Kartiopullistuma, keratokonus

Ninnikin89

Heips,

mulla on todennäköisesti sarveiskalvon kartiopullistuma molemmissa silmissä. Olen menossa Tampereella sairaalaan tarkempiin tutkimuksiin tämän suhteen lähiaikoina.

Haluaisin kuulla kokemuksia leikkauksista - onko teille laitettu renkaita vai tehty sarveiskalvon siirros? Miten on sujunut ja kauanko leikkausta on pitänyt odottaa?

Luin joitakin kokemuksia keskustelupalstoilta, ja aloin ihmettelemään kun puhutaan leikkauksen jälkeen poistettavista tikeistä. Silmäänkö ne tikit tulee? Kuulostaa pelottavalta.

Tuntuu että monella joka tästä on kirjoitellut keskustelupalstoille, on ollut normaalinäkö ennen tätä sairautta. Itsellä on kuitenkin kummassakin silmässä -5,50 joten voiko nämä leikkaukset normalisoida näön vai palauttaa ainoastaan tuohon "lähtötilaan"?

Olen aivan paniikissa, että nyt olen sokeutumassa tai jotain, joten kokemuksia olisi kiva kuulla. Myös niitä huonoja.

Kiitos!

5

3825

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KCee_

^ Olethan käynyt myös Keratocusseuran foorumilla? Siellä on kokemusperäistä juttua mm. mainitsemistasi Intacs-renkaista sekä sarveiskalvon siirroista. Osoitehan on http://keratoconus.fi/foorumi/index.php

Sen verran voin sanoa, että tuo tikkien poisto tosiaan tarkoittaa silmästä poistettavia tikejä. Jollainhan se uusi siirretty sarveikalvo on paikalleen kiinnitettävä, joten ompeleita eli tikkejä siinäkin käytetään. Kahta koulukuntaa ilmeisesti on, eli ommel tehdään joko jatkuvaksi tai yksittäisiksi tikeiksi.

Kannattaa siinä sairaalakäynnin yhteydessä tiedustella myös sarveiskalvon valokovetushoitoa. Sillä saadaan melkoisella varmuudella keratoconuksen eteneminen pysähtymään, joten näön heikkeneminen ja etenkin hajataiton lisääntyminen loppuvat myös.

Sokeutumista KC ei auheuta, joten sitä ei ainakaan kannata pelätä. Ja lohdukseksi voin n. 40 vuoden kokemuksella sanoa, ettei tämä sairaus muutenkaan mitenkään kohtalokas ole. Oikealla asenteella voi elää ihan normaalia ja täysipainoista elämää.

• valopilkku2

Minä sain ensimmäiset lasit likinäköisyyteen 16 vuotiaana. Keratoconus todettiin 18 vuotiaana ja olin sosiaalisesti sokea 21 vuotiaana. Tauti siis eteni radikaalisti. Ilman leikkausta sarveiskalvo voi ohentuessaan puhjeta ja seuraa täydellinen sokeus. Näin ei kuitenkaan tarvitse nykypäivänä käydä vaan minun kohdalla tehtiin sarveiskalvon siirrot molempiin silmiini ja sankalasikorjauksilla olen selvinnyt 54 vuotiaaksi asti. Silmät ei ole olleet yhtä hyvän tuntuiset kuin terveenä, mutta eivät ole häirinneet elämää niin pahasti kuin muut sairastamani sairaudet.

• phi2

sarveiskalvon kovetushoidon jälkeen voiko näkö huonontua itselläni näkö huonontunut viikko on kulunut hoidosta . Onko kokemuksia.

• Anonyymi

Samaa pelkään

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Samaa pelkään

Moikka,

Itselleni on tehty yhteen silmää valokovetushoito ja sen osaa sanoa, että se pilasi lähinäköni siitä silmästä. Kaukonäköä minulla oli siinä -1,5. Nyt minulla on edennyt tauti toiseenkin silmään ja pohdin pitäisikö ottaa mielummin siirre. Leikatussa silmässä keratokonus ei ole päässyt etenemään, hirveän kuiva se kuitenkin on joka häiritsee minua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      195
      1476
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      123
      1248
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      50
      978
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      930
    5. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      52
      833
    6. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      830
    7. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      56
      812
    8. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      102
      804
    9. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      82
      800
    10. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      32