Hei,
Aloitin opiskeluni juuri ammattikoulussa, bussi matkaan menee 1.5h ja tarkoitus olisi muuttaa opiskelu paikkakunnalleni sillä bussilla kulkeminen on aika raskasta sekä kyseisellä paikkakunnalla on kaikki ystävät, poikakaveri, kaupat ja kaikki lähekkäin sekä kaupunkiliikenteen bussit kulkevat hyvin..!
Laitoin kelalle menemään opintotuki hakemuksen ja sain tänään kuulla että se on hylätty syystä että olen 16vuotias. Kelan netti sivuilla olen laskurilla laskenut suuntaa antavan tuki määrän joka on lähes 300e
Muilla vastaavanlaista tilannetta nyt / ollut?
Mitä kautta nyt tukia kannattaisi lähteä hakemaan, vanhempani toki auttavat mutta molemmilla on paljon asuntolainaa omakotitalosta kaikesta muusta joten eivät hekään voi maksaa joka kuukausi noin 450e vuokra-asunnostani.
Tukiasiat ovat uusia minulle ja en ole ihan perillä kaikesta, haluaisiko joku joka tietää enemmän kertoa tähän tai keskustella ihan sähköpostitse asiasta?
Opintotuki 16vuotiaalle jonka olisi tarkoitus muuttaa
3
153
Vastaukset
- I know...
Ei 16-vuotias voi saada vielä opintotukea, sillä 16-vuotiaan vanhemmille maksetaan vielä lapsilisää. Odota siihen asti, että olet 17.
- -
Ilmeisesti laskuri on antanut sinulle tuen määräksi 300€, koska sinulla saattaisi olla oikeus opintolainaan sekä asumislisään. Jotain olet sitten kuitekin täyttänyt väärin, koska Kelalta on tullut hylsy. Alle 17-vuotias ei ole oikeutettu opintorahaan, mutta voi saada tietyin ehdoin muita opintotuen osia.
Noin nuorella tulee tukien kanssa ongelmaksi se, että mikäli vanhemmat ovat edes keskituloisia, tukien määrä tippuu heti. Kirjoitit, että molemmilla vanhemmillasi on paljon lainaa. Tarkoitatko, että he asuvat erillään ja itse asut toisen vanhemman luona? - andra
Asut siis kotona, jolloin tukia et saa, koska vanhempasi ilmeisesti ansaitsevat normaalisti, etkä maksa vuokraa. Ja koska tosiaan olet vielä 16v. Kelan lähettämästä kirjeestä ihan varmasti selviää, miksi et saa tukea - ja ihan sieltä Kelan sivuiltakin.
Sen sijaan hae heti matkatukea, sitä saa lukio / ammattikoululaiset.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1901429Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1231218- 50958
- 70910
Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva52813Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53810- 56792
- 81775
- 102774
- 33722