se joulun herkku kirjolohen mätiä smetanaa ja sipulia kun en tiedä saako sitä siellä valloissa mikä on sun herkkus jouluna ja mitä et söis mistään hinnasta mää en söis karjalapaistia ja joillain se kuuluu nimenomaan joulupöytään.
nyt tuli syötyä
55
170
Vastaukset
- ...
Jahas, asia selkeä.
http://www.youtube.com/watch?v=O4Ccfpwc6bg
=DW=- tiinaex...
ihanks totta sitä samaa sulle mukavaa että sulla menee aina ja edelleen tota samaa typerää rataa että jaksatkin vuodesta toiseen mulla ei riittäs energiaa tohon bööööö...
- Pirre*
Miksi sie olet taas ikimys, mikä vaivaa..:(
Eikö täällä saa/voi puhua ihan tavallisia asioitakin... - tiinaex...
Pirre* kirjoitti:
Miksi sie olet taas ikimys, mikä vaivaa..:(
Eikö täällä saa/voi puhua ihan tavallisia asioitakin...mitäs tosta sehän on aina tollanen ite se on idiootti ;))))))
- Pirre*
Karjalanpaisti taas on ehdoton, ja nimenomaan hirvenli-possu sekoituksella..sekä piiiitkään haudutettuna :)
Mutta, tuo mäti on minunkin herkkuani, tosin sitä meillä ei ole joka joulu ollut, mutta sienisalaatti, se on ehdoton ja lohet..apua tulee jo nälkä..tykkään mie laatikoistakin lanttu- ja porkkana laatikot, ja monen kummastelema maksalaatikko - itse tehtynä on hyvää..- tiinaex...
meillä ei koskaan ollu kotona sitä karjalanpaistia niin en oo tottunu siihen mutta lipeäkalaa ja paksua hernekeittoa oli en oo kumminkaan kummankaan ystävä laatikot on ok mutta eihän kaikkia jaksa millään syödä kun se kinkkukin on niiiiiin hyvää oikeen ylikypsäksi paistettu...
- friikka
Kaviaaria, jos nyt joku sitä tarjoisi, en laittaisi suuni nahallekaan.
Muutkin mädit kyllä maistuvat hieman, sanoisinko mädiltä. ;))
Jollain lailla ällöä pureskella mätirakkuloita, ponks!!
Taitaa meikä olla jo liikatäytetty jouluherkuilla.
Makaaberia, että toiset maailman laidalla kuolevat nälkään.
Sortsit, tuo oli vain ajatuksenvirtaa, sehän kai täällä saa virrata?
Sipulista tuli mieleen anopin sääkeristi tekemänsä sienisalaatti, sipulikin oli sipullettu tosi pieneksi, ei miksikään hehtaaripalasiksi.
Meikä voisi ostaa viiden päivän paastopaketin ainakin itselleen joululahjaksi.
Ällöttää telkkarin ruokamainokset, pötyä täynnä pöytä.
Liekö silkkoa sisällä.
;))- tiinaex...
ehkä just se poks riks raks on se juttu minkä takia mun mielestä on mukava niitä pureskella mää en oo sitä kaviaaria päässy maisteleen mutta en usko että vetää vertojaan mädille muuten kun sen takia että se on kaviaaria ja jännä juttu kun mää en tykkää kalasta ja kyllä se mäti maistuu kumminkin kalalle mutta koostumus on erillainen ja se sipuli ja smetana ei ehkä olis ilman niitä mitään vähän niinkun felixin pikku herkkukurkut ja smetana maustettuna hunajalla...
- friikka
tiinaex... kirjoitti:
ehkä just se poks riks raks on se juttu minkä takia mun mielestä on mukava niitä pureskella mää en oo sitä kaviaaria päässy maisteleen mutta en usko että vetää vertojaan mädille muuten kun sen takia että se on kaviaaria ja jännä juttu kun mää en tykkää kalasta ja kyllä se mäti maistuu kumminkin kalalle mutta koostumus on erillainen ja se sipuli ja smetana ei ehkä olis ilman niitä mitään vähän niinkun felixin pikku herkkukurkut ja smetana maustettuna hunajalla...
Riks, raks ja poks. :))
Minen tykkää muusta kalasta, kuin graavisuolalohesta.
Toki savustusuunissa valmistettu silakka vie siitäkin voiton.
Niinhän sitä sanoo "vanha kansa", kaikki maistuu mahtavalta, voilla ja kermalla. :))
Amerikoissa sitä onkin sitten lievästi isommat kalat. Käyhän ongella.
Matoja tuskin tarvitaan, no nekin on siellä tietennii kärmehiä. - tiinaex...
friikka kirjoitti:
Riks, raks ja poks. :))
Minen tykkää muusta kalasta, kuin graavisuolalohesta.
Toki savustusuunissa valmistettu silakka vie siitäkin voiton.
Niinhän sitä sanoo "vanha kansa", kaikki maistuu mahtavalta, voilla ja kermalla. :))
Amerikoissa sitä onkin sitten lievästi isommat kalat. Käyhän ongella.
Matoja tuskin tarvitaan, no nekin on siellä tietennii kärmehiä.kohta sen näkee onko siellä kaikki suurempaa =)))))
- henrjii
tiinaex... kirjoitti:
kohta sen näkee onko siellä kaikki suurempaa =)))))
eikähän sielä hitutkin ole pesukoolin kokoisia, kuulemma.
- friikka
henrjii kirjoitti:
eikähän sielä hitutkin ole pesukoolin kokoisia, kuulemma.
Onkohan siellä risukin puun kokoinen. ://
Poika, poika.
- henrjii
Rommilla, cilillä, hunajalla, grilimausteella ja murskatuilla piparilla marinoitua porsaan ulkofilettä, kylmäsavustettua lohta, sienisalaatia, ja uunissa paahdettuja naurislastuja, sekä kaikenlaisia mätiä;).
Puhumattakaan silakkarullista.- tiinaex...
herkullisilta kuulostaa äiti teki aina silakkarullia ne on kyllä kieltämättä kans hyviä paahdettuja naurislastuja... en oo koskaan syöny mutta naurista muuten ja tykkään mausta varmaan herkullisia.
- henrjii
tiinaex... kirjoitti:
herkullisilta kuulostaa äiti teki aina silakkarullia ne on kyllä kieltämättä kans hyviä paahdettuja naurislastuja... en oo koskaan syöny mutta naurista muuten ja tykkään mausta varmaan herkullisia.
niin ja alku, tai jälkkäriksi, aura juustoaja viikunoita piparien päälle.
- mimmimummi
henrjii kirjoitti:
Jes.. aurajuusto ja piparit..viikunaa sen kanssa en ole maistanut.. sopiikohan luumu..
- tiinaex...
henrjii kirjoitti:
piparit ja aurajuusto nam seuraavan kerran lisään vielä niitä viikunoita =)))))
- gastro.nomia
tiinaex... kirjoitti:
piparit ja aurajuusto nam seuraavan kerran lisään vielä niitä viikunoita =)))))
Sinihomejuuston ymmärrän piparien päällä, nam, mutta mitä ihmettä nuo viikunat siellä tekee? Millasia viikunoita?
- henrijii
gastro.nomia kirjoitti:
Sinihomejuuston ymmärrän piparien päällä, nam, mutta mitä ihmettä nuo viikunat siellä tekee? Millasia viikunoita?
pirkka kivettömiä viikonoita, tai vastaavia
- ''''''''''
henrijii kirjoitti:
pirkka kivettömiä viikonoita, tai vastaavia
Entäs passaisko kriikunat?
- mimmimummi
Vesi kielelle herahti.. ihanaa saa jouluna syödä näitä herkkuja.. ajattelin et mikä olisi sellainen mistä en pidä..no se on kyllä lipeäkala.. jäänyt sen paha tuoksu tuonne sielun syövereihin lapsuudesta.. vaikka en silloinkaan sitä maistanut.
- :((
Kumma tuomita maistamatta.
- mimmimummi
:(( kirjoitti:
Kumma tuomita maistamatta.
Niinhän se on.. ja vain tuoksun perusteella.. ja lapsille aina sanotaan et maista edes.. Olenkohan nyt itsekäs ihminen
- :))
mimmimummi kirjoitti:
Niinhän se on.. ja vain tuoksun perusteella.. ja lapsille aina sanotaan et maista edes.. Olenkohan nyt itsekäs ihminen
No et ole, mutta livekala, kera kananmunaisen valkokastikkeen, ja maustepippurin.
Niin hyvää, ettei voi olla maistamatta.
Ilman kastiketta, oh no.
Varsinkin, kun nykyisin kalan voi kypsyttää hajuttomasti uunissa. - tiinaex...
mää oon syöny lipeäkalaa vanhempana muutaman kerran eikä ne nykyiset tuoksu millekkään joskus ennenvanhaan on voinu tuoksua ja hyvää on ollu ennakkoluuloista huolimatta oikeestaan aika mauton ei ainakaan kalalle maistu se kastike ja pippuri ja suola tekee sen maun.
- friikka
Laita kaksi Kantolan piparia päällekkäin, väliin voita.
Sitä ei mikään voita.
Kun ostaa piparit vähittäin, ei syö niitä älyttäin. - luomua pöytään
Kuningasten herkkuahan se mäti on, vaan kassikalan mätiä en syö, ainoastaan puhdasvetisestä Päijänteestä kalastetun muikun ja siian mätiä. Joulupöydän kuningattarena itse poimituista haaparouskuista tehty sieni-sipulisalaatti.
- tiinaex...
pitäs munkin ehkä joskus maistaa muikun ja siian mätiä sattunu vaan se kassikalan mäti iskeen mun makuhermoon.
Tulipa minunkin syötyä, ensin saunapalalla savulohta.
Vaan kun luin aloituksesi vesi herähti kielelleni, rakastan muikun mätiä, ei muuten poksahtele pallerot hampaissa, on niin pienirakeista herkkua.
Menin äskeen omalle jääkaapille, muistin, että eilen elokuvaa katsellessamme syötiin katkarapusalaattia ja taisi jäädä jämiä, tein katkarapupatonkileivän.
Kohta meen makkaamaan täyden massuni viereen ; )- tiinaex...
kai sitä muikun mätiä on maistettava aina vaan vahvistuu asia oon aina niin varovainen kaiken uuden kanssa mää lähden tästä kohta töihin vajuneen massuni kanssa ei jääny palleron palleroa tälle päivälle =)))))
- sitroen.
Kai muistit pyyhkiä, kun sitä syötyä tuli?
- tiinaex...
en viiti sen enempää tässä mietiskellä mutta jos toi sun kirjoitus sitroen. oli kannanotto mun aloitukseen niin tiedoksi vaan ei menny perille en ymmärätäny tällä tyhmällä päälläni höläyksen pöläystä...
- meeriamanda
tiinaex... kirjoitti:
en viiti sen enempää tässä mietiskellä mutta jos toi sun kirjoitus sitroen. oli kannanotto mun aloitukseen niin tiedoksi vaan ei menny perille en ymmärätäny tällä tyhmällä päälläni höläyksen pöläystä...
Mä naureskelin et katos tuosta saa tuollaisenkin aatoksen, ei meinaan itellekään olsi välähtänyt... kun kirjoitit et nyt tuli syötyä... koiranleukavelmuilulla sitroen " käsitti " et veskitarpeistasi puhut, ja kai muistit pyyhkiä kans.
Haittaakse...? ;) - tiinaex...
meeriamanda kirjoitti:
Mä naureskelin et katos tuosta saa tuollaisenkin aatoksen, ei meinaan itellekään olsi välähtänyt... kun kirjoitit et nyt tuli syötyä... koiranleukavelmuilulla sitroen " käsitti " et veskitarpeistasi puhut, ja kai muistit pyyhkiä kans.
Haittaakse...? ;)ei haittaa =)))))
- miranda
"tiinuska"
Taidan minäkin nyt loppuvuodesta herkutella muikun/siianmädin kera turskanmaksan, smetanan ja sipulin.
Karjalanpaistinkin taidan laittaa kera hirvenlihan, kuten Pirre ja taitaa olla hirvemmekin samoilta seuduilta?
Lipeäkalakin odottaa jo jääkaapissa, kuten sienet ja karpalot.
Se, miksi mainitsin loppuvuoden johtuu vain yhden henkilön taloudesta.
ps. vie terveiset vilkuttelemalla minunkin puolesta, sillä olin siellä joskus 2 vko, mutta pääasiassa Floridassa.- tiinaex...
vilkuttelen ja vien terveiset ilman muuta sunkin puolestas mulle tää on eka kerta ja kaikki ihan uutta ja jännää... mutta uskon että selviän ja tykkään selvisinhän sieltä ghanastakin seuraava reissu on tehtävä taas sinne pidemmäks aikaa kaks viikkoo oli liian lyhyt aika siellä just kerkes tottua siihen kuumuuteen niin ei muuta kun pois.
- p-pauke*
Mikäli tarpeeksi maksetaan, niin sit söisin sitä lanttu-ja perunalaatikkoa sekä kinkkua, muuten en. :-)))
Sianliha, kinkun muodossa ei miellytä, mieluummin syön vaikka porsaankyljyksiä.
Karjalanpaisti (ilman sisäelimiä) on ihan ok perunasoseen kanssa, mut ei jouluna.- tiinaex...
mää taas tykkään oikeen ylikypsäksi paistetusta kinkusta mutta laatikot jää vähemmälle kyljyksiä en syö mutta kun siitä irroitetaan luu ja se muuttuu ulkofileeksi ja siitä kun poistetaan kaikki rasva niin sitä kyllä syön mielelläni mutta en jouluna.
Kinkkua en ole ostanut vuosikymmeniin. Karjalanpaisti kyllä kuuluu joulupöytääni.
Lipeäkalaa en ole koskaan syönyt, enkä syö. Myös mätiä en syö. Lanttulaatikkoa en syö, muuten kaikki menee- tiinaex...
en määkään ollu koskaan maistanutkaan sitä lipeäkalaa muuta kun joskus viis vuotta sitten ja oli ihan positiivinen yllätys mutta sitä karjalanpaistia en syö en sit millään enkä muuten kassleriakaan.
Makkarasoppaa vetelin ison pilkkumin verran ja nyt laitan rupareiän syrjälleen .
On se niin paljon kauheeta toi lumisouvi näin vanhalle miehelle.- henrjii
laitappa kallen mäkitahnaa jälkiuuni leivän päälle, niin suksikaan ei lipsu.
- kallen-killen
henrjii kirjoitti:
Karsean suolaista, tulee vesi silmistä ja vaahto suusta.
Miksiköhän sen pitää olla niin suolaista?
Verenpaineinen ei kärsi edes ajatella sitä. - tiinaex...
ja sitä riittää tälle talvelle niin nuorille kun vanhoillekkin ainakin tälle alkutalvelle tiedä sit lopusta...
- tiinaex...
henrjii kirjoitti:
mää en oo muuten koskaan maistanu kellen mätitahnaa pitäs kai joskus maistaa.
- tiinaex...
kallen-killen kirjoitti:
Karsean suolaista, tulee vesi silmistä ja vaahto suusta.
Miksiköhän sen pitää olla niin suolaista?
Verenpaineinen ei kärsi edes ajatella sitä.mulla on lääkitys kohdallaa voi syödä vähän suolaisempaakin =))))))
- tiinaex...
tiinaex... kirjoitti:
mää en oo muuten koskaan maistanu kellen mätitahnaa pitäs kai joskus maistaa.
siis tarkoitin kallen =))))
Muinoin pääsin työ-hommissa herkun ääreen, Blinejä ja aitoa mustaa Kaviaaria, sitä Venäläistä.
Hyvää, kiva purutuntuma, ihan kuin pieniä ilma-palloja, mutta ei voita Kivikalan- tai Muikunmätiä.
Tänään sit:
2 Lohimedaljonkia (ei kassi)
2 Perunaa
2 desiä Kermaa
2 Kananmunaa, keitettyjä
1 Keltasipuli
1 Ruukullinen Tilliä
Sitruunapippuria
Suolaa
Kala paistetaan Voissa ja laitetaan Folioon.
Pannulle lisätään kastikeaineet, silputut munat ja keitetään kasaan.
Silputtu Tilli lisätään valmiin kastikkeen pinnalle.
1 Medaljonki 250 gr.
1 Peruna 80 gr.
Kastiketta
Pala perheleipurien, Salosen Ruis-reikäleipää, runsaalla Voilla
Lasillinen sinistä luomu-maitoa
2 päivää
Aikasti arkisen perinteistä.
Kokeilkaa muitakin kaloja kotona.
Tiinuseni varoo sit hampurilaista kokiksella.
Syödessään ja hullutellessaan.
H.- voi lokki on hän
Hunksz
Sulla oli vahvaa tietoa D2, mutta kuinka oli kolesterolisi lukemat?? Kermaa ja kananmunia?
Niin, siitä on jo aikaisemmin kirjoitettu kuinka simvastatin on vaarallista ja vie lihakset ja aiheuttaa kramppeja, mutta kukaan ei ole kertonut, missä lukemissa oli mittauksissa nuo mainitut kolesteroolit? Siis vaarallisen korkeat?
Minulla oli fP-kol 5.1, fP Kol-HDL 1.32 ja fP-Kol-LDL 3.0. Onhan tuo fP-kol huidellut joskus 7 , mutta onko sekään niin vaarallista verrattuna lääkkeiden sivuvaikutuksiin??
Ruokavalioni??olematon!, mutta kuitenkin vähensin sianlihan syöntiä ja korvasin lihat tofulla ja vihanneksilla. Olihan siinä taas mukamas viisaukseni, koska söin sitten maksaa ja kieltä, ja käytin paljon myös maksamakkaraa aamiais voikkarilla.
Sisäelimet mukamas ovatkin pahimpia kolesterolin kohottajia?? Viimeisin mittaus oli hyvillä hyvä, mutta huonot oli hieman koholla. Söinhän myös paljon erilaisia pähkinöitä, joissa onkin sitä "kovaa rasvaa".
Otan joskus noita pillereitä, mutta kun ne joskus loppuu, niin uusia en halua. Mieluummin kuolen sydänkohtaukseen, koska onhan tämä elämä osaltani jo nähty.
Voi, voi, minun suurin herkkuni piparit kylmän maidon kera, mutta onneksi ei ole kumpaakaan kotona. Mieheni toki pistäisi voita väliin, koska hänellä lienee joku lapsuuden trauma voin saannista ja sokerista! - mimmimummi
Ihanteellinen ateria.. tilli kruunaa kyllä kalan.. ostin jokupäivä tässä tillisilakoita..jotkut sanoo himosilakoiksi , niissä on sipulia ja tilliä runsaasti.
- tiinaex...
mää yritän varoo niitä hampurilaisia ja kokista vaan laittina ;)))))
- i_a'''
Näin se vaan tuo aika muuttuu...
Parikymmentä vuotta sitten oli tuossa lähistöllä kirjolohenkasvattamo. Syksyisin korjasivat satoa ja mm. mädin pistivät kompostiin. No minähän moisesta moitiskelin ja toivatkin viikoittain muutaman kilon mätiä ilmaiseksi. Jakelin moista tutuilleni ja tiedon kiiriessä kysyntä kasvattamon suuntaan kasvoi. Keksivät hinnankin joka oli muutaman markan kilo. Hinta nousi nopeasti ja kiinnostukseni moiseen herkkuun laantui kun tuota muikun ja mateen mätiä tuli harrastukseni puitteissa yllin kyllin...
Nyt syksyn aikana pyytelin muikkua parisataa kiloa. Itselle pakastin parikymmenta kiloa ja jakelin ystävilleni ja vanhustentalolle nuo ylimääräiset tietenkin puhkottuna ja lypsettynä. Mätiä on vieläkin pakkasessa pari-kolme kiloa. Nythän on mateenpyynnin aika ja mateitakin on tullut mukavasti. Suurin osa tietenkin on mennyt lahjoina patavalmiina halukkaille. Moittivat vain mokomat pilke silmässä kun nyljetystä kalasta puuttuu maksa ja mäti. :))) - ...
"Nyt tuli syötyä" Tarkoittaa muuten samaa kuin "kakka tuli jo".
=DW=- tiinaex...
ahaa tota en tiennytkään mutta taas oon paljon viisaampi kun eilen =)))))
- ettäottaapäähän
Nyt on tullut syötyä, inhoan itseäni.
Alettiin kuurille 2 kk sitten, melkein 10 kg. jo poistunut rupistani.
Tämä viikonloppu on mennyt läskiksi, tuntuu että on tullut kaikki kilot takaisin.
Mutta kun on yhdessä kaksi herkkusuuta, ja aina tekee mieli.
Joulu vielä tulossa.
Paljon helpompi olisi olla vähemmällä, ei tympäise eikä ole nälkä.
Kun alkaa taas ahtamaan, ei mikään riitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1153153- 122046
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos371895Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin4011763Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211661Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681477- 1201311
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101201- 131196
- 201059