Kuvittelin saavani helppohoitoisen moottorin, kun ostin dieselkäyttöisen retkiveneen. Muutama kesä tässä on menty ilman suurempia vaurioita, vaikka kaikkia ohjekirjan mukaisia huoltoja ei ole tehty suositellussa tahdissa.
Olenko väärässä eli kärsinkö pian nahoissani, kun en vaihda joka vuosi tai 100 tunnin jälkeen vaihteistoöljyä, kun öljyltä se on näyttänyt. Moottoriin olen sentään öljyn vaihtanut joka vuosi.
Venttiilitkin pitäisi säätää 100 tunnin välein, mutta pari kesää meni säätelemättä. Tosin eipä paljoa yli sadan tunnin menty.
Onko tuo huoltotarve miten todellinen vai valmistajan varmuuden maksimointia? Eihän maataloustraktoreita kai säädellä vuosikausiin.
Moottorini on Volvo-Penta
Dieselmoottorin huoltoväli
18
1363
Vastaukset
- 14+15
No, ei se varmaan heti porsi vaikka ajaisit huoltamatta, mutta ei ne huollot paljon mitään maksa.
Venttiileitä ei varmasti tarvitse säätää sadan tunnin välein oli se moottori mikä vaan. - Löysin rantein
Rennosti vaan. Tärkein on se, että muistaa ja jaksaa vaihtaa moottorin öljyt syksyllä ennen telakointia.
- Vartin homma
Hihnatkin kannattaa keväisin kokeilla ja tarvittaessa kiristää, että ei sitten turhaan tuolla ajelehdi. Samoin polttoinesuodatin tulisi vaihtaa vähintään joka toinen kevät. Tärkeä, koska tukkeutuessaan lopettaa matkanteon (keskimäärin juuri kelissä, kun tankki sekoittuu).
- Yanmarilla
Venttiilin säätöjä ei tarvi tosiaankaan tehdä sadan tunnin välein, ohjeesta on jäänyt nolla pois perästä. 88 Yanmarissa on muistaakseni 700 h välein ja edellisen veneen Sisussa oli 1500 h säätöväli. Öljyt kannattaa vaihtaa aina syksyllä ja pyöräyttää moottoria sen verran että puhdas, uusi öljy kiertää moottorissa hetken, samoin vaihteisto öljy, ( ei hydraulivaihteissa ) , tietysti ajotunneista riippuen joissakin vaihteistoissa(märkämonilevykytkin esim Hurth), on terveellistä vaihtaa öljyt n. 200h välein. Vaihdan aina öljyt nostoa odotellessa vielä vesillä ollessa, trailerille ajaessa moottori ja vaihteisto pyörivät riittävästi öljyn vaihdon jälkeen.
Muuten ok, mutta mitä nyt tarkoitat "hydraulivaihteella" ?
Yleisesti vaihteistojen -hydr- merkintä tarkoittaa öljynpaineella toimivaa märkää monilevykytkintä, varsinaisia hydraulisia vaihteistoja ei venemoottoreille ole.(oletan)
Laatikon öljynvaihtoväli , 200 h suositus kuulostaa aika hurjalta, olisiko tässäkin jäänyt se 0 pois.- Yanmarilla
e.d.k kirjoitti:
Muuten ok, mutta mitä nyt tarkoitat "hydraulivaihteella" ?
Yleisesti vaihteistojen -hydr- merkintä tarkoittaa öljynpaineella toimivaa märkää monilevykytkintä, varsinaisia hydraulisia vaihteistoja ei venemoottoreille ole.(oletan)
Laatikon öljynvaihtoväli , 200 h suositus kuulostaa aika hurjalta, olisiko tässäkin jäänyt se 0 pois.Tarkoitan Velvet,Paragon, PRM, ym muita hydraulikytkimiä, jotka kytktvät kytkinlevyt kiinni hydraulisesti, ei manuaalisesti kuten esim. Hurth. Volvon MS kytkimistä en puhu mitään, kun ei ole sellaista ikinä ollut
- Yanmarilla
Yanmarilla kirjoitti:
Tarkoitan Velvet,Paragon, PRM, ym muita hydraulikytkimiä, jotka kytktvät kytkinlevyt kiinni hydraulisesti, ei manuaalisesti kuten esim. Hurth. Volvon MS kytkimistä en puhu mitään, kun ei ole sellaista ikinä ollut
Jatketaas vielä vähän ennenkuin kukaan kerkee:... Tosta PRM:stä en takuuseen sen öljyistä, mutta Velvetin ohje on annual tai 1000 h, sama on varmaan Paragonissa, kun ne on tehty samalla kadulla, mutta toisella puolen tietä.
- 324534
Veneessäni on Technodriven TM 170 kytkin. Syksyllä kun ajoin veneen nostettavaksi tuntui kytkin "luistavan / ei ollut pitoa" välillä kun vekslasin kippoa nostopaikalle.
Ilmeisesti olisi aika vaihtaa öljyt? Vene on ollut minulla vuodesta 2008 ja kertaakaan en ole vaihtanut kytkimeen öljyjä. Edellinen omistaja oli ainakin kerran vaihtanut.
Laitetaanko siihen ihan normi moottoriöljyä?Vahinko on jo tapahtunut, joten kytkin vaatii perukorjauksen. Näin ei välttämättä olisi jos huolto-ohjeita olisi noudatettu. Mutta niin makaa kun petaa, pienestä säästöstä tulee iso itku!!
- Qwasderf
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Vahinko on jo tapahtunut, joten kytkin vaatii perukorjauksen. Näin ei välttämättä olisi jos huolto-ohjeita olisi noudatettu. Mutta niin makaa kun petaa, pienestä säästöstä tulee iso itku!!
Turhaa pelotella tässä vaiheessa. Vaihteisto voi olla täysin kunnossa ja luisto on aiheutunut esim. tukkeutuneesta suodattimesta tai öljyn vähyydestä. Jos kytkinpakat ei ole palaneet piloille, niin ei muuta kuin uudet öljyt laatikkoon ja suodattimen vaihto/puhdistus ja kovaa ajoa.
Jos kytkinpakat ovat palaneet, niin öljy yleensä haisee palaneelle
Vaihteiston kilvessä on yleensä merkintä mitä öljyä siinä kuuluu käyttää. - 435435
Qwasderf kirjoitti:
Turhaa pelotella tässä vaiheessa. Vaihteisto voi olla täysin kunnossa ja luisto on aiheutunut esim. tukkeutuneesta suodattimesta tai öljyn vähyydestä. Jos kytkinpakat ei ole palaneet piloille, niin ei muuta kuin uudet öljyt laatikkoon ja suodattimen vaihto/puhdistus ja kovaa ajoa.
Jos kytkinpakat ovat palaneet, niin öljy yleensä haisee palaneelle
Vaihteiston kilvessä on yleensä merkintä mitä öljyä siinä kuuluu käyttää.Öljyt tarkistettu joka vuosi ja uuden väristä ollut. Tuo luisto mitä tarkoitin on ollut vain satunnaista, silloin kun on pitänyt vekslata tiuhaan. Tunteja ei ole kerääntynyt omassa käytössä korkeintaan 250 ja edellinen omistaja ajanut öljynvaihdon jälkeen kork. 100h.
- ioipopö
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Vahinko on jo tapahtunut, joten kytkin vaatii perukorjauksen. Näin ei välttämättä olisi jos huolto-ohjeita olisi noudatettu. Mutta niin makaa kun petaa, pienestä säästöstä tulee iso itku!!
kelluuko betonivene? ottaako planeettapyörästön hampaat vain kerran toisiinsa?
- Yanmarilla
http://www.enginesplus.co.uk/docs/Sole Catologue.PDF , tämän mukaan 2,8 l 15W40 öljyä, siis tavallista moottoriöljyä.
- Chdkgjhd
2,8L on pelkän vaihteiston öljytilavuus, ei sisällä vaihteiston öljynjäähdyttäjää eikä sen letkuja.
- Yanmarilla
Eikös se niin mene, että laitetaan se 2,8 l öljyä kytkimeen ja pyöräytetään moottoria ja tarkastetaan tikusta ja lisätään tarpeen mukaan, niin minä ainakin tekisin. Viisasta on käyttää moottorissa samaa 15W40 öljyä, kuin kytkimessä, tarvii olla vaan yhtä öljyä varalla mukana
- Jfkfkgg
Juuri näin
- Vaihtovälit
Muistelen ohjeen (olikohan TwinDisk), että ensimmäisen käyttöönoton jälkeen öljyt vaihdetaan 50 h jälkeen ja sitten 1000 (tuhat) tunnin välein.
- 4.236
Iisisti vaan. Olen nyt ajellut 18 kesää Perkins 4.236lla (vm73), jolla n 4200h plakkarissa. Yhden kerran olen vaihtanut suuttimet - muuten vaan - ei oireita - ja muuten vain öljyjä vaihtanut. Kerran vaihdettu vuotava lämmönvaihtimen kenno ja kerran vuotava pakoputken haitarijousto-osa. Sen kun ajelet.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa422016En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos311640Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141424Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3421391Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681295- 81211
- 121068
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7971- 20959
- 80929