Miksi useimmissa tuubikauluriohjeissa käsketään neulomaan pyöröpuikoilla vaikka neulotaan tasona eikä suljettunaneuleena?
Vai enkö mä edes tiedä mitä taso- ja suljettuneule tarkoittavat.
Valaiskaa mua nyt jotenkin. Himottais tehdä ja nyt heti aloittaa kaulurin teko. Mulla on vanhastaan kolme kerää (=150g) Novitan Rose Mohair Lux- lankaa, mutta pyöröpuikot ovat vain 60 senttiset ja kokoa 4,5. Voisinko tehdä pitkillä, tavallisilla puikoilla jutun vai miksi juuri pyöröpuikkoja tarvittaisiin. Työhön tulee liki kaksisataa aloitussilmukkaa... tuleeko ahdasta vai pitääkö odottaa huomiseen ja hommata ainakin 80 senttiset pyöröpuikot.
No jaa, tuskin tästä kaupungista edes saa semmoisia.
Rautalankaa, pliis!
10
4423
Vastaukset
Aivan hyvin voit neuloa kahdella puikolla valmiiksi ja sitten ommella sauman, että saat tuubin.Ota vaan sellainen malli, että se on helppo neuloa myös "nurjalta"
puolelta, kun joudut neulomaan edestakaisin.- Moni tapoja
Voihan sen tuubihuivin tehdä "vaaka"neulontana eli neulot kuin kaulahuivia ja ompelet sitten vaan päät yhteen, ällä tavalla voit helposti neuloa tuubin jonka voi kietoa kaksinkerroin. Yleensä sileä neule vielä alkaa rullautua.
- villienkeli
Minun mielipiteeni: Kutoisin tuubihuivin patenttina (siis vuorotellen oikeaa ja nurjaa esim 2 oikein, 2 nurin). Sileä neule todellakin rullautuu (ja ei välttämättä "oikealla" tavalla...).Tavallisilla tai pyöröpuikoilla. Liki 200 aloitussilmukkaa kuulostaa siltä että 60 senttiset p-puikot kyllä pitäisi riittää. Kokeilemaan vaan :-)
Tasoneule on tietääkseni tavallisilla puikoilla edestakaisin kutomista ja suljettu pyöröpuikoilla ympärikudottu. Tai sitten minunkin "termit" on hakusessa... - termit hukassa
2 o 2 n ei oo patenttia...:)
- Puikkoliisukka
Pyöröpuikko on oiva neuleisiin, neuloitpa sitten tasona tai suljettua. Itse olen huomannut vuosien saatossa ja paljon neuloneena, että kun tekee pyöröllä, se ei rasita läheskään niin paljon olka-hartiaseutua kuin jos neulon pitkillä puikoilla. Pyöröpuikolla valmistuva neule kasaantuu työskennellessä paremmin syliin, eikä sitä tarvitse kannatella käsillä. Tämän huomaa varsinkin isoja kappaleita, kuten aikuisten puserot, neuloessa. Olenkin hankkinut monen kokoisia ja pituisia pyöröpuikkoja ja neulon paljon niillä. Vain sukat teen lyhellä viiden puikon sarjalla.
Sukkiakin kuulemani mukaan voi tehdä pyöröillä. On jokin menetelmä, että tehdäänkin molemmat sukat yhtämatkaa. Oletteko kukaan kokeillut? Haluaisin tietää siitä enemmän- sormikkaan tekijä
Pitkällä pyöröpuikolla sukkaparin tekeminen sujuu näppärästi. Pientä harjoittelua vaatii, mutta kun hommasta pääsee jyvälle niin jo sujuu. Käyttävät tekniikasta nimeä "magic loop", (minä sanon looppaaminen) eli pyöröpuikkojen siima vedetään lenkille ikään kuin neuleen välistä. Silloin pienikin neuletyö onnistuu pyöröpuikolla. Tässä hommassa etua on pitkä ja ohut siimaisista puikoista. Itse opettelin tekemään ensin sukat normaalisti varresta alkaen, sitten kokeilin varpaista aloittamista. Molemmin päin sujuu ihan yhtä helposti ja kaksi sukkaa valmistuu liki samassa ajassa kuin yksi sukka perinteisten sukkapuikkojen kanssa tehden. Nyt on valmistumassa sormikkaat. Youtubesta pitäis löytyä videoita aiheesta hakusanalla "Magic loop"
- Jaksaisipa kokeilla
Itsekkin haluaisin kokeilla sukkien tekoa pyöröpuikoilla. Lainastosta otin kirjan jossa tätä esiteltiin mutta vaikka selitykset oli varsin yksityiskohtaiset en alkanut kokeilemaan. Myssyn neuloin kahdella pyöreällä puikolla suljettuna neuleena. Oli kahdet lyhyet puikot niin oli helpompi näin tehdä.
Sukkiin silmukat tietysti luodaan eri keriltä. - Pyörölläpäästään
Wautsi!
Kiitos neuvoista ja ajatuksista!
Tulikin todella hienoja juttuja. Varon ainakin jatkossa liian vaikeita kuvioita edestakaisessa neuleessa jne...
Otan pyöröpuikot ainakin nyt tähän työhön, kun nuo niskalihakset on aika jäykistyväiset.
Olette ihania! Kiitos! Pussshali!- Pyörölläpäästään
Ai, niin! Jatkoa! Kesti vähän aikaa ennen kuin edes pääsin lukemaan viestejänne!
Piti lähteä äitiä auttelemaan ja pääsen vasta nyt aloittamaan yritelmäni:-).
Moips!
- Kuutanainen
Kuinka pitkä tuubikaulurin pitäis olla, jotta se olis mallikkaasti kaksi kertaa kaulan ympäri. Pituus riippuu varmaan myös siitä kuinka leveä kudos on??? Päätösten teko on vaikeaa, varsinkin kun lanka on ilmiselvästi vaikeaa purettavaksi. Pitäis kerralla onnistua.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa612280En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos321724- 101534
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3751529Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141494Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681367- 121118
- 1061101
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91064- 20989