojaan, minä raukka nyt tänne vielä niitä kirjottelemaan, ja herkemmät immeiset taitaa syvänkohtauksen minun takii suaha. Laittakee kiireesti netti kiinni, joudun vielä maksunpuolelle, kun lasarettiin kiijättäät, ja loppuelämäksi vaikka rempaksi jäät. Ihan rauhallisesti kiitos!
No niin, kylläpä ääni kellossa muuttui kun puolison tuloja rouvalta kysyttiin....HEH-hee, kyllä, kyllä. Tottakai miehesi tulot vaikuttaa,.....Mikäs siellä mourutessa, miehen tienatessa tuo kuussatasesi päälle lisää, sekä lapsilisät myös 250e/kk sekä tietysti asumistuet ja mitä muuta saanet.
Nyt suus tukkoon ja äkkiä lopeta kälätykses, et tarvii lisää yhtää !!!!! - Näin se vain on
rotteloko kirjoitti:
Täällä ainakin homma toimii. Eihän näihin tarvitse kommentoida, jos ne noin syvälle sattuu. ja tietääkseni tämä on vapaaehtoistakin, voi purkaa tuntojaan ja tuntemuksiaan, ja jopa ruikuttaakkin saa. Kiroilu onneksi on kiellettyä, tai ainakin kirosanat poistetaan. Nimimerkki sivusta-seurannut antoi oivan esimerkin Turun mallista. Lisää vain maahanmuuttajia, johan asiat hoituu ja helemat paukkuu. Kyllä meillä on hyvät oltavat, köyhyys on ilomme, vaikkei se aina nauratakkaan, huumorilla on mäntävä eteenpäin. Mies elää omaa elämäänsä, ja minä omaani , ja jokainen samassa asemassa oleva varmaan joutuu miettimään menojaan/tulojaan, minä raukka nyt tänne vielä niitä kirjottelemaan, ja herkemmät immeiset taitaa syvänkohtauksen minun takii suaha. Laittakee kiireesti netti kiinni, joudun vielä maksunpuolelle, kun lasarettiin kiijättäät, ja loppuelämäksi vaikka rempaksi jäät. Ihan rauhallisesti kiitos!
Olet avoliitossa, kaksi alaikäistä lasta, avomies on lasten isä. Hän on töissä, ei kuitenkaan osallistu mitenkään perheen elatukseen, korkeintaan vuokran maksaa. Olenko ymmärtänyt oikein?
Mitä helvettiä tuollaisen miehen kanssa asut?! Muuta omaan vuokra-asuntoon, sosiaalitoimisto maksaa vuokratakuut. Vuokran maksat asumistuella ja toimeentulotuella. Elätte lapsilisillä, elatusmaksuilla ja toimeentulotuella. Varmasti rahat riittää kaikkeen tarpeelliseen jos et ryyppää etkä tuhlaa turhuuksiin. Jos lääkkeitä tarvitsen ne maksat maksusitoumuksella.
Se on ihan oma valinta kenen kanssa asut. Jos asut kusipäämiehen kanssa joka ei edes omien lastensa elatukseen osallistu olet huono äiti. Ajattelisit edes lapsiasi! - muori maalta
rotteloko kirjoitti:
Anteeksi nyt, että sinua tuolla edellisessä kirjoituksessani laiskaksi nimitin. Ennen sanottiin, että "joutilaalla on jotain, mutta laiskalla ei mitään"! Provohan tässä näyttää olevan kysymyksessä ja joku joutilas Matti tai Maija täällä vain kuluttaa aikaansa.
Muille palstaa lukeville (ja minuakin kovasti tsempanneille) tiedoksi, että puolukka on jo poimittavissa. Keräsin eilen ensimmäiset 20 litraa ja saman tien niitä jo kyseltiinkin. Tuolla ne nyt odottavat puhtaina ja vien ne tänään ostajalle. Yritän kuitenkin mennä vielä uudelleen metsään, jos jalat sallivat. Ainakin tänne on tulossa kaunis sää ja otan oikein kahvit mukaan ja nautiskelen kesän viimeisistä päivistä.
Niille jotka tuolla minua veronkiertäjäksi ja vääryydellä eläjäkisi haukuitte. Metsä on auki teillekin ja teillä on samat mahdollisuudet muuttaa marjat rahaksi. Ihmettelen minä ihmisiä jotka käsi ojossa odottavat, eivätkä tee itse mitään oman hyvinvointinsa eteen. - ::........,,,
muori maalta kirjoitti:
Anteeksi nyt, että sinua tuolla edellisessä kirjoituksessani laiskaksi nimitin. Ennen sanottiin, että "joutilaalla on jotain, mutta laiskalla ei mitään"! Provohan tässä näyttää olevan kysymyksessä ja joku joutilas Matti tai Maija täällä vain kuluttaa aikaansa.
Muille palstaa lukeville (ja minuakin kovasti tsempanneille) tiedoksi, että puolukka on jo poimittavissa. Keräsin eilen ensimmäiset 20 litraa ja saman tien niitä jo kyseltiinkin. Tuolla ne nyt odottavat puhtaina ja vien ne tänään ostajalle. Yritän kuitenkin mennä vielä uudelleen metsään, jos jalat sallivat. Ainakin tänne on tulossa kaunis sää ja otan oikein kahvit mukaan ja nautiskelen kesän viimeisistä päivistä.
Niille jotka tuolla minua veronkiertäjäksi ja vääryydellä eläjäkisi haukuitte. Metsä on auki teillekin ja teillä on samat mahdollisuudet muuttaa marjat rahaksi. Ihmettelen minä ihmisiä jotka käsi ojossa odottavat, eivätkä tee itse mitään oman hyvinvointinsa eteen.Oikein hyvää ja mukavaa puolukkareissua sinulle "muori maalta"
Mukavaa että kaltaisiasi ahkeria ihmisiä vielä löytyy. Itsekin lähden kohta aamulenkille ja katselemaan löytyiskö sieniä, ennen kuin lähden iltavuoroon.. - rotteleko
hehheeeh............ kirjoitti:
No niin, kylläpä ääni kellossa muuttui kun puolison tuloja rouvalta kysyttiin....HEH-hee, kyllä, kyllä. Tottakai miehesi tulot vaikuttaa,.....Mikäs siellä mourutessa, miehen tienatessa tuo kuussatasesi päälle lisää, sekä lapsilisät myös 250e/kk sekä tietysti asumistuet ja mitä muuta saanet.
Nyt suus tukkoon ja äkkiä lopeta kälätykses, et tarvii lisää yhtää !!!!!Puolison tulot on puolison, ei minun. Ei olla naimisissa, enkä koskaan mene.
Tai jos oikein rikkaan miehen löydän, sitten harkitsen ;) Sen verran pelisilmää mullakin. Marjaan en mene. - muori maalta
::........,,, kirjoitti:
Oikein hyvää ja mukavaa puolukkareissua sinulle "muori maalta"
Mukavaa että kaltaisiasi ahkeria ihmisiä vielä löytyy. Itsekin lähden kohta aamulenkille ja katselemaan löytyiskö sieniä, ennen kuin lähden iltavuoroon..Kiitos toivotuksesta! Eilinen meni kehnosti puolukoiden osalta. Löysin vielä hyvää mustikkaa ja innostuin poimimaan ämpärillisen. Löysin myös aika kivasti kantarelleja ja vaaleita orakkaita, sekä suppiksia.
Tänään sitten räjäytinkin pankin puolukoiden osalta. Poimin hieman vajaat 60 litraa, mutta sitten virta loppui. En ottanut eväitä, kun en uskonut kauaa metsässä olevani. Onneksi autossa oli mehupullo ja sain siitä hieman energiaa. Aika hyvä päivä, jos vaikka laskisi 3 euroa litralta saavansa ja saahan sen.
Oikein hyvää viikonloppua!
- Sivusta_seurannut
Ilmeisesti aloittajan suurin synti on olla suomalainen.
Tosi tarina Turusta:
Nainen meni sossuun ja pyysi television ja sai sen.
Naisen kaveri kuuli tämän ja meni pyytämään samaa, ei saanut.
Perutelut, sinä olet nyt Suomen kansalainen ja ystäväsi on Thaimaan kansalainen. - :::::::::::...:
Miksi sossun pitäisi jaella televisioita naisille tai miehillekään?
Hävetkää, ja etsikää töitä. Vai oikein sossuun mennään pyytämään, menkää töihin ja ostakaa palkkarahoillannen, kuten muutkin työssäkäyvät.Potku perseelle tuollaisille kerjäläisille vaan.- helvetin kalervo
MENKÄÄ TÖIHIN!. Niin helppo sanoa niin vaikea toteuttaa, jopa nykypäivän yrittäjän, työnsä menettäneen työläisen, kun on saanut tuotannollisista ja taloudellisista syistä johtuen mm konkurssin aikaiseksi!.
- rotteleko
Saisinkohan vaikka sopeutumis eläkettä, olisi nimikin eläkkeelle ehdottaa.
Sopeutumiseläke sairastuneelle! Koska enhän minä valinnut sairautta, enkä toivonut sitä, syytön minä sairaudelleni olen. Olisin työssäni, ja nostaisin palkkaa , kerran kuukaudessa, enkä valittaisi lainkaan. - mars lenkille
Mutta eihän ole palstalaisen saati kenekään muunkaan syytä että sairastuit etkä saa tukia kun sulla on puoliso...Oma vika-pikku sika , sanotaan.Vai onkos vika ehkä kuitenkin psyykkistä laatua...::))?
Rupeepas laihdutuskuurille kun kerran rahaa ei ruokaan ole, niin ehkä teveydentila kohenee, mars lenkille lyllertämään.- rotteleko
Käyn lenkillä säännöllisesti 20-40 km/ viikko , vauhti ei päätä huimaa, mutta kuitenkin, leikkauksen jälkeen ,parinkuukauden tauko oli tuossa talvella. En lenkkeile laihtuakseni, vaan pitämään painoni kurissa, ja mieleni virkeänä:) Töihin menen heti kun sairausloma loppuu. Sitten loppuu myös köyhyys, ihanaa....Moni olisi jo tässä vaiheessa luovuttanut, mutta minä vain porskutan rintarottingilla eteen päin. Välillä kiukutellen, onhan onneksi kunnalisvaalit tulossa, sieltä niitä tyhjiälupauksia on mukava lueskella ja naureskella. meillä on asiat niin hyvin, huomaan!
- asiat hyvin
rotteleko kirjoitti:
Käyn lenkillä säännöllisesti 20-40 km/ viikko , vauhti ei päätä huimaa, mutta kuitenkin, leikkauksen jälkeen ,parinkuukauden tauko oli tuossa talvella. En lenkkeile laihtuakseni, vaan pitämään painoni kurissa, ja mieleni virkeänä:) Töihin menen heti kun sairausloma loppuu. Sitten loppuu myös köyhyys, ihanaa....Moni olisi jo tässä vaiheessa luovuttanut, mutta minä vain porskutan rintarottingilla eteen päin. Välillä kiukutellen, onhan onneksi kunnalisvaalit tulossa, sieltä niitä tyhjiälupauksia on mukava lueskella ja naureskella. meillä on asiat niin hyvin, huomaan!
Kysymys jota moni on jo sinulta tässä kysellyt:miksi et ota lapsia ja muuta omillesi? Minä en katsoisi päivääkään tuollaista miestä joka ei perhettään elätä!
Tiedän kyllä mitä on kun menee työkyky,hyvä kun arjesta selviää. Ja ikää minulla on paljon vähemmän kuin sinulla. Vuosia sairastanut,osa sairauksista syntymästä saakka. Uutta ammattia olen kokeillut,on työkokeiluja ja koulutuksia takana mutta vieläkään en luovuta.
Mies otti ja lähti sairastumiseni jälkeen,hyvä olikin että meni. Pärjään paljon paremmin kaikinpuolin lapseni kanssa kahdestaan.
Kelan kuntoutustukea en saanut minäkään vaikka monen eri lääkärin lausunnot,oman lääkärin lausunnoista erikoislääkärinlausuntoihin. Sairauteni on pysyvä ja vuosien varrella pahentunut. Silti koetan pysyä positiivisena ja saada lapseni maailmalle kun sen aika koettaa. Sinulla on sentään jo niin isot lapset että kohta lähtevät omilleen.
Sinä muokkaat elämäsi sellaiseksi kuin haluat,ainakin hyvin pitkälle. - rotteleko
asiat hyvin kirjoitti:
Kysymys jota moni on jo sinulta tässä kysellyt:miksi et ota lapsia ja muuta omillesi? Minä en katsoisi päivääkään tuollaista miestä joka ei perhettään elätä!
Tiedän kyllä mitä on kun menee työkyky,hyvä kun arjesta selviää. Ja ikää minulla on paljon vähemmän kuin sinulla. Vuosia sairastanut,osa sairauksista syntymästä saakka. Uutta ammattia olen kokeillut,on työkokeiluja ja koulutuksia takana mutta vieläkään en luovuta.
Mies otti ja lähti sairastumiseni jälkeen,hyvä olikin että meni. Pärjään paljon paremmin kaikinpuolin lapseni kanssa kahdestaan.
Kelan kuntoutustukea en saanut minäkään vaikka monen eri lääkärin lausunnot,oman lääkärin lausunnoista erikoislääkärinlausuntoihin. Sairauteni on pysyvä ja vuosien varrella pahentunut. Silti koetan pysyä positiivisena ja saada lapseni maailmalle kun sen aika koettaa. Sinulla on sentään jo niin isot lapset että kohta lähtevät omilleen.
Sinä muokkaat elämäsi sellaiseksi kuin haluat,ainakin hyvin pitkälle.Jokainen muokkaamme tosiaan elämämme , oman näköiseksemme.
Lasten vuoksi sitä yrittää tehdä parhaansa, myös sairaanakin. Lapsille ei halua tuottaa enää ahdistusta lisää, jo itse sairauden kertominen oli kova paikka. Sitten kun joudut laskemaan jokaisen sentin, ja miettimään jokaisen suuhunpantavan, on stressavaa ja raskasta. Mutta se huumori ja lenkkeily raittiissa ilmassa on mulle lääkettä.
- joo-joopa...
Ai, menet siis kuitenkin työhön "sairalomasi" loputtua, vaikka juuri edellisessä viestisäsi kerrot eläketoiveistasi. Viestejä luettua tulee kyllä ajatus että olisit jo sairaseläkkeellä.
Miksi sitten tyytymätön kun kerran sairaloman loppu jo häämöttää ja työhönpaluu..::)))Niin, eihän oikeesti sairas todella pystyisikään tuollaisia matkoja, neljäkinkymmentä kilometriä viikossa liikkumaan.- rotteleko
Tottakai menen työhöni, miksi en menisi. On vain sairasloma vielä vuoden loppuun. Työkyvyttömyyseläkkeellä olen siksi, että jostain niitä euroja saisin, eläke on pieni, johtuen työhistoriastani. Meillä on täällä onneksi positiivisia ihmisä kuitenkin ympärillä, eivät lainkaan ihmettele lenkkieni määrää, päin vastoin kannustavat, ja miksi en liikkuisi, onhan se aina ollut osa elämääni. Sairaus ei ole este, on ehkä hidaste, mutta siitä vauhti vielä kiihtyy.
En ole sairaseläkkeellä. Siksi varmaan kiehunkin vielä enemmän, kun tulot tippuu niin rajusti, ja mistään ei tukea saa. Vuoden aikan hoito/sairaalakulut kyllä vieneet kiitettävästi osansa. Kun sitä vain saisi itseään niskasta kiinni, ja aloittaisi kaiken alusta, yksin nuorten kanssa. Mutta helpommin sanottu, kuin tehty! - rotteleko
rotteleko kirjoitti:
Tottakai menen työhöni, miksi en menisi. On vain sairasloma vielä vuoden loppuun. Työkyvyttömyyseläkkeellä olen siksi, että jostain niitä euroja saisin, eläke on pieni, johtuen työhistoriastani. Meillä on täällä onneksi positiivisia ihmisä kuitenkin ympärillä, eivät lainkaan ihmettele lenkkieni määrää, päin vastoin kannustavat, ja miksi en liikkuisi, onhan se aina ollut osa elämääni. Sairaus ei ole este, on ehkä hidaste, mutta siitä vauhti vielä kiihtyy.
En ole sairaseläkkeellä. Siksi varmaan kiehunkin vielä enemmän, kun tulot tippuu niin rajusti, ja mistään ei tukea saa. Vuoden aikan hoito/sairaalakulut kyllä vieneet kiitettävästi osansa. Kun sitä vain saisi itseään niskasta kiinni, ja aloittaisi kaiken alusta, yksin nuorten kanssa. Mutta helpommin sanottu, kuin tehty!Ei ole tilillä otettavaa, ka säästyyhän bensa, kun ei kauppaan tarvii mennä! Hyvää viikonloppua!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565660Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o222477Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2691822- 1141717
- 941556
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos251484Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121301Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3361270Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3441261Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa371255