Käykää tekemässä, aivan tosi hauska!
http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/794CC4E7AAF4133FC22576A4002A6FE3?OpenDocument&lang=FI
Itse olen Nikodemos, Erilainen fariseus
Fariseukset olivat juutalaisen lain ja opin asiantuntijoita sekä opettajia. Jeesus ja fariseukset olivat usein eri mieltä uskonnosta, laista ja Jumalan tahdosta.
Nikodemos, juutalaisten neuvoston jäsen, oli fariseusten joukossa erilainen. Hän tuli Jeesuksen luokse salaa yöllä kyselemään ja keskustelemaan. Hän tunnusti Jeesukselle pitävänsä tätä Jumalan lähettämänä opettajana ja ehkä enempänäkin. Vaikka Nikodemos ei heittäytynyt täysillä Jeesuksen seuraajaksi, hän puolusti Jeesusta juutalaisten neuvostossa ja vetosi ettei Jeesusta tuomittaisi ilman kuulemista. Nikodemos oli yksi niistä harvoista, jotka olivat mukana hautaamassa Jeesusta.
Tärkeässä keskustelussa Nikodemoksen kanssa Jeesus tiivistää koko kristinuskon ydinsanoman niin sanottuun pienoisevankeliumiin (Joh. 3:16). Tällaisen keskustelukumppanin kanssa Taru Sormusten Herrasta -trilogiakin tiivistyisi pariin lauseeseen!
Nikodemos Johanneksen evankeliumissa (Joh. 3:1-21)
Tää oli huippu!
47
243
Vastaukset
- C:
Toisen tai kolmannen kerran eläessäni tein tällaisen testin. Täytyy myöntää, että monestakin syystä olin iloinen kun minusta löytyi Johannes Kastajan hengenheimolainen. Laitan tähän Johannes kastajan tarinan
"Onko hunaja herkkuasi? Entä heinäsirkat? Jos ovat, olet kuin Johannes Kastaja. ”Hänen ruokanaan olivat heinäsirkat ja villimehiläisten hunaja”, kerrotaan Raamatussa Johannes Kastajasta. Jeesuksen serkulla ja läheisellä ystävällä oli omat opetuslapsensa. Hän eli autiomaassa, saarnasi parannusta ja kastoi ihmisiä.
Pienen suostuttelun jälkeen Johannes kastoi myös Jeesuksen. Kasteen hetkellä Jumala puhui taivaasta ja Pyhä Henki laskeutui kyyhkysenä Jeesuksen olkapäälle. Pitäisikö tämä palauttaa meidänkin kastetilaisuuksiimme?
Johannes Kastaja oli rohkea julistaja, joka uskalsi nousta arvostelemaan myös neljännesruhtinas Herodeksen moraalittomia tapoja. Rohkeus koitui kuitenkin Johanneksen tuhoksi Herodeksen mestauttaessa hänet rakastajattarensa tahdosta. Kyllä tästäkin miehestä oli kapinalliseksi!
Johannes Kastaja Markuksen evankeliumissa (Mark. 1:2-9) "
Kenen kaltainen SINÄ olet? - jfjgdgfhgfghf
Aika huono, sillä minäkin sain Nikodemuksen.
- alipaineoktaavi
Ei kyllä ikinä olisi voinut uskoa, että meissä on samanlaisuuksia, mutta tervetuloa kerhoon, hengenheimolainen:D
- kääk!
Nyt en kyllä ala! Joosef huolehtiva isäpuoli!
- ¤o¤o¤o¤
Mitäs vikaa Joosefissa on? Kunnon mies, huolehti Mariasta ja tämän lapsesta, vaikka lapsi ei ollut oma.
- Maria-ainesta??
Minusta tuli Maria.
"Maria ei tiennyt, että vuosisatoja myöhemmin häntä tullaan kutsumaan Jumalan synnyttäjäksi.
Evankeliumeissa kerrotaan, kuinka Joosefille kihlattu Maria tuli raskaaksi Pyhän Hengen vaikutuksesta. ”Minä olen Herran palvelijatar. Tapahtukoon minulle niin kuin sanoit”, vastaa Maria enkelin ilmoitettua hänelle syntyvästä pojasta.
Jeesuksen syntymä ja siihen liittyvät tapahtumat saivat parisuhteen koetukselle ja puolison Joosefin pohtimaan jopa kihlauksen purkamista. Jumalan poika, pieni kapinallinen, joutui elämässään usein hankaluuksiin, jotka epäilemättä vaikeuttivat koko perheen elämää.
Vaikka Marialla oli muitakin lapsia, hän kantoi Jeesuksesta huolta erityisellä tavalla koko tämän elämän ajan. Kun Jeesus kiersi saarnaamassa, Maria seurasi häntä äitinä ja oppilaana. Hän oli poikansa lähellä myös ristiinnaulitsemisen ja kuoleman hetkellä.
Maria Luukkaan evankeliumissa (Luuk.1:26-38)"
Seuraaviksi tulivat Magdalan Maria, Nikodemos, Jeesuksen isäpuoli Joosef sekä Luukas. Minulle osui Luukas.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Luukas_(evankelista)- alipaineoktaavi
Aika osuva:)
- testeilijä
Kokeilin huvikseni monenlaisia vastausvaihtoehtoja. Valikoimassa näyttävät olevan vain Maria, Joosef, Magdalan Maria, Johannes Kastaja, Pietari, Juudas, opetuslapsi Johannes, Nikodemos, Paavali, Luukas ja Sakkeus.
Ihan hauska testi. Minulla napsahti aika tasaveroisina opetuslapsi Johannes (olen aina ollut vähän fani) sekä Nikodemos.
Sinänsä vähän ennalta arvattavia kysymyksiä tuossa oli. :)
- Arto-pappi- .,.
minulle tuli magdalan maria.
- alipaneoktaavi
Menikö jollain kuvaus ihan toiseen maailmaan? Mitä ei varmasti ikinä huomaisi itsessään, eikä yhtään koe omakseen?
- vai niin
Mitä hauskaa tuossa nyt sitten oli?
- curnu
Minustakin tuli Nikodeemos.
Minulle tuli Pietari. Yllättävää, kun en ole koskaan oikein Pietarista pitänyt. Voihan olla, että se kertoo jotain minustakin. Täytyy ryhtyä tarkkailemaan itseäni.
Hannu Lehdeskoski
Pastori- Kristinuskon kirja.
Hannu !
Pietari. " Jättäköön Maria meidät, sillä naiset eivät ole elämän arvoisia ".
Kirkon opin rakentajat ottivat Pietarin ja Paavalin käsitykset naisten roolista elämässä opikseen, ja hylkäsivät täydellisesti Jeesuksen tuoman ihmisten tasa-arvoisuuden.
Todennäköisestl islam otti tämän käsityksen omakseen, ja nyt ollaan missä ollaan. - alipaineoktaavi
Kristinuskon kirja. kirjoitti:
Hannu !
Pietari. " Jättäköön Maria meidät, sillä naiset eivät ole elämän arvoisia ".
Kirkon opin rakentajat ottivat Pietarin ja Paavalin käsitykset naisten roolista elämässä opikseen, ja hylkäsivät täydellisesti Jeesuksen tuoman ihmisten tasa-arvoisuuden.
Todennäköisestl islam otti tämän käsityksen omakseen, ja nyt ollaan missä ollaan.Ilmeisesti analyysi on sitten mennyt pieleen Lehdeskosken kohdalla, sillä ei se tainnut naisia syrjiä..?
- voi saada muutenkin
Sakkeus, eli kaikki muut keskelle, paitsi rahakysymys (oikeaan reunaan).
Raha vain pyörittää koko maailmaa. That`s the way it is. - Kristinuskon kirja.
Mikä on huippu ?
Huippu on Jeesuksen ilmoitus Jumalan tahdosta. Se on " rakasta lähimmäistäsi ", Se sisältää myös Jumalan lähimmäisenä. Siinä on kaikki laki ja profeetat. Ei ole muita lakeja ja profetioita vaikka kirkko niitä esitteleekin.
Jumalan tahdossa eläminen on kunnioitus ja suuri arvostus hänen, Korkeimman, tahdolle. Olen siitä itse hyvin vakuuttunut. Uskon myös, että se on tie pelastukseen mitä se sitten sisällään pitääkin. En ollenkaan usko kirkon oppiin, josta yksi pappikin näissä ketjuissa kertoi taivaassa hänen isovanhempansa paistavat, oliko se nyt , karjalan piirakoita.
Katson, että tämän ymmärtäminen on elämämme suurin rikkaus Huippu !- alipaineoktaavi
Ihanan syvällinen pohdinta. En kyllä ole samaa mieltä oikeastaan mistään. Mutta hienosti muotoiltu.
- luminarsku.
Olen Paavalin heimolainen. Puolen prosenttiyksikön päähän jäi Luukas.
- "Maria"
Mie jo odotinkin kiinnostuneena että kukahan olisi Paavali. Sopii kyllä sulle. Juudasta ei ole vielä ilmaantunut.
- luminarsku.
"Maria" kirjoitti:
Mie jo odotinkin kiinnostuneena että kukahan olisi Paavali. Sopii kyllä sulle. Juudasta ei ole vielä ilmaantunut.
Aika jännää, ihmettelin itsekin tuota Paavalia; hänhän oli vahva uskon mies. Nimittäin se prässi, jonka läpi itse olen joutunut kulkemaan, vaati uskoa ja luottamusta todella! Ehkä siihen suuntaan samuutta voin tuntea, muuten en nyt itseäni Paavalin luonteiseksi koe. Vaan sittenhän sen näkee, kun kerran toivon mukaan hänet saa kohdata. :)
Leikkimielinenhän tuo testi on. - "Maria"
luminarsku. kirjoitti:
Aika jännää, ihmettelin itsekin tuota Paavalia; hänhän oli vahva uskon mies. Nimittäin se prässi, jonka läpi itse olen joutunut kulkemaan, vaati uskoa ja luottamusta todella! Ehkä siihen suuntaan samuutta voin tuntea, muuten en nyt itseäni Paavalin luonteiseksi koe. Vaan sittenhän sen näkee, kun kerran toivon mukaan hänet saa kohdata. :)
Leikkimielinenhän tuo testi on.Kyllä teissä samaa on. En nyt osaa analysoida sitä tarkemmin, vaan tämä on vain sellainen yleismielikuva. Ehkä sitä samaa on usko ja tietynlainen rohkeus sekä taito käyttää kieltä.
Nyt on löytynyt jo toinenkin Paavali, Maarit.
Hauska leikkihän tämä on. Jokaisesta löytyisi varmaan jokainen noista henkilöistä, jos alkaisi oikein tonkimaan.
Hei ja kiitos linkistä,
Olipa hauska testi. En ollutkaan huomannut aikaisemmin, vaikka paljon tuolla evl.fi:n sivuilla käynkin etsimässä erinäistä tietoa tälle palstallekin.
Minusta tuli Paavali ja hänestä sanotaan siellä näin:
Paavali ei oikeastaan kuulunut Jeesuksen lähipiirin, vaikka he olivat suunnilleen saman ikäisiä. Hän oli aluksi lakia kiihkeästi puolustava fariseus Saul, joka vainosi ensimmäisiä kristittyjä. Hänen elämänsä kääntyi dramaattisesti, kun ylösnoussut Jeesus ilmestyi hänelle Damaskoksen tiellä. Tämän voimakkaan kokemuksen seurauksena Saul antoi kastaa itsensä ja häntä alettiin kutsua Paavaliksi.
Paavali teki useita matkoja Kreikkaan ja Vähä-Aasiaan, jonne hän perusti myös useita seurakuntia. Usein Paavali ohjeisti hiukan omille teilleen eksyneitä seurakuntia kirjein.
Kirjeittensä perusteella Paavali oli vaativa johtaja, mutta hän myös tuki seurakuntia niiden ahdingoissa ja kannusti eksyneitä löytämään takaisin kunnolliseen elämään. Paavali oli myös puolestapuhuja niille uusille kristityille, jotka eivät olleet juutalaisia. Vaikeampi on ymmärtää, että tämän parrakkaan ukkelin teot 2000 vuotta sitten ovat vaikuttaneet vahvasti myös meidän elämäämme!
Taiteessa Paavalin tunnusmerkkinä toimii miekka, jolla hänet mestattiin. Toisaalta miekan voisi yhdistää myös hänen erinomaiseen puhetaitoonsa, jolla hän sivalsi monen vastaväittäjän kielen poikki.
Paavali apostolien teoissa (Ap.t. 1:1-18)
t. Maarit-pappi- Faith
Pietari - "Kalastajasta ihmisten kalastajaksi" sopii minuun kyllä oikein hyvin.
Minulle tuli Johannes Kastaja, kapinahenkinen serkku :)
Tämä oli kyllä tosi mukava testi.
-KaisaK, pappi- pikkuserkku ehkä
Kenen serkku? Ei Johannes Kastaja ainakaan Jeesuksen serkku ollut, vaikka niin usein väitetään, sukulainen kylläkin.
Sakkeus tuli. Jollain tapaa tuo pitää paikkansa;
”Muut paheksuivat Jeesuksen vierailua syntisen publikaanin luona. Jeesuksen vierailun seurauksena Sakkeus halusi kuitenkin muuttaa elämäänsä. Hän lupasi hyvittää kaikki väärät tekonsa muita kohtaan ja antaa puolet omaisuudestaan köyhille.”
Ei siis pure minuun hehkuvat saarnat vaan maltillinen opetus
Luukkaan evankeliumi:
19:15 Ja saatuansa kuninkuuden ja palattuansa hän käski kutsua eteensä ne palvelijat, joille hän oli antanut rahat, saadakseen tietää, mitä kukin oli asioimisellaan ansainnut.
19:16 Niin ensimmäinen tuli esiin ja sanoi: 'Herra, sinun leiviskäsi on tuottanut kymmenen leiviskää.'
19:17 Ja hän sanoi hänelle: 'Hyvä on, sinä hyvä palvelija; koska vähimmässä olet ollut uskollinen, niin saat vallita kymmentä kaupunkia.'
19:18 Ja toinen tuli ja sanoi: 'Herra, sinun leiviskäsi on tuottanut viisi leiviskää.'
19:19 Niin hän sanoi tällekin: 'Sinä, vallitse sinä viittä kaupunkia.'
19:20 Vielä tuli yksi ja sanoi: 'Herra, katso, tässä on sinun leiviskäsi, jota olen säilyttänyt liinasessa.
19:21 Sillä minä pelkäsin sinua, koska olet ankara mies: sinä otat, mitä et ole talteen pannut, ja leikkaat, mitä et ole kylvänyt.'
19:22 Hän sanoi hänelle: 'Oman sanasi mukaan minä sinut tuomitsen, sinä paha palvelija. Sinä tiesit minut ankaraksi mieheksi, joka otan, mitä en ole talteen pannut, ja leikkaan, mitä en ole kylvänyt;
19:23 miksi et siis antanut rahojani rahanvaihtajan pöytään, että minä tultuani olisin saanut periä ne korkoineen?'
19:24 Ja hän sanoi vieressä seisoville: 'Ottakaa häneltä pois se leiviskä ja antakaa sille, jolla on kymmenen leiviskää.'
Joten, ei yksin pelko, vaan rakkaus ja rohkeus tuottaa korkoa…Mäkin sain Nikodemoksen. Kakkosena tuli Johannes. "Kaunis poika tiukoissa tilanteissa".
Vilppu H.
pappi- Nätti poika :-)
Olen Johannes, opetuslapsi. Kaunis poika tiukoissa tilanteissa :-) Hyvänä kakkosena Paavali, noin puolen prosentin päässä :-)
Johannes Sebedeus oli veljensä Jaakobin tavoin kalastaja ja yksi Jeesuksen ensimmäisistä opetuslapsista. Johannes oli myös erityistilanteiden ja toiminnan mies. Jeesuksen valitsi hänet mukaansa kaikista tiukimpiin paikkoihin. Sivussa hän koetti myös pehmitellä Jeesusta saadakseen hyvät paikat taivaasta.
Johannes rakasti Jeesusta syvästi ja pysyi hänen luonaan pitkäperjantain tapahtumien alusta loppuun. Hän myös ensimmäisten joukossa tunnisti ylösnousseen Herran Galilean järvellä. Taiteessa Johannes kuvataan usein kauniiksi punahiuksiseksi ja parrattomaksi nuorukaiseksi, mikä varmasti kertoo jotakin myös hänen todellisesta olemuksestaan. - voe voe :)
Hehheh,hauska uskisten leikki? Kuka on kuka satukirjan henkilö. ;)
- alipaineoktaavi
Vaan ooks vaan kade, kun meillä on näin hauskaa? Jos meidän leikit ei kiinnosta, niin etsi oma hiekkalaatikko. niin.
- :)
alipaineoktaavi kirjoitti:
Vaan ooks vaan kade, kun meillä on näin hauskaa? Jos meidän leikit ei kiinnosta, niin etsi oma hiekkalaatikko. niin.
Kauhian kade olen kun teillä on niin hauskaa. Pakkohan se on olla,kun kerta internetin leikkihiekkalaatikolla leikitte. Ni. :|
http://www.tietokilpailut.com/testit/satuhahmo.php
Olin 79,27 prosentilla Nikodemos, Pietarin prosentit olivat 77,54. Että aika lähekkäin. Odotin vastaukseksi Pietaria, mutta ehkä sitten näin vanhemmiten olen vähän tasaantunut :)
Aija-pappiOlen Nikodemos, erilainen fariseus. No, mitä se sitten onkaan? Olen tehnyt testin aiemminkin ja silloinkin oli Nikodemos. En ole ainakaan kovin häilyvä persoona.
Kysymyksistä/vinkeistä muuten pysähdyttävin oli "Olen saanut paljon anteeksi". Laitoin sen aika plussalle.
Antti-pappiOli kiva :)
Tulokseni, olen:
1. Luukas, sivistynyt ja nöyrä apostoli
2. Nikodemos, erilainen fariseus
3. Maria, ylihuolehtiva mutis
Mukavaa perjantaita meille kaikille!
Pirkko-pappiNikodeemoss..:)
Leena, srk.siht.- Juudas Iskariot
Minulle tuli Juudas:( Eikö kukaan muu saanut Juudasta?
- Sapere aude
Älä siitä masennu. Kokeile seuraavaksi maallisia horoskooppeja.
- Hyvä Juudas!
Sympatiani ovat kokonaan Juudaksen puolella. Hänhän vain toteutti Jumalan tahtoa kun tämä oli päättänyt tapattaa poikansa.
Hauska juttu! Olin 75% Nikodeemos ja 74 Johannes, opetuslapsi.
Merja, pappi- zz
Monelle papille on tullut Nikodemos. Laskin että viidelle. Onkohan se jotenkin papillinen luonteenlaatu?
- NN48
77% Luukas ja 74% Paavali.
Luukkaan ymmärrän oikein hyvin. Olen aina pitänyt Luukkaan evankeliumin selkeästä tekstistä, mutta että Paavali??? - huokaus...
Kas, kerrankin papit osallistuvat innolla keskusteluun...
- xD
"Kas, kerrankin papit osallistuvat innolla keskusteluun... "
Ajattelin juuri samaa. :D
- Pahan oma.
Sain Luciferin vaikka sitä ei ollut edes listalla!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa732480En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos361799- 101654
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3721587Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly181552Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681407- 1111187
- 121128
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91105- 201019