Fugawi Marine 5 PC navi-ohjelma

PuuCeeMies

Mahtaisiko Fugawi Marine 5 PC navi-ohjelma on sellainen jota haen? Onko käyttäjäkokemuksia?

Nimittäin on haussa selkeä ja helppokäyttöinen PC:lle sopiva edukas perus-perus navigointohjelma johon käy laaja karttavalikoima. Itsellä on Navionicsin kartat pikkuiseen handy plotteriin ja olisi mukava päästä hyödyntämään samat kartat PC:ssäkin (jos mahdollista).

Venemessuilla kaikki maahantuojat painottivat käytön helppoutta, jonka perään tuli lähes aina lause "Ja sitten tässä on vielä nämä herkut... ja nämä... ja nämä...", eikä se peruskäyttö tuntunut enää lainkaan helppolta.

Merenkulkulkaitoksen Meri CD on toimintatyypiltään ja logiikaltaan kiva, mutta ne ei riitä alueelle jonne vene on trailerilla mviike syksynä siirretty, mutta sellainen vastaava simppeli ohjelma olisi hyvä.

Saa siinä "herkkujakin" olla mutta peruskäyttö tulisi olla simppeli, herkut voi jättää aina hyllylle.

7

244

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • OpenSeaClearCPN

Laaja karttavalikoima on vaikea toteuttaa, koska digitaaliset karttaformaatit on valmistajien omia, tiukasti varjeltuja salaisuuksia.

Navigointiohjelmia saa myös ilmaiseksi. Pari tunnetuinta on SeaClear ja OpenCPN.

• zail1

Suosittelen myös SeaClear-ohjelmaa, johon kartat saa
        muunnettua MeriCD-kartoista MapCal-ohjelmalla.
        Alkuopettelun jälkeen on ihan toimiva ohjelma ja
        netistä löytyy ohjeita myös Suomeksi.
        http://www.sping.com/seaclear/

• Tule messuille kokeilemaan fugawia. Minusta vaikuttaa omaan vaatimattomaan kokemukseen perustuen hyvältä ohjelmasta, parhaalta, mihin olen törmännyt, noin perusveneilojän kannalta. Ideana suunnittelussa on ollut siivota kaikki harvoi tarvittu sivuun ja jättää näkyviin peruskäyttöpainikkeet. Käyttöliittymä on optimointi myös kosketusnäyttököyttöä ajatellen.

Merellähän tuota ei ole vielä päästy Suomessa kokeilemaan, kun tuli myyntiin vasta loppuvuodesta.

Ongelma noissa ilmaissoftissa on ajantasaisen karttamateriaalin hieman takkuinensaatavuus ja tietysti seitse räpeltämisen määrä. Jos ei ole taitoa tai halua alkaa askartelemaan, on valmis ohjelmapaketti paras vaihtoehto.

Fugawi Marine toimii kätevästi esim. Navionicsin kartoilla. Ota plotterikortti, tuikkaa koneeseen, fugawi kopioi ne itselleen ja työnä kortti takaisin plotteriin.

Fugawi toiimii myös primarin enc kartoilla, jos halutaan ajantasaista materiaalia.

Xtraversesta voi ostaa myös esim solteknikin karttoja, josta löytyy myös suomalaiset originaalit Merikartat.

Saksalainen nv verlag myy Itämeren alueen digitaalisia rastterikarttoja, jotka toimii fugawissa ja itseasiassa myös simradin ja lowrancen plottereissa. Suomalaisista nv verlagin kartoista on ollut huhuja, mutta ainakaan toistaiseksi niitä ei ole saatavilla. Yleensä huhut johtavat tilanteesta toiseen.

Tulkaa messuille kokeilemaan. Omat kokemukseni kerron sitten ensi kesän jälkeen.

Loppukaneettina. Tämä viesti on kirjoitettu ipadilla, joka meinaa repiä hermot riekaleiksi samperin arpomaan kirjoituksen kanssa . Joka kolmannen sanan saa korjata...

• Ipadi

Ota asetukset - näppäimistö - automaattinen korjaus pois päältä, niin kirjoittaminen helpottuu.

• edrftgyhjklö

Aikaisemmin Välittäjä_LKV väitti kusevansa laiturilla vastatuuleen ja jos maistui huulilla suolaiselta, niin ei lähtenyt. Meni perämoottorin konehuoneeseen takaisin tekemään itsetyydytystä.

• mericeedee
    • SeaClerillav:sta2002

Missä päin mahdat seilata, jos ei MeriCD-kartat ylety, sisävesillä vai?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1679
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1578
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      13
      1373
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      341
      1339
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1265
    6. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      8
      1051
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1028
    8. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      939
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      931
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      71
      846
    Aihe