Väsyttekö helpommin,

ikäkö syynä

kuin nuorempana, tätä itse ihmettelen, et palautuminen kestää kauemmin.

28

164

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vakavissako kyselet ,60 ja 20 eroa rasituksessa?

• Muista olla varovainen sen krossaris kanssa, me ei enää olla nuoria.

• Anceli kirjoitti:

Muista olla varovainen sen krossaris kanssa, me ei enää olla nuoria.

Piti viel aloittajalle antaa elevän elämän esimerkki.
        30 mä lapion lunta lumikolalla ja sannat nakeltiin kuuppalapiolla mut nyt on oltava nöyrä ja työnnettävä sitä kolaa ja sannat nakellaan petonilapiolla.
        Näin katoo mainen kunnia.

• piikkiö kirjoitti:

Piti viel aloittajalle antaa elevän elämän esimerkki.
        30 mä lapion lunta lumikolalla ja sannat nakeltiin kuuppalapiolla mut nyt on oltava nöyrä ja työnnettävä sitä kolaa ja sannat nakellaan petonilapiolla.
        Näin katoo mainen kunnia.

Näinhän se menee, nöyrryttävä on itse kenenkin suurempien voimien edessä. Mutta kun aina on töitä tehnyt ja liikkeessä ollut, ei kunto ole päässyt rapistumaan.
        Jaksan mie ihailla teitä jotka ette laiskoina elele, parhaina esimerkkeinä sinä ja hän, tiedät kyllä ken.

• Muistatko myös, kuinka reippaasti pissit vaippoihin?
      Ja kuinka reippaasti isukki vaipan vaihtoi uuteen?
      Luulisin että muistat hyvin, joten kysypä isukilta.
      Käykää sellainen pissis-keskustelu.
      Kokeilkaa myös, kuinka selkäkin teillä nuortuu.
      Isi saattaa sit ostaa sinulle uuden Nintendo-pelinkii.

H.

• katkera-hunks

Muistatko, kun vanhempasi hylkäsivät sinut lumihankeen?

• kitkeränkatkeraa
        katkera-hunks kirjoitti:

Muistatko, kun vanhempasi hylkäsivät sinut lumihankeen?

Johtuuko tuo ainainen katkeruus ikävistä lapsuudenmuistoista?

• Ikävuosien lisääntymisen myötä kumuloituu myös liikunnan määrä = kunto ja kestävyys kasvaa!

Aritmeettinen totuus!

• aika aikaansa

Joskus muistuu mieleen, että olisi kiva olla, vaikka päivä parikymppisenä.

• aimali

Minusta parempi taantua vähitellen. Kuin katsellen omaa peilikuvaansakin, ja kuvitella, ettei koskaan vanhene, itse siis. ;))

• voi kättä voi jalkaa

Kyllä sen huomaa. Palautuminen rasituksesta vie aikaa. Joulusiivouksen jälkeen olin ihan tööt.
      Nivelet kolottaa, iltasin ei meinaa uni tulla kipujen takia.

• auto-tyttö

Eipä taida auton paukutkaan vanhentuessaan enetä, kyllä tulee nippelivikaa, jos ei sitten paljon suurempaakin kremppaa.

• myös kotiinsa

Älä yhtään ihmettele, luonnollistahan se on että vanhemmalla iällä väsyy nopeammin ja palautuu hitaammin.

• Jospa se johtuu siitä että vanhetessa aika vilistää nopeammin, ei ehi pitkästyä minkään oottelussa, palautumisessa tai muutenkaan kun ollaan jo jossakin ihan uudessa, jos ehitään tajuta sitäkään.

• (jäi pois äskeisestä) ... onneksi lopulta väsymys iskee ja siinä saa sitten rauhassa olla ja tointua.

• hgkj

Tietenkin väsyn. Omituinen kysymys. Nuorena sitä jaksoi bailatakin, eikä aamulla tuntunut missään. Nyt kun menee kulmakuppilaan yhdelle oluelle ja sitten kotiin, niin on ihan kuitti.

• mamma matala

Tällä kymmenellä nopeamman väsymisen alkaa huomata. Itse pelkään vähän liiallista lepäilemistä ja lihasten "surkastumista" ja entistä nopeampaa väsymistä.

Kuinka paljon ikätoverit harrastavat liikuntaa kunnon ylläpitämiseksi?

• Lihaskato on kamalaa! Muutaman kuukauden makuujaksolla sitä katosi etupäässä reisistä, pakaroista ja selästä noin 6kg.

Suunnilleen sama määrä tuli sen jälkeen samassa ajassa takaisin laardina.
        Lisälaardia oli elokuussa vielä jäljellä 1,1kg ja lihasta kateissa 2,7kg.

• mamma matala
        laiska-lasse kirjoitti:

Lihaskato on kamalaa! Muutaman kuukauden makuujaksolla sitä katosi etupäässä reisistä, pakaroista ja selästä noin 6kg.

Suunnilleen sama määrä tuli sen jälkeen samassa ajassa takaisin laardina.
        Lisälaardia oli elokuussa vielä jäljellä 1,1kg ja lihasta kateissa 2,7kg.

Miten voit tietää noin tarkasti kadonneiden lihastesi painon?

• SAS*

Kesällä pyöräilen 10-30 km lenkkejä, talvella hiihdän n. 10km kerrallaan.
        Sen olen huomannut, että vauhti on hidastunut. Vauhti on sitä mikä hyvältä tuntuu.

Liikuntasourituksen jälkeen on mukava ottaa pienet unet.
        Joskus on sanottu, että hyvän kunnon salaisuus kohtuullinen liikunta ja kova lepo.

• mamma matala kirjoitti:

Miten voit tietää noin tarkasti kadonneiden lihastesi painon?

Tanhuvaaran urheiluopisto testaa minut vuosittain, elokuussa, InBoby 720 Kehon koostumusanalyysi laitteistollaan.

Sama laitteisto, sama laitos, sama ajankohta ja tilanne sekä suunnilleen kellonaika.
        Eivätköhän tulokset ole vertailukelpoisia keskenään?

Pidän tulosta paljon luotettavampana kuin katutason fys. terapeuttien yksinkertaisia vekottimia.

Tanhuvaaran tulostus on erittäin analyyttinen mutta lukeminen vaatii hieman perehtymistä.
        Tosin T-vaaran tyypit hoitavat tulkinnan.

Erittely tapahtuu kehonosittain ja raajoittain sekä antaa julmetusti tietoa lihasten lisäksi kehon nesteistä, rasvoista, mineraaleista, luustosta ( eipä muutu ) sekä vertailutietoa omaan ryhmään nähden ja arvion eri tekijöiden suhteen.

Joukossa non runsaasti sellaisia indeksejä joille minulla ei ole mitään käyttöä.

• Eikös ne ikämiessarjat urheilussa alkaneet jo kolmevitosista, joten...

• 35:na ihmettelin tuota rajaa mutta en ihmetellyt enää 10-vuotta myöhemmin.

Rajan merkityshän riippuu kontrollin laadusta, lajista sekä lähtötasosta.

Nyt, 69:nä ja tämän jälkeenkään en tule koskaan tavoittamaan 67:n tasoani.

• laiska-lasse kirjoitti:

35:na ihmettelin tuota rajaa mutta en ihmetellyt enää 10-vuotta myöhemmin.

Rajan merkityshän riippuu kontrollin laadusta, lajista sekä lähtötasosta.

Nyt, 69:nä ja tämän jälkeenkään en tule koskaan tavoittamaan 67:n tasoani.

Näin se menee. Tänäänkin käveltiin kaverin kanssa lintulaskentalenkki jonka ensi kerran laskimme yhdessä runsaat neljä vuosikymmentä sitten. Vaikka mittaa on lyhennetty yli kolmanneksella alkuperäisestä, sama aika tuohon vain menee kuin joskus alkuaikoinakin. Sama parilla muullakin reitillä, niiden pituudesta on joutunut napsaisemaan sen 30-40% pois että lyhyen päivän pituus riittäisi.

• 1943

Jos eiliseen vertaan, niin vastaus on ei. Jos vertaan viimeisiin työvuosiini, niin vastaus on myös ei. Silloin väsyi, kun täytyi usein valvoa ja tuli univelkaa. Jos vertaa aikaan 50 v sitten, niin eihän sitä yhtä hyvin jaksa eikä tarvitsekaan. Sehän on ihan luonnollista. Nyt on hyvä, kun saa nukkua ihan niin paljon kuin nukuttaa. Satunnaisesti jaksaa valvoakin.

• harmi2

Kyllä palautuminen kauemmin todella kestää, mutta siihen on hyvää aikaa olemassa.

• yhtäältä toisaalta

Yhtäältä väsyy, toisaalta taas ei. Lapsena ja nuorena ehti hyvin palautua, kun tuli nukuttua 9-12 tuntia vuorokaudessa, ja aamulla oli aina suorastaan tuskallista nousta ylös. Vasta viime vuosina olen alkanut pärjätä alle 9 tunnin unilla. Saatan herätä ilman herätyskelloa jo 7,5 tunnin unien jälkeen ja aivan pirteänä. Se on mukava ilmiö. Lihakset kyllä kipeytyvät kun teen jotain tavallisuudesta poikkeavaa ruumillista työtä tai liikuntaa. Nuorena lihakset eivät muistaakseni pahemmin kipeytyneet paitsi nyt jossain erityisen kovassa rasituksessa. 22 vuotiaana ekojen taido-harkkojen jälkeen kävelin ainakin viikon rappuset sivuttain, kun lihakset olivat niin hapoilla. Nuorena mulla oli niin heikot käsivoimat, etten pystynyt etunojapunnertamaan tai vetämään leukaa edes yhtä kertaa. Nyt onnistuu jo kohtalaisesti.

Iän myötä ruokavaliolla ja liikunnalla on enemmän merkitystä virkeänä pysymiselle kuin nuoremmalla iällä, jolloin elimistö toimi täysillä millä tahansa sapuskalla, tupakan savussa lorvimisella ja viikonloppukännäilylläkin. Kannattaa pitää huolta itsestään.

• Pirre*

Ikänsä huomaa ainakin kun hoitaa 2 vuotiasta ikiliikkujaa viisikin päivää putkeen, voi että on puhki olo, ei ennen tiennä mittää..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      94
      2713
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      36
      1829
    3. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1734
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      375
      1640
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1601
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1437
    7. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      119
      1237
    8. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      13
      1166
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1136
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      1039
    Aihe